mycket bajs

#1 - 27 november 2007 19:43
hej.
det börjar bli en del bajs i mitt akvarium nu.
jag har ett 160 liters med:
6st svärdbärare
2st pictus malar
1st scalar
1st mal (minns ej namn, slamsugare)

och ett par växter som jag inte minns namnet på.

skall man tömma akvariet och rensa bajset eller kan man lösa det på något "eko" sätt ?

tex. nån fisk som äter bajs/växt som tar upp bajset.

tacksam för svar.
#2 - 27 november 2007 19:47
Hur gammalt är akvariumet? När akvariumet är väl igångkört brukar det hela lösa sig av sig självt.
#3 - 27 november 2007 20:10
10månader ungefär.
#4 - 27 november 2007 20:13
Ta en slang och sug bort det bajs som ligger synligt. Resten gör bara nytta i bottenlagert.
#5 - 28 november 2007 07:37
Pannecke skrev:
Ta en slang och sug bort det bajs som ligger synligt. Resten gör bara nytta i bottenlagert.

Gör som ovan, men var försiktig så att du inte virvlar upp skiten i sanden, fyll sen försiktigt på nytt vatten utan att röra upp botten.

Amanoräkor är duktiga på att äta upp skräp inklusive bajs, och så håller dom trådalger borta också! ;)

Thaifighter
Bilagor:
#6 - 28 november 2007 09:32
Låt bajset vara.
Sköt dina vattenbyten (35% varje vecka).
Brukar lösa sig självt om man gör så :)
Ser det otrevligt ut, så sug upp det. Men överstäda inte..!
#7 - 28 november 2007 09:43
Hej!
Att slamsuga lite lätt på ytan tar bord det mesta ytliga bajset. Det blir tyvärr snabbt smutsigt igen....:(
MVH Erika
#8 - 28 november 2007 10:49
Vad har du för filter ?
Med rätt dimensionerat filter, ordentlig cirkulation och regelbundna vattenbyten ska inte skiten behöva vara nåt problem.
Bilagor:
#9 - 28 november 2007 11:06
albjohn skrev:
Vad har du för filter ?

Med rätt dimensionerat filter, ordentlig cirkulation och regelbundna vattenbyten ska inte skiten behöva vara nåt problem.

Med svärdbärare tycker jag att det blir mycket bajs på gruset. Jag har två akvarium med svärdbärare ett på 64 liter och ett på 222 liter. Jag slamsuger i samband med de regelbundna vattenbytet fastän jag har en bra pump med god cirkulation. Jag har även ett kar med slöjstjärtar och där syns det inget bajs eftersom de bökar i gruser till skillnad mot svärdbärare som inte gör det.:D
MVH Erika
#10 - 28 november 2007 11:46
Köp fler växter!

Mvh Ubjs
Guest
#11 - 6 december 2007 13:09
ubjs skrev:
Köp fler växter!

Mvh Ubjs

Vilka växter?
#12 - 6 december 2007 16:18
om man har malawi och blästersand då? hur löser man bajs problemet? det ökar vell nitritet?
#13 - 6 december 2007 16:30
ytterfilter + cirkulationspump(ar). gärna en lågt placerad som man kan ha på 15min-intervall, blåser bort skiten till ytterfiltret.
#14 - 6 december 2007 18:35
okej men jag har bara sånna "bollar" i plast vet inte vad de heter i mitt ytterfilter.

somsakt ingen fisk eller snäcka som skulle funka ?
#15 - 6 december 2007 19:41
Jag satt i samma sits som du..det var hopplöst och alldeles för mycket skit kvar fast jag slamsög noga..pumpen satte igen direkt och vattnet vart aldrig klart...men så lade jag i 30 malaysiska sandsnäckor och efter några dagar så var "skiten" nästan borta!! Dessa snäckor gör mest nytta när de är jättemånga..jobbigt tycker en del men mina är oftast nergrävda på dagen och kommer fram på kvällen eller matning.. Så satsa på dom så blir du nog nöjd! :p
#16 - 6 december 2007 19:46
okej :):) låte MYCKET bra: :) vart kan man få tag i sånna och lite artbeskrivningar osv skulle inte sitta fel :)
#17 - 6 december 2007 20:01
axeisi skrev:
okej men jag har bara sånna "bollar" i plast vet inte vad de heter i mitt ytterfilter.

bio-bollar?
har jag med, funkar finfint!
#18 - 6 december 2007 20:05
saltbiff skrev:
Jag satt i samma sits som du..det var hopplöst och alldeles för mycket skit kvar fast jag slamsög noga..pumpen satte igen direkt och vattnet vart aldrig klart...men så lade jag i 30 malaysiska sandsnäckor och efter några dagar så var "skiten" nästan borta!! Dessa snäckor gör mest nytta när de är jättemånga..jobbigt tycker en del men mina är oftast nergrävda på dagen och kommer fram på kvällen eller matning.. Så satsa på dom så blir du nog nöjd! :p

Jag tror de funkar jättebra i kar som man inte kör lowtech växtkar med jordbotten för där beter de sig som ohyra. Jag har nog nästan mer snäckor än jord som bottensubstrat...
#19 - 6 december 2007 20:49
okej.. men återigen.. vart kan man läsa om malaysiska sandsnäckor :)
#20 - 7 december 2007 23:37
Själv har jag haft ett Eheim ytterfilter vilket jag kämpade med i många år. Där fanns det ett filter som är avsett för akvarium, perfekt att sätta på en vanlig grön akvarieslang så man kan röra om i botten med samtidigt som man suger ut vatten. Det är genialt men om man nu inte vill köpa ett sådant paket för över 500:- bara för en liten plastbit så finns det säkert möjligheter att komma på något annat. Samtidigt så tar man & köper en extra dushslang som man sätter in i sin dush. Den gamla tar man & är försiktig om packningen & skär av. Där kan man ansluta en akvarieslang eller om den lokala akvarieaffären har kopplingar annars kan man ju alltid vända sig till vvs butiker.

Mvh Stefan
#21 - 9 december 2007 10:29
har kanske hittat malaysiska sandsnäckor nu:).

men hur vet jag att de är dem? vill ju inte ta inn något som inte är rätt och desutom kan bli sårt att bli av med. :) någon som har bilder eller liknande?
#23 - 9 december 2007 10:56
jo har testat men hittar inget där =\..
#24 - 9 december 2007 12:12
Ser du på de första bilderna som jag länkade till så ser du hur de ser ut:).

Annons