Mygglarver

#1 - 23 juni 2006 05:05
Hade tänkt börja mata med mygglarver regelbundet förr har jag bara fodrat ut det på hlegerna som lite festmat. Har köpt en black ghost och de vill ha mygglarver. Så jag tänkte varannan dag + vitamin är detta ok eller kommer vattnet att surna?
/bobbyfuller
#2 - 23 juni 2006 09:01
Jag kör med mygglarver varje dag :) och vattnet i mina akvarium har ionte surnat.
Kan inte blackghost fisk? Du kan ju testa med lite mindre fisk bitar om du inte prövat. :p
#3 - 23 juni 2006 13:15
Beror väl på hur mycket du matar och hur mycket som hamnar på botten och inte äts upp. Skaffa lite städare typ corydoras så kan det nog funka.
Matar själv med mygg, artemia, musslor, dafiner, räkor, mysis och krill.
Rockorna tar det mesta och pakistanbotiorna tar det som blir över.
Dock ska jag byta ut botiorna mot corydoras så fort jag fått fatt om botiorna.
Men det blir nog först när jag möblerat om. :)

Btw sköt vattenbytena, Blackghost är ganska känsliga.
#4 - 23 juni 2006 16:34
[quote=Tenkare]Beror väl på hur mycket du matar och hur mycket som hamnar på botten och inte äts upp. Skaffa lite städare typ corydoras så kan det nog funka.[/quote]

Jo det är sant. Har ca 20+ corydoras sterbai, så jag har aldrig stött på problemet.
#5 - 24 juni 2006 00:32
[quote=bobbyfuller]Hade tänkt börja mata med mygglarver regelbundet förr har jag bara fodrat ut det på hlegerna som lite festmat. Har köpt en black ghost och de vill ha mygglarver. Så jag tänkte varannan dag + vitamin är detta ok eller kommer vattnet att surna?
/bobbyfuller[/quote]

Vi hade en BlackGhost (som såldes) som växte som tusan, men denne fick aldrig rödamygg.
Dock vet jag inte om vi bara hade tur:confused: eller att den inte fattade att den var tvungen att ha rödamygg för att överleva :D

Hur ditt vatten blir beror på vad du stoppar ner för foder, Åleds frysta funkar mycket bra, dock så ställde Fulafisken fodret (Eller vad de kallar vattnet med något skräp i för) till en massa skit för oss, så det kommer aldrig innanför väggarna här mer.

Lycka till.

//Calle
#6 - 24 juni 2006 09:20
BG tar flingor oxo. Dom är helt otroliga på att hitta mat.
Undrar vad det var för problem med finafisken??
Jag har aldrig haft problem med detta foder, Det är nästan det enda i mygglarvsväg som säljs hår i helsingborg.
Dock är det fler och fler som har börjat med något tyskt som verkar bestå av mestadels vatten.
#7 - 24 juni 2006 15:13
[quote=Tenkare]BG tar flingor oxo. Dom är helt otroliga på att hitta mat.
Undrar vad det var för problem med finafisken??
Jag har aldrig haft problem med detta foder, Det är nästan det enda i mygglarvsväg som säljs hår i helsingborg.
Dock är det fler och fler som har börjat med något tyskt som verkar bestå av mestadels vatten.[/quote]

Sitter just nu och ser på "vår" BG, denne är nu ca 30cm, dvs har växt över 20cm på ett är, UTEN några som helst röda mygg, men det ska ju inte gå, så allt är nog en illusion.

Finafiskens foder är mestadels vatten och när man hade tinat dem så var dem bleka och urvattnade, detta har vi aldrig sett med Åleds frysfoder.
Nu när du bor så nära Åleds, åk dit och köp riktigt foder istället.

//Calle
#8 - 24 juni 2006 15:57
nära och nära.
lite över 1 timmes körning.
Men det är klart kör man upp och köper ett stort lass varannan månad ska det nog gå bra.
:=)
#9 - 24 juni 2006 17:27
Om man fångar vattenlevande små kryp, kan man då frysa in det och anv allt eftersom?
Kan man fodra med vilka vattenlevande äckel som helst?
Vart hittar man lämpligast mygglarver/bäbisar?
#10 - 24 juni 2006 17:30
[quote=qenzo]Om man fångar vattenlevande små kryp, kan man då frysa in det och anv allt eftersom?[/quote]

mygglarver kan du ju frysa in i såndär iskubsgrej.
#11 - 24 juni 2006 17:44
Okej...resten av frågorna då?
#12 - 24 juni 2006 18:21
Jag vet inte om man kan utfodra med vilka vattenlevande äckel som helst. :)
Prova ställa ut en spann med vatten i så kommer nog mygglarverna snart.
#13 - 24 juni 2006 18:41
[quote=Tenkare]nära och nära.
lite över 1 timmes körning.
Men det är klart kör man upp och köper ett stort lass varannan månad ska det nog gå bra.
:=)[/quote]

Det är ju nära !!
När vi kör å kollar på/handlar fiskar så brukar det bli 50-120 mil!

Vill man ha något, så får man lösa detta.
Ska i dagarna åka 60mil för att hämta Foder i Helsingborg/Åleds.

//Calle
#14 - 24 juni 2006 19:40
Sant körde från helsingborg till kungsbacka för att hämta en rocka förra helgen. :)
Är i regel 1 dag/vecka i halmstad och jobbar men tyvärr räcker tiden inte till.
Jobbar med folk som absolut inte har det minsta tycke för akvaristik.
Får se om jag inte lastar in familjen i helgen och skriker roadtrip!!
#15 - 24 juni 2006 19:42
[quote=Tenkare]Sant körde från helsingborg till kungsbacka för att hämta en rocka förra helgen. :)
Är i regel 1 dag/vecka i halmstad och jobbar men tyvärr räcker tiden inte till.
Jobbar med folk som absolut inte har det minsta tycke för akvaristik.
Får se om jag inte lastar in familjen i helgen och skriker roadtrip!![/quote]

Sedär, du har "galenskaperna" i dig som det innebär ibland när man kör långt för något man vill ha.
Åleds är värt ett besök för hela familjen, kolla dock deras öppettider nu under sommaren på www.aleds.se

//Calle
#16 - 24 juni 2006 20:31
min äter vita mygglarver en gång per vecka och fodertabletter.
tänk på att BG inte är helt aktiva, utan ligger mest och gömmer sig. så har du andra fiskar så lär de äta upp larverna.
jag byggde en konstuktion av ett plaströr och en spruta. la ner röret så att myningen var precis utanför min BG's grotta. sen la jag ner tinade larver i röret, och sprutade ner dem med vatten.
om inte annat så skaffa segelfensmollys eller så. de är så pass stora att de inte blir uppätna, men deras yngel blir... och de ynglar rätt mycket.
#17 - 24 juni 2006 22:48
[quote=bena]min äter vita mygglarver en gång per vecka och fodertabletter.
tänk på att BG inte är helt aktiva, utan ligger mest och gömmer sig. så har du andra fiskar så lär de äta upp larverna.
jag byggde en konstuktion av ett plaströr och en spruta. la ner röret så att myningen var precis utanför min BG's grotta. sen la jag ner tinade larver i röret, och sprutade ner dem med vatten.
om inte annat så skaffa segelfensmollys eller så. de är så pass stora att de inte blir uppätna, men deras yngel blir... och de ynglar rätt mycket.[/quote]

Visserligen gömde sig den vi hade (och jag såg idag) endel, men nog för att de är aktiva däremellan.
Vill den ha något att äta så tar den detta, dvs jaga bort andra firrar.

//Calle
#18 - 25 juni 2006 13:46
Jag vet att mina simmade baklänges uppochner bakofram och var helt tokiga när det var mat i vattnet.
Dock klarade dom inte flytten. :(

Annons