MP-kuben

#1 - 11 augusti 2010 07:27
Jaha, så har man helt plötsligt blivit akvarieägare igen då. Efter mitt lilla missöde med mitt 960 har akvariesjukan gått och värkt i mig, och när Nubi frågadde vad jag tyckte om en MP-kub som var bra pris på var jag såld.
Nu har jag velat fram och tillbaks i två dagar, och för att antingn sätta spiken i kistan att karet var sålt eller att det var fritt fram att köpa det ringde jag till Hornbach nu på morognen.

Så på måndag drar jag och MaxB till Lidingö för övernattning hos syrran, och sedan till storstaden på tisdagen för lite koll i ett par affärer samt hämta hem karet:D!
Här är lite bilder på karet: http://www.zoopet.com/forum/entry.php?b=8691
#2 - 11 augusti 2010 07:29
[QUOTE=ansjo;1439740]Jaha, så har man helt plötsligt blivit akvarieägare igen då. Efter mitt lilla missöde med mitt 960 har akvariesjukan gått och värkt i mig, och när Nubi frågadde vad jag tyckte om en MP-kub som var bra pris på var jag såld.
Nu har jag velat fram och tillbaks i två dagar, och för att antingn sätta spiken i kistan att karet var sålt eller att det var fritt fram att köpa det ringde jag till Hornbach nu på morognen.

Så på måndag drar jag och MaxB till Lidingö för övernattning hos syrran, och sedan till storstaden på tisdagen för lite koll i ett par affärer samt hämta hem karet:D!
Här är lite bilder på karet: http://www.zoopet.com/forum/entry.php?b=8691[/QUOTE]

Bra farbror!! så ska det låta♥♥♥ du gör framsteg
#3 - 11 augusti 2010 08:01
Härligt Anders! Då drar vi till staden med stort S på måndag!

Lite OT här nu; Idag skall jag hjälpa till att röja ett dödsbo - inget som är direkt kul men grejer man får göra ibland. Killen som skall köra flyttbilen skulle ringa mig på förmiddagen och vi skulle bestämma en tid för möte. Jag känner inte den här snubben och var så jädra inställd på att det var han som ringde - när det istället var Anders som slog en pling för att berätta att kuben var köpt... Det samtalet var rätt spejsat i någon minut, för jag hörde inte att det var Anders, utan trodde det var den här andra snubben... Sorry Anders - du kan ju inte tro att jag är rätt navlad...![:o]

Men, åter till kuben; Kul att du har ett nytt kar nu - det skall bli för jädra kul att se vad du gör med detta!:)
#4 - 11 augusti 2010 08:28
Jo, det ska bli kul att få börja om från början igen:).
Vet inte riktigt vad som kommer i karet, men mina vitfenade rosentetror ligger nog gott till om man inte hittar något annat intressant.
Vidare med inredningen spånar jag runt lite, men det finns tyvärr inga bakgrunder som är snygga samt har rätt mått, utan det får troligen bli Slimline men den nya färgen då.
Karet är borrat i botten som man kan se på bilderna, så allt är förberett för ett ytterfilter så man slipper ha slangar mer än nödvändigt, en intressant lösning kanske...;)
Bilagor:
#5 - 11 augusti 2010 08:42
Grattis till nytt kar! Jag har alltid velat ha en kub. Jag skulle föreslå att du kör utan bakgrund och centrerar inredningen (stenar, rötter och växter) så fiskarna kan simma runt längsmed alla rutorna. Så sällan man ser kar som inte behöver ha slangar hängande längs sidorna :)
#6 - 11 augusti 2010 08:50
Tack för inputen, det är alltid bra med flera som tänker:).
Nu har jag någrakuber här hemma, och jag har beställt några till från Tyskland som troligen kommer nästa vecka, och när dessa är igång har jag 8 kar i lägenheten och endast en av dessa är inte en kub:p...då det är ett 8-kantigt. Så vidare traditionell på akvarieformen kan man nog inte anklaga mig för .
Jag hade tidigare en 70-kub som numera MaxB har hemma hos sig, och det jag upptäckt med en såpass stor kub är att den är ganska svår att planera och plantera, och att få en sida med bakgrund hjälper en hel del. Slimlinen kommer bara att vara på bakre glaset, så att bygga upp karet som du föreslog är inte helt ute ändå då jag är lite anti mot planscher som bakgrund som är ett annat alternativ:).
#7 - 11 augusti 2010 10:22
Planeringen beror ju egentligen på vad man skall ha i kuben. Jag tyckte det var riktigt snyggt så som Anders hade inrett den 70-kub jag har nu. Alltså att man tittade in i karet enbart från en sida. Problemen uppstår om man vill ha insyn via två rutor - då är nog Klottes idé bra, att bygga inredningen i mittenpartierna. Om du nu, Anders, planerar att sätta en bakgrund på endast en ruta (baktill) så skall karet nog tittas i från ett håll - och då är det höjd och djup man får koncentrera sig på!
Jag har redan planerat inredningen i 70-kuben - rötterna har valts ut och placerats där de står optimalt. Nu är det ju lättare för min del då det endast skall gå ett "par" där - förhoppningsvis rejält feta, stora rackare!
#8 - 11 augusti 2010 10:50
Jag tror jag ska placera karet som ett hörnkar då det ska stå i ett hörn i vardagsrummet, alltså i 45 graders vinkel från väggarna så det blir i princip bara frontrutan man kollar genom, men att man även ska kunna kolla lite extra genom sidorutorna.
Men detta är inget som är skrivet i sten, utan input mottages fortfarande tacksamt:)!
#9 - 11 augusti 2010 11:05
Ja, det är så jag brukar sätta kuberna också, så att man använder en ruta som frontruta, men att man kan glutta lite på sidorna också.
Kubformatet är ju egentligen perfekt att köra det invanda "gårdstänket" med - alltså att man klär sido- och bakrutan/orna och på så sätt skapar en "gård" i mitten - så som många väljer att inreda konventionella kar. Med kubformatet får man ju då ett formidabelt djup om man accentuerar hörnena med höga rötter och växter - och kanske placerar en sirlig rot ganska långt fram i karet som bryter vattenytan ovanifrån. Några extra ljuskällor - varför inte LED? - kan placeras bakom denna "frontrot" och få den att hamna i ett lätt mörker samt att den bakomliggande inredningen lyser upp mer och skapar ett mystiskt ljusrum och därmed djup... bara lite input, Ansjo-mannen!:)
#10 - 11 augusti 2010 11:08
Och jag har en månbelysning liggandes med ju:p....
Spottar blir nog lite trixigt då det är heltckande ramp, men hittar man rätt grejer så...får se vad som finns i Duisburg i år:)! Snart så....
#11 - 11 augusti 2010 11:11
Jag skulle verkligen vilja hitta en "heltäckande" LED-lösning just för akvariebruk. Jag var nere på elaffären här i området och kollade led-ljus, och det går att fixa till om man jobbar sig lite... men, vi får se vad det finns för fräna ljuslösningar i tyskland - det vore grymt att hitta något smutt att t.ex. hänga ovanför 70-kuben.
#12 - 11 augusti 2010 11:11
jo det där med ljuset...

Jag har ju en hög med musselblommor i mitt kar och dom lägger sej gärna i framkant och så är det öppet baktil.
vilket får allt ljuset att sila ner
Och bakgrunden blir ljusare än framsidan, ser ut som att karet är 2ggr djupare.
+ att det silar MELLAN blommorna på ytan, så det blir fläckvis med ljus, detta blir också väldigt levande

Min polare har som spottar som kikar ner i karet i olika vinklar! det är redigt snyggt!!
#13 - 11 augusti 2010 11:14
Japp, karro - det är just det där silade ljuset man är ute efter - växtidén där är bra men jag skulle vilja ha detta permanent liksom... och då är nog ganska riktade spottar bäst... måste fan lösa det här alltså!
#14 - 11 augusti 2010 11:21
Det kommer, eller även kanske redan finns:).
Sist såg vi lysrör med bara LED och det är en bra början, det gäller att få tag i princip badrumsbelysning som dels inte har starkström samt är vattentäta.
#15 - 11 augusti 2010 11:21
[QUOTE=MaxB;1439816]Japp, karro - det är just det där silade ljuset man är ute efter - växtidén där är bra men jag skulle vilja ha detta permanent liksom... och då är nog ganska riktade spottar bäst... måste fan lösa det här alltså![/QUOTE]

Dej växter var bara så som lösningen är hos mej...

Kör en skiva som du lägger på karet... som du typ klipper hål i;) så kommer ju ljuset ner där
Och så kan du bara göra nya hål/ändra på skivan, så får du nya vinklar:)
#16 - 11 augusti 2010 11:26
Jo, karro, jag har varit inne på det där med hål som släpper igenom ljus - men det är något speciellt med enpunktsbelysning... grejen är att det finns en uppsjö smålampor men man vill liksom ha en slick lösning på monterandet - jaja, det skall fixa sig!
#17 - 11 augusti 2010 12:38
Kul Ansjo! att du tar tummen ur, sätter dig i bilen och brummar upp till Stockholm med sällskap *jippy!!!*
Kul att man kunde "hjälpa" dig med kuben ;)

Jag hoppas fortfarande på att 450l ska bli min *drömmer* hoppas den finns kvar så du kan se den. Super grym (minus fiskarna)

Håll ett öga öppen för möbelakvarium i XXXL storlek när du åker runt i Storstaden och kikar på olika akvarieaffärer ;) *hihi*
#18 - 11 augusti 2010 12:49
Tack för den, och du vet vem jag beskyller de här tokerierna på, eller;).
Ska hålla korkgluggarna öppna, har du kollat in det karet jag skulle vilja ha sedan? Kolla på sid.2 http://www.akvastabil.dk/media/Effect-Line_katalog_DK.pdf
#19 - 12 augusti 2010 09:53
Det ska bli intressant att snart få hem burken och se hur rampen är uppbyggd. 2x24 watt är i mina ögon i klenaste laget, och skulle det funka hade jag gärna dubblat detta på något sätt.
Även filtreringen ska bli kul att se med redan färdiga insug och utblås som är borrade i bottenglaset. Bara att hoppas att de håller tätt:P...

Ska göra lite plats i en av mina 50-kuber ifall man hittar något kul i storstaden, Akvarielagrets lagerlista är lite imponerande och har de hemma något kul där så får det nog bli lite nya Varbergare;).
#20 - 12 augusti 2010 10:07
[QUOTE=ansjo;1440139]Det ska bli intressant att snart få hem burken och se hur rampen är uppbyggd. 2x24 watt är i mina ögon i klenaste laget, och skulle det funka hade jag gärna dubblat detta på något sätt.
Även filtreringen ska bli kul att se med redan färdiga insug och utblås som är borrade i bottenglaset. Bara att hoppas att de håller tätt:P...

Ska göra lite plats i en av mina 50-kuber ifall man hittar något kul i storstaden, Akvarielagrets lagerlista är lite imponerande och har de hemma något kul där så får det nog bli lite nya Varbergare;).[/QUOTE]

Ja, det är för jävla synd att man inte har någon burk igång, nu när vi ändå tar oss upp till storstan... men, vi hoppas såklart att du får med dig något sketabra!
#21 - 12 augusti 2010 10:37
[QUOTE=MaxB;1440143]Ja, det är för jävla synd att man inte har någon burk igång, nu när vi ändå tar oss upp till storstan... men, vi hoppas såklart att du får med dig något sketabra![/QUOTE]
du kan ju göra som jag och nubi har gjort... jag har alla hennes fiskar tills hon hittat akvarierna hon vill ha;)
#22 - 12 augusti 2010 11:29
Vilken snygg kub! :D
#23 - 12 augusti 2010 11:49
[QUOTE=karrokaja;1440148]du kan ju göra som jag och nubi har gjort... jag har alla hennes fiskar tills hon hittat akvarierna hon vill ha;)[/QUOTE]

Jooo, men du bor lite långt bort...;)

Klart, Ansjo-mannen skulle ju kunna ha lite fisk åt mig ett tag - men det funkar nog inte så bra just nu. Jag väntar och får tåla mig tills efter tyskland!
#24 - 12 augusti 2010 12:05
en anledning att hälsa på...lämna fisk:p

Nej jag menade att du ska hyra en dej hos ansjo;)
Men det är lite bökigt...bättre å starta upp burkarna i lagom tid och så är det bara till att pyttsa i schnizel-fisk när man kommer hem:)
#25 - 12 augusti 2010 12:11
[QUOTE=karrokaja;1440174]en anledning att hälsa på...lämna fisk:p

Nej jag menade att du ska hyra en dej hos ansjo;)
Men det är lite bökigt...bättre å starta upp burkarna i lagom tid och så är det bara till att pyttsa i schnizel-fisk när man kommer hem:)[/QUOTE]

Visst, jag hajade såklart vad du menade! Men, jag väntar till schnizlarna är hemma - kan knappt bärga mig!:)
#26 - 12 augusti 2010 12:23
[QUOTE=MaxB;1440177]Visst, jag hajade såklart vad du menade! Men, jag väntar till schnizlarna är hemma - kan knappt bärga mig!:)[/QUOTE]

Haha!! åhhhh jag vill med!!!
Åhh jag har ingar pengar!
Åhhh jag driver tråden till OT-vansinne
#27 - 12 augusti 2010 13:22
Kanske du skulle panera de schnitzlarna du ska ta med hem och provsmaka, det blir iaf snygg form på dem. Runda och tjockt fina:D...
#28 - 12 augusti 2010 13:52
Om dom dör på vägen hem så...:p Dyr middag!
#29 - 12 augusti 2010 14:17
har du bestämt dej för ett par eller en grupp?
du kör par va??
#30 - 12 augusti 2010 14:25
Ja, jag har ju haft lekande discus massor av gånger, men inte två fetingar ensamma där de kan gå i lugn och ro med sina små - detta vill jag uppleva, fota och filma in absurdum. 70-kuben har jag på känn blir perfekt för detta!
#31 - 12 augusti 2010 14:32
Trevligt!
Har du någon speciell variant som förstaval?
#32 - 12 augusti 2010 15:30
Otroligt smidigt att ha en vän som har ett 900l med få invånare ;) Då kan man dimpa ner sina fiskar tills man hittat ett kar.
Karro my love, jag är EVIGHT TACKSAM för din hjälp :)
#33 - 12 augusti 2010 16:33
[QUOTE=Nubi;1440226]Otroligt smidigt att ha en vän som har ett 900l med få invånare ;) Då kan man dimpa ner sina fiskar tills man hittat ett kar.
Karro my love, jag är EVIGHT TACKSAM för din hjälp :)[/QUOTE]

♥♥
#34 - 12 augusti 2010 19:01
[QUOTE=quattromaniac;1440217]Trevligt!
Har du någon speciell variant som förstaval?[/QUOTE]

Halloj Quattro! Jag antar att det var till mig frågan var ställd... eller hur?
Jag har ju haft en hel del fina vildfångade discusar, som jag och Ansjo köpte av KajP. - finns en tråd om det här någonstans - och en massa andra odlade. Jag tycker om både de vilda "riktiga" varianterna och de färgglada - som vi brukar kalla discodiscus.
När jag och Ansjo drar ner till tyskland kommer det att se ut ungefär som på länken nedan - det gäller bara att försöka välja - det skall hem något redigt saftigt, spelar ingen roll vad ett par kostar!
Kolla här; http://www.mondodiscus.com/discus/articoli-mondo-discus/duisburg-2008-gli-stendker.html
#35 - 12 augusti 2010 19:20
[QUOTE=MaxB;1440296]Halloj Quattro! Jag antar att det var till mig frågan var ställd... eller hur?
Jag har ju haft en hel del fina vildfångade discusar, som jag och Ansjo köpte av KajP. - finns en tråd om det här någonstans - och en massa andra odlade. Jag tycker om både de vilda "riktiga" varianterna och de färgglada - som vi brukar kalla discodiscus.
När jag och Ansjo drar ner till tyskland kommer det att se ut ungefär som på länken nedan - det gäller bara att försöka välja - det skall hem något redigt saftigt, spelar ingen roll vad ett par kostar!
Kolla här; http://www.mondodiscus.com/discus/articoli-mondo-discus/duisburg-2008-gli-stendker.html[/QUOTE]

Fy helvete!!!!

Jag gråter... gissa varför därför att jag hatar fisken
Men den är ju SÅÅÅÅÅÅÅ SNYGG - har kommit på mej själv, jag sitter och läser om diskus?? vafan då för?
Tror jag börjar få nåt virus som gör att man inte tänker normalt:p
#36 - 12 augusti 2010 19:57
Jösses, vilka bamsar... hur gamla är de diskusarna?
Och du, karrokaja! En diskus är ingen FISK, det är ett husdjur :d!
#37 - 12 augusti 2010 21:51
[QUOTE=MaxB;1440296]Halloj Quattro! Jag antar att det var till mig frågan var ställd... eller hur?
Kolla här; http://www.mondodiscus.com/discus/articoli-mondo-discus/duisburg-2008-gli-stendker.html[/QUOTE]
Jepp, och där finns några sådana par att välja mellan:D!
[QUOTE=karrokaja;1440302]Fy helvete!!!!

Jag gråter... gissa varför därför att jag hatar fisken
Men den är ju SÅÅÅÅÅÅÅ SNYGG - har kommit på mej själv, jag sitter och läser om diskus?? vafan då för?
Tror jag börjar få nåt virus som gör att man inte tänker normalt:p[/QUOTE]Jaha, det är så diskussjukan börjar....;)

[QUOTE=Lilla Damen;1440305]Jösses, vilka bamsar... hur gamla är de diskusarna?
Och du, karrokaja! En diskus är ingen FISK, det är ett husdjur :d![/QUOTE]
Helt rätt my little lady:). Sedan kan man för ärlighetens skull skriva lite om dessa diskus. De är mäktiga på bild, men i verkligheten är de verkligen mäktiga på både ett och annat sätt. Det finns faktiskt några par som är rent sjukt stora, sedan är det en smaksak om man gillar dem eller inte, personligen har jag lite svårt för de som ser ut som broilers och är, jag lovar, inst 5 cm över pannan.
Tyvärr är det ofta dessa par som säljs de som är lite äldre och har börjat gå ner med antal lekar och yngelproduktion, för att de ska vara riktigt lönsamma att ingå i avelsarbetet. Men för oss dödliga spelar det ofta ingen större roll, och verkligen inte i Mats fall eftersom lek och avel inte är det primära i hans fall.
Det ska bli riktigt kul att få vara med och kolla in vilket par mannen väljer:D!
#38 - 12 augusti 2010 22:37
Stämmer bra att de beter sig mer som ett husdjur :)
Inte ett dugg rädda heller, precis som tex. hundar verkar större fiska vara mer trygg i sig själva!
De är grymt nyfikna å ska vara framme å titta på allt man gör i karet :)
Nån som vet varför det är så lite gula varianter här i europa?
På sidor från USA och Asien har jag sett fler tex. yellow diamond.
Skulle suttit fint med ett gul par i mitt lilla kar!
PS. inget avundsjuk alls på resan till Tyskland :D
#39 - 12 augusti 2010 23:27
Halloj, Boys and Girls! Här har ju svaren rasat in redan och det är inte mycket jag kan tillägga...
Jo, nog är det så att discus är som vovvar, tillgivna och på något konstigt vis "intelligenta" på ett sätt som jag inte kan sätta ord på. Vanligtvis brukar de flesta fiskar bli mer eller mindre handtama, de kommer fram till rutan och vill ha mat o.s.v. Troffarna brukade var helt galna, käkade ur näven och såna grejer.... Men, discusar... ja, jag vet inte hur jag skall förklara det. De jag har haft har jag mer eller mindre fått en "personlig" relation till.
En grej som springer fram ur minnet är när Anders beslutade sig för att hans grupp av vildfångade discusar (från samma grupp som jag redan hade i mitt kar) skulle få gå med mina. Det var vackert att se hur Anders kom med flyttlådan och bara tog discus efter discus, sakta och fint med händerna, ur lådan och i karet. Ingen stress, inget skvalp och sprätt - bara ett lugnt tag med ena näven, runt varje fisk - i karet - handen var fortfarande kvar runt discusen vid nersänkandet och den snabba "inkoppning" som behövdes - och fisken simmade sakta ur näven och ut i karet. Vackert!
Själv matade jag och, nästan kelade jag med dessa enormt fina discusar. Skulle jag ansa någon växt, flytta någon rot en aning eller göra något annat i karet var de framme och pockade på uppmärksamhet - de var nyfikna och simmade hela tiden nära händerna - jag fick försiktigt mota bort dom så att de inte var i vägen - och dessa var vildfångade...!!!!
Det var likadant med de odlade jag hade förr - inga problem att byta vatten när de hade ägg eller frisimmande yngel - de var hur coola som helst. Man kan inte annat än att älska dessa fiskar, så som man älskar hundar, katter eller andra husdjur,
Visst, det här är en romantiserad bild - det är fiskar vi talar om, och man får inte lägga in för många "mänskliga" drag hos dessa fiskar - men, fan alltså, de har något visst ändå...
#40 - 13 augusti 2010 00:07
Njaaaha - det är inga här och kollar just nu... då slänger jag in ett par filmer på vild-discusarna jag hade i 960-karet - detta var innan Ansjos grupp tillkom, och det blev dubbelt så många...

#41 - 13 augusti 2010 07:03
Nice, Mats! Det är inte så man blir lite sugen nu....:)
#42 - 13 augusti 2010 07:11
Läckert! Alltid kul att se stora diskuskar. Det är som Karro säger, ett virus, gillade verkligen inte diskusar förr, men man vänjer sig vid tanken att ha lite diskusar ;)

Lycka till i Tyskland, är riktigt avundsjuk... :)
#43 - 13 augusti 2010 07:51
fan och jag som slagit vad med nubi... skaffar jag duskis inom 30 år så är jag skyldig henne 1000 spänn:D

anders!!
Du har säkert skrivit det redan....
Vilken fisk skulle du ha i??
#44 - 13 augusti 2010 09:05
Jag skrev bara lite löst om det, men troligen hämtar jag tillbaka en del av dyrmalarna och de vitfenade rosentetrorna jag har hos kompisen. Sedan ligger nog mina kära skalarer bra till för att få flytta hem igen:)...
#45 - 13 augusti 2010 09:15
Det låter som ett gott val - de där Scalarerna är ju så snygga!
#46 - 13 augusti 2010 09:22
Är det Redbacks ?

om ja...odla upp en kull till 2-3 cm, så sätter jag mig i bilen och "befriar" dom från en norrländs frysvinter,
en 10-12 st skulle säkert uppskatta det varma vädret här nere i syd......

.
#47 - 13 augusti 2010 09:40
Jepp, det är Redback:). Jag tror bara det är tre kvar från det tidigare gänget, men köpte fem nya sist i Duisburg och de börjar nå könsmogen ålder nu. De växer lite saktare än de vanliga skalarerna, men å andra sidan slutar de inte växa lika tidigt heller:p.
Hade jag fått ut ett lekpar av dessa kommer jag att tömma en av 50-kuberna och bara ha detta par där:).
#48 - 13 augusti 2010 10:12
bra sugen att se hur det här kommer se ut! är ju nästan lika pervers som dig när det kommer till kuber ;P
det här kommer bli riktigt snyggt!

på tal om scalarer så väntar jag på att mina honey blue ska para ut sig lite. så ska jag bygga en lekkub till dom ;)
#49 - 13 augusti 2010 10:15
Vi får starta en kubgrupp på Fejan om inte annat:p...
#50 - 13 augusti 2010 10:20
Måste bara få läska er lite med en filmsnutt från 50-kuben - ungefär så här vill jag se ett av dina par senare, Anders!:)
#51 - 13 augusti 2010 10:28
Riktigt fina!
#52 - 13 augusti 2010 10:31
snygga :D sånna jag vill ha :)
#53 - 13 augusti 2010 10:37
Fränt om de blir lika aggressiva som de skalarerna, hoppa upp efter folk som går förbi:D!
#54 - 13 augusti 2010 10:43
Ja, dom är för jävliga på att vakta yngel. Nuförtiden går de tillsammans med vild-discusarna i ett trevligt 2 025-litare. Man kan se en skymt i denna lilla snutt, från just det karet.
Man blir ju så jädra sugen på att få komma igång med nya projekt nu att man nästan får ta en Gin & General Tonic för att lugna nerverna!

#55 - 13 augusti 2010 11:00
[QUOTE=ansjo;1440421]Vi får starta en kubgrupp på Fejan om inte annat:p...[/QUOTE]

haha. a vi får nog göra det :P

maxb. bra fint med lek-kuben. 50 50 mått eller? funderar på en lek kub som är 50 hög o sen 40 40. funka?
#56 - 13 augusti 2010 11:04
[QUOTE=ansjo;1440421]Vi får starta en kubgrupp på Fejan om inte annat:p...[/QUOTE]

för tillfället ligger 50x50x60 "kuben" nere, så jag kan inte vara med.

men om jag tar mitt 222 liters, som är delat på mitten, så att det är 45x45x55, så kanske det skulle kunna
klassas som 2 kuber.....om man är lite snäll......

fast det är ju klart.....kanske lite snålt med 111 liter till dom.....

.
#57 - 13 augusti 2010 11:09
[QUOTE=hannesc;1440430]haha. a vi får nog göra det :P

maxb. bra fint med lek-kuben. 50 50 mått eller? funderar på en lek kub som är 50 hög o sen 40 40. funka?[/QUOTE]

Japp, det är en 50x50x50-kub. Dessa scalarer är rejält stora och de fick hyfsat plats i 50-kuben, och man kände att de kanske skulle behövt lite mer spejs - en 60-kub hade varit perfekt. Men för "normalstora" scalarer funkar 50-kuber fint, och för den delen de mått du har tänkt dig. Det är bara att testa och se hur det går! Jag måste kolla in dina Honey Blue! I vilken tråd har du bilder på dom?
#58 - 13 augusti 2010 11:16
[QUOTE=MaxB;1440435]Japp, det är en 50x50x50-kub. Dessa scalarer är rejält stora och de fick hyfsat plats i 50-kuben, och man kände att de kanske skulle behövt lite mer spejs - en 60-kub hade varit perfekt. Men för "normalstora" scalarer funkar 50-kuber fint, och för den delen de mått du har tänkt dig. Det är bara att testa och se hur det går! Jag måste kolla in dina Honey Blue! I vilken tråd har du bilder på dom?[/QUOTE]

aha a då vet jag.

i 70-70-70.tråden.
länk i signaturen. "350-SA"

runt s 17-18 tror jag. kanske lite tidigare med. ;)
Bilagor:
#59 - 13 augusti 2010 11:24
[QUOTE=hannesc;1440437]aha a då vet jag.

i 70-70-70.tråden.
länk i signaturen. "350-SA"

runt s 17-18 tror jag. kanske lite tidigare med. ;)[/QUOTE]

Kollat nu - dom är ju hur fina som helst!
#60 - 13 augusti 2010 11:33
aa jag är riktigkt nöjd med dom faktiskt! charmiga rackare! var verkligen det som fattades i kuben.

ansjo: när skulle du sätta igång den hära kubben då?
#61 - 13 augusti 2010 12:20
Oj viket kul projekt!!! Jag vill också ha en kub :D

Håller med det som skrivs om diskusarna, att de blir mer som "husdjur" än akvariefisk. Man får ett speciellt band till dessa djur, för de har banne mig helt olika personligheter.
#63 - 13 augusti 2010 14:21
ha! du är ju efter c9. kjelle har redan lagt upp länk till det karet för en timme sen ju:P hahah
#64 - 13 augusti 2010 14:23
[QUOTE=c90368;1440488]Det var evigt tjat om kuber;)

Det här är något jag vill satsa på:p

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=3114&utm_source=PFK_newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=August_12_2010_a&utm_term=Europes_largest_aquarium_installed_in_London_office&utm_content=html[/QUOTE]

det är bara att beställa 5 rutor från den lokala glasmästaren + 38856289 silikontuber från hornbach,
limma ihop, ner med vatten, stenar, koraller, och annat krafs, sedan är det igång.

kanske köpa några reglar från hornbach oxå, och snickra ihop en stabil bänk,

är du en estet, så köp lite färg och måla bänken....kanske i en fräck rosa färg.....

vad är problemet ??

.
#65 - 13 augusti 2010 14:27
[QUOTE=hannesc;1440490]ha! du är ju efter c9. kjelle har redan lagt upp länk till det karet för en timme sen ju:P hahah[/QUOTE]

Så det kan bli när man bara läser de "viktiga" trådarna:d
#66 - 13 augusti 2010 15:19
[QUOTE=c90368;1440494]Så det kan bli när man bara läser de "viktiga" trådarna:d[/QUOTE]

haha . ja jo. jaganvänder typ bara "nya inlägg" funktionen nu. har ju zoopet öppet hela dagarna så.
#67 - 13 augusti 2010 15:24
Detta skall alltid bli lika spännande att följa :d
Mycket snygg kub.
Vet inte om jag missat det men..hur stor är kuben?
#68 - 13 augusti 2010 15:35
Kuben är på 220, eller vare 280l?!
#69 - 13 augusti 2010 16:43
Jag ska hämta den på tisdag, sedan ska Slimline inhandlas och monteras så det blir nog inte på ett par veckor. Köper troligen hem slimline till Nanokaren som kommer hem till veckan med, så jag väntar nog med den beställningen tills jag kan ta måtten på Dennerlekuberna.

Blir ett trevligt höstprojekt, får skaffa lite Endlers som får gosa in bakteriekulturen under tiden tills jag kommer från Tyskland med förhoppningsvis lite smågott:).
#70 - 13 augusti 2010 21:52
[QUOTE=ansjo;1440517]Jag ska hämta den på tisdag, sedan ska Slimline inhandlas och monteras så det blir nog inte på ett par veckor. Köper troligen hem slimline till Nanokaren som kommer hem till veckan med, så jag väntar nog med den beställningen tills jag kan ta måtten på Dennerlekuberna.

Blir ett trevligt höstprojekt, får skaffa lite Endlers som får gosa in bakteriekulturen under tiden tills jag kommer från Tyskland med förhoppningsvis lite smågott:).[/QUOTE]

Låter som en toppen idé :) MEN Endlers.....forever ever ever fiskar. Sääkert?
#71 - 14 augusti 2010 07:59
Japp, ska inte vara allt för svårt att håva upp dessa i en lite nanokub:D....
#72 - 15 augusti 2010 21:20
Jag var på hembesök hos mina ex idag, fiskarna alltså:p. De såg ut att må toppen, men jag backar nog lite med fiskvalet ett par meter. Skalarerna är på tok för stora för att stoppa ner i kuben, så de får nog hittas på något annat med.
De vitfenade rosentetrorna kommer att bahållas, även min nya favorit Stänktetran kommer även att utökas då de bara var en 5-6 st kvar. Malarna får komma hem med samt de två bottentittare som får stå för det lite större inslaget av fisk i kuben.
Det blir troligen mest Cryptocoryne i burken, kanske någon Svärdsplanta som solitärväxt om jag hittar någon kul:).

I morgon blir det att koka en termos kaffe samt fixa ett par baguetter, hämta upp Mats på jobbet på eftermiddagen och sedan dra till Fjollträsk. Ska bli riktigt kul att få se ett par affärer man bara hört gott om men aldrig besökt IRL:D.
Får nog även köpa Gabbis bok när jag ändå hälsar på:)...
#73 - 16 augusti 2010 04:39
Ha det så trevligt i Fjollträsk :) Kör försiktigt.
#74 - 16 augusti 2010 07:08
Jodå, det ska vi garanterat ha:)!
#75 - 16 augusti 2010 07:48
fjollträsk!!!! vi äter faktiskt riktigta kräftor här + att vi äter 3 dagar gamla räkor och vi blir inte dåliga i magen för det!!
Så fjolliga är vi inte.. eller jo.

Skitsamma, lycka till där uppe anders;)
#76 - 16 augusti 2010 09:11
Kollade in öppettiderna på affärerna och tyvärr får vi hoppa över Södermalms akvarieaffär. De öppnar kl 15, och då bör vi förhoppningsvis vara en bit på väg mot västkusten. Men kanske man har vägarna förbi en annan gång när tiderna passar lite bättre:)...
Mats slutade runt 15.30 så nu är det bara att räkna ner:D.
#77 - 16 augusti 2010 10:08
[QUOTE=ansjo;1441009]
I morgon blir det att koka en termos kaffe samt fixa ett par baguetter, hämta upp Mats på jobbet på eftermiddagen och sedan dra till Fjollträsk. Ska bli riktigt kul att få se ett par affärer man bara hört gott om men aldrig besökt IRL:D.
Får nog även köpa Gabbis bok när jag ändå hälsar på:)...[/QUOTE]

Vad jag har fått för mej så är: Dricka kaffe i bilen och äta baguett inte en bra kombination med max historier!!
Det blir lixom kladdigt, dessutom riskerar du ditt liv!!!
#78 - 16 augusti 2010 10:13
Jag tror hans nya moderna bil har vindrutetorkare även på insidan... nädå, jag skall vara tyst när han glufsar i sig!:p

Fasen, Ansjomannen, jag kom på att ett par lysrör till 70-kubsrampen kan inhandlas, och dessutom kanske vi hittar en påse skön sand som Discusarna kan tycka om att pocka i..., va?
#79 - 16 augusti 2010 10:13
[QUOTE=karrokaja;1441104]
Det blir lixom kladdigt, dessutom riskerar du ditt liv!!![/QUOTE]

haha!! det där lät mer som ett vanligt 5 i 3 ragg utanför kebab-vagnen. en tisda...
#80 - 16 augusti 2010 10:24
[QUOTE=karrokaja;1441104]Vad jag har fått för mej så är: Dricka kaffe i bilen och äta baguett inte en bra kombination med max historier!!
Det blir lixom kladdigt, dessutom riskerar du ditt liv!!![/QUOTE]Det är inga problem, vi får nog stanna på vägen och käka så man sliper kladdet på vindrutan:p...

[QUOTE=MaxB;1441107]Jag tror hans nya moderna bil har vindrutetorkare även på insidan... nädå, jag skall vara tyst när han glufsar i sig!:p

Fasen, Ansjomannen, jag kom på att ett par lysrör till 70-kubsrampen kan inhandlas, och dessutom kanske vi hittar en påse skön sand som Discusarna kan tycka om att pocka i..., va?[/QUOTE]
Det finns säkert bra lysrör att få tag på, men sand har jag gott om så det behöver du inte köpa nu...:)
#81 - 16 augusti 2010 11:19
Jädrar vad bra - då skall vi bara se till at bli riktigt golvade på lördag då - så är man igång!
#82 - 16 augusti 2010 11:24
Jepp, det blir nog bra att vi håller oss på mattan:D...
#83 - 16 augusti 2010 20:24
Då sitter jag och Mats med varsin kopp i handen efter en lugn resa norröver. Fortsättning följer i morgon...:)
#84 - 16 augusti 2010 20:27
bra gytt! hälsa :P
#85 - 17 augusti 2010 13:57
Hörde att Ansjo var rätt så trött efter att ha burit in karet i bilen och varit hos KarroKaja *hehe'
tur att ni är två som kan hålla ett öga på vägen och byta när den ena vill sova.....eller... vänta nu...har MaxB körkort?
Aja vilket som GRATTIS Ansjo!
#86 - 17 augusti 2010 14:48
det är en riktigt läcker kub den, jag och danne_85 har dräglat på den varje gång vi varit på hornet :)

sjysst också att den är färdigborrad och har tillfredsställande ljus redan från början, man slipper en hel del moddning även om jag personligen hade tryckt i två extra lysrör :D

Grattis grattis
#87 - 17 augusti 2010 16:25
[QUOTE=ansjo;1439755]Nu har jag någrakuber här hemma, och jag har beställt några till från Tyskland som troligen kommer nästa vecka, och när dessa är igång har jag 8 kar i lägenheten och endast en av dessa är inte en kub:p...då det är ett 8-kantigt. [/QUOTE]

Hej Anders

Var beställer du dina kuber ifrån. Är det från någon nätshop som skickar till Sverige? Är själv sugen på två eller tre kuber. 50x50x50 eller 60x60x60.

//Roger
#88 - 17 augusti 2010 21:06
Ja, det är en jädra fin kub och tillhörande möbel!
Idag har vi ändå, fiskbrodern och jag, varit hemma hos Karrokaja och kikat på hennes jädrans fina kar! Och, du Karro; Bullarna var jättegoda! Tack skall du ha!:)
#89 - 17 augusti 2010 21:08
[QUOTE=MaxB;1441647]Ja, det är en jädra fin kub och tillhörande möbel!
Idag har vi ändå, fiskbrodern och jag, varit hemma hos Karrokaja och kikat på hennes jädrans fina kar! Och, du Karro; Bullarna var jättegoda! Tack skall du ha!:)[/QUOTE]

Dags att sova när jag läser "och kikat på hennes jädrans fina karl!" ??? :p
Började fundera på vad vi diskuterade här egentligen...
#90 - 17 augusti 2010 21:13
[QUOTE=Jenny_E;1441649]Dags att sova när jag läser "och kikat på hennes jädrans fina karl!" ??? :p
Började fundera på vad vi diskuterade här egentligen...[/QUOTE]

Haha, ja, utropstecken kan se ut som bokstaven l (L) ibland - har gjor den läsmissen själv några gånger! inte; gångerl :)
#91 - 17 augusti 2010 21:14
[QUOTE=MaxB;1441647]Ja, det är en jädra fin kub och tillhörande möbel!
Idag har vi ändå, fiskbrodern och jag, varit hemma hos Karrokaja och kikat på hennes jädrans fina kar! Och, du Karro; Bullarna var jättegoda! Tack skall du ha!:)[/QUOTE]

va bra att dom smakade!! man kan inte åka bil utan bulle.. right!!
Överlevde anders eler satte han bullen i halsen:p
Varför tog jag inte en titt på kuben:/ jag var ju precis vid bilen (fy mej) men det kommer ju bilder (väldigt snart hoppas jag...anders??!!)
#92 - 17 augusti 2010 21:16
[QUOTE=MaxB;1441652]Haha, ja, utropstecken kan se ut som bokstaven l (L) ibland - har gjor den läsmissen själv några gånger! inte; gångerl :)[/QUOTE]

Men du skulle sett min Karl (L inte!) När han kom hem...10 min efter att ni hade åkt så kom ett åskväder, himlen öppnade sej och det var så våldsamt att jag tänkte på filmen "the day after tomorow" min karl CYKLADE hem i skiten... och han var sur som en citron och droppade hela han...han kramade ur vattnet från sina kläder i karet och nu är alla fiskar döda;) (skojar)
#93 - 17 augusti 2010 21:39
[QUOTE=Marnat;1441455]det är en riktigt läcker kub den, jag och danne_85 har dräglat på den varje gång vi varit på hornet :)

sjysst också att den är färdigborrad och har tillfredsställande ljus redan från början, man slipper en hel del moddning även om jag personligen hade tryckt i två extra lysrör :D

Grattis grattis[/QUOTE]Jepp, det ska jag med göra tänkte jag:).

[QUOTE=lofstrog;1441494]Hej Anders

Var beställer du dina kuber ifrån. Är det från någon nätshop som skickar till Sverige? Är själv sugen på två eller tre kuber. 50x50x50 eller 60x60x60.

//Roger[/QUOTE]De lite större kuberna är från Jagefeldts glasmästeri i Lysekil som gör akvarium på beställning till bra pris. De mindre Dennerlekuberna som är på ingång, har jag skickat efter från Tyskland.

[QUOTE=karrokaja;1441653]va bra att dom smakade!! man kan inte åka bil utan bulle.. right!!
Överlevde anders eler satte han bullen i halsen:p
Varför tog jag inte en titt på kuben:/ jag var ju precis vid bilen (fy mej) men det kommer ju bilder (väldigt snart hoppas jag...anders??!!)[/QUOTE]
Visst, bilder kommer snart men ett tomt kar är inte mycket att fota;). Ska in Slimline som förhoppningsvis kommer till veckan så karet kan bli inflyttningsklart några dagar senare.
#94 - 18 augusti 2010 08:06
Vi var på Akvarielagret igår, och fick med oss lite grejer och fisk hem. Upplevelsen var väl inte sådär WOW, men det var en affär som hade ett stort utbud med mycket fisk som man sällan eller aldrig sett. Prismässigt är vi ganska bortskämda här på Västkusten med, tex växterna kostade runt 60:-/st för en kruka...
Jag tror man blivit lite miljöskadad efter alla Tysklandsresor och affärerna där:p....
Jag köpte 12 st Axelrodia riesei, Rubintetra, som jag tror jag aldrig sett tidigare. De var bland de snyggaste jag sett, och tyvärr var det bara dessa de hade kvar. Där var 13, men en blev klämd när den skulle håvas upp. En liten lustig grej var att de tog 30:-/ st eller 270:- för 10 st, och det fick jag betala för de 10 men för de två över detta antal tog de fullpris 30:-:p. Han som jobbade där var nog ganska ny, och förhoppningsvis blir han lite varmare i kläderna senare;).
MaxB fick med sig ett par lysrör och två filter, något som han får ta upp i sin tråd senare:).

På Hornbach var det en väldigt trevlig försäljare som vi snackade en bra stund med. Fiskutbudet var ganska standard, men det går inte att ha något annat i så få akvarium. Hittade 6 st Bolivianska fjärilsciklider för 32:-/st som jag köpte, bra storlek och form och eftersom jag letat lite efter dessa ett tag nu så var det bara att köpa:).
#95 - 18 augusti 2010 19:11
Modigt Ansjo att du vågar köpa fiskar på Hornbach! moooodigt! :)
Ser fram emot bilder! :D
#96 - 18 augusti 2010 21:28
Ja, de fiskarna han hade där såg hyffsade ut tycker jag:). Alla sex lever fortfarande än så länge iaf:p...
#97 - 18 augusti 2010 21:42
[QUOTE=ansjo;1441904]Ja, de fiskarna han hade där såg hyffsade ut tycker jag:). Alla sex lever fortfarande än så länge iaf:p...[/QUOTE]
Har också köpt fisk på hornbach...många säger att dom är dåliga osv där.
iofs så är det nästan alltid ett akvarium som är nedstänkt pga sjukdom (men dom säljer ju inte därifrån) men då är dom riktigt strikta med att INTE blanda håvarna och dom kokar håvarna efter stängning.
Men dom fiskarna som inte är sjuka, tycker jag ser väldigt runda och fina ut
Och dom är väldigt noga med att inte sälja för stor fisk för karet, och att man inte blandar hej vilt.
"gubben" där är riktigt trevlig att tjöta med;) gillar honom skarpt:) brukar stå i timmar och snacka:)

Kan du inte posta bild på dom?? googlade lite, men alltid kul att se dom fiskarna det gäller;)
#98 - 18 augusti 2010 21:46
Här karro; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193&SOK=1

Edit; My bad - du ville ju se just Ansjos exemplar... sorry!
#99 - 18 augusti 2010 21:47
Nja, karet de går i nu är i sovrummet och frugan ligger och snarkar där nu. Skulle jag gå in och tända för att fota fiskar kl tolv på natten får jag nog sova någon annanstans i natt:p...
#100 - 18 augusti 2010 21:50
[QUOTE=MaxB;1441919]Här karro; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193&SOK=1

Edit; My bad - du ville ju se just Ansjos exemplar... sorry![/QUOTE]

Jaha:p dom ser väl likadana ut kan jag tänka...ohhh såna där vill jag ha!!

[QUOTE=ansjo;1441920]Nja, karet de går i nu är i sovrummet och frugan ligger och snarkar där nu. Skulle jag gå in och tända för att fota fiskar kl tolv på natten får jag nog sova någon annanstans i natt:p...[/QUOTE]

Du kan ju köra länkar i natt men sen vill jag se bilder;)
#101 - 18 augusti 2010 21:54
På frugan eller karet:D?
Jo, de kan nog se lite tråkiga ut när de är små, men när de väl vuxit till sig är de grymt snygga, så bara köp om du hittar:p!
#102 - 18 augusti 2010 21:54
Karro - en länk på Anders när han ligger å slaggar är nog sisådär kul - fråga mig, jag har legat alldeles intill gobben och tittat till honom när han vänder och vrider på sig....:p:d
#103 - 18 augusti 2010 22:01
[QUOTE=ansjo;1441928]På frugan eller karet:D?
[/QUOTE]

Duger med det lilla så ta frugan;)
#104 - 18 augusti 2010 22:08
[QUOTE=MaxB;1441929]Karro - en länk på Anders när han ligger å slaggar är nog sisådär kul - fråga mig, jag har legat alldeles intill gobben och tittat till honom när han vänder och vrider på sig....:p:d[/QUOTE]
du ska ligga brevid mej när jag sover[:-38]
Bilagor:
#105 - 18 augusti 2010 22:14
[QUOTE=karrokaja;1441935]du ska ligga brevid mej när jag sover[:-38][/QUOTE]

mmmm... så var det ja...[:o]
#106 - 18 augusti 2010 22:21
Sluta, jag får mardrömmar inatt ju:p...
#107 - 18 augusti 2010 22:23
[QUOTE=ansjo;1441939]Sluta, jag får mardrömmar inatt ju:p...[/QUOTE]
Kommer drömma om dej också anders;) du är inte ensam:p
#108 - 19 augusti 2010 18:35
Hämtade hem lite bottenfilter från affären idag, och har jag tur kommer Slimlinen i morgon med posten, men sådan tur har jag nog knappast...
Korallgrus ska inköpas till kuben som ska få Kardinalräkor, sedan ska jag beställa Shrimpsoil till två av de andra tomma karen från någon som säljer detta till humant pris, men det sista finns inte;).
#109 - 20 augusti 2010 08:54
vad ligger shrimpsoil på?? har försökt hitta det på nätet men jag gör nåt fel med mina sökningar för jag får inte upp dett DYFT om det.
Tänkte att man skulle köpe en påse till pluttkaret i köket:)
#110 - 20 augusti 2010 16:30
Det ligger på runda slängar 500:- för 10 liter med frakt, inte så där jättebilligt:p... http://www.ebishop.se/soil/23-ebi-gold-shrimpsoil.html
Inga Slimline idag tyvärr, så jag får vänta tills på måndag att börja med bakgrunderna till alla kuberna. Det som är lite boring är att jag börjar jobba på måndag, så helgen hade passat bra till att småpula med.
Ska iofs hem till MaxB i morgon förmiddag för att lägga in en våtrumsmatta, men jag hade hela eftermiddagen och kvällen ledig.
En tur till Herkules zoo är även inplanerad i morgon när spacklet torkar, ska kolla efter korallgrus då samt slang till filtret till kuben:).
#111 - 24 augusti 2010 20:43
Nu är Slimllinen färdigsilikonad i alla 4 kuberna, och det råkade även bli en över. Kan vara braåha till kommande kar:).
MP-kuben kommer inte att starts upp innan efter helgen, då det är en massa timmar på jobbet nu och till helgen som hägrar. Men all teknik ska monteras innan dess, gruset ska tvättas samt de rätta rötterna ska letas upp i högen som ligger på baksidan.
Så nog har jag att göra ändå:p.
#112 - 24 augusti 2010 21:04
Fasen vad fränt - det skall bli spännande att få kolla på!
Jag önskar att jag hade å göra i mina burkar - men får vänta tills rötterna sjunker....
#113 - 29 augusti 2010 19:04
Nu står karet på plats i vardagsrummet, och om tiden räcker till blir det vattentest på tisdag. Det är två genomförningar i bottenglaset till ytterfiltret, så dessa går direkt ner i skåpet under karet. En bra lösning så länge de är täta, sedan så vete tusan om det är en så jättebra idé.
Jag har inte så bråttom att dra igång karet, då det är planerandet och själva grejen att ha ett tomt kar som ska startas upp som jag personligen gillar skarpt:D! Men till slutet på veckan är där sand, vatten och lite fisk om planen håller sig. Jag har några Dennerlekuner som ska igång med:)!
#114 - 29 augusti 2010 19:12
Har du någon bild på hur det ser ut i botten och även hur det är tänkt att hålla tätt?

Måste erkänna min totala okunskap om borrade kar.
#115 - 29 augusti 2010 19:16
Vilken färg på slimline skall du ha, den nya färgen? den som är både röd oh grå?
#116 - 29 augusti 2010 19:20
Nej, men det ska jag fixa:).
Inte så krångligt egentligen, två hål borrade genom botten på karet. I dessa sitter det rörgenomförningar med en gummipckning mot glaset och när man skruvar fast dessa genomföringar från undersidan avkaret blir det tätt den vägen.
Sedan sitter det fasta kopplingar som slangarna till ytterfiltet passar på, och även dessa kopplingar har en packning som när du skruvar fast den i genomförningen blir det även tätt det hållet. Låter lite krångligt i ord, men ett par bilder i morgon hjälper nog:).
Sedan är det borrat ett par hål i ovandelen på möbeln, så du ser egentligen ingen teknik utanför karet.
Vad jag är lite orolig för är dessa gummipackningar, de brukar med tiden bli hårda och torra...
#117 - 29 augusti 2010 19:21
[QUOTE=PiaJo;1445286]Vilken färg på slimline skall du ha, den nya färgen? den som är både röd oh grå?[/QUOTE]

Jepp, de sitter redan i karet fstsilikonade och redo:). Har även den färgen till Dennerlekuberna.
#118 - 29 augusti 2010 19:23
Du beskriver ungefär vad jag tänkte mig.

Du fick även med den där sista meningen, om gummipackningar, som jag funderade på...
#119 - 29 augusti 2010 19:25
mmm, snyggt...
#120 - 29 augusti 2010 19:27
Mmm, ska ner till Tyskland nu om en månad och ska kolla efter dessa packningar på Zoozajac. Det kan vara bra att ha i reserv så jag slipper att lägga igen hålen som jag först var inne på.
Likaså vill jag ha en extra T5ramp att sätta på karet, då 2x24W inte är mycket att skryta med, men det dubbla är några snäpp bättre:).
#121 - 31 augusti 2010 16:41
Då var sanden tvättad och en del rötter på plats i karet men något vatten blir det inte idag eftersom jag vill ha slangklämmor på kopplingarna innan jag drar igång pumpen, för säkerhets skull:).
Det drar nog ut lite på tiden med igångkörningen eftersom jag jobbar förmiddag i morgon och på eftermiddagen blir det makrillfiske. På torsdag ville frugan åka till shoppingmekkat Ullared, men kvällen är ledig så då...:).
#122 - 31 augusti 2010 16:58
...och på Fredag!!!
#123 - 31 augusti 2010 17:00
Ja då jävlar måste det vara vatten i karet eftersom det kanske flyttar in lite ny fisk då:).
Bilagor:
#124 - 31 augusti 2010 17:02
[QUOTE=ansjo;1445717]Ja då jävlar måste det vara vatten i karet eftersom det kanske flyttar in lite ny fisk då:).[/QUOTE]

Javisst - det skall bli för jädra kul att dra på en fet zoorunda! Det får bli växter för min del - en del rötter flyter fortfarande så jag får vänta med inredning och igångkörning i kuberna!
#125 - 31 augusti 2010 17:19
Så är det säkert här med, men det får bli en abrovinsch med buntband osv för att hålla Redmoore rötterna på plats i karet. De andra rötterna är jag inte alls orolig att de ska flyta, tycker nog att de känns tunga nog:).
#126 - 31 augusti 2010 17:22
Mopanibrädorna sjunker ju som blytackor - men det är just de där jädra redmoore-pinnarna... jäklar, man vill ju inte annat än att få dra igång nu alltså...
#127 - 31 augusti 2010 17:51
[QUOTE=MaxB;1445719]Javisst - det skall bli för jädra kul att dra på en fet zoorunda! Det får bli växter för min del - en del rötter flyter fortfarande så jag får vänta med inredning och igångkörning i kuberna![/QUOTE]

Vilka affärer brukar ni två besöka när ni göra era zoorundor?
#128 - 31 augusti 2010 19:32
BUÄHÄHÄHÄHÄÄÄÄ!!!! *skriker högt och har ont i magen*

Varför kunde inte min morsa emigrera från Tyskland till Göteborg istället för Tyskland --> Järna??
Jaja... man kan inte ha allt här i världen:( scheisse!

Kan du inte surra rötterna i stenar max??
#129 - 31 augusti 2010 19:32
Det beror på vilket håll vi åker, det blir oftast de som då kommer i vägen:)...eniro.se och hitta.se är duktiga på att hitta butiker.
Bilagor:
#130 - 4 september 2010 16:58
Nu bor där ett gäng Corydoras loretoensis och ett litet stim Stänktetra. Jag har fortfarande några kvar sedan tidigare som snart ska få komma hem igen, men eftersom dessa är så förbaskat snygga ville jag utöka stimmet lite:).
Nu ska bara rötterna sjunka och jag ska även ta hem en del av växterna som är hemma hos kompisen som haft fiskarna sedan karet sprack.

En sak har jag lärt mig iaf, gråsuggor gillar rötter som ligger ute på baksidan:D:p...

Bild på Corysarna: http://www.nettaigyo.com/corydoras/encyc/corydoras/loretoensis13.jpg
#131 - 4 september 2010 17:18
Ja, ryggfenorna på dessa är ju fenomenala! Hade jag inte haft "rotavdrag" i karen skulle en grupp av dessa fått hänga på hem hit också! Jättefina, Anders!!!:)
#132 - 4 september 2010 17:32
De är lite tunna, så jag hoppas att de aklimatiserar sig snabbt och börjar äta upp sig. De är VF så det är inte så konstigt att de är lite magra men med lite omvårdnad så ska de nog få resning de med:D...
#133 - 4 september 2010 19:45
Riktigt trevlig corydoras! Vilken ryggfena.
#134 - 4 september 2010 20:21
Måste erkänna att jag aldrig tidigare sett denna Corydoras loretoensis.

Vilken höjdare, i dubbel bemärkelse:)
#135 - 4 september 2010 22:14
Nope, inte jag heller.
Och jag kan villigt erkänna att det är dels rygfenan och dels deras lite anorlunda huvudform som gjorde att jag köpte just dessa corysar:)!
#136 - 6 september 2010 13:52
Lite halvtaskiga bilder under dagsljus, men det är vad jag kan erbjuda just nu:
[ATTACH]36971[/ATTACH]
[ATTACH]36972[/ATTACH]
[ATTACH]36973[/ATTACH]
#137 - 6 september 2010 14:01
aa det är väldans snyggt du! mycket imponerande!
#138 - 6 september 2010 14:07
Svårt att plantera och inreda i en kub, det vet du ju själv;)...
#139 - 6 september 2010 14:16
oja. det krävs att man tänker till ett par ggr mer än ett "vanligt" kar.
#140 - 6 september 2010 14:26
Finfint inrett, mycket hög klass! De där Vitfenade Rosentetrorna är ju för för snygga alltså - måste nog har en djungelpatrull av sådana!
#141 - 6 september 2010 14:28
De är som minipirayor vid matdags och det är bäst att se till så övrig fisk får sin beskärda del av ransonen:p...
#142 - 6 september 2010 14:30
Inte mycket mer att önska:)
#143 - 6 september 2010 14:33
Jo, att Redmoorerötterna ska sjunka och Javaormbunkarna växt fast så jag kan ta bort buntbanden:p...
#144 - 6 september 2010 14:37
[QUOTE=ansjo;1446945]Jo, att Redmoorerötterna ska sjunka och Javaormbunkarna växt fast så jag kan ta bort buntbanden:p...[/QUOTE]

Men det syns inte;) vilket gör det ännu bättre[:-106]
#145 - 6 september 2010 14:38
Tack Maths:)!
#146 - 6 september 2010 15:57
Helvete!!!

Jag förstår inte!
Jag kämpar som en tokfia med mina kar och är lite halvnöjd...
Men du.... Du bara sätter ihop det lite sådär bara. Det är så snygg att man ryyyyser! gåshud!!!!
#147 - 6 september 2010 17:35
Ååååhhhh, kan du inte bara forsla hit det, vill ha!!!
#148 - 6 september 2010 20:34
Tack:D
Fattas lite fisk nu bara, men Rosentetrorna var faktiskt fler än vad jag kom ihåg så det blir till att ha bra fart på filtreringen:p...
#149 - 6 september 2010 20:37
Du vet den där lådan med akvarieprylar (en jävla massa pumpskallar o.dyl.), den kan du rota i när du är här nästa gång!:)
#150 - 6 september 2010 20:39
...Hmm, varför?
För att jag ska luta mig framåt:p?
#151 - 6 september 2010 20:42
[QUOTE=ansjo;1447113]...Hmm, varför?
För att jag ska luta mig framåt:p?[/QUOTE]

hrmm:confused:

Jag vill också luta mej framåt i max pumpskalle låda:p:p:d:d:p:d
#152 - 6 september 2010 20:44
Hmmm, ja där fick jag ju nåt att tänka på...
Nä, jag menar för lite extra cirkulation... inte av blodet i ådrorna, utan hos dina rosentetror - du skulle ju ha bra fart. Och fart på engelska betyder fis, och det lär det nog slinka ut en och annan om du skall böja dig framåt!:p

Edit; det här inlägget var riktat till Ansjo - men Karro han emellan, så att säga....
#153 - 6 september 2010 20:47
[QUOTE=MaxB;1447119]Hmmm, ja där fick jag ju nåt att tänka på...
Nä, jag menar för lite extra cirkulation... inte av blodet i ådrorna, utan hos dina rosentetror - du skulle ju ha bra fart. Och fart på engelska betyder fis, och det lär det nog slinka ut en och annan om du skall böja dig framåt!:p

Edit; det här inlägget var riktat till Ansjo - men Karro han emellan, så att säga....[/QUOTE]

Haha!!! jag drar mej ur på sturt...
#154 - 6 september 2010 20:48
Det där lät fruktansvärt fel!!!!
#155 - 6 september 2010 20:49
[QUOTE=karrokaja;1447121]Det där lät fruktansvärt fel!!!![/QUOTE]

Att du drar dig ur eller Ansjos böj-fis?
#156 - 6 september 2010 20:51
Taack, dagens flabb så här på kvällskvisten:D. Jobarkompisarna undrade vad jag flabbade åt, men jag håller nog tyst om det.
Farten (inte fisen) i karet räckor nog ändå som det är nu, med ditt gamla Eheim-värstingfilter som brummar på:).
#157 - 6 september 2010 20:53
[QUOTE=MaxB;1447123]Att du drar dig ur eller Ansjos böj-fis?[/QUOTE]

båda två....[:-63][:-124]
#158 - 6 september 2010 21:15
Jävligt snyggt med de där windelöven uppe på rötterna... ser ut som om det har stått och fått växa till sig ett tag! helt sjukt bra inrett!
#159 - 6 september 2010 21:34
Jo, men det har det. I två dygn iaf:p...
#160 - 6 september 2010 21:54
Grymt snyggt ansjo!
Bilagor:
#161 - 6 september 2010 22:05
Hur lyckas man inreda karet så bra? Creds! :D
#162 - 12 september 2010 14:19
En vecka har nu gått sedan starten utan några problem. Corysarna stimmar på bra och tycker nog att de tar för sig gott när et är matdags. Rosentetrorna är det full fart på då det är ett öppet utblås från pumpen så cirkulationen är god i karet:).
Enda nackdelen med karet är att det är två meter för kort:p!
#163 - 12 september 2010 14:44
[QUOTE=ansjo;1448438]En vecka har nu gått sedan starten utan några problem. Corysarna stimmar på bra och tycker nog att de tar för sig gott när et är matdags. Rosentetrorna är det full fart på då det är ett öppet utblås från pumpen så cirkulationen är god i karet:).
Enda nackdelen med karet är att det är två meter för kort:p![/QUOTE]

Jag fattar vad du menar - men jädrar alltså, vad häftigt det är med just kubformatet. Det tvingar en liksom att inreda på ett helt annat sätt än med "vanliga" mått. Jag börjar bli hyfsat nöjd med 70-kuben nu - har ändrat och donat lite idag också. Du kan la dra in en bild till på MP-kuben, man kan ju inte se sig mätt på det karet!:)
#164 - 12 september 2010 14:59
Det kommer, sedan om det blir idag får vi se vad jag känner för när jag kommer hem:p!
Håller även på att försöka få någon bild till fototävlingen med, men har lite fototorka;)!
#165 - 16 september 2010 15:07
[QUOTE=ansjo;1448449]Det kommer, sedan om det blir idag får vi se vad jag känner för när jag kommer hem:p!
Håller även på att försöka få någon bild till fototävlingen med, men har lite fototorka;)![/QUOTE]

Jag vill också ha bilder!!!
Du får smörja kameran lite;) så går det lättare:):p
#166 - 16 september 2010 15:12
Ah, nattskift nu ett par dagar så man är inte världens piggaste då sömnen inte är vad den borde:(. Sedan har jag varit lite upptagen med Solis genom PM, ska hem till henne i mitten av veckan och hämta en ställning med tre kar. Tyvärr är det inte jag som ska ha den, men väl MaxB så det är nästan som jag:p.
Mats har varit lite på span efter en dito ett par veckor nu, och när Solveig skrev om sina kar läste jag mellan raderna och fick nu ordnat till den här dealen, mer om detta kommer säkert i Mats stugtråd senare:).
Karet stampar på iaf, men det är lite fattigt med fisk i karet och vi får se vad som händer framöver, det måste man ju råda bot på:p!
#167 - 16 september 2010 16:16
[QUOTE=ansjo;1449481]Ah, nattskift nu ett par dagar så man är inte världens piggaste då sömnen inte är vad den borde:(. Sedan har jag varit lite upptagen med Solis genom PM, ska hem till henne i mitten av veckan och hämta en ställning med tre kar. Tyvärr är det inte jag som ska ha den, men väl MaxB så det är nästan som jag:p.
Mats har varit lite på span efter en dito ett par veckor nu, och när Solveig skrev om sina kar läste jag mellan raderna och fick nu ordnat till den här dealen, mer om detta kommer säkert i Mats stugtråd senare:).
Karet stampar på iaf, men det är lite fattigt med fisk i karet och vi får se vad som händer framöver, det måste man ju råda bot på:p![/QUOTE]

Det skall ju hända massor av kul grejsimojs! Fan, du skall se dom lådorna vi skall baxa hem från Düsklandt - håhå!
Ja, ställningen kom ju som på be(n)ställning - ena sekunden har man ingen ställning med tre kar - andra sekunden är det klart! Mycket bra jobbat där Ansjo!
#168 - 16 september 2010 20:48
Det kanske blir som förra året, knappt plats att sitta i bilen. Kjell kan säkert ha ett hörnkar på några hundra liter i knät på vägen hem:D....
#169 - 25 september 2010 19:19
Fick gjort lite räkmix idag, så nu är maten räddad för ett litet tag framöver. Det märktes att tetrorna fått det här fodret under tiden de varit hos kompisen, de åt med stor aptit när de fick ett litet smakprov.
Annars går karet sin gilla gång, kiselagerna frodas så det står härliga till så jag funderar ganska starkt på att släppa i mina VF Ancistrus till karet, antingen bara det ena paret eller bägge paren.
#170 - 25 september 2010 20:01
Ja, den räkmixen går inte av för hackor ;):) Den fisk som inte äter den med god atpit är inte frisk..
#171 - 25 september 2010 20:38
[QUOTE=ansjo;1451750] kiselagerna frodas så det står härliga till så jag funderar ganska starkt på att släppa i mina VF Ancistrus till karet, antingen bara det ena paret eller bägge paren.[/QUOTE]

Jag kände att jag behövde uppdatera mig lite om kiselalger så jag sökte lite...

Hittade den här sidan

http://hem.passagen.se/vaaf/tips/alger1.htm

mycket informativ, inte för att jag tror att just du behöver läsa den, men jag fick nog lite ny info från den.
#172 - 25 september 2010 20:44
Intressant läsning, och visst var det en del som man inte hade en aning om:).
#173 - 10 oktober 2010 21:10
Efter en liten Tysklandstripp i diskusens förlovade hemstad Duisburg har även mitt sovande diskusintresse vaknat till liv igen. Jag var riktigt sugen på en del fisk på mässan samt i ett par affärer, men hindrade mig själv att köpa något som jag inte riktigt planerat för.
Nu köpte ju MaxB på sig ett fett Stendkerpar, men min tanke nu är att fånga upp de vitfenade rosentetrorna som går i burken, och ersätta dessa med en liten grupp diskodiskus på en 6-7 st.
Fasen vad tankarna och planerna kan svänga fort...
#174 - 10 oktober 2010 22:23
Jamen, de' e' la härlitt Anders! Det ligger ju ett lurkande diskussug någonstans därinne - kör på!
Bilagor:
#175 - 11 oktober 2010 00:25
Blir nog en sväng till Kaj i morgon för att kolla in vad som finns hemma och/eller vad som är på väg:)...
#176 - 11 oktober 2010 01:22
Fan vad skoj fler roliga trådar att följa.

Jag vill också ha kub nu både för scalare och discus.

Nicke
#177 - 11 oktober 2010 01:29
Det är lite lustigt, jag har nu 8 kar hemma, och 7 av dessa är kuber. Inget som jag medvetet har varit ute efter, men det blir ett hyffsat stort kar på liten yta med en kub.
Lite svårare att inreda och fiskvalet kan drabbas en del, annars ser jag många fördelar med dessa:).
#178 - 11 oktober 2010 19:19
Nu har jag hittat mina diskodiskusar, bara vänta på vad priset blir för dessa fräckisar. 6 st White Butterfly i storleken ca 12 cm skulle nog kunna passa in i karet, såg sådana i Duisburg förra helgen och både jag och Annika blev helt sålda på dem.
Kritvita som skimrar åt det ljusblå hållet, lite rödblåaktiga längst ut i fenorna och med maskat huvud och kommer att se ut ungefär som den helvita här:
[ATTACH=CONFIG]38110[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38109[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38108[/ATTACH]

Dregla på:D!
#179 - 11 oktober 2010 20:32
Sesådärja! Nu snackar vi.
Härligt Anders!
:)
#180 - 13 oktober 2010 20:58
Hur går det med dessa juveler, Anders? Har du fått nåt pris, och hur många tror du det blir?
De är ju så fantastiskt snygga!
#181 - 14 oktober 2010 04:36
Nope, jag har inte hört något ännu...
Jag är som du vet även inne i en jobbperiod nu med, så för min del gör det inget att vänta ett par dagar:).
#182 - 14 oktober 2010 07:27
Jävlar... nu blev det en ny sida här... Kolla bilderna på förra sidan!

Aha, OK, Anders - det är bara det att man blir så nyfiken.
#183 - 14 oktober 2010 07:58
Det är jag med:p...
#184 - 14 oktober 2010 17:03
Vilka läckerbitar! Jag är som bekant ingen jättefan av plattfiskar... men VITA fiskar har alltid varit ett svagt knä, liksom svarta. Jag hoppas att du kommer undan med ett hyfsat pris och får hem fiskarna Snart med stort S.
#185 - 14 oktober 2010 21:17
Jodå, ett hyffsat pris blev det och helgen som kommer blir en av dagarna stora tetrahåvardagen:p...Fasiken vad kul det ska bli med diskus igen.
Det är som jag sa till Kaj när diskussjukan drabbat mig igen, en gång diskus-alltid diskus;).
#186 - 14 oktober 2010 21:21
[QUOTE=ansjo;1456785]Jodå, ett hyffsat pris blev det och helgen som kommer blir en av dagarna stora tetrahåvardagen:p...Fasiken vad kul det ska bli med diskus igen.
Det är som jag sa till Kaj när diskussjukan drabbat mig igen, en gång diskus-alltid diskus;).[/QUOTE]

Jag är förkyld nu, kan ju alltid hoppas att det är discus sjukan som är på G ;)

Snygga vita plattor, riktigt charmiga.

Lördag eller söndag?

Nicke
#187 - 14 oktober 2010 21:30
Söndagen blir det med ganska stor sannolikhet. Sedan ska tempen upp i karet och troligen hämtar jag hem plattisarna i mitten på veckan:).
#188 - 14 oktober 2010 21:44
Skoj skoj skoj

Håller förresten med dig om ditt resonemang tidigare, kul med mkt vatten som inte behöver så mkt yta, synd kanske för de fiskar som vill simma mer på längden och som man därför kanske inte kan hålla i en kub? Eller har jag fel där?!

Men iaf, scalarer och discus som jag vet kan gå i kub får det bli i framtiden.

Nicke
#189 - 14 oktober 2010 21:46
Skoj skoj skoj

Angående ditt resonemang tidigare med att kuber är kul för att de innehåller stora volymer men inte tar så mkt plats så håller jag med, synd bara att man inte kan hålla fiskar som vill simma mer på längden? Eller har jag fel där?

Kommer dock hålla både scalarer och duiscus i framtiden i fina kuber, så sugen på det redan nu.

Nicke
#190 - 14 oktober 2010 21:48
Där har du helt rätt:). Tetror funkar bra, men det är lite mer stillsamma sorter som då är att föredra. Jag får även håva upp alla Corydoras loretoensis som går i burken och flytta dem till min ena 50-kub, de vill inte ha det så varmt om fötterna som det kommer att bli.
Får kolla upp någon annan sorts cory och ha i detta karet istället.
#191 - 14 oktober 2010 22:01
Ja gör det för corysar är ju helfräna, har 5 stycken albino, men glömt om det är aenus eller paleatus, får kolla upp det imorrn när jag ska in en sväng till DM. SKa utöka till 10 efter rescape i början av dec när tapetsering görs och karet måste flyttas, bänken förstäras med baksida etc.

Men var hittar man fina kuber som inte är alltför dyra för en stackare som mig :p och som håller lite klass? Gissar att 50 kuber är lagom att börja med för ett par fina scalarer och att discus är ltie svåra innan man helt bemästrar deras kuseiner scalarerna?

Nicke
#192 - 14 oktober 2010 22:11
Så fort du kommer över 35 i mått på kub blir det att beställa karet. Nanokuber finns det många tillverkare av, men det är 60 liter och nedåt som då gäller.
Men en 50-kub blir faktiskt inte så dyr om det bara är karet man ska ha, räkna runt en tusenlapp och resten av tillbehören brukar man oftast redan ha. Håll annars en kolla på de olika forumen (särskilt diskusforum) samt säljannonserna på blocket där det ibland dyker upp bra begagnade objekt:).
#193 - 14 oktober 2010 22:31
Jaha beställningsobjekt, är de inte tillräckligt poppis för "massproducering".

Jaa blocket finns ju alltid, men då får man syna både ägaren och karet så det inte är på G att falla ihop.

Tyvärr har jag bara innerfilter/pump eller vad det heter. Men ösnakr jag fick råd med ytterfilter snart, först och främst ett till mitt 160L men skulle uppskatta om det klarade kar upp till 250-300L och även i de volymern ablåsa på, då kan man uppgradera sig i karstorlek utan nytt filter direkt.

Men nog om det, säger bara skoj skoj skoj :p

Och väntar nu med olidlig spänning på dina snygga plattisar och dess hemkomst.

Nu ska jag sova, lite förkyld och inte helt utvilad sen knattens sjukhusvistelse, ha det bra alla här på zoopet ;)

Nicke
#194 - 15 oktober 2010 05:47
Lite av problemet med kuber tror jag är att de är svårare att inreda än om man ser till ett kar med standardmått, men det kan vara något som kommer kanske. MP är de enda tillverkare jag vet som har en kub i sitt ordinarie sortiment, men fler kanske kommer.
Personligen gillar jag även kar som är lite "fetare" än de vanliga måtten, kanske inte som en kub med samma mått åt alla håll utan trevliga mått är tex 160x80x60 osv.
#195 - 15 oktober 2010 06:43
Härligt att du snart har discusarna! Kuber är vekligen trevliga kar, men jag är lite inne på din idé om fetare mått - skulle kunna tänka mig en något större burk till mitt discuspar, och även inreda det en aning.
Hursomhelst, gôtt att du är på gång med de vita nu!:)
#196 - 15 oktober 2010 07:18
Hur många av dom klipper du?
#197 - 15 oktober 2010 08:49
5-6 st tänkte jag mig, det får bli nudlar och makaroner ett tag nu:p...Hade jag haft större kar vete tusan om jag inte tagit hela gruppen, ett 2 meters kar med BTN Amazonas eller liknande, och 10 vita diskus hade varit riktigt ögongodis!
#198 - 15 oktober 2010 09:22
[QUOTE=ansjo;1456902]5-6 st tänkte jag mig, det får bli nudlar och makaroner ett tag nu:p...Hade jag haft större kar vete tusan om jag inte tagit hela gruppen, ett 2 meters kar med BTN Amazonas eller liknande, och 10 vita diskus hade varit riktigt ögongodis![/QUOTE]

Haha! Få inte in mig i dom banorna nu....:)
#199 - 15 oktober 2010 09:26
Vilka banor? Du menar ett fett kar med en snygg bakgrund, lite rötter/grenar som hänger ner och spottbelysning som silar ljuset ner mot botten?
Och en grupp snyggdiskus som lurkar runt i karet lugnt och metodoskt och med ett stort stim Corydoras på botten som leter gottisar och här och där skymtar du en L-mal? Är det så du menar att jag inte ska skriva:D?
#200 - 15 oktober 2010 09:32
[QUOTE=ansjo;1456920]Vilka banor? Du menar ett fett kar med en snygg bakgrund, lite rötter/grenar som hänger ner och spottbelysning som silar ljuset ner mot botten?
Och en grupp snyggdiskus som lurkar runt i karet lugnt och metodoskt och med ett stort stim Corydoras på botten som leter gottisar och här och där skymtar du en L-mal? Är det så du menar att jag inte ska skriva:D?[/QUOTE]

Jävlar... ja, ungefär så!:)

Men du, nu när det ändå bara är du och jag som gaggar här i tråden; vad tror du om att släpa hit ett 540 - sedan inreda det lite lätt med just rötter och grenar, ha det ganska sparsmakat - och sedan låta mitt discuspar gå där och trivas. Inga teror och sådant, utan bara de två bjässarna - fast i lite trevligare miljö än där dom är nu - en stor, lätt inredd lek-kub med andra ord!
#201 - 15 oktober 2010 09:48
Det låter som en jäkligt bra idé:)! Jag skulle nog ändå släppa i ett gäng corys som kan gå på botten och städa efter dina två grisar, och de käkar heller inte upp äggen. Kolla upp ett lämpligt kar så fixar vi hem det till dig:D!
#202 - 15 oktober 2010 09:53
[QUOTE=ansjo;1456931]Det låter som en jäkligt bra idé:)! Jag skulle nog ändå släppa i ett gäng corys som kan gå på botten och städa efter dina två grisar, och de käkar heller inte upp äggen. Kolla upp ett lämpligt kar så fixar vi hem det till dig:D![/QUOTE]

Ahh, det är såna här grejer som är så jävla trevligt med att samverka både på nätet och irl - man får en idé och så bollar man med polaren, sedan skrider man till verket. Hohooo, jag har redan från början visualiserat att det här paret skall få lite trevligare omgivningar än en lek-kub, och det enda som behövdes var att vi gaggade lite i tråden.
Jag skrider till verket direkt, kollar kar - sedan får det bli så!:)
#203 - 15 oktober 2010 09:56
Ett i Varberg som vi kollade på innan, det är kvar men de har sänkt priset. Bjud 1500 för det isf, rampen är inget vidare och sedan är det heller ingen ställning. Fanns även något i dina trakter...

Jag vill också ha ett akvarierum...nu:p!
#204 - 15 oktober 2010 09:58
Jag kollar - fan, det är lika bra att bonka till hyfsat snart! Jag hoppas jag hinner hem till eftermiddagen, från Stockholm, på söndag så vi hinner träffas! Nästa vecka är det inget inbokat så då får jag ragga tag på ett kar!:)
#205 - 15 oktober 2010 10:13
Anders! Tillbaka till MP-kuben; skall Bolivianerna gå kvar med discusarna?
#206 - 15 oktober 2010 10:46
Kolla upp det till veckan, Mats! Skulle även behöva lite mer korallgrus till nästa kub, är Herkules öppet på söndagar?

Jadå, jag hade Bolivianer i mitt 960 och 900 med diskus och det gick toppen. Blir lite lugnare för dessa med utan en massa tetror som tror de är Pirayor så fort det vankas mat:D.
#207 - 15 oktober 2010 10:49
Herkules har stängt söndagar!

Ah, det blir fint med dessa ihop!
#208 - 15 oktober 2010 14:01
OK, får kolla upp det på annat håll då:).
Har förresten mailat Majornas glas för att kolla lite närmare vad det kostar att byta ut rutan på karet, det börjar suga i storkarstarmen nu kan jag säga.
#210 - 15 oktober 2010 16:42
Vete tusan om det inte är en White Butterfly. De somodlat fram dem ska tydligen ha inkorsat kobolt eller liknande diskus därav den ljust blå skimrande färgen, så de är inte en form av albino.
Smaken är givetvis som baken, jag är annars mest förtjust i VF och sådana som liknar dessa, men för att ha något annorlunda och i mina ögon snygga diskus så är det dessa jag är intresserad av:).
Bilagor:
#211 - 15 oktober 2010 16:46
[QUOTE=Big_Sal;1457036]på tal om vita diskusar...

http://www.aquatic-photography.com/forum/showthread.php?17335-September-2010-POTM-Winner-ferdinand[/QUOTE]

*tappar hakan plockar upp den igen, blinkar, tittar igen, tappar hakan, låter den ligga*
#212 - 15 oktober 2010 17:08
[QUOTE=karrokaja;1457047]*tappar hakan plockar upp den igen, blinkar, tittar igen, tappar hakan, låter den ligga*[/QUOTE]

Så du har vaknat ur dvalan;)?
#213 - 15 oktober 2010 17:14
[QUOTE=ansjo;1457056]Så du har vaknat ur dvalan;)?[/QUOTE]

Vem fan kan sova när man vet att en sån vacker fisk finns nånstans ute i världen???:p
Vilken dvala??
#214 - 15 oktober 2010 17:16
Du har varit lite frånvarande, inte likt dig...
Vadå en sådan vacker fisk, jag tänkte mig nog 6 st av dem:D!
#215 - 15 oktober 2010 17:25
Så snyggt kar ... !! Var får ni alla rötter ifrån?! I Piteå tar akvarieaffärerna bara in tråkiga klumpar som ligger på botten och är omöjliga att bygga och pyssla med. Hurm.
#216 - 15 oktober 2010 17:28
[QUOTE=ansjo;1457061]Du har varit lite frånvarande, inte likt dig...
Vadå en sådan vacker fisk, jag tänkte mig nog 6 st av dem:D![/QUOTE]

Kanske är för att farfar och marcus är döda... man blir lite nere då.
Och för att katten löper, så man sover inte normalt. och för att julruschen på jobbet är fullrulle så man hinner inte
Och för att man känner att man inte kommer med nåt av intresse... 4 orsaker till dvala;)

du är sjukt i bollen anders!! 6... aww fyfan vad jag mår dåligt!!
Jag vill ha!! jag vill Äga!!! fyfan vad snygga dom är!!! helvetikum!!
Som du märker har jag inte riktigt ord för dessa! Men säg till när du har dom så kommer jag och hälsar på (jag menar allvar!!)
#217 - 15 oktober 2010 17:28
Det är bara att beställa en låda från grossisten genom affären.
Visst får du även en del som kanske inte är så snygga, men dessa går alltid att använda med någon annanstans. Är det Redmoore kan du alltid pussla ihop grenarna/rötterna på ett snyggt sätt:).
Annars är det inte fel att hålla ögonen öppna så fort du kommer in i någon zoobutik...
#218 - 15 oktober 2010 17:31
[QUOTE=karrokaja;1457064]

du är sjukt i bollen anders!! 6... aww fyfan vad jag mår dåligt!!
Jag vill ha!! jag vill Äga!!! fyfan vad snygga dom är!!! helvetikum!!
Som du märker har jag inte riktigt ord för dessa! Men säg till när du har dom så kommer jag och hälsar på (jag menar allvar!!)[/QUOTE]

Jag skulle gissa att de hämtas hem på onsdag eftermiddag:). Kaj har tio st, så det gäller att välja rätt och bara det är ett nöje!
#219 - 15 oktober 2010 17:31
[QUOTE=Vimsa;1457062]Så snyggt kar ... !! Var får ni alla rötter ifrån?! I Piteå tar akvarieaffärerna bara in tråkiga klumpar som ligger på botten och är omöjliga att bygga och pyssla med. Hurm.[/QUOTE]

Det är bara att beställa en låda från grossisten genom affären.
Visst får du även en del som kanske inte är så snygga, men dessa går alltid att använda med någon annanstans. Är det Redmoore kan du alltid pussla ihop grenarna/rötterna på ett snyggt sätt:).
Annars är det inte fel att hålla ögonen öppna så fort du kommer in i någon zoobutik...
#220 - 15 oktober 2010 17:43
[QUOTE=ansjo;1457066]Jag skulle gissa att de hämtas hem på onsdag eftermiddag:). Kaj har tio st, så det gäller att välja rätt och bara det är ett nöje![/QUOTE]
Varför tar du inte alla??
Bra då kommer jag på torsdag... kikar förbi en snabbis:p
Bilagor:
#221 - 15 oktober 2010 18:01
Har inget snabbkaffe, det är Perculator som gäller hos mig:D!
Det får inte plats alla i min kub, 6 st är även det i överkant därav en av orsakerna till mitt val att skippa tetrorna.
#222 - 15 oktober 2010 18:06
[QUOTE=ansjo;1457082]Har inget snabbkaffe, det är Perculator som gäller hos mig:D!
Det får inte plats alla i min kub, 6 st är även det i överkant därav en av orsakerna till mitt val att skippa tetrorna.[/QUOTE]

Haha!!

I see... kanske skulle kollat förra sidan innan jag skrev:p
6 stycken är grymt också!;)
#223 - 15 oktober 2010 21:24
Fan så skoj, fick ju massor mer idéer i Mats och Anders " skriv inte så Anders du frestar mig bara" snack haha.

Men ok, då vet man mer om kuber och dess mått, nu blir nästa fråga: Om man får specialbeställa kuber i dessa mått hur tusan hittar ni möbler/bänkar/ställningar till de så snabbt?

Nicke
#224 - 15 oktober 2010 22:52
Och renset i Anders kub (tetrorna) går till Göteborg - sicken tur att jag inte planerade att ha discus i 70-kuben.

Men å andra sidan... det går ju... om...;)
#225 - 15 oktober 2010 22:55
[QUOTE=ApeviaX;1457162]Fan så skoj, fick ju massor mer idéer i Mats och Anders " skriv inte så Anders du frestar mig bara" snack haha.
Men ok, då vet man mer om kuber och dess mått, nu blir nästa fråga: Om man får specialbeställa kuber i dessa mått hur tusan hittar ni möbler/bänkar/ställningar till de så snabbt?
Nicke[/QUOTE]

Beställa aluminiumställningar som passar. Mått och deg upp!;):)
#226 - 16 oktober 2010 05:24
Jepp, aluställningar är bara att måttbeställa:)!
#227 - 16 oktober 2010 09:13
anjo! det är på tok förlite bilder/filmer/skisser/tekningar i denna tråden. skärpning :P
Bilagor:
#228 - 16 oktober 2010 09:37
Jaha kan dessa också måttbeställas? Finns någon sådan filur som pysslar med ställningar i lkpg tror ni och även kar? Hmmm. Skulle ha bil så man kunde åka till era pysslingar nere i sydväst.

Men som hannes sa mer mer mer av bilder och planeringsskisser etc.

Nicke
#229 - 16 oktober 2010 14:18
[QUOTE=ansjo;1456920]Vilka banor? Du menar ett fett kar med en snygg bakgrund, lite rötter/grenar som hänger ner och spottbelysning som silar ljuset ner mot botten?
Och en grupp snyggdiskus som lurkar runt i karet lugnt och metodoskt och med ett stort stim Corydoras på botten som leter gottisar och här och där skymtar du en L-mal? Är det så du menar att jag inte ska skriva:D?[/QUOTE]

ooo, mmmmm det låter riktigt bra:d:p

fast jag är ju mer svag för skalare, stora fina med höga fenor :p
#230 - 16 oktober 2010 19:37
Mmm, ett gäng Altum eller VF Redback som får gå och mysa bland alla grenarna är heller inte fel, och med Aquaterras amazonasbakgrund skulle sitta som en smäck.
Håller annars med, lite för dåligt med bilder i tråden men det kommer;):p...
#231 - 17 oktober 2010 10:50
Fasen, jag kan undra när min tur tar slut...?
Skulle håva upp tetrorna idag, och det gick bra efter jag plockat ut alla rötter samt tömt ur vattnet till bara några cm kvar. När jag ändå gjorde detta tänkte jag byta impeller på Eheim 2080. Då karet är borrat i botten och utsugsröret bara är 10 cm ovan bottenglaset så är det smidigare att tömma ur karet samtidigt så man inte får något vatten på golvet.
När jag lossade själva kassetten till pumpen som slangarna sitter på, gick en av plaströren av utan att jag ens märkte det, så den var redigt röten. Det hade inte behövts mycket våld innan den gått av av sig själv och istället pumpat ut vattnet på golvet i vardagsrummet:p...

Men nu går en pumpskalle så länge, men jag känner att diskusen får vänta till pumpen är fixad, skickar efter denna del från Tyskland idag ihop med besställningen på en ny Dennerlekub på 60 liter samt en massa annat krafs. Fasen också...jag vill ha diskusen nu, men eftersom jag får tömma ner karet likadant nästa gång chansar jag inte på att stressa dem utan de får vänta någon dag till.
Ordnade med nya T5 Philips Aquarellerör med, samt reflektorer till dessa så ljuset är det inget fel på iaf!
#232 - 17 oktober 2010 12:16
Shit tur i oturen kallar jag det.

Aquarellerör tillverkas väll inte längre?

Nicke
#233 - 17 oktober 2010 12:30
Nope, men de går fortfarande att få tag i:). Åleds har mig veterligen kvar av alla sorterna, både T5 och T8 o.
#234 - 17 oktober 2010 13:38
Fasen vet om jag orkar vänta längre, ska kolla med Kaj om han är hemma i eftermiddag:p....
#235 - 17 oktober 2010 13:51
Haha, jag förstår dig, men hur blir det då med den icke önskade stressedn vid montering av rörbiten och sänkning av vattennivån då?

Åleds, är det några som kanske har lust o skicka? Har de någon hemsida?

Annars vad finns det för rör som motsvarar aquarelle?

Nu ska jag fixa VB, hörs senare.

Nicke
#236 - 17 oktober 2010 14:01
www.aleds.se kan du kolla på. Och har du inte varit där är det väl värt ett besök om du är i närheten.
Motsvarande rör är Sylwania Aquastar, det finns även ett Groluxrör men brinntiden på det är inte världens bästa så det blir ett väldigt dyrt rör...

Jag kollade hur reservdelen såg ut, och det är ett rör som troligen ska gängas dit och då behöver jag inte tömma karet. Skulle jag byta ut hela bröten som jag först trodde så hade jag fått tömma karet helt. Har hängt dit en doppis nu och tempen är på väg mot 28-29 grader för säkerhets skull då man inte vet om det följer med något hem. Nu var Kaj inte hemma, men han kommer troligen snart och då jävlar:D...
#237 - 17 oktober 2010 15:39
Nu simmar det 6 White Butterfly i en frigolitlåda som inkoppas i kuben:D....
#238 - 17 oktober 2010 15:44
Så kul
#239 - 17 oktober 2010 15:44
Grattis mannen!!!
#240 - 17 oktober 2010 16:19
Okej, bor ju i Linköping och har varken bil eller pengar. Däremot körkort :p Så eftersom jag gissar att Åleds ligger i Göteborg (utan att forska i ämnet) så får väll besöket vänta även om jag önskar att det blev redan idag. Skall dock checka deras hemsida som du länkade till.

GroLux håller ju som sagt inte lika länge b.la. det jag gillar med Aquarelle samt att effekten inte fasas ut lika mkt, Sylvania röret har jag nog inte testat ännu.

Hoppas ju få ett jobb snart, söker söker och söker.... När det är fixat och kulorna rullar in så kommer jag att våldgästa både dig och Mats hade jag tänkt mig. Kankse få hänga med på ett av de legendariska Zoorejsen?!

Men nu till ditt, skitkul med discusarna, och sikkna tur att det var gängat, gör det hela mkt enklare misstänker jag och vi får se dina juveler lite snabbare ;)

Hoppas på bilder efter inkoppning ikväll nu då?

Nicke
#241 - 17 oktober 2010 17:34
Bilder:D
#242 - 17 oktober 2010 18:48
[QUOTE=ansjo;1457581]Nu simmar det 6 White Butterfly i en frigolitlåda som inkoppas i kuben:D....[/QUOTE]

Åh va kul, vill ha bilder ;).
Bilagor:
#243 - 17 oktober 2010 18:49
Underbart!
För att stämma in i kören - Bilder!
#244 - 17 oktober 2010 20:46
[QUOTE=ApeviaX;1457600]Okej, bor ju i Linköping och har varken bil eller pengar. Däremot körkort :p Så eftersom jag gissar att Åleds ligger i Göteborg (utan att forska i ämnet) så får väll besöket vänta även om jag önskar att det blev redan idag. Skall dock checka deras hemsida som du länkade till.

GroLux håller ju som sagt inte lika länge b.la. det jag gillar med Aquarelle samt att effekten inte fasas ut lika mkt, Sylvania röret har jag nog inte testat ännu.

Hoppas ju få ett jobb snart, söker söker och söker.... När det är fixat och kulorna rullar in så kommer jag att våldgästa både dig och Mats hade jag tänkt mig. Kankse få hänga med på ett av de legendariska Zoorejsen?!

Men nu till ditt, skitkul med discusarna, och sikkna tur att det var gängat, gör det hela mkt enklare misstänker jag och vi får se dina juveler lite snabbare ;)

Hoppas på bilder efter inkoppning ikväll nu då?

Nicke[/QUOTE]
Det ligger utanför halmstad. Du är välkommen när som, bara hojta till:)!

Nu kommer även lite bilder, men de har bara varit i karet någon timma så de är lite fisiga än så länge...

[ATTACH=CONFIG]38310[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38309[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38316[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38312[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38311[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38313[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38314[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38315[/ATTACH]
#245 - 17 oktober 2010 20:51
...??!?!?!?!?!!!...

Öhh!! asså! %&)/((#)#(¤ hmm... asså! anders! Fisk!!! *sitter i ett hörn och vaggar fram och tillbaka*
#246 - 17 oktober 2010 20:53
Mmmm....kanske inte så konstigt att man föll pladask för dessa diskodiskus:D? Jag vill ha större kar och mer diskus...fan, fan, fan, jag trodde inte det skulle drabba mig en gång till....
#247 - 17 oktober 2010 20:57
[QUOTE=ansjo;1457726]Mmmm....kanske inte så konstigt att man föll pladask för dessa diskodiskus:D? Jag vill ha större kar och mer diskus...fan, fan, fan, jag trodde inte det skulle drabba mig en gång till....[/QUOTE]

Bara köpa en ny ruta, limma dit och KABOOM!!!

Men då ska du köra med SVART bakgrund och pålimmade moduler, inte heltäckande btn!

Det har bara drabbat dej en gång;) Men jävlar sitter det i...vet inte om jag vågar skaffa diskus!
Då blir jag som dej:p helt knäpp (på ett coolt sätt;))
Men å andra sidan gillar jag billiga nudlar så det ska nog gå;)
#248 - 17 oktober 2010 20:57
Fan Anders du upphör aldrig att förvåna. Ruskigt fina firrar.
#249 - 17 oktober 2010 20:59
Bara fixa ett större akvarium;) Vill se ett 960 L Diskus-projekt:D
Bilagor:
#250 - 17 oktober 2010 21:00
Säger bara en sak.... LETS DISCO! :D
" target="_blank">
#251 - 17 oktober 2010 21:05
Fick faktistk mail från glasmästeriet idag, och nu är kontakten tagen iaf.
Men något stort kar blir det inte här i lägenheten, däremot är tanken att vi ska ta över morsans hus när de flyttar till Thailand om ett par år och där är ett rum bokat för min del. Det skulle faktiskt även bli en bastu en gång i tiden vid sidoingången så golvbrunn finns redan i rummet:D.

Det här är disco:p:
" target="_blank">
#252 - 17 oktober 2010 21:07
Men det var inget "LETS DISCO" i den. ;)
Lyxigt med färdiga golvbrunnar, skulle mörda för golbrunn och kran i mitt rum...
#253 - 18 oktober 2010 06:15
Jag är bara glad att det inte blev någon bastu ifall vi nu tar över huset. Det är ett rum på ca 10 kvadrat som ligger innanför grovingången, och även grovingången kommer isf att involveras i mitt lilla projekt:D.
Under grovingången är ett badrum, så det blir heller inte så långt att dra vattnet in till det blivande akvarierummet. Men det blir ett annat projekt....
#254 - 18 oktober 2010 07:56
Anders! Discusarna är hur läckra som helst - fan vad kul att du har dessa nu!:)
#255 - 18 oktober 2010 10:14
Jepp, gott att vara bakom årorna i ekan igen:D...
#256 - 18 oktober 2010 10:19
[QUOTE=ansjo;1457818]Jepp, gott att vara bakom årorna i ekan igen:D...[/QUOTE]

Gôtt! Det var sannerligen en vacker grupp!
#257 - 18 oktober 2010 10:38
Grattis Anders! Snygga firrar :)
#258 - 18 oktober 2010 12:48
[QUOTE=Annika;1457829]Grattis Anders! Snygga firrar :)[/QUOTE]
De föll dig i smaken skulle jag tro;)...
#259 - 18 oktober 2010 16:43
Jaha utanför Halmstad säger du, såg ju det sedan när jag kollade deras hemsida, och tackar för att man kan komma med på zoorejs. Det kommer nog dock dröja till minst våren om inte längre p.g.a ekonomin, om den inte vänder och skjuter i höjden vill säga.

Kan ju iofs hänga med för skojs skull inte lika dyrt men usch vad man ska sukta då.

Dina discusar är ju sååå läckra, gillar de skarpt. Ska bli kul att följa dessa när de har fått bo in sig lite mer.

Nicke
#260 - 18 oktober 2010 21:00
Lite nervösa var de allt idag, fick tuppjuck och simmade på allt som inte rör sig i karet. Men det är så de ofta gör i början, bara hoppas att de inte skadar sig på något bara...
De är inte fulare idag:p...
#261 - 19 oktober 2010 06:33
[QUOTE=ansjo;1457726]Mmmm....kanske inte så konstigt att man föll pladask för dessa diskodiskus:D? Jag vill ha större kar och mer diskus...fan, fan, fan, jag trodde inte det skulle drabba mig en gång till....[/QUOTE]

Tycker absolut att du ska skaffa större kar, jag har inga problem med o ta över det karet de går i nu;).
#262 - 19 oktober 2010 12:13
Jaha där ser man, de blir så stressade att de inte ser var de simmar. Hur funkar det med dicusar i tomma lekkuber med bara en kon i? Simmar de rakt in i rutor och kubens glas då?

Hur bör botten se ut i en lek kub, med sand eller helt tomt? Malar eller inte?

Nicke
#263 - 19 oktober 2010 13:31
[QUOTE=M-L;1458149]Tycker absolut att du ska skaffa större kar, jag har inga problem med o ta över det karet de går i nu;).[/QUOTE]Skulle tro det:p

[QUOTE=ApeviaX;1458196]Jaha där ser man, de blir så stressade att de inte ser var de simmar. Hur funkar det med dicusar i tomma lekkuber med bara en kon i? Simmar de rakt in i rutor och kubens glas då?

Hur bör botten se ut i en lek kub, med sand eller helt tomt? Malar eller inte?

Nicke[/QUOTE]De brukar gå i helt tomma kar utan sand då det blir lättare att hålla dessa rena. Det kan bli så ibland, att de simmar omkring lite halvknäppt då de blir stressade av en flytt och sedan inte känner igen sig eller känner sig hemma. Det går över ganska fort och är inget man behöver oroa sig för:).
Malar är inget jag tycker är något att ha i en lekkub, de käkar upp rommen om de får tillfälle, och den rengörningen som de gör mot alger kan du lika gärna göra manuellt.
#264 - 20 oktober 2010 11:14
Jaha, ja jo det är sant. När jag tänker efter så har de flesta lekkuber jag har sett nog faktiskt varit helt och hållet rena utöver konen.

Malar var ju typ corydoras om det hade varit sand på botten som jag funderade över, men som sagt vattenbyte, med slite slamsugning eller vad man ska säga på en helt clean botten är väll optimalt gissar jag.

Hur är det med syre etc. behövs luftpump för mer rörelse i vattnet?

Nicke
#265 - 20 oktober 2010 11:50
Är lite inne på o skaffa en kub (om maken tillåter). Är det bara akvarielagret som har dessa? (tror inte de levererar till jkpg). Hittade ett på blocket med måtten 80x60x60 men vet inte om jag vågar mig på begagnat och det var nog lite repigt.
Hm, hamnar alltid på zoopet när jag ska plugga ...
#266 - 20 oktober 2010 11:57
[QUOTE=ApeviaX;1458521]Jaha, ja jo det är sant. När jag tänker efter så har de flesta lekkuber jag har sett nog faktiskt varit helt och hållet rena utöver konen.

Malar var ju typ corydoras om det hade varit sand på botten som jag funderade över, men som sagt vattenbyte, med slite slamsugning eller vad man ska säga på en helt clean botten är väll optimalt gissar jag.

Nicke[/QUOTE]

Så här såg det ut hemma hos kaj.p Som är en redig diskuskung:)

Jävligt dålig bild, men du ser hur det är uppbyggt.
Ett cleant kar med ett billigfilter och en kon

[ATTACH=CONFIG]38356[/ATTACH]
#267 - 20 oktober 2010 14:02
[QUOTE=ApeviaX;1458521]

Nicke[/QUOTE]
De har ofta ett luftfilter i dessa karen. En bra och enkel lösning som funkar klockrent:).
#268 - 20 oktober 2010 14:04
[QUOTE=M-L;1458537]Är lite inne på o skaffa en kub (om maken tillåter). Är det bara akvarielagret som har dessa? (tror inte de levererar till jkpg). Hittade ett på blocket med måtten 80x60x60 men vet inte om jag vågar mig på begagnat och det var nog lite repigt.
Hm, hamnar alltid på zoopet när jag ska plugga ...[/QUOTE]

Jag vet inte vilka som har kuber, men hör efter med det lokala glasmästeriet vad de kan erbjuda. Ställning och tillbehör kan du köpa löst, men se till att du väljer ett standardmått på bredden på kuben då det blir både lättare och billigare att köpa lysramp osv:).
#269 - 20 oktober 2010 21:45
Aha!, ett biligfilter gissar jag att det ä rett enkelt egengjort filter som är billigt?

Okej så var det, cleant och enkelt.

Luftfilter? Eller luftpump eller vad menar du? Har koll på inner och ytterfilter...

Nicke
#270 - 20 oktober 2010 21:48
Jepp, det drivs med en luftpump och kallas då luftfilter. Nu finns det bra membranpumpar som varken låter eller skakar sönder rummet där de finns, Eheim har en grymming som Mats (MaxB) köpte i Tyskland som han är väldigt nöjd med:).
#271 - 21 oktober 2010 07:17
[QUOTE=ansjo;1458855]Jepp, det drivs med en luftpump och kallas då luftfilter. Nu finns det bra membranpumpar som varken låter eller skakar sönder rummet där de finns, Eheim har en grymming som Mats (MaxB) köpte i Tyskland som han är väldigt nöjd med:).[/QUOTE]

Mycket bra grejer! Den där Eheimluftpumpen är grym - jag kör luftfilter till både Kardinal- och adoketa-karen med detta! Och givetvis ett sådant filter som man ser på bilden i Kajs kar - till Discusarna!:)
#272 - 21 oktober 2010 14:12
Okej, tror ja e med på notera.

Jag har ett Aquael Fan 3 innerfilter som drivs med propeller och det sitter en filterkasett under själva motorn, sedan är alltså luftfilter ex, en bit filtermatta med en luftpump som bubblar genom filtret? hur renar då det vattnet undrar jag?

Eller är ja ute o cyklar nu?

Nicke
#273 - 21 oktober 2010 14:24
[QUOTE=ApeviaX;1459013]Okej, tror ja e med på notera.

Jag har ett Aquael Fan 3 innerfilter som drivs med propeller och det sitter en filterkasett under själva motorn, sedan är alltså luftfilter ex, en bit filtermatta med en luftpump som bubblar genom filtret? hur renar då det vattnet undrar jag?

Eller är ja ute o cyklar nu?

Nicke[/QUOTE]

Ett luftdrivet filter funkar, förenklat, såhär; Ett rör sticks ner i ett filter (typ skumgummi) - filtret sluter tätt om röret som är nedstucket i filtermediat. I röret sticker man ner luftslangen från luftpumpen. Bubblorna som blåser ut ur luftpumpsslangen stiger uppåt och drar med sig vatten. Vattnet kan bara komma utifrån filtret och går således genom filtret och in i röret som man stuckit ner i det. Man driver alltså vattnet genom filtret med hjälp av bubblorna från luftpumpen.
#274 - 21 oktober 2010 16:16
Aha! Då fattar jag, och det är den principen som har tillämpats i discuskar med ett så kallt "billigfilter"?

Nicke
#275 - 21 oktober 2010 18:05
De kanske är billigfilter för de är billiga:) Men det är framför allt tre andra saker som gör det populära.
De är effektiva. De är lätta o o jobba med och de skapar inte något flöde i karet vilket kanske är det viktigaste i samband med lek o frisimmande yngel.
Ser fint ut annars Anders, White Butterfly ser flera klasser finare ut i ett inrett kar.
#276 - 22 oktober 2010 10:26
Okej, så det är att föredra ett mer stilla vatten och endast låta de bubblor som stiger skapa en rörelse i ytan, och samtidigt ger detta ett enkelt filter som renar vattnet och man behöver varken inner eller ytterfilter?

Ja visst Kaj de är ju superläckra dessa discusar.

Nicke
#277 - 22 oktober 2010 10:51
[QUOTE=ApeviaX;1459232]Okej, så det är att föredra ett mer stilla vatten och endast låta de bubblor som stiger skapa en rörelse i ytan, och samtidigt ger detta ett enkelt filter som renar vattnet och man behöver varken inner eller ytterfilter?

Ja visst Kaj de är ju superläckra dessa discusar.

Nicke[/QUOTE]

Ja, det är effektiva och bra filter - speciellt om det är fiskar som föredrar lite lugn rörelse i vattnet. Men, innerfilter blir det ju - då det finns inne i karet...
#278 - 22 oktober 2010 11:03
En fin kaka där :) Gillar dessa blå de är nog min favorit linje när det gäller stendker fisk
#279 - 22 oktober 2010 11:12
[QUOTE=kaj.p;1459241]En fin kaka där :) Gillar dessa blå de är nog min favorit linje när det gäller stendker fisk[/QUOTE]

Ja, dom är granna! Men, de som Anders har nu alltså... En grupp sådana får det nog bli snart!:)
#280 - 22 oktober 2010 13:14
[QUOTE=Mats Bryzell;1459240]Ja, det är effektiva och bra filter - speciellt om det är fiskar som föredrar lite lugn rörelse i vattnet. Men, innerfilter blir det ju - då det finns inne i karet...[/QUOTE]

Jaha, spännande en sista fråga då. Är luftpump och diffusor samma sak... O i såna fall kan man ta vilken luftpump man vill och trycka ner luftstenen i en bit filtermaterial.

Nicke
#281 - 22 oktober 2010 13:39
[QUOTE=ApeviaX;1459268]Jaha, spännande en sista fråga då. Är luftpump och diffusor samma sak... O i såna fall kan man ta vilken luftpump man vill och trycka ner luftstenen i en bit filtermaterial.

Nicke[/QUOTE]

Nja.. diffusor får jag änna kolla upp lite...
Det finns ju helt vanliga luftpumpar för akvariebruk, och det räcker med slangen från pumpen så att det bildas bubblor - du behöver ett rör som sticks ner i filtermaterialet - detta leder upp vattnet, som drivs av bubblorna från slangen genom röret via filtret.
Filtermedia, gör ett litet hål i filtermediet, tryck ner ett rör, och led ner slagen från luftpumpen i röret. I röret kan man även ha fler hål uppborrade så att det blir fler ingångshål in till röret via filtermediet - dessa hål skall dock döljas av/inne i filtermediet. Effektivt filter!:)
#282 - 22 oktober 2010 14:21
[QUOTE=Mats Bryzell;1458891]Mycket bra grejer! Den där Eheimluftpumpen är grym - jag kör luftfilter till både Kardinal- och adoketa-karen med detta! Och givetvis ett sådant filter som man ser på bilden i Kajs kar - till Discusarna!:)[/QUOTE]

Korkad fråga, men vilken kapacitet behövs på luftpumpen om karet är typ 300-400 l? Jag har bara sett på upp till 400 l/timme, räcker det?
#283 - 22 oktober 2010 17:28
[QUOTE=M-L;1459279]Korkad fråga, men vilken kapacitet behövs på luftpumpen om karet är typ 300-400 l? Jag har bara sett på upp till 400 l/timme, räcker det?[/QUOTE]

Jag har inte en aning... Det bubblar på och funkar hur bra som helst... Jag är ju jävligt low-tech och skall kanske egentligen inte uttala mig om akvariehållning - men det har puttrat på fint i de kar jag har luftfilter - i de större burkarna kör jag Eheim 2250 ytterfilter.
#284 - 22 oktober 2010 17:43
Det är sällan man kör med dessa filter i såpass stora kar, men det kommer en liten tanke långt inne i skallen att kapaciteten på luftfilter brukar ligga på ca hälften av karets volym, så ska man köra med ett sådant filter till ett 400 liters funkar det fint med en pump som ger 200 liter/timma. Men jag kan ha kommit ihåg fel....
#285 - 22 oktober 2010 19:45
Mycket intressant detta, jag har fått för mig (p.g.a lite luddig info. i olika akvarieböcker) att luftpump och diffusor är samma sak.

Men röret som slangen går ner i är samma rör som vattnet sugs in i genom filtermediet och även samma rör som bublorna ska upp i?

Hur tight mot slangen bör röret sitta? Kan det vara ex. 0,5 cm grovt hål i röret och en slang med yttermått ex. 0,4 xm d.v.s det går relativt enkelt att få ner slangen i röret men det är ändå inte för stort mellanrum till röret från slangen?

Nog med OT nu, önskar nya bilder på discusarna nu när de har bott in sig lite grann?

Nicke
#286 - 23 oktober 2010 04:46
Luftpump är en pump som pumpar luft.
En diffusor däremot är ett rör eller liknande som du sätter på utblåset på tex en cirlulationspump. Till detta "rör" leder du en slang och av suget från pumpens utblås sugs det ner luft in i vattenflödet och då blir det luftbubblor i utblåset, den delen som leder in luften kallas för diffusor:). Hoppas att du hängde med där...lite krångligt att sätta ord på något som man vet hur det funkar men aldrig tänkt på att beskriva.
De har inte bott in sig riktigt ännu, de matvägrar fortfarande men det kommer säkert snart igång.
Ett aber i mina ögon är att de börjar få lite sot, varför har jag inte en aning om varför. Kan vara lysrören kanske, och maten är det definitivt inte ännu iaf. Kan även vara stressen vid flytt samt att filtreringen inte är den bästa än så länge och jag tror nog att det ska bli bättre med sotningen:p...
#287 - 24 oktober 2010 16:49
[QUOTE=ApeviaX;1459350]Men röret som slangen går ner i är samma rör som vattnet sugs in i genom filtermediet och även samma rör som bublorna ska upp i?

Hur tight mot slangen bör röret sitta? Kan det vara ex. 0,5 cm grovt hål i röret och en slang med yttermått ex. 0,4 xm d.v.s det går relativt enkelt att få ner slangen i röret men det är ändå inte för stort mellanrum till röret från slangen?

Nicke[/QUOTE]

Okej, tror jag fattar vad en diffusor är. Det låter ungefär som den biten som sitter på mitt innerfilter, precis där vattnet kommer ut från reningen så finns ett litet hål där man kan fästa en slang och då bubblar det från pumpen.

Har de sot, det låter inte bra men vad är sot?

Nicke
#288 - 24 oktober 2010 19:33
[QUOTE=ApeviaX;1459727]Okej, tror jag fattar vad en diffusor är. Det låter ungefär som den biten som sitter på mitt innerfilter, precis där vattnet kommer ut från reningen så finns ett litet hål där man kan fästa en slang och då bubblar det från pumpen.

Har de sot, det låter inte bra men vad är sot?

Nicke[/QUOTE]Jepp, det är en diffusor du har där:).
Sot är svarta små prickar som helt "rena" diskus kan få om de tex äter mat med spiroulina i. Dessa svarta sotprickar kan komma bara några enstaka ända upp till att hela fisken blir svartaktig. Sot eller inte, smaken är som baken och jag gdiggar det inte så värst mycket...
#289 - 24 oktober 2010 21:39
Jaha, så det är en pigmentförändring i fjället kan man säga, ingen sjukdom alltså?

Men, utan att vara tjatig så måste jag vara lite ful och fråga igen, angående billifilter om hur slangen skulle monteras: [:o]

Men röret som slangen går ner i är samma rör som vattnet sugs in i genom filtermediet och även samma rör som bublorna ska upp i?

Ursäkta för detta tjat om dessa billifilter, men ville bara veta principen hela vägen så jag inte gör fel när jag testar detta senare. [:o]

Nicke
#290 - 25 oktober 2010 05:41
Röret som slangen går ner i har bra mycket större dimension än slangen för att kunna frakta vattnet.
Om jag tar det från början så funkar ett sådant svampfilter ungefär så här:

Ett rör som är ca 15 mm i diameter sitter fast halvvägs ner i en svamp. I detta rör leds en luftslang ner i botten, och av suget som blir av stigande luftbubblor sugs det in "smutsigt" vatten genom svampen som där renas och det rena vattnet stiger med luftbubblorna. Så vad luften egentligen gör, är att skapa ett vaccum som gör att vattnet förflyttas genom svampen.
Har du då för tight mellan rör och slang får du inte det vattenflödet som luften kan dra, och filtret renar inte så mycket som det skulle kunna.
#291 - 25 oktober 2010 06:21
Det var väl ett tag sen det var bilder upplagda;)
#292 - 25 oktober 2010 06:26
Hmm, ja...

Lite uppdatering annars, pumpdelen har inte kommit då den var restad så jag får tyvärr vänta på övriga grejer som beställdes. Funderar snart starkt på att sätta dit min Eheim 2128 om inget snart händer. Ser skittråkigt ut med vattennivån 5 cm under kanten då vattnet rinner bakvägen från utblåset som i sin tur är borrat i botten. Det var denna koppling som gick sönder:(.
#293 - 25 oktober 2010 09:45
bilder får du inte glömma =) =)
#294 - 25 oktober 2010 14:44
[QUOTE=ansjo;1459852]Röret som slangen går ner i har bra mycket större dimension än slangen för att kunna frakta vattnet.
Om jag tar det från början så funkar ett sådant svampfilter ungefär så här:

Ett rör som är ca 15 mm i diameter sitter fast halvvägs ner i en svamp. I detta rör leds en luftslang ner i botten, och av suget som blir av stigande luftbubblor sugs det in "smutsigt" vatten genom svampen som där renas och det rena vattnet stiger med luftbubblorna. Så vad luften egentligen gör, är att skapa ett vaccum som gör att vattnet förflyttas genom svampen.
Har du då för tight mellan rör och slang får du inte det vattenflödet som luften kan dra, och filtret renar inte så mycket som det skulle kunna.[/QUOTE]

Aha!, Då har jag hela receptet. Skall tillämpa detta vid lite odling senare.

Tackar så mycket.

Tråkigt att delen du behöver är restad, hur ser det ut nu då? vecka 2 veckor har du fått något besked alls?

Nicke
#295 - 25 oktober 2010 14:56
Fick besked idag, att de skickar grejerna nu i eftermiddag. Snabbt jobbat trots restade grejer och jag gillar det stället mer och mer:).
Missade iofs lite på beställningen men det var mitt eget fel. Skulle fylla upp vikten då frakten ändå var på 38 euro med bla 19 kg Dragonstone men det råkade bli 1 kg:p.
Glömde troligen att ändra vikten när jag skickade orderna, men det blir troligen en ny order om ett par veckor och då blir det mer sten:D! Stenrik vill jag bli:p....
#296 - 25 oktober 2010 17:15
Edit, på torsdag ska grejerna komma, hoppas det blir på eftermiddagen då jag nanar kudden på förmiddagen efter nattskiftet...
#297 - 25 oktober 2010 17:38
[QUOTE=ansjo;1460098]Edit, på torsdag ska grejerna komma, hoppas det blir på eftermiddagen då jag nanar kudden på förmiddagen efter nattskiftet...[/QUOTE]

Och så länge kan du låta kameran gå varm;)
Eller jobbar du natt nu också...

Fan vad du köper btw:D
Det är bra;)
#298 - 25 oktober 2010 18:03
Nä, jag jobbar inte natt innan på onsdag och torsdag. Sedan är jag lååångledig:D!
Det vet du väl, den som har mest grejer när han dör vinner....
#299 - 25 oktober 2010 18:20
[QUOTE=ansjo;1460102]Nä, jag jobbar inte natt innan på onsdag och torsdag. Sedan är jag lååångledig:D!
Det vet du väl, den som har mest grejer när han dör vinner....[/QUOTE]

Å hälften av skiten skall ju hit...!:) Se nu till å inte dratta på skallen - så att du plötsligt vinner!;):)
Bilagor:
#300 - 25 oktober 2010 18:21
Nope, det är inget jag har planerat för iaf:)!
#301 - 25 oktober 2010 18:23
[QUOTE=ansjo;1460109]Nope, det är inget jag har planerat för iaf:)![/QUOTE]

Goody!:)
#302 - 25 oktober 2010 19:29
[QUOTE=ansjo;1460102]Nä, jag jobbar inte natt innan på onsdag och torsdag. Sedan är jag lååångledig:D!
Det vet du väl, den som har mest grejer när han dör vinner....[/QUOTE]

Är det bara akvariegrejer som räknas??
För om det är grejer i allmänhet så vinner ju jag:D
Fick hem mina PH-pumpar idag:) dom som du rekade... men jag glömde ju alla fiffiga rör som man kan rikta flödet med...nu åker vattnet rakt fram och gör inte så mkt på ytan:(

Hur länge är du långledig??
#303 - 25 oktober 2010 20:16
Nämen, vad kul att bollen har sats i rullning igen. Synd att du missade 9:an efter 1:an ;)

En reminder varifrån du har beställt vore kanon, gissar på aquaristic.net?

Sedan när det börjar hända grejer hemmavid, dränk oss i bilder.

Nicke
#304 - 25 oktober 2010 20:35
17 dagar. Sedan är det jobb i drygt tre veckor mellan varje långledighet:).
#305 - 25 oktober 2010 20:42
[QUOTE=ApeviaX;1460146]Nämen, vad kul att bollen har sats i rullning igen. Synd att du missade 9:an efter 1:an ;)

En reminder varifrån du har beställt vore kanon, gissar på aquaristic.net?

Sedan när det börjar hända grejer hemmavid, dränk oss i bilder.

Nicke[/QUOTE]Jepp, precis så missade jag eftersom jag inte ville komma över gränsen på vikt till nästa steg på frakt fick jag laborera lite och då hände det troligen. Visst är det www.aquaristic.net jag beställt från igen, funkar skitbra och speciellt när det är grejer som inte går att få tag på i Sverige:).
#306 - 27 oktober 2010 17:10
Jag bytte tillbaka till originalrören i förrgår och ser redan en klar förbättring av sotet på diskusarna, hoppas att det försvinner helt så de ser ut som de gjorde hos Kaj.
Nu är där Sylwaniarör, vilka kollade jag inte så noga men det är lite gulare mer åt Daylight-hållet och trots att jag gillar Philipsfärgen mer så får det bli så här...
#307 - 27 oktober 2010 20:30
Ser man på, lyset kan alltså styra detta lite också.

Nicke
#308 - 27 oktober 2010 20:47
Jepp, och jag hoppas att det var det som var problemet...
#309 - 28 oktober 2010 11:52
Mm, förstår det om du inte vill se soten, så är det ju klart att enkla lösningar är at föredra?

Nicke
#310 - 28 oktober 2010 12:01
Diskus kan få sot om de äter mat med spiroulina i, men eftersom de inte käkar så mycket ännu så är det inte det som är problemet iaf. Sedan kan säkert vattnet ha inverkan, men jag är lite tveksam till det i mitt fall och då är det ljuset kvar. Finns säkert fler anledningar men jag håller tummarna för att det är det jag anar...

Skulle fixa pumpen idag då grejerna kommit från Tyskland, men tji fick jag. När jag skulle byta ut den mittersta slanganslutningen började det läcka från en av de andra, och då var även det fanskapet sprucket. Så nu köper jag en helt ny anslutning, vem vill riskera att även nummer tre av anslutningarna spricker hux flux?
Det blir på onsdag nästa vecka då det blir ett litet zoorejs med Mats, ska hämta hem ett 540 till hans stuga från Hellsson i Kungälv:). Så får man träffa honom med, det är alltid kul att träffa andra akvariestollar:p.
#311 - 28 oktober 2010 13:33
[QUOTE=ansjo;1460959]Diskus kan få sot om de äter mat med spiroulina i, men eftersom de inte käkar så mycket ännu så är det inte det som är problemet iaf. Sedan kan säkert vattnet ha inverkan, men jag är lite tveksam till det i mitt fall och då är det ljuset kvar. Finns säkert fler anledningar men jag håller tummarna för att det är det jag anar...

Skulle fixa pumpen idag då grejerna kommit från Tyskland, men tji fick jag. När jag skulle byta ut den mittersta slanganslutningen började det läcka från en av de andra, och då var även det fanskapet sprucket. Så nu köper jag en helt ny anslutning, vem vill riskera att även nummer tre av anslutningarna spricker hux flux?
Det blir på onsdag nästa vecka då det blir ett litet zoorejs med Mats, ska hämta hem ett 540 till hans stuga från Hellsson i Kungälv:). Så får man träffa honom med, det är alltid kul att träffa andra akvariestollar:p.[/QUOTE]

Vilken förbenad otur då [:(!]

Men får hoppas det funkar bra med den nya anslutningen sen då.

Nicke
#312 - 6 november 2010 14:10
Nu var den lilla 2028 Eheimpumpen igång efter att ha fått tag i en ny O-ring, äntligen. Jag väntar med slanganslutningen till 2080 till jag åker till Tyskland, det är ingen större panik just nu...
Får börja göda karet ördentligt nu, det har blivit en del cyano på rötterna som inte är det snyggaste man kan ha i ett kar:(!
#313 - 6 november 2010 16:14
När kommer bilder!? :D
#314 - 6 november 2010 22:53
Det kommer, det kommer...:p
Bilagor:
#315 - 7 november 2010 10:21
Mmhhmmmumummmhh... Har du inga roliga nyheter att berätta Anders?;)
#316 - 7 november 2010 10:26
Nja, kanske det kanske...Sotet på diskusarna har blivit mycket bättre, men är fortfarande i mina ögon lite väl störande så dessa kommer att få flytta hem till Mats. Lite tråkigt då de var så förbenat snygga från början, men att ha fisk som man inte är nöjd med till 100% är inte lika kul. Det blir nya diskus istället, men ingen som har Pidgeongener i sig...
Att jag sedan hade tur när jag plockade ut fisken är en annan femma, de börjar kaxa upp sig mot varann, och som det ser ut så har de börjat para ut och det verkar som det är tre par:D!
#317 - 7 november 2010 10:31
Ja, jag kan knappt bärga mig förrän de simmar i 70-kuben här i stugan! Att de har lite sotprickar gör mig inget - men jag förstår precis hur du tänker, klart att du skall skaffa några som du är topp-tunnor-hundra nöjd med. De kommer att få det fint här, sotiga eller ej! Hohooo!:)
#318 - 7 november 2010 10:35
Ett par stycken av dem är riktigt kaxiga, och det är de som har minst sot. Det känns lite dumt att lämna bort dem så här tidigt efter inköpet, men jag tror det är bättre att flytta dem nu innan de har blivit allt för hemmastadda i mitt kar.
Kaj har ett lekpar jag gärna skulle vilja lägga vantarna på, men det är nog ingen risk att de är till salu:p...
#319 - 7 november 2010 16:45
Du kanske finner snygga plattfiskar i Tyskland :D
#320 - 7 november 2010 21:52
Det kanske jag gör, men jag har en hovleverantör någon mil härifrån som jag gärna håller mig till:)!
#321 - 8 november 2010 12:47
[QUOTE=ansjo;1464512]Det kanske jag gör, men jag har en hovleverantör någon mil härifrån som jag gärna håller mig till:)![/QUOTE]

Ahh, men då så :)
Då är det inte synd om dig ;) ;)
#322 - 8 november 2010 12:57
Tack:p...Men nog ska jag titta allt.
På tal om diskus i Tyskland, jag blev helt nere i ett gäng diskus vi såg i en affär, ett litet stim av de skulle suttit som en smäck och om jag inte minns fel tog Mats ett par foton på dessa, som han sedan retade mig med:D....
#323 - 8 november 2010 13:00
[QUOTE=ansjo;1464664]Tack:p...Men nog ska jag titta allt.
På tal om diskus i Tyskland, jag blev helt nere i ett gäng diskus vi såg i en affär, ett litet stim av de skulle suttit som en smäck och om jag inte minns fel tog Mats ett par foton på dessa, som han sedan retade mig med:D....[/QUOTE]

Då åker det upp några bilder på dom här ikväll! Bwahaha!:d;)
#324 - 8 november 2010 13:05
Glöm inte att lägga upp det i hans tråd oxå
ngt i stuk med "Titta vad du missade" ;)
#325 - 8 november 2010 13:08
[QUOTE=Nubi;1464673]Glöm inte att lägga upp det i hans tråd oxå
ngt i stuk med "Titta vad du missade" ;)[/QUOTE]

Jodå, bilder kommer här i tråden. Det var helt makalöst fina discusar - bilder kommer ikväll!:)
Bilagor:
#326 - 8 november 2010 13:12
Var annars, kniven ska stickas ännu djupare in och helst vridas om med:p!
#327 - 8 november 2010 13:21
[QUOTE=ansjo;1464679]Var annars, kniven ska stickas ännu djupare in och helst vridas om med:p![/QUOTE]

Ja, det var en rolig syn när vi skulle gå från affären och du vände i dörren bara för att ta en sista titt på dom... härligt!
#328 - 8 november 2010 13:22
[QUOTE=Mats Bryzell;1464685]Ja, det var en rolig syn när vi skulle gå från affären och du vände i dörren bara för att ta en sista titt på dom... härligt![/QUOTE]

HAHAAH! Kan se en Ansjo junior med klubba i munnen, stora klotögon (som man får när man är påtänd) tittar in i det karet...jo och han står på en pall, för annars når han inte upp ;)
Och MaxB (tonåring) som släpar ut en skrikandes Ansjo *hahaha*
#329 - 8 november 2010 13:28
[QUOTE=Nubi;1464686]HAHAAH! Kan se en Ansjo junior med klubba i munnen, stora klotögon (som man får när man är påtänd) tittar in i det karet...jo och han står på en pall, för annars når han inte upp ;)
Och MaxB (tonåring) som släpar ut en skrikandes Ansjo *hahaha*[/QUOTE]

Men tänk ändå vad nära det var att de hade fått följa med hem - hade det inte varit ett par dagar kvar på resan så hade Anders klippt dom.
#330 - 8 november 2010 13:31
[QUOTE=Mats Bryzell;1464691]Men tänk ändå vad nära det var att de hade fått följa med hem - hade det inte varit ett par dagar kvar på resan så hade Anders klippt dom.[/QUOTE]

Lätt!
#331 - 8 november 2010 13:32
[QUOTE=Mats Bryzell;1464691]Men tänk ändå vad nära det var att de hade fått följa med hem - hade det inte varit ett par dagar kvar på resan så hade Anders klippt dom.[/QUOTE]

Kunde man inte åkt samma väg tillbaka på vägen hem för att stanna till och köpa dem?
De kanske inte var såå snygga, för hade dem varit det hade Ansjo köpt de. Oavsett en omväg.
Se bara på idiot-körningen ni två gjorde, från Göteborg till Stockholm för MP karet ;)
(idiot-körningar är ett begrepp vi använder här hemma, sambon kan lätt köra 40-60 mil på en dag med jobbet)
Bilagor:
#332 - 8 november 2010 13:36
Nja, dels låg affären lite vid sidan om och schemat var så späckat att det faktiskt inte fanns någon tid. Måndagen körde vi norrut mot färjan så att riskera missa den ville vi inte. Hade man kört mer själv däremot, skulle det inte varit orimligt att köra tillbaka till affären:).
#333 - 8 november 2010 13:40
[QUOTE=ansjo;1464700]Nja, dels låg affären lite vid sidan om och schemat var så späckat att det faktiskt inte fanns någon tid. Måndagen körde vi norrut mot färjan så att riskera missa den ville vi inte. Hade man kört mer själv däremot, skulle det inte varit orimligt att köra tillbaka till affären:).[/QUOTE]

därför ska man åka egen bil....inte sant ;)
Du ska väl till Tyskland igen nästa år, då kanske du hittar lika snygga om inte snyggare ;)...Skickar inte Tyskland fiskar till Sverige?
#334 - 8 november 2010 13:47
Jodå, både i slutet på januari och sedan igen i början på oktober, och till Duisburg blir det med egen bil:). Men att köpa fisk från Tyskland utan att se dem är som att köpa grisen i säcken och inget som jag vill göra.
#335 - 8 november 2010 13:51
[QUOTE=ansjo;1464710]Jodå, både i slutet på januari och sedan igen i början på oktober, och till Duisburg blir det med egen bil:). Men att köpa fisk från Tyskland utan att se dem är som att köpa grisen i säcken och inget som jag vill göra.[/QUOTE]

Kan man göra så att man väljer fisk och ber de skicka?
som i ditt fall. Du skulle ha bett de skicka fiskarna :D hem till Sverige *hihi* ;)
#336 - 8 november 2010 14:15
Det finns en affär i Belgien som säljer bla. diskus och om jag förstått rätt, fotar alla fisk och har en benämning på dessa. Sedan köper du tex låda XX och då vet du hur fisken exakt ser ut. Men skifin VF diskus som har priserna därefter:)!
Nä, jag håller mig till Kaj faktiskt. Bra priser, bra frisk fisk samt att han är bra att ha att göra med gör inte saken sämre:)!
#337 - 8 november 2010 14:25
[QUOTE=ansjo;1464725]Det finns en affär i Belgien som säljer bla. diskus och om jag förstått rätt, fotar alla fisk och har en benämning på dessa. Sedan köper du tex låda XX och då vet du hur fisken exakt ser ut. Men skifin VF diskus som har priserna därefter:)!
Nä, jag håller mig till Kaj faktiskt. Bra priser, bra frisk fisk samt att han är bra att ha att göra med gör inte saken sämre:)![/QUOTE]

:) inte visste ja att det fanns sån service :) niice!
#338 - 8 november 2010 14:31
[QUOTE=Nubi;1464731]:) inte visste ja att det fanns sån service :) niice![/QUOTE]http://www.hustinx-discus.com/
#339 - 8 november 2010 14:53
[QUOTE=ansjo;1464738]http://www.hustinx-discus.com/[/QUOTE]

Finns det inga annonser utan plattfiskar ;)
#340 - 8 november 2010 14:56
Storfikaren hur blir det med bilder?? Vill ha en helhetsbild på mp't =)
#341 - 8 november 2010 15:00
Det blir nog inget innan till slutet på veckan, jag har plockat ut en del rötter nu för att lättare fånga upp fisken på torsdag. Men så fort jag fått se vad jag vill ha så kommer det kort på dessa iaf:)!
#342 - 8 november 2010 15:04
[QUOTE=ansjo;1464764]Det blir nog inget innan till slutet på veckan, jag har plockat ut en del rötter nu för att lättare fånga upp fisken på torsdag. Men så fort jag fått se vad jag vill ha så kommer det kort på dessa iaf:)![/QUOTE]

Jag kan tänka mig att det är uppånervänt där i kuben nu - men discusarna är välkomna hit till stugan. Jag har också gjort en liten makeover, tagit bort en del rötter för att göra mer plats åt de sex skönheterna. Släng du upp bilder senare när det lugnat ner sig lite!
#343 - 8 november 2010 15:32
Men asså ansjo!
En fråga... dina vitingar blidde sotiga (små svarta prickar) på grund av vad?
Jag är ju redigt sugen på dessa diskusar men det var just för att dom var så vita, utan en massa snirklar på (som också är snyggt)
Men om dom blir prickiga och danna så vet jag inte hur sugen jag är på dom längre, dom ska lixom vara KRITvita (nästan)
Tror du dom kommer bli sotiga i mitt akvarium?
Skulle gärna vilja ha en bild på dina så man ser hur sotiga dom är.
Eller ska jag hoppas på VF med en gång??
#344 - 8 november 2010 15:38
Det är svårt att säga. De som går kvar hos kaj är fortfarande lika vita utan sot, så något med vattnet är det med all säkerhet. Jag ska fota dem så får du se hur de ser ut nu...men det kommer senare, ska snart till Kaj och hälsa på:p.
#345 - 8 november 2010 16:24
men är det typ ph värde? temp? pmdd? eller nåt med balansen.
Eller speciellt foder? du nämnde i nåt tidigare inlägg att det kunde bero på spirulinafoder... är det spirulina i vanligt burkfoder?
Får kolla upp det närmare, exakt VAD jag matar med har jag ingen koll på...:P

Om man har stark belysning så borde ju fisken bli blekare och alltså inte få sotprickar.
Men det beror kanske på vilken belysning också... om det är en som "aktiverar" huden så som i solljus lixom..
Ähh jag vet inte!

Hare bra hos kaj! pussa honom från mej:D
#346 - 8 november 2010 16:35
Kan prickarna vara ett tecken på att de trivs eller hormoner?
#347 - 8 november 2010 17:03
Medans ni funderar på sotarmurrarna (som skall få gå hos mig - hur sotiga dom än är) så skall ni få se de discusar som Ansjo ville ha i tyskland. Jag ser nu att bilderna är riktigt dåliga - tog med mobilen - men man får ett hum iallafall.
#348 - 8 november 2010 17:07
Riktigt snygga :D
#349 - 8 november 2010 17:29
[QUOTE=Mats Bryzell;1464817]Medans ni funderar på sotarmurrarna (som skall få gå hos mig - hur sotiga dom än är) så skall ni få se de discusar som Ansjo ville ha i tyskland. Jag ser nu att bilderna är riktigt dåliga - tog med mobilen - men man får ett hum iallafall.[/QUOTE]

Var det DE som han nästan fastnade i affären för??
Grymt snygg bild nr 3. Påminner lite om Avatar.
#350 - 8 november 2010 18:04
[QUOTE=karrokaja;1464802]men är det typ ph värde? temp? pmdd? eller nåt med balansen.
Eller speciellt foder? du nämnde i nåt tidigare inlägg att det kunde bero på spirulinafoder... är det spirulina i vanligt burkfoder?
Får kolla upp det närmare, exakt VAD jag matar med har jag ingen koll på...:P

Om man har stark belysning så borde ju fisken bli blekare och alltså inte få sotprickar.
Men det beror kanske på vilken belysning också... om det är en som "aktiverar" huden så som i solljus lixom..
Ähh jag vet inte!

Hare bra hos kaj! pussa honom från mej:D[/QUOTE]Nej, jag pussade honom inte. Vi är för skäggiga båda två:p...
#351 - 8 november 2010 18:06
[QUOTE=Saturnus80;1464804]Kan prickarna vara ett tecken på att de trivs eller hormoner?[/QUOTE]
Nja, sot brukar komma av foder eller någon yttre påverkan. Jag tror det hade kommit förr eller senare ändå, men det kom så plötsligt bara efter ett par dagar här hemma. Eftersom de inte käkade den första veckan så utesluter jag fodret, däremot tror jag att vattnet har den största påverkan då jag har mycket rötter i karet. Sedan om det är pH, eller något i själva tefärgen från rötterna kan inte jag svara på...
#352 - 8 november 2010 18:08
[QUOTE=Mats Bryzell;1464817]Medans ni funderar på sotarmurrarna (som skall få gå hos mig - hur sotiga dom än är) så skall ni få se de discusar som Ansjo ville ha i tyskland. Jag ser nu att bilderna är riktigt dåliga - tog med mobilen - men man får ett hum iallafall.[/QUOTE]

Mmmm, de ligger mig varmt om hjärtat trots att jag nu hittat ett gäng nya diskusar hos Kaj:D! Spänningen är oooooolidlig vilka:p....jag har bilder på dem!
#353 - 8 november 2010 18:10
[QUOTE=ansjo;1464896]Mmmm, de ligger mig varmt om hjärtat trots att jag nu hittat ett gäng nya diskusar hos Kaj:D! Spänningen är oooooolidlig vilka:p....jag har bilder på dem![/QUOTE]

Vrid kniven lite mer åt vänster så min nyfikenhet spricker ;) :P
#354 - 8 november 2010 18:13
[QUOTE=ansjo;1464888]Nej, jag pussade honom inte. Vi är för skäggiga båda två:p...[/QUOTE]

hmm...så synd, hade gärna haft bildbevis... får jag väl pussa honom själv då:p

[QUOTE=ansjo;1464892]Nja, sot brukar komma av foder eller någon yttre påverkan. Jag tror det hade kommit förr eller senare ändå, men det kom så plötsligt bara efter ett par dagar här hemma. Eftersom de inte käkade den första veckan så utesluter jag fodret, däremot tror jag att vattnet har den största påverkan då jag har mycket rötter i karet. Sedan om det är pH, eller något i själva tefärgen från rötterna kan inte jag svara på...[/QUOTE]

jag har ju inte sjukt mkt rötter i mitt kar, så det är inte speciellt tefärgat.
Ganska högt ph (för att vara till diskus) men stabilt (om det nu är ph...

[QUOTE=ansjo;1464896]Mmmm, de ligger mig varmt om hjärtat trots att jag nu hittat ett gäng nya diskusar hos Kaj:D! Spänningen är oooooolidlig vilka:p....jag har bilder på dem![/QUOTE]

Du är kriminell! posta bild nu nu nu!!!
#355 - 8 november 2010 18:33
[QUOTE=Nubi;1464841]Var det DE som han nästan fastnade i affären för??
Grymt snygg bild nr 3. Påminner lite om Avatar.[/QUOTE]

Skitsnygga minsann! Vilka masker!
Du lyckades komma på vad det var som de påminde om. :D
#356 - 8 november 2010 18:36
Då ska ni få se på avatar senare:D!
#357 - 8 november 2010 19:08
[quote=ansjo;1464932]då ska ni få se på avatar senare:d![/quote]

upp med bilderna!
#358 - 8 november 2010 19:12
[QUOTE=ansjo;1464932]Då ska ni få se på avatar senare:D![/QUOTE]

Ska du sminka dej till en avatar??
DET vill jag se:D:D
#359 - 8 november 2010 19:25
[QUOTE=karrokaja;1464967]Ska du sminka dej till en avatar??
DET vill jag se:D:D[/QUOTE]

glöm inte ponytail *grrrr'
#360 - 8 november 2010 19:36
Bilder på de nuvarande diskusarna, lite varierande sot på dessa:
[ATTACH=CONFIG]38978[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38977[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38976[/ATTACH]
#361 - 8 november 2010 19:41
[QUOTE=ansjo;1464984]Bilder på de nuvarande diskusarna, lite varierande sot på dessa:
[ATTACH=CONFIG]38978[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38977[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38976[/ATTACH][/QUOTE]

Håller med dig Ansjo, det är inte nice med de svarta prickarna. Störande.
Om du testar att skrubba de med babyschampoo så kanske prickarna försvinner ;)
Billy (katten) han får såna svarta prickar då och då, en gång i veckan får man ta våtservett och gnugga honom med det, då försvinner de ;)
#362 - 8 november 2010 19:42
Kolla vilken blå metallicfärg dessa har, valde mellan några här och de som kommer i nästa inlägg, de andra vann:D![ATTACH=CONFIG]38983[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38982[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38981[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38980[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38979[/ATTACH]
#363 - 8 november 2010 19:43
CraZY färger!! Sweeet!
#364 - 8 november 2010 19:46
Och här är vinnarna, Stendkers Rödturkos som är en variant jag alltid har varit förtjust i:D!
[ATTACH=CONFIG]38992[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38991[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38990[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38989[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38988[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38987[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38986[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38985[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38984[/ATTACH]
#365 - 8 november 2010 19:48
[QUOTE=Nubi;1464989]Håller med dig Ansjo, det är inte nice med de svarta prickarna. Störande.
Om du testar att skrubba de med babyschampoo så kanske prickarna försvinner ;)
Billy (katten) han får såna svarta prickar då och då, en gång i veckan får man ta våtservett och gnugga honom med det, då försvinner de ;)[/QUOTE]

Säkert att det är katten du gnuggar på det viset:p?
#366 - 8 november 2010 19:48
Ja, jag håller med dig dom är riktigt snygga. :)
#367 - 8 november 2010 20:02
[QUOTE=ansjo;1464995]Säkert att det är katten du gnuggar på det viset:p?[/QUOTE]

fläckarna försvinner ;)
#368 - 8 november 2010 22:16
Jävlans fina discusar Anders! Toppfina!
Men det gör inget att sotpellarna har lite prickar på sig... Kom till Göteborg nu bara, små sothöns, kom till pappa maxb bara så skall jag vårda ömt.. muummhmhmumm...
#369 - 8 november 2010 22:25
Du kallas inte farbror Bosse, eller:p?
#370 - 8 november 2010 22:28
[QUOTE=ansjo;1465063]Du kallas inte farbror Bosse, eller:p?[/QUOTE]

Näääääee, inte jag...
#371 - 8 november 2010 22:38
Ska hämta hem dem till helgen, det passar mig bra så hinner jag fixa till lite i karet innan dess:)!
Nu saknar jag mitt 960 kan jag säga, tänk ett gäng av både de Blåturkosa och de här Rödturkosa i ett 960 med bara rötter och ett stort stim pansarmalar på 60-70 st....fräckt!
#372 - 8 november 2010 22:42
dom blåa var skitläckra...men jag tycker dom röda är finare:)
Vet inte varför... det bara är så.
#373 - 8 november 2010 22:44
[QUOTE=ansjo;1464995]Säkert att det är katten du gnuggar på det viset:p?[/QUOTE]

Anders!!
snuskhummer (grrr)
#374 - 9 november 2010 11:47
[QUOTE=karrokaja;1465076]dom blåa var skitläckra...men jag tycker dom röda är finare:)
Vet inte varför... det bara är så.[/QUOTE]

Passa så inte läpparna blir bruna Karro :P :P
#375 - 9 november 2010 11:47
Ansjo, du glömde en bild!
Avatarbilder på dig med ponytail *kkkk*
#376 - 9 november 2010 11:57
Såg du inte den? Jag lade in den ihop med diskusbilderna men Admin tog bort den då den var för anstötande:D:p....
#377 - 9 november 2010 12:17
[QUOTE=ansjo;1465156]Såg du inte den? Jag lade in den ihop med diskusbilderna men Admin tog bort den då den var för anstötande:D:p....[/QUOTE]

AHAHAHAHA!! dumma admin, han kanske ville ha den för privat bruk ;)
#378 - 9 november 2010 13:40
Haha!! ni 2 är för härliga:)
#379 - 10 november 2010 18:16
I morgon flyttar diskusarna till Mats, lite tråkigt men jag vet ju att de får det toppen hos honom. På fredag blir det make-over på karet när det är nästan tomt, och på lördag blir det en sväng till Kaj för att hämta hem de nya godingarna:D!
#380 - 10 november 2010 18:18
Vad synd att jag inte hinner se de "gamla";) plattisarna men kanske hinner se de nya :)
#381 - 10 november 2010 18:24
Du kan se hur de ser ut hemma hos Kaj, han har några kvar:).
#382 - 12 november 2010 07:37
Då är det dags för att fixa iordning karet inför morgondagens inflytt, lite krux på vägen är skiten jag fått i nacken/ryggen som inte vill ge med sig riktigt och jag känner mig något orörligt.
Det blir nog lite mindre rötter och mer sten i karet, vi får se hur det går:).
#383 - 12 november 2010 07:50
nu tar du lite voltaren o kör loss. bilder är krav ;)
#384 - 12 november 2010 07:59
Jadå, det är ingen risk att jag hoppar detta då det är nog den här biten som jag tycker är roligast med planering, inköp och färdigställandet. Sedan står det liksom bara där och förhoppningsvis ser snyggt ut:D!
#385 - 12 november 2010 13:22
[QUOTE=ansjo;1466119]Jadå, det är ingen risk att jag hoppar detta då det är nog den här biten som jag tycker är roligast med planering, inköp och färdigställandet. Sedan står det liksom bara där och förhoppningsvis ser snyggt ut:D![/QUOTE]

Vad då förhoppningsvis?? Dina kar blir ALLTID snygga!
#386 - 12 november 2010 13:28
Bara det att det inte har hänt något idag.
Har blivit bollad fram och tillbaka till olika telefonnummer då värken är lite för mycket för att man ska kunna göra något vettigt, eller sova. Inte kul att behöva dricka kaffe med sugrör bara för att man inte kan röra hövet...:(
Fick ett lika bra svar som förra veckan men med tillägget att jag skulle gå till sjukgymnast. Den första lediga tiden dit var den 22/11:p. Då har jag avlidit tills dess sa jag, men sj.gymnasten var en rejäl kvinna och ringde tillbaka med en läkartid till mig kl 15.30.
Vad ni än gör, ska ni till en vårdcentral i Varberg så gå inte till den jag har/haft då jag ska byta ASAP!
Så kanske till kvällen blir det något gjort i kuben...nog om detta:)!

Dennerlekuberna har jag faktiskt hunnit med, men det är inte så stora omdoningar där då allt är nano, något som jag starkt diggar:D!
Bilagor:
#387 - 12 november 2010 13:32
Ansjo, går du med krage nu?
När jag fick en hemsk nackspärr som varade i 2 månader, gick jag med en stödkrage första dagen. köpte på apoteket.
Underlättade JÄTTE mkt. :)
#388 - 12 november 2010 13:37
Nope, men det skulle inte vara fel.
Kanske även en sådan där tratt som katter har för att inte slicka sig i röven skulle sitta som grädde på moset:D!
#389 - 12 november 2010 13:40
[QUOTE=ansjo;1466208]Nope, men det skulle inte vara fel.
Kanske även en sådan där tratt som katter har för att inte slicka sig i röven skulle sitta som grädde på moset:D![/QUOTE]

Hahaha! du kan börja med stödkragen, hjälper som sagt massor =)
#390 - 12 november 2010 13:50
Jag tar på mig linne imorgon så kan jag hjälpa dig, måste väl ha uppkvalat i det karet, det är väl djupt? Har inga långa armar.....
#391 - 12 november 2010 13:53
[QUOTE=PiaJo;1466222]Jag tar på mig linne imorgon så kan jag hjälpa dig, måste väl ha uppkvalat i det karet, det är väl djupt? Har inga långa armar.....[/QUOTE]
HAHAH Är det inte bättre med Bikini ;)
#392 - 12 november 2010 13:58
Bikini....tror inte det... han kommer aldrig att bli att bli riktigt frisk då efter den hemska synen...
#393 - 12 november 2010 14:17
[QUOTE=PiaJo;1466229]Bikini....tror inte det... han kommer aldrig att bli att bli riktigt frisk då efter den hemska synen...[/QUOTE]

WHAHIHAHAAHAHAHAH
Aaa men å andra sidan kanske han blir helt frisk återställd..;)
#394 - 12 november 2010 14:27
[QUOTE=Nubi;1466238]Aaa men å andra sidan kanske han blir helt frisk återställd..;)[/QUOTE]

...kanske det....av rena rama chocken...hihi...chockterapi....

Nä, nu skall vi inte göra han mer illa än vad det är, stackarn.
Bilagor:
#395 - 12 november 2010 15:11
Då hade det varit bättre med mitt förra liiite större kar, där får man även plats att sträcka ut:p!
På tal om det karet, troligen behåller jag detta och lagar upp det, skulle passa bra som diskuskar senare efter en flytt:)!
#396 - 12 november 2010 15:17
[QUOTE=ansjo;1466275]Då hade det varit bättre med mitt förra liiite större kar, där får man även plats att sträcka ut:p!
På tal om det karet, troligen behåller jag detta och lagar upp det, skulle passa bra som diskuskar senare efter en flytt:)![/QUOTE]

JAAAH, så skall det låta!:)
#397 - 12 november 2010 15:26
Tänkte nästan att du skulle tycka det, får lite vibbar på att inreda bara för diskus och pansarmalar som du ska göra. Men det slutar säkert med tetror och annat bös med, men den här gången skulle jag nog försöka hålla mig till planen med ett 20-tal RT diskus i bra storlek. Mäktigt!
Och så får Kaj lite mer att göra:D!
Fasen, jag vill flytta nu och ta över morsans hus, så jag får mitt lilla akvarierum!
#398 - 12 november 2010 16:26
[QUOTE=PiaJo;1466222]Jag tar på mig linne imorgon så kan jag hjälpa dig, måste väl ha uppkvalat i det karet, det är väl djupt? Har inga långa armar.....[/QUOTE]
Du slipper, har bara vattenpåfyllningen kvar. Behöver även lite mer Cryptocoryne var.balansae innan jag blir lite nöjdare...
#399 - 13 november 2010 11:47
Då är diskusarna på inkoppning:D....
#400 - 13 november 2010 12:08
Jävlar vad trevligt!!!
Dom röda?? från kaj?
#401 - 13 november 2010 12:30
Fasen, vad spännande!
#402 - 13 november 2010 12:35
[QUOTE=karrokaja;1466460]Jävlar vad trevligt!!!
Dom röda?? från kaj?[/QUOTE]
Japp, om det är de Rödturkos du menar?
#403 - 13 november 2010 12:59
Spännande detta!!!

Hur är det med nacken? Du skulle ha lite av min Aloe Vera Heatlotion med ÄKTA Aloe Vera inget skit, utan kvalité som morsan säljer ;-)

Nicke
#404 - 13 november 2010 13:01
Tack för frågan, och Citodon fixar det mesta känner jag:p. Har faktiskt sovit inatt utan att vakna, bara det är en framgång:)!
Bilagor:
#405 - 13 november 2010 13:06
Bilder Ansjo!!! BIlder!
Vad äre jag läser! ska du flytta till hus!? :O :O
#406 - 13 november 2010 13:07
[QUOTE=ansjo;1466491]Tack för frågan, och Citodon fixar det mesta känner jag:p. Har faktiskt sovit inatt utan att vakna, bara det är en framgång:)![/QUOTE]

Härligt, aldrig kul med ont, själv är ja klen i ryggen, tränar för dåligt och tror jag spräckte ett revben för 1,5 år sen när jag hade hostat välidgt mkt och hårt, böjde mig när jag hostade och det small rejält sen har jag ont fortfarande ibland om jag överanstränger musklerna däromkring.

Men kollade aldrig om det var sprucket men fan så ont det gjorde så måste de ha sprucikt hehe.

Iaf, ska bli spännande med uppdateringar här och se lite discus igen.

Nicke
#407 - 13 november 2010 13:09
[QUOTE=Nubi;1466499]Bilder Ansjo!!! BIlder!
Vad äre jag läser! ska du flytta till hus!? :O :O[/QUOTE]Bilder kommer:). Nja, planen är att vi tar över morsans hus när de flyttar till Thailand om ca 2 år...

[QUOTE=ApeviaX;1466500]

Iaf, ska bli spännande med uppdateringar här och se lite discus igen.

Nicke[/QUOTE]Jepp, flera dagar utan diskus i den här tråden är inte bra:p
#408 - 13 november 2010 13:10
[QUOTE=ansjo;1466502]Bilder kommer:). Nja, planen är att vi tar över morsans hus när de flyttar till Thailand om ca 2 år...[/QUOTE]

Två år går FORT :)
#409 - 13 november 2010 13:17
Jepp, det gör det:)!
#410 - 13 november 2010 13:35
[QUOTE=ansjo;1466502]Bilder kommer:). Nja, planen är att vi tar över morsans hus när de flyttar till Thailand om ca 2 år...

Jepp, flera dagar utan diskus i den här tråden är inte bra:p[/QUOTE]

Haha, jaa lite långt kanske hehe :p nejdå men de var på inkoppning nu va?

Nicke
#411 - 13 november 2010 13:37
Jepp, de var det tidigare, men nu simmar de i karet:)....
#412 - 13 november 2010 13:41
Och var är bilderna av skönheterna?

De var mycket snygga:p
#413 - 13 november 2010 13:56
Nja, han skall suga på det lite nu den jädra knickedicken - då slänger jag upp en bild på en helt annan grej i stugtråden så länge - man får ju feeling nu!
#414 - 13 november 2010 14:00
Här kommer lite bilder, men tänk på att det ska dit mer Cryptos baktill...

[ATTACH=CONFIG]39137[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39136[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]39133[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39134[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]39135[/ATTACH]
#415 - 13 november 2010 14:06
Ja, jag säger då det... Härligt Anders!:)
#416 - 13 november 2010 14:17
Tack Mats, jo nu känns det jätterätt:)! Har redan börjat lägga upp planerna i ett ev. större kar framöver och diskusarna fixar Kaj:D!
Det blir utöver fler RT troligen sådana här då:
[ATTACH=CONFIG]39147[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39146[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39145[/ATTACH]
#417 - 13 november 2010 14:23
[QUOTE=ansjo;1466540]Tack Mats, jo nu känns det jätterätt:)! Har redan börjat lägga upp planerna i ett ev. större kar framöver och diskusarna fixar Kaj:D!
[ATTACH=CONFIG]39147[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39146[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39145[/ATTACH][/QUOTE]

Men jösses, om det inte skulle bli ett discuskar av det kommande 433 som skall beställas nästa år??? Hmmm..

OT, kommer bli mkt snyggt med lite till crypto o sen kan du gotta dig framför karet med lite saft.

Vad står RT för?

Nicke
#418 - 13 november 2010 14:27
RT är en förkortning för RödTurkos, eller rödturkar som de ibland kallas.
Jag har en del crypto i karet redan nu, det är de lite högre som är till vänster och höger i karet jag vill ha mer av.
Hade ganska mycket i det karet som sprack, och kompisen tog över det mesta, så jag får nog åka hem till honom och skatta av lite...:p
#419 - 13 november 2010 14:27
[QUOTE=ansjo;1466540]Tack Mats, jo nu känns det jätterätt:)! Har redan börjat lägga upp planerna i ett ev. större kar framöver och diskusarna fixar Kaj:D!
[ATTACH=CONFIG]39147[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39146[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39145[/ATTACH][/QUOTE]

Några sådana skulle man ju kunna kompletera med i 540-burken - typ sex-åtta stycken, som kan gå med sockergrisarna. Mycket snygga och matchar i färg också!:)
#420 - 13 november 2010 14:29
[QUOTE=ansjo;1466549]RT är en förkortning för RödTurkos, eller rödturkar som de ibland kallas.
Jag har en del crypto i karet redan nu, det är de lite högre som är till vänster och höger i karet jag vill ha mer av.
Hade ganska mycket i det karet som sprack, och kompisen tog över det mesta, så jag får nog åka hem till honom och skatta av lite...:p[/QUOTE]

Haha det borde ju jag förstått att det betydde RödTurkos, precis de crypot's som jag förstod att du skulle utöka och som sagt blir nog fint det ;)

Nicke
#421 - 13 november 2010 14:32
[QUOTE=Mats Bryzell;1466550]Några sådana skulle man ju kunna kompletera med i 540-burken - typ sex-åtta stycken, som kan gå med sockergrisarna. Mycket snygga och matchar i färg också!:)[/QUOTE]

Då skulle du se de albino som Kaj har, fy fasen....ruggigt snygga!
#422 - 13 november 2010 14:46
[QUOTE=ansjo;1466560]Då skulle du se de albino som Kaj har, fy fasen....ruggigt snygga![/QUOTE]

Du har inga bilder på dessa albino skönheter du talar så gott om ;) :P

Nicke
#423 - 13 november 2010 15:28
Shit, no. Men läser Kaj tråden så kan han säkert lägga in ett par kort. Han har hemma ett par olika sorter nu, och jag vete tusan vilka som var bäst av dessa. Ska kolla om jag inte kan länka bilder på dessa hit...
#424 - 13 november 2010 15:39
[QUOTE=ansjo;1466578]Shit, no. Men läser Kaj tråden så kan han säkert lägga in ett par kort. Han har hemma ett par olika sorter nu, och jag vete tusan vilka som var bäst av dessa. Ska kolla om jag inte kan länka bilder på dessa hit...[/QUOTE]

Gör det, sitter och längtar efter dokumentation, och en länk till "Kaj tråden" vore kanoners?

Nicke
#425 - 13 november 2010 15:49
Är man inte reggad får man göra det, kostar gratis:).
http://www.diskusforum.se/viewtopic.php?f=130&t=5895 och http://www.diskusforum.se/viewtopic.php?f=130&t=5894 är något liknande han har hemma nu...
#426 - 13 november 2010 15:57
#427 - 13 november 2010 16:00
[QUOTE=kaj.p;1466592]Några bilder finns här med i denna tråden. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=129419&highlight=albino+diskus[/QUOTE]

Ooops, där var de bilderna igen ja...Nu får nog Mats huvudbry:p! Fasen vad snygga de är!
#428 - 13 november 2010 16:22
[QUOTE=ansjo;1466594]Ooops, där var de bilderna igen ja...Nu får nog Mats huvudbry:p! Fasen vad snygga de är![/QUOTE]

Jaaaaaaaa.... jädrar...
#429 - 13 november 2010 16:55
Fasen vá snygga de är :D
#430 - 13 november 2010 17:01
helvete!!! ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
#431 - 13 november 2010 17:10
[QUOTE=karrokaja;1466610]helvete!!! ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥[/QUOTE]Jag kommer ihåg någon som kallade diskus för en massa saker, plus att hon sa att det ska jag aldrig ha för att de var så jäklens fula:D! Nu sitter du snart där;)!
#432 - 13 november 2010 17:32
[QUOTE=ansjo;1466615]Jag kommer ihåg någon som kallade diskus för en massa saker, plus att hon sa att det ska jag aldrig ha för att de var så jäklens fula:D! Nu sitter du snart där;)![/QUOTE]
'AAAA men då ljög jag;)
#433 - 13 november 2010 19:44
[QUOTE=karrokaja;1466627]'AAAA men då ljög jag;)[/QUOTE]

Nämen karro inte ljuga :P

Då reggar jag mig, kostar det gratis så har jag råd många ggr om. :D

Nicke
#434 - 13 november 2010 19:54
[QUOTE=ansjo;1466615]Jag kommer ihåg någon som kallade diskus för en massa saker, plus att hon sa att det ska jag aldrig ha för att de var så jäklens fula:D! Nu sitter du snart där;)![/QUOTE]

Mmmm och den quinnan förlorade vårt vadslagning!
Vi slog vad om att den förste jäveln (Av oss två) som föll för diskus skulle pröjsa 1000kr till den andre....
KArroooo :P
#435 - 13 november 2010 19:55
[QUOTE=kaj.p;1466592]Några bilder finns här med i denna tråden. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=129419&highlight=albino+diskus[/QUOTE]
Sorry men bara jag som tycker det påminner om en svensk blek unge med vattenkopper??
#436 - 13 november 2010 20:55
[QUOTE=Nubi;1466661]Sorry men bara jag som tycker det påminner om en svensk blek unge med vattenkopper??[/QUOTE]

Ja...

Jag ger diskusarna max två dagar innan minst ett par lägger en kaka rom. Det är två hannar som kuttrar för samma hona och det ska bli kul att se vem som vinner:D!
#437 - 13 november 2010 21:21
[QUOTE=Nubi;1466661]Sorry men bara jag som tycker det påminner om en svensk blek unge med vattenkopper??[/QUOTE]

Nej!
#438 - 13 november 2010 21:25
[QUOTE=ansjo;1466529]Här kommer lite bilder, men tänk på att det ska dit mer Cryptos baktill...

[ATTACH=CONFIG]39137[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39136[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]39133[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39134[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]39135[/ATTACH][/QUOTE]

Du vet ju sedan tidigare vad jag tycker om odlingsformer...

Men om jag var tvungen att välja någon variant av alla de som finns, så vore det nog denna.

Visserligen har jag defekt färgseende i det röda spektrakt, men även för mig är det fina fiskar.
#439 - 13 november 2010 21:35
Jepp, det vet jag:). Själv har jag alltid varit förtjust i RT av någon anledning, och det är lite tråkigt att de inte är lika poppis som för några år sedan då riktiga diskodiskusarna gjorde sitt intåg.
Stendker är en av de få som fortfarande kör på linjen, men de absolut snyggaste RT jag sett var för två år sedan i Duisburg där Piwowarski hade några kar med ruggiga fiskar. tyvärr var han inte närvarande i år...
Han sålde där lite olika klasser av diskus, och de sämsta var de billigaste givetvis, och även dessa var något utöver det vanliga.
http://www.diskuszucht-piwowarski.de/
#440 - 13 november 2010 23:04
Snygga Diskus ansjo! Hur många ggr om dagen kommer du mata dem?
#441 - 14 november 2010 08:04
De kommer att få mat en gång om dagen, då de redan är närmast vuxna redan, skulle tro att de är ca 13 cm från nos till basen av stjärtfenan.
Visst kan man få upp dem en del mer i storlek, men det är inget som jag har för avsikt att göra:).
#442 - 14 november 2010 11:07
Ansjo, nytt nickname på plattfiskar, vattenkoppsfiskar ;) *höhö* jokie jokie....ska bli kul att få se de i ditt kar :)
#443 - 19 november 2010 16:41
Hur går det med discusarna?
#444 - 19 november 2010 16:47
Det går fint, de har börjat smaka på maten iaf men är inga storkonsumenter ännu...
Lite stök i början då de skulle rangordna sig, men nu är det lugnt och harmoniskt i gruppen. Ingen utstött ännu iaf.
Någon fisk som leker grävmaskin under nätterna i hörnena på kuben, antingen bolivianerna av någon anledning eller VF Ancistrusarna men varför i hörnena kan man ju undra....
#445 - 19 november 2010 16:52
Så härligt att ingen har blivit utstött för det brukar väl vara så att en brukar blir hackkyckling, eller jag ute och cyklar?

Ingen av de fiskarna är väl inte uttalat grävare, eller? Nog för att mina ancistrusar har grävt lite men inte så mycket.
#446 - 19 november 2010 16:53
mysigt! vad matar du med? nåt speciellt i början för att få igång dom?

tror på dina ancistrus!
Hade en jävel här som grävde bort allt grus så att glasbotten syntes.
så fixade man till det och nästa morgon så var det en grop igen
#447 - 19 november 2010 16:55
Nej, du har cyklat rätt den här gången:)!
Nej, det är det som är så lustigt, att Ancistrus gräver är ingen nyhet, men då brukar de gräva sig under någon rot eller liknande. Först i ena hörnet sedan det andra i framkanten på karet. Men jag får kolla vem som är boven och har jag tur kanske jag kommer på vem det är:p...
#448 - 19 november 2010 16:57
Du får sitta uppe inatt och kolla med ficklampa :D
#449 - 19 november 2010 17:00
Jo, nog ska jag sitta uppe i natt alltid, men inte hemma utan på jobbet:(;)...
#450 - 19 november 2010 17:08
aha...det var ju inte lika kul...
#451 - 19 november 2010 17:18
Nä, då är det roligare när man är långledig i 17 dagar:p....men det går fort dit:)!

Man har ju auktionen att se fram emot, sedan är det Tyskland som hägrar plus lite andra evanemang under nästa år då det händer massor både i Sverige, Danmark och Tyskland:). Så ska man hinna jobba lite emellanåt med...
#452 - 19 november 2010 17:40
Jag vill se bilder bilder!! :) Helhetsbilder på karet och på inredningen :D
#453 - 20 november 2010 22:24
[QUOTE=ansjo;1468548]Det går fint, de har börjat smaka på maten iaf men är inga storkonsumenter ännu...
Lite stök i början då de skulle rangordna sig, men nu är det lugnt och harmoniskt i gruppen. Ingen utstött ännu iaf.
Någon fisk som leker grävmaskin under nätterna i hörnena på kuben, antingen bolivianerna av någon anledning eller VF Ancistrusarna men varför i hörnena kan man ju undra....[/QUOTE]

Hur ofta gör du vattenbyte? Tillsätter du något i vattnet? Och vad matar du discus med? Bara lite nyfiken :)
#454 - 20 november 2010 22:27
Jag byter ca 30% vatten en gång i veckan, tillsätter aldrig något vattenberedningsmedel utan endast PMDD.
De får nu i början röda mygglarver för att komma igång med maten, men jag övergår sedan till räkmix, artemia och seafoodmix:).
#455 - 20 november 2010 22:37
gör du räkmixen själv?
#456 - 20 november 2010 22:43
[QUOTE=ansjo;1468929]Jag byter ca 30% vatten en gång i veckan, tillsätter aldrig något vattenberedningsmedel utan endast PMDD.
De får nu i början röda mygglarver för att komma igång med maten, men jag övergår sedan till räkmix, artemia och seafoodmix:).[/QUOTE]

Vad har du för vattenvärden?

/Mats
#457 - 20 november 2010 22:52
[QUOTE=karrokaja;1468930]gör du räkmixen själv?[/QUOTE]
Ja, visste du inte det?
[QUOTE=Mazzi;1468932]Vad har du för vattenvärden?

/Mats[/QUOTE]Hmm, vattnet ser friskt ut, det luktar som det ska, fiskarna ser ut att må väl och växterna trivs. Det är de parametrar jag kör efter;)...sorry att jag inte kan ge dig mer kött på benen, men då jag haft akvarium ett tag så lär man sig se när allt ser ok ut, men även tvärtom med:).
#458 - 20 november 2010 22:59
man kan ju köpa mix också... har du nåt speciellt gött i?
#459 - 20 november 2010 23:06
Vitfisk, seafoodmix(Asiatisk mix med bläckfisk, musslor mm), räkor, broccoli, gröna ärtor, grönsaksblandning, vitlök, spiroulina samt agar-agar. Det blir mumma för fisken, 8-10 kg foder för ca 200:- och räcker ett bra tag.
Det smidigaste är att vara ett par stycken och sedan dela upp det:).
#460 - 20 november 2010 23:06
[QUOTE=ansjo;1468934]Ja, visste du inte det?
Hmm, vattnet ser friskt ut, det luktar som det ska, fiskarna ser ut att må väl och växterna trivs. Det är de parametrar jag kör efter;)...sorry att jag inte kan ge dig mer kött på benen, men då jag haft akvarium ett tag så lär man sig se när allt ser ok ut, men även tvärtom med:).[/QUOTE]

Det låter ju bra...det är lagom att gå efter det och inte götta ner sig för mycket i sånt trams ;) Undrar bara för jag är riktigt sugen på discus igen men mitt pH ligger på ca 7-7,5!! Funkar det ändå tror du?

/Mats
Bilagor:
#461 - 20 november 2010 23:08
[QUOTE=ansjo;1468938]Vitfisk, seafoodmix(Asiatisk mix med bläckfisk, musslor mm), räkor, broccoli, gröna ärtor, grönsaksblandning, vitlök, spiroulina samt agar-agar. Det blir mumma för fisken, 8-10 kg foder för ca 200:- och räcker ett bra tag.
Det smidigaste är att vara ett par stycken och sedan dela upp det:).[/QUOTE]

det var ett jävla recept!!!
Har bara räkor ärtor, broccoli (nu sist lite sill, men det blev rätt fett efter ett tag:p så som du anande;))
#462 - 20 november 2010 23:10
Att du har ett pH som ligger där det gör är inte så farligt, det är bättre att du har det liggande på runt 7 än att det håller på åka upp och ner som en jojo. Har du rätter i karet så drar det ner pH:t lite, och sedan kan du prova alkottar och/eller torv om du vill ha ner det ännu mer.
Men som sagt, ett stabilt pH på 7-7,5 funkar:).
#463 - 20 november 2010 23:11
[QUOTE=karrokaja;1468941]det var ett jävla recept!!!
Har bara räkor ärtor, broccoli (nu sist lite sill, men det blev rätt fett efter ett tag:p så som du anande;))[/QUOTE]
Mmm, men så äter de som hästar med, och alla fiskarna gör det. Fråga Pia, hon fick med sig ett smakprov hem...:D
#464 - 20 november 2010 23:11
[QUOTE=Mazzi;1468939]Det låter ju bra...det är lagom att gå efter det och inte götta ner sig för mycket i sånt trams ;) Undrar bara för jag är riktigt sugen på discus igen men mitt pH ligger på ca 7-7,5!! Funkar det ändå tror du?

/Mats[/QUOTE]
[INDENT]Att du har ett pH som ligger där det gör är inte så farligt, det är bättre att du har det liggande på runt 7 än att det håller på åka upp och ner som en jojo. Har du rätter i karet så drar det ner pH:t lite, och sedan kan du prova alkottar och/eller torv om du vill ha ner det ännu mer.
Men som sagt, ett stabilt pH på 7-7,5 funkar[:)]. [/INDENT]
#465 - 20 november 2010 23:17
[QUOTE=ansjo;1468938]Vitfisk, seafoodmix(Asiatisk mix med bläckfisk, musslor mm), räkor, broccoli, gröna ärtor, grönsaksblandning, vitlök, spiroulina samt agar-agar. Det blir mumma för fisken, 8-10 kg foder för ca 200:- och räcker ett bra tag.
Det smidigaste är att vara ett par stycken och sedan dela upp det:).[/QUOTE]

Verkar vara ett bra recept!

Jag köpte hem en massa iskubsplastbyttor för att frysa in min egna räkmix!

Men jag fortsätter att köpa på Akvarievalvet i Norrköping, det är bekvämt, men dyrt!

Tid är oxå pengar[:o]
#466 - 20 november 2010 23:19
[QUOTE=ansjo;1468945][INDENT]Att du har ett pH som ligger där det gör är inte så farligt, det är bättre att du har det liggande på runt 7 än att det håller på åka upp och ner som en jojo. Har du rätter i karet så drar det ner pH:t lite, och sedan kan du prova alkottar och/eller torv om du vill ha ner det ännu mer.
Men som sagt, ett stabilt pH på 7-7,5 funkar[:)]. [/INDENT][/QUOTE]

Låter bra, kommer nog köra med alkottar mest för att få en skön look på karet. Ska se om jag kan fiska upp lite sköna rötter i morgon vid en sjö i närheten...dax att ta upp båten snart kanske på tal om det!

/Mats
#467 - 20 november 2010 23:23
[QUOTE=c90368;1468947]Verkar vara ett bra recept!

Jag köpte hem en massa iskubsplastbyttor för att frysa in min egna räkmix!

Men jag fortsätter att köpa på Akvarievalvet i Norrköping, det är bekvämt, men dyrt!

Tid är oxå pengar[:o][/QUOTE]Absolut, men att köra mixen tar knappt en timma.
Jag använder påsar med sådan där zipförslutning i 1-liters storlek, det viktigaste är att de inte blir för tjocka då det kan bli svårt att bryta sönder kakan i lagom stora bitar:).
#468 - 20 november 2010 23:24
[QUOTE=Mazzi;1468948]Låter bra, kommer nog köra med alkottar mest för att få en skön look på karet. Ska se om jag kan fiska upp lite sköna rötter i morgon vid en sjö i närheten...dax att ta upp båten snart kanske på tal om det!

/Mats[/QUOTE]

Det blir jäkligt skön färg på vattnet av dessa kottar, och har man även lite Mopanirötter är det te som gäller i färgskalan:p!
#469 - 20 november 2010 23:27
[QUOTE=ansjo;1468949]Absolut, men att köra mixen tar knappt en timma.
Jag använder påsar med sådan där zipförslutning i 1-liters storlek, det viktigaste är att de inte blir för tjocka då det kan bli svårt att bryta sönder kakan i lagom stora bitar:).[/QUOTE]

lägger i fryspåsar och kalvar ut det :)

måste få ett smakis av dej, eller...din räkmix snarare:p
#470 - 20 november 2010 23:33
Räkmixen går fint att smaka på, vill du ha den på en djup eller flat tallrik? Eller på en skiva rostad formfranska kanske?
#471 - 20 november 2010 23:37
Bilder på diskusarna tack:D
#472 - 20 november 2010 23:42
[QUOTE=stigson;1468954]Bilder på diskusarna tack:D[/QUOTE]

Ok, kommer i morgon:).
#473 - 21 november 2010 00:08
[QUOTE=ansjo;1468953]Räkmixen går fint att smaka på, vill du ha den på en djup eller flat tallrik? Eller på en skiva rostad formfranska kanske?[/QUOTE]
tunnbrödsrulle??
#474 - 21 november 2010 00:11
Ok:).
#475 - 21 november 2010 08:18
[QUOTE=ansjo;1468956]Ok, kommer i morgon:).[/QUOTE]

Bilder bilder bilder....:p
#476 - 21 november 2010 12:41
Lite snabba bilder, ursäkta smutsig ruta och lite halvdassiga kort...
[ATTACH=CONFIG]39400[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39399[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]39398[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39397[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]39396[/ATTACH]
#477 - 21 november 2010 12:48
Väldigt fina exemplar!

Ögon, huvud, kropp vs fenor allt ser helt underbart ut!

Riktigt kul att se så fina Diskus.
#478 - 21 november 2010 12:54
Tack Maths:).
Jo, jag kan bara hålla med och det är kul att jag fick köpa dessa av Kaj som handplockade dem av Stendker. Kaj köpte 8 st och behöll ett par och resten åkte då hem till mig:p.
#479 - 21 november 2010 13:06
[QUOTE=ansjo;1469025]Tack Maths:).
Jo, jag kan bara hålla med och det är kul att jag fick köpa dessa av Kaj som handplockade dem av Stendker. Kaj köpte 8 st och behöll ett par och resten åkte då hem till mig:p.[/QUOTE]

Man törs knappt fundera på hur mycket arbete och kunskap det krävs för att få fram Diskus av denna kaliber.
#480 - 21 november 2010 15:16
Galet snygga! Får man fråga hur mycket du fick ge för dem?=)
#481 - 21 november 2010 15:17
Nja, jag kan säga så mycket att de låg mellan 500-1000:-/st;).
#482 - 21 november 2010 15:18
Kajs importservice verkar ganska bra när man ser på dessa exemplar! :)
#483 - 21 november 2010 15:26
Ok =) Fått dem att käka något ännu?
#484 - 21 november 2010 15:31
Jadå, röda mygg funkar än så länge och idag har jag börjat med räkmixen. Men jag vet att det tar tid, och är de i hyffsad storlek behöver de heller inte äta för att växa och då kan de vara ännu kinkigare...
#485 - 21 november 2010 15:57
Riktigt fina fiskar, detta gör ju att jag vill starta om mitt 400l kar nu! Jag hittade lite fina grenar nere vid sjön idag så det är på G. Inspirerande läsning :d!!

/Mats
#486 - 21 november 2010 17:25
[QUOTE=Mazzi;1469068]Riktigt fina fiskar, detta gör ju att jag vill starta om mitt 400l kar nu! Jag hittade lite fina grenar nere vid sjön idag så det är på G. Inspirerande läsning :d!!

/Mats[/QUOTE]Kul att man kan inspirera någon:)!
Planeringen och själva färdigställandet är det som jag tycker är det roligaste, sedan finns det liksom bara där...då blir det nya projekt och planer som gäller:D!
#487 - 21 november 2010 18:34
[QUOTE=ansjo;1469021]Lite snabba bilder, ursäkta smutsig ruta och lite halvdassiga kort...
[ATTACH=CONFIG]39400[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39399[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]39398[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39397[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]39396[/ATTACH][/QUOTE]

[QUOTE=ansjo;1469025]Tack Maths:).
Jo, jag kan bara hålla med och det är kul att jag fick köpa dessa av Kaj som handplockade dem av Stendker. Kaj köpte 8 st och behöll ett par och resten åkte då hem till mig:p.[/QUOTE]

Så där snygga var de inte hos Kaj ;) de kommer verkligen till sin rätt i ditt kar:)
#488 - 21 november 2010 18:36
Jepp, och jag gillar den lite mörkare grundfärgen på dessa jämfört med de RT jag haft tidigare. Att de sedan har en lite gulaktig ton i ansiktet gör inte saken sämre, och jag säger som Maths att det är kul att få tag på sådana här praktexemplar:D...
#489 - 21 november 2010 19:11
[QUOTE=PiaJo;1469113]Så där snygga var de inte hos Kaj ;) [/QUOTE]

Hrmf det var nog snarare så att de försvann i mängden men o andra sidan hinner jag inte klema bort dem lika mycket som anders gör :):)
#490 - 21 november 2010 19:15
[QUOTE=kaj.p;1469126]Hrmf det var nog snarare så att de försvann i mängden men o andra sidan hinner jag inte klema bort dem lika mycket som anders gör :):)[/QUOTE]

Ja, han klemar säkert bort dem rejält :d

Det är alltid svårare att fokusera på några fiskar när man ser så många fina :)
#491 - 1 december 2010 22:24
Lite nya usla bilder då jag bara kunde fota från fel sida av karet på diskusarna som hade lite fuffens för sig...
[ATTACH=CONFIG]39786[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39785[/ATTACH]
#492 - 2 december 2010 05:56
Det var ju bra "fuffens" de håller på med :D

Lycka till!
#493 - 2 december 2010 08:38
A sight for sore eyes! Härligt att de trivs, äter och leker. Fasen, vad kul att se, Anders!:)
#494 - 6 december 2010 14:38
Så var det dags igen:).
Jag såg att de putsade en rot i förmiddags och när jag pratade med pojken min nyss var de i full fart att kaviara roten:p...det är samma par som förra gången och kanske får rommen vara ifred lite längre denna gången:).
#495 - 6 december 2010 14:41
Man förstår varifrån amazonfolken fått inspiration till sina ansiktsmålningar och masker när man ser vackra varelser som dessa. :)
#496 - 7 december 2010 15:09
Och de fläktar fortfarande rommen och det ser heller inte ut att något möglat. Jag ska sätta dit en nattlampa inatt så får de lite lättare att freda rommen om det kommer hungriga malar i närheten.
Lite kul var en annan grej, nedanför roten de lekt har det stått en annan diskus och häckat vid rötterna, jag trodde den var krass men fasen heller, då fläktade även denna en lite mindre kaka rom:D...
#497 - 7 december 2010 15:36
Om alla fiskarna fläktar är de kanske för upptagna för att "störa grannen"? Grattis! :D
#498 - 7 december 2010 15:39
Nja, det är ett par som inte lekt ännu men det kommer kanske:)...
#499 - 7 december 2010 15:41
[QUOTE=ansjo;1473922]Nja, det är ett par som inte lekt ännu men det kommer kanske:)...[/QUOTE]
De är kanske långtidsgifta och det har satt sig på kärlekslivet? ;)
Men när de ser de andra borde de fäl ändå sätta igång!
#500 - 7 december 2010 15:42
Jepp, så det blir världens gang-bang i karet:D...men det är mina VF Ancistrus jag är mest orolig för, deras nattsök efter mat är nog det som kan störa diskusarna mest.
#501 - 7 december 2010 15:44
Ajdå, och såvitt jag förstått är det inte lätt att fånga in fisk bland vaktande diskus.
#502 - 7 december 2010 15:46
Lätt och lätt, de kommer säkert att strunta i rommen om jag börjar håva runt i burken. Men det är heller inte därför jag skaffat diskus igen, så det får gå som det går:)...
#503 - 7 december 2010 15:47
Om de klarar sig så har jag hört att karrokaja blivit galen i diskus ju. ;)
#504 - 7 december 2010 15:52
Hmm, ja sent ska syndaren vakna heter det ju:p....
#505 - 7 december 2010 15:55
[QUOTE=VisualDarkness;1473927]Om de klarar sig så har jag hört att karrokaja blivit galen i diskus ju. ;)[/QUOTE]

[QUOTE=ansjo;1473928]Hmm, ja sent ska syndaren vakna heter det ju:p....[/QUOTE]

:confused::confused:
#506 - 7 december 2010 16:39
[QUOTE=VisualDarkness;1473927]Om de klarar sig så har jag hört att karrokaja blivit galen i diskus ju. ;)[/QUOTE]
Mkt mkt riktigt, hon har fått Diskussjukan ;-)

[QUOTE=ansjo;1473928]Hmm, ja sent ska syndaren vakna heter det ju:p....[/QUOTE]

Den dagen diskus dimper ner i hennes akvarium är hon skyldig mig 1000spänn *hihi* kanske därför det dröjer ett tag ;-)
#507 - 7 december 2010 18:34
Fast skaffar hon diskusarna av ansjo är han kanske så snäll att han besparar henne inköpet på 1000kr? ;)
#508 - 7 december 2010 18:38
[QUOTE=VisualDarkness;1474005]Fast skaffar hon diskusarna av ansjo är han kanske så snäll att han besparar henne inköpet på 1000kr? ;)[/QUOTE]
Hon e fortfarande skyldig mig 1000kr om de simmar i hennes akvarium *hihi*
#509 - 9 december 2010 13:27
Idag när jag kollade in i karet har båda kullarna kläckts. Ett 50-tal i ena högen och kanske 20 i den andra. De huserar bara en dm från varann, men håller bra sams ändå:).
Nu tror jag inte så mycket på resultat, men det är skönt att se att de har parat ut så bra och att de lekt med gott resultat.
#510 - 9 december 2010 13:30
Så roligt att de kom så långt redan första gången!

Får vi se bilder? ^^
Bilagor:
#511 - 9 december 2010 13:33
[QUOTE=ansjo;1474659]Idag när jag kollade in i karet har båda kullarna kläckts. Ett 50-tal i ena högen och kanske 20 i den andra. De huserar bara en dm från varann, men håller bra sams ändå:).
Nu tror jag inte så mycket på resultat, men det är skönt att se att de har parat ut så bra och att de lekt med gott resultat.[/QUOTE]

Åjo - nog skall det bli resultat där! Sedan är det klart att de kanske decimeras ganska snabbt i karet, där du har lite annan fisk.
Kul som fasen, Anders!:)
#512 - 9 december 2010 13:33
Jag har försökt, men det går inte att få någon bild på dem då vinkeln blir så konstigt mot glaset så det syns inte ett skit...men det kommer säkert tillfälle senare:)!
#513 - 9 december 2010 13:34
Häftigt att båda paren lyckades samtidigt. Blir spännande att följa!
#514 - 9 december 2010 18:13
[QUOTE=ansjo;1474659]Idag när jag kollade in i karet har båda kullarna kläckts. Ett 50-tal i ena högen och kanske 20 i den andra. De huserar bara en dm från varann, men håller bra sams ändå:).
Nu tror jag inte så mycket på resultat, men det är skönt att se att de har parat ut så bra och att de lekt med gott resultat.[/QUOTE]

Så roligt!:D
#515 - 12 december 2010 12:26
Jaha, larverna hann aldrig bli frisimmande innan de blev borta. Nu har iofs det andra paret lagt en ny kaka så vi får se vad detta utmynnar.

En annan grej, jag har haft lite problem med cyano sedan några månader efter starten, men detta är nu helt borta.
Jag dubblade dosen KNO3 vid vattenbytena och har nu tröttat ut skiten, det var sakta på väg bort och i slutet var det bara som att knäppa med fingrarna så var det helt borta. Det känns lite trevligare att ta tag i roten till det onda än att behöva ösa i en massa bakteriedödande preparat...;)
#516 - 30 december 2010 18:36
Hur har det gått med rommen, blev det några yngel denna gången?
#517 - 30 december 2010 18:49
Vilken gång:p? De två paren leker ungefär två gånger i veckan var, medans de två som inte lekt bara tittar på...:D
Första gången lyckades de få fram larver, men sedan har bara det ena paret lyckats en gång. Men de får träna på;)...
#518 - 30 december 2010 18:52
Åh, herre jösses vad de leker....Vad kul:)
#519 - 30 december 2010 19:57
[QUOTE=ansjo;1481015]Vilken gång:p? De två paren leker ungefär två gånger i veckan var, medans de två som inte lekt bara tittar på...:D
Första gången lyckades de få fram larver, men sedan har bara det ena paret lyckats en gång. Men de får träna på;)...[/QUOTE]

De brås på husse då :D
#520 - 30 december 2010 19:59
Hmm, fattar nada:D:p...
#521 - 30 december 2010 20:02
Redigerat....icke barnvänligt inlägg [:o]
Bilagor:
#522 - 30 december 2010 20:04
Inte jag, men lillfrasse har en skock rävar bakom varje öra så...:D
#523 - 30 december 2010 20:06
Nä, jag menar att jag ändrade vad jag skrev från första början, det var inte barnvänligt....
#524 - 30 december 2010 20:07
Fegis:D!
#525 - 30 december 2010 20:09
[QUOTE=PiaJo;1481075]Nä, jag menar att jag ändrade vad jag skrev från första början, det var inte barnvänligt....[/QUOTE]

Det kanske är tur du inte varit med på någon tysklands resa. ;)
#526 - 6 januari 2011 15:21
Hur mår diskusarna ansjo? Lite nya bilder kanske?;)
#527 - 6 januari 2011 15:28
Jodå, det är två par som ligger på bra och leker i mina ögon lite för ofta:p. De två övriga står och surar fortfarande och äter dåligt, men de är lika fina i färgen så hoppet är inte helt ute för dem:).
De kommer att få lite nya kompisar till helgen, kompisen fick lite USA-Endlers av mig för ett par år sedan och nu ska jag ta hem ett gäng av dessa tänkte jag. Perfekt med lite levandeföda samtidigt som många kommer att klara sig så man kan få igång dessa Endlers igen:)!
Ska ordna lite bilder:).
#528 - 6 januari 2011 15:44
Låter gott får hoppas utbölingarna repar sig vad är det för mått på kuben såg en Akvastabil på 55*55*55 som jag blev lite kåt på.
#529 - 6 januari 2011 15:46
Jag har 65x3 på den här kuben, på de i sovrummet är det 50x3...Akvastabil gör riktigt fina kar, och har även bra belysning samt teknik till dessa som inte är helfel, sunriser osv...
#530 - 6 januari 2011 15:51
De hade 65*3 med såg jag på hemsidan nu. Var jäkligt nära jag ställde mig å pruta med dom. Satt en lapp med priset 3 lusentappar på frågan är om möbeln in gick då får nog åka och kolla igen gör den det är det inte mycket att orda om.
Bilagor:
#531 - 6 januari 2011 15:57
Nope, jag gav 3000 för min MP, men Aquastabil ligger högre i pris än vad MP gör och det gör de rätt i:p!
#532 - 6 januari 2011 16:04
Jag misstänker att det var för bara kuben det låter för billigt annars får åka och kolla till helgen de har ingen riktig koll på priserna på det stället jag har köpt växter där ett par gånger tag 5 för vad det nu var 279 har jag för mig jag har betalat 179, 200, 229 de gånger jag handlat järnkoll.:D
#533 - 6 januari 2011 16:08
Nja, det vete tusan om inte möbeln ingår i det priset, lite beroende på om det var nettopris eller inte. Skulle tippa på att runt 3000 är affärens ungefärliga inköpspris på ett sådant kar med möbel....
#534 - 6 januari 2011 17:48
[QUOTE=lillfrasse;1483145]Låter gott får hoppas utbölingarna repar sig vad är det för mått på kuben såg en Akvastabil på 55*55*55 som jag blev lite kåt på.[/QUOTE]

Aha, hoppas att det blir en till som snart skall lägga upp en projekttråd...;)
#535 - 6 januari 2011 17:48
[QUOTE=PiaJo;1483213]Aha, hoppas att det blir en till som snart skall lägga upp en projekttråd...;)[/QUOTE]

Och som tar helhetsbilder på karet:p...
#536 - 6 januari 2011 17:50
[QUOTE=ansjo;1483215]Och som tar helhetsbilder på karet:p...[/QUOTE]

mmm, appropå det... vart är dina bilder, har jag missat dessa ;):)
#537 - 6 januari 2011 17:53
Nope, men de står tjurande bakom en rot och fläktar rom just nu:)...sorry.
#538 - 6 januari 2011 17:59
Står helhetsbilderna och tjurar? ;):D
#539 - 6 januari 2011 18:01
Jepp:p.
Ett halvtomt akvarium är inte mycket att se....
#540 - 11 januari 2011 16:15
Hur gick det Frasse, blev det någon kub?

Här händer inte så mycket utöver det vanliga, mina Bolivianska fjärilsciklider har fått flytta till polaren då de var lite för jävliga på diskusyngel:D. De lekte häromveckan och kläckte fram ett 50-tal larver och dessa blir ciklidfoder så fort de hade kläckts.
Att det inte blev fler yngel var mitt eget fel, jag gjorde ett vattenbyte och sög lite för bra just där de hade lekt så en hel del kaviar åkte ner i toastolen...
Men nyss kollade jag in i kaaret och där var en ny kaka, och kanske får de komma lite längre den här gången.
De har även fått sällskap av Endlers nu, och de försökte få ett litet kvällsmål men det lyckades inget vidare utan lyckas de käka en och annan så är det lugnt:D!
#541 - 11 januari 2011 17:06
Inte den de hade på plats det blir förmodligen en 65*3 men på egen möbel då någon måste ju göra en projekt tråd om ett feting möbel bygge. Man blir ju lite sugen på feting par här med kollade film på Tonys diskus forum det är farligt nära trollhättan åker man dit och kollar är det nog klippt.

Fast nu ligger fokus på att få igång Amanosarna. :D

Sedan mailar jag lite med fisk gurun på slätta det kommer nog mynna i ett litet projekt det med.
Bilagor:
#542 - 11 januari 2011 21:16
Trevligt, kör på med ett sådant bygge då det verkar vara många som är sugna på en snygg egengjord möbel. Men det är klart, lite lättare att få till det snyggt är det ju om man är möbelsnickare;).
Som mitt kommande projekt, det behövs inte stressa i onödan. Då är det bättre att det tar tid och blir bra:)!
#543 - 11 januari 2011 21:23
[QUOTE=ansjo;1485537]Trevligt, kör på med ett sådant bygge då det verkar vara många som är sugna på en snygg egengjord möbel. Men det är klart, lite lättare att få till det snyggt är det ju om man är möbelsnickare;).
Som mitt kommande projekt, det behövs inte stressa i onödan. Då är det bättre att det tar tid och blir bra:)![/QUOTE]

En fin egen möbel vore skoj att se. Och precis som du Anders så tycker jag det får ta lite tid och bli bra än hastigt och lustigt ;)

Nicke
#544 - 11 januari 2011 21:27
Att det är den roligaste biten med planerandet och färdigställandet gör inte saken sämre, sedan är det liksom slut på något sätt...:)
#545 - 11 januari 2011 21:43
[QUOTE=ansjo;1485545]Att det är den roligaste biten med planerandet och färdigställandet gör inte saken sämre, sedan är det liksom slut på något sätt...:)[/QUOTE]

Det är ju faktisk inte så mycket jobb för en annan att göra en schysst möbel men det är klart med maskiner och erfarenhet går det mesta att bygga. Men sen är det ju det där med tiden då. Men det ligger lite sköna prylar i pipelinen helt klart.
#546 - 11 januari 2011 21:55
Enormt fint kar, och fiskar..!
#547 - 11 januari 2011 22:00
Tack för de orden:)!
#548 - 20 januari 2011 11:52
Så kom idag den lilla "tillbehörsbibeln" från Zoozajac på 610 sidor:D. Jag glömde ta med mig ett ex hem när vi var nere i Duisburg i höstas, men de skickar den gratis även till Sverige. Iofs är det tillbehör till de flesta mindre husdjuren men kul läsning ändå:).
#549 - 24 januari 2011 22:54
[QUOTE=ansjo;1489143]Så kom idag den lilla "tillbehörsbibeln" från Zoozajac på 610 sidor:D. Jag glömde ta med mig ett ex hem när vi var nere i Duisburg i höstas, men de skickar den gratis även till Sverige. Iofs är det tillbehör till de flesta mindre husdjuren men kul läsning ändå:).[/QUOTE]

Är det något man kan beställa via hemsida menar du, lät kul o bläddra i.

Nicke
Bilagor:
#550 - 25 januari 2011 06:11
Jepp, det finns ett ställe du beställer den på från deras hemsida:)!
#551 - 25 januari 2011 09:56
[QUOTE=ansjo;1490790]Jepp, det finns ett ställe du beställer den på från deras hemsida:)![/QUOTE]

Jaa självklart [:o] Haha stupido jag var, trött kanske? Lat... också... [:o]

Tackar i alla fall :D

Nicke
#552 - 25 januari 2011 10:02
[QUOTE=ApeviaX;1490818]Jaa självklart [:o] Haha stupido jag var, trött kanske? Lat... också... [:o]

Tackar i alla fall :D

Nicke[/QUOTE]
Då ligger bibeln i din brevlåda om några dagar;)?
#553 - 25 januari 2011 10:10
[QUOTE=ansjo;1490821]Då ligger bibeln i din brevlåda om några dagar;)?[/QUOTE]

Givetvis givetvis, haha ska bli så spännande :D
#554 - 14 februari 2011 15:23
[QUOTE=ApeviaX;1490827]Givetvis givetvis, haha ska bli så spännande :D[/QUOTE]
Hur gick det, fick du hem kvällslektyren?
#555 - 14 februari 2011 17:37
hur går det med diskusarna? Lite bilder att bjuda på ännu?
#556 - 14 februari 2011 18:06
Jodå, två av paren leker minst en gång i veckan medans det överblivna paret tittar på:p.
Har en del problem med trådalger, men det kommer säkert att ge med sig med tiden. Ska skaffa lite flytväxter för att minska ner ljuset, att sedan Endlersynglen trivs bland rötterna gör ingenting:).
#557 - 14 februari 2011 18:23
[QUOTE=ansjo;1497898]Hur gick det, fick du hem kvällslektyren?[/QUOTE]

Det undrar jag med, var tog den vägen mån tro? :p
Bilagor:
#558 - 14 februari 2011 19:12
Min kom hem på bara några dagar, så det är nog bara att beställa igen:D!
#559 - 15 februari 2011 08:11
[QUOTE=ansjo;1497997]Min kom hem på bara några dagar, så det är nog bara att beställa igen:D![/QUOTE]

Jahapp då får ja göra det ;)
#560 - 15 februari 2011 18:48
[QUOTE=ansjo;1497962]Har en del problem med trådalger, men det kommer säkert att ge med sig med tiden. Ska skaffa lite flytväxter för att minska ner ljuset, att sedan Endlersynglen trivs bland rötterna gör ingenting:).[/QUOTE]

Jag vet en bra flytväxt som dämpar ljuset....Andmat... :p;);):D
#561 - 15 februari 2011 20:45
Mmmm, den vill jag gärna köpa:p! Helst ett par liter då den är så svår att få till att överleva...:D
#562 - 15 februari 2011 20:46
[quote=ansjo;1498355]mmmm, den vill jag gärna köpa:p! Helst ett par liter då den är så svår att få till att överleva...:d[/quote]

:d
#563 - 15 februari 2011 21:04
[QUOTE=ansjo;1498355]Mmmm, den vill jag gärna köpa:p! Helst ett par liter då den är så svår att få till att överleva...:D[/QUOTE]

Om du rensar själv och får bort allt så får du gärna ta all min åd jag avskyr skiten. ;)
#564 - 15 februari 2011 21:07
[QUOTE=VisualDarkness;1498370]Om du rensar själv och får bort allt så får du gärna ta all min åd jag avskyr skiten. ;)[/QUOTE]

Äh, vad nu inte så negativa, den är ju lätt att hålla efter och lite gör ingen skada :)
#565 - 15 februari 2011 21:11
Den tar utrymme från andra flytväxter, trasslar in sig i allt (speciellt hornsärven) och fastnar i filtrena om de kommer under ytan...
#566 - 16 februari 2011 05:26
[QUOTE=VisualDarkness;1498370]Om du rensar själv och får bort allt så får du gärna ta all min åd jag avskyr skiten. ;)[/QUOTE]

OBS! Jag var ironisk:p!
Aldrig att jag vill ha in den skiten i mina kar frivilligt:D!
#567 - 1 mars 2011 18:00
[QUOTE=PiaJo;1498307]Jag vet en bra flytväxt som dämpar ljuset....Andmat... :p;);):D[/QUOTE]

[QUOTE=ansjo;1498355]Mmmm, den vill jag gärna köpa:p! Helst ett par liter då den är så svår att få till att överleva...:D[/QUOTE]

[QUOTE=ansjo;1498445]OBS! Jag var ironisk:p!
Aldrig att jag vill ha in den skiten i mina kar frivilligt:D![/QUOTE]

Klarade flytväxterna sig? Andmaten med;)
#568 - 1 mars 2011 18:06
Andmaten har jag troligen fått bort, men jag ska inte ropa hej ännu:p!
Flytväxterna har inte dött ännu iaf, men jag ska dra ner på ytcirkulationen så de inte flyger omkring så ska det nog gå finemang:)!
#569 - 1 mars 2011 18:13
Så bra hoppas du fick allt :)
#570 - 1 mars 2011 18:20
Jepp, det hoppas jag med:p!
Bilagor:
#571 - 1 mars 2011 18:22
Andmat är väl fint ;) Frogbiten trivs fint i min Dennerlekub, men inte i SA-karet.
#572 - 1 mars 2011 18:26
Mmm, jag älskar den...NOT:D!
Problemet blir ofta att skiten sprider sig mellan karen även om man är försiktig...
#573 - 1 mars 2011 19:11
[QUOTE=ansjo;1502609]Mmm, jag älskar den...NOT:D!
Problemet blir ofta att skiten sprider sig mellan karen även om man är försiktig...[/QUOTE]
Varför jag inte vill ha det i något! Andra flytväxter är svårare att råka sprida. :p
#574 - 12 mars 2011 19:44
Skulle vara trevligt med bilder på diskusarna :)
#575 - 12 mars 2011 23:10
[QUOTE=ansjo;1497997]Min kom hem på bara några dagar, så det är nog bara att beställa igen:D![/QUOTE]

Behövdes inte, har nu kommit, dock i ett väldigt tilltrasat och mer eller mindre helt bortrivet kuvert, så frågan är vad katalogen har haft för sig på vägen hit?

[QUOTE=ansjo;1502609]Mmm, jag älskar den...NOT:D!
Problemet blir ofta att skiten sprider sig mellan karen även om man är försiktig...[/QUOTE]

Jag har ju en del jag med, dock aldrig haft problem att bli av med det, visst lite meknisk rensning vid ett vattenbyte sen är det gone... men jag har det nu i för mina andra växter är på G att ta sig tillbaka och faktiskt har andmaten bidragit till en balans där det precis slipper bli massor alger, drog ner lite på andmaten ett tag och pang så började cyanon komma, så den får va lite till ;)

Slänger ut den i vattenspegeln till våren så kan det få bo lite småkryp i den ;)

Nicke
#576 - 8 april 2011 15:03
Har du fått bort trådalgerna?

Annars kanske det funkar med flytande vattenspikblad ;) för den breder verkligen ut sig på ytan, har rensat gör mycket idag och det blev ljust i karet igen:)
#577 - 8 april 2011 16:10
Jepp, det är i princip helt borta. Efter nästa vattenbyte och rensning av flytväxter kommer de sista algerna som sitter runt rötterna på flytisarna att få åka porslinsexpressen:D! Jag har tänkt på detta några gånger, inte ha bråttom utan göra vissa åtgärder och ge det lite tid så fixar sig det mesta. Men det är inte alltid så lätt att ta det lugnt, men man vinner mycket på det om man har lite i i magen oavsett vad det gäller:).
#578 - 8 april 2011 16:19
Gott att det fixade sig, problem är till för att lösas på ett eller annat sätt....:)
#579 - 23 juli 2011 17:25
Lite uppdate:)!
Jag och Pia var på Åleds idag och det var trevligt som vanligt. Numera har jag bara lite ungfödare i kuben, samt malar så en liten grupp 2+3 av Limia nigrofasciata fick följa med hem:). Där var lite andra sköna fiskar som jag inte sett tidigare, däribland ett par olika sorters tetror som jag diggade skarpt:p!
En mastodontstor Cryptocoryne hamnade i påsen med, och även Pia köpte en sådan. När jag skulle plantera den såg jag att det var en svart plastkorg innanför rötterna någonstans, och jag fick klippa bort så mycket som jag kunde samt ta bort så mycket av ullen som jag kunde...
#580 - 23 juli 2011 18:46
Hade tänkt komma dit men gubben min var på marknad och jag ville inte köra dit med ungarna.:)
Har du kort på dina nykomna fiskar?:confused:
#581 - 23 juli 2011 19:23
Nej, tyvärr har jag inte det ännu, men det kommer:)! Tråkigt att du inte kunde möta upp, både Guy och halva MAF var där:D!
#582 - 23 juli 2011 20:26
Det hade varit kul men som sagt att ha 2 barn med som vill ha ens uppmärksamhet nästan hela tiden hade bara förstört stämningen för mig, någon annan gång kanske:)
#583 - 24 juli 2011 14:07
[QUOTE=ansjo;1530016]Lite uppdate:)!
Jag och Pia var på Åleds idag och det var trevligt som vanligt. Numera har jag bara lite ungfödare i kuben, samt malar så en liten grupp 2+3 av Limia nigrofasciata fick följa med hem:). Där var lite andra sköna fiskar som jag inte sett tidigare, däribland ett par olika sorters tetror som jag diggade skarpt:p!
En mastodontstor Cryptocoryne hamnade i påsen med, och även Pia köpte en sådan. När jag skulle plantera den såg jag att det var en svart plastkorg innanför rötterna någonstans, och jag fick klippa bort så mycket som jag kunde samt ta bort så mycket av ullen som jag kunde...[/QUOTE]

Tack för ett trevligt mini-affärsrace :)

Såg samma sak på min cryptos och tänkte med hur jag skall få bort krukan utan att skada växten..
#584 - 24 juli 2011 15:37
Halva krukan sitter kvar:p...
#585 - 24 juli 2011 16:00
Man kan klippa rätt hårt i rötterna man skall alltid klippa dem lite vid plantering.
#586 - 24 juli 2011 18:29
Jadå men de flesta av rötterna hade nya skott på gång och jag ville även behålla formen på plantan som den är nu:). Vid en omplantering vid senare tilfälla kan jag dela upp den, men det blir en senare fråga:p...
#587 - 24 juli 2011 19:56
Kul att MP tråden har kommit igång igen:)
Ska bli spännande att se sen när du får in lite nya bilder!
Tar och klickar tillbaka till sida 21 sålänge, tycker bilderna på dom rödturkosa där är för jäkla fina:p
#588 - 24 juli 2011 23:29
[QUOTE=kullgren;1530222]Kul att MP tråden har kommit igång igen:)
Ska bli spännande att se sen när du får in lite nya bilder!
Tar och klickar tillbaka till sida 21 sålänge, tycker bilderna på dom rödturkosa där är för jäkla fina:p[/QUOTE]

Och vill du se hur de håller på nu för tiden kan du kolla stugtråden! (sorry som själva fan, Anders...:);))
#589 - 25 juli 2011 04:47
Nädå, gott att se bilder på de "gamle":p...tur att någon förser tråden med lite uppdaterade bilder:D.
#590 - 25 juli 2011 14:37
Jag håller koll på dom där med:)
Hur kom det sig att dom flyttade förresten?
#591 - 25 juli 2011 18:32
Jag hade 6 st av dessa hyffsat stora diskus i kuben, och det var tre par. Två av dessa par lekte konstant, med bråk och gruff mot det sista paret som jag tröttnade på.
Det var jäkligt snygga fiskar, och jag tyckte de skulle få det bättre hos Mats så de fick sträcka ut lite bättre. Hade jag köpt diskus idag hade det bara blivit ett etablerat lekpar till den kuben, det räcker så:).
#592 - 26 juli 2011 13:25
Dom är riktigt fina, och verkar ju trivas bra hos Mats med:)
#593 - 26 juli 2011 17:04
Jepp, där trivs de som fisken i vattnet:D!
Har varit på vår kollonilott idag och håvat lite mygglarver i dammen, snacka om matfest för fiskarna och även Corydoras gillar dessa när de väl får tag i dem:p!
#594 - 26 juli 2011 17:23
Det kan jag tänka mig:) Får man inte med massa skit i karet då eller gör du något med larverna innan du släpper i dom?
#595 - 26 juli 2011 19:08
Nope, drar man håven i ytvattnet så slipper man böset och så är det bara att pytsa i käket sedan:)!
#596 - 22 november 2011 18:09
Här var det ett tag sedan jag eller någon annan skrev, men det har inte hänt så jättemycket.
Det går en hel del ungfödare i karet numera, och i helgen som gick köpte jag ett redigt gäng med Soltetra. De var grymt snygga, och personligen har jag aldrig sett dem tidigare. De är ganska stissiga av sig, och bör hållas med ganska robusta fiskar då de jagar allt som rör sig. Jag ska se om jag inte kan ordna en bättre bild än den som är här på Zoopet, den gör fisken inte riktigt rättvisa.
Jag ska se om jag inte kan få tag på ett bra skalarpar till karet, och troligen någon palettciklid som inte är så vanlig...
#597 - 22 november 2011 18:44
japp, Soltetrorna var riktigt snygga :p

Men det var länge sen vi såg en bild på detta karet....;);):)
#598 - 22 november 2011 20:28
Har du inga diskus alls idag ansjo?
#599 - 22 november 2011 21:15
[QUOTE=PiaJo;1556899]japp, Soltetrorna var riktigt snygga :p

Men det var länge sen vi såg en bild på detta karet....;);):)[/QUOTE]Och det var länge sean någon skrev i den här tråden med, så intresset ligger inte riktigt på topp här;).

[QUOTE=stigson;1556941]Har du inga diskus alls idag ansjo?[/QUOTE]Nej, tyvärr. De karen jag har här hemma är för små för att passa diskus, det enda är jobbkaret isf. Men jag känner mig själv, det kommer nya diskus förr eller senare. Ser man på de diskusar drd köpte(ligger bilder i hans album) så blir man jäkligt sugen igen, ruggigt fina fiskar!
#600 - 23 januari 2012 17:06
Hur har det gått med de snygga Soltetrorna?

Har du funderat vidare på vad du skall stoppa ner i kuben eller har du fått tag på scalarer?
#601 - 24 januari 2012 01:14
Jag har numera en liten grupp Perualtum i kuben, och förhoppningsvis parar de ut så jag kan behålla ett par. Soltetrorna är jäklens snygga, lite aggro mot mesigare fiskar men de funkar bra i detta karet.
Sedan kommer jag troligen att flytta till hösten/vintern, och detta karet kommer att bytas ut mot lite andra projekt tills dess:).
#602 - 24 januari 2012 10:56
[QUOTE=ansjo;1570411]Jag har numera en liten grupp Perualtum i kuben, och förhoppningsvis parar de ut så jag kan behålla ett par. Soltetrorna är jäklens snygga, lite aggro mot mesigare fiskar men de funkar bra i detta karet.
Sedan kommer jag troligen att flytta till hösten/vintern, och detta karet kommer att bytas ut mot lite andra projekt tills dess:).[/QUOTE]

Åh, spännande med flytt och andra projekt :) blir ett ett stort eller flera små projekt istället för kuben? Nyfiken i en strut...

Kul att Soltetrorna har överlevt semestern, är ju så fina!
#603 - 24 januari 2012 11:14
Om man säger som så här, jag har över 30 akvarier runt 70-100 liter som står i förrådet och väntar:D...så det blir nog ett ganska mastigt projekt;).
#604 - 24 januari 2012 11:19
[QUOTE=ansjo;1570462]Om man säger som så här, jag har över 30 akvarier runt 70-100 liter som står i förrådet och väntar:D...så det blir nog ett ganska mastigt projekt;).[/QUOTE]

Aha... det är alltså här jag kommer in i bilden - Anders har ju några pinnar upp på mej...;):)
#605 - 24 januari 2012 11:22
[QUOTE=Mats Bryzell;1570464]Aha... det är alltså här jag kommer in i bilden - Anders har ju några pinnar upp på mej...;):)[/QUOTE]Jepp, ett antal ställningar ska upp och med en pilsner som pris för varje kar kan det bli en kul helg:p...
#606 - 24 januari 2012 11:22
[QUOTE=ansjo;1570462]Om man säger som så här, jag har över 30 akvarier runt 70-100 liter som står i förrådet och väntar:D...så det blir nog ett ganska mastigt projekt;).[/QUOTE]

Aha, det var det projektet :)
[QUOTE=Mats Bryzell;1570464]Aha... det är alltså här jag kommer in i bilden - Anders har ju några pinnar upp på mej...;):)[/QUOTE]

Ja med, kan hjälpa till.
#607 - 24 januari 2012 11:23

Hmm Anders...ska du börja med odling:p.

//Inger
#608 - 24 januari 2012 11:23
Ok, kanske en Kickibox i varje hörn på rummet med då:D...?
#609 - 24 januari 2012 11:24
[QUOTE=gullefjun;1570467]Hmm Anders...ska du börja med odling:p.

//Inger[/QUOTE]
Nja, planen är nog mer att köpa in fisken än att odla den...men som sagt är det bara en plan än så länge. Det är en massa godkännande från myndigheter och kurser man ska gå med...:)
#610 - 24 januari 2012 11:27
[QUOTE=ansjo;1570469]Nja, planen är nog mer att köpa in fisken än att odla den...men som sagt är det bara en plan än så länge. Det är en massa godkännande från myndigheter och kurser man ska gå med...:)[/QUOTE]

Lite rätt i alla fall:).

//Inger
#611 - 24 januari 2012 11:28
[QUOTE=gullefjun;1570470]Lite rätt i alla fall:).

//Inger[/QUOTE]

Jepp:)!
#612 - 24 januari 2012 11:49
[QUOTE=ansjo;1570468]Ok, kanske en Kickibox i varje hörn på rummet med då:D...?[/QUOTE]

nejdå, jag är billig i drift... räcker med en box och thaikäk;):p
#613 - 25 januari 2012 12:10
[QUOTE=ansjo;1570411]Jag har numera en liten grupp Perualtum i kuben, och förhoppningsvis parar de ut så jag kan behålla ett par. Soltetrorna är jäklens snygga, lite aggro mot mesigare fiskar men de funkar bra i detta karet.
Sedan kommer jag troligen att flytta till hösten/vintern, och detta karet kommer att bytas ut mot lite andra projekt tills dess:).[/QUOTE]

Åhåå, lite bilder nu då? Blev ju inga före jul :p

Spännande, typ import i miniformat eller?
#614 - 25 januari 2012 13:25
Nja, jag tror mer att jag handlar från de svenska källorna istället, och kanske samkör med Kaj med:).
#615 - 25 januari 2012 20:28
[QUOTE=ansjo;1570770]Nja, jag tror mer att jag handlar från de svenska källorna istället, och kanske samkör med Kaj med:).[/QUOTE]

Okej typ vidarebefodrar typ, får se lite skojiga fiskar o bara ha kul :)
#616 - 19 mars 2012 06:39
Jaha, då var det mesta av inredningen och växter/fiskar borta från detta karet då det håller på att läggas ner och säljas inför en ev. flytt. Det mesta åkte på auktionen i Malmö igår, och en del som jag inte vill bli av med kommer att portioneras ut till olika fodervärdar:p...
Detta kar kommer att ersättas med troligen ett 540 med moduler, och Tangayikaciklider, men mer om det när det projektet startas:)!
#617 - 19 mars 2012 09:02
Ja blyxa japonican jag vann på auktionen igår är utplaserad i alla kar får se var det klarar sig någonstanns;)

Annons