Munruvande Cynotilapia afra, Cobwe

#1 - 22 maj 2006 08:12
Hejsan.

Jag har en Cynotilapia afra, Cobwe hona som munruvar och jag har ingen erfarenhet av tuggande malawis.

Hur länge munruvar honan?
Ska jag sätta honan i ett annat akvarium?
Hur många yngel blir det vanligtvis?
Finns det risk att honan käkar upp sina egna yngel?
:confused: :confused: :confused:
Har ingen aning hur jag ska göra så jag är tacksam för hjälp?
#2 - 22 maj 2006 19:16
Hej
Låt hon gå kvar med dom andra i 1 1/2 vecka (om hon inte blir allt för jagad)och flytta hon sen till ett eget kar eller balja, själv har jag ikea plastbaljor som spottkar. Ha gärna lite grus och gömställen så hon känner sig trygg sen spottar hon när det är dags.
Det varierar är det första gången så kan det bli allt mellan 5-20, och kanske mer.
Ja om hon blir stressad eller jagad, eller försöker äta kan hon svälja äggen.
Flytta över honan tillbaks till det andra karet när du matar dom andra fiskarna, så hon inte blir ett mobbobjekt.

Mvh Mattias
#3 - 23 maj 2006 20:38
Okej. Tack för ditt svar. Det är alltså bara att lägga tillbaka honan i akvariet direkt efter spottning eller ska jag låta henne gå med ynglen och göda på henne ett tag. Hur stora måste ynglen var innan man lägger dom i stora akvariet med alla fiskar?
#4 - 23 maj 2006 21:09
Gå in på förenings frågor så lovar jag dig att någon av oss i Gävle akvarister hjälper dig. Kanske någon hellre än jag för det finns några som har stor kundskap av malawiciklider här.Men lycka till med ynglen i alla fall. tycker jag.
#5 - 23 maj 2006 23:21
[QUOTE=Kallekalas]Okej. Tack för ditt svar. Det är alltså bara att lägga tillbaka honan i akvariet direkt efter spottning eller ska jag låta henne gå med ynglen och göda på henne ett tag. Hur stora måste ynglen var innan man lägger dom i stora akvariet med alla fiskar?[/QUOTE]

Ja helst så ska du försöka mata honan om det går. Och efter ett par dar så kan flytta över honan, gör det vid matning eller när akvariet är släckt.
Själv flyttar jag mina afra honor så snart dom har spottat.
Det fungerar iaf på mina afro´r både VF och odlade.
Det beror på vad du har mer för invånare i karet.
Gjorde en blunder första gången med ynglerna att jag släppte ner dom när ljuset var på, det blev rena jakten på dom stackarna. men om du inte har allt för stora fiskar och bra med gömställen så runt 3- 4 cm.

Mvh Mattias

Annons