MP Karat 120

#1 - 24 december 2003 23:45
Jag är ny på området och har tänkt att skaffa mig ett helt nytt akvarium. Jag har fastnat för ett möbelakvarium som heter MP Karat 120 som är på 240 liter. Detta akvarium finns nu för 3450kr hos min lokala återförsäljare. Det följer inte med något filter, doppvärmare eller lysrör i priset. Är detta ett bra pris ändå?
Har tänkt att komplettera med Eheim 2252 innerfilter, Jäger doppvärmare och Aquastar lysrör. Jag har tänkt att ha Malawiciklider i akvariet. Något mer att tänka på?
#2 - 25 december 2003 09:45
Det verkar vara prima grejer du tittat på :)
Du har inte funderat på ytterfilter ?
Kolla t.ex. på ett Eheim 2028 på http://www.aquaristic.net/.
#3 - 25 december 2003 18:25
Tycker att det verkar smidigast med innerfilter. Kommer inte Eheim 2252 räcka till? Det primära är ändå akvariet, är det ett bra pris eller ska jag avvakta?
#4 - 27 december 2003 11:07
Igår köpte jag akvariet tillsammans med sand,lysrör,bakgrund och stenar. Filter och doppvärmare köper jag på nätet eftersom det är mycket billigare där (halva priset). Nu gäller det bara att tvätta sanden och sätta dit bakgrunden.
#5 - 27 december 2003 14:00
Visst kommer det att fungera :)
Personligen tycker jag dock att ytterfilter är mer tilltalande med sin betydligt större filtervolym (mer filtermatrial och längre serviceintervall). och mindre med grejer inuti akvariet, men visst, ett 2252 är ett kanonfilter, ett av de bättre innerfiltren.
Skaffa gärna en extra filtersektion när du ändå är igång och skall beställa.
#6 - 27 december 2003 23:17
Karon: Vad menar du med en till filtersektion?
En till uppsättning av skumpatroner, för att man måste byta oftare?
#7 - 28 december 2003 02:26
Nja, nya skumfilterpatroner kan nog vara en god idé att köpa på en gång när man ändå håller på, de är ju billigare de med i T-land (om man inte skall skära till av filtermatta).
Det jag jag tänkte på var att du funderade på ett Eheim 2252, och det är ett pumphuvud med två separata filterkammrar med 1 skumpatron i varje. Om det får plats i akvariet, så vore det bättre med en extra sektion med en filterpatron i.
I ett slag har man ökat filtervolymen med 50% [:)]
Vilken effekt på doppvärmaren hade du tänkt dig ?
Ta inte en doppvärmare som är längre än akvariet är högt i alla fall.
#8 - 28 december 2003 12:12
Jag hade tänkt mig Jägers doppvärmare på 150w. Den borde inte vara för hög för akvariet, som är 50cm.

Så det går alltså att utöka filtret med en extra sektion. Var hittar man det? Jag köper nog både doppvärmare och filter på Akvarieshopen.com, de verkar vara billigast. Har letat på deras sida efter extra filtersektion men som den nybörjare jag är så har det inte gått så bra.
#9 - 28 december 2003 14:17
150w blir perfekt.
Inte för stort och inte för litet, men ändå med marginal.
Har du tittat på aquaristic.net, det kanske är mer som skall beställas när du ändå är igång ?
Apropå filterbehållaren, här är en sprängskiss på (bl.a.) 2252, http://www.eheim.com/pdf/30.pdf, pris på aquaristic.net för behållaren http://store.aquaristic.net/AQcf44cc13742f826a7eaa70d988c309d1/app/details.php?shop=1,1410,0,0,id1164,,0, samt hela filtret http://store.aquaristic.net/AQcf44cc13742f826a7eaa70d988c309d1/app/details.php?shop=1,1050,0,0,id777,,0,
#10 - 28 december 2003 15:06
Dessa produkter tänkte jag beställa:

Eheim innerfilter 2252 890kr
Jäger 150 w doppvärmare 149kr
Algmagnet magfloat stor 74kr
Back to nature guide om malawiciklider 189kr
Skumpatron till 2252 2st/fp 70kr
Termometer digital liten hagen 14kr
Håv grön 12 cm 11kr
Slamhävert med blå pump 69kr
Tetra Nitrit test 117kr
Tetra PH test 96kr
KH plus test 72kr

Några invändningar? Något mer som kan behövas?

Här är extrasektionen du tänkte på: http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=573
#11 - 6 januari 2004 12:43
Nu har jag äntligen fått hem alla tillbehör till akvariet.
Jag köpte rådasand och ett par javastenar som tvättades noggrant innan jag fyllde på med vatten.
Filtret jobbar på för fullt nu och det är bra cirkulation på vattnet.
Doppvärmaren är inställd på 26 grader. Jag har dessutom haft i Aquasafe i vattnet. Vad är nästa steg? Vattentester?

Kan man sänka cirkulationen på vattnet under natten utan att fiskarna tar skada? Jag tycker att jag störs av detta ljud när jag ska sova.
#12 - 6 januari 2004 12:59
Det är då olika hur man upplever ljud, men om det verkligen låter MYCKET, så kolla så att själva pumpen inte ligger mot något glas.
#13 - 6 januari 2004 13:26
Det kan också vara ett fel på själva pumpen om den låter VÄLDIGT mycket... själv har jag två akvarier med innerfilter i vardagsrummet och de hörs knappt. Däremot kan det låta lite mera om pumparna när de är nya eller nyligen rengjorda, men när det börjar sätta sig bakteriehinnor på dem blir de lite mera tystlåtna av sig.
Mvh
Elana
#14 - 6 januari 2004 22:24
Jag hade lite problem med monteringen eftersom upphängningsanordningen som följde med filtret skulle hängas över glaskanten. På det sättet gick det inte att sätta på den heltäckande ljusrampen, utan den hamnade ovanpå fästet och inte över glaset.
Nu har jag satt fast filtret med fyra sugproppar. Jag har varit mycket noga med att, som Karon påpekade, inte luta filtret mot glaset.
Vad jag menade med att sänka cirkulationen under natten var att strypa lufttillströmningen. Jag använder diffusorn (en slang som hänger utanför filtret och suger luft)för att få syre till akvariet och detta gör att det låter mycket om vattnet. Enligt instruktionerna skulle man använda diffusorn om man inte hade några växter i sitt akvarium, vilket stämmer överrens med mitt akvarium.
#15 - 6 januari 2004 22:49
Om du istället riktar filtrets utblås så att vattenytan krusas lite så bör du klara dig utan diffusorn. I alla fall om du inte överbefolkat karet ordentligt.
#16 - 6 januari 2004 23:28
Slangen kan du strypa när du vill, syrebrist blir det inte om det är rörelse på ytan. alltså räcker det att det syns att ytan rör sig.

Lycka till
#17 - 7 januari 2004 04:05
Jodå, när du säger det så kommer jag ihåg hur det lät med diffusorn monterad [:D].
Jag fick en hel del alger på täckglasen också, där det stänkte upp vatten när luftbubblorna kom upp till ytan. Betvivlar att den är sådär helt nödvändig.
#18 - 7 januari 2004 08:38
Så då är det bara att ta bort slangen alltså.
Överbefolkat lär inte akvariet bli på ett bra tag [:-34]
#19 - 7 januari 2004 12:23
Om du inte vill ha diffusordysan på pumpen kan du byta till den man har om man vill sätta på en slang.
Inte för att det har någon praktisk betydelse (om du inte skall ha en slang monterad förstås [:)] ), mer för att det är kul att skruva [:D].
Själva trycket i strålen har jag för mig var annorlunda, har för mig att det var högre med diffusordysan, men är inte säker.
#20 - 7 januari 2004 14:06
Det följde med en grå skruv för tillkoppling av slang.
Ska prova med den istället.
Hur gör man för att rikta vattenflödet?
#21 - 7 januari 2004 20:07
Nu har jag tagit bort diffusorn och satt dit den andra kopplingen.
Ganska skönt att slippa det eländiga vattensuset och alla bubblor i vattnet[:-94].
Till helgen blir det inköp av Malawicikliderna. Har tittat en del på vilka som kan passa ihop. Här är några som jag fastnat för:

Labidochromis Golden
Rödzebra
Hongi eller Demasoni

Går dessa fiskar bra ihop?
#22 - 8 januari 2004 10:41
Kan man ha blå zebra (Lumbaulo) tillsammans med rödzebra?
#23 - 9 januari 2004 21:48
Nu har jag varit och införskaffat Malawiciklider och en mal.
Det blev 5st Rödzebror, 5st Livingstonii och en Synodontis Ocellifer.
Ska bli spännande att följa deras framfart i akvariet.

Annons