Mycket kan gå fel!

#1 - 19 november 2006 22:08
Hej alla glada!

Tänkte att jag skulle berätta lite om hur fel ett akvariebygge kan gå om man inte tänker sig för en, två och tre gånger innan man sätter igång.
Frågan är ju varför jag offentligt vill tala om vilken j..la idiot jag är?
Jo, för att fler ska få chansen att dölja att de är lika dumma som jag! :)

Att bygga sitt eget kar kan både vara ekonomiskt lönsamt (om man har de rätta kontakterna när man ska köpa glaset) och en otrolig egokick när väl karet står där inrett, fyllt med vatten, en massa vackra fiskar och växter och är tätt. Men innan man väl är där kan man stöta på en hel del bekymmer om man inte tar sig tiden att tänka igenom sitt bygge ordentligt.
Tänkte radda upp en del saker som man måste tänka igenom flera gånger innan man skridet till verket.

1. Det första är väl varför vill jag bygga själv. Är det motiverat att göra det?

2. Hur stort vill jag ha det? Kan verka som självklart. Men det är ju inte bara hur mycket utrymme som karet kommer att ta som man ska väga in. Man bör ju förstås räkna in hur mycket fisk man vill ha, vilka fiskar man vill ha. Olika fiskar och olika antal fiskar krävar ju olika stora utrymmen. Ett stort kar är ju i regel lättare att få bra ballans i. Men det kräver sammtidigt större ekonomiska resurser att starta igång. T.ex krävs större filter, större termostat, fler och kanske starkare lysrör, mer sand/grus, mer och/eller större stenar och rötter osv.
Jag själv gjorde ett kar på 160 liter. Men innan jag ens hade hunnit starta upp det kom jag på att det var för litet. Nu kan jag i och för sig använda det som ett bra yngelkar. Så kan det gå!

3. Nu vet du hur stort det ska vara. Tänk då till lite igen innan du går och beställer glaset! Det ska ju till en hel del silicon mellan glasskivorna också. Jag har gjort så att jag har tejpat fasst tändstickor på glasen för att få en bra distans att fylla silicom mellan skivorna. Detta måste man räkna med annars får man ett skevt kar som lätt kommer att läcka i fogarna. Jag vet för det har hänt med mitt sista kar. Jag räknade inte med siliconfogen och beställde fel mått på kortsidorna med den följden att långsidorna började luta utåt och när jag väl fyllde karet kan du ju själv gissa utgången. Det vara bara att beställa ett nytt bottenglas där jag lagt till för siliconfogarna.
Snåla inte med siliconet! Det är bättre att ta i lite för mycket än att snåla. Fogen mellan botten och sidorna kommer ju i alla fall inte synas så bra när man väl fyllt på med grus/sand.
Glöm heller inte att beställa glasen till mittstagen samtidigt som du beställer de andra glasen. Kan vara tråkigt att behöva vänta flera dagar på att kunna fylla ditt kar bara för att du inte tänkt igenom hur mycket glas som du behöver redan från början. Återigen ett misstag som jag gjorde!

4. Glöm inte att tvätta glasen med något som effektivt tar bort smuts och fett innan du apliserar siliconet. Detta för att siliconet ska fästa bättre mot glaset. Här kan du med fördel använda aceton men det går också bra med rödsprit. Det kan verka som överkurs och kanske lite onödigt men jag kan lova att det inte är det. Återigen kan jag härleda det till egna erfarenheter! Tvättade inte av ALLA ytorna utan glömte att tvätta "snittytorna". Ni kan väl kanske räkna ut resten själva!

5. Använd rätt silicon!
Vad är då rätt silicon?
Först och främst får det inte vara ett såkallat sanitetssilicon. Dessa siliconer innehåller antimögelmedel som är giftigt för fiskarna. Det är faktiskt så pass giftigt att fiskarna kommer att dö om du använder det!
Siliconet ska vara ättiksbaserat.
Jag kan lova att du kommer att känna om du har rätt silicon när du väl bryter tuben. Det stinker kan jag lova! För att vara säker på att du har köpt rätt silicon så ska du se till att det faktiskt står på tuben eller i det medföljande faktabladet att just ditt silicon är kodkänt för att användas till akvariebyggen.
Ett annat tips kan ju fatiskt vara att använda sig av transparent silicon om man nu inte vill att fogarna ska synas bra av någon anledning.

6. "Limma" flera gånger. Jag limmar först ihop alla sidorna utifrån och innefrån sen låter jag det härda ett dygn. Sen fyller jag i hålen som blir där tändstickorna har suttit. Låter även det härda ett dygn.
Sisst så lägger jag på ett lager till över allt och jämnar till fogarna med ett finger som jag först doppat i såpavatten. Då blir det snygga fogar. Om jag kladdat silicon på stälen där det inte ska vara så avhjälps detta enklast genom att skrapa bort det en vassa rakblad.

7. Glöm inte att montera mittstagen. Om man gör ett större kar och fyller det kommer man ganska snart att märka att trycket från vattnet gör att glaset bognar. Trots att man använder sig av tjocka glas kommer detta fenomen toligen att uppenbara sig.
Gör inte som jag! Jag fyllde mitt kar utan att montera mittstagen. Karet skulle ha måtten 1200x500x500mm men på mitten mätte jag upp hela 555mm! Det var bara att tömma karet igen och montera mittstagen. Det gjorde att det tog ett helt dygn till innan jag kunde trycktesta det.

8. Trycktesta ditt kar ordentligt! Mitt tips är att låta det stå fyllt med vatten i minst tre dygt på en plats där det är "OK" om det läcker, t.ex i badrummet eller i tvättstugan, innan du ställer karet på sin slutgiltiga plats. Det är inte roligt att upptäcka att karet läcker när det väl står på plats!
Även detta har jag själv varit med om! För att göra olyckan ännu värre ska tilläggas att jag har parkettgolv i rummet som karet står i!!
Trycktesta ALDRIG ditt kar stående direkt på golvet eller något annat hårt underlag. Lägg alltid något mjukt under karet t.ex frigolit. Det krävs så lite för att bottenglaset ska spricka. Tänk dig att du ska fylla upp ett 300-liters med vatten och det finns ett litet, litet gruskorn eller dylikt under! Gissa själv vad som i värsta fall kan hända!

Det bästa tipset är väl kort och gott att tänka sig för flera gånger innan man sätter igång. Ett bra tips kan vara att rita upp allt från flera olika vinklar innan man definitivt bestämmer sig för att sätta igång.

När man väl är färdig med allt limmande och trixande och vill dölja sina siliconfogar kan det vara ganska snyggt att "bygga in" akvariet med sin möbel.

Jag snickrade ihop min egen möbel och kunde på så sätt själv bestämma måtten och funktionen på det. En annan fördel är ju att jag kunde måla den i den färg jag ville. Valet blev svart. Sen tog jag och byggde ett heltäckande lock där jag gömde lysarmaturen i, byggde en sockel för att dölja siliconfogen längst ner med och satt på ytterkantlister av trä för att få känslan av att karet var inbyggt i själva möbeln så stt säga. Sen målade jag hela rasket svart och lackade locket med ett bra lack.

Nåja, nu har jag offentligt gått ut och talat om vilken idiot jag är!
Om jag har glömt något värdefullt tips till den som vill bygga sitt eget kar så snåla inte med dina egna tips och trix!

Hoppas detta har varit roligt eller åtminstonne tankvärt att läsa igenom!;)

Mvh
Jim!
#2 - 19 november 2006 23:06
Bra skrivet!

Detta speglar faktumet att det INTE är så lätt som vissa tror,, att det bara är att ta vad man har och göra ett akvarium, koncekvenserna kan bli förödande.

Personligen är jag sådan att ska jag göra något själv, så ska det vara minst 100% OK, vilket innebär att allt tar en jäkla tid för att man är så noga, istället för att köpa färdiga saker, men det är ju självklart även kul att ha gjort saker själv.:D

//Calle
#3 - 25 november 2006 21:05
Nu när jag fått lite tid att reparera mina fel och förhastade slutsatser stå karet väl på plats med både växter och firrar. Än så länge lever både växterna och firrarna! Hoppas det håller i sig!

// Jim!

Annons