Någon bra hemsida för växtnybörjare?

#1 - 1 november 2003 16:59
Skulle vilja lära mig massa mer om vilken näring akvarieväxter behöver, hur man anpassar co2, gödning och belysning samt liknande användbara kunskaper för att få ett fungerande växtkar. Är en total nybörjare på den biten så det vore intressant med någon bra hemsida som tar allt från grunden.
#2 - 1 november 2003 17:31
Detta forum är en god start. Leta under "Växter och alger" så hitter du massvis med information. På Akvarieguidens forum likaså. En annan guldgruva om du är lite slängd i engelska är "aquatic plant mailing list" med inlägg sedan 8 år tillbaka från några av världens bästa växtakvarister.

Länk:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/

Peter
#3 - 1 november 2003 17:54
Eftersom mina artiklar på Hjortgatanszoo börjar kännas lite gamla och daterade så kan jag lika gärna börja skissa på en nybörjarguide här. Skönt att komma ifrån programmeringen lite.

Eftersom jag vill att fler ska bli växtakvarister så har jag även börjat fundera över hur tokigt det är att vi växtnördar bara pratar konstiga kemiska beteckningar och ppm hit och dit och försöker slå varandra på fingrarna med den ena häftiga ljusrampen efter den andra.

Jag förklarar den metod <b>jag</b> tycker är enklast för att få superb tillväxt. Tyvärr kommer du inte ifrån ett par läskiga kemiska beteckningar heller.

CO2 är a och o. Innan du tittar på något annat så börja med en jästsats och skaffa ett nogrannt pH-test. pH:t är det som du kommer vara slav under. För mycket CO2 och dina firrar dör, för lite CO2 och det händer inte mycket med växtligheten och algerna tar över. Känsla för bubbeltakt kontra pH är därför den känsla man tjänar mest på att skaffa sig först.

När du lyckats få bra CO2-halt så är det mesta redan fixat. Växterna kommer vilja växa tokigt mycket, och då kommer man till nästa hinder: Att göda rätt.

Här är det smidigt att varje vecka göra en liten "omstart". Man byter hälften av vattnet varje vecka med påföljande vattengödning. Detta görs bl a för att effektivt förhindra uppbyggdnad av för mycket gödningsämnen samtidigt som man garanterar att alla näringsämnen finns på plats.

Efter varje vattenbyte tillsätter du en "helhetsvattengödning" enligt doseringen på flaskan. Det närmsta du kommer "helhetsgödnig" när du kollar i hyllorna i Zooaffären är "Tropica Mastergrow".

När du kommit såhär långt lär du ha duktig tillväxt. Men det finns ett litet hinder kvar.

Det sista hindret är det faktum att "helhetsgödningen" inte innehåller två väldigt viktiga ämnen eftersom dom under normala omständigheter fås från fiskarnas avföring - kväve och fosfor. Men med en omstart varje vecka + superhungriga växter så blir vattnet lite för rent från dessa ämnen.

Detta löser man genom att skaffa två pulver från Hjortgatanszoo: "KNO3" och "KH2PO4". Dessa pulver blandar man ut med vanligt vatten i varsin flaska - två stamlösningar. Stamlösningarna kan göras olika starka beroende på hur enkelt man vill kunna dosera.

För ditt 220-litersakvarium skulle jag blanda såhär:
8 teskedar KNO3 i en halvliters PET-flaska. Denna blandning doserar du 4 teskedar av efter varje vattenbyte.
3 teskedar KH2PO4 i en halvliters PET-flaska. Denna blandning doserar du 2 <b>kryddmått</b> av efter varje vattenbyte.

Kortfattat blir metoden följande: Varje vecka gör du ett 50% vattenbyte. Efter vattenbytet doserar du ca 20 ml Tropica Mastergrow, 4 teskedar av din KNO3-blandning och 2 <b>kryddmått</b> av din KH2PO4-blandning. Se till att ditt pH ligger bra. Färdigt. Förutsatt att pH:t ligger bra kommer du få skrämmande växtlighet.

För den som orkat läsa ända hit undrar "men vilket värde ska pH ha då?". Svaret är att det beror på alkaliniteten i vattnet. Man måste alltså veta sitt "KH". Vet man det så går man in i följande tabell och läser av vilket pH som är optimalt. Man ska ligga i det gröna området:
http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif
Mitt eget KH ligger mellan 2 och 3, så jag har lagt mig på pH 6.5.

När man kommit hit kan man börja finlira med intensivare ljus och olika typer av lysrör. Men ju intensivare ljus desto svårare kommer det bli att få ner pH:t och tillgodose växternas CO2-behov.

Slarvarar man med pH:t är man kokt. Control your pH or die. Är pH-regensvätskebudgeten lika hög som gödningsbudgeten så är du på rätt spår ;)
#4 - 1 november 2003 18:12
Finns det ingenstans man kan köpa större flaskor med pH-reagens? Och hur är det nu, 2 kryddmått eller 2 teskedar KH2PO4? Du skriver både och. [:)]
#5 - 1 november 2003 18:22
tesked/kryddmått-felet är fixat nu 8)

pH-reagensvätske-budget-grejjen var mest ett skämt för att påskina hur extremt viktigt det är att verkligen vara säker på att man har den CO2-nivå som är rekommenderad. Jag glömmer ibland själv att kontrollera bubbeltakt/pH och det åtföljs ofta av sämre tillväxt hos växterna och bra tillväxt hos algerna. Likaså skiljer det ganska rejält i CO2-åtgång innan och efter en rejäl trimmning av växterna.

pH-controller är dyrt och sexigt. Jag vill ha en.
#6 - 1 november 2003 18:25
Man måste också tänka på att CO2-halten varierar under dagen.

Angående pH-reagensvätskor så var det en seriös fråga. [:)] Fast jag ska nog investeria i en controller och äta havregrynsgröt i en månad. [;)]
#7 - 1 november 2003 18:41
Här kommer två forum till man kan plöja igenom om man har lite tid över (dock på engelska)

http://www.plantgeek.info/forum/

http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/6/ubb.x?a=cfrm&s=4006090712
#8 - 1 november 2003 18:43
Ursprungligen skickat av AndreasN

Man måste också tänka på att CO2-halten varierar under dagen.



Angående pH-reagensvätskor så var det en seriös fråga. [:)] Fast jag ska nog investeria i en controller och äta havregrynsgröt i en månad. [;)]



Jag åt nudlar, det går lika bra[xx(]
MVH
Magnus
#9 - 3 november 2003 20:53
Tack så hemskt mycket för den långa förklaringen. Vilka olika vattentester bör jag införskaffa? Jag har Nitrit och Ph. pH:t är graderat mellan 6.0 och 7.6. Mitt kranvatten är 6.8 men i akvariet mäter jag upp 7.6 eller över eftersom det är den högre gränsen. Bör man ha något test som mäter co2 halt kanske?
#10 - 3 november 2003 21:06
Du behöver ett KH-test. När du vet ditt KH kan du beräkna CO2-halten med hjälp av pH. Det förutsätter att du inte har i några andra pH-sänkande preparat än CO2.
#11 - 3 november 2003 21:06
Ditt pH-test blir jättebra om du börjar använda CO2, eftersom CO2 sänker pH:t. Eftersom det finns ett direkt samband mellan CO2 och pH så mäter man alltså pH istället för CO2-halt.

Vill man experimentera hej vilt med gödningsnivåer och inte gör regelbundna vattenbyten kan det även vara bra med framförallt järn (Fe)-test - och kanske t om nitrat (NO3) och fosfat (PO4) om man göder med extra nitrat och fosfat.
#12 - 3 november 2003 21:23
Vad är det i akvariet som höjer ph:t från 6.8 till 7.6+ då? Satt och läste lite äldre ariktlar som sa att mätningen blir felaktig om man har tex torv i som oxå sänker ph. Eller mäter man differansen i ph-sänkningen kanske? Fast då funkar det ändå inte eftersom jag itne vet det exakta övre värdet. *rör ihop det i huvet*
#13 - 3 november 2003 21:41


Vad är det i akvariet som höjer ph:t från 6.8 till 7.6+ då?


Vet inte. Kalkhaltigt grus/stenar i akvariet?



Eller mäter man differansen i ph-sänkningen kanske? Fast då funkar det ändå inte eftersom jag itne vet det exakta övre värdet. *rör ihop det i huvet*


Varför ska du torvfiltrera i ett växtakvarium med CO2?
#14 - 3 november 2003 22:24
Nej jag skall inte torvfiltrera. Det var någon annan som gjorde det och då sades det att när man skulle räkna ut ph-kh-co2 förhållandet så blev detta osäkert eftersom man hade andra saker i akvariet som påverkade ph:t förutom co2. Då drog jag en parallell till mig som har samma sak, fast åt andra hållet.
#15 - 3 november 2003 22:42
(Jag tog bort mitt föregående inlägg)
Jag kom och tänka på en sak. pH:t ökar och du har förvånansvärt lågt pH från kranen vilket skulle tyda på väldigt mjuk vatten? Du har mycket växter som eventuellt använder biogen avkalkning för att få kol. Detta leder till pH-svängningar:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13849
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15522
#16 - 4 november 2003 00:44
Du bör inte ha ett KH under 3 och tillsätta CO2. Om du inte har tungan rätt i mun eller använder en automatisk controller som elektroniskt mäter pH hela tiden och pytsar i CO2 efter behov. KH höjer du enkelt med bikarbonat. Förmodligen har du något kalkhaltigt i akvariet som engelsk sjösten eller snäckskal.
#17 - 4 november 2003 06:49
Det här med bikarbonat och KH har man ju setts disskuteras förut, vi har mjukt vatten som bara den och det skulle inte vara fel att höja det lite.. men bikarbonaten... är det inte risk för en svägning i PH precis som med kalk?
mina firrar gillar PH:t som är nu men som sagt.. stabilare vatten skulle man ju inte ha nått emot!
#18 - 4 november 2003 07:42
Skulle nog inte säga att kalk skapar svängningar i ph, inte heller bikarbonat. När du lägger i det så ökar ph ganska snabbt sedan stabiliserar det sig. Problemet med lågt kh är däremot ph svängningar. Då pratar vi om svängningar varje dag i stället för enbart när du stjälper i bikarbonat. Det bästa är väl att docera i bikarbonat i rätt förhållande till det vattnet du byter med. Då vänjer du in karet sakta.
MVH
magnus
#19 - 4 november 2003 09:51
Vad för bikarbonat använder man sig av? Har inte så mycket humm om vad man använder det till i hemmet. Har nog använt det mer i kemin. :P
#20 - 4 november 2003 10:12
Ok, låter som att det kan vara värt att ge sig in på...nån som har en bra sida med lite doseringsförslag? KH är 3 eller under här nu så ska man använda sig av CO2 så är det nog bra att få upp det lite...
#21 - 4 november 2003 10:47
Jag har KH 2.5 och kör på för fullt med CO2. Min CO2-anläggning får kämpa hårt för att sänka till pH 6.5 där jag bör ligga. Jag skulle aldrig börja pyssla med att modifiera bufferten för att få stabilare pH. Fjärilsciklder och Chokladgurami är inte dom enklaste firrarna, och dom stormtrivs hos mig trots, kanske tack vare, långsamma dygnsvariationer i pH.

Ska man köra växtakvarie med CO2 så lär man se till att ha fiskar som i naturen är i lite surare vatten.
#22 - 4 november 2003 11:38
Ptja... då lär vi ju ligga på samma KH defac... 6.5 är väl kanse acceptabelt för firrarna.. måste kolla upp lite nogrannare! men du tycker alltså inte att man ska försöka höja KH?
Eller ska man satsa på att dra i lite kalksten och sen dra på med CO2... blir bara förvirrad! ha ha men nu är iaf TMG inhandlat och en ritning på att få in ett rör till i karet på g! :) blir lite bättre iaf.. alldeles för lite ljus nu så...
#23 - 4 november 2003 11:56


men du tycker alltså inte att man ska försöka höja KH?


Inte för att få stabilare pH eftersom det dels inte gör firrarna något när pH:t varierar så sakta som det gör över ett dygn. Det är bara krångligt.

Däremot verkar vi i Linköping ha jäkligt dåligt med Calcium i vattnet, vilket man kan fixa med CaCO3 - vilket i sin tur påverkar bufferten. Jag skulle vilja få reda på vårt Ca:Mg förhållande i vattnet. Kan man få reda på det genom KH/GH *rudis på buffertsystemet*?
#24 - 4 november 2003 12:35
ett citat från http://www.hvr.se/vatten/mjukt_hart.htm

hoppas det hjälper.
För att beräkna hårdhet räknar man om summan av de ingående salterna till motsvarande mängd kalciumkarbonat (CaCO3) i milligram per liter. En tysk hårdhetsgrad (1 odH) motsvarar 20 mg CaCO3. En hårdhetsskala kan se ut så här:



mg/l CaCO3



0 – 50, mjukt



50 – 100, medelmjukt



100 – 150, något hårt



150 – 200, medelhårt



över 200, hårt



över 300, mycket hårt




#25 - 4 november 2003 13:22
jag passade på att höra av mig till en polare som jobbar på "vattenverket" på "in" loppet med... han skulle ta ut alla de värden de mäter och skicka över till mig... kan vara kul att veta :)
i vilken form skulle CaCO3 säljas?
#26 - 4 november 2003 13:41
i vilken form skulle CaCO3 säljas?


Undrar jag med, själv har jag kört med kokta äggskal som Azur beskrev här funkar klockrent.
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14074&SearchTerms=kokta,ägg
Kh 3 och ingen märkbar skillnad efter dosering men mina sniglar som såg ut som skit förut har börjar repa sig nu och valisnerian har skjutit fart rejält, jag öser i en halv till en tsk efter varje vatten byte på 200 liter.
#27 - 4 november 2003 13:53
Hmmm det var en nyhet! får la ta och göra pannkakor idag då ;)
#28 - 4 november 2003 15:36
Lysande gugges! Du får hemskt gärna dela med dig (i privat mail eller här på forumet) när du får resultaten!
#29 - 4 november 2003 17:44
Ska bli :)
#30 - 4 november 2003 18:56
För att inte avskräcka växtintresserade med allt keminördande :-) påminner jag som motvikt om denna webbplats http://snurl.com/idiotsguide
(detta är en kopia,enstaka foton kan saknas)
#31 - 4 november 2003 19:40


påminner jag som motvikt om denna webbplats http://snurl.com/idiotsguide

(detta är en kopia,enstaka foton kan saknas)



Som alltid så ska man rygga tillbaks för böcker/artiklar som innehåller ordet "idiot" och "guide" som titel ;)

Från: http://www.frii.com/~gbooth/AquaticConcepts/

If fish create CO2, why do I need to add any extra?

CO2 has a natural equilibrium in water of about 0.5 mg/l. In an aquarium with a moderate fish load, the fish may raise the concentration to 2 to 3 mg/l. This is far below what plants need to really grow well. <b>You would not get beneficial levels of CO2 for the plants unless you had the fish packed in gill to gill. </b>

#32 - 5 november 2003 07:23
På tal om nått lite helt annat... på den första "idiot guide" länken så byggs det ju egna ljusramper.. det har jag gjort nyligen till mitt rektangulära kar och det var lättlöst... en kakellist fick husera som ram o så på med limträskiva o in med hela rasket till reaktorer och så i det.. blev ju mycket bra.. men mitt stora kar lider av ljusbrist.. 450 liter och 2 st 36W ... nu till problemet.. det är välvt... vilket gör tillverkningen av en ny ljus ramp problematisk...
3 rör är inte så bökigt att få i, det kräver att jag i princip sågar sönder halva toppen och flyttar ut reaktorer osv till något annat ställe typ under bänken eller så... men... jag behöver köpa enbart anslutningarna till lysrören.. då det inte är något täckglas mellan toppen och vattnet så ska de ju vara fuktsäkra helt! jag vill inte köpa ett helt sånt där kit till att sätta i ett rör till för jag har helt enkelt inte någon nytta av reaktorn osv.. har bättre helt enkelt hemma som jag vill använda! vet nån var man kan köpa löst?! fuktsäkra anslutningar till rören alltså...
#33 - 5 november 2003 11:24
Ursprungligen skickat av defdac

(Jag tog bort mitt föregående inlägg)

Jag kom och tänka på en sak. pH:t ökar och du har förvånansvärt lågt pH från kranen vilket skulle tyda på väldigt mjuk vatten? Du har mycket växter som eventuellt använder biogen avkalkning för att få kol. Detta leder till pH-svängningar:

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13849

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15522





Vi har egen brunn och letade fram ett gammalt gulnat papper från 87 när det gjordes massa mätningar på detta vatten. Det var ju ett tag sedan men jag vet inte om vattenkvalitén ändras speciellt mycket i en brunn? Iaf det står att vi har 31 mg/l Ca i totalhårdhet, och därefter 4,4 i tyska grader.
#34 - 5 november 2003 11:27
*tillägger* jag min snåljåp har biltemas blästersand.
#35 - 5 november 2003 11:37
Nghh. Hårdhetsberäkningar. Min svaga sida. Återkommer med fler funderingar.

Kan det bildas mycket CO2 i brunnar? Jag har för mig att grundvattnet kan innehålla väldigt mycket CO2, vilket är på det sättet de kinkigaste akvatiska växter lever i naturen? (rätta gärna)
#36 - 6 november 2003 00:22
Vi har ingen djupborrad brunn iaf så grundvatten vet jag inte om man skall kalla det. På papperet från 87 står det iaf 27 mg/l och då betecknas det som aggressiv kolsyra. Men kan man lita på siffror som är så gamla? fast iofs kommunen är ju inte här varje år för att kolla om vattnet är tjänligt så några drasitska förändringar händer nog inte.
#37 - 8 maj 2004 14:57
Hmm, vad står det på kartongen till min kH/gH-test? *letar*
dividera kH eller gH med 0,056 så får man mg/L CaCo3 (eller ppm).
(eller multiplicera mg/L CaCO3 med 0,056 för att få kH).

0,056*ppm = kH (tyska hårdhetsgrader)











Annons