[QUOTE=y0da]Det finns AMD människor och det finns Intel människor. AMD människor hävdar att AMD är överlägset allt annat och Intel människor vice versa. Detta är vanligtvis en extremt färgad åsikt. Det man själv har är alltid bäst, och då fortsätter man med det i framtiden också. [/QUOTE]
haha hade väntat mej nåt liknande tidigare om sanningen ska fram ;)
men ser man till dom data som finns så slår amd intel på fingrarna gång på gång på gång när det gäller prestanda i spel.
intel brukar va snabbare när det gäller musik å video.
oftast är skillnaden så liten så inte ens alltid dom program som används för att mäta visar rätt men ibland är skillnaderna groteskt stora också.
halflife2 till exempel.
där är amd64 3200+ bättre än intels 3.8ghz
ska försöka hitta länken till testet.
Själv var jag först intel människa, sen var det amd,
samma här.
första intel va p120 sen ppro200 p3 500 p2 350 sen köpte jag nytt istället för begnagnat och då gick jag efter pris och prestanda och där slog amd intel väldigt mycket.
men numer är amd processorna rätt dyra jämfört med hur dom va förr.
De burkarna som har strulat mest där har varit AMD Duron, AMD Thunderbird samt Intel 2.4GHz. Den klart stabilaste är min P4 2.8GHz, därefter kommer Centrinon.
p120 och pp200 va grymt stabila.
p2:an och p3:an va extremt ostabila och strula.
amd32 xp2400+ har till dags dato fått 2 bluescreen på 2år med den datorn.
min nuvarande amd64 3200+ överklockad med 19% har till dags dato inte fått en enda bluescreen på runt 1år.
inget personligt men vet lite för mycket om strulande datorer för att bli övertygad om att problemen ifråga är processorrelaterade av det lilla du skrev y0da.
minnena till exempel påverkar väldigt mycket och bara för ett minne från en tillverkade funkar betyder inte att ett likadant minne köpt 2 veckor senare typ funkar.
sen påverkar saker som moderkort extremt mycket.
sen tillkommer ju hårddiskar ljudkort nätverkskort cd/dvd medmera.
numer har dock dom flesta problem försvunnit när det gäller hårddiskar cd/dvd och nätverkskort.
Vad det gäller värmen så är det bs att Intel skulle smälla så lätt, min erfarenhet säger att det är tvärtom. Fläkten till 2.8'an stannade en gång, datorn stängde genast av sig när tempen började bli farligt hög.
beror mycke på vilken intel man har och om man väljer intels fläktlösning.
3.8ghz strular till exempel en hel del i en del av dom tester jag läst pga sin extrema värmeutveckling men släng på en vetti kylfläns så är värmen där inga osm helst problem.
du skrev datorn stängde av sej, då har du haft nåt program eller moderkort som gjort de för p4 ska väl bara "throttle down" när dom blir för varma.
intels senaste "dual core" ska man iallafall va försiktig med.
läste ett test om den där 3 av 5 moderkort i praktiken brann upp för processorn drog för mycket ström :rolleyes:
värstingmodellen övre gräns ligger på 145w(teoretisk gräns) ren värme.
är långt mer än dubbelt va min ligger på (67w teoretisk gräns) men har inte dubbla prestandan :p
Thunderbird skulle också göra så, men när min fläkt stannade så hände det ingenting. Som tur var satt jag vid datorn och ett övervakningsprogram fick mig att uppmärksamma problemet.
mej veterligen har inte processorn i sej själv nåt inbyggt för att bryta utan de ska göras via moderkort/programvaran men kan ha fel, inte påläst om den processorn.
Vart köps det mest AMD? Främst gamers, lamers och fattiglappar skulle jag säga ;)
håller inte med amd ligger i samma prisklass som intel så fattiglappar väljer nog celeron och sempron istället.
gamers självklart amd är ju bevisat bäst till spel sen har också amd en minnesbus som är vida överlägset va intel har som fortfarande kör på en design som är över 10år gammal.
kör du en p4 med 533mhz fsb och 400mhz minne så försvinner i runda slängar 15% av prestandan för fsb och minne körs asyncront.
ett problem som inte finns på amd64:er till exempel.
dock bara en tidsfråga innan intel går till amd för att se deras lösning av minnesbusen och sen bygga in det i sina egna.
Vart finns intel mest? Gärna hos servrar samt maskiner som behöver vara driftsäkra.
nja många som köper intel servrar gör det pga namnet.
sen har amd kommit en lång väg inom serversegmentet och är minst lika driftsäkra som intel är.
många problem idag beror ju på kringutrustning som strular och inte processornerna.
Har även för mig att Macintosh har ett samarbete med Intel med deras nyare maskiner? Macintosh är ju väldigt många om kraft men framförallt stabilitet i deras maskiner. Om AMD nu är bäst så är det ju konstigt att de inte valde dem?
kanske för att intel inte kör rättvis marknadsföring.
amd har ju dragit intel inför domstol pga det tror dock inte det är löst än.
Vet inte hur det är med bärbara datorer för tillfället, men när jag skaffade min centrino så fanns det inget alternativ med amd som ens var i närheten av den.
amd ligger mycket långt framme ida och erbjuder även 64bit till laptop nåt intel inte gör va ja vet.
Må hända att AMD klarar göra mer på lägre klockfrekvenser än intels. Men samtidigt räknar de fel oftare än intels också.
såvida du inte kan visa konkret fakta om det så tar jag det som bs.
om nu amd räknar fel så ofta så skulle ju amd inte va stabila för fem öre.
program som seti@home folding@home och dylikt skulle krasha hela tiden till exempel.
amd64 är den processorn som folket bakom f@h till exempel rekommenderar om man ska bygga en dator just för att "folda" det måste ju säga en hel del.
sen är också amd64 den processor som är mest överklockningsbar och överklocka ökar risken för felräkning väldigt mycket och om nu processron räknar fel i tid och otid skulle dom strula ordentligt vilket dom inte gör.
pratar en del med en snubbe som kör en opteron överklockad med över 80% och den är mycket stabil, runt 2.8ghz med luftkylning.
det högsta intel har legat hittils är runt 5ghz och det med kvävekylning.
Om jag skulle köpa en ny dator nu så skulle det utan tvekan bli en AMD 64. Det är väl den som lämpar sig bäst för mina behov för tillfället. Det är alltså en bedömning av vad man har för behov. Att generellt säga vilken som är bäst är inte så speciellt lätt för de är bra på olika saker.
jadu bara gudarna vet va ja kommer välja nästa gång.
brukar titta mycke på pris prestanda kvalitet funktionalitet och vad processorn är bäst på och välja utifrån det.
huvudorsaken till att jag valde amd64 förra året va att ja behövde en ny dator och planerar att ha den i minst 1år till kanske 2 och då är det ju lika bra å köpa nåt som har en framtid vilket 32bit processorer inte har direkt.
AMD fanatiker ibland oss,
fanatiker nja kan inte riktigt hålla med om det har inget emot intel dom gör bra processorer också de ska inte förnekas men dom har valt fel väg att designa sina processorer och det får dom betala mycket dyrt för nu.
en processor kan byggas för att va snabb(intel) eller effektiv(amd)
skulle ett tredje företag komma ut med en lösning på att få in båda metoderna i en processor så skulle dom slå ut både amd och intel utan tvekan.
Sorry Raven, you know I love you =)
hahaha samma här mannen :)