Nackdelar med hörnakvarium?

#1 - 28 september 2005 16:44
Nu närmar ju sej jul med små steg och även min födelsedag:D och jag hoppas innerligt på att få ett större akvarium, men eftersom det är platsbrist i lägenheten så funderar jag på att smycka ut ett tråkigt hörn som inte är så roligt. Akvariet skulle isånnafall stå mellan 2 st soffor kan ju bli knöligt att rengöra men ska kolla mer på det. Men är det någon som vet några nackdelar med ett hörnakvarium ?
Jag skulle ju kunna sätta ett vanligt akvarium där men då skulle man inte få plats med så stort eftersom att från väggen till soffan är det väl 1.20 på vardera sida och jag tror att man skulle få mer antal liter med ett hörn än med ett vanligt. Och det skulle inte heller vara speciellt snyggt:)

Uppskattar svar:)
#2 - 28 september 2005 17:34
Finns väl ingen direkt nackdel med hörnakvarium såvitt jag ser det. Personligen gillar jag 'vanliga' akvarium bättre, men har man något hörn där det skulle passa så är det ju helt klart att föredra :)
#3 - 28 september 2005 17:39
Okej, det låter ju bra;) hehe joo det är ju det som dom är till för:) får se om lyckan slår in i jul:D
#4 - 28 september 2005 18:52
Enda jag har för mig att jag hört, är att bottenytan blir "mindre". Och att det då inte fungerar riktigt lika bra med vissa revirhävdande fiskar.

Men det är bara vad jag har fått för mig att jag har hört
#5 - 28 september 2005 19:12
De som har böjd frontruta kan ge lite märkliga visuella effekter i vissa vinklar och det kan vara svårare att rengöra rutan från alger (algskrapan är ju platt).
Det känns som om det kan bli bökigt att nå längst in i hörnet på de större hörnkaren (där ju pumpen ofta sitter)
#6 - 28 september 2005 19:54
Okej, då får jag tänka över det en gång till:) tack för svaren
#7 - 29 september 2005 06:16
Rekommenderas!

Efter många år med traditionella akvarier köpte jag en hörnburk i somras. Jag är mycket nöjd; formen ger ett djup från frontruta till innerhörn som verkligen lurar ögat på ett positivt sätt och det är enkelt att bygga interiören så att innerfiltret längst in inte syns.

Det enda lilla aber jag kan komma på på rak arm är att om man som jag täckt sidorutorna med bakgrunder så saknas fria glasrutor att montera en CO2-reaktor på (om man vill använda sugproppar). Det kallar jag ett litet och lätthanterligt problem...[:-160]. Vidare ställs man inför en utmaning när man skall fotografera underverket, men en utmaning är ju inte ett problem, eller hur?
#8 - 29 september 2005 06:52
Jag har ett 170 l hörnakvarium imellan 2 soffor. Lite små bökigt at ta sig fram, men det är Jätte fint,.. har tv:n framför, men akvariumet speglar sig inte i den..

Jag skulle satsa på hörnakvarium!
Lycka till
#9 - 29 september 2005 11:56
soffa går ju lätt å fixa.

finns ju hjul som bygger 3-5cm på höjden som man kan sätta under fötterna och sen en hård skiva på golvet så är det bara att rulla undan soffan.-
#10 - 29 september 2005 12:39
jag har ett 320 liters hörnkar (drygt 330 liter när jag mätte själv :p ) o jag har gjort en egen tråd om det, som du sett luminax (lite nya bilder där idag) Det är precis nystartat o jag är jättenöjd, nu börjar vattnet bli klart oxå :)
Visst är det lite svårt att nå, för att nå ner till botten för att tex plantera växter måste man stå på stol o strecka sig så långt så man nästan får ont i axeln, samma sak gäller ju pumpen, det gäller att tänka till en extra gång hur man ska ha pumpen så man slipper justera pumpen flera gånger än absolut nödvändigt... :)
#11 - 29 september 2005 13:14
okej tack så mycket för hjälpen och tipsen:D kan vara till god använding om jag nu köper ett hörn;) hade inte tänkt ha någon co2 anläggning så det ska nog funka fint:)

Ska kolla på dom nya bilderna androxe!:)
#12 - 29 september 2005 13:24
om jag nu skulle köpa ett ca 300 liters hörn akvarie, skulle det funka att ha några diskusar i det? vet att dom skulle kunna vara i ett "vanligt" 300 men eftersom att det är ganska lite botten yta på hörn så kanske det inte skulle funka var min tanke. Går det?:)

annars vet jag inte riktigt vad jag skulle vilja ha. Skulle kanske flytta över mina malawi till det och sen starta upp en snäcklekar "kolloni" i mitt 160:D Får se hur det blir, om jag ens får ett hörn:)
#13 - 29 september 2005 14:27
Detdär med "mindre bottenyta" köper jag ju iofs inte riktigt.
Säg att du har 1,5m i "maxbredd" på den ytan du ska ha. Ska du ha ett vanligt traditionellt akvarie där istället för ett hörn så kan du ju inte ha ett sånt stort akvarium. Samtidigt fyller du ju inte upp hela ytan bort till väggen, vilket du gör med ett hörnakvarie.
Man kan ju inte direkt jämföra med frontglaset på ett hörn och ett vanligt akvarium.
#14 - 29 september 2005 14:40
det verkar som om många anser att det är bättre i revirsynpunkt att ha ett akvarium som är 2 x 0,5 meter än 1 x 1 meter. Att fiskar kanske lättare bildar revir på längde än att bilda två revir på djupet. vet inte om det finns några vetenskapliga bevis kring detta. Det måste väl bero lite på hur man möblera o avgränsar akvariet oxå. Jag tror inte formen på akvariet spelar så stor roll egentligen
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 29 september 2005 15:02
[QUOTE=androxe]det verkar som om många anser att det är bättre i revirsynpunkt att ha ett akvarium som är 2 x 0,5 meter än 1 x 1 meter. Att fiskar kanske lättare bildar revir på längde än att bilda två revir på djupet. vet inte om det finns några vetenskapliga bevis kring detta. Det måste väl bero lite på hur man möblera o avgränsar akvariet oxå. Jag tror inte formen på akvariet spelar så stor roll egentligen[/QUOTE]

Jag hör till dom som anser att ett långt akvarium är klart att föredra - det kan gälla för vissa revirhävadnde fiskar, men även om man har stressade och stirriga fiskar i akvariet (de har då en längre simsträcka).
Men undviker man den typen av fiskar så borde det inte vara några större problem - själv har jag haft flera hörnakvarier och då valt fiskar utifrån det.
#16 - 29 september 2005 15:46
När jag skaffade mig ett akvarium gjorde jag det utifrån var jag hade plats. Vi skulle byta ut vår hörnsoffa till en mer traditionell 2+3 soffa, varför ett hörn blev ledigt. Vi är mycket nöja! Som möbel på just den platsen är den svåröverträffad!

Nackdelar? Jovisst kan jag hålla med om att det kan vara lite bökigt att jobba i det. Jag har välvd framruta och har absolut inga problem med algskrapan, Man får ju helt enkelt skrapa horisontellt och inte vertikalt.

Ett hörnakvarium ger som tidigare påpekats ett mycket fint djup. Med välvd framruta uppstår smärre brytningsfel, men inget som jag tycker påverkar speciellt mycket.

Smaken är som baken, men jag rekommenderar ett hörnakvarium. Speciellt om du har ett ledigt hörn!
#17 - 30 september 2005 12:04
Tack så mycket för svaren! jag börja få mer och mer positiva tankar om hörn akvarium!:D men för att återgå till den sist ställda frågan, skulle det funka med diskusar i ett liknande akvarie som androxe har (320) ni kan kolla på bilder på " nu har akvariet kommit". För att starta upp ett diskus kar är väl min " framtids vision" ;) För det är väl ungefär ett sånt kar jag hade tänkt skaffa om det blir nåt av det.

Annons