Mysko?!

#1 - 2 juli 2004 18:50
Jag har nyligen införskaffat en rot till mitt 120 literskar, den är kokad 4 gånger och färgar inte... till saken hör att bara en timme efter det jag placerat roten i karet så har vattnet blivigt vitgrumligt, vad kan det vara? fiskarna verkar för övrigt okej

har 30 tetror 4 platy och en metallpansarmal
PatrikMalmo
#2 - 2 juli 2004 21:32
Klurig fråga du. Det enda jag kan tänka mig spontant är att roten innehåller en hel del syre som frigörs i form av mycket små bubblor i akvariet. Om fiskarna verkar ok, så är det bara att vänta. En timmes observation är inte så lång tid. Klurar lite på var du fått roten ifrån och vad det är för träslag? Borde egentligen inte spela någon roll om du kokat den fyra gånger, men f*n vet. Trädslaget kan spela in, barrträd brukar inte rekommenderas i akvarier (har iof ingen erfarenhet av det, men i allafall). Är det illa är det infusorier, men jag tror inte riktigt på det eftersom du kokat den så många gånger. Kanske frigörs något annat från roten... har du kokat den i en rostfri kastrull eller i något annat?

Är du väldigt osäker kan du plocka upp roten igen och lägga den i en hink med vatten i någon vecka. Det borde lösa ut det som finns i roten, om det nu är något kvar efter kokningen.

Spana in karet i morgon och se vad som händer. Har vattnet klarnat då så är det nog inget problem.

Hilsen,
#3 - 4 juli 2004 07:46
Nu har det gått ett par dar, å roten har börjat färga lite men jag tror det vita i vattnet är så gott som borta. Tack för tipsen Patrik

För att fortsätta lite på ämnet "rot" så har jag hört att det brungula ämnet som roten utsöndrar är väldigt bra i hårt vatten. Stämmer det och vad består det brungula av?
#4 - 4 juli 2004 07:58
Har för mig att det är humus, och om det är bra beror väl på vad man vill uppnå för effekt, det sänker Ph´t något.
Strävar man efter högt Ph är det kanske ingen jättehit, även om den efekten kan motverkas.
Skadligt i sig självt är det i vart fall inte.

Annons