multisar!

#1 - 10 november 2004 15:01
Hejsan!
Inhandlade igår 8 st små multisar! =) De är ungefär 2 cm, mer eller mindre... Undrar när hanarna börjar växa ifrån honorna?
En fråga till, äter de räkmix?

mvh Camilla
#2 - 10 november 2004 15:17
Hej

Jag vet tyvärr inte när hanarna växer ifrån honorna, mina var redan lite större när jag köpte dem.
Men de äter räkmix iaf =)
Mina föredrar dock fryst cyclops eller svarta mygg.
#3 - 10 november 2004 15:23
Okej tack så mycket!
Vet du när de blir könsmogna?
#4 - 12 november 2004 12:48
ingen som vet när hanen växer ifrån honan? eller när de blir känsmogna?
#5 - 12 november 2004 13:19
Med tanke på att hanen blir runt 4,5-5 cm och honan bara nån centimeter mindre så finns ju risken att du får vänta ytterligare nån centimeter innan du börjar se nån skillnad. Jag har dock själv inga multisar så det är mer en gissning, ett worst case scenario, så att säga. I bästa fall kanske dom börjar växa ifrån varandra redan nu, som ganska små. Vi får hålla tummarna. :)

(Och jag hoppas du med "multisar" menar snäcklekarna, annars är jag nog HELT ute och cyklar i mitt svar. :D )

Jag funderar själv på att skaffa snäcklekare. Har du dom i ett eget akvarium, och hur stort är det isåfall? Har förstått att dom klarar sej bra även i mindre akvarium (för att vara t-ciklider alltså).
#6 - 12 november 2004 13:26
Jag skulle tippa att din är könsmogna om ca: 6 månader. då ser du även storleksskillnaden på könen.
#7 - 13 november 2004 22:38
dinajel; japp det är snäcklekarna jag pratar om :) Har kollat lite nogrannar och tror de börjar skilja sig i storlek lite nu. De är i ett 112 L, 80 långt och det är bara dem där. De tar inte så stort område, de håller sig oftast över snäckorna.

davide; finns det något annat sätt att se skillnader än på storleken?
#8 - 16 november 2004 09:20
Man ska även kunna se skillnad på att honan är mer gulaktig i grundfärgen samtidigt som hon saknar/har mindre gul söm i stjärtfenan.

Dessa tecken är dock svåra att se. =(
#9 - 16 november 2004 10:07
Mina är mellan 2,5-3 cm och man ser tydligare på vissa av dem vilken som är hane. Inte bara längden utan även att hanen är generellt grövre. Honan har en tydligare vit fläck bakom bröstfenan. Angående när de blir könsmogna... Jag har för tillfället två kullar varav den ena är på 25+ yngel.

Mina L. multifaciatus går tillsammans med Julidochromis transcriptus i ett 100L.

mvh
Peter

#10 - 16 november 2004 10:18
Peter:
tävlar dina jullar med snäckisarna om bottenytan, eller har du löst det på nåt fiffigt sätt med grottor högre upp i karet?
#11 - 16 november 2004 11:06
Honan har en tydligare vit fläck bakom bröstfenan.

Den vita fläcken syns ganska tydligt på någon av bilderna på min zon, kolla där om du vill....
#12 - 16 november 2004 11:33
Ursprungligen skickat av Neptun
Peter:
tävlar dina jullar med snäckisarna om bottenytan, eller har du löst det på nåt fiffigt sätt med grottor högre upp i karet?

Faktiskt inte några problem. Jag har utnyttjat den lilla höjd där finns och byggt upp en klippformation med grottor. Jullarna håller sig runt detta.

Kika på http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120962&gid=290050 hur jag menar.
#13 - 16 november 2004 12:06
Ok
har själv haft funderingar på att köpa ett par jullar när mina multisar flyttar till ett större kar. Tanken är att få in en fisk som håller till lite längre upp i karet än multisarna. Kanske kan man lösa det med någon liknande klippformation.
#14 - 16 november 2004 12:48
har själv haft funderingar på att köpa ett par jullar när mina multisar flyttar till ett större kar.

Jag ser att det går för dig som för mig Neptun, mina Multisar bor tillfälligt i ett 160 liters nu, för att snart flytta till ett 450 med andra Tanganyikaciklider...

Tänker på när du och jag var på Nols och du bara skulle titta lite... och gick därifrån med både multisar och akvarium... efter lite övertalning från mig... inget som jag verkar behöva ha dåligt samvete för då???
#15 - 16 november 2004 13:28
Multisar är ju verkligen trevliga.

Ska skaffa Multisar igen efter 7 års uppehåll.
-Är inte honan aningens mörkare är hanen? Vill minnas att det var så.

-Har någon av er den "storögda" varianten av Multifasciatus? Såg den som fiskbeskrivning på Zoopet.

-Vet ni någon som har Multisar(storögda eller vanliga) i Uppsala/Stockholmsområdet?

-Är "Multisar" den minsta cikliden? Eller finns det några apistogramma som är mindre?
#16 - 16 november 2004 21:41
Peter_F: Det står ju i artbeskrivningen att Jullarna ska para ut och sen ska man flytta de "överblivna", har dina gjort det? Såg att du hade 5 st på din zoon, eller kan alla va tillsammans?
#17 - 16 november 2004 22:09
Fantasi: Garanterat inte... Problemet är att se skillnad på könen när de är såpass små. Hierarkin är redan bestämd, så jag är ganska säker på vem som är den dominanta hanen. Nu ska han bara bestämma sig för vem som blir den lyckliga frugan ;)

//Peter
#18 - 16 november 2004 23:27
Ursprungligen skickat av Tant Nancy

Jag ser att det går för dig som för mig Neptun, mina Multisar bor tillfälligt i ett 160 liters nu, för att snart flytta till ett 450 med andra Tanganyikaciklider...

Tänker på när du och jag var på Nols och du bara skulle titta lite... och gick därifrån med både multisar och akvarium... efter lite övertalning från mig... inget som jag verkar behöva ha dåligt samvete för då???

Jo, de är ena riktiga charmtroll de små snäckisarna :-)

Du skall absolut inte ha nåt dåligt samvete för din lobbyverksamhet, jag hade förmodligen köpt dem förr eller senare i vilket fall. O jag är glad att det blev förr =)

Annons