mp Karat 100 (200 liter), frigolit under?

#1 - 15 februari 2005 16:29
Hej! Har kollat runt men hittar inte riktigt ett svar på min fråga..

Jag köpte aldeles nyss ett begagnat mp Karat 100 kar, och då det är ett helglas så antar jag att jag ska sticka in frigolit mellan karet och möbeln.

Karet står annars på en järn kant som går runt hela akvariet. Behöver frigoliten täcka hela undersidan eller kan man ha lite sittunderlag utlagda med lite glipor emellan? (jag hoppas att ni förstår, annars så får ni fråga!)

Tack på förhand!

/Linnea
#2 - 15 februari 2005 17:41
Lägg friggolit eller sittunderlag på järn kanten det funkar, om bänken står som den ska för övrigt men det vet du säkert redan.
MVH/Lasse
#3 - 15 februari 2005 22:01
Vi åkte o köpte encentimeters frigolit och det passade perfekt under karet(innanför *ramen*) när vi skurit till det i rätt storlek, så det verkar som om det skulle vara så. Har hävt i sand men inget vatten än. Karet är i våg (än så länge ;) )

Anledningen till att vattnet inte är i än är att det fattades en del saker till ytterpumpen som följde med (vi köpte begagnat).
Fick köpa keramikrör i går och nu ser vi att filter-filten inte går ända till sidorna(ser mycket hemma-klippt ut), utan det finkorniga filtergruset rinner ner runt sidorna och blandar sig med keramikrören... så ska det väll inte vara?

Vi får se om det löser sig :P
Lucas_no1
#4 - 16 februari 2005 08:22
Mitt MP kar skulle man inte ha någon frigolit under.
Om det sitter små gummi ploppar på bänken på erat MP kar ska det inte vara frigolit under!

Mvh Lucas
#5 - 16 februari 2005 13:21
Varför ska man inte ha det? Jag har läst här att om det är helglasakvarium så ska man alltid ha frigolit under, och mp har ju bara ram underst...

Aja, det är med plastploppar under men jag kör med frigolit endå, det känns lite säkrare.

Tack endå!
#6 - 16 februari 2005 14:33
Det är skillnad på ramakvarium, och helglas akvarium. i princip alla akvarium i handeln är försedda med någonform för rak, så länge de bara står på en jämn yta, fyller ett skyddande lager undertill inte någon större funktion. ett exempel är tex baljor avsedda för att stå på ställning... det ända som överhuvudtaget behöver vidröra enderlaget är de stödpunkter där rören möts. De längsgående rören är där bara för att hålla stälningen ihopa, inte för att stötta akvariet.som tex i mitt fall, 375 liters aluminium ramakvarium, med aluminium ställning, mellan de längsgående rören och akvariet går det aldeles utmärkt att se ljuse från andra sidan, kasa ett tunt papper genom, eller vad du nu vill ha för övning genomförd för att påvisa att karet står ändast på 6 stödpunkter.

OM karet står på ett jämt underlag, fyller inte frigolit heller någon direkt funktion, förens du tappar nånting, du tomrumet, mellan en ram, och underlaget gör glaset känsligt eftersom det kan svikta tills det når sin bristningsgräns, där kan frigolit fylla upp tomrumet, och erbjuda stadga, skulle olyckan vara framme kan det även hjälpa till att minimera skadorna, eftersom ett par hundra kilo akvarium pressat mot frigolit gör att det blir ganska tät, altså läcker det mindre... det läcker oavsett, men i stället för att få allt vattnet på golvet på ett par minuter kan man ha en stund på dig att tömma det...

Sover du bättre av det, lägg frigolit under, annars gör den mer nytta i akvariet, för att hindra sten från att överhuvudtaget komma åt att slå sönder botten glaset.

B!

Annons