Mycket skit i botten.

#1 - 29 april 2010 13:52
Hej!

Jag har ett 112 liters kar med 13 neontetror + malar.
Jag julas blästersand , 02-07mm.
Karet har varit igång i 3 veckor och den senaste veckan så har jag märkt att det är mycket skit på bottnen.

Jag använder :
Hailea HL-BT400
Den rekomenderas för 70-110l och pumpar 380l/h

Mer info:http://www.hailea.com/E-hailea/product1/HL-BT400.htm

Sen till min fråga då, vad är problemet?
Är filtret för svag eller något sånt?

Jag rengör varje fredag med en slamsugare.

Tacksam för svar ! :)
#2 - 29 april 2010 15:00
Pumpen är svag. jag kör 1200L/h i mitt 96Liters. I och för sig gillar mina fiskar i det akvariet stark ström men jag tycker nog att du borde ha minst 600l/h
#3 - 29 april 2010 15:41
annars kan du ta och slamma upp botten när du ändå byter vatten på karet. sand är också mycket mer kompakt och då tränger skiten inte lika lätt igenom som med grus. så då hamnar all skit längst upp
#4 - 29 april 2010 17:36
Hur ser fiskbelastningen ut? typ, antal och ungefärlig storlek
Bilagor:
#5 - 29 april 2010 17:50
Du kan skaffa ett kraftigare filter, men ifall det är större fasta partiklar som är problemet så tror jag inte det blir någon större skillnad på skitmängden. Det hamnar ändå ovanpå sanden och måste sugas upp. Prova mata mindre istället.
#6 - 29 april 2010 18:08
Jag kan mata mindre.
Ska slamsuga imorn och mata sparsamt då ska jag kolla hur lång tid det tar innan jag ser mkt skit på bottnet
#7 - 29 april 2010 22:21
byt pump till en kraftigare... [:-96]
#8 - 30 april 2010 07:25
Jag har ett 112 liters med sand där jag har ciklider och malar och mitt ytterfilter Aquael unimax 150 plus håller hur rent som helst. Hittar sällan så mycket skit på botten. Den pumpar 500 liter/h och det är alldelens lagomt. Ingen storm i avkvariet men filtrerar ändå bra! Dessutom är den knäpptyst och var inte så dyr att köpa in.
#9 - 1 maj 2010 17:57
Virros skrev:
Hej!

Jag har ett 112 liters kar med 13 neontetror + malar.

Jag julas blästersand , 02-07mm.

Karet har varit igång i 3 veckor och den senaste veckan så har jag märkt att det är mycket skit på bottnen.

Jag använder :

Hailea HL-BT400

Den rekomenderas för 70-110l och pumpar 380l/h

Mer info:http://www.hailea.com/E-hailea/product1/HL-BT400.htm

Sen till min fråga då, vad är problemet?

Är filtret för svag eller något sånt?

Jag rengör varje fredag med en slamsugare.

Tacksam för svar ! :)

Pumpen är absolut i minsta laget och 2st sånna vore mera rimligt, sen är ditt kar inte helt inkört efter 3 veckor så den biologiska reningen klarar inte av att bryta ner tillräckligt med skit än.
Men mata betydligt mycket mindre och sluta slamsuga så mycket så kommer den biologiska reningen snart igång.
Kollade länken, har du en kolpatron i filtret? isåfall byt omedelbart ut den mot en skumpatron.

Annons