Mycket har man sett

#1 - 28 januari 2010 18:46
Har sett mycket men det här va det fulaste ja har sett
http://www.blocket.se/halland/Nakenmarsvin_s_k_skinny_25673699.htm?ca=20&w=1
#2 - 28 januari 2010 18:47
Det där var ju nästan värre än vanliga marsvin :(
#3 - 28 januari 2010 18:48
huuu, vad äcklig den så ut, köper verkligen folk sånt...:eek:
#4 - 28 januari 2010 18:49
Fattar inte att man vill ha ett djur som ser ut så
#5 - 28 januari 2010 19:09
Lättsmält orm mat?
#6 - 28 januari 2010 19:10
Lättsmält orm mat?

AHAHAHA jaa nått sånt måste det vara
#7 - 28 januari 2010 19:22
Lika fult som en nakenhund/nakenkatt fattar inte hur folk kan köpa sådana saker men smaken är som baken
#8 - 28 januari 2010 19:22
Ha ha, tycker dom var lite fräcka faktiskt. ;)
#9 - 29 januari 2010 11:29
-.
#10 - 29 januari 2010 11:36
Fy sablar så rälig den var då :(
#11 - 30 januari 2010 17:37
Rätt söt!
Ser ut som en gulligare (och mindre häftig) släkting till dessa: http://images.google.se/images?hl=sv&source=hp&q=naked+mole+rat&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2&aq=f&oq=
#12 - 30 januari 2010 17:43
HAHA: Påminner om rufus i kim possible

Är det inte lättare att raka ett vanligt marsvin? Säker billigare och om man ändrar sig så växer håret ut igen :D
#13 - 30 januari 2010 18:38
hur kan man inte tycka om de där??? Stentuffa ju :D Frugan tyckte vi skulle köpa dem direkt så nu har jag mailat annonsören om pris.
#14 - 30 januari 2010 19:38
Man ska inte kasta sten i glashus! Kom ihåg att hela det här forumet består av folk som kan tänka sig att köpa den här typen av djur: http://farm4.static.flickr.com/3105/2401018037_35a9a9b50d.jpg
#15 - 30 januari 2010 19:45
cecilienne skrev:
Man ska inte kasta sten i glashus! Kom ihåg att hela det här forumet består av folk som kan tänka sig att köpa den här typen av djur: http://farm4.static.flickr.com/3105/2401018037_35a9a9b50d.jpg

Den skulle inte komma i hos mig iaf :p
#16 - 30 januari 2010 20:11
DAHLBERG skrev:
HAHA: Påminner om rufus i kim possible

Är det inte lättare att raka ett vanligt marsvin? Säker billigare och om man ändrar sig så växer håret ut igen :D

låter som ett bra sätt=D
#17 - 30 januari 2010 20:15
Nakenråttan är fan fulare :P
#18 - 1 mars 2010 17:38
de är ju så himla ful-coola :)
#19 - 1 mars 2010 17:41
Supersöta! O det gäller även nakenkatter o hundar. :)
#20 - 15 mars 2010 17:41
Jag tycker attt dom var rätt fula fast ändå ganska söta. fast att äga ett hade jag ändå inte velat...
Bilagor:
#21 - 17 mars 2010 17:34
Om de är fula eller inte tycker jag är oviktigt, däremot tycker jag inte att man ska avla på så´na defekter, för djurets skull. Det är inte särskilt sjysst mot djuren att avla på så´na defekter för att en del tycker att de är häftiga. De är levande varelser, inte leksaker. Om de är menade att ha päls, och alltså utan päls skulle tvärdö på grund av väder och vind om de inte hade människor som tog hand om dem, och höll dem inomhus, så ska de också få ha sin päls. Tycker det är fel åt andra hållet också, alltså att avla fram djur (t.ex en del hundar och katter) som har en päls som växer som ogräs, och förvandlar det stackars djuret till en vandrande tova (man ser ibland vissa skräckexempel på Animal Copsprogrammen på Animal Planet) om ingen sköter dem, t.ex om de rymmer. Det är mycket plågsamt för djuret. Striktare rasstandarder vore på sin plats, och har också läst att det är på gång, men det var ett antal år se´n jag läste det.

Människan är alldeles för pigg på att lattja med gener, kommer väl att sluta som nå´n skräckfilm en vacker dag.
#22 - 18 mars 2010 19:12
Nakenfisar är bäst!!!
#23 - 15 april 2010 09:27
tycker de är skitsöta små grisar med små fläskveck ;)
Dock håller jag med Micke_A.
#24 - 15 april 2010 09:37
Sophia_ skrev:
Nakenfisar är bäst!!!

Vilken vacker katt! Har Cornishar själv och den ena av de två har inte så mycket päls att skryta med. :)
#25 - 22 april 2010 08:43
jag har önskat mig en nakenvovve i fleeera år och var på vippen att köpa en för nått halvår sedan.

så fina!! http://www.cedarfrost.com/Versaceprophoto2_small.jpg

(och dom rakas på kroppen... vid utställning)
#26 - 22 april 2010 08:45
Yollis skrev:
jag har önskat mig en nakenvovve i fleeera år och var på vippen att köpa en för nått halvår sedan.

så fina!! http://www.cedarfrost.com/Versaceprophoto2_small.jpg

(och dom rakas på kroppen... vid utställning)

Visst e de underbara! (Dock skulle jag ha vääääldiga problem att övertala resten av familjen om att de är det...;) Har gjort vissa försök...)
#27 - 22 april 2010 08:51
Naken katter och hundar är framavlade för att se ut sådär, vet ni varför, jaga möss på fartyg. Eftersom de inte har hår vart de inte drabbade av loppor och löss på fartygen.
Nackdelen med naken hundarna är at deras hud är så pass känsliga mot både kyla och värme. vilket innebär smörja med babylotion och suncream så fort det blir för varmt, Har sett två nakenhundar med misskött hud/päls, Det var stora hemska sår på kroppen och det gjorde något fruktansvärt ont på dem.

Vill man ha en hund som inte har päls, bara för att de lät "lättskötta" så ska man veta vad man ger sig in på.

En naked mole rat är inget att rekomendera. Mole = håla.
De lever underjorden och kommer aldrig upp till ytan. De kan dö om de får mkt sol på sig, och vart bor de, jo i soliga länder, Afrika. blinda och luktar pyton!
http://www.skansen-akvariet.se/vara_djur/html/nakenratta.html

Finns att se på Skansens akvarium. Annars väldigt coola underjordiska varelser :)

Devon Rex blir nästa katt vi köper :)
#28 - 22 april 2010 08:55
Dexter skrev:
Visst e de underbara! (Dock skulle jag ha vääääldiga problem att övertala resten av familjen om att de är det...;) Har gjort vissa försök...)

Vi har ju en grand danois just nu som är mycket gammal... så jag får vänta helt enkelt. men min sambo har "lovat mig" att han ALDRIG skulle gå ut med en CC :d:d
#29 - 22 april 2010 08:57
Nubi skrev:
Naken katter och hundar är framavlade för att se ut sådär, vet ni varför, jaga möss på fartyg. Eftersom de inte har hår vart de inte drabbade av loppor och löss på fartygen.

Nackdelen med naken hundarna är at deras hud är så pass känsliga mot både kyla och värme. vilket innebär smörja med babylotion och suncream så fort det blir för varmt, Har sett två nakenhundar med misskött hud/päls, Det var stora hemska sår på kroppen och det gjorde något fruktansvärt ont på dem.

Vill man ha en hund som inte har päls, bara för att de lät "lättskötta" så ska man veta vad man ger sig in på.

En naked mole rat är inget att rekomendera. Mole = håla.

De lever underjorden och kommer aldrig upp till ytan. De kan dö om de får mkt sol på sig, och vart bor de, jo i soliga länder, Afrika. blinda och luktar pyton!

http://www.skansen-akvariet.se/vara_djur/html/nakenratta.html

Finns att se på Skansens akvarium. Annars väldigt coola underjordiska varelser :)

Du vill inte ha en tonårs-bengal? ha en som är MYCKET billig just idag ;)
#30 - 22 april 2010 09:07
Yollis skrev:
Vi har ju en grand danois just nu som är mycket gammal... så jag får vänta helt enkelt. men min sambo har "lovat mig" att han ALDRIG skulle gå ut med en CC :d:d

Jag vet en som har båda de två raserna. Du får hälsa din man att de är en utmärkt combo. ;)

Vissa vintermorgnar e man i och för sig nöjd med att bara ha två motsträviga ungar att klä på/"tjata på" kläderna innan man ska ut. Att i detta kaos ha en liten vovve att få på overallen oxå...Nja....Ännu mer jobb...;) Fast det är ngt visst med nakenfisar....
#31 - 22 april 2010 09:12
Dexter skrev:
Jag vet en som har båda de två raserna. Du får hälsa din man att de är en utmärkt combo. ;)

Vissa vintermorgnar e man i och för sig nöjd med att bara ha två motsträviga ungar att klä på/"tjata på" kläderna innan man ska ut. Att i detta kaos ha en liten vovve att få på overallen oxå...Nja....Ännu mer jobb...;) Fast det är ngt visst med naken fisar....

Det skulle blivit en combo, men nu är vår GD snart 11 ÅR(!) och han vill INTE ha sällis av nån bjäffig leksugen valp...

Jag har oxå 2 ungar som ska ha kläder... men det behöver även vår GD riktigt kyliga dagar, så det känns rätt skitsamma med en till :d
#32 - 22 april 2010 09:16
Nubi skrev:

Visst e de råttorna coola? Har varit där och kollat på dem några gånger. :) Fast inte ser de ut som råttor inte...;)

Säger som Yollis; Annars har jag en Cornish som e vansinnigt billig varje morgon klockan 04.30 när han får för sig att han vill sticka ut sin ädla nos i friska luften. En Rex som försöker övertala matte eller husse om att han ska få gå ut en sväng är inget man ignorerar. Den rösten skär mellan märg och ben, isar längs ryggraden och väcker heeela huset...(Tur man är så kär i rackarn annars skulle han ligga risigt till...;))
#33 - 22 april 2010 10:42
jag slår vad om att er rex låter som en mysig vaggsång i jämförelse med våra bengaler ;) :d
#34 - 22 april 2010 11:00
Yollis skrev:
jag slår vad om att er rex låter som en mysig vaggsång i jämförelse med våra bengaler ;) :d

Jag kanske ska spela in honom i natt/tidigt imorgon på morgonen så kan vi jämföra.;) Kan i och för sig tänka mig att Bengaler har röstresurser utöver det vanliga.:) Kanske ligger vår gaphals i lä där. :p

(Å andra sidan verkar inte vår andra Cornish riktigt veta att han e en Cornish, han är väldigt tystlåten och låter så pipigt så pipigt, som en kattunge, när han jamar. Så det jämnar väl ut sig. Brorsan hans har fått röstresurser så det räcker för de båda.:D Det är inte för inte som Cornishar kallas en blandning av apa, hund och papegoja...)
#35 - 22 april 2010 12:06
Dexter skrev:
Jag kanske ska spela in honom i natt/tidigt imorgon på morgonen så kan vi jämföra.;) Kan i och för sig tänka mig att Bengaler har röstresurser utöver det vanliga.:) Kanske ligger vår gaphals i lä där.

(Å andra sidan verkar inte vår andra Cornish riktigt veta att han e en Cornish, han är väldigt tystlåten och låter så pipigt så pipigt, som en kattunge, när han jamar. Brorsan hans har fått röstresurser så det räcker för de båda.:D Det är inte för inte som Cornishar kallas en blandning av )apa, hund och papegoja...)

hahaha! :D jag önskar mig en bengal med röstresurser som en "vanlig" katt ;)
#36 - 22 april 2010 12:10
Oj, vi har visst gjort denna tråd till en tråd om katter. Sorry![:o]
#37 - 24 april 2010 14:41
Finns det "riktiga" nakenhundar (dvs utan päls)? Min vän hade en sk nakenhund, men det betydde bara att den hade väldigt tunn och mjuk päls. Såg ut som valppäls fast den var fullvuxen. Riktigt go, som tur var var den inte rakad ;)
#38 - 27 april 2010 14:29
Finns det "riktiga" nakenhundar (dvs utan päls)? Min vän hade en sk nakenhund, men det betydde bara att den hade väldigt tunn och mjuk päls. Såg ut som valppäls fast den var fullvuxen. Riktigt go, som tur var var den inte rakad ;)

mexikansk nakenhund är väl så naken en hund kan bli, den har ju ff "svinpäls"

http://www.dkk.nu/mexikansk__huvud.jpg
#39 - 27 april 2010 14:33
Yollis skrev:
Du vill inte ha en tonårs-bengal? ha en som är MYCKET billig just idag ;)

hahaha, kan man få en bengal som inte hårar ;)
#40 - 2 maj 2010 08:15
Nubi skrev:
hahaha, kan man få en bengal som inte hårar ;)

om du rakar den? :D
#41 - 2 maj 2010 17:55
Rätt söt!

Ser ut som en gulligare (och mindre häftig) släkting till dessa: http://images.google.se/images?hl=sv&source=hp&q=naked+mole+rat&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2&aq=f&oq=

Nakenråttan är ett av mina favoritdjur på grund av dess levnadssätt, med ett gottsystem och en organisation som närmast kan likna bin. Drottning, arbetare, avlare, soldater osv. Mycket ovanligt bland däggdjur. Vacker? Det är ju bara 10% av upplevelsen.
#42 - 9 juni 2010 16:36
Ja, nakenråttan är en riktigt fascinerande varelse. Tänk att ha som en gigantisk "myrfarm" fast med nakenråttor! En stor burk med glasframsida där man kan kika in och se dem jobba runt i gångarna.
#43 - 14 juni 2010 19:17
Jag själv har två nakenhundar (Chinese Crested), en med päls (så kallad PowderPuff) och en naken (truly hairless), och jag tycker att de är helt fantastiska hundar. Nuförtiden har de flesta (om inte alla) raser enorma hälsoproblem, men nakenhundar är tämligen förskonade från dessa. Deras skinn är visserligen känsligt och behöver hållas efter, men å andra sidan behöver de inte trimmas eller borstas i flera timmar i veckan för att inte vara toviga. Visst fryser de när det är kallt ute, men de är perfekt anpassade för att leva inomhus, vilket ju är där de är majoriteten av tiden. Är det kallt/blött ute, ta på en overall! Då håller de sig varma under hela promenaden och är rena och torra när man kommer in utan att behöva blaska i duschen.

Inte alla tror att nakenheten är framavlad för att passa på fartyg. Många hävdar (jag vet inte vems utsaga som är mer sann) att det är en anpassning för det varma klimat de ursprungligen kommer ifrån. Mexikansk nakenhund och kinesisk nakenhund anses faktiskt vara raser som är mycket nära "ursprunget" snarare än tvärtom, det är bara att slå upp vilket raslexikon som helst.

Man kan ju vända på frågan och undra hur snällt det är att ha t.ex. slädhundar inomhus, eller kanske Berner Sennen eller Leonberger...? De har päls och är anpassade till kallt klimat, men i många hem hålls de betydligt mer tid inomhus i värmen än ute i minusgraderna. Många av dem hässjar under promenaderna redan i februari, när snön börjar töa. Är det mer djurvänligt än ett naket djur som är bättre anpassat till den temperatur de spenderar mest tid i? Är det ett djurskyddsmässigt större problem att avla på tämligen friska men hårlösa raser än raser med så platt nos att de knappt kan andas eller riskerar att svimma när det blir för varmt? Eller de som har hjärtproblem? Höftproblem?

Kanske är nakna djur inte ett så stort problem. Jag är kanske lite mer skeptisk till att man kan ge ett nakenmarsvin ett bra liv än en nakenhund, men kanske borde man se på det i ett större perspektiv. Det finns så många fler egenskaper att titta på än päls. Man ska inte avla på defekter, det är till och med direkt förbjudet att avla på defekter, men vem kan bedöma om det är det eller inte? Jag menar, skulle man inte avla på defekter skulle ju många raser trilla bort på en gång, t.ex. Mops, Rhodesian Ridgeback, Sharpei, Cavalier King Charles Spaniel och så vidare. Begreppet "defekt" är väldigt relativt.

Det finns en film som gått ett antal gånger på tv som handlar om hundavel. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad filmen hette (Pedigrees exposed?)... De säger i alla fall att i Storbritannien, där de har MÅNGA Mopsar, har rasen Mops mindre genetisk variation än den utrotningshotade arten Jättepanda (ungefär "material" till 50 individer hos Mops och det finns ca 1600st Jättepandor...). Där kan vi prata inavel. Om ni kommer över filmen, se den!
#44 - 18 juli 2010 22:38
[FONT=Verdana][SIZE=2]Jag har en kinesisk nakenhund (har haft flera) och det är en mycket gammal ras som inte är framavlad av oss människor. Man tror att det gått till så att det för flera tusen år sedan uppkom en mutation i Afrika [/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]([/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]Canis Africanis).[/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]Dessa hundar användes sedan i avel och blev ursprunget till olika nakenhundsraser, några fraktades till kina och importerades sedan vidare till USA och England som kallade dem kinesisk nakenhund (eller Chinese Crested) ovetande om hundens egentliga ursprung. Däremot har det gått mode även i dessa hundars utseende, ursprungshundarna var jättenakna, hade knappt något hår på kroppen alls och liten tuppkam eller tunn man. Den "moderna" kinesen har ofta betydligt mer behåring och många behöver rakas i olika grad för att få fram nakenheten på kroppen. Vilken typ man föredrar är idag en smakfråga.
Nu vet jag inte om någon bryr sig men jag blir så trött på folk som kommer fram och tycker synd om min hund för att den är en modern mutation etc när det är långt ifrån sanningen så jag kan inte hålla fingrarna från tangenterna märkte jag... [:o]
[/SIZE][/FONT]
#45 - 19 juli 2010 22:55
Nej, alla mutationer är inte skapade av människan, problemet är att vi avlar vidare på dem, vare sig mutationerna är moderna eller gamla. Om det var upp till "moder natur" skulle de försvinna lika snabbt som de uppkom, i fall där mutationerna är negativa för djuren ifråga. Om t.ex en afrikansk vildhund eller vildkatt föddes i hårlös i naturen skulle den aldrig uppnå vuxen ålder, än mindre ge upphov till en ny ras. I Afrika har t.o.m vita tamkatter problem, trots att de har päls, de får lätt hudcancer i den starka solen, särskilt ytor med tunn behåring, som öronen, är utsatta.
#46 - 20 juli 2010 12:54
Fast det är där som åsikterna går isär vad gäller den nakna hunden. Många är övertygade om att mutationen skedde i vilt tillstånd innan den fångades in. De hundar jag haft har aldrig använt solkräm och heller inte blivit brända, även om solen här så klart inte är lika stark. Vad gäller andra rovdjur så skyddar pälsen inte så mycket från bett t ex. Vet en kines som sprang bort när det var 27 minus och levde i skogen 3 veckor (tror jag det var). Den hade bäddat under en gran men var så klart mager när den hittades eftersom den inte hittat mat. Så jag tror inte att man ska underskatta överlevnadsmöjligheten.

Men det är problem med hur vi människor tar oss friheter att "bygga" raser efter vårt eget tycke. Tänker på hundar som inte kan andas, inte föda naturligt på grund av för stor skallstorlek på huvudet hos valparna som ska ut eller höftledsproblem hos bl a schäfer. Huruvida det är djurplågeri att avla fram nakna marsvin etc vet jag inte, de får ju samma förutsättningar som sina håriga kompisar som är husdjur och frågan är om pälsen behövs där.
#47 - 20 juli 2010 14:46
Nakenråttor finns det ju av två slag. Dels de där på Skansen, det är en speciell art som är nakna i naturen också. De har som sagt även en speciell samhällsorgansiation och lite andra egenheter. Riktigt trevliga djur men fodrar speciell omsorg om man skall kunna ha dem.

Det andra är helt vanliga brunråttor utan päls, det är alltså en variant man avlat på och inget djur som naturligt är pälslöst. Vilket såna pälslösa varianter egentligen är nåt rimligt och bra är absolut nåt som tål att diskutera men när det gäller den här varianten av pälslösa råttor har saken en annan och allvarligare vinkling. Det finns några olika genetiska typer av pälslöshet hos vanliga råttor men det verkar som alla typerna är kopplade till olika typer av allvarliga hälsoproblem. Det är ju faktiskt nåt helt annat än frågan om det är ok att de bara är utan päls.
#48 - 20 juli 2010 16:47
De naturliga nakenråttorna är ju anpassade till ett liv utan päls, och utsätter sig heller aldrig för sol, eller kallt väder, eftersom de håller till under jordytan.

Saken med alla uppseendeväckande avelsformer (som pälslösa, för mycket päls, intryckta nosar, groteska utväxter, och så vidare) är ju att det inte finns nå´n annan anledning att de avlas fram än människans fåfänga, djuren blir som nå´n sorts genetiska experiment, för att se vad som är möjligt, och de vet att det alltid finns folk som vill ha det som ser udda ut.

Var inne i en zooaffär en gång, där innehavaren berättade att en kvinna hade varit inne och frågat efter en "persertrappa". En vadå sa du? Det finns perserkatter som har så intryckta nosar, att de inte kan äta på ett normalt sätt, utan bara kan ta mat som är i huvudhöjd rakt framför nosen, så att säga, så därför tillverkar de en "trappa" där man lägger mat på varje "trappsteg". När det specialtillverkas så´na saker, har väl aveln gått lite snett va? Skulle förvåna mig mycket om dessa "persertrappor" säljs i Sverige. Såg på en annan sida att en amerikansk kvinna ville lansera en "ras" med katter, som hade kraftigt deformerade framben, så att de var tvungna att hoppa på bakbenen :( Men tydligen var det för magstarkt även för amerikanerna, tror inte hon lyckades få den godkänd, tack och lov. Se´n har vi ju Munchkinstackaren...
#49 - 20 juli 2010 22:01
Vad gäller pälslösheten förstår jag inte varför inte nakna hundar skulle klarat sig i vilt tillstånd i Afrika? När det är kallt tar de skydd, gräver en grop och rullar ihop sig bredvid varandra, när det är sol blir de solbrända precis som vi och de söker självmant sig till skugga när de blir överhettade. Det är inte en omöjlighet att de faktiskt muterade i vilt tillstånd, tvärtom väldigt troligt.

Men jag håller helt med vad gäller de exempel du tar upp, det är för djävligt. I USA har de dock lite extrem syn på husdjur som verkligen är till för människans nöje endast, hundar som aldrig får gå ut, operation av stämbanden för att hundarna inte ska skälla, katter som får klorna bortopererade för att inte kunna klösa sönder inredningen.
#50 - 20 juli 2010 22:27
Tja, vildhundar funkar inte så, de kan inte ligga hemma i lyan och gömma sig hela tiden, utan de är ute och springer, och jagar. Tror en hårlös hund inte hade klarat en dag på den Afrikanska savannen utan att få rejäla brännskador. T.o.m djur som är naturligt hårlösa, som flodhästar t.ex, har jag för mig har problem med solen, de skyddas till viss del av vattnet, och kommer upp på natten för att äta. Ett hårlöst djur som är "programmerat" att ha päls skulle nog få det väldigt svårt i så´na förhållanden.

Ja, såg ett program om ett räddningscenter för stora kattdjur, som idioter trodde gick att ha som husdjur, och en tiger släpade sig fram på bakbenen, efter att ha fått klorna bortopererade (som om det skulle göra den ofarlig)...
#51 - 20 juli 2010 23:05
Nej, de kan inte ligga hemma i lyan hela tiden men de kan jaga i gryning och skymning. Att hårlösa hundar skulle muterat i fritt tillstånd är för mig lika troligt som att humlor kan flyga, att giraffen orkar bära upp sin enorma hals och andra fenomen i naturen.

Ja det är för djävligt vad människor hittar på, inget får vara heligt. Blir lite rädd över hur framtiden kommer att se ut på den fronten.
#52 - 20 juli 2010 23:40
Tja, humlor och giraffer ser ut som naturen vill ha dem. Vildhundar är inte "programmerade" att göra det, de kommer att bete sig som resten av flocken, men det troligaste är att de inte kommer så långt, utan de dör nog redan som valpar, när de är ute och leker i solen. Det är nog ett exempel på en mutation som naturen hade sållat bort illa kvickt, och ett exempel på en mutation människan borde lämna därhän. Hårlösa katter har t.ex inte bara problem med sol, väder och vind, de saknar även morrhår, som ju är viktiga för att katten ska kunna känna sig fram.

Ett djur ska kunna klara sig utanför människans kontroll och "omsorg", tyvärr finns det många framavlade mutationer som aldrig skulle göra det. Och jag tror även att det är mycket det det handlar om, varför människan avlar vidare på så´na mutationer, vi gillar att känna att vi har kontrollen, att det är tack vare oss det här djuret överlever. Tycker faktiskt det är lika illa med hundar och katter som har för mycket päls, som tovar sig, som t.ex perserkatter och många hundraser. Har sett Animal Copsprogram på Animal Planet, där de hittat försummade eller förrymda hundar, som varit vandrande tovor, och det har varit fruktansvärt handikappande och obehagligt för hunden. Ett djur ska inte förvandlas till en hjälplös hög med tovig päls bara för att det råkar vara utan mänsklig omvårdnad ett tag. Det skapar nog lika mycket obehag för djuret som extremt tillplattade nosar, valpar med så stora huvuden att de inte kan födas normalt, alldeles för korta ben, eller bortopererade klor.

Tack och lov läste jag i en engelsk eller amerikansk kattidning för ett antal år se´n att det pratades om en skärpning av rasstandarder, om det har hänt nå´t än vet jag inte.

Annons