N. anomala-rom

#1 - 30 maj 2005 17:58
Är det någon som vet vad det är för färg på romen till Nannacara anomala? De har lekt (den leken gick mig spårlöst förbi, inte så mycket action eller?) och honan vaktar ilsket. Är jättesvårt att se in i "boet", men tycker mig kunna urskilja svarta prickar på stenen, kan det stämma? Är det samma tidsintervall till frisimmande yngel för dessa som för Paletter, alltså en vecka cirkus från romläggning till frisimmande? Hur länge brukar honan vakta ynglen? Allt detta spörs väl, men nyfiken som man är så vill man ju veta allt innan det händer :) !
#2 - 31 maj 2005 06:24
Är det verkligen ingen som vet? Ser nu tydligt att äggen är vita, men innebär det obefruktad rom eller är romen, liksom Paletternas, vit? Jag har ju som sagt inte sett att de lekt och jag vet inte hur deras lekbeteende ser ut, men inte lägger väl en hona rom om det inte finns en leksugen hane att tillgå?
#3 - 31 maj 2005 12:24
Jodå, dom leker ganska intensivt, åtminstone mina. Först jagar hanen honan sen är det hennes tur att jaga honom. Hon blir välidgt mörkbrun när de leker. Rommen är ljusbrun, tror jag. Jag såg sådana när jag av misstag lyfte på en kruka. Och det kan bara vara bågfenorna som lagt rom. Tyvärr blev det inget den gången, kanske pga ovanstående. De har lekt en gång till, men det blev inte heller något. Varför? Vet ej. Nån annan som kan berätta mer om tiden, ynglen osv.
Svea
#4 - 31 maj 2005 14:51
Tack för att du svarade! Nu ser jag ingen rom, honan simmar ut på upptäcksfärd (ilsken som ett bi), men simmar snabbt tillbaka och vaktar. Kanske de små är kläckta, annars är de väl uppätna. Den som lever får se! :)
#5 - 31 maj 2005 16:08
Hon är verkligen ettrig, den lilla honan. Ingen får komma nära och den stackars hanen fick lite naggad stjärtfenan av hennes attacker! Tyvärr gjorde min hona lika efter ett tag, tog sej rundor i akvariet, allt längre faktiskt. Så nån glupsk individ var kanske där och slukade rommen, vem vet.
Mina är ganska nya här, så jag tänker att paret inte är så kunniga ännu, bättre tur nästa gång, är min förhoppning.
Lycka till!
Svea
#6 - 31 maj 2005 17:41
Samma här, har haft mina i en vecka bara. Leker de någon mer gång tänkte jag försöka slanga över några yngel för uppfödning. Hanen och honan rök ihop förut, och jag trodde allvarligt att både skulle stryka med! Får hålla lite bättre koll nästa gång och se om jag lyckas. Lycka till till dig med :)!
#7 - 31 maj 2005 21:58
Hej aqua J och Svea!

Jag tror att det är så att din hona flyttat äggen till nån försänkning i sanden i väntan på kläckning! Du ser på hennes "kostym" om ynglen är på gång för hon blir alldeles schackbrädesmönstrad, på gränsen till svart. Man gör klokt i att försöka skydda hanen med många gömställen för honan kan faktiskt jaga ihjäl honom, det hände hos oss.

När det sedan kommer till att dra upp ynglen är det inte det lättaste. De är väldigt små och behöver riktigt pyttig föda. Mina bågfenor har lekt flera gånger och fått frisimmande yngel men det minsta fodret jag har haft har varit för stort för dem, nykläckt artemia och baby food från JBL (eller vad det nu heter).

Lycka till och hoppas du klarar ynglen!! Personligen är dessa bågfenor lite favvisar bland cikliderna, utan detta paret hade vi aldrig fått upp intresset för ciklider överhuvudtaget!! Det är så läckert att följa med hela vägen från start till mål och se hur deras roller förändras. Om ni söker på Nannacara anomala bland gamla trådar tror jag det kommer komma upp en hel del svar på era frågor.

Mvh /Maria

Annons