Myr-middag!

#1 - 9 maj 2004 19:30
Hej!

Kan man fånga vanliga svartmyror och sedan mata fiskarna med myrorna?
Fick en konstig tanke och tänkte att det kanske går.

På tal om självfångat vill jag klämma in något som inte passar i kategorin:
Kan man hitta grus i vanliga "sand"-boxar som brukar stå bredvid gatorna som man använder på vitern och sedan använda?
Myzco
#2 - 9 maj 2004 19:35
Är du säker på att det är sandboxar och inte fimpboxar?
#3 - 9 maj 2004 19:56
Sanden i de där sandboxarna återanvänds många gånger om, skitigt värre med avgaser och annat. Skulle jag inte försöka mig på. Vet inte om den dessutom fortfarande blandas med vägsalt på vissa håll i landet?
#4 - 9 maj 2004 20:08
Det händer att myror modell mindre råkar förirra sig in i huset. (modell liten myra)
Det händer att jag plockar upp dom och släpper dem i akvariet.
Bland fiskarna så är det försten fram som snaskar i sig den.
#5 - 9 maj 2004 20:45
borde inte syran i myran va lite farligt, kanske inte i små mängder men om dom får myror ofta? Vet ju när man va lite o satt o "krossa myror att huden på fingrarna blev alldeles förstörd.
#6 - 10 maj 2004 04:48
Myror lär vara den vanligaste födan för en del killis i det vilda.
Men de gånger jag erbjudit dem det i hemmet så har de inte varit överentusiastiska precis. Men det var på den tiden jag också gav bananflugor så de var väl bortskämda helt enkelt. (1980-tal)

Jag har för mig att en del ibland matade sina fiskar med myrägg längre tillbaka (Säg 1950-60 eller ännu tidigare)
#7 - 10 maj 2004 06:14
I all engelsk/amerikansk akvarielitteratur jag har så brukar det stå några rader om att myrägg på burk var forna tiders motsvarighet till dagens flingor. De förkastas dock nuförtiden p.g.a. mycket dåligt näringsvärde.
#8 - 10 maj 2004 18:03
Jag har också läst den uppgiften om att myräggen har ett lägre näringsvärde men jag undrar..... Allt som finns i ett myrägg (som egentligen är en puppa) kommer ju att senare att omvandlas till en myra. Det skulle då vara skalet som drar näringsvärdet i så fall. Men innehållet torde logiskt räknat vara minst lika näringsrikt som en myra.

Vi skall också hålla i minnet att det finns en stor industri som gärna vill få oss att tro att deras produkter är mycket bättre än de mer naturliga födoämnen vi kan ge våra fiskar..... Som sagt åter i hobbyn - men det lär nog dröja innan jag köper flingor till fiskarna - räkriv, fiskbullar, dammfoder, svarta mygglarver osv räcker än och fiskarna leker och verkar nöjda ändå.
#9 - 10 maj 2004 18:28
Jovars, det är helt klart att man inte skall lita på företag o försäljare. Men det kan finnas anledningar till dåligt näringsvärde. Det kan t.ex. vara dåligt med näring som fiskarna kan ta upp, men bra näring för den blivande myran. Det kan även vara så att de förlorar mycket av sitt näringsvärde då de ör torkade. Eller så är det helt enkelt så att de egentligen är jättebra [:D]
#10 - 15 maj 2004 18:14
flingor är annars bra som komplement föda då de oftast innehåller ganska balanserat med näringsämnen... =)
#11 - 15 maj 2004 18:26
Ursprungligen skickat av JR

flingor är annars bra som komplement föda då de oftast innehåller ganska balanserat med näringsämnen... =)

Enligt industrin som tillverkar dem.....
#12 - 15 maj 2004 19:08
Hej.
Torkade myrägg användes flitigt förr.Äggen lades i en tesil och hällde varmt vatten över,fick stå och svälla en stund.Det var uppskatat av vissa fiskar.
MVH Mats
#13 - 15 maj 2004 19:40
Hej Erikthur !

Jag har under några år roat mig med att lämna in foderprover för analys från några av de stora fodertillverkarnas produkter.
Flingor,granulat och sk.algplättar och kommersiell räkmix.
Analyserna har gällt råprotein och fettinnehåll.
Alla testresultat har varit exakt de som tillverkaren angett i sin varudeklaration. Jag litar numera fullständigt på fodertillverkarna !
MVH
#14 - 15 maj 2004 20:40
Ursprungligen skickat av Haleli

Jag har under några år roat mig med att lämna in foderprover för analys från några av de stora fodertillverkarnas produkter.

Flingor,granulat och sk.algplättar och kommersiell räkmix.

Analyserna har gällt råprotein och fettinnehåll.

Alla testresultat har varit exakt de som tillverkaren angett i sin varudeklaration. Jag litar numera fullständigt på fodertillverkarna !

Jag har nog aldrig misstänkt industrin för att föra oss bakom ljuset när det gäller dessa, vad jag förstår, tämligen enkelt bestämbara värden. Men det är skillnad på oxfilé och grytbitar även om det inte skulle visa sej på en dylig analys...

Vem kan egentligen påstå att flingor är något naturligt foder?
Tänk bara på vatteninnehållet. Skillnaden på torkat renkött och renfilé är märkbar även för de flesta av oss på andra sidan glaset.

Tag t ex hur akvariet ser ut när man utfodrat med svarta mygglarver ett par veckor. Där kan man tala om "bulkmedel" vilket förmodligen är nyttigt även för de predatoriska arterna. Förmodligen finns även smakfaktorer. Räkriv/smul gillar mina fiskar mer än fiskbullar som i alla fall smakar bättre än crabstix (enligt mina fiskar). Själv tycker jag crabstix och räkor smakar ganska bra. Så jag var förvånad över att fiskarna ratade crabstix.

#15 - 15 maj 2004 21:15
Hej erikthur !

Jovisst är det skillnad på smakligheten i olika foder.
Jag har en grupp Pirayor där jag under åren lärt mig vad dom helst äter,(Bläckfisk och räkor),sedan är det ju så att man vill variera för att i görligaste mån ge en så varierad kost som möjligt.
Vitfisk,fiskbullar och ciklidpellets "faller dom på läppen" i skriven ordning, räkmixen tuggas sönder o spottas ut och crabstix ratas helt! Bitar av frukt likaså.Våra vänner på andra sidan glaset kan välja om vi låter dom göra det.
MVH
#16 - 18 maj 2004 19:54
Snacka om att byta ämne.
#17 - 18 maj 2004 20:02
Kanske - men jag tyckte vi alla fall jag fick fram ny info...

Förvånande nog gillar inte våra fiskar Crabstix även om de för oss primater smakar lika gott som räkor... Det finns mer under vattenytan än du anar...

Läs om flugor istället...

Annons