Mycket nitrit

#1 - 22 januari 2019 19:19
Hej! Har ett akvarium på 96 lite och nu är de så att jag har fått hög nivå av nitrit, köpte ett dropptest idag och det visade på det orangea (3,0ml) när jag kom hem så hade en av mina mollys dött, är orolig för resten av invånarna nu. Vet att för att bli av med nitritet så bör man byta vatten varje dag i typ 1v men blir inte klok på hur mycket man ska byta ungefär, man vill ju att bakterierna ska växa till sig men jobbar man inte lite emot bakterierna om man byter ca 50% varje dag som en del säger att man ska? Bytte 20 l idag o hällde i lite salt och happy lite filtermedia hoppas de blir bättre snart. Nån som har nått tips som hjälp på traven? Mvh.
#2 - 22 januari 2019 19:43
Jo precis du rubbar balansen med stora och många vattenbyten så det är ingen lösning på nitritproblem men en akutåtgärd om nitriten går i taket!
Det finns bakteriepreparat som snabbt kan få kontroll på nitritnivån.
Salt minskar skadeverkningen från nitrit så det är en bra åtgärd Men frågan är varför du har nitrit!?
Är det nystartat? Hur är det med fungerande filter? Du måste totalstoppa maten nu tills du fått ner nivån till noll igen!
#3 - 22 januari 2019 19:52
[QUOTE=åheim;n2397662]Jo precis du rubbar balansen med stora och många vattenbyten så det är ingen lösning på nitritproblem men en akutåtgärd om nitriten går i taket!
Det finns bakteriepreparat som snabbt kan få kontroll på nitritnivån.
Salt minskar skadeverkningen från nitrit så det är en bra åtgärd Men frågan är varför du har nitrit!?
Är det nystartat? Hur är det med fungerande filter? Du måste totalstoppa maten nu tills du fått ner nivån till noll igen![/QUOTE]

Är hyfsat nystartat är ca 2 veckor nu körde utan fisk första veckan o nu har ja 2 malar o 2 Molly som idag blev 1. Har ett eheim 2008 tror jag var ett helt akvariekitt jag köpte o den flyttar vatten rätt bra. Har även slutat mata helt nu. Vad heter dessa bakteriepreparat finns dom i vanliga zoobutiker?
#4 - 22 januari 2019 20:18
Funkar typ tetra safe start?
#5 - 22 januari 2019 20:46
tar ungefär 1 månad för nitrifieringen att komma igång ordentligt. Du har har så pass lite fisk så mycket mat behövs inte! Sen finns det preparat i alla fiskaffärer och en vet jag heter sera bio nitrtivec men det finns flera märken men blanda inte ihop det med vattenberedningsmedel för den innehåller inte uppstartsbakterier!
#6 - 22 januari 2019 20:48
[QUOTE=Bimmern;n2397666]Funkar typ tetra safe start?[/QUOTE]

Absolut
#7 - 23 januari 2019 04:04
Tack så mycket ska åka till djuraffären idag o se om ja hittar nått medel, slängde i lite extra tetra safe start igår får se om de gör nån skillnad.
#9 - 23 januari 2019 08:55
3,0 mg/L nitrit klassas av Sera som "farligt" och jag skulle göra vattenbyten tills nivån kom ner under 2,0 mg/L i alla fall i och med att det är fiskar i. Fast inte precis efter att man har tillsatt bakterier som då åker omkring i vattnet, men annars sitter bakterierna i filter och på grus/sand etc. så att man byter vatten ska inte påverka dem. Om du har 3,0 mg/L nitrit och byter 50% vatten så blir det ju 1,5 mg/L. Nitrifikationen är väl igång eftersom ammonium omvandlats till nitrit, men nitrit är ju det farliga ämnet.
#10 - 23 januari 2019 09:03
[QUOTE=stefant;n2397674]3,0 mg/L nitrit klassas av Sera som "farligt" och jag skulle göra vattenbyten tills nivån kom ner under 2,0 mg/L i alla fall i och med att det är fiskar i. Fast inte precis efter att man har tillsatt bakterier som då åker omkring i vattnet, men annars sitter bakterierna i filter och på grus/sand etc. så att man byter vatten ska inte påverka dem. Om du har 3,0 mg/L nitrit och byter 50% vatten så blir det ju 1,5 mg/L. Nitrifikationen är väl igång eftersom ammonium omvandlats till nitrit, men nitrit är ju det farliga ämnet.[/QUOTE]

Jag bytte vatten igår och la i ganska mycket tetra safe start är de lungt o byta typ 30% idag med då?
#11 - 23 januari 2019 09:11
Du kan ju göra ett nitrit-test först och kolla hur det ligger till
#12 - 24 januari 2019 08:15
[QUOTE=stefant;n2397676]Du kan ju göra ett nitrit-test först och kolla hur det ligger till[/QUOTE]

Gjorde test och var fortfarande lite högt så bytte typ 20l men är för högt idag med. Bara fortsätta tills det ör borta?
#13 - 24 januari 2019 09:37
[QUOTE=Bimmern;n2397694]

Gjorde test och var fortfarande lite högt så bytte typ 20l men är för högt idag med. Bara fortsätta tills det ör borta?[/QUOTE]

Ja, så gör jag när det är fiskar i eftersom de inte mår bra av nitrit. Det är jobbigt men jag vet inte hur man ska göra på annat sätt. Man kan ju starta upp akvariet utan fiskar också (fishless cycle) och då gör det inte så mycket om det blir mycket nitrit. Bakteriepopulationen växer till efter hand och omvandlar nitriten till nitrat. Andra har kanske andra råd.
#14 - 24 januari 2019 15:18
Att göra vattenbyten kan vara en björntjänst... Som du märker har du lika hög nitrit FAST du bytt vatten! Hade du inte bytt så är chansen större att nitriten hade sjunkit lite... Salt tillsätter du ju redan och det är det bästa du kan göra tills du kommer över en flaska bakterier eller ett inkört filtermaterial att krama ur!

Jag blir ibland påhoppad för jag avråder från massiva frekventa vattenbyten vid nitrit men nitrit funkar inte på det vis som våran logik tycker den borde göra, vår logik är att byta byta byta, men icke en smart idé!
#15 - 24 januari 2019 15:54
[QUOTE=åheim;n2397713]Att göra vattenbyten kan vara en björntjänst... Som du märker har du lika hög nitrit FAST du bytt vatten! Hade du inte bytt så är chansen större att nitriten hade sjunkit lite... Salt tillsätter du ju redan och det är det bästa du kan göra tills du kommer över en flaska bakterier eller ett inkört filtermaterial att krama ur!

Jag blir ibland påhoppad för jag avråder från massiva frekventa vattenbyten vid nitrit men nitrit funkar inte på det vis som våran logik tycker den borde göra, vår logik är att byta byta byta, men icke en smart idé![/QUOTE]

Var på djuraffär igår o tänkte köpa bakterier men fick inte de för hon tyckte jag skulle bytta vatten varannan dag ungefär tänkte åka till en annan idag o köpa där.
#16 - 24 januari 2019 17:39
[QUOTE=Bimmern;n2397714]

Var på djuraffär igår o tänkte köpa bakterier men fick inte de för hon tyckte jag skulle bytta vatten varannan dag ungefär tänkte åka till en annan idag o köpa där.[/QUOTE]Ok.. det låter ju som den tjejen i affären lider av en psykisk sjukdom eller nåt?

#17 - 24 januari 2019 18:32
[QUOTE=åheim;n2397718]Ok.. det låter ju som den tjejen i affären lider av en psykisk sjukdom eller nåt?

[/QUOTE]

Jo nått sånt. Köpt idag iaf. Köpte akvariet som ett paket nytt från djuraffären och såg nu att pumpen jag har är en eheim 2008 och den är till max 60 l, jag har ju 100 l skulle de inte kunna vara så att detta kan ha med saken att göra?
#18 - 24 januari 2019 18:39
I längden kan det leda till problem, iallafall om du ska ha mer än de 4? fiskar du har nu...

Men i nuläget är nystartat så hade inget filter i världen kunnat motverka det här eftersom det inte finns nyttobakterier i tillräcklig mängd. Men en god idé att kolla ut ett större för framtiden.
#19 - 24 januari 2019 18:58
[QUOTE=åheim;n2397713]Att göra vattenbyten kan vara en björntjänst... Som du märker har du lika hög nitrit FAST du bytt vatten! Hade du inte bytt så är chansen större att nitriten hade sjunkit lite... Salt tillsätter du ju redan och det är det bästa du kan göra tills du kommer över en flaska bakterier eller ett inkört filtermaterial att krama ur!

Jag blir ibland påhoppad för jag avråder från massiva frekventa vattenbyten vid nitrit men nitrit funkar inte på det vis som våran logik tycker den borde göra, vår logik är att byta byta byta, men icke en smart idé![/QUOTE]

Varför skulle nitrithalten sjunka? Sannolikt hade den varit ännu högre om han inte bytt vatten?
#20 - 24 januari 2019 21:05
[QUOTE=stefant;n2397722]

Varför skulle nitrithalten sjunka? Sannolikt hade den varit ännu högre om han inte bytt vatten?[/QUOTE] Precis, Varför? det är ju inte logiskt för vårat tankemönster. eller hur? Jag kan inte redogöra i detalj varför ett vattenbyte riskerar att resultera i en ännu högre nitrithalt än innan byte!
Men Ett "moget" akvarievatten innehåller en drös med microorganismer och kolloider och den troligaste orsaken är att dessa bromsar spridningen av nitriten i det fria vattnet samt att tillväxten av nedbrytningsbakterier kan ske i en högre takt i ett "moget" vatten. Vattnet som kommer ur kranen gynnar inte tillväxten av bakterier!

#21 - 25 januari 2019 06:15
Enda möjligheten man har som jag ser det är att försöka komma åt filtermedium från ett ingånget akvarium, eller utföra täta vattenbyten för att späda ut nitriten tills problemet avtar.
#22 - 25 januari 2019 08:51
[QUOTE=åheim;n2397730] Precis, Varför? det är ju inte logiskt för vårat tankemönster. eller hur? Jag kan inte redogöra i detalj varför ett vattenbyte riskerar att resultera i en ännu högre nitrithalt än innan byte!
Men Ett "moget" akvarievatten innehåller en drös med microorganismer och kolloider och den troligaste orsaken är att dessa bromsar spridningen av nitriten i det fria vattnet samt att tillväxten av nedbrytningsbakterier kan ske i en högre takt i ett "moget" vatten. Vattnet som kommer ur kranen gynnar inte tillväxten av bakterier!

[/QUOTE]

Man skulle behöva två akvarium jämte varandra med hög nitrithalt och sedan göra vattenbyte på det ena för att senare mäta nitrithalten igen i de båda akvarierna för att se om detta stämmer. I ett nystartat akvarium är vattnet knappast "moget". Visst innehåller vattnet (som allt annat) mikroorganismer men nitrifikationsbakterierna sitter främst på ytor, till exempel i filtret om man har ett sådant. Vattnet som kommer ur kranen motverkar bakterietillväxt eftersom det innehåller klor. Kloret bör man få bort och lämpligen använder man då vattenberedningsmedel. Är nitrithalten för hög i akvariet tycker jag man ska byta vatten för att späda ut det som Sleaper också säger eftersom vi är skyldiga att se till att våra fiskar inte far illa.
#23 - 25 januari 2019 09:27
Som att hugga i sten men förhoppningsvis finns det någon som är mottaglig:D

Klistrar in råden som ges av Zoopet under artiklar i Zoppet bas:
Hur undvika nitrit?
1/ Ha få fiskar i akvariet första månaden (fler om bakteriekultur tillsätts).
2/ Mata sparsamt (speciellt första månaden).
3/ Öka inte belastningen på akvariet hastigt (dvs. släpp inte ner för många fiskar samtidigt).
4/ Tillsätt en bakteriekultur.

Hur bli av med nitrit?
Om man följer ovanstående regler är risken minimal för att man skall få nitrit i akvariet. Om man trots detta drabbas finns det några knep för hur man skall bli av med det.
1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
#24 - 25 januari 2019 13:40
Vet inte ifall man går igenom råden i Zoopet med viss regelbundenhet? Nya rön kommer ju fram och gamla sanningar får omvärderas osv. Man kanske får kolla på flera ställen på nätet och bilda sig en uppfattning.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 25 januari 2019 15:32
[QUOTE=åheim;n2397730] Precis, Varför? det är ju inte logiskt för vårat tankemönster. eller hur? Jag kan inte redogöra i detalj varför ett vattenbyte riskerar att resultera i en ännu högre nitrithalt än innan byte!

[/QUOTE]

Instämmer.
Försiktig matning och en bakteriekultur är det jag skulle satsa på i första hand
#26 - 25 januari 2019 20:24
Har inte matat på ett par dar nu och hällt i skapligt med bakteriekultur, är väll bara o vänta o se hur de går.
#27 - 26 januari 2019 12:45
En bakteriekultur brukar kunna få bort nitriten på nån timme...
#28 - 26 januari 2019 15:50
[QUOTE=åheim;n2397788]En bakteriekultur brukar kunna få bort nitriten på nån timme...
[/QUOTE]

Isåfall gick nått snett för är lika illa idag med... hällde i resten av flaskan nu, flaskan var till 120 liter. Har ett kar till som jag tänkte starta nu men tänkte ta sand direkt från Vättern (vet att det ej är lagligt) skulle de funka om man kokar upp vatten o häller i hinken med sand o sköljer rent? En kollega kör vättersand därför ja tänkte göra så.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 26 januari 2019 16:24
[QUOTE=åheim;n2397788]En bakteriekultur brukar kunna få bort nitriten på nån timme...
[/QUOTE]
Fast olika bakteriekulturer fungerar olika. En del snabbt, andra lite mer långsiktigt.
Jag har ingen erfarenhet av hur de olika fabrikaten funkar. Har dock själv testat Dupla Bacter och om jag med den dubblade den rekommenderade dosen så försvann nitriten på mindre än 1 timma.
#30 - 26 januari 2019 16:29
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2397793]
Fast olika bakteriekulturer fungerar olika. En del snabbt, andra lite mer långsiktigt.
Jag har ingen erfarenhet av hur de olika fabrikaten funkar. Har dock själv testat Dupla Bacter och om jag med den dubblade den rekommenderade dosen så försvann nitriten på mindre än 1 timma.
[/QUOTE]

Använde tetra bakteriekultur då de var det enda som fanns, blev inte nått bättre sen igår så hällde i resten får väll se om de hjälper annars vet ja inte va ja ska hitta på mer.
#31 - 26 januari 2019 20:12
Har inte blivit ett skit bättre nu sen när jag upptäckte problemet så tänkte ge fan i vattenbyten nu för de är bara jobbigt o hjälper bara nån dag sen är det lika illa igen, Ska köpa mer bakteriekultur o hoppas de försvinner med tiden. Ska även köpa mer växter ser ju lite trevligare ut med då.
#32 - 26 januari 2019 20:55
Det var väl inte tetra aquasafe...
#33 - 27 januari 2019 05:03
[QUOTE=åheim;n2397810]Det var väl inte tetra aquasafe...[/QUOTE]

Nää har inte flaskan nu men va bakteriekultur för uppstart eller bekämpning av problem. Men tips på nån annan kultur?
#34 - 27 januari 2019 18:31
Har idag blivit ännu värre.... börjar närma mig 0,8mg/l
#35 - 27 januari 2019 19:25
Från 3,0 i första inlägget till 0,8 mg/L nu, det verkar gå åt rätt håll.
#36 - 27 januari 2019 19:48
[QUOTE=stefant;n2397837]Från 3,0 i första inlägget till 0,8 mg/L nu, det verkar gå åt rätt håll.
[/QUOTE]

Jo från de går de åt rätt håll men jag har ju varit nere i nästan godkända nivåer.
#37 - 28 januari 2019 14:27
Ja det är ju märkligt om du har totalt matstopp och tillsäter bakterier....
#38 - 29 januari 2019 11:17
[QUOTE=Bimmern;n2397804]Har inte blivit ett skit bättre nu sen när jag upptäckte problemet så tänkte ge fan i vattenbyten nu för de är bara jobbigt o hjälper bara nån dag sen är det lika illa igen, Ska köpa mer bakteriekultur o hoppas de försvinner med tiden. Ska även köpa mer växter ser ju lite trevligare ut med då.[/QUOTE]

Anledningen till att nitriten ökar är att du inte har någon komplett nitrifikation än, vilket är fullt normalt i en nystartad tank. Nedbrytningen av ammonium till nitrit kommer igång efter bara några dygn. Nedbrytningen av nitrit till nitrat behöver minst 2-3 veckor för att komma igång. Nitrifikationsbakterierna (i huvudsak nitrosomonas och nitrobacter) växer som beläggningar i akvariet. Främst i filtret men även på stenarna, växterna, i sanden och på insidan av glaset. De finns inte i någon väsentlig del i vattnet. Du kommer alltså inte att störa tillväxten av nitrifikationsbakterierna i någon nämnvärd utsträckning genom att byta vatten. Nitriten kommer att fortsätta öka ett tag till men du ska inte släppa den högre än 0,5-0,6 mg/l.

Det bästa är ju att mata försiktigt så att nitriten aldrig sticker iväg skyhögt men det är inte så lätt om man är ny i hobbyn. Rätt foderdosering tar ett tag att lära sig.

Att du får rådet att inte byta vatten när nitrithalten är 3 mg/l är inget annat än experimentellt djurplågeri. Även om fiskarna överlever det tillfälligt så är det otroligt plågsamt. Jag klandrar absolut inte dig för det. De flesta akvarister har nog försatt sig i din situation i början av karriären. Men trådens mer "erfarna" akvarister ska veta bättre. Vill man nu absolut inte röra vattnet under uppstarten så föreslår jag en uppstart utan fisk (fishless cycling). Akvariefiskar omfattas av djurskyddslagen.

Men att du har fått rådet att tillsätta bakterier är bra och det tycker jag att du kan fortsätta med. Det underlättar uppstarten. Följ anvisningarna på förpackningen.

Att du har ett för litet filter kan innebära problem på sikt men det spelar ingen roll i nuläget. Filterstorleken styrs egentligen inte av tankstorleken utan av fiskarnas storlek och mängd. En tumregel är att en inkörd tank med stabil drift inte ska ha någon mätbar nitrithalt. Måste filtret rengöras ofta eftersom det slammar igen så sköljer man bort en stor del av de bakterier som växt fram. DET stör nitrifikationsprocessen otroligt mycket, till skillnad från vattenbyten.
#39 - 29 januari 2019 11:46
BrigTSD, tack för medhåll.

Att tillsätta bakterier betvivlar jag inte att det hjälper nitrifikationen, vill bara förtydliga min ståndpunkt där. Emellertid tillsätter i varje fall jag det i samband med att jag fyller på vatten första gången och sedan finns ju bakterierna där och det gäller att skapa goda förutsättningar för dem att kolonisera akvariet. Att tillsätta mer senare tror jag inte har så stor betydelse men jag har inte testat det ordentligt heller.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 29 januari 2019 12:15
Har inte läst hela tråden, men jag antar att någon redan har tagit upp att ett bra tips är att tillsätta lite salt. Det påverkar absolut inte nitriten i sig, men det minskar helt klart nitritens skadliga påverkan på fiskarna.
#41 - 30 januari 2019 16:09
[QUOTE=BrigTSD;n2397890]

Anledningen till att nitriten ökar är att du inte har någon komplett nitrifikation än, vilket är fullt normalt i en nystartad tank. Nedbrytningen av ammonium till nitrit kommer igång efter bara några dygn. Nedbrytningen av nitrit till nitrat behöver minst 2-3 veckor för att komma igång. Nitrifikationsbakterierna (i huvudsak nitrosomonas och nitrobacter) växer som beläggningar i akvariet. Främst i filtret men även på stenarna, växterna, i sanden och på insidan av glaset. De finns inte i någon väsentlig del i vattnet. Du kommer alltså inte att störa tillväxten av nitrifikationsbakterierna i någon nämnvärd utsträckning genom att byta vatten. Nitriten kommer att fortsätta öka ett tag till men du ska inte släppa den högre än 0,5-0,6 mg/l.

Det bästa är ju att mata försiktigt så att nitriten aldrig sticker iväg skyhögt men det är inte så lätt om man är ny i hobbyn. Rätt foderdosering tar ett tag att lära sig.

Att du får rådet att inte byta vatten när nitrithalten är 3 mg/l är inget annat än experimentellt djurplågeri. Även om fiskarna överlever det tillfälligt så är det otroligt plågsamt. Jag klandrar absolut inte dig för det. De flesta akvarister har nog försatt sig i din situation i början av karriären. Men trådens mer "erfarna" akvarister ska veta bättre. Vill man nu absolut inte röra vattnet under uppstarten så föreslår jag en uppstart utan fisk (fishless cycling). Akvariefiskar omfattas av djurskyddslagen.

Men att du har fått rådet att tillsätta bakterier är bra och det tycker jag att du kan fortsätta med. Det underlättar uppstarten. Följ anvisningarna på förpackningen.

Att du har ett för litet filter kan innebära problem på sikt men det spelar ingen roll i nuläget. Filterstorleken styrs egentligen inte av tankstorleken utan av fiskarnas storlek och mängd. En tumregel är att en inkörd tank med stabil drift inte ska ha någon mätbar nitrithalt. Måste filtret rengöras ofta eftersom det slammar igen så sköljer man bort en stor del av de bakterier som växt fram. DET stör nitrifikationsprocessen otroligt mycket, till skillnad från vattenbyten.
[/QUOTE]

Har bytt vatten regelbundet ett tag nu och nitritnivån är nu gul (mindre än 0,3mg/l) ska fortsätta ett tag till fast med mindre vattenbyten och även mata väldigt lite. Hoppas att bakterierna snart börjar växa till sig :)
dom skickade med fel beskrivning på pumpen var tydligen en eheim 2010 som är till 120l

Annons