mumbatjuvar tar malens mat

#1 - 10 januari 2006 16:15
Jag har en väldigt duktig Ansistrusmal som äter upp precis alla alger som finns. Då blir jag osäker på om den får tillräckligt med mat och försöker ge den en algtablett. Men malen får aldrig se röken an någon tablett för den tar mina små mumbas hand om och simmar runt med tills den är slut.

Är det någon som har något knep om man vill mata malen? Eller så kanske det inte behövs i 260l och ca 10 cm mal? Har ingen aning men vill gärna att maten skall räcka till två malar[:)]
#2 - 10 januari 2006 16:22
[quote=ki0alma]Jag har en väldigt duktig Ansistrusmal som äter upp precis alla alger som finns. Då blir jag osäker på om den får tillräckligt med mat och försöker ge den en algtablett. Men malen får aldrig se röken an någon tablett för den tar mina små mumbas hand om och simmar runt med tills den är slut.

Är det någon som har något knep om man vill mata malen? Eller så kanske det inte behövs i 260l och ca 10 cm mal? Har ingen aning men vill gärna att maten skall räcka till två malar[:)][/quote]

Hej!

när du matat dina frisimmande fiskar för kvällen så släcker du ner när dom ätit up så klart. efter en stund så har de frisimmande fiskarna börjat slummra till och malarna börjat vakan(då de för det messta är nattaktiva) så släpper du ner en eller två i ngt hörn så kommer malen/malarna snart vänja sig att det är där som kommer att hitta mal så kan du lugnt och säker kolla på medans dina malar tuggar sin mat..

/decimus:)
#3 - 10 januari 2006 16:33
Tack. det skall jag göra!
#4 - 10 januari 2006 16:34
Mata malen när ljuset släckts då får malen maten...
#5 - 10 januari 2006 17:25
Mumbas, vad är det? Jag antar att du menar Mbunas, eller? Kan vara bra att ha koll på begreppen.

I övrigt håller jag med föregående talare, mata när du släckt.
#6 - 10 januari 2006 20:05
Ok! Mbunas är det ju. Jag kan inte stava..[:I]

Annons