Musselmat?

#1 - 19 mars 2011 18:10
Jag har varit sugen på att skaffa en eller flera musslor , men efter att ha läst så många trådar här om att de svälter ihjäl på grund av att det finns för lite alger i akvarier så var den iden bortblåst. :mad:
Men nu undrar jag om det finns någon sorts mussel-mat man kan ge dem?:confused:
#2 - 20 mars 2011 11:08
Du får nog odla sådant själv. Har ingen erfarenhet, men jag skulle tro att du kan göra så här:

Ta en glasvas, fyll den med vatten. Lägg i hö, torkat gräs eller något annat liknande. Ös i växtnäring, och ställ allt i ett solbelyst fönster. Det lär inte dröja länge innan du får alger, mikroskopiska djur och annat som växer i skålen. Med en lång pipett kan du sedan suga upp vatten, som du sedan sprutar in i musslornas "intag".

Kanske någon som har ett bättre tips?
#3 - 20 mars 2011 17:29
Tack för Tipset!:d
Äter musslorna de mikroskopiska djuren du pratar om?
Ska det vara akvarieväxtnäring eller krukväxstnäring?

Jag tar gärna emot fler förslag.:)
#4 - 20 mars 2011 17:39
Här kommer jag med tre frågor, hoppas någon kan svara på någon fråga!

1. Är det inte så att en del musslor har en fot som de gräver runt i sanden med och en del ligger/sitter still på samma ställe hela tiden?
1b. Vilka/vilken brukar man ha i akvarium?
3. söker man på "muss" i akvarielagrets fisksök får man upp några musslor, vet någon något om dem?

länk till akvarielagret
#5 - 20 mars 2011 18:21
Länkar till detta inlägg tre år gammalt men intressant kanske:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=118591&p=1133861&viewfull=1#post1133861
#6 - 20 mars 2011 18:41
erikthur skrev:
Länkar till detta inlägg tre år gammalt men intressant kanske:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=118591&p=1133861&viewfull=1#post1133861

Har tyvär redan läst den och många andra musseltrådar på zoopet men tack ändå!:)
#7 - 20 mars 2011 18:44
Jens A. skrev:
Du får nog odla sådant själv. Har ingen erfarenhet, men jag skulle tro att du kan göra så här:

Ta en glasvas, fyll den med vatten. Lägg i hö, torkat gräs eller något annat liknande. Ös i växtnäring, och ställ allt i ett solbelyst fönster. Det lär inte dröja länge innan du får alger, mikroskopiska djur och annat som växer i skålen. Med en lång pipett kan du sedan suga upp vatten, som du sedan sprutar in i musslornas "intag".

Kanske någon som har ett bättre tips?

Efter att ha läst några musseltrådar så verkar det här som ett väldigt bra metod!:)
jag tror jag ska börja odla alger medan jag bestämmer mig för vilken sort jag ska köpa.
#8 - 21 mars 2011 11:07
Tack för Tipset!:d

Äter musslorna de mikroskopiska djuren du pratar om?

Ska det vara akvarieväxtnäring eller krukväxstnäring?

Jag tar gärna emot fler förslag.:)

Nog bättre med akvarieväxtnäring. Jag vet inte vad som finns i den vanliga.
#9 - 21 mars 2011 11:12
Jag køpte ngn mussla før ett tag sen (stor blågrøn), den lever æn iaf och har inte gett den ngt speciellt.

Har skaffat en botia nu dock som ær vældigt intresserad av den men eftersom den ær så stor så borde den væl klara sig tycker man(?)
#10 - 21 mars 2011 17:58
icehacker skrev:
Jag køpte ngn mussla før ett tag sen (stor blågrøn), den lever æn iaf och har inte gett den ngt speciellt.

Har skaffat en botia nu dock som ær vældigt intresserad av den men eftersom den ær så stor så borde den væl klara sig tycker man(?)

Nja det kan bli så att de hackar på den tills den dör och den överlever inte längre än några månader utan extra mat.
#11 - 21 mars 2011 18:00
Jens A. skrev:
Nog bättre med akvarieväxtnäring. Jag vet inte vad som finns i den vanliga.

i krukväxtnäring brukar det finnas nitrit men jag tror jag kör på det ändå.
#12 - 21 mars 2011 18:02
Nu har jag beställt en liter hö av en kompis så nu är det bara växtnäringen som behöver fixas!
Kommer snart att starta en projekt tråd om det här!
#13 - 21 mars 2011 18:04
Spelar det nån roll vilken sorts mussla jag köper?
#14 - 22 mars 2011 09:23

Inte bra ifall det finns nitrit i den, då kommer nog nitriten att se till att musslan kvävs.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 22 mars 2011 09:43

Nitrit finns väl knappast i någon gödning, eller - nitrat däremot förekommer i en del.

Om så är fallet verkar det helt vansinnigt att hälla det i akvariet eftersom nitrit är giftigt även för fiskar etc.
#16 - 22 mars 2011 10:09
Liquifry kanske är något att handmata med?
#17 - 23 mars 2011 08:37
Nitrit finns väl knappast i någon gödning, eller - nitrat däremot förekommer i en del.

Om så är fallet verkar det helt vansinnigt att hälla det i akvariet eftersom nitrit är giftigt även för fiskar etc.

Jag tänkte inte hälla ned det i akvariet utan bara spruta in lite i musslans intag!
Men vad ska jag använda för akvarieväxtnäring? kan inget om det eftersom jag aldrig har behövt det.
Vad är Liquifry?
#18 - 23 mars 2011 08:39

Oj nu måste jag ha blandat i hop nitrat och nitrit för jag menade nitrat!
#19 - 23 mars 2011 08:52
Nitrat är inga problem. Liquifry är fiskmat för fiskyngel, och kan nog också funka som musselmat. Det lär dock bli svindyrt att köpa sådant i längden.
#20 - 23 mars 2011 09:26
Tror inte man behöver mata ofta. Om man kör med liqufry max en gång i veckan borde det gå finemang. Jag tror även att en mussla överlever i ett fungerande akvarium... Den kanske inte växer så mycket, men den överlever.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 23 mars 2011 09:34
DAHLBERG skrev:
Tror inte man behöver mata ofta. Om man kör med liqufry max en gång i veckan borde det gå finemang. Jag tror även att en mussla överlever i ett fungerande akvarium... Den kanske inte växer så mycket, men den överlever.

Det beror nog på vilka musslor det handlar om - de större musslorna (som t.ex. den som det just nu finns med en artbeskrivning på) är mycket svåra att hålla vid liv.
En del mindre arter som Scabies crispata (se BTN Nanoboken) lär däremot funka rätt Ok om man gör ungefär som du skriver
#22 - 23 mars 2011 10:21
Ok det blir nog inte den som är på artbeskrivningen för den är nog för stor och för svår att ta hand om.
Innehåller liquifry svävaralger?
#23 - 23 mars 2011 10:38
Det blir nog Scabies crispata om ingen har ett bättre förslag.
Jag såg också att den gick att beställa på akvarielagret för 41kr.
#24 - 23 mars 2011 10:40
Liquifry verkar vara en mycket finfördelad matblandning som utöver att den matar direkt också skapar just infusorier...vilket är det som också skapas i höblandningen jag pratade om förut. Mer om infusorieodling: http://www.bettasrus.net/bcorner/pages/infusoria.htm
#25 - 23 mars 2011 11:00
Det finns ett foder som används till musslor i saltvattenskar, tillverkaren är FaunaMarine produkten heter Ultra Clam och marknadsförs av Tritonakvarium i sverige.
Sen om det gör någon nytta vet jag inte ;)

//NiXoN
#26 - 23 mars 2011 15:15
Jens A. skrev:
Liquifry verkar vara en mycket finfördelad matblandning som utöver att den matar direkt också skapar just infusorier...vilket är det som också skapas i höblandningen jag pratade om förut. Mer om infusorieodling: http://www.bettasrus.net/bcorner/pages/infusoria.htm

Tack. tyvvär kan jag inte engelska så bra ännu.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 23 mars 2011 16:42
DAHLBERG skrev:

De stora övelever inte - jag har genom årens lopp testat flera arter och i längden har de inte klarat sig.
#28 - 23 mars 2011 16:59
Phytoplankton kanske funkar? http://www.mikromarine.se/ .
#29 - 23 mars 2011 17:27
Musslor äter uteslutande encelligt smått plankton, dvs i praktiken växtplankton. Man kan försöka med uppslammad öljäst (liquifry är en uppslamning av öljäst och ägg-gula), men det kan förstöra vattenkvaliteten, och egentligen är det växtplankton som behövs. Jag vet att det finns folk som lyckats hålla musslor vid liv i åtminstone två år, och ju större akvarium man har desto bättre odds har man - men vi pratar om djur som i naturen lever i många årtionden, och det normala är att i akvarium svälter de ihjäl på några månader.
#30 - 23 mars 2011 19:52
Hur skulle det funka att flytta till ett litetakvarium ett par gånger i månaden med mycket gottit i för dom? Vatten från akvariet dom går i oxå. Kanske bara blir stressade i längden men en tanke som dök upp.
#31 - 23 mars 2011 20:02
Bildas det växtplankton om man använder "hö" metoden?
#32 - 23 mars 2011 20:36
eriahl skrev:
Hur skulle det funka att flytta till ett litetakvarium ett par gånger i månaden med mycket gottit i för dom? Vatten från akvariet dom går i oxå. Kanske bara blir stressade i längden men en tanke som dök upp.

Kanske att det fungerar.
#33 - 24 mars 2011 09:25
Det som främst bildas i infusorieodlingar är små djur - flimmerdjur, rotatorier och annat smått och gott. Där bildas dock också växtplankton.

Du skulle också kunna försöka få till en "grönvattenodling". Jag har för mej att Azur höll på med sådant för ett tag sedan...kanske han kan beskriva sina erfarenheter av det?
#34 - 24 mars 2011 10:12
Jens A. skrev:
Du skulle också kunna försöka få till en "grönvattenodling". Jag har för mej att Azur höll på med sådant för ett tag sedan...kanske han kan beskriva sina erfarenheter av det?

Jag har försökt flera gånger. Senast ställde jag upp två murarbaljor soligt i trädgården, gödde den ena med konstgödning och den andra med ett lager kogödsel på bottnen av byttan, och fyllde på med brunnsvatten. Byttorna koloniserades under sommaren av slamflugelarver, trollsländelarver, vattenskalbaggar, mygglarver... men det blev aldrig grönvatten, vattnet förblev klart (konstgödning) eller brunt (kogödsel).

Jag har bara lyckats odla grönvatten en enda gång, och det var när jag fick tag i "startkultur" från ett akvarium som drabbats av grönvatten. Det gick bra att hålla igång den kulturen i PET flaskor med vatten & lite konstgödning.

Jag misstänker kort sagt att det gäller att få tag i rätt "start-alger".
#35 - 24 mars 2011 15:08
Azur skrev:
Jag har försökt flera gånger. Senast ställde jag upp två murarbaljor soligt i trädgården, gödde den ena med konstgödning och den andra med ett lager kogödsel på bottnen av byttan, och fyllde på med brunnsvatten. Byttorna koloniserades under sommaren av slamflugelarver, trollsländelarver, vattenskalbaggar, mygglarver... men det blev aldrig grönvatten, vattnet förblev klart (konstgödning) eller brunt (kogödsel).

Jag har bara lyckats odla grönvatten en enda gång, och det var när jag fick tag i "startkultur" från ett akvarium som drabbats av grönvatten. Det gick bra att hålla igång den kulturen i PET flaskor med vatten & lite konstgödning.

Jag misstänker kort sagt att det gäller att få tag i rätt "start-alger".

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr[:(!][:(!][:(!][:(!][:(!] vart ska jag få tag i startalger??? jag känner nog ingen som har grönvatten. kanske att de har på någon akvarieaffär?
Jag tänker inte ge upp svävaralgsjakten!!!!!!!!!
#36 - 24 mars 2011 15:15
Hehe, de allra flesta vill definitivt inte ha svävalger...:D

Men efterlys dem här, så kan kanske någon skicka en flaska till dig. Det händer rätt ofta att någon har sådant trassel med burken...det är bara att jaga i forumet efter det. :)

Själv har jag en rätt misslyckad vas med en mangroveplanta i ett fönster som ibland har varit helt gulgrön, troligen på grund av svävalger. I den finns dock också små simmande tingestar som jag har tänkt jag skulle kolla på i mikroskop någongång. Om du vill, kan jag skicka en burk sådant vatten till dig, så kanske du får en startkultur med lite tur.
#37 - 24 mars 2011 15:17
Jens A. skrev:

Men efterlys dem här, så kan kanske någon skicka en flaska till dig. Det händer rätt ofta att någon har sådant trassel med burken...det är bara att jaga i forumet efter det. :)

hur ska jag efterlysa det? man får ju inte annonsera här.
#38 - 24 mars 2011 15:19
Du lägger in det under "Annonser".
#39 - 24 mars 2011 15:20
Är tyvvär inte guldmedlem.
#40 - 24 mars 2011 15:21
Nåja, jag ska proppa i lite gödning i vasen, så får vi se ifall den börjar blomma upp. Då kan jag skicka en flaska till dig om du skickar adressen i ett pm.
#41 - 24 mars 2011 15:24
har fortfarande inte fått höet så jag funderar på att gå och köpa lite istället.
så du har altså svävaralger?
måste höra med mamma o pappa innan jag skickar addressen.
#42 - 24 mars 2011 15:27
och förresten kunde jag använda krukväxtnäring?
#43 - 25 mars 2011 08:39
Jag har iallafall haft svävalger i det...vatten har ibland varit helt gulgrönt. Kanske kommer de igång igen om de får mera näring?

Jag kan inte svara ifall man kan använda krukväxtnäring, eftersom jag inte vet vad det innehåller.
I varje fall behöver du en näring som innehåller både kväve och fosfor utöver de vanliga spårämnena.
#44 - 25 mars 2011 15:30
Tack för alla svar!:):):)
Projektet fortsätter här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=146448
#45 - 25 mars 2011 20:26
Jens A. skrev:

Själv har jag en rätt misslyckad vas med en mangroveplanta i ett fönster som ibland har varit helt gulgrön, troligen på grund av svävalger. I den finns dock också små simmande tingestar som jag har tänkt jag skulle kolla på i mikroskop någongång. Om du vill, kan jag skicka en burk sådant vatten till dig, så kanske du får en startkultur med lite tur.

Oj förlåt missade helt den sista biten i ditt inlägg.

Annons