multisarna leker inte!?

#1 - 28 februari 2007 09:14
fick veta att multisarna är lätt lekta men det verka inte med mina multisar!har haft de i en vecka de gräver inte heller de är alltid nära snäckorna o gömmer sig iblnd när de blir rädda,nogon vet varför!?
#2 - 28 februari 2007 09:51
För tidigt! tålamod. De måste bli hemtam först.:)

mvh erik l
HazelCR
#3 - 28 februari 2007 10:36
ibra skrev:
fick veta att multisarna är lätt lekta men det verka inte med mina multisar!har haft de i en vecka de gräver inte heller de är alltid nära snäckorna o gömmer sig iblnd när de blir rädda,nogon vet varför!?

Hur många har du?
Hur stort är akvariet?
Har du andra fiskar i akvariet?
#4 - 28 februari 2007 10:37
tycker du ska ta å läsa igenom denna tråden:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95410

:D
#5 - 28 februari 2007 11:18
som sagt så får du ha lite tålamod,, dt har ju bara gått en vecka.. trodde du verklige att dom skulle leka med en gång eller? :)
#6 - 28 februari 2007 11:32
vissa fiskar leker väl ibland så fort, men antar att det är väldigt sällsynt.
#7 - 28 februari 2007 11:53
HazelCR skrev:
Hur många har du?

Hur stort är akvariet?

Har du andra fiskar i akvariet?

jag har 5 st,45 l kar,jag har inga andra fiskar i samma kar
#8 - 28 februari 2007 11:56
som sagt så får du ha lite tålamod,, dt har ju bara gått en vecka.. trodde du verklige att dom skulle leka med en gång eller? :)

hahahaha nej inte exakt men jag trodde att de skulle bilda par direkt!
#9 - 28 februari 2007 11:57
wicked1 skrev:
tycker du ska ta å läsa igenom denna tråden:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95410

:D
tack för tipsen!
#10 - 28 februari 2007 11:58
jullar vad är det för fisk och hur ser den ut!?
#11 - 28 februari 2007 12:01
erik l skrev:
För tidigt! tålamod. De måste bli hemtam först.:)

mvh erik l

jag få göra det men jag tänkt kanse det beror på ph värden och vatten temperatur!jag har 8,0 ph och 26 varmt i vatnet!kan du nott om jullar vad är det för fiskar och hur ser de ut!?
#12 - 28 februari 2007 12:12
jag har 3st multisar i ett 63l kar, dom lekte efter ett par veckor och nu efter 2-3 månader har jag över 30st yngel, kommer fram nya hela tiden.

tur att dom är ganska dyra i inköp fr då kan jag ju tjäna en slant på dom när jag säljer dom :)
#13 - 28 februari 2007 12:24
jag har 3st multisar i ett 63l kar, dom lekte efter ett par veckor och nu efter 2-3 månader har jag över 30st yngel, kommer fram nya hela tiden.

tur att dom är ganska dyra i inköp fr då kan jag ju tjäna en slant på dom när jag säljer dom :)

okej då jag få ha lite tålamod,kan du nott om jullar?beskrivning o bild av arten?
#14 - 28 februari 2007 12:48
ibra skrev:
okej då jag få ha lite tålamod,kan du nott om jullar?beskrivning o bild av arten?

Gå in och titta i artregistret på tangayika och släktet Julidochromis finns några att välja på!

Multisar vill ha en jämn vatten kvalite jag byter ca 10-15 % i veckan. har 24-25 i temp så 26 är ok.De vill ha lite hårdare vatten så jag har lite faxekalk i karet. och snäckskal så att de har valfrihet att byta och bygga om sedan brukar ynglen komma:) . Startade själv ett till kar för 1 månad sedan nu har de börjat para ut så ibland dröjer det. en kul fisk

erik l
#15 - 28 februari 2007 12:56
jag har 3st multisar i ett 63l kar, dom lekte efter ett par veckor och nu efter 2-3 månader har jag över 30st yngel, kommer fram nya hela tiden. :)

Kul det var bra utdelning. Mina förökar sig med bra fart sedan avstannar det om man inte decimerar antalet.

mvh erik l
HazelCR
#16 - 28 februari 2007 13:49
ibra skrev:
jag har 5 st,45 l kar,jag har inga andra fiskar i samma kar

De jag började med 3 par lekte inte när de gick i ett litet utrymme, typ 50 liter. De ynglar av sig rejält i ett 100 liter, där jag har dem nu.
(Jag har även testat i ett ännu större kar, 400 liter)

Men har det bara gått en vecka, så blir rådet att du ska ha tålamod och vänta innan du gör några förändringar.

Bäst är nog att börja med bara ett par, om karet är litet.

100 liter multisar samt Endlers eller någon mer fisk tror jag är bra förutsättningar. Vilken mer fisk man vill ha, beror sig mest av om man vill få mycket yngel eller inte. Det går att välja.
#17 - 28 februari 2007 14:06
HazelCR skrev:
De jag började med 3 par lekte inte när de gick i ett litet utrymme, typ 50 liter. De ynglar av sig rejält i ett 100 liter, där jag har dem nu.

(Jag har även testat i ett ännu större kar, 400 liter)

Men har det bara gått en vecka, så blir rådet att du ska ha tålamod och vänta innan du gör några förändringar.

Bäst är nog att börja med bara ett par, om karet är litet.

100 liter multisar samt Endlers eller någon mer fisk tror jag är bra förutsättningar. Vilken mer fisk man vill ha, beror sig mest av om man vill få mycket yngel eller inte. Det går att välja.

jag ska flytta de till en 150 l kar snart och jag få vänta ett tag tills jag flyttar de sen jag hoppas att de börja o leka,tack för tipset!!!!!!!!!!
#18 - 28 februari 2007 19:34

Hmm, multisar dyra? Jag anser den som bland de billigaste tanganyikacikliderna som finns [:o] . 59 kr här i trakterna.:)
#19 - 28 februari 2007 22:09
Ratz skrev:
Hmm, multisar dyra? Jag anser den som bland de billigaste tanganyikacikliderna som finns [:o] . 59 kr här i trakterna.:)

här i värmland kostar dom 75kr/st så det är ganska dyrt.

sen jämförde jag inte med andra tanganyikaciklider utan rent allmänt.

jämförde med andra fiskar som är lika produktiva som tex platy som kostar runt 15kr
#20 - 28 februari 2007 22:10
erik l skrev:
Kul det var bra utdelning. Mina förökar sig med bra fart sedan avstannar det om man inte decimerar antalet.

mvh erik l

jag har inte märkt än i alla fall att dom inte leker längre, men det börjar bli fullt så jag får väl sätta över en del yngel i ett annat kar snart misstänker jag . usch, vill inte ha fler kar nu,, :)

Annons