Mygglarver...

#1 - 16 januari 2006 18:59
Har läst på många ställen att bl a Platy och Guppy gillar mygglarver [|)] . Jag vet att det finns frysta sådana men jag undrar om jag kan ta "färska" från t ex en regntunna på sommaren om jag sköljer dem innan[:I] ??
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 januari 2006 19:02
[quote=PlatyYngel]Har läst på många ställen att bl a Platy och Guppy gillar mygglarver [|)] . Jag vet att det finns frysta sådana men jag undrar om jag kan ta "färska" från t ex en regntunna på sommaren om jag sköljer dem innan[:I] ??[/quote]
Det går utmärkt.
#3 - 16 januari 2006 19:05
Är det nåt som du har provat så du vet att det funkar. Vill vara säker så att mina fiskar förblir friska.
#4 - 16 januari 2006 19:20
Det finns ibland levande mygglarver att köpa i akvariebutikerna. Vad som skiljer dessa från de du hittar i regntunnan är endast att de kostar pengar. Håva du alltså i din regntunna och mata för glatta livet [:)]
#5 - 17 januari 2006 04:18
om du latjar runt lite med sökfunktionen hittar du en hel drös med olika trådar om hur man får tag på levandemat på sommaren.
#6 - 17 januari 2006 20:03
Nåt tips på vad som finns mer att få tag på?
#7 - 17 januari 2006 22:15
Det finns massor ute i naturen man kan mata sina fiskar med. Vattenloppor eller Daphnier, Svarta mygglarver, Vita mygglarver, Cyclops och Mysis för att bara nämna några. Var exakt du hittar dessa i din närhet får du helt enkelt leta efter själv. Mysis hittar du i havsvatten, övriga i diverse dammar.
I Ystad där jag bor finns t.ex obegränsad tillgång hela sommaren av Vattenloppor i "Ankedammen" vid Klostret mitt i stan. Mysis hittar man utmed kusten under sommarmånaderna, ibland finns där i mängder, ibland inga alls. Svarta mygglarver hittar man på framförallt på försommaren i små vattensamlingar i skogen. Pass upp med dessa, de blir otrevliga stickmyggor när de kläckts ! Vita mygglarver fångas under den kalla årstiden. Har aldrig hittat något bra ställe där det varit värt fånga något.
Vill du prova lyckan nu till helgen är det alltså vita mygglarver du kan tänkas hitta och även Cyclops. Införskaffa en stor håv och ett par gummistövlar och ge dig ut och prova lyckan !
Ps. Försök få tag i boken "Levande foder". Tvivlar på att den trycks/säljs fortfarande, men kanske biblioteket har ett ex. Där hittar du massor av "matnyttigt" Ds

Annons