Använder Kjells mall för att få så bra svar som möjligt och få med allt på en gång. Sammanfattningen är att två guppys har smalat av, blivit svaga, matvägrat och sedan dött. Jag är oroad för de övriga fiskarna.
1/ Hur stort är akvariet?
150 liter
2/ Vilken filtrering använder du?
Ett Eheim ytterfilter modell 2073, satte in det för bara några veckor sedan.
3/ När startade du akvariet?
I juni / juli 2009
5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
2 Fjärilsciklider, lekpar
3 guppyhanar + en försvunnen guppyhona. De övriga två har dött.
6 st Nyckelhålsciklider på 4-6 cm
6 st Panda-pansarmalar på 2.5-4 cm (Svårt att bedöma)
8 st Randig Otocinclus, 3-4 cm
6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
[COLOR=#800080]http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/14.png[/COLOR]
7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
Vet ej
8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
pH - Omkring 7, 6.8-7.2
kH - 2.5 - 3
Nitit - Har aldrig haft någon nitrittopp, inga symptom på det just nu. Antagligen 0.
9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
Ca 1 gång i veckan, kanske en aning mer sällan. Har inget direkt schema, men planerar att börja göra det mer regelbundet. 8 liter / gång.
10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då?
Ungefär en vecka sedan, 8 liter som vanligt.
11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
Nej, endast nya växter från min kompis som inte har några problem med sitt akvarium
.
12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
6 st Nyckehålsciklider 15/1
5 st Otocinclus ca 3 veckor sedan
13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
Nej
14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
Räkmix, Algtabletter (Waffers), Flingfoder (Vitality and Color), Fodertabletter (Super Tabin B) och ärtor, gurka, broccoli och brysselkål ca en gång i veckan för ottisarna. En gång om dagen, med något av fodret ovan, hoppar över någon dag då och då.
15/ Har du nyligen bytt foder?
Nej
16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
Ungefär 10/2 började en guppyhona (Alla guppysarna är egenuppfödda) äta sämre och bli allt smalare. Hon hade lite naggade och vitaktiga fenor, ungefär 4 dagar efter att jag noterat att hon såg risig ut dog hon.
Den andra guppyhonan uppvisade precis samma symptom (Smalare och smalare, äter dåligt, väldigt svag och långsam) men utan att ha dåliga fenor. Hon dog inatt (24/2).
17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
Se ovan
18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
Alla förutom de drabbade guppyhonorna ser ut att må perfekt.
19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
Inga symptom förutom svaghet / matvägran / de blir mycket smala.
20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet vad blev resultatet?
Nej, men börjar fundera på det.
21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
Först den ena guppyhonan, när hon dött började den andra se dålig ut. Den tredje guppyhonan försvann mystiskt över en natt, hon såg väldigt pigg, fet och välmående (åt precis som vanligt, pigg och aktiv). Har fortfarande inte hittat henne efter tre dagar.
22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
Ja, så fort jag upptäcker dem.
Borde jag medicinera? Tillsätta salt? Är väldigt oroad först och främst för mitt lekpar fjärilar och de växande nyckehålen. Har mycket svårt att tänka mig att det är något med nitrit eller något annat med vattenkvalitén / vattenvärderna, eftersom alla förutom guppyhonorna mår prima och äter som vanligt.