Mycket märkligt - dåligt med fiskfoto

#1 - 5 januari 2009 17:32
Vet ni vad jag tycker är konstigt? Det är att vi här på zoopet har sveriges i särklass bästa fototävling med tanke på bidrag och deltagande men i forumet diskuteras det otroligt lite fiskfotografering. Visst, går man in på Foto och Film så finns trådarna där men de är döda - det händer inget!

Hur kommer sig detta då? Om jag varit nybörjare och sett alla fruktansvärt duktiga fotografer som cirkulerar på zoopet, DRD, Miluhe, Micke och Petnym för att nämna några och jag har säkert missat flera andra, så hade jag tagit varje chans till att lära mig något av dem. Varför är det så tyst?
Intresset för att fotografera har ökat explosionsartat de senaste åren och alla ska hux flux köpa digitala systemkameror och börja fotografera sina fiskar, andra djur och sambos. Frågan är om alla kan allt redan från början?

Varför är det så tyst här?
#2 - 5 januari 2009 17:37
Tror väldigt få faktiskt orkar bli tillräckligt insatta i pixlar och olika inställningar för att kunna diskutera det.
admin
Christian Alfredsson
#3 - 5 januari 2009 18:06
Om vi får hjälp av någon så grym som du så skulle man kanske kunna ha en fastklistrad tråd som heter Fiskfoto för nybörjare. Bara med den info man behöver för att komma igång och få hyfsade bilder.

Bildkritik är också bra. Kommenterar man bilder i Zoopetmedlemmarnas bilder så blir folk ofta glada och skickar in fler. Vi kanske ska hetsa lite där?
#4 - 5 januari 2009 18:14
jag är ny med fiskfoto. Det som jag skulle behöva veta mera är hur man photoshopar,acdsee bilden bra. Finns det några bra tips?
#5 - 5 januari 2009 18:15
Folk ser proffsen och vågar inte lägga upp sina kassa bilder helt enkelt.
Är nog väldigt svårt och komma in i ett "fotogäng"
#6 - 5 januari 2009 18:18
starman_ skrev:
jag är ny med fiskfoto. Det som jag skulle behöva veta mera är hur man photoshopar,acdsee bilden bra. Finns det några bra tips?

Gå in på moderskeppet .se
Jättebra sida
#7 - 5 januari 2009 18:19
Jenny054 skrev:

Mina första bilder i tävlingarna var katastrof. Men jag frågade o läste på och framför allt fotade fotade fotade:d
#8 - 5 januari 2009 18:22
Har med nyligen köppt en digital system-instegskamera från ett av de två stora märkena och skulle vilja ha läsa en sån tråd med tipps, efterbehandlingen ser jag lite som fusk utan vill ha shyssta bilder mer eller mindre direkt från kameran.
#9 - 5 januari 2009 18:28
Det enda jag ser som tillåten efter behandling är möjligtvis att ljusa upp eller mörka ner, men även det känns ju lite fusk, eftersom fotografen då är bra på att ljusa upp/mörka, och inte bra på att fixa akvariet rätt för fotografering och sedan fota.

Men eftersom annan bildbehandling är tillåten i tävlingarna så ska man naturligtvis använda de möjligheterna tills de förbjuds.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 5 januari 2009 18:30
Vet ni vad jag tycker är konstigt? Det är att vi här på zoopet har sveriges i särklass bästa fototävling med tanke på bidrag och deltagande men i forumet diskuteras det otroligt lite fiskfotografering. Visst, går man in på Foto och Film så finns trådarna där men de är döda - det händer inget!

Hur kommer sig detta då? Om jag varit nybörjare och sett alla fruktansvärt duktiga fotografer som cirkulerar på zoopet, DRD, Miluhe, Micke och Petnym för att nämna några och jag har säkert missat flera andra, så hade jag tagit varje chans till att lära mig något av dem. Varför är det så tyst?

Intresset för att fotografera har ökat explosionsartat de senaste åren och alla ska hux flux köpa digitala systemkameror och börja fotografera sina fiskar, andra djur och sambos. Frågan är om alla kan allt redan från början?

Varför är det så tyst här?

Jag håller med - de Zoopettrådarna är tyvärr väldigt döda.
Jag tror inte alla kan allt, men många trodde att de skulle kunna allt bara de köpte en systemkamera. När det sedan visade sig att det inte var så lätt - så försvann intresset.

TYcker i alla fall att det vore kul om det blev lite mer diskussion i "Foto och Film" kategorin
#11 - 5 januari 2009 18:39
Jo, det hade varit kul med fler diskussioner... säger hon som aldrig ens skrivit en rad i foto och filmkategorin, utom i hur ser ditt akvarium ut-tråden.

Mitt problem är att min kamera inte klarar av det jag vill att den ska klara av. Så jag orkar helt enkelt inte. Det är mest frustrerande. Däremot hade det varit trevligt med fler diskussioner man kan läsa och lära sig nåt av... Kan ingen annan fråga nåt? Haha. Så småningom blir det väl nån tråd om vad man ska köpa för kamera och utrustning. Alltså, när jag blivit rik och inte investerar så mycket pengar i akvaristiken.
#12 - 5 januari 2009 18:42
Jag tycker nästan det känns fånigt att lägga ner energi på att jaga runt akvariefiskar och ta bilder från en köksstol mot karet Lite fåntrattstämpel liksom, ut i naturen istället. (oj vad alla akvariefotosnubbar kommer skälla på mig nu)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 5 januari 2009 18:46
Inka skrev:
Mitt problem är att min kamera inte klarar av det jag vill att den ska klara av.

Jamen va bra då har du ju åtminstone något att skylla på:d
För mig gäller snarare tvärtom att min kamera klarar av mer än vad jag klarar av:p
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 5 januari 2009 18:47
Bowman skrev:
Jag tycker nästan det känns fånigt att lägga ner energi på att jaga runt akvariefiskar och ta bilder från en köksstol mot karet Lite fåntrattstämpel liksom, ut i naturen istället. (oj vad alla akvariefotosnubbar kommer skälla på mig nu)

Självklart kommer du nu att bli jagad med håv:p

Utan foton - inga artbeskrivningar[:o]
#15 - 5 januari 2009 19:17
admin skrev:
Om vi får hjälp av någon så grym som du så skulle man kanske kunna ha en fastklistrad tråd som heter Fiskfoto för nybörjare. Bara med den info man behöver för att komma igång och få hyfsade bilder.

Bildkritik är också bra. Kommenterar man bilder i Zoopetmedlemmarnas bilder så blir folk ofta glada och skickar in fler. Vi kanske ska hetsa lite där?

Om vi går igenom vad som ska finnas i en sådan tråd kan vi självklart göra en sån.

Lägger folk in sina bilder i bildarkivet för att få kritik på bilderna eller för att samla för sig själv?

starman_ skrev:

Som Mihule sa så är moderskeppet.se en bra början. Sen är ciklid.se ett bra ställe att samla upp all slags info om fiskfotoredigering.

Jenny054 skrev:

Njae, det är som en förening. Du kommer inte med om du inte själv vill. Vill du så är du välkommen. =)

ljung skrev:
Har med nyligen köppt en digital system-instegskamera från ett av de två stora märkena och skulle vilja ha läsa en sån tråd med tipps, efterbehandlingen ser jag lite som fusk utan vill ha shyssta bilder mer eller mindre direkt från kameran.

JojjeN skrev:
Det enda jag ser som tillåten efter behandling är möjligtvis att ljusa upp eller mörka ner, men även det känns ju lite fusk, eftersom fotografen då är bra på att ljusa upp/mörka, och inte bra på att fixa akvariet rätt för fotografering och sedan fota.

Men eftersom annan bildbehandling är tillåten i tävlingarna så ska man naturligtvis använda de möjligheterna tills de förbjuds.

Vi borde starta en tråd om retuscheringens vara eller icke vara. Det om något borde få fart i den här forumsdelen. Skapar ni eller jag tråden? :)

Bowman skrev:

Jag tycker inte det är så kul att gå omkring och fota mossa och löv. Hade jag fått ett teleobjektiv så hade jag gärna satt mig och väntat in lite djur istället för att sitta inne och surfa på nätet. ;)
#16 - 5 januari 2009 19:29
Bowman skrev:

Klart det ska ut i bushen ibland och fotas. Jagad med håv blir bara ev stackars fotoobjekt av denna fåntratt. Jag har även myskoknepigstämpel av grannarna kan jag tänka mig
#17 - 5 januari 2009 19:37
JojjeN skrev:

Måste vi då stänga av all automatik i kameran eftersom det också hjälper oss att få rätt ljus, färger etc?
#18 - 5 januari 2009 19:44
JojjeN skrev:

Det märks att du aldrig har fotograferat med film i kameran, det man gör med PS inom dagens fotografering gjorda man tidigare i mörkrummet. Ingen skillnad.
#19 - 5 januari 2009 19:45
JojjeN skrev:

Vilket är mest fusk? Att visa bilder på superröda fiskar som blivit extra röda pga att kamerans vitbalans inte klarat korrigera för akvariebelysningen, eller att efterbehandla så att bilden efterliknar verkligheten?
#20 - 5 januari 2009 19:50

Som Mihule sa så är moderskeppet.se en bra början. Sen är ciklid.se ett bra ställe att samla upp all slags info om fiskfotoredigering.

Finns även en mycket bra artikel (Bara för GOLD) på Zoopet skriven av [FONT=Arial]Stefan Larsén (aka Deathdealer)[/FONT]
#21 - 5 januari 2009 19:57
Jag tycker jag lär mig nya saker varje vecka angående mitt plåtande, det kan vara nån ny inställning eller nåt annat.
#22 - 5 januari 2009 19:57
I nästa nummer av Ciklidbladet kommer också en artikel om bildbehandling.
#23 - 5 januari 2009 19:59
ljung skrev:
har med nyligen köppt en digital system-instegskamera från ett av de två stora märkena och skulle vilja ha läsa en sån tråd med tipps, efterbehandlingen ser jag lite som fusk utan vill ha shyssta bilder mer eller mindre direkt från kameran.

[:-106][:-106][:-106]
#24 - 5 januari 2009 20:21
eriahl skrev:
Klart det ska ut i bushen ibland och fotas. Jagad med håv blir bara ev stackars fotoobjekt av denna fåntratt. Jag har även myskoknepigstämpel av grannarna kan jag tänka mig

hehe, humor i alla fall. :)
#25 - 5 januari 2009 20:22
Lägger folk in sina bilder i bildarkivet för att få kritik på bilderna eller för att samla för sig själv?

Är nog både och för en annan. Men sen är det såklart kul att fota mer och mer och hoppas att bli lite bättre iaf allteftersom
#26 - 5 januari 2009 20:23
Bowman skrev:
hehe, humor i alla fall. :)

Men visst hade det varit kul att lära sig mer oavsett motiv. Mina skakiga mobilkamerabilder lämnar en del att önska såklart.
Men som tur var förstod ni min mening, inga påhopp, bara refektion typ alltså :)
#27 - 5 januari 2009 20:25
Självklart kommer du nu att bli jagad med håv:p

Utan foton - inga artbeskrivningar[:o]

hehe :)
#28 - 5 januari 2009 20:37
Jenny054 skrev:

Jag kan berätta en kul grej om en som alltid tog bra bilder.
Ett annat forum där jag svänger runt en del så var det en som alltid lade upp fantastiska bilder, alla prisade honom såklart.

Jag följde med honom en gång (vi fiskade havsöring) och när hans kullle ta sin vanliga "pose-bild" på sig själv och sin öring han fått trodde jag inte mina ögon.

Fram åker en kamera för 10000:-, ljusmätare, stativ, distansavtryckare samt testbilder bilder med hans "vanliga" digitalkamera (för bara 5000:-) innan dom vanliga korten..

Och för att göra en lång historia kort, hela detta spektakel tog över en timme, fisken dog såklart och slängdes i diket och hans sken av att vara en grym fotograf betydde tydligen kilovis med utrustning över en timmas fixande hundratals bilder tagna (eller i alla fall runt hundra), och en fet plånbok..

Om det är det som krävs så fiskar jag hellre den timmen än får ett perfekt kort.

:)
#29 - 5 januari 2009 20:40
Bowman skrev:

Ett annat forum där jag svänger runt en del så var det en som alltid lade upp fantastiska bilder, alla prisade honom såklart.

Jag följde med honom en gång (vi fiskade havsöring) och när hans kullle ta sin vanliga "pose-bild" på sig själv och sin öring han fått trodde jag inte mina ögon.

Fram åker en kamera för 10000:-, ljusmätare, stativ, distansavtryckare samt testbilder bilder med hans "vanliga" digitalkamera (för bara 5000:-) innan dom vanliga korten..

Och för att göra en lång historia kort, hela detta spektakel tog över en timme, fisken dog såklart och slängdes i diket och hans sken av att vara en grym fotograf betydde tydligen kilovis med utrustning över en timmas fixande hundratals bilder tagna (eller i alla fall runt hundra), och en fet plånbok..

Om det är det som krävs så fiskar jag hellre den timmen än får ett perfekt kort.

Men är det hans hobby kanske han hade jätteroligt under tiden förhoppningsvis:d
#30 - 5 januari 2009 20:43
Bowman skrev:

Han kanske skulle fixa å trixa i PS istället så hade kanske firren överlevt... :d:d:d:d
#31 - 5 januari 2009 20:45
Jag tycker det är kul att fotografera och hängde på fotosidan en hel del för några år sedan. Men jag tycker det är svårt att ta några vettiga bilder på fiskarna, och då blir det inte kul längre. I tipsen om att fotografera fiskar snackas det om externa blixtar, stativ, makro, min systemkamera med lite tillbehör införskaffades inför djurfotografering i östafrika och är heeelt fel (tillbehören iaf). Det blir skit helt enkelt. Eller så är det jag som inte vet hur man gör;).
#32 - 5 januari 2009 20:45
Bowman skrev:

Ja, hur trodde du att man tog grymma bilder? ...att man bara knäppte av en bild från höften eller? ;)
#33 - 5 januari 2009 20:47
Om man bortser från fotot. Vilket slöseri med fisken. Hoppas han avlivade den först åtminstone
#34 - 5 januari 2009 20:51
Jag tycker det är kul att fotografera och hängde på fotosidan en hel del för några år sedan. Men jag tycker det är svårt att ta några vettiga bilder på fiskarna, och då blir det inte kul längre. I tipsen om att fotografera fiskar snackas det om externa blixtar, stativ, makro, min systemkamera med lite tillbehör införskaffades inför djurfotografering i östafrika och är heeelt fel (tillbehören iaf). Det blir skit helt enkelt. Eller så är det jag som inte vet hur man gör;).

Men då är det bara att fråga. Bra av Robin att ta upp den här frågan. Det är verkligen kul att fota, men i början känns det nästan helt omöjligt. Men bit för bit lär man sig, roligare o roligare blir det. Sen blir man aldrig fullärd alltid något nytt. Den perfekta hobbyn förutom akvaristik:d
#35 - 5 januari 2009 21:13
miluhe skrev:
Men då är det bara att fråga. Bra av Robin att ta upp den här frågan. Det är verkligen kul att fota, men i början känns det nästan helt omöjligt. Men bit för bit lär man sig, roligare o roligare blir det. Sen blir man aldrig fullärd alltid något nytt. Den perfekta hobbyn förutom akvaristik:d

Ja, det är faktiskt väldigt kul! Bara man har lite bra idéer om vad man ska fota och orkar plocka med sig kameraväskan så!:D

Mina problem är de gamla klassikerna för lite ljus->långa slutartider+snabba fiskar=suddigt, inbyggd blixt->reflexer i glaset, snabba fiskar+långsam autofokus->suddig fisk, och normalobjektiv+små fiskar=stor bild med pyttefisk på. Hur löser man detta då?:confused:
#36 - 5 januari 2009 21:20
Bowman skrev:

Haha, klart det är kufstämpel att ta massa kort på fiskar. Men om man skall vara cool har man väl hamnat på fel site:p

Jag gillar all slags naturfoto. Dock har jag alltid en downperiod på vintern på grund av att växter/insekter/djur inte är lika tillgängliga i vårt kyliga land. Då funkar akvarierna perfekt som motiv, alltid där liksom, dessutom i en varm och skön miljö;)

Faktum är att genon att fota ett såpass svårt motiv som akvariefisk faktiskt är lär man sig en jäkla massa i fototeknik samt att hantera sin kamera. Detta har man mycket nytta av när man sedan trampar ut i naturen.

Det vore väldigt kul om det fanns en bildtråd där man kan visa sin senaste bild och få lite kommentarer/kritik. Sådana trådar finns ju på de andra svenska fiskforumen och används flitigt. Förstår inte varför det inte blivit så här.
#37 - 5 januari 2009 21:26
Det bästa är en extern blixt men har man inte det så fota lite från sidan så inte blixten smäller rätt i glaset. Med blixt kan du ha snabbare slutartider. Använd då lite större bländare. Sen med normalobjektiv(inte på små som tex neontetror) får du croppa bilden lite i photoshop. Men ett macro och en extern blixt gör allt så mycket lättare. Är autofocusen långsam så öva på manuell focusering.
Rätta till det lite med photoshop efteråt som är en del av det roliga med fotografering.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 5 januari 2009 21:32
I tipsen om att fotografera fiskar snackas det om externa blixtar, stativ, makro, min systemkamera med lite tillbehör införskaffades inför djurfotografering i östafrika och är heeelt fel (tillbehören iaf).

Systemkamera är mycket bra att ha, extern blixt är bra men inte nödvändigt (själv använder jag en, men den sitter på kameras så det är ju inte direkt extern) - en blixt (duger med en intern) är dock ett bra tillbehör, stativ har jag, men använder det nästan aldrig vid fiskfotografering, makro är bra om man skall fota små fiskar (är dom normalstora 7-10 cm räcker det med ett normalobjektiv.
Så med lite planering så klarar man sig oftast utan de flesta tillbehör
#39 - 5 januari 2009 21:38
Tyvärr så har en av zoopets regler angående foton till tävlingen gjort att mitt fiskfotande och visande av bilder jag tar har blitt betydligt mindre nu än innan den här anonymreglen kom till.
Hel fånig tycker jag fortfarande.
#40 - 5 januari 2009 21:39
En del foton går nästan att gissa sig till även om anonymt så svårt att vara 100% anonymt
#41 - 5 januari 2009 21:43
Jo det är sant men sen är det en till om att foton inte får vara snarlika foton postade i på forumet innan.
Helloo....men skit i de nu det var inte det tråden handlade om ;)
#44 - 5 januari 2009 22:18
miluhe skrev:
Det bästa är en extern blixt men har man inte det så fota lite från sidan så inte blixten smäller rätt i glaset. Med blixt kan du ha snabbare slutartider. Använd då lite större bländare. Sen med normalobjektiv(inte på små som tex neontetror) får du croppa bilden lite i photoshop. Men ett macro och en extern blixt gör allt så mycket lättare. Är autofocusen långsam så öva på manuell focusering.

Rätta till det lite med photoshop efteråt som är en del av det roliga med fotografering.

Mina största fiskar är black mollys... Och de blir mest helsvarta utan detaljer... Äppelsnäckan funkar att fota. Långsam, stor och ljus.

Jodå, har provat en del av det du nämner. Den manuella fokusen är inte mycket snabbare.[:o] Får väl skaffa stora ljusa fiskar som bara står och hänger. Scalarer!;)

Äh, nu blev jag lite sugen på att testa igen...
#45 - 5 januari 2009 22:38
Systemkamera är mycket bra att ha, extern blixt är bra men inte nödvändigt (själv använder jag en, men den sitter på kameras så det är ju inte direkt extern) - en blixt (duger med en intern) är dock ett bra tillbehör, stativ har jag, men använder det nästan aldrig vid fiskfotografering, makro är bra om man skall fota små fiskar (är dom normalstora 7-10 cm räcker det med ett normalobjektiv.

Så med lite planering så klarar man sig oftast utan de flesta tillbehör

Ska man behöva planera också?! Usch då!:p;)
Har inbyggd blixt, men den går ju inte att rikta och blir så himla stark och rakt på. En lampa utanför kanske kunde funka i stället? Får väl ta och prova!
#46 - 5 januari 2009 22:39
Det är skitsvårt att få nån bra bild på black mollys minsann så försök du det ;)
Jag har provat och det är inte det lättaste för dom e så mörka.
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 6 januari 2009 10:20
Mina största fiskar är black mollys...

Som drd skriver så är Black Molly skitsvåra att fota och det oavsett vilken utrustning man har

Har inbyggd blixt, men den går ju inte att rikta och blir så himla stark och rakt på. En lampa utanför kanske kunde funka i stället? Får väl ta och prova!

Tror inte riktigt på att den är FÖR stark, däremot får man gå relativt nära samt foto i en något sned vinkel för att det skall funka
#48 - 6 januari 2009 10:23
eriahl skrev:
Om man bortser från fotot. Vilket slöseri med fisken. Hoppas han avlivade den först åtminstone

Nej, tyvärr.
#49 - 6 januari 2009 10:24
Långås skrev:
Haha, klart det är kufstämpel att ta massa kort på fiskar. Men om man skall vara cool har man väl hamnat på fel site:p

Jag gillar all slags naturfoto. Dock har jag alltid en downperiod på vintern på grund av att växter/insekter/djur inte är lika tillgängliga i vårt kyliga land. Då funkar akvarierna perfekt som motiv, alltid där liksom, dessutom i en varm och skön miljö;)

Faktum är att genon att fota ett såpass svårt motiv som akvariefisk faktiskt är lär man sig en jäkla massa i fototeknik samt att hantera sin kamera. Detta har man mycket nytta av när man sedan trampar ut i naturen.

Det vore väldigt kul om det fanns en bildtråd där man kan visa sin senaste bild och få lite kommentarer/kritik. Sådana trådar finns ju på de andra svenska fiskforumen och används flitigt. Förstår inte varför det inte blivit så här.

Ja det har du ju rätt i faktiskt, jag antar att jag får ta tillbaka min trångsynthet lite!
#50 - 6 januari 2009 10:27
petnym skrev:
Ja, hur trodde du att man tog grymma bilder? ...att man bara knäppte av en bild från höften eller? ;)

Nej, självklart förstår jag att det krävs en hel del.
Fast det jag ville ha fram (blev en del vin i går :) ) var att denna person alltid ville göra ske av att han "bara knäppte från höften"..

Och det framgick inte riktigt av mitt inlägg :)
#51 - 6 januari 2009 10:29
Bowman skrev:
Nej, tyvärr.

Men fy satan vilket plågeri av den fisken och sen bara kastas
#52 - 6 januari 2009 10:37
eriahl skrev:
Men fy satan vilket plågeri av den fisken och sen bara kastas

Japp, så är det tydligen ofta inom "proffs-fotografering inom fiskebilder.

Annons