Multifunktion av 55l akvarium

#1 - 4 april 2009 17:15
Mitt 55l akvarium har varit det svåraste att fixa till :) För den skulle få plats i kontoret och på en bra hylla eller byrå.
Gissa hur det gick!!

Min lack bokhylla fick hamna under sågen där R (sambon) fick använda sina hobbysnickar kundskaper för att få till akvariet i bokhyllan :) Multifunktion ---->me like :D

Jag gillar fjärilsciklider o kakaduaciklider, men detta akvarium lär vara alldeless för liten för ett par, eller?

Tips och idéer på fiskar o växter :) Hur skulle du inrett akvariet?
#2 - 4 april 2009 17:22
Jag skulle haft massor med växter! :D;)
#3 - 4 april 2009 17:30
Massor med växter och inga fiskar?
Why?
osis skrev:
Jag skulle haft massor med växter! :D
Bilagor:
#4 - 4 april 2009 17:41
Såklart fiskar, kom bara på att massa växter skulle passa! ;):d
#5 - 4 april 2009 17:55
ska finnas en massor av "dill" växter i akvariet :) o javamossa, ska imorgon ut och leta efter stenar :)

Vill ha en sorts fisk men måånga =) och sjävklart siameser :) och några mördarsnäckor :)

osis skrev:
Såklart fiskar, kom bara på att massa växter skulle passa! ;):d
#7 - 4 april 2009 18:04
Nice. :)
#8 - 4 april 2009 18:05
Fattas nu bara fiskar och fler växter :) kanske någon sten/stock?

JojjeN skrev:
Nice. :)
Guest
#9 - 4 april 2009 18:37
Fin golden nugget.
#10 - 5 april 2009 10:14
Fint Nubi, och intressant akvarieställning - me like!

Du kan visst ha ett par kakadua ciklider i det där karet.
#11 - 5 april 2009 14:58
TACK!
Jag gillar som sagt möbler som har flera funktioner och i kontoret var det enda stället vi hade plats för ett till akvarium :)
Man måste vara lite klok ibland med uppfinningar (vilket jag tycker jag är :) )

Jag skulle Jätte gärna vilja ha ett par kakadua ciklider :) Måste dock läsa på lite mer om de små kabraterna :)

Markus1984 skrev:
Fint Nubi, och intressant akvarieställning - me like!

Du kan visst ha ett par kakadua ciklider i det där karet.
#12 - 5 april 2009 16:16
En av golden hittades död imorse =(
Storpricken for till fiskhimlen.
Narii skrev:
Fin golden nugget.
#13 - 5 april 2009 16:26
Nubi skrev:

:( Nu blir jag ledsen...:(
#14 - 5 april 2009 16:48
Nubi skrev:

Då bör du titta över dina vattenvärden litegrann innan du släpper i kakaduorna ! :)
#15 - 5 april 2009 20:20
Trist med din Golden, men schysst lösning på hyllan där... Har en lika dan och man kanske skall testa att modda den lite :D
#16 - 6 april 2009 11:55
Multilösning är BÄST! =)
Mkt enkelt var det med, Vi satte fast bokhyllan i väggen så den vart mer stabilt oxå :)

JothaR skrev:
Trist med din Golden, men schysst lösning på hyllan där... Har en lika dan och man kanske skall testa att modda den lite :D
#17 - 6 april 2009 11:55
jo, var inte så kul, men man har ju en till ;-)
osis skrev:
:( Nu blir jag ledsen...:(
#18 - 6 april 2009 11:56
Tror, misstänker att det hade med vattenbyte samt nytt filter till pumpen, Den andra verkar dock mkt starkare eftersom den inte har dött...ännu

Markus1984 skrev:
Då bör du titta över dina vattenvärden litegrann innan du släpper i kakaduorna ! :)
#19 - 6 april 2009 12:01
Nubi skrev:
Tror, misstänker att det hade med vattenbyte samt nytt filter till pumpen, Den andra verkar dock mkt starkare eftersom den inte har dött...ännu

Om du bytte ut filtermaterialet till ett helt nytt kan det ha varit problemet, speciellt om du gjorde vattenbyte i samband med det.

I filtret samlas ju alla nyttiga bakterier som bl.a ser till att inte nitrit bildas.

Tråkigt med fiskar som dör :/
#20 - 7 april 2009 09:40
I kombination med orolighet att vattnet var för varmt, och att sambon påpekade att pumpen lät konstigt så bytte jag i ren panik (trodde att mina fiskar skulle dö) Nybörjareee!!) så bytte jag ut vattnet OCH filtret. Det värsta är att hade nyligen löst om att "nyttiga" bakterier sitter i filtret och att man inte ska göra vattenbyte tillsammans med filterbyte men ändå gör man misstaget

Vad är det man säger: "misstag är till för att lära sig att aldrig göra om det"

nästa gång filterbyte byter jag ett filter rent och det andra får stå kvar. Dvs ett skitigt och ett nytt
#21 - 7 april 2009 09:40
Kakaduorna ska bo i ett annat akvarium =)

Markus1984 skrev:
#22 - 7 april 2009 11:25
Vad har du för akvariepump?
#23 - 7 april 2009 20:01
Har ett nyinköpt Fluval 2 som stått på sen i lördags...eller vare söndag...
Gaffel skrev:
Vad har du för akvariepump?
#24 - 8 april 2009 18:31
Easy Life vattenberedning är bra i nya akvarier. Särskilt om man är orolig för att man har för få filterbakterier och att nitriten ska smyga sig på.
#25 - 8 april 2009 18:40
snyggt med bokhyllan och det passade jättebra inne i ert lilla kontor :). synd att din ena golden nugget dog :(. kan man inte få se en helhets bild på hela ditt akvarium:)? ska du ha mkt växter?

ÄLSKAR VÄXTER :)
#26 - 9 april 2009 13:33
i 55l akvariet ska jag ha mkt växter :)
västerna måste ta till sig lite, nystartad och har som sagt inte så bråttom med att slänga ner fiskarna i det :) Vill ha massa mossa och ska ut och leta efter lerkrukor hemma hos svärmordern :)

Bilder kommer under helgen

macke_fisk skrev:
snyggt med bokhyllan och det passade jättebra inne i ert lilla kontor :). synd att din ena golden nugget dog :(. kan man inte få se en helhets bild på hela ditt akvarium:)? ska du ha mkt växter?

ÄLSKAR VÄXTER :)
#27 - 11 april 2009 11:42
Inte helt klar med 55l akvariet, men det börjar se bättre och bättre ut

Förebild
http://lh6.ggpht.com/_zVJInsSIgjo/SeCA28nqqiI/AAAAAAAAIyA/E380r5LSwGY/s720/DSC04750.JPG
Har t.om fått upp böcker samt pärmar i bokhyllan *duktig mig :D*

Efter bild
http://lh4.ggpht.com/_zVJInsSIgjo/SeCA5fs6v6I/AAAAAAAAIyY/DWblm0hVOWY/s720/DSC04911.JPG
Har bytt sand och fått dit lite fler växter. Stenarna jag hittade var FÖR små för akvariet. Får gå ut till stengropen och leta efter fler stenar :)
Ska ha lite fler växter, javamossa och en snygg rot.
#28 - 12 april 2009 16:58
Du får ursäkta men på din första bild har jag så svårt att se något annat än titeln på boken som står i facket under den vänstra delen av akvariet :D

Tror att det kommer att bli jättebra, men mer växter får du trycka ner...
#29 - 12 april 2009 17:07
Kommer bli jättefint det där :d! Har du tänkt ha bakgrund? Jag har nästan likadant akvarium, välvd framruta fast ett 102-liters.
#30 - 12 april 2009 17:43
Alltid kul att få folk att skratta
Fick den roliga boken av en kompis i julklapp
(hon fick ett får med ett hål därbak av mig i julklapp)
har dock ännu inte fått chansen att tillverka några roliga leksaker ;-)

JothaR skrev:
Du får ursäkta men på din första bild har jag så svårt att se något annat än titeln på boken som står i facket under den vänstra delen av akvariet :D

Tror att det kommer att bli jättebra, men mer växter får du trycka ner...
#31 - 12 april 2009 17:45
Jo bakgrund kommer det att bli, har solfilmsduk som ska på, men dumma jag tänkte på det EFTER att ha fyllt akvariet och det är rätt så tungt att skjuta fram akvareit lite så jag tror det får vänta en liten stund till, tills sambon kommer hem *hihihi*

Marisch skrev:
Kommer bli jättefint det där :d! Har du tänkt ha bakgrund? Jag har nästan likadant akvarium, välvd framruta fast ett 102-liters.
#32 - 12 april 2009 17:46
Nubi skrev:
Jo bakgrund kommer det att bli, har solfilmsduk som ska på, men dumma jag tänkte på det EFTER att ha fyllt akvariet och det är rätt så tungt att skjuta fram akvareit lite så jag tror det får vänta en liten stund till, tills sambon kommer hem *hihihi*

:d Ja alltid är det nåt man glömmer.
#33 - 12 april 2009 18:51
Ja man är så ivrig att få igång karet att man glömmer bort de små detaljerna som gör en hel del :)

Mer mer växter, lite stenar och en rot ska i
#34 - 17 april 2009 11:09
Nu har jag fått dit fler växter och klar för att fiskarna ska flytta in.
Men idag såg jag att mina molly lyc honor är rätt så stora och hannen är på de jämt och ständigt.
De får inte vara ifred en sekund. Funderar på att slänga in de i 55l akvariet så de får yngla av sig i fred. Kan inte vara lätt att ha en översexuell hane som jagar de när de är i 9.e månade. ;-) For now får 55l akvariet funka som ett yngelkar.
#35 - 26 april 2009 20:14
Nee nu har jag gett upp!
Mitt 55l akvarium var bara kass.... växterna började bli bruna och vissa ruttnade, fiskarna som jag hade satt dit (startfiskar) var en siames och tre endlers och de trivdes inte alls.
Ph och Nitrit låg på OK värden...förstod inte varför växterna inte trivdes....
Så allt plockade bort, slängde växterna och fiskarna fick bo i 150l akvariet...där de en gång kom ifrån.
Nu är frågan...vad ska jag göra med 55.an?
#36 - 4 maj 2009 17:24
Nu startas 55l upp igen. Nytt sand, ny inredning är klar. Nu väntas bara på lysrör (phillips aquarell) och sen är allt klart för start.

Före bild
http://lh4.ggpht.com/_zVJInsSIgjo/SeCA35SgfjI/AAAAAAAAIyI/7mIHDGvFSUQ/s912/DSC04907.JPG

Stocken har en gång suttit i mitt 150l. Den fick nu flytta till 55l.

bild på hur det kommer att se ut:
http://lh6.ggpht.com/_zVJInsSIgjo/Sf8kPFbKHvI/AAAAAAAAJZ8/-85DswIqjQo/s912/DSC05560.JPG

Här i kommer det att bo räkor :)
#37 - 4 maj 2009 17:27
Den första länken funkade inte för mig. Coolt med den stora roten.:d
#38 - 4 maj 2009 18:27
#39 - 4 maj 2009 18:29
Nu funkade det! Ser fint ut. :) Va ska de i för räkor då?
#40 - 4 maj 2009 18:31
vore kul med filterräkor... har bara sett de i djuraffären, vet inte mkt om de...ännu.
Annars körsbärsräkor :)
vilka fiskar det kommer att bli vet jag inte ännu...det får vi se längre fram.
Har svårt att bestämma mig :(
#41 - 4 maj 2009 18:34
Vet inte heller nåt om filterräkor. Själv har jag körsbärsräkor, det är den enda sort jag fått tag på hittills. Utbudet här i E-tuna är dåligt.
#42 - 4 maj 2009 18:38
Nubi skrev:
vore kul med filterräkor... har bara sett de i djuraffären, vet inte mkt om de...ännu.

Annars körsbärsräkor :)

vilka fiskar det kommer att bli vet jag inte ännu...det får vi se längre fram.

Har svårt att bestämma mig :(

filterräkor är trevliga små varelser :). har haft sådana och de är roliga att kolla när de sitter på en väst och har sina typ solfjädrar ute och filtrerar vattnet^^.
#43 - 4 maj 2009 18:40
Lustgårdens zoo finns i etuna och de hade flera olika räksorter, kikat där?
Annars finns V-ås ZooHoo och Royal.

Marisch skrev:
Vet inte heller nåt om filterräkor. Själv har jag körsbärsräkor, det är den enda sort jag fått tag på hittills. Utbudet här i E-tuna är dåligt.
#44 - 4 maj 2009 18:43
Nubi skrev:
Lustgårdens zoo finns i etuna och de hade flera olika räksorter, kikat där?

Annars finns V-ås ZooHoo och Royal.

Jo jag vet att Lusgården finns här, brukar ta mig en sväng dit då och då. Nu är det ett tag sen sist, har lite svårt att passa in me deras enda öppettid på torsdagkvällar. Sist jag var där hade de bara körsbärsräkor, kul isf om de fått fler sorter. Blir kanske en tur dit på torsdag då. Tack för tipset :D.

Zoo Hoo är toppen btw :D!
#45 - 4 maj 2009 18:51
Ja zoohoo är toppen!! jätte trevliga människor och schysst service :)
enda nackdelen är väl att de har öppet en gång i veckan och att det är lite dåligt belysning i lokalen speciellt när man vill titta på fjärilarna eller apistogramma

Har du inte sett jätte räkan de har i ett kar, ett sånt kanske man ska ha ;)
#46 - 4 maj 2009 18:54
Du menar väl Lusgårdens Zoos öppettider? Ja de är jättebra att ha att göra med. Synd som sagt att det bara är öppet en gång i veckan. Men de brukar ha bra priser och service. Bara att beställa om det är nåt de inte har. :)

Näe, jätteräkan måste ja ha missat. Värt en resa bara för att se den kanske :D.
#47 - 13 maj 2009 18:48
självklart menade jag Lustgårdens zoo. Såg i förra torsdags att det fanns fler :) jätteräkor.
visst har de bra service :) fast denna gång vart jag lite lessen....trodde jag skulle få hem två honor, fick hem två hanar, så nu har jag fem fjärilsciklids hanar i mitt 150l. Änn har de inte bråkat.

Marisch skrev:
Du menar väl Lusgårdens Zoos öppettider? Ja de är jättebra att ha att göra med. Synd som sagt att det bara är öppet en gång i veckan. Men de brukar ha bra priser och service. Bara att beställa om det är nåt de inte har. :)

Näe, jätteräkan måste ja ha missat. Värt en resa bara för att se den kanske :D.
#48 - 13 maj 2009 18:49
Nubi skrev:
självklart menade jag Lustgårdens zoo. Såg i förra torsdags att det fanns fler :) jätteräkor.

visst har de bra service :) fast denna gång vart jag lite lessen....trodde jag skulle få hem två honor, fick hem två hanar, så nu har jag fem fjärilsciklids hanar i mitt 150l. Änn har de inte bråkat.

Attans otur! Du tror inte du får byta då?
#49 - 13 maj 2009 18:52
Jag vet inte, jag har hoppas på det, det blir lite omständigt med att först fråga (en torsdag) och sen vänta en vecka till för att sen åka dit igen för att byta till sig till. Det blir två veckor som man får vänta *skratt* men men, jag ska dit om 2 veckor och köpa en mal :) till 225l och då ska jag fråga om det är OK :) jag hoppas på det, sen tror jag att jag köper två fjärilshonor i V-ås (ska ändå dit om 2 veckor)

Tycker du det blir lite svårt efter en stund att andas i lustgårdens zoo? Jag får riktigt ont i huvudet och svårt att andas efter 30 min,
#50 - 13 maj 2009 20:52
Marisch skrev:

Lustgårdens zoo har väl 5-6 olika sorters räkor. :)
#51 - 13 maj 2009 21:09
Jupp de har många kar med olika räkor :)

Annons