Mysis - Vad, var, när & hur

#1 - 17 januari 2008 15:16
[SIZE=4]Dags för lite Back to Basics !![/SIZE] ;)

Mr Akvarius fångar mysis - nästan

Kanske bara jag som hade en oengagerad biologilärare i plugget, men vad är mysis ?

Stod "mysis eller vattenloppor", vattenloppor har jag sett, men förklara gärna närmare lite pedagogiskt med ex bilder hur du gör nedanstående* :)

Vore också intressant att veta mer om vart och när man mera frekvent brukar kunna *hitta mysis. När på året, väderlek osv.

*Levande eller fryst. Om levande, hur odlar man mysis hemma resp. får de stackars utfodringsdjuren att överleva mellan måltiderna (läs fiskarnas måltider)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 januari 2008 15:30
Liten räka som ofast återfinns i bräckt vatten
Artikel om hur man inte fångar mysis http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=158&Itemid=206
Annars brukar det finns mest av dom väldigt sent på hösten

Ett bra mysisfoto finns med i nästa omgång av fototävlingen (kan ses fr.o.m. den 1/2)
#3 - 17 januari 2008 15:31
Mysis - eller pungräkor - är ett kanonfoder som vi vid Östersjön borde fånga själva. Tyvärr dör mysisräkor rätt snabbt, så det enklaste är att fylla frysen. Läs mer här.
#4 - 17 januari 2008 15:39
Står om "På si så där 70-80 cm djup började fångsten bli hygglig".
Finns de mest mellan 50cm och 100cm djup eller hittar man även vid ytan resp närmare bottnen/djupare ?

Står även om "viken", föredrar de mera stillastående vatten ?
Några andra direkta kännetecken ex strand/sjögräs för att man ska misstänka att det finns gott om mysis ?
#5 - 17 januari 2008 15:58
Läs mer här.
Rackarns vilken bra länk, mycket info om massor. Kommer definitivt kika igenom websidan "Vattenkikaren" :D
#6 - 17 januari 2008 16:11
Jag brukar fånga i slutet av juli i någon hamn på västkusten.
Pröva en solig dag då är det lätt att se stimmen
#7 - 17 januari 2008 17:54
Ett bra mysisfoto finns med i nästa omgång av fototävlingen (kan ses fr.o.m. den 1/2)

Hmmmm En slags lobbyism. Anmäla eller inte anmäla är fotot. Ursäkta: Är frågan ska det stå såklart
#8 - 18 januari 2008 08:57
Kanske säkrast att påpeka att det är min knepiga humor som slagit till igen

Annons