Mina Hemichromis lifalili exempelvis sätter alltid lekdräkt så snart jag matat med röda mygg eftersom de rödan myggen i sig stimulerar till lek, och vid leken är de röda och fina. Lika så Geophagus brasiliensis, som bara någon halvtimme efter mat visar upp lekbeteende och starka fina färger och färgskiftningar. Jag personligen tror helt och hållet på att bra foder och foder som får fiskar att må bra stimulerar till detta även om fodret i sig inte innehåller bevisade ämnen för att öka färgprakten. Om röda mygg nu bara var av ondo så tror jag inte att man skulle se dessa positiva förändringar hos fiskarna och det skulle inte stimulera deras lekbeteende. Dessutom äter de aldrig med så god aptit som när de fått röda mygg, det kan nog många här intyga eftersom många använder det till matvägrande fiskar.
Detsamma gäller de grodor jag har, matar jag med svarta mygg, vita mygg, rå torsk, artemia, små delade räkbitar eller torrfoder händer det inte mycket, men så snart de fått en portion röda mygg startar deras nattliga sång i karet och dagar efter flyter det hundratals ägg på ytan.
Och nej jag har inte hunnit med allt som du hunnit med än tyvärr, har inte drivit Sveriges största zoobutik eller köpt hem containrar med mygglarver, jag är bara en glad hobbyakvarist, det jag menar är bara att jag inte sett något sjukt hos mina fiskar eller några negativa värden på vattnet som gör att jag kan relatera till att det skulle vara dåligt för dem, eller då heller känner det nödvändigt att helt ta bort dem ur foderstaten.
Det jag undrar är hur de som upplevt negativa effekter av dem (förutom den allergena aspekten) sett det på sina fiskar och i sitt vatten? Vilka sjukdomar eller åkommor har uppträtt? Kanske ändrar jag mig om jag får veta hur det ligger till och vilka risker som föreligger. Självklart kan jag inte bevisa att de är ofarliga för alla fiskar eller ett bra foder för alla (jag påstår inte ens det, säger bara att mina fiskar verkar må bra av att få det med jämna mellanrum) och bevisbördan tycker jag faktiskt ligger mer på den som säger att det är skadligt och vill fälla istället för den som är skeptiker och har goda erfarenheter av det.
Tyvärr är dina antaganden helt fel, det är hemoglobinet som är boven i dramat. Det gäller att veta var man ska söka om man ska förlita sig på internet.
Se t.ex amerikanska PubMed:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1567285
Tobbe
Jag säger inte att det inte är det, utan undrar mer hur det kan vara så när blodet består av 6,5% hemoglobin. Jag får inte ihop det, och just den artikeln du skickade är ju tyvärr bara en studie och inte något bevis. I en annan studie av samma forskarlag konstaterade man ju dessutom att 40% av testpersonerna också visade allergi mot Cr. sylvestris som inte ens innehåller något hemoglobin.
Att de orsakar allergi mosätter jag mig inte alls, men att det skulle vara just hemoglobinet förstår jag inte, om det inte nu är så att det är molekylärt uppbyggt på annat sätt än människans och andra djurs, och det är ju det jag skulle vilja få svar på i sådana fall. Levande mygg kan ställa till med mycket plåga för en myggallergiker utan att myggan för den delen ens innehåller hemoglobin, just därför undrar jag hur det står till med detta, och om det inte kan vara något annat ät just detta protein som skapar allergi.
Det vore verkligen perfekt om det forskades mer om detta, inte bara för akvarister som vill utfodra säkert, utan kanske främst för alla dem som lider av allergier. Dessa frysta fodermygglarver kan man ju undvika bara genom att inte inhandla dem, men sedan finns de ju i ett hundratal arter vilt bara i Sverige (dock inte bara av den röda varianten), och det är svårt att alltid styra vart man befinner sig och inte och hur man undviker kontakt med dem, för jag antar att de vilda levande exemplaren är lika allergena som de frysta för en allergiker.