mysigt.

#1 - 1 september 2007 19:54
nu på kvällen 1sept hörde jag någe lätte jag aldrig har hört förrut.

Lysnade vart det kom ifrån det kom från akvariumet, aha, tänkte jag det måste vara grodorna som börjar låta..

Mycket riktigt tittade jag på en smal groda när han rörde sinskin under hakan kom ljudet igen,, Grodorna är dvärgklo groda.. den ena grodan simmade upp till ytan och sedan ner igen.

i ett tidare inlägg så trodde jag att det var en hona och hane , nu har det nästan klart för mig att det kan vara så att jag har en hane som är smal och kväcker och den andra är tjock och kväcker inte.:)
#2 - 1 september 2007 20:08
Oh så härligt, grattis! Det är ett alldeles underbart ljud!

Titta noga på vattenytan varje morgon nu, ser du små sesamfrön som flyter runt är det nog inte från din frukostfralla utan små grodägg som snart kläcks.

Sätt upp ett litet kar redan nu, och planera inför yngelmatning, värme och pump m.m. om du funderar på att göra ett odlingsförsök. (fast det är riktigt svårt är det ju kul att pröva)
#3 - 1 september 2007 20:09
ps. kika i hanens armhålor nu så ser du nog små körtlar som kommit upp för att locka honan
#4 - 1 september 2007 20:12
ok .. jag låter grodorna vara där de är.. har inte pengar eller plats för ett till kar tyvärr..

det är verkligen roligt att höra detta eftersom jag har så mkt högt nitrin,, men försöker repa till det varje dag nu..

de är på varandra hela tiden nu,, är honan någon annanstans simmar hanen dit och tvärtom..
#5 - 1 september 2007 23:12
Hi hi...grodmys på kvällen! Och att använda armhålorna för att kalla på damerna var ett nytt grepp? Kanske värt att prova? :D
#6 - 2 september 2007 08:53
Jens A. skrev:
Hi hi...grodmys på kvällen! Och att använda armhålorna för att kalla på damerna var ett nytt grepp? Kanske värt att prova? :D

jag skulle inte bli lockad av att min kille skulle göra så ;)

Annons