Mysterium

#1 - 31 augusti 2006 12:32
[FONT=Comic Sans MS]Tja ![/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Har ett underligt corydorasyngel i mitt räkakvarie som jag inte vet hur det kommit dit eller hur det överlevt.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Har nämligen hittat en liten cory av något slag på en bit mangroverot och där är även en klump jawamossa som växer där.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Satt igår kväll och tittade på dom små liven i karet när jag såg nåt som liknade en liten pansarmal men så tänkte jag var tusan kommer den ifrån.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Har iofs 6 st. corydoras gold stripe där i men dom är små så det kan inte vara ett resultat av deras lek, dom är max 3 cm stora och har bara simmat där i ca: 3 veckor så dom kan varken ha lekt el. fått smått på den tiden.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]En annan tanke var att det suttit ett ägg i javamosseklumpen som jag köpte i en butik för 3 veckor sedan men det borde inte blitt nåt yngel av det ändå för klumpen var i påsen iofs fuktigt och varmt i 2 timmar innan den åkte ner i karet.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Dock så vart jag förbi i butiken idag och fråga om dom hade corys i karet med mossan men det hade dom inte så den teorin dog där igen.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Back to ruta ett....vad är det för yngel och var tusan kommer det ifrån ?
Ska säga att det är max 15 mm långt
[/FONT]
#2 - 31 augusti 2006 13:09
Krävs bild från sidan.

Men ägget kan ha kommit med mossan, eller tillochmed ha varit ett par veckor gammalt yngel inuti mossan när du köpte den - jag har själv råkat ut för sånt ett par gånger. Fiskägg och fisk, särskilt malar, klarar sig länge om de hålls fuktigt.
#3 - 31 augusti 2006 20:55
[FONT=Comic Sans MS]Ny bild på den ena lilla skiten för det visade sig att jag sett 3 st små corys i karet nu.......mysko bye the minute :confused:[/FONT]
#4 - 31 augusti 2006 21:39
Jaaaa... Corydoras "gold stripe" är det ju inte.

Faktiskt tycker jag kroppsformen ser ut som en Aspidoras, men antagligen är det väl nån Corydoras, fast jag har ingen aning om vilken. Mitt tips är att föda upp dem till de är 2-3cm, fota, och lägga ut fråga på GOC och Planetcatfish.

EDIT: Ju mer jag tittar på den, desto mer ser det ut som Aspidoras - det gick inga Aspidoras i karet du fick javamossan från?
#5 - 1 september 2006 06:15
Inga corys i karet där mossan kom ifrån enligt butiksinnehavaren där jag köpte mossan så det är helt skumt hur det har gått till.....
#6 - 1 september 2006 06:46
Hmm, alltså, det här med yngel och ägg och så vidare, lite samma mysterium med mina minortetre yngel, Det står här på zoopet att de flesta tetrors ägg kläcks inom 30 timmar. Men tre fyra veckor efter att alla minortetror var ute ur karet och jag redan för en vecka sedan upptäckt två stycken minortetror tittar det fram fyra stycken mini mini mini minortetre yngel. De verkar ha kläckts vid en annan tidpunkt som om det skulle vara frågan om två olika "flush" (som man pratar om vid svampodling).

DRD: jag bara spekulerar, men har du inte fler växter ? kan äggen legat i bottenmatrialet ? Har du fått något mer begagnat till karet ? Har du möjligtvis haft fler malar i ett annat akvarium med ett filter som du återanvänt filtermatrial ifrån ?? Vet att det låter omöjligt att ägg skulle klara sig i dagar, veckor, månader och år men efter mina minortetror så börjar man undra. Det kan också vara så att det inte är en mal utan en sorts killie som lever i vattendrag som torkar ut och som överlever genom att avkommon kommer först efter en uttorkningsperiod ?
#7 - 1 september 2006 07:24
Alltså jag har tagit ett par växter från ett annat kar men där i simmar ett gammalt par vanliga pansarmalar, alltså 2 bara som jag aldrig sett visa tendens till lek ens.
Helt skumt :)

Bottenmaterialet i karet är helt ny aldrig använd svart rådablästersilikat som är väl rensköljd.
En gammal mangroverot i oxå men den har stått i källaren i ett förråd och torkat i ett år minst så där kan inga ägg kommit från.

En gåta fortfarande med andra ord
#8 - 1 september 2006 17:56
hyr miss marple :P.. Men väldigt konstigt xD.. Ser fram emot upplösningen :D..
#9 - 10 september 2006 06:57
Här kommer en nytagen bild på den som växer mest och har anslutit till "gold stripe" gruppen på marken i karet numera.

Men fortfarande har jag ingen aning om vart den skulle kommit ifrån :confused: [:o]
#10 - 10 september 2006 09:30
Sketskum. Dags för en fråga på GOC och Planetcatfish tror jag.
#11 - 10 september 2006 10:05
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ser det inte ut som ett sterbaiyngel? Vilka är de andra "vanliga" pansarmalarna?[/COLOR][/FONT]
#12 - 10 september 2006 10:10
Min teori! :)

En mal/diskus/fisk har ätit cory-ägg och sedan skitit ut några hela ägg i ditt kar som klarade sig och blev dina corysar? Kanske lite långsökt... [:o]

//Camilla
#13 - 10 september 2006 10:21
Haha, ja där sa du nåt, det slog mig aldrig att 'vanlig pansarmal' kunde vara nåt annat än Corydoras aeneus...
Sökte på nätet och hittade två bilder på sterbai-yngel:
http://nettakvariet.no/galleri/data/500/medium/Corydoras_Sterbai_yngel_20_mars.JPG
http://filaman.ifm-geomar.de/Photos/PicturesSummary.cfm?StartRow=3&ID=46235&what=species

Det som stör mig med drd's fisk är den svarta fläcken vid basen på ryggfenstaggen. Den är skum.

Men som sagt, vi behöver nog få reda på vad "vanlig pansarmal" är för nåt, de är nog de mest sannolika föräldrarna i alla fall.
#14 - 10 september 2006 10:26
Det skulle kunna vara ett sterbaiyngel men isåfall så har det kommit in som ägg och då suttit fast i en vallisneriaplanta det är enda möjligheten.
#15 - 10 september 2006 12:06
drd skrev:
Det skulle kunna vara ett sterbaiyngel men isåfall så har det kommit in som ägg och då suttit fast i en vallisneriaplanta det är enda möjligheten.

Låter inte alls omöjligt.
#16 - 10 september 2006 12:11
drd skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Låter troligt i mina ögon ;)! En del micklar med metylenblått och andra flyttar en planta :p![/COLOR][/FONT]
#17 - 10 september 2006 12:27
Japp. Case solved, skulle jag säga.
#18 - 10 september 2006 18:55
Jag tycker inte riktigt att kroppsformen stämmer med bilderna, men det kanske ändrar sig med åldern?
#19 - 10 september 2006 19:25
NE skrev:
Jag tycker inte riktigt att kroppsformen stämmer med bilderna, men det kanske ändrar sig med åldern?

Alltså det kan max röra sig om ett 1 och en halv månad gammalt yngel nu som är 16-17 mm stort.
#20 - 11 september 2006 18:28
Jag skulle bli jätteglad om det skulle komma ett yngel av okänd sort till mitt akvarium. Då skulle vi bli tvugna att skaffa ett till kar och sedan kompisar till den:)
Ska jag kanske smuggla ner en annan sorts corydoras i karet och sedan säga att jag hittade det? Muhahaha :D
#21 - 23 september 2006 19:15
[FONT=Comic Sans MS]Nu är jag helt säker på att det rör sig om en sterbai.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kolla dessa bilderna, det måste vara en c. sterbai som följt med som ägg på en växt in i karet.:) [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Frågan är bara vad tusan den käkat för att överleva i ett rätt nystartad kar.:confused:[/FONT]
#22 - 23 september 2006 19:50
drd skrev:
[FONT=Comic Sans MS]Nu är jag helt säker på att det rör sig om en sterbai.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Kolla dessa bilderna, det måste vara en c. sterbai som följt med som ägg på en växt in i karet.:) [/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Frågan är bara vad tusan den käkat för att överleva i ett rätt nystartad kar.:confused:[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Så klart den har levt av bös och smulor![:o] Känns på nåt sätt lite gott att det var jag som kom fram till sätt svar först! :p[/COLOR][/FONT]
#23 - 23 september 2006 21:16
Örhm...Drd, VAD är det som ligger i bakgrunden på mittenbilden egentligen...? Det tilltalar i alla fall min livliga fantasi...! :D
#24 - 23 september 2006 21:18
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Är det inte en påse torv?? (Fasen denna tråden är bättre än den däringa andra där man skall gissa vad bilderna föreställer ju :p)[/COLOR][/FONT]
#25 - 23 september 2006 22:06
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Är det inte en påse torv?? (Fasen denna tråden är bättre än den däringa andra där man skall gissa vad bilderna föreställer ju :p)[/COLOR][/FONT]

Ja, på nedersta bilden ser jag tydligt en påse, men det där avlånga "ådriga" på mittenbilden...Vad är det? :p Det som ser ut som en...öhm..."man i byrålådan"...:D
#26 - 24 september 2006 00:09
Hehe... det måste nog vara en av de nya romkonerna för diskusarna, visste inte att corydoras använde sig av sådana [:-38]
#27 - 24 september 2006 06:16
Nitra98 skrev:
Örhm...Drd, VAD är det som ligger i bakgrunden på mittenbilden egentligen...? Det tilltalar i alla fall min livliga fantasi...! :D

Det som ligger i bakgrunden där e minsann en torvpåse med en sugpropp till termometrar som trillat ner på botten och väntar på att jag ska vilja blöta ner mig och trycka fast den på glaset igen på sidan :D
#28 - 24 september 2006 06:24
Nitra98 skrev:
Ja, på nedersta bilden ser jag tydligt en påse, men det där avlånga "ådriga" på mittenbilden...Vad är det? :p Det som ser ut som en...öhm..."man i byrålådan"...:D

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]*HAHAHAHAHAHAHAHAHA* :D :D [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4][/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kan knappt sluta garva efter era spekulationer.....så här ser den ut iaf :D [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Och det är inte en sån som damer har i byrolådan :p !![/FONT]
#29 - 24 september 2006 09:02
Aha, var det så den såg ut, det förklarar saken! Fast jag måste erkänna att jag nästan är lite besviken, funderade om det kunde varit en kul "leksak" att skaffa till fiskarna här! ;) :D
#30 - 24 september 2006 09:03
Ett till mysterie....

[FONT=Comic Sans MS]Har hittat ett litet sterbaiyngel till idag.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Tänkte jag skulle göra rent ena ytterfiltret till 540 karet och då hittade jag i den tredje och sista filterkorgen ett sterbaiyngel som var ca 2 ½ cm stort.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kul att ha blitt till larv och sedan växt upp i grönt slemmigt mörker i en filterkorg i ett Am-Top 3337 filter och få 1000 liter vatten i timmen runt om sig :D !![/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Otroligt att det bara varit möjligt.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kolla bilderna så ser ni vad jag hittade i filtret.
Släppte ner det lilla malynglet till det andra sterbaiynglet i räkkaret så får vi hoppas den överlever där och inte chockas av att se ljus för första gången.
En grej jag tyckte mig kunna se var att denna sista malen hade lite stora ögon.
Kan den ha fått det endast för där saknades ljus inne i filtret tro ?[/FONT]
#31 - 24 september 2006 09:49
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har sagt dt förut och jag säger det igen ;); en del micklar med metylenblått och kämpar livet ur sig för att få till rätt vattenförhållanden så ett Jättestort Grattis! JÄTTEKUL!!!:D[/COLOR][/FONT]
#32 - 24 september 2006 11:07
Thanx Maria :)

Helt ofattbart att den blitt till en liten mal iaf......knappast dom bästa levnadsförhållandena och dessutom har den som ägg/larv letat sig igenom ett lager med 6 cm Eheims ehfisubstrat pro oxå för att kunna hamna där jag hitta den.
#33 - 24 september 2006 11:36
fan vilken tur du har!!!!! här går jag varje dag och spanar efter sterbai-rom, utan framgång!
men idag när jag gjorde rent ett innerfilter hittade jag ett litet black molly yngel..inte lika glammigt som coryyngel men men :)

(tidigare har jag hittat 10 ancistrusyngel i mitt ytterfilter (undre korgen), de måste ha levt däri i flera veckor eller t.o.m månader så de kan visst leva i ett mörkt ytrymme fullt med slam:)

Annons