Nafsande/bitande hamster?

#1 - 29 januari 2008 07:36
Igår märkte ja att min hamster (hona) har börjat nafsa/bita på ja... i stort sätt allt den stöter på. Ja antar att det är bara en fas då den aldrig har gjort så tidigare? Kan de bero på att den känner sej stressad? Fick lite panik när ja fick veta att min bror hade skakat rätt mycke på dens lilla hus då den va inne i den. Det var då efter att den började bita/nafsa. Kan de har nåt att göra med det?

Aja, min fråga är om den kommer sluta med det? är ju inte speciellt kul om man ska hålla på o leka med den :(
#2 - 29 januari 2008 11:44
Taskig bror du har. Kan nog vara stressad efter den behandlingen bara hoppas den inte fått någon skada av det. Vänta och se är det man kan göra
#3 - 2 september 2008 15:07
min hamster Loui biter också på allt
#4 - 2 september 2008 15:24
Har den någon fruktpinne eller nåt att gnaga på?

Kan vara ett tecken på att något fattas i buren.

Hur som helst så ta allt mycket försiktigt framöver. Kan vara så att du får börja om från början med handvänjning. Bara håll handen i buren så ofta du kan så den vänjer sig och ryck absolut inte handen ifrån dig om den skulle nafsa. När den börjar känna sig modig igen och beté sig mer som förut kan du försiktigt försöka lyfta den.

Och för allt i världen.. Håll brossan på avstånd ;)

Vill han hälsa på hamstern så låt han göra det när du är med och visa honom hur han ska göra :)
#5 - 2 september 2008 15:32
Nina82 skrev:
Har den någon fruktpinne eller nåt att gnaga på?

Kan vara ett tecken på att något fattas i buren.

Hur som helst så ta allt mycket försiktigt framöver. Kan vara så att du får börja om från början med handvänjning. Bara håll handen i buren så ofta du kan så den vänjer sig och ryck absolut inte handen ifrån dig om den skulle nafsa. När den börjar känna sig modig igen och beté sig mer som förut kan du försiktigt försöka lyfta den.

Jag tror inte alls att det är något att gnaga på som orsakar att den börjar bitas. Men kanske att det kan vara köttbrist.. [:-43]
Nej, jag skojar.. Men helt allvarligt så ska man ju faktiskt ge dem kött. Jag vet inte vad som rekommenderas numera men jag gav mina lite kokt skinka ibland..
Sen ska man väl ha en saltsten om jag minns rätt!!? ;)

I övrigt håller jag med Nina.. Håll lillebrorsan borta.. :)
#6 - 2 september 2008 15:58
okej jag fattar nog, jag har fler frogor

ibland nyser hon,är hon sjuk?
hur myket mat ska jag ge henne?
honn lägger inn mat i boet vad gör jag?
hur får jag henne att vakna tidigare(honn vaknar 10 på kvällen)
#7 - 2 september 2008 16:08
Loui skrev:
okej jag fattar nog, jag har fler frogor

ibland nyser hon,är hon sjuk?

hur myket mat ska jag ge henne?

honn lägger inn mat i boet vad gör jag?

hur får jag henne att vakna tidigare(honn vaknar 10 på kvällen)

Hon kan vara förkyld se till att hon inte står i drag det kan vara orsak till nysningarna. Låt henne lägga in mat i boet de hamstrar mat och det brukar bli inne i boet så gör inget det äts upp så småningom.Hamster är nattaktiva djur så det är nog svårt att vänja den vid något annat om det ens går.

/Katarina
#8 - 2 september 2008 16:08
ATt hon gnager beror antingen på:
1. Din brorsa skrämde skiten ur henne, vad skulle du göra om någon rev upp ditt hus och skakade? Ja, kanske inte gnaga på allt, men så är du ju inte nån hamster heller.

2. Hennes tänder växer för mycket och hon försöker gnaga ner, köp något åt henne att ganga på, speciella tuggpinnar med bra näring finns också som hon slipar tänderna på.

Loui:
1. Ja, hon är trolgien sjuk
2, Du kan låta en skål med torrfoder stå framme hela tiden
3. Det är ett helt normalt beteende hjon äter det under natten när du inte ser, rör inte det hon lagrat där förrens vid städningarna, då kommer hon troligen inte gilla dig!
4. Man ska egentligen inte väcka dom på dagarna då dom är nattdjur, men om man vill försöka vända om dom till dagsdjur är en bra idé att sätta buren i köket eller nånstans där någon är hela tiden på dagarna, då är hon vaken och tittar på dagarna, och sover på nätterna. Efter ett tag vänjer hon sdig vid att vara vaken på dagen.
#9 - 2 september 2008 16:46
Hur långa ska kenderna vara?
om hon är sjuk vad ska jag göra då?
Bilagor:
#10 - 2 september 2008 16:52
Hon är inte blöt om nosen
#11 - 2 september 2008 17:12
Om hon inte är blöt om nosen så verkar hon ju inte ha nån allvarlig sjukdom iallafall, men troligen förkylning.

Är det dvärghamster eller guldhamster, eller annars sort?

Dock går förkylningen som nog råder troligen över av sig själv, men lägg ner lite sönderrivet toapapper i buren så hon kan isolera sig mot kyla bättre, troligen har hon det för kallt.
#12 - 2 september 2008 18:04
Det är en Guldhamster =)
Jag har redan lagt in toapapper hon är inne på mit rum och där är det ca 20 grager
#13 - 2 september 2008 18:50
De kan nysa av damm också. Om sågspån eller torrfodret är dammigt..

En hamster hamstrar :D alltså samlar mat inför sämre tider... men eftersom de sämre tiderna aldrig kommer så se till att slänga förrådet innan det blir ohyra i det... ;)
#14 - 3 september 2008 17:19
jag hat Katt sand i toan och det är lite damigt kan det vara orsaken?
#15 - 3 september 2008 18:32
Loui skrev:
jag hat Katt sand i toan och det är lite damigt kan det vara orsaken?

Kattsand dammar ju mer så testa med chinchillasand eller liknande ist.
#16 - 3 september 2008 21:41
Igår märkte ja att min hamster (hona) har börjat nafsa/bita på ja... i stort sätt allt den stöter på. Ja antar att det är bara en fas då den aldrig har gjort så tidigare? Kan de bero på att den känner sej stressad? Fick lite panik när ja fick veta att min bror hade skakat rätt mycke på dens lilla hus då den va inne i den. Det var då efter att den började bita/nafsa. Kan de har nåt att göra med det?

Aja, min fråga är om den kommer sluta med det? är ju inte speciellt kul om man ska hålla på o leka med den :(
Hamsterns inre försöker stöta bort kroppen...
Uäh... gnagare...[B)]
#17 - 6 september 2008 06:14
Jag ska prova Chincillasand =). Jag har en fråga till ,när jag ska ta upp henne så springer hon iväg vad ska jag göra?
#18 - 6 september 2008 06:38
Loui skrev:
Jag ska prova Chincillasand =). Jag har en fråga till ,när jag ska ta upp henne så springer hon iväg vad ska jag göra?

SÅ gör alla hamstrar, dom har ju energi att göra av med. Försök vad du n gör bara inte hålla fast henne, utan låt henne springa, sen kommer hon lägga sig i dina händer när hon är klar.
#19 - 6 september 2008 09:07
JojjeN skrev:
SÅ gör alla hamstrar, dom har ju energi att göra av med. Försök vad du n gör bara inte hålla fast henne, utan låt henne springa, sen kommer hon lägga sig i dina händer när hon är klar.

Nej, mina har förknippat handen och människan med spännande utflykter och kommit rusande till mötes... Vad har du gjort med dina JojjeN??? :D

Nej, helt klart är de olika. Honor är hispigare och ilsknare, hanar lugnare. Dvärghamster är hetsigare och ilsknare än en stor hamster. Vad har du??

Det känns som om din lillebror har skrämt den rejält och att du kommer att få ett stort jobb med att få ordning på den.. Försöka bygga upp förtroendet igen.. Men jag vet inte riktigt hur... Om hon bits vill man ju inte få henne att förknippa handen med godsaker heller... Enda sättet är nog att sitta med handen i buren, och pilla på hennes saker, tills hon vänjer sig vid dig igen.. ;)
#20 - 6 september 2008 09:16
Jag har en Dvärghamster och han är allt annat än ilsken och hetsig :D. Så det behöver inte vara så utan mycket hänger på hur man handskas med dem. Precis som Katharina skriver är nog det bästa att bara sitta med handen i buren så den vänjer sig. Se bara till så dina händer inte luktar mat bara ;). Plocka absolut inte upp din hamster om den springer iväg, då åker det förtroende ni byggt upp ner till noll igen. Måste du plocka upp den (vid tex. städning) så kan du göra såhär. lägg i en hushållsrulle och antingen vänta på att den går in eller lägg en godsak inuti. Plocka försiktigt upp hushållsrullen och flytta över den så smidigt som möjligt till den tillfälliga buren. Var riktigt försiktig så att den inte kasar ut ;).

Lycka till med din gullegris :)
#21 - 6 september 2008 10:02
Nina82 skrev:
Jag har en Dvärghamster och han är allt annat än ilsken och hetsig :D. Så det behöver inte vara så utan mycket hänger på hur man handskas med dem.

Ja, alltså jag menade generellt... Inte individuellt... ;) T ex så kan en dvärghamster bli ilsken lättare än en guldhamster, alltså tåla mindre innan den surar till... Är man alltid go och snäll med hamstern så är det ju troligt att den är det också även om det är en dvärghamster...Det är ju samma med mig.. Jag är lite hetsig av mig men snäll för det mesta, tack vare omgivningen.. :D
#22 - 6 september 2008 10:59
Min började alltid med att springa upp i händerna, lägga sig i 10 sekunderna, sen klättra ett varv upp över tröjan och runt huvudet, och så ner i händerna igen, om och om igen. ;)

Den var ungefär som Katharina, hetsig men snäll. ;)
#23 - 6 september 2008 12:08
Katharina skrev:
Ja, alltså jag menade generellt... Inte individuellt... ;) T ex så kan en dvärghamster bli ilsken lättare än en guldhamster, alltså tåla mindre innan den surar till... Är man alltid go och snäll med hamstern så är det ju troligt att den är det också även om det är en dvärghamster...Det är ju samma med mig.. Jag är lite hetsig av mig men snäll för det mesta, tack vare omgivningen.. :D

Kul att du jämför dig själv med en dvärghamster :D. Men alla är vi djur innerst inne ;) :p
#24 - 6 september 2008 18:39
ahah!! jag ska prova;)
#25 - 6 september 2008 18:45
Jag har en liten tedybjörn (ca5 cm hög och är ca 3 cm bred pelsen är ca 1 mm lång ) kan jag ge den till henne?:confused:
:):):);)
#26 - 6 september 2008 18:47
Nej, risken är att hon biter hål i den, och kvävs av innehållet.
#27 - 6 september 2008 18:54
okej, kan jag bygga en kleter stälning av grill spett ?
#28 - 6 september 2008 18:57
Loui skrev:
okej, kan jag bygga en kleter stälning av grill spett ?

Skulle inte jag våga... Varför inte köpa en klätterställning? Finns jättefina i många olika modeller i de flesta större djuraffärer.
Annars är det bra att hitta på saker som aktiverar din hamster. Har du inte råd att handla nu kan du alltid bygga tunnlar med toa/hushållsrullar. Stick hål lite här och där så det kommer in luft bara ;)
#29 - 6 september 2008 19:03
vi har råd men hinner inte köpa,har du någåt annat tips?
#30 - 6 september 2008 19:07
Loui skrev:
vi har råd men hinner inte köpa,har du någåt annat tips?

Hinner inte köpa :confused:.... Ta er tid är mitt tips [:o]
#31 - 7 september 2008 05:13
kan jag festa ett snöre med en trä-pärla i tacket
#32 - 7 september 2008 05:38
Loui skrev:
kan jag festa ett snöre med en trä-pärla i tacket

Men till vad skulle det hjälpa? Snören och sånt är alltid riskabelt om man gör det själv, hon kan gnaga loss och sätta i halsen-

Det bästa är om du ska göra själv för att aktivera henne:
*Labyrint av filmer, sätt henne i början och gör ett spår med godis hon tycker om till slutet, i slutet lägger du en hel hög med godiset (Inte överdrivet stor ;))
*En uppochnervänd äggkartong där du klippt loss några av grejerna under där äggen ska vara, så det på lite olika ställen blir såna hål dom lever i i det vilda. Iallafall min hamster blev överlycklig och kröp ner i ett hål, sen sprang han runt, stack upp huvudet ur ett annat, ner igen, och var sen där nästan hela tiden. ;)
*Vissa trädgrenar går att plocka och är inte giftiga för hamstern, så dom kan klättra på dessa, det har jag dock inte testat, och vet inte vilka som inte är giftiga, men det finns många bra sidor om det om du bara skriver hamster i sökrutan och letar upp aktiverings grejer man kan göra. :)
#33 - 7 september 2008 12:02
Grenar från fruktträd tex. äpple funkar bra och är populärt att gnaga på.
#34 - 7 september 2008 13:23
Jag gorde en bana av en ägg-kartong men hon fattar inte vad hon ska göra
#35 - 7 september 2008 13:39
:pHar ni fler tips på lekar så sej bara till:p
#36 - 7 september 2008 13:41
Loui skrev:
Jag gorde en bana av en ägg-kartong men hon fattar inte vad hon ska göra

du kan stoppa ner henne i den direkt, så fattar hon att hopn kan springa upp och ner där. ELler sdtäll den i buren så lär hon sig med tiden
#37 - 13 september 2008 15:55
Hon får inte plats.
#38 - 13 september 2008 16:00
Loui skrev:
Hon får inte plats.

Då är det ju inte så konstigt. :P Var det inte en dvärghamster?
#39 - 22 september 2008 14:09
hon är en guldhamster:)
#40 - 21 oktober 2008 18:07
HJJÄÄÄÄÄÄLP!!!!Hennes pels ser helt fet ut precis som om hon var doppad i olja.
Vad ska jag göra?:confused:
kann man bada hamstrar???:confused::(:(
#41 - 21 oktober 2008 18:14
Loui skrev:

Har du hus av plast till henne?

Isf ska du försöka hitta ett i trä så fort som möjligt. I plasthus bildas kondens som gör att pälsen blir tovig och kan mögla.
Riv hushållspapper att lägga i huset.

Om du kan bada din hamster vet jag inte [:o]... Har aldrig behövt det.
#42 - 22 oktober 2008 17:04
Jag har ett keramik-hus:D
#43 - 22 oktober 2008 19:43
Loui skrev:
Jag har ett keramik-hus:D

Försök byt till trähus.
I keramikhus bildas förmodligen lika mycket kondens som i ett plasthus. Trä är ett material som andas, om du förstår vad jag menar ;):D
#44 - 23 oktober 2008 13:50
Hon har kissat på väggarna i trähuset:(
#45 - 23 oktober 2008 16:33
Loui skrev:
Hon har kissat på väggarna i trähuset:(

Ha,ha..

Har du en "toalett" till henne?

Om det är botten på det gamla huset (plasthuset) kan du hälla i lite chinchillasand (finns i zoobutiken). Det blir en bra toalett. Annars kan du köpa en hamstertoa i zoobutiken.

Att hon har kissat lite på väggarna gör inte så mycket. Det gjorde vår oxå när han fick det. Kan ha lite med att det ska lukta henne eller nåt.
#46 - 26 oktober 2008 07:14
Jag har en toa som hon kissar och bajsar i men bajsar och kissar i huset oxå
#47 - 26 oktober 2008 07:20
Loui skrev:

Självklart, hon är ju ingen människa. Sålänge hon trivs med det så kan du inte tänka att hon vill ha det som en människa.
#48 - 26 oktober 2008 08:19
Loui skrev:

Då är det inget du kan göra.

Min teori är att hon även innan kissat i huset och eftersom du då hade plasthus till henne blev pälsen tovig/smutsig eftersom kondensen av kisset i plasthuset blev för mycket.
Nu när du har trähus kommer förmodligen pälsen bli bättre även om hon kissar i huset eftersom det inte kommer bli samma kondens nu.
#49 - 8 november 2008 21:34
Hej på er!
Jag är väldigt ny här på Zoopet och undrar om ni har någon sida just för kanin intreserade eller om det tillhör här på Smådjur?

Tack på förhand!

MVH //Diana
#50 - 8 november 2008 21:51
Hej på er!

Jag är väldigt ny här på Zoopet och undrar om ni har någon sida just för kanin intreserade eller om det tillhör här på Smådjur?

Tack på förhand!

MVH //Diana

Välkommen till zoopet och kaniner tillhör smådjur i detta forum :)
#51 - 8 november 2008 22:19
Nina82 skrev:
Välkommen till zoopet och kaniner tillhör smådjur i detta forum :)

Okey tack så jätte mycket för informationen! :)
#52 - 8 november 2008 22:55
Hej igen.
Jag undrar om någon skulle kunna beskriva för mig hur man får in en visningsbild?
Har kollat runt men hittar inget angående visningsbild, antagligen är jag väldigt blind:S hehe.

//Diana
#53 - 9 november 2008 05:57
Man måste betala 250 kronor om året för att kunna ha det.

Men då får man andra grejer också:
- Kunna se ytterliggare 500 fisk artbeskrivningar
- Lägga ut gratis djurannonser
- Vinna grejer i tävlingar
- Kunna blogga på sidan
- Och mycket mer

Kallas Goldmedlemskap
#54 - 25 december 2008 17:14
kan man ha hamster tillsamans med en katt-unge?
#55 - 25 december 2008 19:47
Loui skrev:
kan man ha hamster tillsamans med en katt-unge?

Vadå menar du?

Du kan ha en kattunge i samma rum som din hamster men du får hålla lite koll. Små kattassar kan lätt komma in i springorna på buren och skada hamstern.
Klipp klorna på katten ofta så de håller sig trubbiga och var bestämd med att hamsterburen är förbjudet område.
Vill du att de ska få en relation (katten och hamstern) kan du låta katten lukta på hamstern när du håller den i handen men det kräver att du är lugn och katten inte visar några killerinstinkter.
Lämna aldrig hamstern lös tillsammans med din katt. Inte ens för en sekund och inte ens om katten aldrig visat några tecken på jaktinstinkter innan.
Ett enda litet kattbett eller slag från din katt kan döda din hamster så var mycket försiktig och om du är ett barn ska du ha en vuxen med.
#56 - 26 december 2008 05:32
Är det innekatt kan man ju klippa klorna. På en katt som får vara ute klipper man inga klor
#57 - 26 december 2008 08:39
jag ska kanske skaffa en ragdoll och viste inte om det funka med min hamster...
#58 - 26 december 2008 08:44
tål hamstrar fikon?
#59 - 29 december 2008 14:23
Min sambo föder upp hamstrar, här följer några tips som jag observerat:

Använd Toa-Lätt som strö i botten( finns i alla affärer, det är en sorts katt"sand")

Riv remsor av hushålls papper och lägg ner i buren, det bäddar den själv med, behövs inga konstgjorda hus elelr liknande.

Bomull och liknande material är ingen höjdare då de kan kvävas av det.

Vi kokar ofta grönsaker, låter dom svalna sen ger det till dom.

Gurka,zuccini,broccoli,tomat..
(De kan även äta makaroner och andra liknande matrester som inte är kryddstarka, havregryns-gröt,mannagryns-gröt går bra..)

De har alltid 2 sorters foder i buren, lite osäker på vad det är.

Det ena tror jag kallas svart-havre, och det andra är ett ägg-baserat foder som ser ut som nå "gul sand" och luktar typ honung.

Det finns också Hirsch-kolvar i varje bur(tror det stavas så, sånt som fåglar brukar få)

Några tips från en som tvingas leva med dessa små ;p
#60 - 20 februari 2009 08:45
Hej igen! jag och min bror funderar på att skaffa vars en mus och då är min fråga kann man ha möss i samma bur och vad äter dom?
#61 - 20 februari 2009 08:50
Loui skrev:
Hej igen! jag och min bror funderar på att skaffa vars en mus och då är min fråga kann man ha möss i samma bur och vad äter dom?

Ska du ha musen i samma bur som din hamster går i :confused:

Det tror jag inte är någon bra idé.. Även om det hade varit en ny liten hamster du skulle köpt så skulle jag avråda dig.
Antingen köper man det antal man vill ha från början när de är ungar eller får man vänta till de dött.
Möss och hamstrar har jag aldrig hört talas om att ha i samma bur [:o]
Jag skulle då aldrig våga :(
#62 - 20 februari 2009 09:12
Varför vill man ha en hamster?
#63 - 20 februari 2009 09:24
NIC skrev:
Varför vill man ha en hamster?

Och nu var det tom en mus det gällde [:o];):p

Kommer jag över en uppstoppad hamster ska jag skicka den till dig :d
Så kommer du kanske över din fobi ;)
Inte för att jag gillar uppstoppade djur men en riktig skulle få det allt för jobbigt i din ägo [:o]:p
#64 - 20 februari 2009 09:35
Nina82 skrev:
Och nu var det tom en mus det gällde [:o];):p

Kommer jag över en uppstoppad hamster ska jag skicka den till dig :d

Så kommer du kanske över din fobi ;)

Inte för att jag gillar uppstoppade djur men en riktig skulle få det allt för jobbigt i din ägo [:o]:p

Hahaha!!!
Och då till nästa fråga: varför i hela he**ete vill man ha en mus!!??
Själv sätter jag ut musfällor.
#65 - 20 februari 2009 11:15
NIC skrev:
Hahaha!!!

Och då till nästa fråga: varför i hela he**ete vill man ha en mus!!??

Man fårla ha vilken läggning man vill eller båda är väl ok......
#66 - 20 februari 2009 11:22
eriahl skrev:
Man fårla ha vilken läggning man vill eller båda är väl ok......

Haha.. Hrmm.. jag menar... fy dig [:-74] [:-117] [:-103]
#67 - 20 februari 2009 11:29
Här går det hett till hör jag. :p

Vem kunde tro att NIC inte gillade gnagare? ;)
#68 - 20 februari 2009 11:54
Förlåt men det var som en straffspark i öppet mål
#69 - 20 februari 2009 11:57
hehe ;)
#70 - 2 mars 2009 19:56
Loui skrev:

Jag har inte gått igenom alla inlägg, så jag vet inte om du redan fått svar, men jag skriver i allafall: man ska aldrig, aldrig, aldrig bada hamstrar.
Risken att de blir förkylda med påföljande lunginflammation är alldeles för står. Skulle de få någo på pälsen som kan skada dem tvätar man försiktigt just det stället försiktigt med ljummen bomull.

Hamstrar kan bli "feta" i pälsen, och just därför ska de alltid ha ett sandbad i buren. Fyll ett blomfat eller liknande med den fina typ av sand man ser i t.ex sandlådor, INTE kattsand. Kattsand är i nio fall av tio väldigt dammig och förstör luftvägarna.

En hamster i en välsköttbur har i regel en bestämd toaletthörna där de kissar, där kan man ta bort den lilla kutterspånsfläcken regelbundet. Byt hela buren en gång i veckan
#71 - 2 mars 2009 19:59
Ps

Man ska naturligtvis inte ha en guldhamster tillsammans med en mus. En guldhamster är ett ensamlevande djur. Att ta reda på vad man skaffar för djur innan man skaffar det är alltd väldigt bra.

Annons