Mystisk guppydöd

#1 - 24 februari 2010 13:40
Använder Kjells mall för att få så bra svar som möjligt och få med allt på en gång. Sammanfattningen är att två guppys har smalat av, blivit svaga, matvägrat och sedan dött. Jag är oroad för de övriga fiskarna.

1/ Hur stort är akvariet?
150 liter

2/ Vilken filtrering använder du?
Ett Eheim ytterfilter modell 2073, satte in det för bara några veckor sedan.

3/ När startade du akvariet?
I juni / juli 2009

5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
2 Fjärilsciklider, lekpar
3 guppyhanar + en försvunnen guppyhona. De övriga två har dött.
6 st Nyckelhålsciklider på 4-6 cm
6 st Panda-pansarmalar på 2.5-4 cm (Svårt att bedöma)
8 st Randig Otocinclus, 3-4 cm

6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
[COLOR=#800080]http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/14.png[/COLOR]

7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
Vet ej

8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
pH - Omkring 7, 6.8-7.2
kH - 2.5 - 3
Nitit - Har aldrig haft någon nitrittopp, inga symptom på det just nu. Antagligen 0.

9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
Ca 1 gång i veckan, kanske en aning mer sällan. Har inget direkt schema, men planerar att börja göra det mer regelbundet. 8 liter / gång.

10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då?
Ungefär en vecka sedan, 8 liter som vanligt.

11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
Nej, endast nya växter från min kompis som inte har några problem med sitt akvarium
.
12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
6 st Nyckehålsciklider 15/1
5 st Otocinclus ca 3 veckor sedan

13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
Nej

14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
Räkmix, Algtabletter (Waffers), Flingfoder (Vitality and Color), Fodertabletter (Super Tabin B) och ärtor, gurka, broccoli och brysselkål ca en gång i veckan för ottisarna. En gång om dagen, med något av fodret ovan, hoppar över någon dag då och då.

15/ Har du nyligen bytt foder?
Nej

16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
Ungefär 10/2 började en guppyhona (Alla guppysarna är egenuppfödda) äta sämre och bli allt smalare. Hon hade lite naggade och vitaktiga fenor, ungefär 4 dagar efter att jag noterat att hon såg risig ut dog hon.
Den andra guppyhonan uppvisade precis samma symptom (Smalare och smalare, äter dåligt, väldigt svag och långsam) men utan att ha dåliga fenor. Hon dog inatt (24/2).

17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
Se ovan

18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
Alla förutom de drabbade guppyhonorna ser ut att må perfekt.

19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
Inga symptom förutom svaghet / matvägran / de blir mycket smala.

20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
Nej, men börjar fundera på det.

21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
Först den ena guppyhonan, när hon dött började den andra se dålig ut. Den tredje guppyhonan försvann mystiskt över en natt, hon såg väldigt pigg, fet och välmående (åt precis som vanligt, pigg och aktiv). Har fortfarande inte hittat henne efter tre dagar.

22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
Ja, så fort jag upptäcker dem.

Borde jag medicinera? Tillsätta salt? Är väldigt oroad först och främst för mitt lekpar fjärilar och de växande nyckehålen. Har mycket svårt att tänka mig att det är något med nitrit eller något annat med vattenkvalitén / vattenvärderna, eftersom alla förutom guppyhonorna mår prima och äter som vanligt.
#2 - 26 februari 2010 09:20
Ingen som har någon aning om vad det kan vara?
#3 - 26 februari 2010 09:26
hur gamla var firrarna när de kolade ?
#4 - 26 februari 2010 09:30
Du beskriver att de smalnar av, slutar äta sen dör..
Exakt så gör mina guppy när de blir gamla och dör en naturlig död så om du köpt guppyna eller du haft de väldigt länge kan det vara ålderdom helt enkelt [:o]
#5 - 26 februari 2010 12:52
Ah, glömde skriva åldern på fiskarna. Har själv fött upp dem och de är väl omkring 5 månader gamla, vilket gjorde att jag tyckte ålder var osannorlikt. Eller? Tycker att de har sett så välmående och pigga ut innan de på 4-5 dar blev sjukligt smala, svaga och sedan dör. De två hanarna från samma "kull" samt den lite yngre hanen visar inga tecken på att vara sjuka. Är dessutom lite motvillig mot att köpa nya guppys då jag haft lite otur med det, men eftersom jag inte har några honor kvar och vill fortsätta odla i liten skala så ..
#6 - 28 februari 2010 17:56
har du tagit vatten prov?
nitrit mm ?? så du vet precis hur du har det ?
#7 - 2 mars 2010 16:20
Jag har ju som sagt väldigt, väldigt svårt att tro att det rör sig om förgiftning eftersom de insjuknat i olika takt och de övriga mår bra. Ingen nitrit.
#8 - 3 mars 2010 05:08
Det enda jag kommer på att anmärka om är dina väldigt små delvattenbyten, 6% är väldigt lågt och jag skulle byta ut den mängden varje dag under säg 3-4 dagar för att sen lägga mig på runt 20% varje vecka, du skriver att du precis bytt till ett nytt 2075 och då ligger det nära till hands att fråga vilket det tidigare filtret var och om detta går kvar i akvariet medans bakteriestammarna byggs upp i det nya filtret, om inte så får du vara uppmärksam på att hålla nere matningen och tillsätta nitrivec eller liknande.
#9 - 3 mars 2010 05:27
Det som slår mig är att fiskarna har börjat dö efter att du släppte i dina nyckelhålsciklider. Även om dessa är relativt fredliga kan de stressa upp små oskyldiga guppy. Eventuellt kan detta vara en bidragande orsak.

Håller med Gaffel om att dina vattenbyten borde vara lite större 20-25% är lagom att byta en gång per vecka. Speciellt viktigt nu när du har ökat fiskbeståndet.

//Roger
Bilagor:
#10 - 3 mars 2010 06:17
mm tänkte också på vattenbytet 8 liter bara?? brukar själv ta ca 30liter varje söndag i mitt 112L kar sen ca 10liter mitt i veckan.

Kan vad något i vad gaffel skriver också.
#11 - 3 mars 2010 08:59
Med all respekt, efter att ha skummat igenom din andra tråd, verkar du ha haft mycket problem med fiskar som dött, speciellt Guppys. Hade jag varit du hade jag inte skaffat fler förränn allt i karet är stabilt och de Guppys du nu har kvar har klarat sig ngn månad till utan problem.
#12 - 3 mars 2010 13:17
Tack för svaren alla.

Har utan att riktigt tänkt på det bytt lite och inte särskilt regelbundet. Kan erkänna att jag varit slarvig med vattenbytena. Bytte 16 liter igår och ska öka upp det till 32. Ska även börja byta mer eller mindre samma dag varje vecka för att göra det hela lite mer regelbundet.

Har matat ganska sparsamt under hela tiden som karet varit igång.

Tänker inte köpa fler guppys, utan endast ta emot några honor av min kompis så småningom.

Angående att Nyckelhålen skulle stressa guppysarna är det mycket möjligt, men när jag studerat dem har de verkat lugna och fredliga. De enda som mobbar guppysarna är fjärilarna när de är på lekhumör, men då är det alla som kommer för nära som blir bortjagade.

Annons