Mun ruvare

#1 - 6 augusti 2006 14:33
Hur länge brukar cikliden ha småttingarna i munnen?Ska man ta upp den i så fall och lägga den i ett annat kar?Går det bra att ha hanen i samma kar i så fall?eller ska den vara själv?
HazelCR
#2 - 6 augusti 2006 14:41
Vilken munruvare gäller frågan?
#3 - 6 augusti 2006 14:55
[quote=HazelCR]Vilken munruvare gäller frågan?[/quote]Ja du bra fråga ska kolla efter på artbeskrivnigen:)
#4 - 6 augusti 2006 15:00
En Melanochromis Auratus ciklid
HazelCR
#5 - 6 augusti 2006 15:58
Då får du vänta ca 3 veckor. Så är det med de flesta från Malawisjön.
#6 - 6 augusti 2006 16:21
Vänta i 10-14 dagar från det att hon har ynglen i munnen tills du plockar upp henne i ett eget litet kar. Risken är annars att hon spottar i håven när du plockar upp henne.
Om du väljer att ha med hannen så kan du nog räkna med att han får en fin gratismåltid.
Låt honan gå och äta upp sig och få lite lugn och rå ett par dagar efter hon spottat ut ynglen.
#7 - 6 augusti 2006 16:45
Jag har satt henne i ett eget kar ska jag sätta henne tillbaka när hon har släppt ut ynglen,när igentligen spottar hon ut dem tar hon sen tillbaka dem igen i munnen eller hur fungerar det man ser hur det rör sig i munnen på henne
#8 - 6 augusti 2006 16:54
Nej, när hon väl spottat ut dem får dom klara sig själva. Har inte sett mina på något sätt visa intressen för sina yngel när dom väl är ute.
Se till så att hon har en del hel gömställen i karet bara. en del grottor och sådär. Blir stressigt för henne annars, och då kan hon ta längre tid på sig att spotta.
#9 - 6 augusti 2006 17:53
Jag har lite kruker i karet det borde räcka som gömställen det blir i så fall första gången jag får ciklid yngel tack för svaren
#10 - 8 augusti 2006 00:08
jag har väntar typ 7-9 dagar före jag håva honan så går det bra oftast men dom kan ju spotta ut då också
#11 - 8 augusti 2006 18:23
Nu har hon spottat ut det blev 30 st ca bara en död låg på ytan tog upp honan och la hon själv i ett kar.Hur många är det som bruka klara sig vad är det nu man ska tänka på med mat etc?
#12 - 8 augusti 2006 20:30
En stor del av ynglen brukar klara sig bara du sköter dom rätt. Kör täta vattenbyten och mata dom med små mängder mat runt 2-5 gånger om dagen så växer dom snart till sig.
Artemia brukar vara rekomenderat att mata första veckorna, men mina har klarat sig fint med räkmix redan från början.
#13 - 9 augusti 2006 08:05
jag matar med räkmix visst dör alltid nån
#14 - 9 augusti 2006 14:47
mycket vacker info scarium... fint att ha sånna gubbar som du här med koll på det du håller på me :)
#15 - 9 augusti 2006 15:12
[quote=Sacrium]En stor del av ynglen brukar klara sig bara du sköter dom rätt. Kör täta vattenbyten och mata dom med små mängder mat runt 2-5 gånger om dagen så växer dom snart till sig.
Artemia brukar vara rekomenderat att mata första veckorna, men mina har klarat sig fint med räkmix redan från början.[/quote]Kan man inte mata dem med finmalen torrflinger:)
#16 - 9 augusti 2006 15:25
Jo det går det också. Jag kör med räkmixen endast för att se till att ynglen får en fin färg redan från början.
#17 - 9 augusti 2006 15:26
[QUOTE=Hazzan]mycket vacker info scarium... fint att ha sånna gubbar som du här med koll på det du håller på me :)[/QUOTE]

Anytime ;)
#18 - 9 augusti 2006 21:02
vad är räkmix ?? vad hjälper det, är det värt.. ??
#19 - 9 augusti 2006 21:48
räkmix är fiskmat som du gör sjäv. sök på räkmix här på forumet så lär du nog hitta en hel del recept på det. Jag brukar köra räkor, ärtor, spenat, torsk, agar agar och astaxantin. funkar för min del.

Basic så kör du ungefär hälften "kött" och hälften grönsaker till fiskarna och mixar ner det så du får en fin smet. sen lägger du det i fryspåsar och plattar till det. Så får du tunna kakor som du kan bryta bitar av och mata fiskarna med. Garanterat uppskattat.

Annons