Jag har mina anubias nerstuckna i sanden. I det ena karet har jag grov engelsk sjösten (cirka 4-5 mm-stenar), dom växer så det knakar. I det andra karet har jag finkornig (0,4 mm) rådasand. Även där växer anubias så det knakar, och där har jag bara vanliga lågenergiglödlampor!
Jag har inte förstått grejen med att man ska sätta fast anubias på stenar och dylikt. Så länge man inte gräver ner rotstocken under jord, utan endast rötterna, så tror jag faktiskt att de trivs bättre i sanden där det finns mer näring!
Vad jag menar är: Jag tror inte att dina har brist på ljus, då anubias tycks gilla många typer av ljus. Jag tror snarare att de har näringsbrist... Om jag vore du skulle jag sticka ner rötterna i sanden. Och om det inte hjälper skulle jag börja göda lite, till exempel med PMDD. Om DET inte hjälper, ja då vet jag inte vad som är för fel på dina anubias...
Att anubias får alger på sig är normalt. De växer långsammare än andra växter... (fast mina får runt 4-5 nya blad i veckan). Även mina har lite alger på bladen men jag tycker inte det gör något, för det kommer nya blad hela tiden. Men algerna tenderar ju att angripa växter som inte mår bra..
hej
ja jag undrar lite vad det är
i mitt andra akvarie på 48 liter växter bla min Hygrophila så det knakar och där har jag bara 2 st 15 watts lampor
så det är skumt
i mitt ciklidkar har jag bra belysning, med ett Grolux sylvania, samt ett philips aquarelle, så belysningen kan det knappast vara fel på
men jag vet inte
har provat med att plantera mina anubias i sanden nu, hoppas de växer bättre där, men jag är tveksam till det med då jag har bara har ca 2 cm tjockt lager med korallsand i botten
men vi får la se
ha re
Kristoffer