multis-yngel

#1 - 11 februari 2003 07:36
Min L. Multifasciatus har lekt och igår var alla äggen kläckta, så jag flyttade över snäckan med yngel och den ömma modern till ett separat kar.

Hur länge ska jag låta "mamma multis" gå kvar med sina yngel?

//Pontus
#2 - 11 februari 2003 08:26
Har en fundering till.....jag matar med cyclops. Jag vet att många säger att det är nykläckt artemia som gäller för så små yngel, men mina verkar ta cyclops. Borde jag gå över till artemia ändå eller?

//Pontus
#3 - 11 februari 2003 08:32
Grattis!
Jag hittade frisimmande multis-yngel häromdagen men jag bryr mig inte om att ta upp dem ur karet, min teori är att de yngel som överlever blir starkare individer om de får lära sig att hålla sig undan. Teoretiskt sett kan du ta bort modern direkt eftersom hon ändå inte vaktar ynglen utan snarare sitt revir, jag matar mina med finfördelad räkmix och det verkar fungera bra.

// Magnus
#4 - 5 november 2003 13:26
Hur farligt lever Multifasciatus-ynglen?
Är det vanligt att de äts upp av:
Mamman?
Pappan?
övriga koloniinevånarna?
#5 - 5 november 2003 14:28
De lever inte farligt, om du bara har multisar i karet verkar det som om de klarar sig, anledningen att jag flyttat mina yngel när de nått ca en cm är att det börjat bli trångt i föräldrakaret, samt för att få snabbare tillväxt på ynglen.
#6 - 5 november 2003 14:53
Ok. Jag har N.brichardi och J.regani. Men om de simmar lungt från de andra multisarna så tror jag att det inte är några problem. ingen annan art kommer sig in i kolonin då den skyddas intensivt.
#7 - 5 november 2003 15:01
Jullarna kommer att knipa en del ynel, inget snack om saken, de är bland de värsta yngeltjuvar som finns!
Princessorna brukar vara upptagna med att vakta egna yngel jämt så det är nog ingen fara.

Annons