Mygglarver, ska man tina de först?

#1 - 2 oktober 2004 15:54
har införskaffat röda mygglarver, ska man tina dom först innan man matar fiskarna eller? eller ska man slänga i lite fryst?

vet inte vad fiskarna gillar bäst eller vad som är bäst?

tack /mvh Fredrik
#2 - 2 oktober 2004 15:58
Lägg larverna i tex ett 15ml mått och fyll på med akvarievatten. På så sätt tinar fodret men du slipper massa konstigheter från kranen.
#3 - 2 oktober 2004 15:59
okey perfect tackar
#4 - 2 oktober 2004 16:10
Lägg en bit fruset i en Te sil, spola kalt vaten tils det tinat,
så brukar jag göra iaf[:-42]
#5 - 2 oktober 2004 16:16
Först bör du veta att röda mygglarver är något som kan ge dej allergiska reaktioner om du har minsta läggning åt det hållet.
Sedan bör du också känna till att röda mygglarver är förknippat med en del infektionsproblem hos fiskarna till ex bukvattensot om du har otur.
Till slut bör du också känna till att det finns en teori om att otinat foder kan orsaka magtarmkanalinflammationer hos fisk
#6 - 2 oktober 2004 16:25
Bryt av lagom bit och kasta i direkt...
#7 - 2 oktober 2004 16:26
Jo jag har läst en del om allgergin. började klia direkt jag tittade på dom för att jag läst så mycket om just de.

fiskarna verkade gilla de dock. gjorde som simosaurus föreslog.
verkade fungera bra.
#8 - 2 oktober 2004 16:33
ett ganska vanligt tips är att man ska tina bitarna om man har stora fiskar som kan få i sig hela stycken på en gång, i annat fall så är det nog bäst att slänga i dom frusna.

Tinade så blir det en hel del mat på en gång. Det är trevligare att bitarna löser upp lite långsammare så att alla fiskar hinner med.
#9 - 2 oktober 2004 17:51
Ursprungligen skickat av simosaurus

Lägg larverna i tex ett 15ml mått och fyll på med akvarievatten. På så sätt tinar fodret men du slipper massa konstigheter från kranen.

Vad då för konstigheter?

Annons