Mycket bajs på botten

#1 - 13 april 2010 16:57
Minns inte att ja hade så här mycket bajs på botten när ja haft fiskar innan. Dock har ja aldrig haft rådasand innan, så de kanske bara syns bättre nu.
Frågan är hur jag blir av med det, tar växterna upp det ?
För det verkar vara precis där de inte finns några växter
Skulle köpt ett par sniglar, trodde de skulle hjälpa.
Men i djuraffären sa de att de istället skitar ner ännu mer.
Så ja köpte två gibbisar (eller om de var ancistruts), och två pansarmalar (kan de vara de, påminner om praktbotia, fast annan färg typ ?)
I djuraffären sa de i alla fall att pansarmalarna skulle gräva upp bajset så att de hamnar i filtret lättare.
Men grejen är att filtret är lite för litet för mitt kar så det sitter ganska högt upp så de ska till ett par monster malar för att virvla upp bajset.
Jag är inne på att köpa ytterfilter men än är det inte akutellt, köpt i alla fall ett till litet innerfilter så de blir dubbel effekt i alla fall.
Men finns de nått man kan göra för att få bort bajset, suger jag på botten när ja byter vatten så får ja med mig ett halvton rådasand och de vill ja inte ha i badkaret.

Tips någon ??
#2 - 13 april 2010 17:02
Dom gånger jag kört sand så har jag använt sugen en bit ovan sanden. Suget har varit såpass kraftigt att den tagit med smuts men inte sanden. Typ kört med slangen ett par cm ovanför sanden. Har fungerat bra för mig :)
#3 - 13 april 2010 17:02
Sug några cm från sandnivån så får du allt bajs i hinken ist för sanden ;)
#4 - 13 april 2010 18:36
Tyvärr går inte de.
Jag har testat med att suga några cm ovanför men dåfår ja inte med någon bajs, och kommer ja för nära och får med bajs så får ja även med sand.
Kan ju i och för sig använda hink istället för badkar men då måste ja skaffa en mindre slang vilket blir bökigt.

Har för mig att de funnit nån slags dammsugarliknande mojäng som man kan sätta på slangen (eller var den för sig).
Jag har kollat i djuraffären men hittar ingen sån, någon som vet vad ja menar ?
#5 - 13 april 2010 19:16
tror jag sett sån på tradera
#6 - 13 april 2010 19:40
gör inte så myclet om man får med lite sand tycvker jag. bara att fylla på sen med en kapad PET-flaska. då kan man precions-fylla på där det behövs ;)
#7 - 13 april 2010 20:10
Mitt försvinner vet ej varför om det är äppelsnäckorna som tar det .
Hade 8 ansistus förut dom skita ner mycket .
#8 - 13 april 2010 20:10
Prova med en avkapad PET-flaska som slamsug också så blir det större yta och inte lika kraftigt sug.
#9 - 14 april 2010 12:18
hannesc skrev:
gör inte så myclet om man får med lite sand tycvker jag. bara att fylla på sen med en kapad PET-flaska. då kan man precions-fylla på där det behövs ;)

Ja men de känns ju helt onödigt att slänga ner massa pengar på sand som bara ska rinna ut i avloppet !!!! För att sen köpa nytt som ja ska fylla på för att ja slängt de andra i avloppet.
Bättre hål finns de att lägga dem pengarna i.
#10 - 14 april 2010 12:19
Rickard p skrev:
Mitt försvinner vet ej varför om det är äppelsnäckorna som tar det .

Hade 8 ansistus förut dom skita ner mycket .

Äppelsnäckor, är de de dära stora ?
De var sånna ja försökte få tag i, men djuraffären tyckte bara att de skitade ner ännu mer.
#11 - 14 april 2010 12:21
Hörnsten skrev:
Prova med en avkapad PET-flaska som slamsug också så blir det större yta och inte lika kraftigt sug.

De skulle ja kunna testa.
Hur gör man rent praktiskt ?
Tejpar fast den på slangen och sågar av botten på flaskan eller ?
#12 - 14 april 2010 12:22
hult87 skrev:
tror jag sett sån på tradera

Ska kolla där, tack för tipset.
#13 - 14 april 2010 16:59
Mathce skrev:
Äppelsnäckor, är de de dära stora ?

De var sånna ja försökte få tag i, men djuraffären tyckte bara att de skitade ner ännu mer.

Jag har många äppelsnäckor,många ancistrusar och övrig fisk-ingen skitar ner nåt,nåra långa korvar finns ju men försvinner snabbt,aldrig märkt nåt att äppelsnäckor skitar ner-jag har Julas sand,suger aldrig bottnen,haft kar i många år,aldrig gjort nån städning av bottnen-den är ren å fin av nån anledning:)kanske snäckorna som städar? blev iallafall renare efter dom införskaffades
#14 - 15 april 2010 21:29
Anvand hink eller ett 60L plasttunna och sug med lite sand skit samma, hall ut i toaletten det mesta, skolj en gang och hall tillbaka sanden med lite nytt vatten funkar oxa:)
Bilagor:
#15 - 16 april 2010 02:58
En sikt i hinken samlar ju annars upp sanden direkt!
#16 - 16 april 2010 13:25
Mathce skrev:
Minns inte att ja hade så här mycket bajs på botten när ja haft fiskar innan. Dock har ja aldrig haft rådasand innan, så de kanske bara syns bättre nu.

Frågan är hur jag blir av med det, tar växterna upp det ?

För det verkar vara precis där de inte finns några växter

Skulle köpt ett par sniglar, trodde de skulle hjälpa.

Men i djuraffären sa de att de istället skitar ner ännu mer.

Så ja köpte två gibbisar (eller om de var ancistruts), och två pansarmalar (kan de vara de, påminner om praktbotia, fast annan färg typ ?)

I djuraffären sa de i alla fall att pansarmalarna skulle gräva upp bajset så att de hamnar i filtret lättare.

Men grejen är att filtret är lite för litet för mitt kar så det sitter ganska högt upp så de ska till ett par monster malar för att virvla upp bajset.

Jag är inne på att köpa ytterfilter men än är det inte akutellt, köpt i alla fall ett till litet innerfilter så de blir dubbel effekt i alla fall.

Men finns de nått man kan göra för att få bort bajset, suger jag på botten när ja byter vatten så får ja med mig ett halvton rådasand och de vill ja inte ha i badkaret.

Tips någon ??
Mitt tips är god cirkulation och god filtrering så blir det inget bajs på botten;)
#17 - 16 april 2010 22:59
Gaffel skrev:
En sikt i hinken samlar ju annars upp sanden direkt!

Beror pa skiten resp sanden...

Och det kommer inte funka sa bra, skiten ar till 100 % lattare an sanden men vad galler storleken ar det en annan sak, dessutom nar skiten satter sig i silen sa fastnar sanden dar oxa... Skulle vilja prova for skojs skull men nej, det funkar nog ej.... god tanke dock
#18 - 17 april 2010 08:54
ha slangänden i en hink som står i badkaret, så borde ju sanden stanna i hinken och vattnet rina över hink-kanten.
#19 - 18 april 2010 00:32
Xul skrev:
Beror pa skiten resp sanden...

Och det kommer inte funka sa bra, skiten ar till 100 % lattare an sanden men vad galler storleken ar det en annan sak, dessutom nar skiten satter sig i silen sa fastnar sanden dar oxa... Skulle vilja prova for skojs skull men nej, det funkar nog ej.... god tanke dock
Men jösses det är väl inte meningen att botten ska dammsugas sop-ren på sand heller!
#20 - 18 april 2010 06:54
Men, eh..köp sand för 25 spänn så räcker det för brutal slamsugning i två år typ, skulle kanske inte kalla det en himla massa pengar..

Fast ännu bättre är väl att få en bättre filtrering och bättre cirkulation på vattnet.
#21 - 18 april 2010 20:35
Yollis skrev:
ha slangänden i en hink som står i badkaret, så borde ju sanden stanna i hinken och vattnet rina över hink-kanten.

And to Yollis, 12 points....

Rätt metod
#22 - 19 april 2010 08:19
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]I mitt fall så är sandkostnaden den minst betungande. De som däremot har kostat mej under min debut som akvarist är allt skräp som finns att köpa till akvarierna, t.ex. dåliga slampumpar, felaktiga råd som också i slutändan blir mycket dyra, allra dyrast. Så ett kilo sand är bara en baggis. (Kanske du har alldeles för finkornig sand).[/SIZE][/FONT]
#23 - 19 april 2010 18:26
Luxur skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]I mitt fall så är sandkostnaden den minst betungande. De som däremot har kostat mej under min debut som akvarist är allt skräp som finns att köpa till akvarierna, t.ex. dåliga slampumpar, felaktiga råd som också i slutändan blir mycket dyra, allra dyrast. Så ett kilo sand är bara en baggis. (Kanske du har alldeles för finkornig sand).[/SIZE][/FONT]

Sand i vissa avlopp kan dock st[FONT=Times New Roman][SIZE=3]älla till det..:mad:[/SIZE][/FONT]
#24 - 9 maj 2010 15:59
Yollis skrev:

Smart ide, ska testa detta
Tack för tipsen.
#25 - 9 maj 2010 16:01
danne0301 skrev:
Men, eh..köp sand för 25 spänn så räcker det för brutal slamsugning i två år typ, skulle kanske inte kalla det en himla massa pengar..

Fast ännu bättre är väl att få en bättre filtrering och bättre cirkulation på vattnet.

Kan lika gärna ta sand ute i så fall om jag hade velat ha vilken sand som helst. Den sand jag köpt är inte så billig så att de räcker med 25kronor på två år.
#26 - 9 maj 2010 16:02
Luxur skrev:

Ja jag har rådasand och de är väldigt finkorningt.
#27 - 9 maj 2010 16:27
Jag har malaysiska sandsnäckor till att hålla rent på botten, de bökar runt som fan
så testa de vetja
#28 - 9 maj 2010 16:31
Finns de någon bra djuraffär i Borås-trakten. Tycker att min djuraffär har lite åldigt utbud på just akvarie-bitem

Annons