"Mysbelysning"

#1 - 20 juni 2007 08:36
Detta med mysbelysning...

Kan ingenting om det och vill/kan inte koppla ihop ngt själv. Har läst runt lite och försökt förstå hur det funkar. Det som hittills verkat enklast har väl varit idéen med ljusslang.

Kan man ha den i akvariet eller fäster man den i ljusrampen? Är det ngt man behöver tänka på vad det gäller elsäkerheten?

Finns det några aspekter på färg på ljuset? Fördelar / nackdelar? Estetiska aspekter??
#2 - 20 juni 2007 08:52
En sån här i blått har jag som "månljus":

http://www.hydor.it/inglese/aqua_color.htm

Jag har satt fast min i ljusrampen, sugkopp medföljer, men man kan ha den i vattnet osså.
#3 - 20 juni 2007 08:56
Vad kostar den? Ger den inte ett väldigt riktat ljus? Är det sen en slaff med en vanliga kontakt??
#4 - 20 juni 2007 11:24
Kostade 180 om jag minns rätt.
Ganska riktat ljus, i mitt 50 cm höga akvarium så lyser den upp cirkel med diametern ca 20 cm på botten. Jag har ganska tätt med växter så det blir "strimma" månljus som lyser upp en öppen yta där jag ger mina malar en "kvällsmacka".
Cirka 2 m "slaff" med vanlig stickkontakt, ingen transformator eller så.
Den är ganska liten, ca 5 cm, så man får enkelt plats med flera.
Och man kan gräva ner den gruset om man vill.
#5 - 20 juni 2007 14:32
Jag har en blå ljusslang från Rusta som jag bara lagt under ljusrampen på täckglasen. Funkar alldeles utmärkt, och mina malar verkar gilla det. :)

Någon dag ska jag sätta fast slangen i rampen...men först ska jag...hmm...krafsa mej i naveln, tror jag. ;)

Annons