Hej! För ett tag sen köpte jag några stänglar av Myriophyllum tuberculatum (Röd tusenblad) från akvarielagret. Jag har ännu inte lyckats få den att trivas och nu ger jag upp och frågar istället.
Den växer bra och ser fin ut, men problemet är att de nya skotten genast blir övervuxna av alger. För tillfället är det trådalger, men har tidigare även varit några svarta saker och cyano. Men det är den enda växten i akvariet som har alger på sig. Alla andra är nästintill algfria. Dessutom bubblar den ingeting.
Jag har bra med Co2 och göder med pmdd och alla övriga växter bubblar och växer mycket bra, så några fel i gödningen tror jag inte det bör vara.
Så min teori är att det helt enkelt är för lite ljus. Jag har relativt lite ljus, bara 4 x 36w till 375 liter vatten, och tuberculatum ska ju vara väldigt ljuskrävande. Så är det där felet ligger? Nån som vet?
Lite synd att det är just den växten som inte trivs då det är den enda som aviker lite från den ljusgröna massa mitt akvarium just nu består av. :)