<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
har en kampfiskhane i en skål ca 5-6 liter.
Är det för litet? har ju förstått att dom inte behöver stort utrymme?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
De hålls ofta i ännu mindre behållare, för att kunna visa upp många fiskar på liten yta utan att de slår ihjäl varandra, men det är skillnad mellan 'kan överleva i' och 'tycker om'.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Sedan en annan fråga. Som jag fick lära mig var en myt att fiskar mår dåligt i runda skålar. det skulle inte vara bra för balanssinnet? Men sedan läste jag på en sida att det var sant att dom inte ska leva i runda skålar.... vilket är sant? bryr dom sig om form eller inte
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Nej de bryr sig inte om formen, men de flesta fiskar dör inom nån vecka i guldfiskskålar ändå, eftersom skålarna är för små och har för dålig luftväxling - och nitrit är verkligen väldigt dåligt för fiskars balanssinne. Guldfiskskålar är skit. Dessutom är de dyrare än rektangulärt akvarium, och det är svårt att se fisken i dem pga att det buktiga glaset bryter ljuset. Enda anledningen till att skräpet fortfarande säljs är tradition.