Ursprungligen skickat av Haleli
Jag har under några år roat mig med att lämna in foderprover för analys från några av de stora fodertillverkarnas produkter.
Flingor,granulat och sk.algplättar och kommersiell räkmix.
Analyserna har gällt råprotein och fettinnehåll.
Alla testresultat har varit exakt de som tillverkaren angett i sin varudeklaration. Jag litar numera fullständigt på fodertillverkarna !
Jag har nog aldrig misstänkt industrin för att föra oss bakom ljuset när det gäller dessa, vad jag förstår, tämligen enkelt bestämbara värden. Men det är skillnad på oxfilé och grytbitar även om det inte skulle visa sej på en dylig analys...
Vem kan egentligen påstå att flingor är något naturligt foder?
Tänk bara på vatteninnehållet. Skillnaden på torkat renkött och renfilé är märkbar även för de flesta av oss på andra sidan glaset.
Tag t ex hur akvariet ser ut när man utfodrat med svarta mygglarver ett par veckor. Där kan man tala om "bulkmedel" vilket förmodligen är nyttigt även för de predatoriska arterna. Förmodligen finns även smakfaktorer. Räkriv/smul gillar mina fiskar mer än fiskbullar som i alla fall smakar bättre än crabstix (enligt mina fiskar). Själv tycker jag crabstix och räkor smakar ganska bra. Så jag var förvånad över att fiskarna ratade crabstix.