Murgröna

#1 - 22 oktober 2007 18:32
Jag vet att detta kan uppfattas som kontroversiellt men när jag nyligen var inlagd på länssjukhuset Ryhov såg jag hur man plockat in Murgröna som lagts ner i stora vattenfyllda vaser med något enstaka blad över vattenytan.
Plantan dog inte iaf inte i första taget. Det fanns även rötter som bevis för detta. Eftersom den är mer eller mindre vild i Sverige undrar jag om någon utnyttjar denna möjlighet.
#2 - 22 oktober 2007 18:52
Jodå, på sätt och vis, inte så mycket under vattnet men rötterna sitter bara ner i vatten/rådasand.

[ATTACH]8423[/ATTACH]
#3 - 22 oktober 2007 19:00
Very nice - men jag har lite svårt att se var murgrönan är
#4 - 22 oktober 2007 19:15
Är inte murgrönan ganska giftig?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 22 oktober 2007 19:32
batski skrev:
Är inte murgrönan ganska giftig?

Jo, sådär giftig. Jag planterade själv några murgrönor bakom ett 2-meters akvarium och lät sedan rötterna få leta sig ner i vattnet. Ja egentligen låg en hel del av bladen också på vattenytan. Det funkade rätt bra förutsatt att jag inte slarvade vid vattenbytena - dvs vid vattenbytena så sjönk ju många blad ner i vattnet och fastande i rötter och sånt och såg jag inte till att lyfta upp dom igen efter vattenbytet så mådde inte fiskarna så bra. Då fick man göra ett vattenbyte igen och lyfta upp bladen.
#6 - 22 oktober 2007 20:40
Låter jobbigt [:o]
#7 - 22 oktober 2007 22:39
Har haft murgröna i akvaterrarie. Det funkar, fast klängfikus (Ficus pumila är bättre pga att den växer i ännu svagare ljus, och rotar sig lättare där den drar fram. Klängfikus är inte heller giftig.
#8 - 22 oktober 2007 23:11
Tack för det. Har den i palludariet på jobbet men namnet låg längst bak på tungan hela tiden, så irriterande. Nu kan jag sova lugnt
#9 - 23 oktober 2007 06:55
erikthur skrev:
Very nice - men jag har lite svårt att se var murgrönan är

Jo lite svår att se kanske:

[ATTACH]8436[/ATTACH]

Annons