[QUOTE=aqua J]Hörde när jag var inne på zoobutiken häromdan att de sa till en kund att aldrig byta mer än max 30% vatten, då vårt kranvatten har så högt ph att det nästan är frätande, hellre små vattenbyten och sällan för att inte städa bort de nyttiga bakterierna.[/quote]Totalt nonsens från början till slut. Om man har tjänligt dricksvatten är det tvärtom bättre, ur vattenkvalitets-synpunkt, att göra stora vattenbyten.
Om man byter 50% per gång, tar det 4 byten att reducera halten avfallsämnen i vattnet med 95%. Under förutsättning att inget nytt gift produceras under tiden.
Om man byter 10% per gång, tar det
27 vattenbyten!
Små vattenbyten är alltså oerhört ineffektiva för att förbättra vattenkvaliteten.
Och bakterierna sitter ju i filtret och gruset, eller är jag helt ute och cyklar nu?
Nej, de sitter på ytor, främst i filtret och i sanden, det är helt riktigt.
Tillsätter ni som byter mycket vatten Biostarter efter varje vattenbyte?
Nej. Jag tillsätter lite askorbinsyra för att neutralisera restera av klor, men det är inte heller egentligen nödvändigt.
ph't i kranvattnet är inget problem, utan det eventuella problemet kan vara hårdheten, salthalten (ledningsförmågan) och klor. Tjänligt dricksvatten i Sverige är sällan något problem, medan däremot i delar av europa och USA så klorerar man vattnet mycket hårt, och där kan man döda sina filterbakterier om man gör stora vattenbyten. Det kan också inträffa i Sverige att kommunala vattenverk klorerar hårt när det är störningar i driften, så luktar det klor om vattnet och man vill göra stora vattenbyten kan man ju fundera på att använda ett avkloreringsmedel.