Multisar i kalkstensgrotta??

#1 - 23 december 2010 10:28
Hej jag har ett par Lamprologus multifasciatus i mitt 180l akvarium (finns även andra fiskar i karet). Multisarna är inte vid snäckorna utan i stället vid en stor kalkstensgrotta, varför?
Jag har 12 vinbärssnäckor så de borde väl räcka? Har hört att de vill ha många snäckor att välja mellan.
Multisarna började med att gräva vid snäckorna men tröttnade efter någon vecka och nu har de nästan helt övergott till kalkstensgrottan. Har jag fel sorts snäckor eller varför är de inte vid snäckorna? Vad ska jag göra för att få dem att gilla vara där? :confused:
Firreforden
#2 - 23 december 2010 10:51
Många snäcklekare väljer grottor istället för snäckor om de får ett val.
#3 - 23 december 2010 11:00
kan vara så att de är rädda av något slag och är vid grottan, då det ger mer skydd? Mina gör samma sak, fast då är de bland växterna och står och glor
#4 - 23 december 2010 11:09
Okej, alltså finns det inget att göra åt saken då?
Ska jag försöka med att lägga snäckorna i ett hörn med mycket kalkstenar runt om så de kanske känner sig lite säkrare där då eller finns det något annat sätt att få de att känna sig trygga?
Blir det bättre om man köper fler?
#5 - 23 december 2010 12:16
jag har funderat på att istället ta och ha snäckor över hela botten och sedan ha stenar bland snäckorna då, istället för bara i ett hörn.
#6 - 23 december 2010 14:16
Okej, men jag tror inte att mina andra fiskar i karet blir så nöjda då för tex Ornatusarna gillar ju grotter och sånt :)
Men jag kanske kan testa att lägga lite fler stenar bland snäckorna

Annons