Myt om stora vattenbyten?

#1 - 5 april 2005 08:53
Hörde när jag var inne på zoobutiken häromdan att de sa till en kund att aldrig byta mer än max 30% vatten, då vårt kranvatten har så högt ph att det nästan är frätande, hellre små vattenbyten och sällan för att inte städa bort de nyttiga bakterierna. Men jag och många här på Zoopet byter ju 50%/vecka utan skadade eller döda fiskar som följd... Är det så att de inte vet i affären eller är det en gammal myt som hänger i? Säger de så för att få sälja typ aquasafe kanske? Eller för att det inte ska verka svårt att ha akvarie, då många tycks tro att man ska tömma akvariet helt och ta ur allt varje gång man städar, och för den skull inte vill skaffa akvarie. Om kranvattnet vore frätande skulle man ju inte dricka det eller duscha i det. Och bakterierna sitter ju i filtret och gruset, eller är jag helt ute och cyklar nu? Tillsätter ni som byter mycket vatten Biostarter efter varje vattenbyte? Blev lite förvirrad känner jag, de kanske inte tror att man är klok i affären om man säger att man byter så mycket vatten så ofta...?
#2 - 5 april 2005 08:56
allt ud säger stämmer nog.

Gamla myter.
Dom vill sälja produkter.
Okunskap och/eller håller sig inte uppdaterade med nya rön.

Har inte använt ett vattenberedningsmedel sen början på 90 talet och kan inte säga att mina akvarium har fungerat sämmre för det.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 5 april 2005 09:11
Det beror väl på vilket pH-värde du har i akvariet och vilket pH-värde du har på kranvattnet. Ligger värdena väldigt långt ifrån varandra då är det inte att rekommendera med stora vattenbyten.
Det beror också vilken typ av klorering och hur mycket ditt kranvatten kloreras om man kan göra större vattenbyten.
Sedan finns det ju alltid en chans att vattenverken vid vissa tillfällen t.ex. backspolar ledningar och utför man ett stort vattenbyte vid sådana tillfällen då är det kört (vet jag av egen bister erfarenhet).

Sedan är det väl också som så att affärer alltid ser till att rekommendera med "slarvmarginal" till alla eftersom de vet hur många sköter sina akvarier.

Men självklart innehåller ditt vatten inget klor och vattenvärdena är det samma i akvariet som i kranen och man vet med sig att kommunen aldrig backspolar ledningarna då kan man väl i princip byta 100% av vattnet varje dag som man t.ex. gör i odlingarna i Asien.
#4 - 5 april 2005 09:16
[QUOTE=aqua J]Hörde när jag var inne på zoobutiken häromdan att de sa till en kund att aldrig byta mer än max 30% vatten, då vårt kranvatten har så högt ph att det nästan är frätande, hellre små vattenbyten och sällan för att inte städa bort de nyttiga bakterierna.[/quote]Totalt nonsens från början till slut. Om man har tjänligt dricksvatten är det tvärtom bättre, ur vattenkvalitets-synpunkt, att göra stora vattenbyten.

Om man byter 50% per gång, tar det 4 byten att reducera halten avfallsämnen i vattnet med 95%. Under förutsättning att inget nytt gift produceras under tiden.
Om man byter 10% per gång, tar det 27 vattenbyten!

Små vattenbyten är alltså oerhört ineffektiva för att förbättra vattenkvaliteten.
Och bakterierna sitter ju i filtret och gruset, eller är jag helt ute och cyklar nu?
Nej, de sitter på ytor, främst i filtret och i sanden, det är helt riktigt.
Tillsätter ni som byter mycket vatten Biostarter efter varje vattenbyte?
Nej. Jag tillsätter lite askorbinsyra för att neutralisera restera av klor, men det är inte heller egentligen nödvändigt.

ph't i kranvattnet är inget problem, utan det eventuella problemet kan vara hårdheten, salthalten (ledningsförmågan) och klor. Tjänligt dricksvatten i Sverige är sällan något problem, medan däremot i delar av europa och USA så klorerar man vattnet mycket hårt, och där kan man döda sina filterbakterier om man gör stora vattenbyten. Det kan också inträffa i Sverige att kommunala vattenverk klorerar hårt när det är störningar i driften, så luktar det klor om vattnet och man vill göra stora vattenbyten kan man ju fundera på att använda ett avkloreringsmedel.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 5 april 2005 10:05
Totalt nonsens från början till slut. Om man har tjänligt dricksvatten är det tvärtom bättre, ur vattenkvalitets-synpunkt, att göra stora vattenbyten.


Håller visserligen med om att det där med frätande etc. är nonsens men inte om man generellt idag i en affär kan råda folk till att göra stora vattenbyten.
Efter att ha jobbat i en zooaffär (ett antal år sen, men ändå) så vet man hur folk sköter sina akvarier dvs de allra flesta byter inte vatten alls under en lång period och sedan gör de istället ett jättevattenbyte.
Med den låga buffringsförmåga som många kranvatten idag har så har då deras akvarievatten ett pH på nedåt 5-6 och kranvattent håller ju ofta uppåt 8. Att då byta göra ett jättevattenbyte är inte bra.
Därför rekommenderade jag då att det viktigaste var regelbundna täta vattenbyten på ca 1/3 och detta står jag fast vid att det är det bästa allmänna råd man kan ge.

Det kan också inträffa i Sverige att kommunala vattenverk klorerar hårt när det är störningar i driften, så luktar det klor om vattnet

Jag har för mig att den ammoniumsulfat som en del kommuner tillsätter inte luktar speciellt mycket.
Lucas_no1
#6 - 5 april 2005 11:21
Byter man då vatten varje dag så kommer ju inte ph värdet pendla så mycket.

Själv byter jag 20-40 procent direkt ur kranen utan vattenberedningsmedel till mina discusar varje dag.
I lekkaren tar jag vatten från ett vattenberedningskar där vattnet står i ca 24 timmar med torv och lite cirkulation.
#7 - 5 april 2005 19:36
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Jag har för mig att den ammoniumsulfat som en del kommuner tillsätter inte luktar speciellt mycket.[/QUOTE]Ammoniumsulfat? Du menar väl kloramin? Det luktar, om än kanske inte lika starkt som klorgas.
#8 - 5 april 2005 21:06
Med reservation om jag minns rätt så "tillverkas" kloramin av ammoniumsulfat och natriumhypoklorit.
Kloramin heter något före som jag inte kommer i håg.
Dumt att skriva något när jag inte är säker på namnet.
#9 - 7 april 2005 08:02
MYTHBUSTERS...Håller helt med...

Den mest allmänna rekommendationen är en 1/3 del varje vecka. Okey!!...
Fast för den som inte slarvar med kontinuiteten kunde den vara 1/2 alltså 50% varje vecka utan att det på verkar firrarna negativt.

MYTH BUSTED…!!!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 7 april 2005 08:08
[QUOTE=Poseidon]MYTHBUSTERS...Håller helt med...

Den mest allmänna rekommendationen är en 1/3 del varje vecka. Okey!!...
Fast för den som inte slarvar med kontinuiteten kunde den vara 1/2 alltså 50% varje vecka utan att det på verkar firrarna negativt.

MYTH BUSTED…!!!!![/QUOTE]

Jo men som sagt - det är ju just det att det absolut största problemet är att folk slarvar med vattenbytena.
Skall då en affär bortse från detta när de ger råd och det var ju det som denna tråd handlade om.
Tvärtom tycker jag att det är helt korrekt att affären ger råd utifrån den verklighet som faktiskt råder. Just i detta fall så kanske t.o.m. affärsinnehavaren visste att kunden slarvade rejält med vattenbytena och dessutom kanske t.o.m. hade fiskar som var extremt känsliga.
#11 - 7 april 2005 10:52
Den mest allmänna rekommendationen är en 1/3 del varje vecka. Okey!!...Fast för den som inte slarvar med kontinuiteten kunde den vara 1/2 alltså 50% varje vecka utan att det på verkar firrarna negativt.



Hur fungerar växter i ett kar där man byter 50% en gång i veckan? Du har inte så mycket växter i dina kar va?

Efterssom dom flesta som har akvarium även vill ha växter däri tycker jag att vattenbyteshysterin är klart överdriven. Vad hjälper det att fiskarna ges en onödigt ren miljö när växterna ruttnar och dör?
MVH
Magnus
#12 - 7 april 2005 15:25
[QUOTE=Kjell Fohrman]Det beror väl på vilket pH-värde du har i akvariet och Men självklart innehåller ditt vatten inget klor och vattenvärdena är det samma i akvariet som i kranen och man vet med sig att kommunen aldrig backspolar ledningarna då kan man väl i princip byta 100% av vattnet varje dag som man t.ex. gör i odlingarna i Asien.[/QUOTE]


Vissa reningsverk använder kemikalier, även klor. Då finns det klor kvar i vattnet fast det ska vara små mängder som inte ger lukt och smak. När jag flyttade till ny kommun jan. -02 så kände jag lukt och smak av klor direkt...grannarna kände inget sedan dom vant sig :-P
Bor man i en rik kommun dock kan man ha turen att få kranvatten som renats biologisk...
#13 - 7 april 2005 16:31
Finns det någon stans där kranvattnet renas biologiskt?
#14 - 7 april 2005 16:46
[QUOTE=Danei]Finns det någon stans där kranvattnet renas biologiskt?[/QUOTE]
Man renar avfallsvattnet biologiskt - inte kranvattnet det renas mekaniskt och kemiskt (det senare om det behövs och det gör det oftast) :)
#15 - 7 april 2005 17:31
Appropå Tropfrogs inlägg; jag har massor med växter i mitt ena kar, därav de stora vattenbytena då jag göder med PMDD. Inte har de ruttnat och dött än, snarare tvärtom. Hade det bara varit för fiskarnas skull hade jag bara bytt 30%/vecka...
#16 - 7 april 2005 17:37
PMDD skulle jag nog kalla undantaget, det är inte många nybörjare som håller på med det, inte heller typakvaristen som inte ens vet vad det är.

Vi snackar ju affärernas tips och dom är inte till för såna som oss som använder detta forum för att få nyanserade bilder av allt.

Den dagen affärerna rekomenderar pmdd så äter jag upp mina egna kalsonger.
MVCH
Magnus
#17 - 7 april 2005 17:40
[QUOTE=Tropfrog]Efterssom dom flesta som har akvarium även vill ha växter däri tycker jag att vattenbyteshysterin är klart överdriven. Vad hjälper det att fiskarna ges en onödigt ren miljö när växterna ruttnar och dör?[/QUOTE]
Jag är böjd att hålla med dej om vattenbyten och växter (jag vet att du hackat någon gång på mitt mantra...). De enda gångerna växterna slår tillbaka på djungelvis är när jag slarvat ett tag med vattenbytena. Men jag prioriterar fiskarna före växterna... Men kanske man skulle ha några burkar där man struntade i vattenbyten för att få en reserv av de växter man behöver ha i de andra burkarna... :)
#18 - 7 april 2005 17:45
[QUOTE=Tropfrog]
Den dagen affärerna rekomenderar pmdd så äter jag upp mina egna kalsonger.
MVCH
Magnus[/QUOTE]

Ha ha, dax att börja mumsa då :p , jag köper Kno3 och kh2po4 i färdiga påsar enligt defdacs recept hos min ypperliga zoobutik.
#19 - 7 april 2005 17:47
Affärerna är i Plural inte singularis och syftar i detta fallet på merparten av affärerna inte på en.
MVH
Magnus
#20 - 7 april 2005 17:53
MMhhmm,, det berömda halmstrået då :)

Mvh/Chrille
#21 - 7 april 2005 18:27
[QUOTE=Hawkmoon]
jag köper Kno3 och kh2po4 i färdiga påsar enligt defdacs recept hos min ypperliga zoobutik.[/QUOTE]

Vilken är denna ypperliga affär?Måste få veta?
#22 - 7 april 2005 18:30
Får inte ge reklam, då får man sig en skopa ovett ;)
#23 - 7 april 2005 18:33
Oss emellan.Börjar namnet på Ro,Dj eller Hu..........?
#24 - 7 april 2005 18:36
[QUOTE=small]Oss emellan.Börjar namnet på Ro,Dj eller Hu..........?[/QUOTE]
Verkar som du redan vet det, Tommy G, är han bekant?:D
#25 - 7 april 2005 18:40
Nej,visste inte att det fanns att få tag på i stan´!Tommy G klingar inte bekant.Får väl spana in eventuella namnbrickor i fortsättningen.
#26 - 7 april 2005 18:43
Ok, det börjar på RO,,,,,,,,
#27 - 7 april 2005 18:59
[QUOTE=Hawkmoon]Ok, det börjar på RO,,,,,,,,[/QUOTE]Reverse Osmose ??!! ;-)
#28 - 9 april 2005 07:20
[QUOTE=Danei]Finns det någon stans där kranvattnet renas biologiskt?[/QUOTE]

Enligt min uppgift så har tex. Stockholms kommun/stad ett "biologisk" reningsverk. I min hemkommun har vi kemisk...jag har hunnit bli immun mot klorsmaken och kan dricka kranvatten utan att tänka på badhuset!
#29 - 12 april 2005 12:23
Hallå där, kommer ni ihåg han som går mot strömmen? I helgen gjorde om akvariet helt från grunden. Senaste vattenbytet var i Januari. Inga problem med fiskar eller något annat efteråt. Jo, en jäkla lergrumling eftersom jag slipat sandkornen men det börjar klarna.

Jag är ingen vän av överdrivna vattenbyten som ni kanske vet, men jag tror inte heller att det är några problem med såna. Det är bara det att det finns roligare saker att göra än att slabba med vatten. Pyssla i trädgården t.ex. eller hur gosatta?

Gossen Ruda
#30 - 12 april 2005 14:26
Och då vill du berätta att du sällan byter vatten till dina fiskar, oj vad duktig du är, nöjd?
#31 - 12 april 2005 14:32
Helnöjd. Det är så roligt att rubba cirklarna hos dom som "vet". Det går bra att både byta vatten mycket ofta och mycket sällan. Det gäller bara att våga testa och inte lyssna för mycket på självutnämnda experter.
#32 - 12 april 2005 14:42
Jag skulle nog inte "bara testa" om jag inte var väldigt säker på vad jag höll på med... Nog skulle jag vilja ha ett akvarium anpassat för detta och vara extra noga med vattentester i sådana fall. Det känns bara ännu jobbigare. Det beror kanske på att jag har hittat ett system som funkar/passar mig bra helt enkelt. (vattenbyte var sjätte dag)

Tycker det är kul att se hur fiskarna piggnar till när man byter vatten och simmar i vattenstrålen, skulle sakna det =)
#33 - 12 april 2005 14:45
tror nog att det mest beror på hur välballanserat ens akvarium är om man har jättemånga fiskar i ett ganska litet akvarium behöver man göra fler byten än någon som har ett 500 l med 20 neon tetror eller liknande
#34 - 12 april 2005 15:31
Du kan skippa "tror", det måste vara i balans. Dvs att växterna hela tiden förmår ta hand om fiskarnas avfallsprodukter. Annars bygger man upp såna hela tiden. Men alla har väl välbalanserade akvarium??

Byter man vatten hela tiden så riskerar man inget sånt men å andra sidan kan akvariet aldrig komma i balans även om det borde kunna detta.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 12 april 2005 15:51
[QUOTE=Åke K] Det gäller bara att våga testa och inte lyssna för mycket på självutnämnda experter.[/QUOTE]
Så man skall inte lyssna så mycket på dig då;)
Måste vara fantastiskt att veta så mycket att man ge ETT råd som fungerar i alla situationer oavsett vilka fiskar man har, hur mycket växter man har och vilka kranvattenvärden man har.
#36 - 12 april 2005 16:11
Risken med påståenden att man kan byta vatten sällan är att den late gör så även om det inte är ett akvarium med få fiskar mycket vatten och växter.
Även ett växtakvarium med och utan fiskar måste skötas, jag kan tro att ett sådant akvarium är inte det lättaste att sköta och det vattnet behöver vårdas bättre än delvattenbyten var 3 månad.

Jag vet en som hade Koi i ett akvarium i garaget 15 grader varmt som fick berättat för sig att på vintern behöver man inte byta vatten på Koi för de går i dvala, det tyckte han lät bekvämt och bra, nu har han inga Koi.
#37 - 12 april 2005 16:37
Bevare mig väl, nån expert är jag inte. Möjligen på just mitt kar. Man skall givetvis testa som jag skrev. Inte för mycket på en gång, byta lite mindre varje gång. Sen kan man förlänga intervallerna lite åt gången. Kolla vattenvärdena då och då och framför allt studera hur fiskarna mår. En gång i tiden hade jag en Eldstjärt som indikator. När den började vagga och stryka sig mot växterna var det dags för vattenbyte. Ser fiskarna hängiga ut men piggnar till efter ett vattenbyte är man på fel sida gränsen. En bra bit förresten. Då är det bara att backa.

Vad jag vänder mig mot är generella råd som att byta en tredjedel varje vecka. Ok, inte fel men det kanske finns andra sätt som inte heller är fel. 10 neon i ett hundraliters kar med mycket växter? Tror knappt att man behöver byta vatten nån gång. Möjligen líte en gång om året. Räkna ut hur vatten ni byter per år, det blir många kubikmeter för en del. Var man tvungen till det så hade jag satsat på papegojor eller nåt liknande istället.
#38 - 12 april 2005 17:01
Garanterat så är 90-95% av alla akvarium i det här landet i behov utav regelbundna vattenbyten varje eller varannan vecka, att få ett akvarium i perfekt balanse är mycket svårare än att byta vatten. Så vilket råd bör man då ge?

Jag har också haft ett akvarium i balanse och bytte inte vatten på många år utan fyllde på det som avdunstat, tog bort det värsta skräpet och skördade växter varje vecka utan tillsatser utav Co2 eller växtnäring. Antal fiskar, växter och inredning tillsammans med ett perfekt fungerande filter som rengjordes 2 gånger per år stod akvariet i ca 6 år innan jag flyttade.
Idag har jag fler akvarier och intresset för odling är mycket större och jag byter vatten varannan dag för det är mycket lättare att få dem i balanse genom vattenbyten än att försöka få allt att fungera perfekt tillsammans.

Och berätta gärna för mig vem som skulle vara nöjd med 10 neontetror i ett 100 L kar utan de flesta klämmer nog ner några till och några till ;)

Mvh Janne
#39 - 12 april 2005 17:32
Välkommen tillbaka Åke. Jag har saknat dig. I detta fallet håller jag med dig, praktisk erfarenhet är bättre än allmänna regler.

En del ser bara fiskarna......Byt,byt,byt
En del ser bara växterna.........Göd, göd, göd.
En del ser akvarium som ett system där nivåerna skall hållas jämna, behövs det tillsättas gödning gör man det, behövs det bytas vatten gör man det.
En del startar och skiter i vilket, en del av dom lyckas faktiskt, du verkar vara ett lysande exempel.

Dock gillar jag inte att ligga på gränsen och ha levande djur som indikator på dåligt vatten. Har du hört talas om tester?
MVH
Magnus
#40 - 12 april 2005 18:28
Om vattnet i ens kommun är bra är det väl bara att byta så mycket som möjligt, exempelvis 50% 2ggr i veckan är ju inte så jobbigt ändå.

Jag har själv trixat mig fram med mina Uaru och idag byter jag 50% varannan eller senast var tredje dag och fiskarna strålar som aldrig förr men det beror nog på att jag har ett stabilt och inte så fränt(klor,ammoniak) vatten.

Med det här receptet anser jag mig inte behöva mäta vattnet utan mina Uarus fenor och uttryck är den bästa mätstickan när det gäller nitrit ; )

Ett bra vatten(som tillåter mycket och många vattenbyten) och en bra biologisk filtrering anser jag vara de 2 generellt viktigaste faktorerna för att de flesta fiskar ska må bra.


Mvh Jari
#41 - 12 april 2005 18:34
Janne, det du berättar om ditt tidigare akvarium stärker mig i min uppfattning men visst är det svårt att nå så långt. Jag förespråkar inte det men tycker att det finns mycket utrymme mellan detta och vattenbytarhysteri. Huruvida din procentsats stämmer eller inte vågar jag inte ens andas om, det är mycket möjligt det är så. Iller inte, jag saknar kunskap. Däremot undrar jag hur många som verkligen provat med lite mindre vattenbyten?

10 neon var väl lite i underkant men tyvärr ligger nog många i andra änden av skalan. Att kunna begränsa sig kräver lite karaktär.

Eldstjärt som indikator är väl kanske inte att rekommendera men vad jag kommer ihåg blev den ganska gammal. Den överlevde tom min radikalmetod när jag inte orkade byta vatten. Då blandade jag ut en sked finmalen kalk i lite vatten och hällde direkt i karet. Förmodligen rena chockhöjningen av pH för det var just sjunkande pH som var problemet för mig då. Men det är ungdomssynder och preskriberat sen länge.

Ph-mätare var det dåligt med på den tiden. Det var väl mest lackmuspapper som fanns. Åtminstone hos min handlare. Den första pH-mätaren jag skaffade var Wardley´s senior deluxe pH test kit. Ett litet rör där man hällde i lite vatten och droppade i några droppar reagens. Gick från 6.2-7.4. Sen ingick det en burk natriumbikarbonat och en burk natriumbifosfat för att justera i karet. Jag har kvar hela utrustningen, kanske nåt för Antikrundan?
#42 - 12 april 2005 18:41
Kan det ha varit därför mina fiskar mådde så bra fast jag nog inte riktigt skötte det som jag skulle (100% vattenbyte vilket jag då trodde man skulle göra vilken tur att man lär sig något =) ), för att jag hade bra vatten i kranen. I och för sig så var detta när jag var ca: 7 år och inte visste bättre inte heller kände till den här sidan
#43 - 12 april 2005 18:49
Oj, vad jag tröttnar på allmänna rekomendetioner som bygger på ens egna väldigt speciella förutsättningar.
Har man Uaru så har man inga växter och kan då följatligen byta hur mycket vatten man vill. Nästan samma gäller för kramfors koi. Har man koi så kan man inte heller byta för mycket vatten. Vattenbyten är inte skadliga för fiskarna om dom utförs på rätt sätt, oavsett storlek.

Sen kommer Åke in och berättar om sina erfarenheter av naturakvarium. Jag håller med om att han byter för lite vatten, men inte f-n kan 1/3 eller mer i veckan gagna utvecklingen i hans kar?

Det enda vettiga svaret är att man måste anpassa vattenbytena efter vad för fiskar och växter man har i karet. Har man inte växter kan man byta hur mycket som helst.

Men nu vet vi att de flesta hemakvarister har växter i sina kar. Vi vet också att nästan varannan fråga på växtforumet är en nybörjare vars växter förtvinar pga kvävebrist. Sett ur det perspektivet, skall vi fortsätta att ge generella regler som bygger på helt andra förutsättningar än de som faktiskt gäller till dessa akvarister? Svaret är naturligtvis absolut nej på den frågan.

Vilka rekomendationer bör man ge då? Personligen så anser jag att ett nitrattest är mycket enklare att genomföra än ett vattenbyte. DVS spar tid och energi på att kolla om vattenbyte är nödvändigt innan du faktiskt genomför det.

Sen när det väl är dags att byta vatten så anpassar man vattenbytena efter fiskarna. Givetvis så kräver koi mycket större vattenbyten än tetror. Är målet att minimera kvävehalten i karet är självfallet stora vattenbyten mycket bättre än små. Är målet friska och sunda växter tillsammans med friska och sunda växter så har man faktiskt ganska så vida spelrum, men små täta vattenbyten ger en bättre balans än många stora. Inga negativa effekter har bevisats med nitrathalter under 50ppm, men negativa effekter på växterna är påtagliga om nitrathalten går under 10 i ett normalt akvarium. Ligger man följatligen mellan 10-50ppm så har man goda förutsättningar för ett kar som fungerar bra med både friska växter och friska fiskar utan att man behöver arbeta ihjäl sig för det.

jari: Det blir inte nitrit i vattnet pga fel vattenbyten, det blir nitrit pga för dålig filtrering. Dessutom så tror jag inte för ett ögonblick att du kan se skillnad vid vattenbyte pga nitrathalten, se ovan. Kanske dags att se över ditt filtersystem?
MVH
Magnus
#44 - 12 april 2005 19:30
[QUOTE=Tropfrog]

jari: Det blir inte nitrit i vattnet pga fel vattenbyten, det blir nitrit pga för dålig filtrering. Dessutom så tror jag inte för ett ögonblick att du kan se skillnad vid vattenbyte pga nitrathalten, se ovan. Kanske dags att se över ditt filtersystem?
MVH
Magnus[/QUOTE]

Ursäktar om jag trampat in på dina domäner nämligen kemi, jag vet! , det finns inget generellt i denna hobby överhuvudtaget. Men jag gör misstaget att försöka peka ut ett par faktorer (jag) anser vara A och O för fisk, inte växter naturligtvis de är ju en form av biologiskt filter i sig, dyrt blir det ochså när man ständigt tappar ur näringsämnen.Kan omöjligen gå i polemik med dig när det gäller nitrat o nitrit o kvävecykel hit o dit men jag vet att stora vattenbyten och bra biologisk rening håller vattnet giftfritt.

Sen att du inte tror att jag ser någon skillnad vid vattenbyte förstår jag inte riktigt vad du menar. Jag vidareutvecklar dock saken, Uaru kräver rent vatten precis som discus och mina tidigare rutiner när det gäller vattnet duger inte att tillämpa på Uaru då jag hållt på med CA ciklider mest förut, de tål vadsomhelst till skillnad mot Uaru, de ska naturligtvis ha bra vatten för det. Jag pratar inte om nån effekt jag ser vid "vattenbyte" som du säger utan det här är ju naturligtvis baserat på en längre tidsperiod.

Den bilogiska filtreringen behöver jag nog inte se över i nuläget,möjligtvis framgent när fiskarna blir fullvuxna osså vidare.

Annars är ju det här ett intressant(primärt när det gäller akvaristik) att diskutera och reflektera över, men man vill ju inte att folk ska bli "trött" som du uttrycker det ; )


Mvh Jari
#45 - 12 april 2005 19:50
Utan att ens veta vem Jari är och hur hans akvarium fungerar kan jag med säkerhet säga att det syns mycket tydligt på en Uari om nitrat nivån blir för hög och vid 50 ppm så simmar de inte längre med glädje...och vid 70-75 ppm brukar de slå frivolter.
Eftersom jag aldrig provat att tillsätta nitrat som gödning så bygger min erfarenhet på organiskt nedbruten nitrat, i USA är gränsen för otjänligt dricksvatten 40 ppm och här tror jag det är 50 ppm...det finns en anledning till varför.

Men du har helt rätt i att förutsättningarna är olika beroende på hur man sköter sitt akvarium, vad man har i det osv. Men det är helt klart att det går att få ett akvarium i mycket god balanse utan större eller många vattenbyten...allt hänger på hur mycket erfarenhet och kunskap man har och hur man sköter det, karaktär också för den delen.

Mvh Janne
#46 - 12 april 2005 19:56
Innan jag uppsöker sängen vill jag bara avsluta med att Tropfrog och jag tycks vara inne på samma tankegångar. Varje akvarium är unikt och bör skötas därefter. Det som jag ser som problem med täta vattenbyten är att dom flesta använder kommunalt kranvatten och det är i dom flesta fall endast bra för människor och vattenledningar. Fiskar också för det mesta men inte alltid. Aldrig för akvarieväxter, alldeles för lite näringsämnen. Därför finns det två vägar att gå om man vill ha växter i karet, att byta så lite vatten som möjligt och låta fiskarnas ämnesomsättning stå för näringstillförseln, eller tillsätta olika näringsämnen articifiellt. Var och en väljer själv. Natti natti.
#47 - 12 april 2005 20:15
Ursäkta Jarinen. Kemi är INTE mina domäner. Mina domäner är akvarium. Det är därför jag är här. Jag kan i princip inget om kemi som inte har praktiska användningsområden inom akvaristiken.

Stora vattenbyten och biologisk filtrering håller vattnet giftfritt javisst. Faktum är att endast biologisk filtrering håller vattnet giftfritt efterssom nitrat inte är ett gift.

Jag har endast mycket små erfarenheter av uaru, så där tänker jag inte argumentera med dig. Men jag ställer mig fortfarande starkt tvivlande till att du kan se skillnad på fiskarna om du byter 1/2 två gånger i veckan eller en gång. Jag kan inte för min vildaste fantasi se hur uaru som är främst växtätare skulle kunna producera så mycket nitrat på så kort tid. Det är en omöjlighet. Vill du överbevisa mig får du köpa ett test....Vem vet, vi kanske lär oss något båda två. Du måste erkänna att du inte skulle byta så mycket vatten om det inte behövdes.

Du jämför uaru med diskus, det är ju en fisk jag har erfarenhet av så där kan jag uttala mig lite. I mina diskuskar har jag använt samma metod, nämligen att mäta och besluta efter mätresultatet. Det har visat sig att i mina diskusburkar räckte det nästan att jag gjorde de nödvändiga bottensugningarna för att hålla nitratnivåerna nere, det brukade bli ca 10 liter två gånger i veckan i 125literskar. När nitratnivåerna steg över 40 så gjorde jag två stora vattenbyten med några dagars mellanrum för att nollställa, detta behövdes ca 4 gånger om året. I de karen matade jag fruktansvärt mycket, så de livsfarliga nivåerna av "gifter" som byggs upp har jag aldrig upplevt. För diskusens del så handlar det ofta om problem som härrör från mobbade bajsätare. Finns det avföring åtkomligt så kommer mobbade diskusar som inte får någon mat för de andra att äta bajs från botten och bli sjuka av det. DVS vattenbyten fyller inte någon större funktion om man inte städar hyffsat samtidigt. Om det gäller det samma för uaru känner jag inte till, det var du som påtalade likheten.
MVH
Magnus
#48 - 12 april 2005 20:44
Jag är inte vän av att hålla på med mätstickor och så, de frekventa och stora vattenbytena är kanske inte helt nödvändiga rent teoretiskt men det är ett sätt att hålla sig på rätt sida om lämpliga giftnivåer, förutsatt att ens kranvatten är bra.

Discus och Uaru går sida vid sida i naturen och båda har ett krav på varmt o rent vatten ( enligt samstämmig kör av discusägare på nätet), discus har jag inte haft själv men avser att skaffa, jobbar på det i detta nu, så inom några månader så ska jag nog ha mina första.

Men blir det inte ett litet motsatsförhållande egentligen om man ska ha både bra biologisk filtrering och alldeles för noggrann städning av avföring? Bakterierna ska ju leva av nåt, och om man har stor biologisk filtrering och lite för mycket belastning så löser man det i viss mån med vattenbyten, man får i nytt vatten som kan buffra samtidigt som bakterierna får sitt? Är man ute och cyklar eller?


Mvh Jari
#49 - 12 april 2005 20:58
Avföring och andra fasta föroreningar gör ingen nytta i ett akvarium.
Nitrosomas och nitrobakter bakterien omvandlar bara ammonium och nitrit, de organismer och svampar som bryter ner avföring och andra föroreningar förbrukar bara syre och karbonater.
Den största delen av det ammonium som blir i ett vatten med fiskar kommer inte från fiskarnas urin/avföring.
Lucas_no1
#50 - 12 april 2005 21:45
Topgrog jag måste fråga dig hur hjälfrekvensen "andningen" var på dina discusar vid 40 ppm?
Hur växte dom?
1 cm i månaden?


Natti natt :-)
#51 - 13 april 2005 14:08
Kramfors: Jag är helt säker på att du kan det här utan och innan men problemet är att jag hajar inte speciellt mycket av ditt förra inlägg.

Vore kanon om du ville utveckla det hela på ett pedagogiskt sätt så att även en annan förstår (jag är inte så begåvad you know; ). Alltså vad genererar det som nyttobakterierna lever på?? Hur uppstår den första bakterien i ett helt nystartat sterilt kar? Min nuvarande föreställning är att: när avföring löses opp i vattnet och når filtermedian där bakterierna finns så reduceras den i och med att nyttobakterierna lever på det och därmed blir inte vattnet lika giftigt som på vägen in så att säga.


Mvh Jari
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 13 april 2005 14:32
Ursprungsinlägget i denna tråd handlade ju om vilka råd man skall ge i en affär eller på ett forum där många ej så erfarna akvarister läser och hämtar sin info.
Där vill jag med bestämdet påstå att det bästa rådet man kan ge är att göra regelbundna vattenbyten - t.ex. 1/3 i veckan. Ger man detta råd så kommer de allra flesta att lyckas.
Sedan vet jag mycket väl att hur mycket/lite vatten man skall byta för att det skall bli optimalt beror på många faktorer som hur mycket och vilka växter man har i akvariet; hur många, hur stora och vilka fiskar man har; kranvattenvärdena; hur mycket man matar och vilket foder man använder etc. etc. Beroende på alla dessa faktorer kan därför ovanstående rekommendation innebära att för mycket vatten byts, eller ibland för lite men följs rekommendationen så är man i alla fall inte helt felt ute.
När jag hade affär så råkade jag många gånger ut för att kunder kom in och klagade på att det var problem och jag mätte deras vatten och PH-värdet kunde då visa under 5 t.o.m. i malawiakvarium. Orsaken var naturligtvis vattnets dåliga buffringsförmåga i kombination med för mycket mat och inga eller för små vattenbyten. Fiskarna anpassade sig långsamt till de dåliga vattenvärdena men när väl kunden gjorde ett stort vattenbyten började fiskarna dö (pga för snabb höjning av pH) eller så hade de kanske köpt in nya fiskar i affären eller av en odlare och dessa var vana vid ett pH på 8.

Därför är ovanstående generella råd ett bra råd och om alla kunde följa det så skulle oerhört många fler fortsätta med akvarier och kanske utvecklas till "akvarister" och på så sätt gå vidare i hobbyn. Kanske då också kunna gå ifrån ovan nämnda allmänna råd och istället optimera sitt eget akvarium efter de förutsättningar man har (växter, fiskar, vatten, foder etc.).
#53 - 13 april 2005 15:30
Jag är böjd att hålla med dig till 100% när du lägger fram det så Kjell.

Topgrog jag måste fråga dig hur hjälfrekvensen "andningen" var på dina discusar vid 40 ppm? Hur växte dom?

1 cm i månaden?



TROPFROG!!!

Hjälfrekvensen låg runt 60. I karen hade jag bara lekpar, dom var fullvuxna och jag hade inget intresse i att få dom större. Fiskarna åt bra och lekte med jämna mellanrum. Vid ett tillfälle fick jag upp en kull till säljbar storlek, de växte då till dryg femkronansstorlek på ca 3 månader från äggläggningsdagen. Lessamt nog hade jag redan sagt upp odlingslokalen och var tvungen att sälja diskusarna då. Vad anser du vara normal hjälfrekvens och normal tillväxthastighet?

Det finns inga belägg för att nitrathalter under 50ppm skulle påverka fiskarna negativt.
MVH
Magnus
#54 - 13 april 2005 17:20
Jarinen jag vet inte om du blir klokare av det här.
Ca 70 % av ammoniumen i ett akvarium eller damm avger (de flesta) fiskarna via gälarna.
Ammoniumvärdet ska vara 0 redan vid en halt av 0,5 mg/l ammonium och pH på 8,0 blir ammoniakvärdet 0,03 vilket är på sikt skadligt för fiskar.
Så det är inte s*kiten som s*kitar ner mest.
Hur mycket ammonium det blir påverkan av proteinvärdet i fodret.


I vatten, finns en stor mängd mikroorganismer, bakterier, svampar, flagellater, (gisseldjur titta på vårt kranvatten i ett mikroskop får du se) inte bara nitrosomonas/nitrobakter
Varav många är potentiellt patogena, (sjukdomsframkallande) organismer.

Våra filter har två huvuduppgifter: att få bort fasta partiklar som fiskarnas avföring och annat samt att få bort skadliga ämnen, som ammonium/ammoniak och nitrit, vilka är lösta i vattnet.
Fasta partiklar tas bort med sedimentering eller mekanisk filtrering och av heterotrofa bakterier och svampar som bryter ned smutsen.

Lösta ämnen tas bort med biologisk rening. Här är det nitrosomonas och nitrobakter de som normalt kallas "filterbakterier", som sköter det hela.
Ju mera effektiv mekanisk rening man har, desto färre heterotrofa bakterier finns det utrymme för.
Det är bra, eftersom dessa annars stjäl plats för "filterbakterierna" .

Vad som definitivt också stör "filterbakterierna" är en massa smuts, som tar filterplats och skapar anaeroba (syrefattiga) miljöer.
I sanden på glaset ja på allt i ett akvarie bildas en mikrofauna som är mycket ömtålig för kemikalier tex medicin, eller för hög värme.
Därför anses det att genom att slamsuga botten så är det en form av mekanisk filtrering, där man tar bort sådant som inte tillför mikrofaunan något utan tar bort S*iten för att lämna plats på gruskornen för nitrosomonas och nitrobakter bakterier.
Många av de "lärde" är tveksama till vad den ökade användningen av finkornig sand av de som inte har kunskap om en god akvarie miljö innebär tex hur lång tid och i vilken mängd det är innan de heterotrofa och/eller patogena bakterierna tar överhand, med det behöver inte vara fel med blästersand om man är medveten om vad som kommer att kunna hända.
#55 - 13 april 2005 20:03
Jag märkar att diskussionen drar iväg så fort jag skriver lite, fast jag kan väl knappast kallas för en katalysator eftersom jag även deltar. Visst Kjell, följer man dom råden kommer säkert fiskarna att må bra. Växterna kommer nog att må sämre och det är dit jag vill komma. Därför håller jag med Tropfrog, kolla först, byt vatten sedan om det behövs. Låt pH-test och nitrattest medfölja vid köpet. Om SMHI under dagen säger att det skall snöa till kvällen så inte 17 klär jag på mig och tar snöskyffeln frampå kvällen och går ut och skottar. Jag tittar först så att det verkligen har snöat, annars kan man verka lite lätt löjlig.
#56 - 13 april 2005 20:19
Anledningen till att jag startade den här tråden var att jag själv byter 50%/vecka pga PMDD och kände att jag inte vill att fiskarna ska må dåligt av för stora/täta vattenbyten bara för att växterna ska trivas. Känner att jag lugnt kan fortsätta med detta då alla iaf verkar köra sin egen variant. Kul att följa diskussionen....
Tack för ordet,
#57 - 13 april 2005 20:29
Jag kör pmdd och byter vatten ungefär en gång i månaden....Det funkar bra.
MVH
Magnus
#58 - 13 april 2005 20:35
Intressant! Hur mycket byter du och hur mycket göder du då vid varje tillfälle? Mäter du nitratvärden och så först? Allt som kan förenkla är av intresse... ; )
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 13 april 2005 20:41
Om SMHI under dagen säger att det skall snöa till kvällen så inte 17 klär jag på mig och tar snöskyffeln frampå kvällen och går ut och skottar. Jag tittar först så att det verkligen har snöat, annars kan man verka lite lätt löjlig.

TYcker snarare att du är lite löjlig med ditt exempel;)
Man skall tydligen vänta tills dess att fiskarna börjar dö innan man gör nåt då för oj då om man skulle ha råkat byta vatten i onödan annars - nej hellre förebygga än att överraskas när problemen kommer:eek:
#60 - 13 april 2005 21:20
Kramfors: jodå nog förstår jag i stort din föreläsning, stämmer väl en del med min föreställning om det hela.

Ja, frågan är ju om det är nån större vits att diskutera vad som är mer eller mindre lämpligt egentligen, så länge man är lyhörd och tar reda på och studerar hur fiskar och växter mår så kan det väl handla om ett byte i månaden eller 2 st 100%iga byten per dag. Bara det är det levande i karet som bestämmer intervallen och inte ens veckoschema i övrigt.

Känns dock som jag skulle vilja fördjupa mig i det här med biologi och buffring och ammonium hit och dit, intressant, men känns som det får bli en helt annan gång o helt annan tråd, var väl kanske inte vad denna tråd skulle avhandla.


Mvh Jari
#61 - 14 april 2005 05:10
[QUOTE=aqua J]Intressant! Hur mycket byter du och hur mycket göder du då vid varje tillfälle? Mäter du nitratvärden och så först? Allt som kan förenkla är av intresse... ; )[/QUOTE]

Jag tillsätter via slangpump en halvdos pmdd om dagen. Gödningen förvaras i ett kärl som varar ca en månad. När magasinet är tomt mäter jag nitrat och fosfat för att justera blandningen till nästa månad. Sammtidigt passar jag på att göra ett tokstort vattenbyte för att svepa ner halterna av organiska syror. Vid vattenbytet ger jag en dubbeldos pmdd så att jag får upp näringsnivåerna igen. På detta sätt får jag höga och stabila nivåer alltid utan att behöva jobba en massa.

OBS, Jag har väldigt mycket ljus i mitt kar, mängderna tillsatt gödning om dagen styrs av hur mycket ljus man har. Skall man använda denna metod måste man anpassa mängden gödning till vad som går åt i karet.

Avföring och andra fasta föroreningar gör ingen nytta i ett akvarium.


Nu menar du fiskakvarium igen va???

I växtakvarium är bottenslam en förutsättning för att mineralisera näringsämnen och göra dom tillgängliga för växterna. Men det är en osäker process som många undviker att förlita sig på och använder redan mineraliserade gödningsämnen och sveper bort det som fiskarna producerar. Jag använder en kombination.

Diana Walstadt "lowtecdrottningen" beskriver hur slamet i akvariumet har en funktion i att tillgodose växterna med co2, därför bör man inte suga bort det i onödan. Det tycker jag dock är lite överdrivet, skit och slam som ligger ovanpå grusen/sanden skall bort så att det inte kommer in i fisken igen och skapar sjukdomar. Det är slamet som ligger nere i grusen jag syftar på, det bör man aldrig suga bort/kan man sällan suga bort i ett växtakvarium.
MVH
Magnus
#62 - 14 april 2005 06:14
[QUOTE=Tropfrog]TROPFROG!!![/quote]
Och när vi ändå är inne på att rätta stavfel, så kan jag påpeka att...
Hjälfrekvensen låg runt 60.

...ett av fiskens viktigaste organ heter gäle, inte hjäle. :)
#63 - 14 april 2005 10:25
[QUOTE=Tropfrog]Jag tillsätter via slangpump en halvdos pmdd om dagen. Gödningen förvaras i ett kärl som varar ca en månad. När magasinet är tomt mäter jag nitrat och fosfat för att justera blandningen till nästa månad. Sammtidigt passar jag på att göra ett tokstort vattenbyte för att svepa ner halterna av organiska syror. Vid vattenbytet ger jag en dubbeldos pmdd så att jag får upp näringsnivåerna igen. På detta sätt får jag höga och stabila nivåer alltid utan att behöva jobba en massa.

OBS, Jag har väldigt mycket ljus i mitt kar, mängderna tillsatt gödning om dagen styrs av hur mycket ljus man har. Skall man använda denna metod måste man anpassa mängden gödning till vad som går åt i karet.[/QUOTE]

Jag vill också ha stabila nivåer utan att behöva jobba en massa. Men jag tror mer på mindre och tätare vattenbyten (dessutom *måste* jag byta lite vatten varje vecka för att suga upp skiten som samlas på botten - det bor en panaque maccus i mitt kar - och ta bort alger från glaset), så jag byter 10%/vecka.

Med tanke på detta undrar jag om jag borde tillsätta mindre en fulldos PMDD (har inte börjat med det än)? Vet alltså inte hur mycket och hur ofta jag ska tillsätta i fall jag ska fortsätta med 10-procentiga vattenbyten.

Har det inte så värst ljust i mitt akvarium. 2 st 90cm långa Aquarell utan reflektorer till ett kar som är 100x50x50cm. Funderar på att byta ut ett av rören mot ett GroLux.
#64 - 14 april 2005 10:35
Och när vi ändå är inne på att rätta stavfel, så kan jag påpeka att...


Om det var så att topgrog var ett stavfel så ber jag om ursäkt.

Med tanke på detta undrar jag om jag borde tillsätta mindre en fulldos PMDD (har inte börjat med det än)? Vet alltså inte hur mycket och hur ofta jag ska tillsätta i fall jag ska fortsätta med 10-procentiga vattenbyten.


Om du inte vill göra stora vattenbyten bör du mäta och lära dig hur mycket som går åt i just ditt kar. Jag tror inte att en fulldos i veckan någonsin kan bli för mycket i ett växtkar, oavsett vattenbyten.
MVH
Magnus
#65 - 14 april 2005 10:42
[QUOTE=Tropfrog]Om det var så att topgrog var ett stavfel så ber jag om ursäkt.[/quote]

Äh, du fattar vad jag menar. Jag fortsatte ju bara din rättning av Lucas_no1:s spännande stavning av "Tropfrog" (och hans stavning av gäle). Jag borde kanske citerat honom istället för dej. I övrigt är det trots allt ganska lustigt hur många olika felaktiga varianter som folk kan få till av ditt nick. Topgrog var väl ett av dom roligare. :)
#66 - 14 april 2005 10:46
I övrigt är det trots allt ganska lustigt hur många olika felaktiga varianter som folk kan få till av ditt nick. Topgrog var väl ett av dom roligare.


Jag har sett toppgrogg också, men det är jag ganska så övertygad om att det inte var ett stavfel.
MVH
Magnus
#67 - 14 april 2005 10:50
[QUOTE=Tropfrog]Om du inte vill göra stora vattenbyten bör du mäta och lära dig hur mycket som går åt i just ditt kar. Jag tror inte att en fulldos i veckan någonsin kan bli för mycket i ett växtkar, oavsett vattenbyten.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Jo, mäta hade jag tänkt göra. Men du tror allstå inte att det finns en risk att jag får mer än 50 ppm nitrat i fall jag kör med fulldos en gång i veckan och fortsätter byta 10%/vecka?

Vill ha fina växter men inte på bekostnad av fiskarnas välbefinnande!
#68 - 14 april 2005 10:52
Det beror givetvis på hur mycket fiskar, växter, co2 och belysning du har. De flesta växtkar tror jag dock har tillräckligt av allt för att sluka minst en fulldos i veckan. Byter du dessutom lite vatten så minskar risken för accumulering. Men som sagt: Mät
MVH
Magnus
#69 - 14 april 2005 11:00
[QUOTE=Tropfrog]Det beror givetvis på hur mycket fiskar, växter, co2 och belysning du har. De flesta växtkar tror jag dock har tillräckligt av allt för att sluka minst en fulldos i veckan. Byter du dessutom lite vatten så minskar risken för accumulering. Men som sagt: Mät
MVH
Magnus[/QUOTE]

Jo, jag ska som sagt mäta, men eftersom jag aldrig kört med pmdd funderar jag mest på hur jag ska göra första gången så det inte blir för mycket. Skulle det fungera lika bra med 2 halvdoser i veckan?
#70 - 14 april 2005 11:00
Långlivad tråd. Jag byter 50 % vecka, jag har massor av växter och co2. Men jag har massor av fiskar också
#71 - 14 april 2005 11:15
Jo, jag ska som sagt mäta, men eftersom jag aldrig kört med pmdd funderar jag mest på hur jag ska göra första gången så det inte blir för mycket. Skulle det fungera lika bra med 2 halvdoser i veckan?


Förutsatt samma mängd gödning per vecka så är det alltid bättre att fördela det på så många gånger som möjligt (under förutsättning att du inte kör Estimated Index), det ger jämnare förhållanden så.

Börja med en halvdos två gånger i veckan. Om du inte ser resultat på dropptest och tillväxt så öka. Docera aldrig mer än en fulldos samtidigt och försök att slå ut det på så många tillfällen som är praktiskt möjligt.
MVH
magnus
#72 - 14 april 2005 11:26
[QUOTE=Tropfrog]Förutsatt samma mängd gödning per vecka så är det alltid bättre att fördela det på så många gånger som möjligt (under förutsättning att du inte kör Estimated Index), det ger jämnare förhållanden så.

Börja med en halvdos två gånger i veckan. Om du inte ser resultat på dropptest och tillväxt så öka. Docera aldrig mer än en fulldos samtidigt och försök att slå ut det på så många tillfällen som är praktiskt möjligt.
MVH
magnus[/QUOTE]

Ok, ska göra köra så :) Tack för hjälpen!
Lucas_no1
#73 - 15 april 2005 09:01
[QUOTE=dinajel][QUOTE=Tropfrog]Om det var så att topgrog var ett stavfel så ber jag om ursäkt.[/quote]

Äh, du fattar vad jag menar. Jag fortsatte ju bara din rättning av Lucas_no1:s spännande stavning av "Tropfrog" (och hans stavning av gäle). Jag borde kanske citerat honom istället för dej. I övrigt är det trots allt ganska lustigt hur många olika felaktiga varianter som folk kan få till av ditt nick. Topgrog var väl ett av dom roligare. :)[/QUOTE]

Ibland är man lite trött och om man som jag är synskadad så läser man inte allt rätt och om man på köpet är trött blir det inte bättre.
Däremot är det lite pinsamt att skriva hjäle och inte gäle! *s* som jag gjort flertal ggr samma som jag ofta lyckas skriva växter med den här fina stavningen "växster"!
Det går av bara farten.
Men jag trodde inte det här var syföreningen märka ord! *s*

/Lucas :-)
#74 - 12 april 2023 09:00
Man har gjort studier där man sett att fisk inte börjar reagera förrän nitratet går upp mot närmare 500ppm och tydligen är såna nivåer omöjliga att uppnå om man inte anstränger sig.
Sen är det bra för sin egen del om man förstår att vatten i sig aldrig blir dåligt, ingenting kan binda sig vid de tre atomer som vatten består av, däremot får man en lösning av en massa saker så har man en kunskap och teknik för att göra sig av med dessa ämnen, tex växter som tar upp salter och mineraler, micro och macroorganismer, en kraftfull och varierad bakteriestam som kan bestå av hundratals olika arter av bakterier och en filtrering/Substrat som kan förvandla nitratet till gasform som vädras ut ur akvariumet så behöver man aldrig byta vatten, alltså de 3 molekylerna för de är beständiga och har alltid varit sen vattnet uppstod på jorden! Mindblowing eller hur🤔🤪😁😊
#75 - 12 april 2023 09:04
Man har gjort studier där man sett att fisk inte börjar reagera förrän nitratet går upp mot närmare 500ppm och tydligen är såna nivåer omöjliga att uppnå om man inte anstränger sig.
Sen är det bra för sin egen del om man förstår att vatten i sig aldrig blir dåligt, ingenting kan binda sig vid de tre atomer som vatten består av, däremot får man en lösning av en massa saker så har man en kunskap och teknik för att göra sig av med dessa ämnen, tex växter som tar upp salter och mineraler, micro och macroorganismer, en kraftfull och varierad bakteriestam som kan bestå av hundratals olika arter av bakterier och en filtrering/Substrat som kan förvandla nitratet till gasform som vädras ut ur akvariumet så behöver man aldrig byta vatten, alltså de 3 molekylerna för de är beständiga och har alltid varit sen vattnet uppstod på jorden! Mindblowing eller hur:D[:O][:o][:D]:rolleyes:











Annons