Mystiska fynd?

#1 - 20 april 2006 20:32
Tjena!

Jag va och hälpte en kompis idag att köra bort lite skräp eftersom man kunde lämna grovsopor under dessa två veckor. När vi kommer dit och ska kasta grejerna så ser jag en låda med lite slangar och sånt så jag hajade till och mycket riktigt så va de akvariegrejer. De va lite slang och några håvar,strilrör och några till saker. Sen så hittade jag två saker jag aldrig sett nån gång tidigare och tänkte att ni kanske kan identifiera vad de är. vore skoj att veta vad de kan vara.

Den ena prylen är en genomskinlig snäcka med en impelleri och en axel som går ur den. ser ut som en turbo ungefär. Sen så är de en grön cylinder som är en Eheimsak. de sitter ett hål i ena änden och ett lock man kan ta av i andra. skulle kunna vara en fälla men kan även vara nåt helt annat. Jag tog några bilder och la upp på min zoon så om nån hade lust att kolla på dom och kanske gissa/veta va de är så vore de väldigt skoj :)

Är de nåt ställe man kunde få reda på vad de är så borde de vara här. Väldigt mycket kunnigt folk här.

Tack på förhand!//Ingemar
#2 - 20 april 2006 20:36
den där "turbon" har ja sett i min akvarieaffär.. den verkar bara bubbla o syesätta vattnet för de kommer väldigt stora bubblor från den som gör att de blir fart på vattenytan.
#3 - 20 april 2006 20:54
helt klart ett filter iallafall!! fanns ingen pump med? vet inte om den ska drivas med ett luftfilter...
#4 - 20 april 2006 20:58
Nej jag hittade ingen pump men de är ju inte omöjligt att de fattas saker till de och att de ska vara ett pumphuvud på den.
#5 - 20 april 2006 21:07
passar snäckan på eheim tuben? i tuben ska det nog vara en skumfilterpatron..
#6 - 20 april 2006 21:17
det jag undrar är om det ska in en luftslang i röret som går rakt upp på snäckan.. som ska sätta fart på vattnet och få snurr på impellern?
#7 - 20 april 2006 21:46
Jag har inte fått snäckan att passa på eheimburken. Möjligt att de ska in en luftslang nånstans men de sitter ju en axel som är kopplad till impellern så antingen så driver impellern nåt annat eller så drivs impellern av nåt annat?!
#8 - 21 april 2006 12:21
den ja såg va kopplad till en vanlig luftpump har ja för mig
#9 - 21 april 2006 19:07
[quote=Baltazar79]Jag har inte fått snäckan att passa på eheimburken. Möjligt att de ska in en luftslang nånstans men de sitter ju en axel som är kopplad till impellern så antingen så driver impellern nåt annat eller så drivs impellern av nåt annat?![/quote]Jag har löst gåtan! såg en liknande i en bok jag har och det ska sitta en motor/pump högst upp på det långa "röret":D pumpen ska vara ovan vattenytan...
#10 - 23 april 2006 14:52
Hehe bra jobbat! du slipper man gå och grubbla på detta längre :) Inte sugen på en sån exklusiv och mkt dyrbar raritet? :P

Annons