mystiska ägg?

#1 - 29 mars 2004 12:36
hittade några mystiska (vad jag misstänker) ägg i akvariet (det lilla 105 liters).. dom är väldigt små och verkar ligga i någon sorts skilé klump, under ett blad. i karet går amanoräkor och svarta neontetror (det skulle kanske kunna vara snigelägg? inte en aning)??
#2 - 29 mars 2004 12:43
sniglar snäckor deras ägg brukar se ut så å kan finnas både här å där
#3 - 29 mars 2004 12:44
så tack gosatta ja vet d nu ;)
dom e puts väck nu.. d blev kloakerna som blev deras nya hem..
#4 - 29 mars 2004 12:45
Har du problem med snicklar/snäckor så skaffa en praktbothia så slipper du det problemet. De rensar upp ganska snabbt och är extremt effektiva.
#5 - 29 mars 2004 12:48
praktbotior är stim fiskar och kan bli upp till 30cm långa så jag tycker perosnligen att man ska tänka både en eller två gånger om man ska gå och köpa sådana.

Visst dom är tydligen enorma snigelätare, men man bör kanske tänka på ahur stora dom blir, ska man ha kvar dom? annars var ska man göra av dom? etc.

Finns ju fler bra snigelätare, kulfisk tex. men många av dom nöjjer sig ju inte med sniglarna utan äter upp dom andra fiskarna också ;)

Själv gillar jag sniglar, dom hjälper till med matrester etc. och har man ett fungerande akvartium som inte är övermatat så brukar deras antal även bli begränsat.
#6 - 29 mars 2004 12:52
Praktbothiorna växer ganska långsamt. Det är inte alls svårt att bli av med dem när de börjar bli lite för stora. Det finns folk som gärna köper lite större exemplar. Jag har 2 stycken som jag köpte för över 1 år sedan och de är fortfarande ganska små trots att de har gott om plats. Hur ofta ser man exemplar som är 30 cm långa?
#7 - 29 mars 2004 12:57
Ja har bara sett stora ex i Thailand (där alla fiskar verkar bli sjukt stora ;) ) Är inte direkt insatt i botior så vet itne riktigt. Tycker folk iaf ska tänka till innan dom bara köper fisk som "medicin" men visst är man medveten om det så är det säkert jätte bra!

Själv gick jag ju mot alla mina principer å köpte siamesiska algätare men där fick jag när dom vart uppänta direkt =)
#8 - 29 mars 2004 13:00
Skaffa en mindre sort av botior då ex, dvärgbotia. Den äter iof inte upp de stora sniglarna men tar iaf äggen så snart är sniglarna väck.
Har nån snigel eller två i mitt kar men stör mig inte nämnvärt på dem, de äter ju alger och matrester så det är bara bra.
#9 - 29 mars 2004 13:02
Jag har 3 siameser som har växt otroligt mycket men det gör inget eftersom de fortfarande äter bra med alger och annat skit. Bothiorna är i alla fall något av det bästa jag har köpt och det är därför jag tycker att man ska ha det även om de kommer att växa ur akvariet så småningom. Heller det än att folk köper en gibbiceps eller pleco som blir 30 cm ganska fort.
#10 - 29 mars 2004 13:11
Jag skulle gärna ha ett gäng Praktbotier i mitt kar (222L) men jag väljer att inte skaffa såna fiskar eftersom de blir för stora, är iof inte alls säkert att de exemplaren man just skaffar blir 30cm eller så men ändå, tycker som gosatta man ska inte köpa fisk man inte vet nåt om bara för den ser cool, fräck och ball ut i affären.
#11 - 29 mars 2004 13:14
iom att ja har biotoper i alla mina kar så passar inte dessa in.. + att dom skulle nog inte må så bra i något av mina kar.. i något kanske uppätna i andra fel vattenvärden etc.
men tack iaf.

Annons