Munruvande Golden eller är den sjuk? Hjälp!

#1 - 7 januari 2006 02:04
Har ett nystartat Malawi kar med 5st Golden och 5 st Maingano.

Tyvärr har jag haft svårt med att lista ut könen på mina Golden.
För ca en vecka sedan. Hade två stycken golden på med ringdans i ca 2-3 minuter, vilket jag nämt i tidigare tråd. Båda ungefär lika stora den ena kallar jag nu Golden_1 något skarpare gul färg och den andra Golden_2 tydligare svart färg på ryggfenan.

Nu till min fundering Golden_1 har inte ätit på 3 dagar kommer inte fram till räckmixen när den sjunker och tar inga pellets. Visar ingen iver just eller intresse när mat kommer i som de andra ivrigt gör. Utan den står mest och gömmer sig bakom en javaormbunke eller i någon av gråttorna. Jag imbillar mig att den står och tuggar men inte säker på hur detta ser ut då fiskar gapar och rör på munnen ändå. Ser inge sår eller övrigt konstigt med fisken ingen sväld buk eller så. Munruvar Golden_1 redan efter 3 veckor i akvariumet och bara 3-4 cm stor ? Eller är den sjuk och inte vill äta ?

Tacksam för svar från en Malawi nybörjare.
#2 - 7 januari 2006 02:10
Ursäkta gick så segt i webbläsaren för mig trodde inte det blev skickat nu vart det tre inlägg. Hur tar man bort har inte hittat hur man gör ännu?
#3 - 7 januari 2006 04:30
du kan inte ta bort trådar däremt kan du skicka pm till Kjell eller Admin om det.
behöver dock inte göras har skickat en rapport om att det blev strul om dom andra 2 trådarna.
runt 03.00 körs en backup vilket gör forumet segt och slött.

hitta detta efter en snabb sökning kanske ger nåt.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=75995&highlight=golden+tuggar
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=59668&highlight=golden+tuggar
#4 - 15 januari 2006 11:33
Nu är hon död

Honan har legat i ca 10 dagar för sig själv på botten eller i grottar. Sett ut som hon ruvat men lite osäker på detta.Inte ätit något alls. Idag när ljuset tändes så var hon död. Är det vanligt att dom dör under ruvningsperiod? Eller har hon varit sjuk kankse i alla fall?
#5 - 15 januari 2006 12:20
[quote=Froggy]Honan har legat i ca 10 dagar för sig själv på botten eller i grottar. Sett ut som hon ruvat men lite osäker på detta.Inte ätit något alls. Idag när ljuset tändes så var hon död. Är det vanligt att dom dör under ruvningsperiod? Eller har hon varit sjuk kankse i alla fall?[/quote]
jag var med om exakt samma sak fast för mig handlade det om saulosihonor! har ett nystartat 222liters med massa fisk...saulosihonan åt normalt i början och så, men sen slutade dom äta och höll sig nära botten jämt...dom blev mörkare i teckningen och senare svälde magen=saulosihonorna dog

detta hände 2 honor jag hade! det berode på bukvattensot!
en fisk som väldigt ofta är stressad drabbas oftast av detta.. endel kan ju vara extra kännsliga kanske, men stress är det största skälet...
för att få det "lugnare" i akvariumet kan du täcka kortsidorna om du inte har gjort det redan! allt som rör sig utanför akvariumet ser fisken så den blir rädd, och då måste den ha ett gömställe där den känner sig lugn och trygg!

stressad behöver den inte bara bli av allt utanför akvariumet, utan att den kan bli stressad om den ofta blir jagad av hannar...men ia varje fall så måste den ha gömställen så den kan gömma sig så jag tycker du kan börja med att lägga i mer sten eller nåt liknande så att inte fler blir sjuka!!!

hoppas inte någon mer blir sjuk bara /christoffer
#6 - 15 januari 2006 14:57
detta hände exakt mig också!!! =( den hona som jag trott varit tuggande dog innan,kollade liksom i akvariumet så såg jag den ligga på botten död med en uppsväld mage =S väldigt konstigt =(
#7 - 15 januari 2006 16:10
[quote=el_pako]detta hände exakt mig också!!! =( den hona som jag trott varit tuggande dog innan,kollade liksom i akvariumet så såg jag den ligga på botten död med en uppsväld mage =S väldigt konstigt =([/quote]
bukvattensot som sakt...stresssss
#8 - 15 januari 2006 16:10
[quote=el_pako]detta hände exakt mig också!!! =( den hona som jag trott varit tuggande dog innan,kollade liksom i akvariumet så såg jag den ligga på botten död med en uppsväld mage =S väldigt konstigt =([/quote]
bukvattensotsom sakt...beror på stress som du kan kolla åvan!
#9 - 15 januari 2006 16:11
upps..blev något fel där[:I] [:O]

Annons