Mycket pengar?

#1 - 26 september 2006 14:24
Här i stan ser man folk som pratar i mobiltelefon hela tiden, på bussen, på gator och torg, i t-banan. Överallt detta pratande, och det är ju trevligt och praktiskt.

Men - hur mycket pengar kostar det? Det är nåt som jag ständigt funderar över. Ofta är det väldigt unga personer som håller igång.
Är det mamma och pappa som betalar, finns särskilda ungdomsrabatter eller vad?
Jag bara undrar...;)

Ni som är storkonsumenter, kan/törs ni berätta hur mycket ni lägger ned på mobilsamtal? Lika mycket som på akvarierna?:p

Själv använder också jag mobilen, men med måtta, eftersom jag själv måste betala räkningen. Den får inte bli för stor nämligen.:)
#2 - 26 september 2006 15:45
Det där har jag oxå funderat på. Jag jobbar på en högstadie-skola där säkerligen 90% av eleverna har mobiler.

Själv laddar jag telefonen för max 200:-/år.
#3 - 26 september 2006 15:47
:p Sedär, nån som vill svara. Och som håller i kosingen!

Men har du nånsin tagit upp frågan med dem, hur de har råd?
#4 - 26 september 2006 15:55
Jag har ringt för ca 300:- sedan -92.
Men visst är det många som ringer med mobiln på stan.
#5 - 26 september 2006 16:01
Min syster ringer för 600-900 i månaden. Med de abbonnemangsformer för storkonsumenter som finns idag kan man ringa riktigt mycket utan att det skenar iväg mer än så.

Själv kommer jag nästan aldrig över de 99kr som de tar varje månad oavsett..
#6 - 26 september 2006 16:08
Oj oj vad mycket man skulle kunna köpa till akvariehobbyn för så mycket pengar.:D
#7 - 26 september 2006 16:13
Jag laddar också mitt kontantkort med 2-300 om året. Inte mycket!
Mest messar jag, och tar emot samtal.

Fast nu frågade du ju ungdomarna... :rolleyes: [:D]
#8 - 26 september 2006 16:46
svea skrev:
Men - hur mycket pengar kostar det? Det är nåt som jag ständigt funderar över. Ofta är det väldigt unga personer som håller igång.

Många abbonemang och kontantkort fungerar så att du ringer gratis till alla som har samma abbonemang/kort. Har dina polare samma så kan ni snacka hur mycket som helst utan att det kostar ett öre! :D
Men visst - den störst ökande gruppen av klienter hos kronofogden är unga människor med enorma mobiltelefonräkningar.... :(
#9 - 26 september 2006 16:54
Nja, jag riktar mej nog till alla användare.
#10 - 26 september 2006 17:01
Det kostar ca 2000 om året för mig.

Men som Mamma säger finns det numera väldigt förmånliga kontantkort och abonnemang där man kan snacka hur mycket som helst för endast uppkopplingsavgiften + abbonemangskostnad.
#11 - 26 september 2006 18:54
Jag har två mobiler. En som jag ringer för 69 öre till alla med samma abbonemang (används till kompisen i sommarstugan) och en som jag laddar på med ca 100 kr/månad. De används både privat och i jobbet.

Grabben hemma har ingen mobil längre eftersom han inte kunde sköta den, så några jätteräkningar har vi inte. Mina syskonbarn däremot önskar sig jämnt kontantkortspåfyllningar till jul och födelsedagar, så jag antar att det går åt en del pengar där.
#12 - 26 september 2006 19:26
Fria samtal + fri 3G = dyrt men smidigt :-)
#13 - 26 september 2006 19:31
jag pröjsar väl runt 400 spänn i månaden... har tre så jag ringer gratis till alla tre-uppkopplade, till övriga kostar det 50 öre i uppkopplingsavgift därefter är det gratis... så jag ringer mer nu än jag gjorde förut..

hur mycket lägger du ned på mobilen då svea?
#14 - 26 september 2006 19:54
Jag har ett urgammalt abonnemang som inte finns längre (som nytt alltså). Detta abonnemang kostar 285 kr kvartalet oavsett om jag ringer upp det eller ej. Beloppet står kvar och för mej växer det eftersom jag är så sparsam!:D

Nån dag ringer jag dej smurfmats och pratar upp allt sammans:D :p
#15 - 26 september 2006 20:15
det tycker jag du ska göra..:D
hur mycket är det? några dagars telefontid? ;)
#16 - 26 september 2006 20:21
Ingen aning, hur räknar jag ut det?
Guest
#17 - 26 september 2006 21:55
50-100kr i månaden blir det som mest
#18 - 27 september 2006 05:45
Själv har jag ingen egen mobil eller abonemang, jag har bara en i jobbet vilken jag även får nyttja privat så länge det är sparsamt.
Naturligtvis förmånsbeskattar jag detta ;)

Svårt att se varför mobilkostnaden skulle överskrida ca 500kr/månad. I princip alla operatörer har ju abonemangs former där man "endast" betalar en fast kostnad och sedan är det "fria" samtal och sms/mms. Anledningen till "" är för att det brukar vara max 3000min och 3000st sms eller något liknade, sen börjar det kosta. 50 timmar är ganska mycket och säg att varje sms tar en minut att skriva, ja då var vi uppe i 100h
#19 - 27 september 2006 14:15
Jag har en i jobbet som jag har med hem, och en privat som jag betalar själv.
På min privata har jag ett abb. som jag ringer gratis mellan samma operatör (69öre öppningsavgift) och för 69 öre till övriga nät inklusive det fasta.
På min egen ringer jag för ca 200 i månaden. På jobbetelefonen, tja det vågar jag inte tänka på, det blir många samtal när man ska runt på olika ställen var dag.
#20 - 13 februari 2007 19:32
jag ringer för ca 3-400 i månaden o lägger nästan alla andra pengar på grejer till akvarierna :D ja får 300 gratis minuter 100 sms och 50 mms och de räcker ganska precis för mig
#21 - 13 februari 2007 19:47
johannes89 skrev:
jag ringer för ca 3-400 i månaden o lägger nästan alla andra pengar på grejer till akvarierna :D ja får 300 gratis minuter 100 sms och 50 mms och de räcker ganska precis för mig

vilken operatör?
#22 - 13 februari 2007 20:12
Jag ringer för minst 588kr om året. Halebop - minsta kostnad per månad är 49:- så har man inte ringt eller smsat för det, så dras det ändå :mad: Plus att de tar 5kr i "laddningsavgift". Är olika hur mycket jag ringer för, nu de senaste månaderna har jag varit hemma nästan dygnet runt och eftersom jag nästan bara ringer till mammas mobil eller hem så blir det inte många kronor i månaden. Annars händer det att det blir lite över 50kr/månad.
#23 - 13 februari 2007 20:58
Ett nödvändigt ont!

svea skrev:
Här i stan ser man folk som pratar i mobiltelefon hela tiden, på bussen, på gator och torg, i t-banan. Överallt detta pratande, och det är ju trevligt och praktiskt.

Är det mamma och pappa som betalar, finns särskilda ungdomsrabatter eller vad?

Jag bara undrar...;)

Ni som är storkonsumenter, kan/törs ni berätta hur mycket ni lägger ned på mobilsamtal? Lika mycket som på akvarierna?:p

Själv använder också jag mobilen, men med måtta, eftersom jag själv måste betala räkningen. Den får inte bli för stor nämligen.:)

:) Har egentligen aldrig anammat mobilen. Ett helsicke att hålla reda på. I början då den ringde letade jag ihjäl mej, för att, då det var för sent, hitta den under kläder, någonstans. Tyckte också det var dyrt och fattade aldrig att så många unga hade råd (eller föräldrarna). Kulmen var nådd då jag hade tvättstugan och en jacka gick med i maskin - och en sprillans ny Ericsson i en ficka. :) 60 grader och centrifug och tumlare. Det gick att ringa UT efter, men inte in, och ingen försäkring fanns.....Nu har jag en ny Nokia som ligger i en hylla och laddas då och då. Ett par hundringar per år. En nödfallstelefon, som jag sneglar på då och då och ser att jag missat samtal!!!! Fy, tusan för för mycket prylar!;)
#24 - 13 februari 2007 21:11
Förut så hade jag abonnemang där jag fick ring för 500:-/månad och om jag ringde för mindre så hade jag mer att ringa för nästa månad. I början så fungerade det utmärkt men efter en tid så började jag att missköta abonnemangt och hade räkningar på 1000:- i månaden vilket inte var populärt hos föräldrarna då det var dom som betalade. Toppen nåddes då jag fick en räkning på 1500 för 1 månad och därefter så rök mitt abonnemang.

Nu så har jag comviq kontant kompis som jag ringer ifrån. Det är mina föräldrar som betalar påfyllnaden vilket nu blir ungefär 300-400:-/år trotts att dom lovade mig att jag skulle få 500:-/månad att tanka på mobilen med då dom sa upp abonnemanget. I början så var det oerhört jobbigt att aldrig ha pengar på mobilen men nu så har jag blivit van och nu så ringer jag i princip aldrig från mobilen. Den nuvarande mobilen har jag haft i snart 1 år och i ingående samtalstid så har jag 69h och 12min. I utgående samtal så är tiden betydligt mindre, endast 6h och 9min.
#25 - 16 februari 2007 18:46
Själv e det inte mycket kanske 100Kr i månaden.... Men tjej kompisen som är 24 år får fortfarande sin räkning betald av pappa och är ett prakt exempel minst 2000Kr i månaden har hon ..... Men vad gör man inte för sina barn:(???
(Hon har fast jobb också)
#26 - 16 februari 2007 19:00
Jag har halebop. Kostar ca 60 öre samtalet :D 200 i månaden kanske :P (skäms)
#27 - 17 februari 2007 07:40
Jag laddar telefonen på jul och midsommar. Då menar jag batteriet.
Ni förstår säkert att det inte blir dyrt.. kanske 100:-/år.
Fast det har inte alltid varit så. Som mest var jag uppe i 3.500:-/kvartal.[B)]
(mobil *abonemang* )

Nuförtiden använder jag mest den "stationära". Mer för pengarna! :p
#28 - 17 februari 2007 20:30
Använder min när jag drar iväg till skogen med jyckarna och om jag åker någonstans tex. handlar. Annars väldigt sparsamt. En del kompisar har bara mobil.abonemang så då ringer vi från mobilen till dom. Ringer för kanske 350 kronor om året.
MVH/kkk
#29 - 5 juni 2007 12:30
Lite halvgammal tråd men ändå aktuell... :)

Jag har en mobilräkning på ca 800-900 i kvartalet (inkl. förhöjd abb.avgift)

Vad duktiga ni är som använder den så lite. :)

Jag tycker också att den känns lite onödig.
Det blir så lätt ett stressmoment till, just det här med att man alltid ska vara kontaktbar. (jag är inte bättre själv...slå av mobilen...nä, det törs jag inte, tänk om det ringer någon och det är något viktigt...)

Förr klarade man sig utan problem utan en mobiltelefon, vad är det igentligen som har förändrats som gör att man blivit så beroende av den?
#30 - 5 juni 2007 12:51
Jag tanka min kanske 100 på 2månader.Ha mindre användning för den nu..Vill folket nått s å så dom väl ringa:)
dock lite mera besvärligt då jag vill ringa,men bruka ringa 149(motagare betalar:)) När ja ska messa så skickar jag från internet.3Gratis varje dag,billigast så.
#31 - 5 juni 2007 13:41
Jag betalar 50kr/månad för att få ringa gratis till alla jag känner, skaffade detta pga långa, dyra distansförhållande-samtal.
Numera spenderar jag dock bara motsvarande 10-20kr/månad på samtal/sms. det kanske inte är värt de där 50/månad.

Känner dock folk som ringer för riktigt löjliga summor.
När jag gick på gymnasiet så kom någon flytta-hemifrån-såhär-fixar-du-din-ekonomi-studielån-budget-människa och pratade med oss, och han tyckte att en lämplig månadsbudget för en student såg ut såhär:
hyra/el/osv: x antal tusenlappar
Mat: 500kr
Mobilräkning: 1000kr
vad fan? ó_O
#32 - 5 juni 2007 14:07
Använder kontantkort som jag laddar med kanske 300 om året, inte mer i alla fall. 99% av min lediga tid ligger den i hyllan hemma eftersom jag inte gillar mobilen något vidare.
Enda gången den alltid är med är när jag är i skolan eller på min lärlingsplats för då är jag tvungen att vara anträffbar.
#33 - 5 juni 2007 21:13
Jag har räkningar på runt 600 kronor i månaden för både telefon och abonemang men de kommer gå ner nu när telefonen är betald. Sen ska jag sänka till en lägre abonemangsform.

Annons