Jag har ett par Anomalochromis thomasi, en västafrikansk dvärgciklid, ihop med guppy. Men både paletter och thomasi vill nog ha rätt lågt pH. Av de ciklider som vill ha högt pH, det vill säga mestadels Malawi och Tanganyika, är det nog svårare att hitta arter som inte skulle ge sig på guppy. Snäcklekare har jag också haft, men inte ihop med guppy, de är Tanganyikaciklider, och både Tanganyika och Malawi brukar man rekommendera att man har dem i biotopakvarier, det vill säga enbart med fiskar från samma sjö. Snäcklekare, i alla fall multifasciatus, brukar klassas som små men ettriga, så tror inte de är nå´n större hit med guppy. Särskilt inte slöjguppy, vars stora framavlade fenor gör dem ganska långsamma, och kan nog ge signalen "skadad fisk" till andra fiskar.
Vad vattenvärdena beträffar så skulle ju centralamerikanska ciklider passa bättre, då de är från ungefär samma ställe som guppy. Men det är svårt att komma på nå´n art som skulle lämna guppy ifred, och få plats i ett 90-liters. Skulle kanske kunna vara t.ex Archocentrus multispinosa, Cryptoheros spilurum, C. septemfasciatus och C. sajica då, som är fredliga för att vara centralamerikanska ciklider, men det skulle vara en chansning. Och åtminstone sajican och septemfasciatusen skulle nog bli lite för stora till slut. Eldbuken är också rätt fredlig, men har ganska stor mun, och blir rätt stor med tiden.
Men det beror väl lite på hur högt pH du har. Jag har som sagt thomasi ihop med guppy, och det funkar. Mitt pH är nog rätt neutralt. Förmodligen är guppy inte särskilt kinkiga med pH-värdet, om det inte blir extremt, de är nog rätt tåliga fiskar, så länge de inte är sönderavlade. Cikliderna däremot kanske har lite större krav, särskilt Malawi och Tanganyika. Så har du högt pH, runt 7-8, så passar Malawi och Tanganyika, men de skulle nog inte lämna guppyna ifred, och så är nog 90 liter i minsta laget, förutom för snäcklekare, och andra mindre Tanganyikaciklider. Malawi är ofta livliga, och blir nog oftast åtminstone 15 cm, och jag tror man bör ha ett antal för att det ska bli bra balans, och fungera bra vad gäller aggressioner och så.