Mummel...

#1 - 6 december 2005 19:07
Datahaveri måste vara det värsta i hela världen!Här kommer man upp på morgonen helt ovetande och startar datorn, den surrar till och inget mer... Hur ofta händer det egentligen att processorn smälter ihop....? Är man van att ha dator jämnt så rasar ens värld liksom ihop... :D

Jä jä, vatt äver...
#2 - 6 december 2005 19:44
har inte din mamma lärt dej att man inte ska skrämmas ;)
skämt osidå för ett tag sen lossnade sladden till cpu fläkten och precis när ja började somna hör jag hur datorn börjar föra ett väldans oväsen typ siren.
kastar mej upp ur sängen slår på monitorn och då dör datorn.
tog loss sidan såg den lösa kabeln satte i den starta datorn och som tur va hade allt klarat sej men tog 2-3 timmar innan ja kunde somna om igen.

har du fixat datorj ?
vet du vad felet va ?

låter som det kan ha varit nätaggregatet, lös sladd och/eller korrupt cmos.

har själv en amd xp2400 ståendes som reservdator.
sitter å studsar bara comhem's mailserver strular :rolleyes:
nej jag lovar jag är varken internet eller datorberoende :D
#3 - 6 december 2005 20:30
mamma min hadde sönder nätaggregatet, inget som kunde fixas av ny sladd o så. datorn hadde sinna dödsryck sen var den borta.
#4 - 6 december 2005 22:15
asså jag fattar inte mycket om datorer så är inte expediten i dataaffären snygg är det inte mycket som intresserar mig.... :D men som jag förstog det så hade iaf processorn smällt så den bytte de mot en ny av nyare modell och så var det något prat om moderkort men det fastnade liksom inte.... :rolleyes:

först fick man panik när de sa att de skulle börja kolla på den om ca 3 (tre, three,tres!!!!) veckor! Om vi inte ville betala expressavgift på 950:-! (vill och vill liksom) Hur som helst är min sambo underbar så det tog fem dagar så nu kan jag andas ut och återgå till mitt "jagärabsolutinteberoendeavinternet" liv... :D

Men bara så ni vet så var det som att leva som barnen Hedenhös!
#5 - 6 december 2005 22:19
3 veckor...låte rinte som nån vettig affär eller tillfälligt mycke kunder.
2 veckor allt utöver det så har du rätt till lånevara eller ersättning.
allt enligt konsumentköplagen.

smällt processorn låter som du brukar intel ;)
dom tenderar till att överhettas i tid å otid.
#6 - 6 december 2005 22:31
blir väl många som vill ha julledigt antar jag.

:D nu blir det pinsamt! Jag har ingen aning! Förmodligen är det det men jag är okunnig....
#7 - 6 december 2005 22:40
haha själv vet ja va ja har.
en amd64 socket939 2000mhz winchester kärna och stepping 0 revision dh8-d0
jojavet lite extrem ;)
#8 - 6 december 2005 22:42
jaha... en sådan....... [:-116]
#9 - 6 december 2005 22:47
har man inte jättemycke pengar så får man plocka ur dom bästa bitarna.
processorn är till exempel överklockad med 19% kan gå till 25% om jag vill utan problem.
motsvarar en processor för mer än dubbla priset jag gav för min till exempel.

sen väljer jag också grejer som jag kan räkna med håller iallafall ett par år.

syrran köpte en compaq för många år sen och köpte till 5år garanti.
moderkortet byttes 2-3 ggr
hårddisken byttes 6-7ggr
nätaggregatet 2ggr
1gång bytte dom precis allt utom själva chassit.
likförbannat gick datorn sönder hela tiden.
läst och hört många liknande historier och även pratat med folk som jobbar på hewlettpackard(utalas jävligt packad ;)) och dell och tja dom säger inte att deras egna produkter är bra.
#10 - 6 december 2005 23:44
öh dell? är det ens datorer...? Jag trodde det var plastlådor som någon hivat i lite sladdar och bröte i.... Den finns nog en anledning till att de inte finns i affärerna... Jag har haft compaq förut men det har aldrig varit några problem, har iofs inte ställt några krav på dem heller... Nu vet jag faktiskt inte vad det är vi har.... det står inget på den förrutom butikens namn. Men den lyser blått och det är ganska häftigt! :rolleyes:
#11 - 6 december 2005 23:49
[QUOTE=Gummiankan]Men den lyser blått och det är ganska häftigt! :rolleyes:[/QUOTE]

hahaha själv kopplade ja ur mina efter första natten.
hela rummet va blått men mest blått va de i mina ögon.

dell ska efter va jahört ha blit bättre dom senaste åren men inte bra nog för min smak
sen är dell lite sviniga i sin marknadsföring.
dom slår på stort med betala för 512mb minne få de dubbla.
prisskillnaden mellan 512 och 1gb är mycket liten och för dell som får massa rabatter pga mängdinköp så vette fan ens om dom märker skillnaden i bokföringen typ.
#12 - 7 december 2005 07:02
ja tror ja ska modda mitt hemmabygge här. måla burken marinblått såga ett litet håll sätta dit glas och sätta ett neonrör innanför. men det blir nog efter ja skaffat fläktkontrollern, nej nu till skolan.
#13 - 7 december 2005 09:50
he he, jag är ju såpass lyckligt lottad att jag inte sover i samma rum som datorn och egentligen spelar det ingen roll för jag stänger av den på natten ändå.... ;)

Jag vet inte riktigt med dell, visst de kanske har blivit bättre men de ligger ändå efter... Jag rynkar iaf automatiskt på näsan när jag hör att någon har en dell....:D
#14 - 7 december 2005 11:56
Mina förra lät precis som ett komplett kärnkraftverk. Men har precis införskaffat en ny AMD processor och ny tyst låda så nu får man nästan försöka höra om datorn är igång :-)

Angående datorhaveri så fick syrran en gång en dator av mig, och av nån anledning fick hon för sig att ställa om switchen på baksidan och ändrade strömstyrkan. Farväl nätagg....
#15 - 7 december 2005 14:34
[QUOTE=Sacrium]Farväl nätagg....[/QUOTE]

bara ? annars brukar hela datorn gå åt helvete om man pillar på den brytarn.
fått höra att de fräser rätt bra :rolleyes:

finner de rätt löjligt att dombrytarna fortfarande finnskvar.
finns inget som stoppar att ha lite elektronik som avgör de där istället.

men skulle vilja haft en ny processorfläkt men sist ja kolla skulle de kosta 700kr eller nåt typ
#16 - 7 december 2005 14:55
den knappen är underskattad! Vet du hur effektivt det är när man vill hämnas på ett djävulsk ex...? :D
#17 - 7 december 2005 14:58
hahaha va elak du e ;)
#18 - 7 december 2005 16:18
du smickrar mig! :D
#19 - 7 december 2005 18:30
får ju göra det också ibland ;)

hört en historia om en snubbe som köpte en dator specialbyggd i 50.000kr klassen.
när han hämta den fråga han om det bara var att plugga in alla kablar och starta och de va de och han kommer hem sätter i alla kablarna och när han trycker på knappen säger de fräs och hela datorn brinner upp.
då har butiken på nåt vänster lyckats ändra den där lilla knappen så alla komponenter i datorn fick dubbelt så mycke ström som dom skulle.

själv har jag ingen sån knapp så de misstaget slipper jag :D
#20 - 7 december 2005 19:29
riktigt jobbigt läge.... men vad skall en privatperson med en dator för 50 000...?

50 000 kan man ju göra betydligt bättre saker för... man kan köpa 100000 bugg till exempel.... :D
#21 - 7 december 2005 20:23
själv skulle ja kunna lägga en bra bit över 100.000 på en dator och ändå sitta å tråna efter mer :rolleyes:
Bilagor:
#22 - 7 december 2005 20:33
Varför....? Vad skulle du egentligen ha den till...?
#23 - 7 december 2005 20:53
hacka sig in i försvarets dator?
#24 - 7 december 2005 20:56
[QUOTE=Gummiankan]Datahaveri måste vara det värsta i hela världen![/QUOTE]
Måste finnas mycket som är värre [xx(]
#25 - 7 december 2005 21:36
Det finns AMD människor och det finns Intel människor. AMD människor hävdar att AMD är överlägset allt annat och Intel människor vice versa. Detta är vanligtvis en extremt färgad åsikt. Det man själv har är alltid bäst, och då fortsätter man med det i framtiden också.
Själv var jag först intel människa, sen var det amd, amd, intel. etc, etc.
Mina "modernare" datorer har varit följande: Intel P2 333MHz, Dual Intel P2 400MHz(server), AMD Duron 800MHz(ws1), AMD Thunderbird 1.2GHz(ws2), Intel P4 2.8GHz(nuvarande ws), Intel P4 2.4GHz(htpc), Intel Pentium Centrino M 1.6GHz(bärbar).
De burkarna som har strulat mest där har varit AMD Duron, AMD Thunderbird samt Intel 2.4GHz. Den klart stabilaste är min P4 2.8GHz, därefter kommer Centrinon.
Vad det gäller värmen så är det bs att Intel skulle smälla så lätt, min erfarenhet säger att det är tvärtom. Fläkten till 2.8'an stannade en gång, datorn stängde genast av sig när tempen började bli farligt hög. Thunderbird skulle också göra så, men när min fläkt stannade så hände det ingenting. Som tur var satt jag vid datorn och ett övervakningsprogram fick mig att uppmärksamma problemet.

Vart köps det mest AMD? Främst gamers, lamers och fattiglappar skulle jag säga ;)
Vart finns intel mest? Gärna hos servrar samt maskiner som behöver vara driftsäkra.
Har även för mig att Macintosh har ett samarbete med Intel med deras nyare maskiner? Macintosh är ju väldigt många om kraft men framförallt stabilitet i deras maskiner. Om AMD nu är bäst så är det ju konstigt att de inte valde dem?
Vet inte hur det är med bärbara datorer för tillfället, men när jag skaffade min centrino så fanns det inget alternativ med amd som ens var i närheten av den.

Må hända att AMD klarar göra mer på lägre klockfrekvenser än intels. Men samtidigt räknar de fel oftare än intels också.

Ok.. jag är Intel anhängare, eller hur?.. hehe
Om jag skulle köpa en ny dator nu så skulle det utan tvekan bli en AMD 64. Det är väl den som lämpar sig bäst för mina behov för tillfället. Det är alltså en bedömning av vad man har för behov. Att generellt säga vilken som är bäst är inte så speciellt lätt för de är bra på olika saker.

Var bara tvungen att skicka detta inlägg eftersom vi har en AMD fanatiker ibland oss, och en sådan kan man ju inte låta härja fritt här, hehe.
Sorry Raven, you know I love you =)
#26 - 7 december 2005 21:56
öh.......................

det här börjar låta farligt.... :D

Självklart finns det värre saker än datahaveri, du tror väl inte att jag är så blåst att jag inte fattar det? Men det låter lite knasigt att säga att datahaveri är ett av de 10542 värsta sakerna som kan drabba en... sen kan min gradering ifrågasättas...
#27 - 7 december 2005 22:41
[QUOTE=y0da]Det finns AMD människor och det finns Intel människor. AMD människor hävdar att AMD är överlägset allt annat och Intel människor vice versa. Detta är vanligtvis en extremt färgad åsikt. Det man själv har är alltid bäst, och då fortsätter man med det i framtiden också. [/QUOTE]
haha hade väntat mej nåt liknande tidigare om sanningen ska fram ;)
men ser man till dom data som finns så slår amd intel på fingrarna gång på gång på gång när det gäller prestanda i spel.
intel brukar va snabbare när det gäller musik å video.
oftast är skillnaden så liten så inte ens alltid dom program som används för att mäta visar rätt men ibland är skillnaderna groteskt stora också.
halflife2 till exempel.
där är amd64 3200+ bättre än intels 3.8ghz
ska försöka hitta länken till testet.

Själv var jag först intel människa, sen var det amd,

samma här.
första intel va p120 sen ppro200 p3 500 p2 350 sen köpte jag nytt istället för begnagnat och då gick jag efter pris och prestanda och där slog amd intel väldigt mycket.
men numer är amd processorna rätt dyra jämfört med hur dom va förr.

De burkarna som har strulat mest där har varit AMD Duron, AMD Thunderbird samt Intel 2.4GHz. Den klart stabilaste är min P4 2.8GHz, därefter kommer Centrinon.

p120 och pp200 va grymt stabila.
p2:an och p3:an va extremt ostabila och strula.
amd32 xp2400+ har till dags dato fått 2 bluescreen på 2år med den datorn.
min nuvarande amd64 3200+ överklockad med 19% har till dags dato inte fått en enda bluescreen på runt 1år.

inget personligt men vet lite för mycket om strulande datorer för att bli övertygad om att problemen ifråga är processorrelaterade av det lilla du skrev y0da.

minnena till exempel påverkar väldigt mycket och bara för ett minne från en tillverkade funkar betyder inte att ett likadant minne köpt 2 veckor senare typ funkar.
sen påverkar saker som moderkort extremt mycket.
sen tillkommer ju hårddiskar ljudkort nätverkskort cd/dvd medmera.

numer har dock dom flesta problem försvunnit när det gäller hårddiskar cd/dvd och nätverkskort.

Vad det gäller värmen så är det bs att Intel skulle smälla så lätt, min erfarenhet säger att det är tvärtom. Fläkten till 2.8'an stannade en gång, datorn stängde genast av sig när tempen började bli farligt hög.

beror mycke på vilken intel man har och om man väljer intels fläktlösning.
3.8ghz strular till exempel en hel del i en del av dom tester jag läst pga sin extrema värmeutveckling men släng på en vetti kylfläns så är värmen där inga osm helst problem.
du skrev datorn stängde av sej, då har du haft nåt program eller moderkort som gjort de för p4 ska väl bara "throttle down" när dom blir för varma.

intels senaste "dual core" ska man iallafall va försiktig med.
läste ett test om den där 3 av 5 moderkort i praktiken brann upp för processorn drog för mycket ström :rolleyes:
värstingmodellen övre gräns ligger på 145w(teoretisk gräns) ren värme.
är långt mer än dubbelt va min ligger på (67w teoretisk gräns) men har inte dubbla prestandan :p

Thunderbird skulle också göra så, men när min fläkt stannade så hände det ingenting. Som tur var satt jag vid datorn och ett övervakningsprogram fick mig att uppmärksamma problemet.

mej veterligen har inte processorn i sej själv nåt inbyggt för att bryta utan de ska göras via moderkort/programvaran men kan ha fel, inte påläst om den processorn.

Vart köps det mest AMD? Främst gamers, lamers och fattiglappar skulle jag säga ;)

håller inte med amd ligger i samma prisklass som intel så fattiglappar väljer nog celeron och sempron istället.
gamers självklart amd är ju bevisat bäst till spel sen har också amd en minnesbus som är vida överlägset va intel har som fortfarande kör på en design som är över 10år gammal.

kör du en p4 med 533mhz fsb och 400mhz minne så försvinner i runda slängar 15% av prestandan för fsb och minne körs asyncront.
ett problem som inte finns på amd64:er till exempel.
dock bara en tidsfråga innan intel går till amd för att se deras lösning av minnesbusen och sen bygga in det i sina egna.

Vart finns intel mest? Gärna hos servrar samt maskiner som behöver vara driftsäkra.

nja många som köper intel servrar gör det pga namnet.
sen har amd kommit en lång väg inom serversegmentet och är minst lika driftsäkra som intel är.
många problem idag beror ju på kringutrustning som strular och inte processornerna.

Har även för mig att Macintosh har ett samarbete med Intel med deras nyare maskiner? Macintosh är ju väldigt många om kraft men framförallt stabilitet i deras maskiner. Om AMD nu är bäst så är det ju konstigt att de inte valde dem?

kanske för att intel inte kör rättvis marknadsföring.
amd har ju dragit intel inför domstol pga det tror dock inte det är löst än.

Vet inte hur det är med bärbara datorer för tillfället, men när jag skaffade min centrino så fanns det inget alternativ med amd som ens var i närheten av den.

amd ligger mycket långt framme ida och erbjuder även 64bit till laptop nåt intel inte gör va ja vet.

Må hända att AMD klarar göra mer på lägre klockfrekvenser än intels. Men samtidigt räknar de fel oftare än intels också.

såvida du inte kan visa konkret fakta om det så tar jag det som bs.
om nu amd räknar fel så ofta så skulle ju amd inte va stabila för fem öre.
program som seti@home folding@home och dylikt skulle krasha hela tiden till exempel.
amd64 är den processorn som folket bakom f@h till exempel rekommenderar om man ska bygga en dator just för att "folda" det måste ju säga en hel del.
sen är också amd64 den processor som är mest överklockningsbar och överklocka ökar risken för felräkning väldigt mycket och om nu processron räknar fel i tid och otid skulle dom strula ordentligt vilket dom inte gör.
pratar en del med en snubbe som kör en opteron överklockad med över 80% och den är mycket stabil, runt 2.8ghz med luftkylning.
det högsta intel har legat hittils är runt 5ghz och det med kvävekylning.

Om jag skulle köpa en ny dator nu så skulle det utan tvekan bli en AMD 64. Det är väl den som lämpar sig bäst för mina behov för tillfället. Det är alltså en bedömning av vad man har för behov. Att generellt säga vilken som är bäst är inte så speciellt lätt för de är bra på olika saker.

jadu bara gudarna vet va ja kommer välja nästa gång.
brukar titta mycke på pris prestanda kvalitet funktionalitet och vad processorn är bäst på och välja utifrån det.
huvudorsaken till att jag valde amd64 förra året va att ja behövde en ny dator och planerar att ha den i minst 1år till kanske 2 och då är det ju lika bra å köpa nåt som har en framtid vilket 32bit processorer inte har direkt.

AMD fanatiker ibland oss,

fanatiker nja kan inte riktigt hålla med om det har inget emot intel dom gör bra processorer också de ska inte förnekas men dom har valt fel väg att designa sina processorer och det får dom betala mycket dyrt för nu.

en processor kan byggas för att va snabb(intel) eller effektiv(amd)
skulle ett tredje företag komma ut med en lösning på att få in båda metoderna i en processor så skulle dom slå ut både amd och intel utan tvekan.

Sorry Raven, you know I love you =)

hahaha samma här mannen :)
#28 - 7 december 2005 23:27
[QUOTE=Frågvis]hacka sig in i försvarets dator?[/QUOTE]

är inte det fortfarande olagligt....?
#29 - 7 december 2005 23:44
vänder på frågan.
har det nånsin varit lagligt ?

datorer ida har en mycket stor brist som gör dom långsamma och det är hårddiskar.
i praktiken går det inte att göra dom nämnvärt snabbare än dom är idag pga att dom är mekaniska.
finns elektroniska och dom är utan problem 4-5ggr snabbare i den mån moderkortet hinner med, moderkort är oftast designade för långsamma mekaniska hårddiskar och inte snabba elektroniska hårddiskar.

det går att snabba upp hårddiskhastigheten genom att para ihop flera hårddiskar.
nåt många moderkort kommer med inbyggt ida men är prestandamässigt dåligt då dom förlitar sej på processorn för mycket arbete.

finns kontrollerkort med egen processor men dom är svindyra.
#30 - 8 december 2005 00:03
nej troligtvis har det inte varit lagligt någonsin... :D
#31 - 8 december 2005 00:21
sen har inte priset på datorn sådär jättemycket att göra med hackning.

det som kostar är när man ska bygga en speldator.
bara grafikkorten skulle gå på 15.000 kr
#32 - 8 december 2005 08:51
Ha ha ha, visst är det kul att koppla av med något hjärndött dataspel ibland men aldrig att jag skulle bygga om datorn för ändamålet. Spel som cs, wow är ju dessutom rena drogerna, folk fastnar ju för att aldrig riktig bli normala igen...

Jag hade en skrämmande episod när jag drömde á la age of empires, (muahahaha), tänk dig att vakna av att du hör "wololo" och tror att du skall bli konverterad.... :D
#33 - 8 december 2005 08:54
hade ja haft riktigt mycke pengar hade ja byggt en sån där grotesk dator men inget ja kommer bygga nu.

när det gäller spel klarar man sej i regel bra med andra generationens grafikkort.
dom flesta där ligger upp till 3000 men finns dyrare också.

ligger nånstans i mitten på 3:e generationen själv och hari nga större problem med spel men hade varit kul med lite mer prestanda så man kunnat köra lite AA och AF.
ger bättre bildkvalite men kräver grymt med prestanda

på tal om spel.
är förtjust i en del av dom där skjuta döda spelen.
för ett par år sen körde ja ett spel som heter return to castle wolfenstein.
vakna upp en morgon av att ja hade drömt att ja kröp runt i en sönderbombad stad växte mossa överallt och hade ett prickskyttegevär och sköt tyskar.
den drömmen va skitgo :D
#34 - 8 december 2005 09:08
Om jag hade riktigt mycket pengar kanske jag hade fått någon annan till att bygga om datorn för massa pengar bara för sakens skull...

Dataspelande kommer ta död på mänskligheten förr eller senare. Alla killar stannar hemma istället för att vara ute och utföra sina fylleraggsplikter :D .

Mitt ex spelade 80% av sin lediga tid, vi hade en nätverkskabel som gick in till grannarna + att två av hans kompisar hade datorerna där så de kom över i tid och otid. Fattar du varför det inte höll i längden...? :D speciellt som resterande 20% ägnades åt att röka/vara otrogen bakem ryggen på mig!

Är det inte lite tidigt för att du skall vara uppe?
#35 - 8 december 2005 09:16
inte tidigt SENT haha

spelar gärna spel men de finns gränser.
kattans mat vatten å låda måste ju inspekteras minst 1gång per dygn :rolleyes:

ett stort problem i dagens samhälle är att många inte fattar hur beroendeframkallande internet och datorspel kan va.

själv klarar jag mej utan spel men utan internet då får jag panik, är högt å lågt om ja inte sitter i soffan studsandes blängandes på modemet ;)

i praktiken är det mer sanning än skämt :/
#36 - 8 december 2005 10:32
öh....? varför...? Du är inte en av de där blodsugande typerna va...? Eller rättare sagt en av de galna folk som faktiskt tror att de är vampyrer...? Och om du är det så är det självklart inget galet med att dricka lite blod då och då, men jag smakar dåligt! :D och jag har vitlök!

Vara utan internet är inget vidare, jag hoppas det dröjer länge innan min nästa episod... det har ju blivit så självklart att vad det än är kan man ta reda på det över internet... mycket smidigt och mycket tillgängligt.

Du, du kanske skulle testa det där med att sova ibland...?
#37 - 8 december 2005 10:59
[QUOTE=Raven]
haha hade väntat mej nåt liknande tidigare om sanningen ska fram ;)
men ser man till dom data som finns så slår amd intel på fingrarna gång på gång på gång när det gäller prestanda i spel.
intel brukar va snabbare när det gäller musik å video.
oftast är skillnaden så liten så inte ens alltid dom program som används för att mäta visar rätt men ibland är skillnaderna groteskt stora också.
halflife2 till exempel.
där är amd64 3200+ bättre än intels 3.8ghz
ska försöka hitta länken till testet.[/quote]

Haha! Å där kom mitt väntade svar :D
Har känts lite som att du har bäddat för en sån diskussion. Min gissning är att du vill ha den? hehe. Har kliat i fingrarna många gånger när jag läst dina inlägg, men inte orkat kommentera det eftersom jag antog att det skulle bli gigantiska följder. Misstanken var tydligen inte helt fel ;)

inget personligt men vet lite för mycket om strulande datorer för att bli övertygad om att problemen ifråga är processorrelaterade av det lilla du skrev y0da.

Mjo.. vi pratade väl om processorer ja ;) Var inte min mening att peka ut processorerna i mina datorer som syndabockar. Den främsta anledningen till strul är ju de andra komponenterna. Säkerligen helt fungerande komponenter men de håller inte sams om de hålls i samma chassi ;)
Min Thunderbird strulade som fan pga ett moderkort från ASUSh*rorna, tror jag kan göra ett bättre moderkort med en tändsticksask och en rulle ståltråd nästan. Ok att moderkort kan strula med vissa komponenter. Men i detta fallet så var det moderkortet som strulade med komponenter som var onboard. Väldigt duktigt måste jag säga. Nordbryggan, sydbryggan och pci-bussen var inte direkt sams, kombinationen med creative ljudkort gjorde inte det hela så mycket bättre heller direkt ;)

minnena till exempel påverkar väldigt mycket och bara för ett minne från en tillverkade funkar betyder inte att ett likadant minne köpt 2 veckor senare typ funkar.

sen påverkar saker som moderkort extremt mycket.

sen tillkommer ju hårddiskar ljudkort nätverkskort cd/dvd medmera.

numer har dock dom flesta problem försvunnit när det gäller hårddiskar cd/dvd och nätverkskort.

Hårddiskar har jag aldrig hört att de kan skapa hw konflikter faktiskt. Låter knepigt, men det kanske stämmer. Vad det gäller minnen så är det ju en djungel. De flesta av mina hw problem har jag kunnat lösa genom att byta minnen ;). Moderkort är väl också ett vanligt 'fel'. Jag köper alltid de dyraste varianterna där, tycker moderkortet är den viktigaste komponenten i systemet egentligen. Hjälper inte så mycket om man har vrålsnabba minnen och cpu's om man har ett moderkort som inte står pall för trycket. Kan även tillägga att jag är hemligt förälskad i MSI kort. DOT teknologin är ju helt underbar. Min 2.8 körs som 2.8GHz, men vid behov så klockas den upp till +20%.

beror mycke på vilken intel man har och om man väljer intels fläktlösning.

3.8ghz strular till exempel en hel del i en del av dom tester jag läst pga sin extrema värmeutveckling men släng på en vetti kylfläns så är värmen där inga osm helst problem.

du skrev datorn stängde av sej, då har du haft nåt program eller moderkort som gjort de för p4 ska väl bara "throttle down" när dom blir för varma.

Kan nog besvara detta med ett ord. MSI :D
Kör inga övervakningsprogram i övrigt.

intels senaste "dual core" ska man iallafall va försiktig med.

läste ett test om den där 3 av 5 moderkort i praktiken brann upp för processorn drog för mycket ström :rolleyes:

värstingmodellen övre gräns ligger på 145w(teoretisk gräns) ren värme.

är långt mer än dubbelt va min ligger på (67w teoretisk gräns) men har inte dubbla prestandan :p

Inte(l?) en susning.. Är inte uppdaterade på nyare hårdvara. Jag hårdpluggar när jag ska skaffa något istället. Skulle jag hålla mig uppdaterad här så blir jag bara köpkåt ;) Livsfarligt detdär.

mej veterligen har inte processorn i sej själv nåt inbyggt för att bryta utan de ska göras via moderkort/programvaran men kan ha fel, inte påläst om den processorn.

Har för mig att det skulle finnas nån finess i den proppen som gör att den slår av om den blir överhettad. Thermal blabla nånting. Men jag har även för mig att den funktionen strulade rätt duktigt. Tror nog att de har lagt den funktionen i mammabrädorna idag?

håller inte med amd ligger i samma prisklass som intel så fattiglappar väljer nog celeron och sempron istället.

gamers självklart amd är ju bevisat bäst till spel sen har också amd en minnesbus som är vida överlägset va intel har som fortfarande kör på en design som är över 10år gammal.

Gamer=Lamer=AMD
ajjemen! :D
Fattiglappar väljer väl iofs någon snikprocessor ja. Celeron och semphron står väl högt i kurs där.. tyvärr ;).
Har inte kollat dagens priser, men förr så var ju AMD rätt mycket billigare än Intel och det var ju en stor anledning till att folk köpte dem

nja många som köper intel servrar gör det pga namnet.

sen har amd kommit en lång väg inom serversegmentet och är minst lika driftsäkra som intel är.

många problem idag beror ju på kringutrustning som strular och inte processornerna.

Mja.. mjo.. Pga namnet och pga att intel iaf förr har varit betydligt stabilare. När man köper en server så vill man ju ha den stabil. Även om det är så som du säger att AMD idag gör bra servrar så är det väl inte säkert att man vågar lita på det. Iaf inte om det är någon viktigare server.
Ta de lite större nätverken som exempel. Hur många AMD servrar tror du det finns i IBM och Microsofts nätverk, va? va? va? :D *asg*

amd ligger mycket långt framme ida och erbjuder även 64bit till laptop nåt intel inte gör va ja vet.

Mjo, möjligt. 64 fanns ju inte när jag köpte min laptop. Men när jag kollar bärbar så kollar jag inte primärt efter prestanda utan mer batteritider och sådant. Där låg amd inte speciellt bra till. Min laptop går i 5-6 timmar i normalt drift, och den är nu 1-1,5 år gammal.

såvida du inte kan visa konkret fakta om det så tar jag det som bs.

om nu amd räknar fel så ofta så skulle ju amd inte va stabila för fem öre.

program som seti@home folding@home och dylikt skulle krasha hela tiden till exempel.

amd64 är den processorn som folket bakom f@h till exempel rekommenderar om man ska bygga en dator just för att "folda" det måste ju säga en hel del.

sen är också amd64 den processor som är mest överklockningsbar och överklocka ökar risken för felräkning väldigt mycket och om nu processron räknar fel i tid och otid skulle dom strula ordentligt vilket dom inte gör.

pratar en del med en snubbe som kör en opteron överklockad med över 80% och den är mycket stabil, runt 2.8ghz med luftkylning.

det högsta intel har legat hittils är runt 5ghz och det med kvävekylning.

http://www.intel.com/amdsuckass.html
Där finns all fakta om det. Men skynda dig att kolla länken, tror de kommer att ta bort sidan rätt snart!!!
Har ingen konkret fakta annars, är mer vad jag har hört från flera olika håll.

jadu bara gudarna vet va ja kommer välja nästa gång.

brukar titta mycke på pris prestanda kvalitet funktionalitet och vad processorn är bäst på och välja utifrån det.

huvudorsaken till att jag valde amd64 förra året va att ja behövde en ny dator och planerar att ha den i minst 1år till kanske 2 och då är det ju lika bra å köpa nåt som har en framtid vilket 32bit processorer inte har direkt.

Beror väl på din definetion av framtid. Visst lär det väl gå över till 64 inom snar framtid, men det betyder ju inte att 32 kommer att vara utdöda för det. En dator "håller" ju inte speciellt länge ändå. Så ur den aspekten tror jag inte det spelar någon större roll. Men när man köper en dator nu så är det ju inte fel att välja 64 iom att de lär vara en hel del snabbare än 32. Kanske håller de något längre pga detta ändå. Min dator lär nog hänga i 2-3 år till skulle jag tippa. Tror den är ca 2 år gammal nu. 2.8GHz var det snabbaste som fanns på marknaden då, och MSI kortet var överlägset bäst. Även att det finns snabbare datorer på marknaden nu så kan jag inte påstå att min är seg eller slö på något sätt. 2.8GHz med 1gb minne räcker gott och väl för mitt bruk.

Puss på dig! =)
#38 - 8 december 2005 11:59
:D Det sägs att redan dom gamla grekerna använde Intel i sina datorer och krigsmaskiner.
#39 - 8 december 2005 12:34
[QUOTE=y0da]Det finns AMD människor och det finns Intel människor. AMD människor hävdar att AMD är överlägset allt annat och Intel människor vice versa. Detta är vanligtvis en extremt färgad åsikt. Det man själv har är alltid bäst, och då fortsätter man med det i framtiden också.
Själv var jag först intel människa, sen var det amd, amd, intel. etc, etc.
Mina "modernare" datorer har varit följande: Intel P2 333MHz, Dual Intel P2 400MHz(server), AMD Duron 800MHz(ws1), AMD Thunderbird 1.2GHz(ws2), Intel P4 2.8GHz(nuvarande ws), Intel P4 2.4GHz(htpc), Intel Pentium Centrino M 1.6GHz(bärbar).
Vad det gäller värmen så är det bs att Intel skulle smälla så lätt, min erfarenhet säger att det är tvärtom. Fläkten till 2.8'an stannade en gång, datorn stängde genast av sig när tempen började bli farligt hög. Thunderbird skulle också göra så, men när min fläkt stannade så hände det ingenting. Som tur var satt jag vid datorn och ett övervakningsprogram fick mig att uppmärksamma problemet.

Ok.. jag är Intel anhängare, eller hur?.. hehe

Var bara tvungen att skicka detta inlägg eftersom vi har en AMD fanatiker ibland oss, och en sådan kan man ju inte låta härja fritt här, hehe.
Sorry Raven, you know I love you =)[/QUOTE]

Jag står på raven´s sida i detta argument! Amd e bäst :P
#40 - 8 december 2005 12:39
Något jag alltid har hatat med AMD är att dom skryter med "amd blba bla 2400+" eller liknande. En processor som har en klockfrekvens på 1800 megahertz kan aldrig gå i 2400a ;-)

Thats IT

Mvh: Adam (som inte köper grisen i säcken)
INTEL INTEL INTEL INTEL INTEL INTEL är bäst
#41 - 8 december 2005 14:17
[QUOTE=Adamzon]Något jag alltid har hatat med AMD är att dom skryter med "amd blba bla 2400+" eller liknande. En processor som har en klockfrekvens på 1800 megahertz kan aldrig gå i 2400a ;-)

Thats IT

INTEL INTEL INTEL INTEL INTEL INTEL är bäst[/QUOTE]

Fast nu säger ju inte 2400+ att den jobbar i 2400MHz utan att deras processor motsvarar en 2400MHz processor.
Står det då 1.8 på en cpu och 2.4 på en annan så tror "folk" att 2.4 är snabbare. Med anledningen till detta så skrivs det istället ut vilken kraft de motsvarar i intels mått.
#42 - 8 december 2005 16:33
Det var ju precis det jag skrev :D
#43 - 8 december 2005 19:11
[QUOTE=Bucket]Jag står på raven´s sida i detta argument! Amd e bäst :P[/QUOTE]

nja den processorn som passar bäst för ens behov är bäst.
sen om det är amd intel via eller nåt annat märke spelar mindre roll.

själv valde jag amd just för att jag byggde en dator för spel.
hade jag byggt en dator för videokonvertering är möjligheten stor att jag valt intel istället.

Något jag alltid har hatat med AMD är att dom skryter med "amd blba bla 2400+" eller liknande. En processor som har en klockfrekvens på 1800 megahertz kan aldrig gå i 2400a ;-)

skryter ???? va ligger skrytet ???

dessutom arbetar en 2400+ i 2ghz och inte 1.8ghz.
körde ett litet test program för snart 2 år sen mellan min 2400+ och polarns p4 2.53ghz va rätt intressant faktiskt.
va rätt lika resultat men skulle ja köra samma test ida skulle min 2400+ vinna utan tvekan, är något överklockad ida.

Thats IT

INTEL INTEL INTEL INTEL INTEL INTEL är bäst

vad menar du med "grisen i säcken"
vad har du för fakta som stödjer ditt påstående om att intel är bäst ???
låter i mina öron som bs nämligen
#44 - 8 december 2005 19:14
[QUOTE=y0da] Fast nu säger ju inte 2400+ att den jobbar i 2400MHz utan att deras processor motsvarar en 2400MHz processor.
Står det då 1.8 på en cpu och 2.4 på en annan så tror "folk" att 2.4 är snabbare. Med anledningen till detta så skrivs det istället ut vilken kraft de motsvarar i intels mått.[/QUOTE]

dels rätt dels fel(?)
hastigheten ska va relativ till thunderbirden enligt amd.
amd processorn kanske behöver 20 klockctycler för att göra en sak.
intel processorn kanske behöver 30 cycler för att göra precis samma sak
det är där skillnaden ligger.
dom processorer som finns i macintosh kanske i sin tur gör samma sak med bara 10 cycler.
fick höra för några år sen av en macintosh fantast att hans processor behövde 8cycler för nånting intel behövde 32 cycler.
#45 - 8 december 2005 19:15
[QUOTE=Raven]Vad har du för fakta som stödjer ditt påstående om att intel är bäst ???
låter i mina öron som bs nämligen[/QUOTE]

Gah!
#46 - 8 december 2005 19:15
[QUOTE=Gummiankan]öh....? varför...? Du är inte en av de där blodsugande typerna va...? Eller rättare sagt en av de galna folk som faktiskt tror att de är vampyrer...? Och om du är det så är det självklart inget galet med att dricka lite blod då och då, men jag smakar dåligt! :D och jag har vitlök![/QUOTE]

ja drack ju faktiskt en hel del blod förra veckan ;) när slaktarn tog stora kniven och skar ut en tand :rolleyes:

jag ÄLSKLAR vitlök :D
#47 - 8 december 2005 19:20
[QUOTE=Raven]

amd processorn kanske behöver 20 klockctycler för att göra en sak.
intel processorn kanske behöver 30 cycler för att göra precis samma sak
det är där skillnaden ligger..[/QUOTE]

Förklara för mig vad en cycel är ................:D
Och sedan kan du kanske gämföra det med vad en hertz är

Siffrorna pratar för sig själv så att säga
http://www.passmark.com/cpureview/pics/cpuspeed_int_add6.gif

Så, undrar hur mycket BS det igentligen var, och vem det var som slog taggarna ut... ehm
#48 - 8 december 2005 19:30
Vågar jag säga att det är väl burk som burk...?
#49 - 8 december 2005 19:46
[QUOTE=y0da]Haha! Å där kom mitt väntade svar :D
Har känts lite som att du har bäddat för en sån diskussion. Min gissning är att du vill ha den? hehe. Har kliat i fingrarna många gånger när jag läst dina inlägg, men inte orkat kommentera det eftersom jag antog att det skulle bli gigantiska följder. Misstanken var tydligen inte helt fel ;)[/quote]
har gärna en amd vs intel diskussion om den ligger på en bra sofistikerad nivå och inte ligger "amd är bäst allt annat är skit" nivå typ.
är inte konstruktivt och slutar oftast med att de går åt helvete mer eller mindre.

Mjo.. vi pratade väl om processorer ja ;) Var inte min mening att peka ut processorerna i mina datorer som syndabockar. Den främsta anledningen till strul är ju de andra komponenterna. Säkerligen helt fungerande komponenter men de håller inte sams om de hålls i samma chassi ;)

Min Thunderbird strulade som fan pga ett moderkort från ASUSh*rorna, tror jag kan göra ett bättre moderkort med en tändsticksask och en rulle ståltråd nästan. Ok att moderkort kan strula med vissa komponenter. Men i detta fallet så var det moderkortet som strulade med komponenter som var onboard. Väldigt duktigt måste jag säga. Nordbryggan, sydbryggan och pci-bussen var inte direkt sams, kombinationen med creative ljudkort gjorde

huu asus moderkort rör ja inte ens med tång om sanningen ska fram.
hade ett aopen moderkort till p2:an och p3:an och hade liknande problem som du där.
försökte trycka in en cdläsare som secondary slave och då la hela datorn av för den krockade med ljudkortet.
fick gå in och ändra en massa inställningar i biosen man egentligen aldrig ska röra för att få de att funka.

Hårddiskar har jag aldrig hört att de kan skapa hw konflikter faktiskt. Låter knepigt, men det kanske stämmer.

va ett stort problem förr men numer verkar dom ha fått ihop allt.
hade en wd800mb som endast fungerade som slav ihop med en cdrom.
dom andra 3 hårdiskarna av olika märken vägra den funka ihop med.
had en connor tror ja de va som vägrade funka ihop med nånting annat

Vad det gäller minnen så är det ju en djungel. De flesta av mina hw problem har jag kunnat lösa genom att byta minnen ;). Moderkort är väl också ett vanligt 'fel'. Jag köper alltid de dyraste varianterna där, tycker moderkortet är den viktigaste komponenten i systemet egentligen. Hjälper inte så mycket om man har vrålsnabba minnen och cpu's om man har ett moderkort som inte står pall för trycket. Kan även tillägga att jag är hemligt förälskad i MSI kort. DOT teknologin är ju helt underbar. Min 2.8 körs som 2.8GHz, men vid behov så klockas den upp till +20%.

ASGARV båda mina amd har suttit på msi kort och funkar nästan löjligt bra.
mitt nästa blir nästan garanterat msi de också.
msi har också den support ja finner va allra bäst, själv gjort en bit över 10.000 inlägg i deras support forum :D och skrivit denna
http://forum.msi.com.tw/index.php?PHPSESSID=827273071e59fc342bbefb10bc702ac8&topic=38736.0
va lugn du kan få min autograf ;)
tror jag spenderade 15 timmar eller nåt å kolla upp minnen innan jag köpte i våras och dom funkar super.
dot teknologin kör jag inte aldrig gillat den, föredrar klassisk trimning istället dessutom ligger min processor på 100% jämt.

Kan nog besvara detta med ett ord. MSI :D

Kör inga övervakningsprogram i övrigt.

kör inga heller, brukade ha corecenter igång med xp32 för att se när det va dags å damma ur datorn menf unkar inte emd xp64 :(

Inte(l?) en susning.. Är inte uppdaterade på nyare hårdvara. Jag hårdpluggar när jag ska skaffa något istället. Skulle jag hålla mig uppdaterad här så blir jag bara köpkåt ;) Livsfarligt detdär.

huu prata inte om de, går å trånar efter ett nytt grafikkort men skulle va tvungen å köpa nytt nätaggregat och nytt moderkort för att kunna få i de.
har ett par sidor på nätet där ja tittar in och då ser "topics" och läser de som låter intressant.
sen finsn ju en hel del intressant på www.tomshardware.com också.
va ju dom som fick upp en p4 i 5ghz.

Har för mig att det skulle finnas nån finess i den proppen som gör att den slår av om den blir överhettad. Thermal blabla nånting. Men jag har även för mig att den funktionen strulade rätt duktigt. Tror nog att de har lagt den funktionen i mammabrädorna idag?

temp sensorn finns ju numer i processorn, förr satt den ju precis under processorn vilket är smått idiotiskt då den visar fel.
läste ett test där en asus visade över 30grader fel och problemet är att alltför ofta visar dom för lågt.
sen ska man ta dom siffror man får från övervakningsprogrammen med ett par ton salt.
sensorchippet kostar typ 10 öre eller nåt.
ska dom få nåt som är trovärdigt och visar rätt skulle de kosta bra mycke mer än så så i praktiken är de lite hyckleri.

Mja.. mjo.. Pga namnet och pga att intel iaf förr har varit betydligt stabilare. När man köper en server så vill man ju ha den stabil. Även om det är så som du säger att AMD idag gör bra servrar så är det väl inte säkert att man vågar lita på det. Iaf inte om det är någon viktigare server.

jo namn betyder för mycket i branshen.
träffar ju folk då och ibland som är för dell eller hp(uttalas jävligt packad) och pratar om att dom är så fruktansvärt bra men så kollar man upp dom så låter det helt annorlunda.
fick höra va några dell anställa i canada tyckte om sitt företag och kort sagt sa dom köp för fan aldrig dell.
även läst en del supportsamtal och det är skrämmande.
en hade problem med monitorn, prova med annan funkade provade monitorn på annan dator strulade.
ringer och supportkillen säger vänd på vga kabeln efter 2 timmar lägger killen på luren och ringer upp på nytt kommer till en annan snubbe beskriver problemet.
supportkillen bara fråga vad har du för adress du sak få en ny monitor och de samtalet tog under 5minuter.

Ta de lite större nätverken som exempel. Hur många AMD servrar tror du det finns i IBM och Microsofts nätverk, va? va? va? :D *asg*

microsoft kör ju linux på sina update servrar :rolleyes: så mycke tror dom på sin egna mjukvara

http://www.intel.com/amdsuckass.html

Där finns all fakta om det. Men skynda dig att kolla länken, tror de kommer att ta bort sidan rätt snart!!!

Har ingen konkret fakta annars, är mer vad jag har hört från flera olika håll.

länken funka inte.
men kollar man bakåt ska ju intel inte säga ett skit egentligen om felräkningar.
dom har ju haft designfel på sina processorer som resulterat i räknefel.
kan inte minnas att jag sett en enda sida med konkret information om amd och läsfel.
men ska höra mej för lite och se om ja hittar nåt.

Beror väl på din definetion av framtid.

jo precis.
köper man nytt varje vinter spelar de mindre roll men en annan som köper nytt varannat år är de ju lite annorlunda.

Men när man köper en dator nu så är det ju inte fel att välja 64 iom att de lär vara en hel del snabbare än 32.

amd64 till exempel är ju mycket effektiv även när det gäller 32bit applikationer och de är ju inte fyskam.
trots att jag kör xp64 och försöker välja 64bit program så är det fortfarande mycke som körs 32bit.
har senaste daemontoolz installerat och det är ju 32bit medans drivrutinerna är 64bit.
samma med virusprogrammet nod32.

Kanske håller de något längre pga detta ändå. Min dator lär nog hänga i 2-3 år till skulle jag tippa. Tror den är ca 2 år gammal nu. 2.8GHz var det snabbaste som fanns på marknaden då, och MSI kortet var överlägset bäst. Även att det finns snabbare datorer på marknaden nu så kan jag inte påstå att min är seg eller slö på något sätt. 2.8GHz med 1gb minne räcker gott och väl för mitt bruk.

2.8ghz + 1gb minne räcker till typ 99% av marknaden där ute och klarar ju ida alla existerande spel(med vettigt grafikkort) och program och sålänge man är nöjd med det man har så spelar det ju mindre roll vad man sitter med.

Puss på dig! =)

haha tror ja springer å gömmer mej nu ;)
#50 - 8 december 2005 19:49
[QUOTE=Adamzon]Förklara för mig vad en cycel är ................:D
Och sedan kan du kanske gämföra det med vad en hertz är [/QUOTE]
hört talas om stavfel ???
cykel och hertz är i grunden samma sak.

Siffrorna pratar för sig själv så att säga

http://www.passmark.com/cpureview/pics/cpuspeed_int_add6.gif

duktigt jämföra en processor som slutade tillverkas för iallafall 1år sen med en processor som fortfarande tillverkas idag.
sen va också dom 2-3 sista processorna i amd32 linjen erkänt svaga.

vill du jämföra hastighet gå till download.com hämta performance test 6 och installera.
skapa en baseline och skicka till mej...
#51 - 8 december 2005 19:55
Varför vill du ha en test av min gamla P4 1,6a :D
#52 - 8 december 2005 19:57
y0da en kul film.
http://www.overclocking-masters.com/Photos-Screens/undercool-2.wmv

skulle va kul å se hur en p4 reagerar på samma fina behandling
#53 - 9 december 2005 04:46
y0da har du tid över så läs detta.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/print/29cpu-hl2.html

dom har dock kört en del skitsnack.
längst ner står att om spelet uttnyttjat sse3 hade det skiljt i resultatet.
va dom inte nämner är att ett flertal av dom amd processorer dom testat inte har sse3 inbyggt vilket skulle gett ett skevt resultat.
ex: amd64 3200+ winchester har inte sse3 medans amd64 3200+ venice har sse3.
och naturligtvis sitter jag med en winchester :mad:

notera också att en av intel processorna körs med ddr2-533 minnen och pcie grafikkort.
agp har mer latency än vad pcie har vilket påverkar en del.

glöm inte att notera att även gamla amd32 3200+ inte ligger längst ner utan ligger förvånande långt upp.

finns dock en mycket simpel förklaring.
amd har satsat rätt mycket på fpu (floating point unit) vilket intel inte har utan intel har satsat på netburst vilket dom nu får betala för domhar upptäckt att det va i längden ett idiotiskt drag.
dom har förövrigt börjat gå på samma linje som amd gått på i flera år.

kan direkt säga att de finns driver med tester där ute som säger att intel är bättre.
finns lika många som säger att amd är bäst.
men det bästa är att båda företagen jobbar a***et av sej för att bli bäst å komma först men det är vi konsumenter som vinner på det i längden genom snabbare utveckling och lägre priser.
själv hoppas jag att amd och intel kommer ligga "neck in neck" i många år till.
#54 - 9 december 2005 06:06
"Det finns AMD människor och det finns Intel människor."

Själv är jag Bi-Processuell. :)
Två burkar med AMD och en med Intel (som snällt lät sig klockas från 2.8 till 3.4 (!) när vattenkylningen vart igång)

För att återgå till OP så... Tja... Såvida det inte är HD'n som krachat så brukar jag inte snyfta så mycket om något blir fel (HD-krasch tar ju sån tid att åtgärda och nyinstallation är inte alltid så upphetsande...). Ett "haveri" är datorgudens sätt att upplysa om att man måste köpa nyare och roligare komponenter och vem vill gå emot datorgudens vilja? (nästa steg är ju att övertyga sambon om datorgudens existens...)

/J
#55 - 9 december 2005 06:25
[QUOTE=Joacim]Själv är jag Bi-Processuell. :)[/QUOTE]
så du kan aldrig tänka dej en dator med via c3 processor ;)

titta på ett moderkort med en 800mhz via c3 processor.
såg ut som nåt passande till pvr då den hade passiv kylning.
via's ligger långt efter i prestanda men n'är det kommer till värme och elkonsumption är det ingen som slår via på fingrarna.

nyinstallation är inte alltid så upphetsande...).

har ma ghost program till :D
#56 - 9 december 2005 13:29
*gäspar lite*
Rätt bra ämne på den här tråden faktiskt!
Ingen kan klaga på att vi flummar iväg om andra ämnen :D hähä!

F.ö. har jag inte så mycket ork att tillägga så mycket för tillfället.
#57 - 13 december 2005 14:04
Varför varför varför...? Grafikkort måste vara en av de mest överskattade saker i världen! Avskaffa dem... :D Datan höll i två dagar innan det var dags igen! fredag-lördag-söndag-måndag-1/2 tisdag.... tur att man hann beställa ifrån h&m´s julrea innan den krashade!

Annons