Jag hörde att fiskarna i en akvariebutik endast fick fryst foder. Antagligen inte mygglarver då. Jag har hört eller inbillat mej att flingfoder inte är särskilt bra att ge hela tiden...
Olika fiskar har oilka behov vad gäller kost, så jag kan inte tänka mig att alla fick samma mat i akvarieaffären. Och även om en akvarieaffär hade kört med bara fryst mat till alla sina fiskar behöver det inte betyda att det är rätt. En del fiskar är nästan uteslutande växtätare, andra, som t ex ungfödare, barber och guramis, äter både animalier och vegetabilier. Och så finns det såna som äter uteslutande animalier.
Flingfoder (olika sorter) är jättebra iom att det innehåller alla näringsämnen som fiskarna behöver. Men det är ju alltid nyttigt (för både kroppen och knoppen) med lite variation.
Men jag har aldrig hört att akvarister varierar kosten överdrivet mycket utan bara ger något annorlunda ibland som du säger.
Anledningen att man kan köra så är just att flingmaten är ett komplettfoder. Sen kan de få lite annat gott ibland. Nykläckt artemia är väldigt näringsrikt för yngel och unga fiskar.
Men jag fattar verkligen inte hur mina ciklider ska kunna överleva, för de äter inte flingfoder!!....??
Har du testat att låta dem gå utan mat i några dagar. Det kan hända att de börjar äta flingmaten om de är riktigt hungriga. Annars får du ge dem fryst artemia, fryst plankton, cyclops och annat. Vita mygglarver är bättre än röda.
Och så får du ge de andra flingmat.
Måste jag ha en hel hög med olika sorters mat till dem hemma då eller??
Jag ger i alla fall flingfoder till de som äter det så länge...
Bra! Inte en massa, men lite olika sorter får du väl köra med. Ett allround flingfoder plus ett huvudsakligen vegetabiliskt borde räcka som torrfoder. Sen artemia och en till sort fryst mat. Köp små burkar flingfoder. En del vitaminer försvinner när burken har varit öppen i ett par-tre månader. Fryst mat håller sig längre.