Motoro/ Leopoldi

#1 - 8 juni 2007 17:31
Här länge funderat på att köpa mig sötvattenrocka, har lite olika på gång. Ett lekpar Motoro ca 20 cm , alt en leopoldi 14cm . Sjukt svårt att komma till ett beslut, hjälp!!!! De två Motoro är feta fina och är tokigt sköna ihop, samtidigt som Leopoldin är osedd men ta mig tusan den vackraste utav rockor. Har i Dagsläget 1m2 bottenyta och inser att detta i framtiden inte kommer att räcka! Som sagt Följa smak eler förnuft??? Förslag tack, erfarenheter av dessa ännu bättre!
#2 - 8 juni 2007 19:18
ifall det är din första rocka kan du ju fundera lite på hur mycket du ska lägga ut på dom en leopoldi kostar runt 6-7000. en motoro 1-2000. sen så räknas motorn som en mycke lättare rocka att hålla. Vad ska du köra för filter osv? (rockor skitar ner MYCKET) Vilka mått har akvariet? Är bra att ha några liter pga att de kan buffra lite mer. Hur länge har du tänkt ha dom i akvariet du har nu? (Dom växer ganska fort)

Lekpar på 20cm? Du menar 1 hona och 1 hane. tror ju inte att dom har lekt vid den storleken eller?
#3 - 9 juni 2007 09:13
båda arterna växer sig stora, så du kommer att behöva mycket utrymme i framtiden. Filtrering är jätteviktigt då dom käkar och skitar ner ganska mycket.
Hade jag varit som du så hade jag satsat på motoro då du får ett par, men jag har svårt att tänka mig att dom har producerat något vid den storleken.
Och som föregående undrar hur stort akvarie har du nu? mått och volym.
Mina Potamotrygon Reticulatus gick till en början i ett 540 liters 1500*600*600mm. Nu har jag dom i ett 720 liters 2000*600*600mm.
Och i framtiden kommer dom att gå i ett mycket större som förmodligen kommer att räcka livet ut för dom. Så det gäller att ha kulor, ork och tid med dom samt plats.
Så visst kan du ha dom i ett mindre kar till en början, men dom växer snabbt så var beredd att byta upp dig.
#4 - 9 juni 2007 10:28
idag har jag som sagt ett kar med bottenyta på 1m2, 2000*500*500.
Eheim 2217 ytterfilter 1000l/h, powerhead 1200l/h i btn filtermodul, har dessutom en filtermodul till att tillgå. Mvh Fredrik
#5 - 9 juni 2007 19:24
Låter som att det bör gå att funka ett tag i varje fall. men du bör vara bered att uppgradera det in en inte allt för avlägsen framtid.

En viktig sak du bör/måste kolla vare sig du väljer motoron el leopodlin är att dom äter bra innan du köper dom. Och att du köper hem det som dom ger dom. Sen kanske du bör byta foder om dom matar med något som kanske inte är så där jätte bra foder tex rödamygg.
#6 - 10 juni 2007 05:58
Motorona äter på bra, även om jag anser att de får för lite mat i där de går idag!
#7 - 10 juni 2007 09:48
Det finns inget skillnad i svårighetsgrad mellan motoro och leopoldi.....om det är nån skillnad så är det att leopoldin är något aggresivare när den äter vilket är en fördel.
#8 - 10 juni 2007 11:37
[quote=ahlin;976954]Det finns inget skillnad i svårighetsgrad mellan motoro och leopoldi.....om det är nån skillnad så är det att leopoldin är något aggresivare när den äter vilket är en fördel.[/quote]

Beror nog på vem man frågar om den saken. tycker att dom flesta säger att leopodlin är kräsnare. Och därför svårare att få att äta.
#9 - 10 juni 2007 11:38
[quote=Judas;976909]Motorona äter på bra, även om jag anser att de får för lite mat i där de går idag![/quote]

De låter ju jätte bra. Vad brukar dom ge dom?
#10 - 10 juni 2007 11:39
Räkor har sett dem äta flera gånger med god aptit
#11 - 10 juni 2007 12:04
okej låter bra med el utan skal. en rekomendation från min sida är att kompletera med något/några andra typer av foder. (men det är ganska många som ger sina bara räckor med skal)
#12 - 10 juni 2007 14:58
[QUOTE=Danne_K;976990]tycker att dom flesta säger att leopodlin är kräsnare. Och därför svårare att få att äta.[/QUOTE]

Har dom som säger det haft båda sorterna?
#13 - 10 juni 2007 17:02
[quote=ahlin;977053]Har dom som säger det haft båda sorterna?[/quote]

mm hörde bland annat om en som hade väldigt svårt att få en att nå något annat än scalarer.
#14 - 11 juni 2007 16:44
2 st motoro som ätit scalarer utav bara den, inte bara hört utan även sett.
#15 - 11 juni 2007 21:08
[quote=ahlin;977053]Har dom som säger det haft båda sorterna?[/quote]
Jag har haft båda och håller med att det är ingen skillnad .... bara man får friska rockor från början .
#16 - 11 juni 2007 23:11
även i böcker klassas motorn som lättare än leopoldin. Om man tar tex aqulogs klassning har motoron en etta (lättaste) och leopoldin en två på en fem gradig skala. så man kanske inte kan säga att någon av dom räknas som spec svår för att vara en rocka. Men tycker nog att motoron är en lite bättre nybörjar rocka (om nu någon rocka kan kallas för det)
#17 - 14 juni 2007 17:39
Ärnu en lycklig ägare av en Motoro!
#18 - 14 juni 2007 17:49
Grattis! och lycka till
#19 - 14 juni 2007 18:18
Grattis, och ang. mata med räkor så är det mina rockors basföda.
Utan skal vägrar mina att röra dom, jag menar tvärvägrar dom spottar ut och simmar vidare. Slänger jag däremot in räkor med skal så klipper dom det direkt.
Mask fungerar hyffsat och jag ska prova med strömming snart.

Får man fråga var du köpte den/dom?
#20 - 14 juni 2007 20:24
Jag köpte den i växjö, har sett den gå ihop med en hona en längre tid. Hon åkte dock på duktigt med pisk av en acanthicus adonis som gick i samma kar, disken var inte grann. Hanen var oskadd, ville ju ha en rocka som man hade sett äta simma runt, så jag tog hem honom. Akvariekällan köptes han på. Han åt faktiskt på stubben när han kom hem , jag matade min skednos, och då sög han åt sig lite av räkorna.
#21 - 14 juni 2007 22:04
du gör helt rätt som köper en som du får se äter innan. Kul att höra att han tar mat direkt min låg nere i sanden dom första 2-3dagarna och var inte allt för ivrig att komma fram sen började hon komma fram och äta på nätterna :S Jag har en räkmix som huvud foder till min. Sen så kompleterar jag även de lite då å då med diverse saker. När hon väl komigång att ta något annat än röda mygg så tar hon i princip allt som hon får tag på.
#22 - 17 juni 2007 05:40
Min rocka gillar verkligen att äta, frågan är dock skall man så här i början ta det lite stilla med utfodringen? Han är ju inte mager i mina ögon sett. A tusan skall knäppa ngr bilder lite senare så får ni se på min skatt!
#23 - 17 juni 2007 18:12
Bild

Här kommer färsk bild på det lilla matvraket!:)
#24 - 18 juni 2007 16:49
Fick nog fasen svar på matfrågan, om jag inte ger honom det han vill ha så fixar han det själv, Fisketajm. 1 Scalare blev dagens meny. Tror ni att det går att hålla honom från de andra fiskarna genom att mata honom mer?
#25 - 18 juni 2007 19:13
scalarer verkar vara motoro favvoföda, tror det kan bli svårt för han att slöuta äta scalarerna nu när han fått smak på dom.
Vet en affär som hade scalarer ihop med ett motoro par, dom smaskade i sig 30 stycken på ett par dagar.
Jag har fått skära ner matningen till 8 räkor/ dag, tycker att dom verkar bli lite väl tjocka. Dom äter upp all scalarrom i akvariet för mig också.

Han ser fin ut, du ser inte höftbenen på han väl? Och kommer det bli en fru rocka i framtiden?

Kul att fler skaffar dessa underbara djur, alla som jag pratat med har menat att rockor är svåra att hålla. Men med rätt kunskap så är dom lika lätta som andra fiskar.
#26 - 18 juni 2007 19:45
Allvarligt talat så får han tugga ngn Scalare då och då, det var ju inte så poppis hos frugan dock, hennes favoriter. Han ser fin ut i hullet och ngr höftben sns inte. Ang fru Rocka, tiden för väl utvisa det! Som det är nu så är jag mer än nöjd med honom, fasen vilken härligt djur!! Tror oxå som du att det är en myt om att hålla rockor skulle vara svårt. Hur går det med dina rockor då, blir det ngr ungar snart?
#27 - 18 juni 2007 20:08
Han ser fin ut. Tror inte heller rockor är så där jätte svåra igentligen. nykeln ligger nog i rent vatten och bra foder.
#28 - 18 juni 2007 20:09
Hanen är inte könsmogen ännu :(
Han borde ju bli det snart, bit över 1½ år gammal, äter och växer bra.
Får hålla tummarna ett tag till.
#29 - 19 juni 2007 17:04
Gav honom lite oxhjärta idag, mycket omtyckt. Så pass att han sket i räkorna och skovelsnosen fick sig ett mål. Det kan väl inte vara ngn fara att ge honom oxhjärta?
#30 - 19 juni 2007 17:09
vet inte riktigt hur det är med oxhjärta, finns väl en del disskussioner om det.
Över lag alltså.
Gör en sökning på det vet jag.
Kul iofs att han äter allt, när mina var små så åt hanen enbart artemia och honan enbart röda mygg.
Sen när dom blev större så gick det med mysis också, tillslut blandade jag räkor med röda mygg och nu är räkor favvoföda. Ska prova strömming snart också.
#31 - 19 juni 2007 17:16
Verkar som att det animaliska fettet i oxhjärta blir svårsmält, om jag tolkar det hela rätt så kan man driva upp snabbt med det. Summan på kardemumman verkar dock vara att de inte mår allt för bra av det, kan få leverskader el dyl. Håller mig till musslor, räkor, mygglarver och räkmixen tills vidare.
#32 - 19 juni 2007 17:22
låter som ett bra val.
Bilagor:
#33 - 19 juni 2007 19:44
Grattis till rockan och att den äter så bra!

/David - som inte varit här på zoopet på länge och missat alla rockdiskussioner
#34 - 19 juni 2007 19:53
välkommen tillbaka David
#35 - 19 juni 2007 20:45
[quote=Judas;980329]Verkar som att det animaliska fettet i oxhjärta blir svårsmält, om jag tolkar det hela rätt så kan man driva upp snabbt med det. Summan på kardemumman verkar dock vara att de inte mår allt för bra av det, kan få leverskader el dyl. Håller mig till musslor, räkor, mygglarver och räkmixen tills vidare.[/quote]

Gör du helt rätt i enligt mig i varje fall. om vi börjar med det positiva så växer fisken snabbare thats it. Sen minus det absolut största minuset är det som du skriver med inre skador på lever och så vidare. en annan är att du troligt vis måste upp på en temp på runt 30grader för att dom ska kunna ta till vara på det hyfsat (är lite osäker på om det gäller även för rockor men kan inte komma på någon anledning till att det vore anorlunda med rockor). och sen så skitar det ner otroligt mycket om det inte äts direkt vilket inte är bra för rockor som är känsliga mot dåligt vatten.
#36 - 19 juni 2007 20:48
[quote=Akvaristen;980403]Grattis till rockan och att den äter så bra!

/David - som inte varit här på zoopet på länge och missat alla rockdiskussioner[/quote]

Kul att du är tillbaka. Du får korta ner dina uppehåll här så du inte missar viktiga saker på rocka fronten ;) (kom från rätt person. brukar själv ha lite upphåll här ifrån lite då å då ;) man lever inte alltid som man lär [:o])
#37 - 20 juni 2007 20:07
Då pasar jag på att mata på med frågor! Vad kör ni med för filter? Kn man få för mkt flås, eller vad tror ni?
#38 - 20 juni 2007 20:55
[quote=Judas;980806]Då pasar jag på att mata på med frågor! Vad kör ni med för filter? Kn man få för mkt flås, eller vad tror ni?[/quote]

Tror man kan dra på ganska rejält. Kommer inte riktigt ihåg vad jag har men är ett större eheim och ett fluval. Är lite bökigt att komma åt att kolla men de är i varje fall två lite störe ytter filter.
#39 - 21 juni 2007 03:51
Har själv ett eheim ytterfilter på 1000l/h och en cirkpump på 700l/h i en av mina filtermoduler. Tänkte uppgradera till 2000l/h cirkpumpar och har en i varje modul, (har 2 st filtermoduler). Summa på kardemumman 5000l/h, blir det för bra i ett 500 l kar, 200x50x50?
#40 - 21 juni 2007 13:40
Jag har ett eheim pro2 2028 1050liter/timme och ett eheim 2229.
Funderar på en sump istället, med det är längre fram
#41 - 22 juni 2007 04:56
Trevlig midsommar på er "Rockfantaster", nu drar jag till Öland för sill å nubbe!
#42 - 22 juni 2007 09:02
Jo tack, jag får ta att korta ner perioderna:)

Jag kör med en Eheim (nånting) som pumpar 2400L/h samt två Eheim (nånting annat) powerheads som pumpar 1200L/h funkar bra...

Glad midsommar tillbaka.

/David
#43 - 22 juni 2007 11:30
trevlig midsommar! Nu blir de att ge fiskarna och övriga djur mat å sen ska man själv iväg å få sig lite mat å kanske nått att dricka ;)
#44 - 30 juni 2007 18:37
Dags att sparka igång tråden igen!! Hade tänkt mig att ge min rocka lite nya kamrater då käkat up ngr skalarer den sista tiden. Den rackarn skadade dessutom min ena Arius Seemani (Sydamerikansk Silverhaj) så illa att han dog efter ngn dag. Så nu går han tilsammans med en Skednos( 25cm), 1 Arius S (10cm), 4 Skalarer, 1 golden nugget L018 (8cm) och 1 Glaxias L240 (15cm). Vad skall jag komplettera med?? Räknar kallt att skalarerna kommer att stryka på foten en efter en, han verkar att fått smak på dem!! Funderat på Jordätare typ Heckeli el liknande.
#45 - 1 juli 2007 08:36
jordätare är väl ett bra sällskap.
Hantelciklider kan fungera också, dock var mina lite för agressiva så dom gav sig på rockorna istället. Men det finns en annan som har motoro som gav sig på hans hantlar med jämna mellanrum.
Har för mig att Akvaristen hade en guldsöm med sina.
Vad du än gör köp inte många i början.

Btw.
Drömde inatt att mina fick 4 st ungar stora som 1 kronor i kroppen, men det var inte reticulaus enligt teckning.
Gissa om jag satt vid akvariet och stirrade när jag vaknade.
Och visst ser honan tjock ut, men det har hon alltid gjort och jag har inte sett ett spår efter lek, samt att hanen inte är könsmogen ännu. :(
#46 - 1 juli 2007 12:39
är lite svårt de där bara dom är nog stor och inte allt för agressiva så brukar det gå bra. Jag har jurupari (jordätare), gibbiceps, Altum scalarer, discus, några kardinal tetror, Och så min ny inköpta gröna pansarmalar som jag är lite oroliga över men än så länge är dom så stora att hon inte kan få in dom i munnen. Hon verkar inte heller bry sig om dom men är ändå lite nervös.

Brukar era rockor vara och gnaga nå på rötter?

Tenkare vi får väll hoppas att drömen blir verklighet ;)
#47 - 1 juli 2007 14:58
Ibland ser det ut som om mina gnager på rötter.
Mest när scalarerna varit och lekt.
#48 - 1 juli 2007 16:05
ok min tycker jag gör det nästan varje dag. vet dock inte varför och alltid på samma ställe.

Glömde skriva tidigare att Jordätarna mina är lite jobbiga att ha med rockan dom är snabba på att sno maten från rockan och skitar ner mycket om dom får stora mat bitar (silar ut mycket av maten genom gälarna) så om man inte handmatar rockan kan dom vara ett litet problem.
#49 - 1 juli 2007 20:25
Danne: Har du diskus med rockan? Hur funkar det och vilken temp kör du på då? Jag skulle mkt gärna ha diskus men trodde att det skulle bli problem med tempen, Diskusen vill väl ha betydligt varmare än rockan?
#50 - 1 juli 2007 22:19
[quote=Judas;984621]Danne: Har du diskus med rockan? Hur funkar det och vilken temp kör du på då? Jag skulle mkt gärna ha diskus men trodde att det skulle bli problem med tempen, Diskusen vill väl ha betydligt varmare än rockan?[/quote]

Discus behöver igentligen inte högre temp än andra sydamrikanska fiskar (om du nu inte har tänkt mata med oxhjärta). Om du tänker hur fisken lever i naturen så är ju inte tempen där stadigt runt 30grader som många håller dom utan sjunker ner runt 20 på vintern. Vilket dom klarar bra i naturen så jag kan inte riktigt förstå discus fantaster som påstår att discus inte klarar att gå under 28 grader i ett akvarium. Det är väll snarare så att det är en onormalt hög temp även för dessa. (Enda anledningen att ha en så hög temp är att dom växer fortare med hög temp och oxhjärta och dom lägger på sig vikt snabbare vilket gör att du kan odla hårdare på dom. Det var det poitiva med det sen att dom får lever skador och andra innre problem med det och att du bör byta runt 50% vatten/dag och ingen inredning i tanken så att det inte ska ligga och rutna så vattnet blir dåligt och fiskarna blir sjuka det är mindre vikigt tydligen) Jag själv har skippat dopp värmare för att få mer naturliga variationer i tempen nu på sommarn är tempen när det är som varmast runt 28-29 grader och på vintern som kallast runt 23-24 vilket funkar kanon bra för mig. Enda gången jag igentligen har haft problem med discus (tror de är den enda fisken jag har haft problem att hålla) var när jag följde "experternas" råd att köra en temp runt 30 och mata med oxhjärta. Jag fick tänka om helt varför jag inte fick det att funka. Så jag gjorde som jag brukar hur lever fisken i naturen? och sedan försöka efterlikna det så långt man nu bara kan i en tank. Jag kan förstå odlare som vill få ut så mycke pengar som möjligt från sin oding (även om jag tycker att det är fel). Men för en hobby akvarist tycker jag inte att det finns någon annledning till att hålla discus under sånna förhållanden.
#51 - 2 juli 2007 16:30
jag får omformulera mig.
Tittade på min hane ordentligt nyss och det jag kan säga är.
Jisses var har han gömt dom någonstans. :D
#52 - 2 juli 2007 20:11
Kul, diskus kunde ju vara ett riktigt snyggt komplement till rackarn. Dock får man hoppas att de då inte går samma öde tillmötes som mina skalarer, skall väll inte köpa allt för små diskusar?
#53 - 2 juli 2007 22:03
[quote=Judas;984960]Kul, diskus kunde ju vara ett riktigt snyggt komplement till rackarn. Dock får man hoppas att de då inte går samma öde tillmötes som mina skalarer, skall väll inte köpa allt för små diskusar?[/quote]

Du bör nog ta lite större diskus för att vara på den säkra sidan.
Bilagor:
#54 - 3 juli 2007 13:00
Om du nu har tänkt skaffa diskus så är det lite att tänka på vid inköp. Dom som finns i handeln är iregel korsningar som dom har odlat väldigt hårt på vilket gör att många kan vara ganska känsliga. Köp absolut inte fiskar som är magra som håller sig undan el som du kan se något underligt med. Sen kolla att dom äter och vad dom äter. Lycka till
#55 - 12 juli 2007 09:56
Är det ngn som vet var man kan hitta bra diskus till vettiga priser? Vore ju synd om rockan klippte ngr riktiga dyrgripar!
#56 - 12 juli 2007 15:50
Jag vet diskusar som tagit kål på en liten tigerrocka.
#57 - 12 juli 2007 18:33
[quote=Tenkare;989463]Jag vet diskusar som tagit kål på en liten tigerrocka.[/quote]

Jo hörde de för en tid sedan (av dig kanske?) men måste säga att jag är väldigt förvånad över detta. Kan det möjligt vis ha varit en väldigt liten rock med stora discusar som lekte i ett litet akvarium?
#58 - 12 juli 2007 18:35
[quote=Tenkare;989463]Jag vet diskusar som tagit kål på en liten tigerrocka.[/quote]

Jo hörde de för en tid sedan (av dig kanske?) men måste säga att jag är väldigt förvånad över detta. Kan det möjligt vis ha varit en väldigt liten rock med stora discusar som lekte i ett litet akvarium? I min tank har discusarna alltid haft respekt för rockan och verkar inte vilja vara närmare än ca en dm (även när dom var ungefär lika stora)
#59 - 13 juli 2007 15:39
tror att rockan mätte runt 15 i diameter och discusarna var väl i samma storlek. Men dom gav sig inte på hanen som var i samma storlek.
#60 - 14 juli 2007 00:21
[quote=Tenkare;990177]tror att rockan mätte runt 15 i diameter och discusarna var väl i samma storlek. Men dom gav sig inte på hanen som var i samma storlek.[/quote]

Det gör ju inte det hela mindre konstigt
#61 - 18 juli 2007 18:01
O jag har sånt huvudbry!! Akvariet börjat att tomna allt eftersom Scalarerna går åt, sugen på att fylla på med mer fisk. Sen är det tyvärr så dåligt med fisk hos handlarna så här års, svårt att besämma mig utan att sett och upplevt fiskar levande. Jag har förstått att Scalarer inte är ngt för mig då Rockan klipper en efter en så jag vill ha ngt annat som simmar typ 24-7 och fyller upp den över delen av karet! Funderat på Arrowana men de blir ju 1 m långa (en mindre variant hade varit kul) , Jordätare typ Heckeli har jag tyvärr sett vara tuffa mot rockor. Hjälp
#62 - 19 juli 2007 08:38
Hur stor är den?
Jag har för mig att akvaristen hade en guldsöm ihop med sina.
Men ha bara en hane inga honor, dom blir ganska aggresiva under lek.

Jag har konstaterat att jag inte har plats till ett akvarei med måtten 250cm*125cm*60 cm. Snyft
#63 - 20 juli 2007 02:16
Jag har Jurupari (jordätare) vilket har funkat bra (dock skitar dom ner mycket). Men tror dock att det är två hanar så har ingen koll på om det blir problem om dom leker. Sen när rockan blir nog stor så kan jag nog bli tvungen att flytta dom (Dom är runt ca 25cm så dom går nog säkra ett tag till i varje fall).
#64 - 20 juli 2007 02:20
[quote=Tenkare;992537]Hur stor är den?
Jag har för mig att akvaristen hade en guldsöm ihop med sina.
Men ha bara en hane inga honor, dom blir ganska aggresiva under lek.

Jag har konstaterat att jag inte har plats till ett akvarei med måtten 250cm*125cm*60 cm. Snyft[/quote]

Tråkigt planer på ett 250*120*60 iställe då? ;). Sitter själv och funderar lite på att byta upp mig på akvarie fronten. Vi har ju som haft planer på hus men går lite segt på den fronten. Så funderar på att uppgradera i lgh men undra hur mycket golvet håller för. och hur man ska över tala sambon att det är en bra ide.
#65 - 21 juli 2007 13:50
fans

Hej alla rock fans...
undrar bara om det en någn som vet någon butik som säljer rocker föutom åleds?.....
#66 - 21 juli 2007 14:54
Hittade ett kar med dom måtten på blocket, men jag får inte plats med det någonstans. Jag har problem att övertala frugan att vi behöver ett så stort kar. vi kunde ju gjort av med matsalsmöblemanget kanske.

Visst finns det fler som säljer rockor, zomässan i kungsbacka ett par butiker i göteborg, en i ängelholm och har även sett på zoogiganten i Lomma. Men se upp när du handlar, har sett ett par mindre affärer som tar hem rockor och har dom framme tunna som tusan. verkar tro att det räcker att mata dom en gång var annan dag. Dom som är extremt tunna brukar inte klara sig.
Kolla upp om dom inte kan mata upp dom så dom får lite hull innan du köper en sådan. Man ska inte se höftbenen på en rocka, sen ska du gärna se när dom äter så du vet att dom gör det. Men handlar du på något större ställe som har kunskap behöver man i regel inte oroa sig.
#67 - 22 juli 2007 11:41
[quote=chrisson;993259]Hej alla rock fans...
undrar bara om det en någn som vet någon butik som säljer rocker föutom åleds?.....[/quote]

Du kan kolla om din lokala handlare köper av akvarieteknik i Filipstad, De skall ha bra kvalitét på sina fiskar.
#68 - 22 juli 2007 13:42
[quote=Judas;993723]Du kan kolla om din lokala handlare köper av akvarieteknik i Filipstad, De skall ha bra kvalitét på sina fiskar.[/quote]

Brukar kolla på deras listor men tror inte jag har sett några rockor där på kanske ett halv år.
#69 - 22 juli 2007 16:12
Min lokala handlare skulle så sent som i förra veckan hämta en motoro till en kille här i växjö. Så nog har dem rockor allt, vet ej om de listas?
#70 - 22 juli 2007 17:32
[quote=Judas;993795]Min lokala handlare skulle så sent som i förra veckan hämta en motoro till en kille här i växjö. Så nog har dem rockor allt, vet ej om de listas?[/quote]

Dom har haft motor med i höstas nån gång men har inte sett några efter de. Nu ser jag ju inte varje lista som dom skickar ut men på den senaste finns det inga rockor.
Bilagor:
#71 - 22 juli 2007 20:21
Nej det är ju möjligt, kan oxå vara så att den är beställd alt bokad så den inte kommer ut på listorna. Hur som helst har dem visst bra fisk efter vad jag har hört. BTW tror faktiskt att jag har bestämt mig för att köpa in 5-6 st tigerfiskar till mitt kar, undrar bara om det går att få tag i lite större ex ngn stans, Ngn som vet? Jag tror att nämligen att de kan vara ett bra alt istället för SA ciklider!
#72 - 23 juli 2007 13:08
[quote=Judas;993907]Nej det är ju möjligt, kan oxå vara så att den är beställd alt bokad så den inte kommer ut på listorna. Hur som helst har dem visst bra fisk efter vad jag har hört. BTW tror faktiskt att jag har bestämt mig för att köpa in 5-6 st tigerfiskar till mitt kar, undrar bara om det går att få tag i lite större ex ngn stans, Ngn som vet? Jag tror att nämligen att de kan vara ett bra alt istället för SA ciklider![/quote]

Tigerfiskar tror jag faktiskt att dom har på kampanj. så du kan kanske få bra pris på dom kommer dock inte ihåg vilken storlek det var på dom.
Dom gånger jag har beställt därifrån har kvaliten vart riktigt bra (oftast i varje fall)
#73 - 23 juli 2007 16:26
Hej

Jag har aldrig haft guldsöm med mina rockor, jag har bara en ensam påfågelciklid. Jag hade en arowana med dem men jag skulle nog inte köpa en ny förrens jag har ett akvarium på minst 2-3000L så att den kan få sträcka ut sig ordentligt...

Förresten nån som vet vad som hänt med Flat-fish.com?

/David
#74 - 23 juli 2007 16:40
Jag som fick det om bakfoten med guldsömmen. Sorry.
Vi har nog disskuterat att man kan ha en guldsöm ihop med dom.

Flat-fish verkar helt nere. Det var inte mycket aktivitet på sistonde men jag hoppas att dom inte lagt ner.
#75 - 23 juli 2007 16:54
Jo, har kanske diskuterat det förut :)...

Hoppas det kommer upp igen...
#76 - 23 juli 2007 20:55
Sen hanen blev mogen så har han hållt sig lite för sig själv, honan har blivit den dominanta i karet. Men så fort det vankas mat så är han där som ett skott. Det är dom sista veckorna jag märkt detta beteende.
gräver gärna ner sig och gömmer sig. Sen när han väl simmar uppför rutan så hinner jag inte ta kameran för att fota hans ädlare delar. Tänkte mest på att i artbeskrivningarna här på zoopet så står det att dom är svåra att skilja åt.
Det är ju lättare om man lägger till foto på hur hane resp. hona ser ut. När man ser det så är det ganska lätt att sklija dom åt.
#77 - 24 juli 2007 08:40
[quote=Akvaristen;994271]Jo, har kanske diskuterat det förut :)...

Hoppas det kommer upp igen...[/quote]

Låt oss ta upp det igen då. Är fiskar som jag brukar bli sugen på men som jag inte har riktigt vågat testa. Är rädd att framför allt rockan ska få sig och även scalarerna.
#78 - 24 juli 2007 21:20
Guldsömmarna är ju riktigt fina, men jag skulle tippa på att en hane är det enda som skulle funka då honorna blir väl bitska vid lek. Eller är jag ute och seglar? Personligen skulle jag vilja ha en grupp av fiskar till min rocka så jag satsar nog på tigerfiskarna.
#79 - 26 juli 2007 21:34
Jag menade hoppas att flat-fish kommer upp igen ;)

Jag har haft stora skalarer med mina rockor i alla år. Dock så finns bara en sur kvar, han har mobbat ihjäl de andra... Rockorna har jag aldrig sett vara på skalarerna (möjligtvis att de gett dödstöten när de varit mobbade) bara att de lite lojt försökt fånga påfågeln på 30cm :)... påfågeln bryr sig dock inte och simmar bara iväg.

Jag tror att det skulle funkamen då ska det vara stora skalarer och ett stort akvarium med mycket utrymme så att de kan gömma sig ifall att...

/David
#80 - 29 juli 2007 13:36
2 små bilder

Honan har utvecklat 2 små taggar på svansens början. Vad är dom för något egentligen?

Och så fick jag en sidobild på hanens ena könsorgan.

Och det är P. reticulatus jag har.
#81 - 29 juli 2007 18:50
Påminner om taggarna som sitter framför gadden på min motoro, skumt. BTW ruggans snygga bilder, vad använder du för kamera , blixt osv? Önskar att jag hade kunskap och utrustningen för att ta bilder som dessa. Handmatade förresten min rocka för första gången idag, fräck känsla.
#82 - 29 juli 2007 19:00
Jag använder en minolta z6, tror att jag tog dessa utan blixt, är ej säker.
Men så bra tyckte inte jag att dom var.

Det är en fräck känsla att handmata, men se upp dom har bra tryck i käkarna
#83 - 29 juli 2007 21:09
jo man får väl inte dela ut allt för små bitar!
#84 - 30 juli 2007 16:14
Prova med mask. Det ser rätt kul ut när dom försöker suga i sig dom
#85 - 31 juli 2007 07:11
hur funkar det eg med mask, jag menar plockar du en mask i trädgården så är den väl full av jord och skit, är det så nyttigt?
#86 - 31 juli 2007 15:57
Jag har bara gjort det 4ggr än så länge.
Plockar upp en mask och sköjler av den under rinnande vatten sen får dom den.
#87 - 4 augusti 2007 13:36
Jaha då hade jag bara en Scalare kvar, rockan min nöp den näst sista när jag satt och åt. Nu är det så att jag testade med att inte mata honom en dag i veckan, har för mig att Tenkare hade ngn sån rutin. Läste nog det i ngn annan tråd tidigare. Men varje Lördag då jag inte matat honom på morgonen så nyper han en Scalare. Hur funkar det med dina innevånare när du inte matar dina rockor Tenkare? Har införskaffat 4 st Vita Hantelciklider, där får Rockan något att bita i! Men scalare hade ju varit trevligt, funkar dock inte riktigt här!
#88 - 4 augusti 2007 17:11
Dom brukar mest leta runt efter mat den dagen dom inte får något.

Jag har gått ner till att mata dom 2 ggr/dag numera. totalt käkas det 10 st räkor med skal. Och så ett bra erbjudande i affären denna vecka 5kg räkor för 99 kronor. :)

Jag fick göra av med mina hantlar pga att dom gav sig på rockorna, men reticulatus är en skyggare rocka än motoro och leopoldi så dom bet väl inte tillbaka.
#89 - 11 augusti 2007 14:48
flat-fish skickar en vidare till http://www.monsterfishkeepers.com/

bara så ni vet.
#90 - 18 augusti 2007 19:22
vad tyst det har blivit i denna tråd, har alla åkt på semester och lämnat mig ensam?
#91 - 18 augusti 2007 20:16
Nej då, jag är här! Har en lite fråga oxå! Hur länge brukar rockor ha dubbla gaddar? Jag menar innan han fäller den gamla. Min rocka har haft två i flera veckor nu, nu är den nya 2/3 av den gamlas längd
#92 - 20 augusti 2007 22:31
[quote=Judas;1008307]Nej då, jag är här! Har en lite fråga oxå! Hur länge brukar rockor ha dubbla gaddar? Jag menar innan han fäller den gamla. Min rocka har haft två i flera veckor nu, nu är den nya 2/3 av den gamlas längd[/quote]

Min gjorde sig av med en av sina gaddar idag. Den hade haft dubbla läänge. Den nya var ganska mycket längre än den gamla. Skulle nästan tippa att det snart är på gång ännu en...
#93 - 21 augusti 2007 18:05
Mina brukar också ha sina länge, honan har nog haft sin i 2 veckor nu
#94 - 22 augusti 2007 17:21
Det talas en del lite här och var huruvida gadden är giftig efter den fällts, har ni ngr erfarenheter och hur brukar ni fiska upp den om nu så är fallet?
#95 - 22 augusti 2007 17:32
När jag hittar en gadd så tar jag upp den med fingrarna, har inte hänt något ännu.
Den är dock försedd med hullingar, så den sätter sig gärna lite lätt i fingrarna.

Så det är nog mest en myt, varför skulle den vara giftig efter att ha fällts, fälls den så har den ju ingen funktion längre.
#96 - 25 augusti 2007 15:41
Hej allihopa det var ett tag sedan!

Vad jag vet så producerar cellerna i huden på taggen giftet så en tagg utan hud bör inte ha gift på sig. möjligtvis att det kan sitta kvar lite...

Nu har jag börjat inse att det är svårt med att ha kvar rockorna nu när jag studerar :( tror det är dags att göra sig av med dem...

Vad tror ni att man kan få för ett lekpar motoro i 30cm klassen och en unge? Ni ska bara veta vad det tar emot men vad ska man göra. Får skaffa mig nya i framtiden.

/David
#97 - 25 augusti 2007 19:47
[quote=Akvaristen;1011167]Hej allihopa det var ett tag sedan!

Vad jag vet så producerar cellerna i huden på taggen giftet så en tagg utan hud bör inte ha gift på sig. möjligtvis att det kan sitta kvar lite...

Nu har jag börjat inse att det är svårt med att ha kvar rockorna nu när jag studerar :( tror det är dags att göra sig av med dem...

Vad tror ni att man kan få för ett lekpar motoro i 30cm klassen och en unge? Ni ska bara veta vad det tar emot men vad ska man göra. Får skaffa mig nya i framtiden.

/David[/quote]

Tråkigt om det blir så. Pris är nog väldigt svårt att sägga dom kräver ju lite plats så kan ju vara lite svårt att hitta "rätt" köpare till dom.
#98 - 25 augusti 2007 21:39
Jo, det har du rätt i de är ju inte så små...

Jag är verkligen inte sugen på att sälja dem men det funkar bara inte att plugga i uppsala och ha rockorna hos pappa i tierp... :(
#99 - 2 september 2007 12:54
Fan Akvaristen. Hade jag haft plats hade jag gärna tagit hand om dom åt dig under tiden du pluggar.
Kan inte din far ta hand om dom???

Sen är det ju detta med att hitta rätt köpare. Man vill ju gärna att det är någon som verkligen lägger ner tid på dom och inte köper för att det är en häftig grej eller pga stundens ingivelse.
#100 - 5 september 2007 16:00
Han ska flytta nu i höst och han har ganska mycket i jobbet samt ganska många andra djur att sköta så han ser gärna att han ej behöver sköta dem...

Du har helt rätt svårt att hitta köpare som både har plats och kunskaper...

/David
#101 - 5 september 2007 16:07
Trisst att sälja, hoppas du hittar ett bra hem till dem!!!

Den 15/9 ska jag åka till åled och hämta en hanne till min hona :).
Ska bli kul att se hur hon reagerar med en artfrände, nu har hon bara en fengädda som sällskap, de andra invånarna har blivigt mat.
Återkommer med en rapport....
#102 - 11 september 2007 14:35
Har du börjat räkna timmarna ännu?

Håller på att övertyga frugan att jag visst kan få in ett till större akvarium, men det verkar inte gå så bra. Alternativet är att bygga ut huset in i atriet, fast det får nog vänta ett tag. Har blivit väldigt sugen på ett par motoro nu.
#103 - 11 september 2007 16:41
Har fått lite problem med min motoro nu. Hon har helt slagit om från att vara hur fredlig som helst till en ruskig rovfisk fick skynda att håva upp malarna i tanken vart ett dödsfal bland malarna och ett par som är ganska slitna. Sen misstänker jag att hon har haft ihjäl en discus som dog väldigt plötsligt och hade två stora bit sår på sidan sen när jag skulle mata henne nu kom en discus ivägen så hon fångade den mot glaset i paniken puttade jag bort rockan från discus (dumt gjort kunde ha fått mig ett stick där men hon höll sig lugnare än vad jag gjorde) discusen klarde sig ändå ganska bra ett stort bit märke på sidan och såg väldigt skärrad ut. hu nu ska ja lugna ner mig lite. har hänt lite positiv här med.

Vi har nu köpt ett hus men är ett tag tills det blir inflyttning men följande har jag planerat ett akvarierum vågar dock inte skriva ut hur stort det är men det är väll storleks mässigt som ett mindre vardags rum el ett väldigt stort sov rum :) så blir att bygga bland annat en ganska stor rocka tank där (blir mycket annat där med). Sen ska jag även bygga ett större kar i gillestugan återkommer med mer info så småning om.
#104 - 11 september 2007 17:24
vad matar du henne med och hur mycket?
#105 - 11 september 2007 19:47
gör en mix som till största del består av räkor, sen så är det torsk muslor och lite annat smått å gått å kryddar med lite vitaminer. tycker att det är lite svårt att uppskatta hur mycket man ger henne men kanske runt en 20gram el det kanske motsvarar 1.5-2 stora nävar med räkor. hon äter nog ungefär 2-3gånger så mycket som alla andra fiskar i tanken tillsammans. och då ska man är dom övriga innevånarna inte så mycket mindre och 9st [:O] och dom behöver då verkligen inte svälta.
#106 - 11 september 2007 20:16
Hemma är det lungt med min motoro hanne, han har fortf inte fällt gadden. Trots detta är den nya bra mkt längre än den gamla, kanske är så att den gamla förtvinar? En liten fråga hade tänkt mig att skaffa kraftigare cirkpumpar, har i dag 2 * 1000l/h och ett Eheim 2217 (1000 l/h). Cirkpumparna sitter i Btn filtermoduler full med biobollar och vadd. hade tänkt mig att ersätta med 1 ev 2 st 3000l/h pumpar för att få lite bättre flås. Kan det bli för våldsamt, karet är 200*50*50 (500l)?
#107 - 11 september 2007 20:34
Tror inte du behöver vara så orolig för att det blir för mycket med tanke på att dom lever i floder även om dom nu kanske helst håller till där det är lite lugnare men tycker att du har ganska bra flås nu varför vill du ha mer?
#108 - 11 september 2007 23:53
glömde att hon även äter granulat, flingor och allt annat som inte dom andra fiskarna hinner ta innan det når botten. Vallisnerian försvan den med. men svärdsplantan har hon inte rört (ännu). Om jag hade haft en hane i tanken skulle jag tro att hon var gravid. Förändringen skedde nämligen över en natt/dag. Kan inte förstå¨vad som kan ha triggat henne. Hon har ju inte lyckats äta upp nån så tycker inte att hon borde ha fått smak för dom.
#109 - 12 september 2007 20:25
Jag undrar om hon har lyckats plocka den kvar varande kardinaltetran och att det vara detta som triggade henne. Hur som helst så tycker jag att hon är lite lugnare idag. Hon har då i varje fall låtit bli discusarna och jordätarna när jag har varit i närheten.
#110 - 13 september 2007 16:04
Hon är kanske mätt nu :D
#111 - 13 september 2007 20:01
nja de vet jag inte tycker att hon alltid är hungrig och verkar inte ha någon gräns för hur mycket hon kan sätta i sig numera. jaja det är ju kul att hon äter i varje fall :D och att hon verkar ha insett att hon kan inte svälja fiskar som är bara drygt 5cm kortare än henne (räknar självklart inte hennes svans då)
#112 - 13 september 2007 20:10
Jag själv tycker nog att lite bättre flås skulle vara kul på vattnet, har ngr malar som upskattar detta i baljan. Nu till Dannes rocka: tips för den heta rockan? Jag köpte mig 2 st damm musslor för ett tag sedan, dessa har figurerat typ som aktivitetsbollen till en hund. Rockan kämpar och härjar med dessa tittt som tätt, musslorna stänger igen och lite skav på skalet är det enda som händer. Men rockan håller sig aktiv med att pilla med dessa titt som tätt. Kul tycker jag, dessutom är han lugnare att handmata nu, vet inte om det har med musslorna att göra dock, terapi?? Jaja det skall vara osagt!
#113 - 13 september 2007 21:04
[quote=Judas;1020250]Jag själv tycker nog att lite bättre flås skulle vara kul på vattnet, har ngr malar som upskattar detta i baljan. Nu till Dannes rocka: tips för den heta rockan? Jag köpte mig 2 st damm musslor för ett tag sedan, dessa har figurerat typ som aktivitetsbollen till en hund. Rockan kämpar och härjar med dessa tittt som tätt, musslorna stänger igen och lite skav på skalet är det enda som händer. Men rockan håller sig aktiv med att pilla med dessa titt som tätt. Kul tycker jag, dessutom är han lugnare att handmata nu, vet inte om det har med musslorna att göra dock, terapi?? Jaja det skall vara osagt![/quote]

Hur länge har du haft musslorna? Problemet med dessa brukar vara att sakta svälter ihjäl brukar ta någon månad men tyvär så är det nästan alltid så. Men skulle vara kul om någon fick det att funka. Kanske skulle det gå bra i en rockatank med tanke på att det far runt en hel del när rockan bökar på i sanden och att detta kanske gör att musslorna får mer mat. en liten teori bara men detta kanske är önsketänkande.
#114 - 14 september 2007 05:31
Har haft dem i ca 1 månad nu, svårt och säga om de svälter eller inte
#115 - 17 september 2007 17:15
rockan04:

Update! blev det någon rocka?????
#116 - 17 september 2007 19:19
får en liten uppdate från min sida i väntan på det svaret :) har sett att hon har fångat en discus två gånger nu på två dagar (undra hur många gånger hon har försökt när man inte är i närheten) men som tur är så har hon inte så mycket för det dom tar sig loss ganska lätt,
#117 - 17 september 2007 19:24
Och även från mitt håll. Danne , du anar inte hur rätt du hade. Den ena av dammusslorna svälte coh fick bli Rocka-mat. Inväntar den andres död oxå, vi får väl se??
#118 - 17 september 2007 22:29
Beklagar. får hoppas att den andra klarar sig även om jag inte skulle hoppas alltför mycket. Tycker att det är lite fel att dom säljs i butiker. När jag köpte ett gäng så frågade jag om mat osv till dom och fick till svar att det inte var några problem dom skulle tydligen klara sig på rester i akvariet. Sen när dom väl började dö (skulle gissa att det också var runt en månad efter jag köpte dom) frågade jag runt och fick väll mer eller mindre till svar att det nästan inte går att hålla dom i akvarie.
Bilagor:
#119 - 19 september 2007 08:33
Yes det blev en hane, han är riktigt liten som en snusdosa..... men det går bra med min hona som är ca 25cm i diameter!! Han åt mygg efter ca 30min i det ny karet... lite nervös är man ju eftersom han är så liten!!! ska se om jag kan ta en bild på dem tillsammans.....
#120 - 19 september 2007 16:08
Härligt.
Hittade bilder häromveckan när jag precis fått hem mina.
Har en Sonyericsson w800i liggande bredvid påsen jag fick den ena i.
Den är ju inte större än den.
Idag ligger dom nog på 25 - 30 cm i diameter.
#121 - 27 september 2007 08:34
Nähä dags att sparka igång denna fina tråd återigen! Hur mår våra rockor? Min här hemma mår finfint, fällt taggen och fått nya kamrater. Bytte bort mina 4 hantlar, då de massakrerade mina växter trots diverse försök med olika veg. foder. Jaja nu har det flyttat in en drös med blåciklider, rockan verkar till att acceptera dem och tvärtom.
Såg en tråd där Cattus skrev att hon hade blitt med rocka, Hoppas vi får höra mer om vad det är osv.
#122 - 27 september 2007 16:43
kom på mina med att ha nåt fuffens för sig, precis innan jag skulle till jobb simmade dom över och under varandra. Ingen parning tror jag, men det börjar kanske närma sig. :)

Har hänvisat Cattus till dessa trådarna.

Skönt att du bytte hantlarna, har aldrig varit med om glupskare fiskar.
#123 - 28 september 2007 13:01
Då får vi hoppas på lek hos dig snart tenkare :)... jag hittade en tysk sida där det är en som har odlat rectisar, du kanske redan har läst där, bifogar länken i alla fall: http://www.amazonasrochen.ch/
Jag översate den i altavistas babelfish....

Lyckades mäta min hona idag. hon innehar en längd på ca 40cm, min kille är väl 15cm eller nåt, dröjer nog ett tag innan det blir lek där :(
#124 - 1 oktober 2007 16:07
Hmmm.
Min hona har ju verkligen gått om hanen i storlek.
Tror dock inte hon är gravid för jag hittar inga märken på henne, och glupskheten är som vanligt = enorm.

Dom var nästan lika stora en gång i tiden men hon verkar växa bättre.
#125 - 18 oktober 2007 17:31
Halloj allihopa!

Det var längesedan jag skrev här men tänkte kika in lite, grymmt mycket plugg och lite akvarie nuförtiden...

Hörde idag när jag snackade med pappa att hannen nästan tagit kål på honan Han tror inte att hon överlever natten :(. Har inte fått nån respons alls på annons på rockorna kanske svårt att sälja så stora och gamla rockor (7 år gammla)... Men tråkigt nog verkar problemet lösa sig den naturliga vägen nu :( .

Det verkar ju gå bra med era rockor ialla fall hoppas du får lek på dem tenkare!

/David - som ska försöka kolla in här lite mer...
#126 - 19 oktober 2007 18:19
Tråkigt att höra.
Hade jag bara haft plats så hade jag gärna tagit hand om dom åt dig tills du utbildat dig färdigt.

Jag hoppas också på lek, men tror att jag får vänta ett bra tag till. Hanen gömmer sig rätt mycket nu på dagarna, men på nätterna svärmar dom rätt så bra.

Hoppas att allt löser sig för dig med rockorna.
#127 - 20 oktober 2007 18:03
Min rocka hade fått sig en skavank på kanten av disken häromdan. Vet inte vad det kom ifrån, men antar att han fått lite bäng när ngr av mina blåciklider vaknade sina yngel. Det såg ut som ett skrubbsår och det var lite svullet. Nu har det dock lagt sig och blivit fint igen. Om jag blev glad, jepp. Man började leta runt efter mediciner och krämpor hos rockor. Hittade dock inte ngt direkt matnyttigt ngn stans. Hur är det, har ngn av er medicinerat rockorna ?? Och i så fall med vad, (vet att åleds har kört med medicin ngn gång, arnold sa det när jag pratade med honom för länge sedan, kommer dock inte ihåg med vad) ?
#128 - 21 oktober 2007 10:34
aldrig medicinerat.
Min hane har en liten bit av på disken, tror att honan kan ha varit skyldig till det. Eller så har han fastnat någonstans.
#129 - 21 oktober 2007 11:15
Vet inte om det är något jag har läst eller bara något jag har fått för mig, men tror att rockor har ganska bra läk kött.

Beklagar Akvaristen.

Lite uppdatering från min sida. Har flyttat det mesta till huset nu. I det stora hela har det väll gått bra har dock förlorat två trophar, två killisar och en kadango.
Kommer dock att bli utan internet nu ett tag pga att jag inte har haft tid att kolla upp vad man kan ha där. Men jag kommer tillbaka så småning om. Ni får då i varje fall en liten paus ifrån mig ;)
#130 - 22 oktober 2007 13:43
Hej

Jo, i rent vatten har de otroligt läkkött. Dessvärre måste jag meddela att det är inte hur bra som helst :( honan dog över den natten, hanen var även han mycket medtagen då honan bitit tillbaka och stuckit han. Så nu är det bara lilla berit kvar. Men hon verkar må bra.

Nu ska man inte vara sån men det kunde inte komma lägligare om jag ska vara ärlig. Haft annons några månader utan svar (lade inte enns ut pris). och nu var jag tvungen att bli av med dem. Pappa flyttar nästa vecka och kan ej ta hand om dem längre. Men han har bestämmt att han sparar lilla rockan i sitt akvarium så länge (det får plats i det nya huset). Har jag tur så kommer farsans akvarie abstinens slå till mycket hårt framöver så att han bara måste bygga en stor damm/akvarium med rockor i :). Jag tror personligen att det nästan hade varit omöjligt att sälja 7år gammal så stora rockor...

/David - Nu nästan utan rockor :(
#131 - 22 oktober 2007 16:53
Vad händer här då?

Såhär låg dom när jag kom hem idag.
Man kan ju inget annat än hoppas på att dom snart drar igång med lek.
#132 - 23 oktober 2007 17:36
Det va jätte tråkigt Akvaristen :(
#133 - 23 oktober 2007 17:42
[quote=Judas;1036172] Hur är det, har ngn av er medicinerat rockorna ?? Och i så fall med vad, (vet att åleds har kört med medicin ngn gång, arnold sa det när jag pratade med honom för länge sedan, kommer dock inte ihåg med vad) ?[/quote]
Man ska inte medicinera med mediciner som är farliga för malar,botior och andra fjällösafiskar ,du hittar info på burken eller i bruksanvisning .
#134 - 23 oktober 2007 17:44
Kul bild Tenkare :D
#135 - 24 oktober 2007 13:32
tackar. Honan ligger främst och hanen efter. för dom som undrar vilken som är vilken. Taget med mobilkamera.
#136 - 27 oktober 2007 08:25
Jo det var inte kul.

Kul om du skulle få lek på dem tankare!

/David
#137 - 29 oktober 2007 17:24
YES!!!

Nu har jag äntligen fått tag om Altum skalarer det blev 6st stora som 5 kronor för 180 kr stycket.
#138 - 30 oktober 2007 17:58
Välkommen till det träsket tenkare ;)
#139 - 30 oktober 2007 20:13
Tackar.
Kan inte beskriva med ord hur glad jag blev när jag fick fatt på dom.
Fick butiksägaren att komma ner och öppna ett par timmar innan öppningsdags för att få dom. :)
#140 - 1 november 2007 21:47
Vill tacka tenkare för inviten och kastar mig nu in i detta forum..

e påväg att skaffa mina första rockor (reticulatus) och är spänd och nästan euforisk över att få dessa.. har länge varit min absoluta dröm-art men har blivit avskräckt över hur svårt det verkar vara att ha dem.. har innan haft stora aggro-fiskar som skänkt mig lycka men skall som sagt nu satsa på stingrockor..

mitt inlägg: HJÄLP..! :)

Mvh Calle
#141 - 4 november 2007 13:21
En kompis till mig undrar:

Om man har rocka med andra fiskar, finns risken att den kan sticka dem då?
Andra fiskar som polypterus, channa eller arowana?
#142 - 4 november 2007 16:53
Jag har haft scalarer, hantlar, ancistrus och nu altum.
Tror väldigt lite på att dom skulle sticka dom men jag tror mer på att om det är motoro eller leopoldi så kan dom kanske ta sig en liten tugga på nån av fiskarna.
Dock så är rockorna mer mataggresiva när dom är gravida. Så håller man dom bara mätta så ska det nog gå bra.
#143 - 4 november 2007 16:55
[quote=Ibanez;1041583]Vill tacka tenkare för inviten och kastar mig nu in i detta forum..

e påväg att skaffa mina första rockor (reticulatus) och är spänd och nästan euforisk över att få dessa.. har länge varit min absoluta dröm-art men har blivit avskräckt över hur svårt det verkar vara att ha dem.. har innan haft stora aggro-fiskar som skänkt mig lycka men skall som sagt nu satsa på stingrockor..

mitt inlägg: HJÄLP..! :)

Mvh Calle[/quote]

Tänk på att kolla så att dom är välgödda när du får dom.
P. reticulatus är svåra att få att äta blandat. Mina levde på röda mygg och artemia hur länge som helst. Sen började jag klippa i små räkbitar till mygglarverna och artemian. Nu äter dom räkor för fulla muggar 10-12 st/dag i 6 dagar och en dag fasta.
#144 - 4 november 2007 17:37
[quote=Judas;1036172]Min rocka hade fått sig en skavank på kanten av disken häromdan. Vet inte vad det kom ifrån, men antar att han fått lite bäng när ngr av mina blåciklider vaknade sina yngel. Det såg ut som ett skrubbsår och det var lite svullet. Nu har det dock lagt sig och blivit fint igen. Om jag blev glad, jepp. Man började leta runt efter mediciner och krämpor hos rockor. Hittade dock inte ngt direkt matnyttigt ngn stans. Hur är det, har ngn av er medicinerat rockorna ?? Och i så fall med vad, (vet att åleds har kört med medicin ngn gång, arnold sa det när jag pratade med honom för länge sedan, kommer dock inte ihåg med vad) ?[/quote]

tjo!hur går det för dig å rockan då?letar fortfarande efter en hona till min!jäkla synd att de va envisa att hålla rockorna när vi ändå ville ha en var!Har den växt till sig nått än då?
Ha de/kristoffer
#145 - 4 november 2007 20:28
har ca 2200 L/timme cirkulation i karet på ca 500L (200x60xvattenhöjd 40) men det e precis inte helt genomklart vatten.. har beställt ny pump från pwss o skall byta filtermaterial i ytterfiltret.. men rockorna kommer på tisdag.. e det helt åt fanders att ha dem i karet??

värdena är perfekta för övrigt..
#146 - 5 november 2007 17:16
[quote=kristoffer84karlsson;1042689]tjo!hur går det för dig å rockan då?letar fortfarande efter en hona till min!jäkla synd att de va envisa att hålla rockorna när vi ändå ville ha en var!Har den växt till sig nått än då?
Ha de/kristoffer[/quote]

joda han växer och frodas, får lite stryk av mina lekande blåciklider ibland men inga värre skavanker, det rodnar lite och efter 2 dagar syns inget . Detta har väl hänt 3 gånger nu. Förvånas fortf hur mkt en rocka kan sätta i sig, helt sjukt vilket matbägär han har.
#147 - 5 november 2007 18:26
[quote=Ibanez;1042772]har ca 2200 L/timme cirkulation i karet på ca 500L (200x60xvattenhöjd 40) men det e precis inte helt genomklart vatten.. har beställt ny pump från pwss o skall byta filtermaterial i ytterfiltret.. men rockorna kommer på tisdag.. e det helt åt fanders att ha dem i karet??

värdena är perfekta för övrigt..[/quote]

Tror att det kan gå om du klämmerr ur det gamla filtret i det nya.
Flyttar bakteriefloran. Men håll koll på värdena.
#148 - 5 november 2007 19:56
[quote=Judas;1043112]joda han växer och frodas, får lite stryk av mina lekande blåciklider ibland men inga värre skavanker, det rodnar lite och efter 2 dagar syns inget . Detta har väl hänt 3 gånger nu. Förvånas fortf hur mkt en rocka kan sätta i sig, helt sjukt vilket matbägär han har.[/quote]

Hehe,ja de kan äta hela tiden!vänta bara,blåcikliderna får nog pisk av han snart!hade en aborre som envisades att bita min i svansen!Han finns inte längre;)
#149 - 5 november 2007 20:28
[quote=kristoffer84karlsson;1043188]Hehe,ja de kan äta hela tiden!vänta bara,blåcikliderna får nog pisk av han snart!hade en aborre som envisades att bita min i svansen!Han finns inte längre;)[/quote]

Hehe.. blev det ett litet grillspätt av ciklden kanske? :)

rockorna kommer in i morgon o e helt salig nu.. snacka om att det kommer att förgylla min vardag.. måste bara få dem att äta så men råd kommer att följas..
#150 - 6 november 2007 19:10
YES!! nu e dom hemma..!

den ena e lite livlig o rör på sig men den andra (honan) har bara borrat ner sig i sanden..
Normalt?? har inte bärjat äta än va ja sett.. kanske hanen då men bara lite grann såfall..
#151 - 6 november 2007 20:09
Hur länge har du haft dom i akvariet? ;)
Frågade du vad dom åt där du köpte dom, för isf kan du ju fortsätta med samma mat.
röda mygg var ju mina galna i.
Min homa ligger alltid framme numera medans hanen glider in bakom växterna.
#152 - 6 november 2007 21:40
De här äter med röda mygg enligt zoohandlaren.. har haft dem nu sen kl 5 ca.. (tisdag) hanen e fortfarande svagt aktiv och honan stilla på samma ställe.. nergrävd.. men de andas..:P

va ligger dina grader på?? han i zoobutiken hade säkert 30 grader i vattnet.. tänkte att je skulle ligga på runt 27 kanske??
#153 - 6 november 2007 21:44
jo röda mygg skulle dehär oxå käka men det e inte mycket aktivitet oantar att det tar ett par dar.. de andas i alla fall :p

va har du tempen på?? zoohandlaren hade säkert över 30 grader..
#154 - 7 november 2007 02:35
[quote=Ibanez;1043503]YES!! nu e dom hemma..!

den ena e lite livlig o rör på sig men den andra (honan) har bara borrat ner sig i sanden..
Normalt?? har inte bärjat äta än va ja sett.. kanske hanen då men bara lite grann såfall..[/quote]

Kan ta några dagar innan dom kommer till sin rätt och börjar vara frame, är dom bara i god kondition är det ingen fara.

"va har du tempen på?? zoohandlaren hade säkert över 30 grader.. "

Som jag ser det finns det ingen anledning till att ha så hög temp. enda saken som kan upplevas som positivt med en hög temp är att tillväxten kan bli något snabbare annars är det i princip bara tråkigheter. Kör som alla andra sa fiskar 23-28 funkar fint.

Tar och lägger mig i foder diskutionen. Röda mygg är bra som triggers. Men bör bytas ut så snart som möjligt framför allt för att dom är starkt allergi framkallande. Och ofta fångas dom på dåliga platser vilket gör att det kan diskuteras hur bra foder det är (finns undantag men har ingen koll på vilka företag som fångar vars)
#155 - 7 november 2007 08:26
Tänkte se till at de började äta iaf o sen antingen blanda i strimmlad räka o kanske krill ev pytte oxhjärta men det tas nog senare.. vad jag förstår så bidrar inte röda mygg heller med någon vidare tillväxtfaktor på rockorna..

köpte 4 miniscalarer (ca 3cm) o slängde i.. de finns inte mer va jag kan se.. men ja har ifs 2 st 5-6 cm´s ciklider som kan ha norpat dem.. men ja hoppas på rockorna :D
#156 - 7 november 2007 09:17
Vet ngn föresten om "svansen" läker ut igen.. en av dessa har den avkapad vid taggen..
#157 - 7 november 2007 15:44
vet ej med svansen, men jag hade hoppat över oxhjärta om jag ska vara ärlig.
Nej röda mygg tillför inte mycket tillväxt, men som Danne K skrev så brukar dom funka bra som triggers. Blanda i lite räkor med myggen så börjar dom snart käka det.
#158 - 7 november 2007 18:07
[quote=Ibanez;1043710]Tänkte se till at de började äta iaf o sen antingen blanda i strimmlad räka o kanske krill ev pytte oxhjärta men det tas nog senare.. vad jag förstår så bidrar inte röda mygg heller med någon vidare tillväxtfaktor på rockorna..

köpte 4 miniscalarer (ca 3cm) o slängde i.. de finns inte mer va jag kan se.. men ja har ifs 2 st 5-6 cm´s ciklider som kan ha norpat dem.. men ja hoppas på rockorna :D[/quote]

Varför överväger du oxhjärta? Rockor brukar tycka ganska bra om små scalarer så det är nog inte omöjligt ;)
#159 - 7 november 2007 18:31
reticulatus brukar inte bry sig om andra fiskar.
JAg har 6st små altum hos mina. Hade aldrig vågat att stoppa i dom där om jag inte var 100% säker på att dom inte rör dom.
#160 - 7 november 2007 18:52
[quote=Tenkare;1043955]reticulatus brukar inte bry sig om andra fiskar.
JAg har 6st små altum hos mina. Hade aldrig vågat att stoppa i dom där om jag inte var 100% säker på att dom inte rör dom.[/quote]

vette tusan.. hade ju små sckalarer i o de e nu borta.. men de äter inte ngt.. FAN vafföö
#161 - 7 november 2007 19:02
var det reticulatus du hade?
Finns det möjlighet för scalarerna att gömma sig?
#162 - 7 november 2007 19:26
jo lite.. inder en stock.. där bor nu 2 cillider på 4-5 cm.. kan va de som tog dem.. men du..! de åt precis!!!!! båda 2..!! hahaa.. det va reticilatus ja hade ja..

nu hoppas ja bara på att honans svans möjligen kan växa ut..
#163 - 7 november 2007 19:39
svansen kommer inte att växa ut, är den av så är den. Min hona hade kuperad svans när jag köpte henne för ca 1års sen o har det fortfarande.
#164 - 7 november 2007 21:07
[quote=rockan04;1043980]svansen kommer inte att växa ut, är den av så är den. Min hona hade kuperad svans när jag köpte henne för ca 1års sen o har det fortfarande.[/quote]

hmm.. det e ju riktigt tråkigt..

får kanske byta ut henne mot en annan hona zoobutiken hade men den va pytteskadad i kanten från en doppvärmare..o den jag har e lite ljusare i tonen än de andra.. men det kanske inte spelar ngn roll i framtiden rent estetiskt..
#165 - 8 november 2007 14:08
Ibanez ! hoppa över oxhjärtat. De fetter som finns i detta är svåra för fiskar att bryta ned, om inte nu tempen ligger på 29grader el mer. Leverskador blir följden av längre utfodring, har en kompis som kallar det för diskusmat och han har väl en poäng där efter som de går i tillräckligt höga temperaturer för att kunna bryta ner maten ordentligt.Sök gärna i forumet ang oxhjärta, det finns en hel del. Jag ger min motoro. Småfisk , räkmix, bläckfisk, mygglarver och givetvis räkor, skalade som oskalade.
#166 - 8 november 2007 16:58
mina var också ljusa när jag köpte dom, men de kommer att bli mörkare med tiden.... har dom börjat äta? var köpte du dom?
#167 - 8 november 2007 19:26
[quote=rockan04;1044353]mina var också ljusa när jag köpte dom, men de kommer att bli mörkare med tiden.... har dom börjat äta? var köpte du dom?[/quote]

Ahaa.. funderar skall byta in honan då.. köpte dem på havanna zoo i surte och de har så smått börjat äta men e inga matvrak.. slänger i en bit röda mygg o det försvinner innom en 30-45 min..

kommer inte att bli oxhjärta då /tack fredde

har däremot ingen pli på tempen i akvariet.. e apsvårt att få den att stanna på en nivå dopptermon.. andra förslag??
#168 - 8 november 2007 20:50
[quote=Ibanez;1044416]Ahaa.. funderar skall byta in honan då.. köpte dem på havanna zoo i surte och de har så smått börjat äta men e inga matvrak.. slänger i en bit röda mygg o det försvinner innom en 30-45 min..

kommer inte att bli oxhjärta då /tack fredde

har däremot ingen pli på tempen i akvariet.. e apsvårt att få den att stanna på en nivå dopptermon.. andra förslag??[/quote]

Menar du att tempen svajar ? Vad kör du med för värmare? Själv har jag alltid kört med Jäger doppisar, ofta 2st och aldrig haft ngr probs. Nu använder jag förvisso Hydor Eth, kopplas direkt på returen från ytterfiltret, funkar oxå kalas.
#169 - 8 november 2007 20:51
Daggmaskar?? Har ni matat med det, köpe eller hittade i naturen?
#170 - 8 november 2007 21:58
daggmaskar tog jag från trädgården.
Jag har 2 st 150watts doppvärmare till mitt 720 kar. Håller tempen bra men ska nog kasta i 2 st större.

Vad har du för värmare?
#171 - 9 november 2007 13:54
[quote=Tenkare;1044523]daggmaskar tog jag från trädgården.
Jag har 2 st 150watts doppvärmare till mitt 720 kar. Håller tempen bra men ska nog kasta i 2 st större.

Vad har du för värmare?[/quote]

hmm.. har en 300W för 500 L vatten o kan hålla med om att det e lite att ta i.. ställer in den på 22 o minsta lilla förändring är som himmel eller helvete.. sen e det generellt kallare i rummet på natten o det påvärkar.. håller på o rattar som en tok..

de e fortfarande inga super ätare men det går ner efter ca 30-60 min med röda mygg.. de e så söta så.. :p
#172 - 9 november 2007 20:25
[quote=Judas;1044471]Daggmaskar?? Har ni matat med det, köpe eller hittade i naturen?[/quote]

funkar fint har testat både köpe och leta sj.

Ibanez, funderar fortfarande på varför du övervägde att köra oxhjärta i din mix. Anledningen till att jag undrar är att frågan var ganska nyligt upp med någon annan som hade ny skaffat rocka/or. Är det någon rekomendation affärer ger eller varför får för sig att mata med detta (väldigt olämpliga foder)?
#173 - 12 november 2007 14:16
[quote=Danne_K;1044895]funkar fint har testat både köpe och leta sj.

Ibanez, funderar fortfarande på varför du övervägde att köra oxhjärta i din mix. Anledningen till att jag undrar är att frågan var ganska nyligt upp med någon annan som hade ny skaffat rocka/or. Är det någon rekomendation affärer ger eller varför får för sig att mata med detta (väldigt olämpliga foder)?[/quote]

jo det e zooaffärens rekomendationer och nu när jag är mer införtådd så förstår jag att jag inte skall ha oxhjärta.. zoobutiken i fråga var havannazoo i surte.. det enda som sades va att ge dem oxhjärta då och då så växer dom o blir starka.. e van vid tvivelaktiga rekomendationer från honnom i surte så ja frågade här ist..

matar dem e röda mygg o honan väller i sig menas hanen inte e så matsugen.. känns nästan som om han inte tar något.. jobbigt som sata*
#174 - 12 november 2007 17:16
Jo jag vet att det är jobbigt som satan när dom inte äter.
Hade själv en hane som slutade äta i början, han gick tyvärr bort.
Men prova med artemia också. Lägg gärna bitarna framför honom.
Hoppas att det går bättre för dig. Men förhoppningsvis börjar han ordentligt om ett par dagar, kan ju vara så att han inte har aklimatiserat sig ordentligt ännu.
#175 - 12 november 2007 18:46
[quote=Tenkare;1046099]Jo jag vet att det är jobbigt som satan när dom inte äter.
Hade själv en hane som slutade äta i början, han gick tyvärr bort.
Men prova med artemia också. Lägg gärna bitarna framför honom.
Hoppas att det går bättre för dig. Men förhoppningsvis börjar han ordentligt om ett par dagar, kan ju vara så att han inte har aklimatiserat sig ordentligt ännu.[/quote]

det där känndes ju lugnande.. [B)]

skall testa med artemia.. går att köpas i zooaffärer kanske men ngn annanstans?? är det ngn sorts larv (ursäkta okunskapen)

snart gått en vecka sen ja fick dem..
Bilagor:
#176 - 12 november 2007 18:54
Artemia bör din akvariebutik ha hemma.
Vad hade du mer i karet?
Skamligt att säga det men jag har itne kollat vad artemia är.:confused:[:o]
#177 - 14 november 2007 14:14
Bara att testa på med allt vad du hittar. ett tips kan vara levande foder typ dagmask el något annat du kan komma över. Vad har dom fått för mat i butiken? Kollade du nå om dom åt när dom gick där?
#178 - 15 november 2007 22:55
Hanen dog idag.. :( blir så jäkla sur.. men det goda är att honan äter o frodas o skall snart testa med räkor osv..

var är motivationen när sånt händer egentligen.. ushh
#179 - 18 november 2007 11:26
[quote=Ibanez;1047897]Hanen dog idag.. :( blir så jäkla sur.. men det goda är att honan äter o frodas o skall snart testa med räkor osv..

var är motivationen när sånt händer egentligen.. ushh[/quote]

Det var tråkigt att höra! Tyvärr är det så at vissa rockor inte vill börja äta riktigt eller alls efter att de är hemkomna från SA. Därav vikten att man skall se dem äta i affären innan man tar hem dem!
Synd ! Men du verkar ju att ha en matglad hona, det är ju ngt att glädjas åt!
#180 - 18 november 2007 15:17
[quote=Ibanez;1047897]Hanen dog idag.. :( blir så jäkla sur.. men det goda är att honan äter o frodas o skall snart testa med räkor osv..

var är motivationen när sånt händer egentligen.. ushh[/quote]

Bara till att bita ihop och hitta en ny hane, svårt att hitta i samma storlek om du väntar och honan blir större.
Tråkigt när det händer men det har hänt mig med, det var inte så kul. Fast i miitt fall så åt hanen i början sen slutade han. Och så fick jag en körtur på nästan 50 mil efter en ny.
#181 - 18 november 2007 17:06
[quote=Tenkare;1048940]Bara till att bita ihop och hitta en ny hane, svårt att hitta i samma storlek om du väntar och honan blir större.
Tråkigt när det händer men det har hänt mig med, det var inte så kul. Fast i miitt fall så åt hanen i början sen slutade han. Och så fick jag en körtur på nästan 50 mil efter en ny.[/quote]

hmm.. motiverande.. nä det va inte kul.. men honan e i toppform, skönt..

men det går inte att blanda en reticulatus o ngn annan motoro tex?? dum frågakanske.. vet inga andra reticulatus närmare sveriges gränser för stunden..
#182 - 18 november 2007 18:25
Blanda kan man nog, men tänk på att reticsen är lite skyggare och ex.vis motoro är lite aggrresivare. Det kan bli kamp om maten och det är inte bra. Kan sluta med att retic 2 också slutar äta och går bort.
Kolla med Åled och zoomässan. dom kanske har.
#183 - 19 november 2007 11:51
[quote=Ibanez;1049017]hmm.. motiverande.. nä det va inte kul.. men honan e i toppform, skönt..

men det går inte att blanda en reticulatus o ngn annan motoro tex?? dum frågakanske.. vet inga andra reticulatus närmare sveriges gränser för stunden..[/quote]

Har aldrig testat att blanda men tycker att man ofta ser bilder där folk har blandat lite hur som helst (även storlek). har då inte hört att dom har problem med det.
#184 - 19 november 2007 11:53
[quote=Tenkare;1048940]Bara till att bita ihop och hitta en ny hane, svårt att hitta i samma storlek om du väntar och honan blir större.
Tråkigt när det händer men det har hänt mig med, det var inte så kul. Fast i miitt fall så åt hanen i början sen slutade han. Och så fick jag en körtur på nästan 50 mil efter en ny.[/quote]

Och andra sidan kan det vara en fördel om honan är något större.
Finns en risk om hanen är nog så stor att han skadar henne i den lite omilda uppvaktningen.
#185 - 19 november 2007 13:37
Åleds har hemma, samma leverans som min hane kom med!! ring ditt "Jan-Åke Johansson 0734-039397"

Lycka till
#186 - 19 november 2007 18:00
[quote=Danne_K;1049355]Har aldrig testat att blanda men tycker att man ofta ser bilder där folk har blandat lite hur som helst (även storlek). har då inte hört att dom har problem med det.[/quote]

Stämmer det, men inte sett många som blandat i reticulatus som är en skyggare rocka.

[quote=Danne_K;1049357]Och andra sidan kan det vara en fördel om honan är något större.
Finns en risk om hanen är nog så stor att han skadar henne i den lite omilda uppvaktningen.[/quote]

Sant, tänkte inte på det.
Dock så växte min hona om hannen rätt rejält
#187 - 20 november 2007 13:07
[quote=Tenkare;1049527]Stämmer det, men inte sett många som blandat i reticulatus som är en skyggare rocka.

Sant, tänkte inte på det.
Dock så växte min hona om hannen rätt rejält[/quote]

Man får kanske vara noga med att se till att alla får sitt. Hur gör ni när ni matar era? själv så handmatar jag och då har man ju ganska bra koll på vad alla får i sig. (Men vet inte om jag ska rekomendera det eller inte dom är ju trots allt inte helt harmlösa)
#188 - 20 november 2007 17:13
6 st räkor i stöten, och så är det bara till att kolla så dom äter.
Funkar bra, matar Altumen med mysis och rockorna får nog en bit eller två som ramlar ner på botten.
Ibland låter jag honan simma upp och plocka åt sig en räka, så e hon upptagen ett tag medans hannen mumsar efter dom andra. Hon e glupskast.
Bilagor:
#189 - 25 november 2007 17:03
Våran motoro på jobbet äter ett discusfoder från stedker/tyskland. ÄLSKAR det fodret, även discusarna kastar i sig
#190 - 25 november 2007 18:58
vad heter fodret?
#191 - 25 november 2007 19:58
Idag var det full rulle i mitt stora kar, rensade nämligen ut min sons kar inför omstart och inriktning på tangaynika, 2 gigantiska praktbotior och 3st 13 cm siamesiska algätare gavs bort, kvar blev dock 25-30 st ancistrusyngel och en svärm av diverse små tetror. Dessa mindre fiskar fick ärar att hoppa i mitt akvarium. 5-6 neontetror fick ganska omedelbart stryka på foten då min Sorubim Lima och Pimelodus Blochi tog upp jakten. Kvar blev det då 3 st koppartetror, verkade som om dessa var rappare och klokare en neonerna. Men helt plötsligt så fick min motoro för sig att han skulle käka oxå, de tre koppartetrorna hade inte en suck, han for runt som en galning över hela karet, detta med framgång. Jag blev helt tagen , vilken jaktmaskin!! jag kommer def. att köra med mer levandefoder, det var en upplevelse!!
#192 - 26 november 2007 16:03
[quote=Judas;1052452]Idag var det full rulle i mitt stora kar, rensade nämligen ut min sons kar inför omstart och inriktning på tangaynika, 2 gigantiska praktbotior och 3st 13 cm siamesiska algätare gavs bort, kvar blev dock 25-30 st ancistrusyngel och en svärm av diverse små tetror. Dessa mindre fiskar fick ärar att hoppa i mitt akvarium. 5-6 neontetror fick ganska omedelbart stryka på foten då min Sorubim Lima och Pimelodus Blochi tog upp jakten. Kvar blev det då 3 st koppartetror, verkade som om dessa var rappare och klokare en neonerna. Men helt plötsligt så fick min motoro för sig att han skulle käka oxå, de tre koppartetrorna hade inte en suck, han for runt som en galning över hela karet, detta med framgång. Jag blev helt tagen , vilken jaktmaskin!! jag kommer def. att köra med mer levandefoder, det var en upplevelse!![/quote]

förstår va du menar med upplevelsen då ja själv innan bara har handskat med aggrofiskar men det finns en liten hake med levandemat o det e att jägaren snart enbart kan förlita sig och finner sig bara vid att äta levande och faktiskt kan strunta i vanligt foder.. vet inte helt med stingrockor hur de ter sig då några scalarer har strykt med och hon fortfarande mumsar röda mygg :) menman bör nog vara sparsam med levandefoder.. se det som enbart en höjdpunt typ en gång eller varannan vecka..
#193 - 26 november 2007 19:18
håller med föregående skrivare.
Kan bli dyrt att mata med levande i längden.
Kan bli svårt att hålla andra fiskar med dom.
#194 - 27 november 2007 10:02
Jag vet inte om det har något namn egentligen. Kommer via Akvarieteknik, Stedker i Tyskland föder upp diskusar och matar dom med detta foder. Ligger endast på 500g förpackningar. Vet inte vad det innehåller, men fiskarna älskar det. Förmodligen någon räk/ox/kalkonmix? De växer väldigt bra av det också.
#195 - 27 november 2007 18:31
räk ok men ox och kalkon??
Ställer mig lite reserverad till det då jag inte riktigt vet hur kalkonkött kan påverka en rocka, om det är oxhjärta så är det inte så nyttigt att ge till en rocka iaf.
#196 - 27 november 2007 21:37
Vet inte heller hur fågelfett funkar, men det låter mindre bra. Om man dnu inte håller sin rocka i 30 gradigt vatten, vilket inte heller verkar sunt. Själv hittade jag hela bläckfiskar i frysdisken idag. 25 kr för 400 gram. Delade dem på hälften och slängde i . Mkt uppskattat.
#197 - 28 november 2007 17:24
Billigt.
Väntar på gulderbjudande i affären på räkor.
alltid kul att köpa 5 kg räkor för 99 spänn.
#198 - 29 november 2007 18:04
Jag har idag fått hem min motoro och tänkte att denna tråd var lämplig att snacka i, är så glad att jag fick en odlad och inte en vildfångad, den är sååå cool...som jag väntat
#199 - 29 november 2007 18:13
Du får gärna utveckla varför du är glad för en odlad och inte VF.
Bilder ser vi alltid fram emot.
Och Välkommen till rockornas värld. :)
#200 - 29 november 2007 19:12
Dels är jag glad att man inte var tvungen att jaga rätt på en stressad stackare i amazonas, plus att aklimatiseringen går fantastiskt mycket lättare.

Det är ofta vanligt att influgna vildfångade rockor har helt trasiga magar eftersom de svälts så pass under frakten.

tänkte bjuda på en liten peekbild från min nyaste invånare:

http://i232.photobucket.com/albums/ee15/retroman87/IMG_0497.jpg
#201 - 29 november 2007 19:24
Söt. Fick själv en massa sådana bilder i början. Ny ligger dom framme hela tiden och skriker efter mat.

Tack för förklaringen, det kan nog stämma bra. Men är odlade dyrare än VF?
#202 - 29 november 2007 19:43
för min motoro gav jag 2000, tror det är lite dyrare än vildfångst.

hehe den lille rackaren smyger omkring på botten nu när jag släckte ner, tänkte köra med halva ljusrampen tänd några dygn så att han blir lite modig.

Ska bli spännande att se när han vill börja äta, ska enligt min handlare ha ätit röda mygg flitigt. :)
#203 - 29 november 2007 20:59
Kul, hur stor är den egentligen? Vilka innevånare har du mer i karet och hur stort är karet etc? Rockor är najs, det tror jag att vi alla kan hålla med om. Hoppas nu att den trivs och blir så handtam.
#204 - 29 november 2007 21:16
[quote=cattus;1053076]Jag vet inte om det har något namn egentligen. Kommer via Akvarieteknik, Stedker i Tyskland föder upp diskusar och matar dom med detta foder. Ligger endast på 500g förpackningar. Vet inte vad det innehåller, men fiskarna älskar det. Förmodligen någon räk/ox/kalkonmix? De växer väldigt bra av det också.[/quote]

Tror du kommer att få den nog stor även om du matar med ett nyttigare foder ;)
att den ska växa är nog det sista du behöver bekymra dig om när dom väl börjar komma igång.
#205 - 29 november 2007 21:51
450L innehållande:

1 Synodontis decorus

1 Mastacemelus Armatus

1 Sorubim Lima

1 Erpetoichthys calabaricus

1 Apteronotus albifrons

1 potamotrygon motoro

här är mina grabbar :)
#206 - 29 november 2007 22:11
Har oxå en lima med min rocka, det funkar ypperligt. Hur stor var rockan, hona el hane?
#207 - 30 november 2007 08:45
Ja limorna är en ypperlig fisk, min är bland det fetaste och mest glupska jag sett :)

Rockan heter greger och är ca 20 cm i diameter, en liten junior helt enkelt.

fresh pic:

#208 - 30 november 2007 19:56
En snabb titt på bilden säger mig att du måste se till att den äter mera. den verkar lite klen vid svansen/höften. Kan ju vara fotot också iofs. Om den mumsade röda mygg i affär så prova att blanda i lite sönderklippta räkor i dom röda myggen.
Hur ofta matar du den? Och om den är skygg för att ta maten när det är tänt så ge den när du släckt karet.
#209 - 30 november 2007 21:43
[quote=Tenkare;1054441]En snabb titt på bilden säger mig att du måste se till att den äter mera. den verkar lite klen vid svansen/höften. Kan ju vara fotot också iofs. Om den mumsade röda mygg i affär så prova att blanda i lite sönderklippta räkor i dom röda myggen.
Hur ofta matar du den? Och om den är skygg för att ta maten när det är tänt så ge den när du släckt karet.[/quote]

Instämmer. Du kan även testa med lite dagmask dessa innehåller mycket protein. Sen att det rör på sig brukar hjälpa om dom är lite dåliga på att ta maten.
#210 - 30 november 2007 23:56
håller med föregoende talare. Menar du attt denna är 20 cm i diameter? Vill nu inte racka ner på ditt ögonmått men min är 23cm. visst kan bilder förvränga men döm själver! mata mera!!!! mvh
#211 - 2 december 2007 09:38
Har satt den på en kur bestående av röda mygg och räkor, har dock bara haft den i 2 dygn så jag har inte kunnat påverka sådär fasligt mycket än :)

jag matar den för närvarande 2 ggr om dagen, anser att detta är tillräckligt.
Den är faktiskt överraskande nyfiken och må jag säga bestämd :D

för övrigt så var den ca 20 cm i omkrets hehe, men men nu vart det rätt
#212 - 2 december 2007 10:32
Kul att den är framåt och nyfiken! det är alltid ett bra tecken. Du kan alltid prova med musslor och lite bläckfisk oxå, det brukar vara uppskattat.
#213 - 2 december 2007 12:12
[quote=Retroman;1054978]Har satt den på en kur bestående av röda mygg och räkor, har dock bara haft den i 2 dygn så jag har inte kunnat påverka sådär fasligt mycket än :)

jag matar den för närvarande 2 ggr om dagen, anser att detta är tillräckligt.
Den är faktiskt överraskande nyfiken och må jag säga bestämd :D

för övrigt så var den ca 20 cm i omkrets hehe, men men nu vart det rätt[/quote]

Låter bra det. om du har tid så tror jag inte att det vore negativt att kanske till och med ge den en tredje gång. Sen vore det en bra ide att försöka avvänja den från dom dära röda myggen som egentligen bara är bra som triggers.
#214 - 2 december 2007 16:31
Tack så jättemycket för alla synpunkter och tips, känns sjukt kul att ha hittat ett forum som har så mycket att ge som detta! :D

Härligt att se att det finns ett gäng "ray-lovers" där ute! för rockan är utan tvekan den mest personliga och underbaraste akvariefisk jag någonsin stött på.

de röda myggen kan jag skära ner på men kruxet är att några av mina andra invånare uppskattar dem lite för bra för att jag ska plocka bort dem :)
#215 - 2 december 2007 18:55
Du kan alltid gå över till mysisräkor eller artemia.
Se bara till att rockan får i sig tillräckligt, finns ju andra som är snabba.
Mina små altumskalarer som går med rockorna (stora som 5 kronor i kroppen) Tar sig gärna en räkbit och simmar iväg med. Nu delar jag räkorna på mitten och slänger bara ner 2 av 6 med huvud kvar, annars så blir det ett huvud eller två man hittar i akvariet efter att dom ätit färdigt. Ska du slänga ner hela räkor så klipp under hakan på räkan annars kommer den att flyta.

Och visst har dom personlighet, om jag skulle glömma att mata dom på utsatt tid på kvällen så plaskas det som tusan i akvariet, tur att jag kör med heltäckande ramp nuförtiden annars hade det varit rätt blött på golvet.
#216 - 4 december 2007 16:12
Min rectis kille äter nu räkor (sönder klippta till små bitar) till min stora glädje :)!! Det roliga är att jag försökte i en vecka utan resultat, provade igen några dagar senare och då åt han som f*n, precis som han hade bestämt sig för att jävlas med mig i en vecka... :)!! För övrigt har han bytt gadd en gång, fast jag hittade inte den i burken. Han mäter nu den stora diametern 10cm haha, honan mäter nu ca27 -30cm borde vara på slut centrimetranra i växandet hoppas jag... hur stora är dina nu tenkare ?

Bifogar en dålig bild på paret (rutan inte putsad på ett tag)....
#217 - 4 december 2007 17:09
Honan ligger på 25-28 cm, svårt att mäta när hon ligger lite på sneddenupp mot rutan, hanen är något mindre, hon har numera 3 små taggar på svansen förutom sin stora gadd.
Är din hane ljusare än honan? Här är det tvärt om iaf. Ska ta några bilder när jag fått ny kamera.
#218 - 7 december 2007 19:04
jaha då har jag införskaffat mig en riktig monsterfisk oxå! Var och hämtade min Fasciatum idag, liten är den dock 12cm! Hoppas att den växer till sig och uppför sig någorlunda, jag vill inte ha ngr bataljer med rockan. Som ungfisk skall det nog fungera bra, sitter dock och spånar på akvariebygget from hell. Jag har ju en hel källare som står till mitt förfogande här i mitt hus. Hade tänkt mig att mura/gjuta akvariet och sedan enbart ha en glasruta framtill, på så vis har jag tänkt mig att kunna bygga ett duktigt stort kar till en rimlig peng. får se om jag kan få tag på ett glas som är 2,6m *0,70m till en vettig peng. Djupet kan jag ju justera efter smak. Ja, nu skall det räknas på det hela så får vi se på vad det kan landa på.
#219 - 7 december 2007 21:51
[quote=Judas;1057523]jaha då har jag införskaffat mig en riktig monsterfisk oxå! Var och hämtade min Fasciatum idag, liten är den dock 12cm! Hoppas att den växer till sig och uppför sig någorlunda, jag vill inte ha ngr bataljer med rockan. Som ungfisk skall det nog fungera bra, sitter dock och spånar på akvariebygget from hell. Jag har ju en hel källare som står till mitt förfogande här i mitt hus. Hade tänkt mig att mura/gjuta akvariet och sedan enbart ha en glasruta framtill, på så vis har jag tänkt mig att kunna bygga ett duktigt stort kar till en rimlig peng. får se om jag kan få tag på ett glas som är 2,6m *0,70m till en vettig peng. Djupet kan jag ju justera efter smak. Ja, nu skall det räknas på det hela så får vi se på vad det kan landa på.[/quote]

Kul hoppas att det går bra med den och med akvariebygget.
Har ju självbörjat riva upp golvet i ett rum i våran källare där ja ska in med golvbrunn vatten osv. Ska försöka få det mesta klart innan jag ska till Uruguay i mars. Dels så jag har plats åt lite fisk därifrån och för att det ska bli lite lättare för min sambo att sköta det jag redan har.
#220 - 8 december 2007 14:11
Önskar att man hade plats till större här hemma, har spanat på en 2 kubikare. Men det får väl vänta tills vi bygger ut huset lite.
#221 - 9 december 2007 12:55
[quote=Tenkare;1057750]Önskar att man hade plats till större här hemma, har spanat på en 2 kubikare. Men det får väl vänta tills vi bygger ut huset lite.[/quote]

Ner med spaden i jorden och börja bygg ;)

Ser verkligen framemot när man får börja med rocka tanken men är även lite orolig över vad kalaset kommer kosta [B)]
#222 - 9 december 2007 14:48
[quote=Danne_K;1058074]Ner med spaden i jorden och börja bygg ;)[/quote]

Lättare sagt än gjort. Ska till ritningar, tillstånd osv. För att inte tala om det mest väsentliga pengar.

Ser verkligen framemot när man får börja med rocka tanken men är även lite orolig över vad kalaset kommer kosta [B)]

Jo kostnaderna kan ju lätt flyga iväg. Gör en beräkning och lägg på 20% så kanske du hamnar i närheten. :)
#223 - 9 december 2007 16:07
[quote=Tenkare;1058124]Lättare sagt än gjort. Ska till ritningar, tillstånd osv. För att inte tala om det mest väsentliga [/quote]

jo innan vi köpte det här så var vi ganska intreserade av ett annat som vi skulle ha varit tvungna att bygga ut så har lite koll på allt som behöver göras. Men som tur var kom det här ut så då slapp man i varje fall bygga ut huset för att få plats med allt ;):D

[quote=Tenkare;1058124]Jo kostnaderna kan ju lätt flyga iväg. Gör en beräkning och lägg på 20% så kanske du hamnar i närheten. :)[/quote]

Hade hoppats på att kunna köpa mycket grejer till rummet beg, men utbudet här uppe är kraftigt begränsat så blir nog så att jag måste köpa i princip allt nytt :(
#224 - 10 december 2007 16:42
Här är mitt rocka kar....
" target="_blank">
#225 - 10 december 2007 17:59
schysst.
måste fråga vad bråkstakarna är för några.
Lite avis dock, det ska jag inte sticka under stol med. :)
#226 - 11 december 2007 19:09
[quote=ahlin;1058655]Här är mitt rocka kar....
" target="_blank">
[/quote]

att en så stor tank kan se så liten ut :)
skämt å sido verkligen fina fiskar kanon tank [:-106][:-106][:-106]
#227 - 11 december 2007 19:47
ruggit fint kar deiit dääähr! *avis*
#228 - 15 december 2007 19:10
Snart dags för en liten ommöblering i karet, ska slänga ut en jättebit med javaormbunke som tar plats och flytta på roten med anubias.
Får väl lägga i någon större rot och några svärdplantor. någon som vet om det funkar att binda svärdplantorna på rot? Dom få som finns där i nu åker upp till ytan titt som tätt.
#229 - 16 december 2007 22:13
[quote=Tenkare;1060952]Snart dags för en liten ommöblering i karet, ska slänga ut en jättebit med javaormbunke som tar plats och flytta på roten med anubias.
Får väl lägga i någon större rot och några svärdplantor. någon som vet om det funkar att binda svärdplantorna på rot? Dom få som finns där i nu åker upp till ytan titt som tätt.[/quote]

Antar att det är dina rockor som gräver upp dom. har aldrig testat att binda fast dom så kan inte direkt svara på hur det kommer att funka. själv så har jag placerat lite större stenar runt växterna och det har funkat fint fram till nu. Min "lilla" rocka har nämligen börjat kunna flytta även ganska stora stenar så har själv börjat få samma problem (stenarna är ca 1.5-2dm i diameter och dessa är tydligen är väldigt roliga att flytta runt i tanken)
#230 - 17 december 2007 17:12
Har samma problem med stenflyttande.
:(

Kanske skulle stoppa ner en aktivitetsboll för hundar och fylla med räkor ist. :D
#231 - 18 december 2007 00:18
[quote=Tenkare;1061889]Har samma problem med stenflyttande.

Kanske skulle stoppa ner en aktivitetsboll för hundar och fylla med räkor ist. :D[/quote]

De skulle faktiskt va ganska kul att se :D
#232 - 31 december 2007 12:00
Passar på att nska all rockfantaser och gott nytt år och hoppas att vi får ännu ett bra år med våra ögonstenar. Btw ger min rocka nyårsmeny , färska räkor. hehe gillas mkt. ha det!!!
#233 - 31 december 2007 15:07
Då passar jag på att önska er alla det samma.
#234 - 31 december 2007 23:26
det samma alla. Nu börjar det lugna ner sig lite med raketerna så ska försöka få nån timmes sömn innan man ska iväg och jobba :(
#235 - 6 januari 2008 16:11
Var det jag eller bara nojja.
Mina 2 plattor gömde sig rätt mycket i sanden när det smällde här.
Det ha smällt mycket både innan och efter.
Men nu är dom framme som vanligt.
Kan dom ha känt av vibrationer??
#236 - 7 januari 2008 05:51
är nog inte omöjligt. Ingen av mina fiskar verkade bry sig så mycket om det. Men dom bor numera i källare så det blir kanske inte lika mycket vibrationer där nere.
#237 - 7 januari 2008 13:40
Har någon av er köp någon rocka från akvarieteknik?
Ser att p.motoro finns på deras lista nu och vill beställa. har mailat dom om att få ett r-nummer eller en bild men får inget svar. Så därför undrar jag om någon här har tagit därifrån och har någon bild att visa?
#238 - 9 januari 2008 19:18
Tjena, God fortsättning..

Lite bilder på mina spättor ;).. honan är den stora hanen börjar ta sig men har en bit kvar.....
#239 - 10 januari 2008 15:21
Söta små rackare, du har omvänd kombination i färger än vad jag har. Honan är ljus och hanen är mörk. Ska försöka ta kort på mina rackare idag så jag kan visa upp dom.
#240 - 10 januari 2008 18:23
har färgsättningen något med fångstplats att göra?
#241 - 10 januari 2008 19:22
Jag har för mig det, för den ena kallas tydligen "red" och den andra vanlig.
Men någon mer påläst får gärna svara.
#242 - 10 januari 2008 19:55
jag har sett bilder på 5-6st olika färger eller toningar på rectilatus röd,svart, grå,olivgrön mm.
Enligt Aqualog finns det 7st olika reticulata R083, R084, R085, R086, R087, R089 och R090.

Där R089 går år det röda hållet, jag tror tenkare har sådana, jag tror mina är R086 eller R083. Min hona såg ut som min hane i början lite grån/brun med mörka nät, hon har gått åt det röda på sistone.

R087 fångas i brasilien resterande i colombia.... kan tänka mig att det är omgivningen där de fångas som påverkar färg mm men jag vet inte....
#243 - 11 januari 2008 12:29
låter ju rimligt det är samma med motoron. Tyvär gör detta att jag har svårt att få tag på någon partner till min motoro eftersom att jag vill ha från samma fångst ställe. och affärerna här uppe tar tyvär nästan enbart hem den här typ av fiskar om jag ber dom men då måste jag köpa grisen i säcken :(
#244 - 11 januari 2008 21:52
Du kan kolla denna tyska sida, de skickar till närmaste flygplats om du har det i närheten, du kan be dem skicka foto på de fiskarna du vill ha om du vill ha en närmare titt, tror leopoldi här på zoopet beställt rockor därifån....Såg att dom inte hade några hemma nu, men de tar hem stora leveranser 1ggr i månaden. maila dom om priser mm

http://www.amazon-exotic-import.de/
#245 - 12 januari 2008 19:19
[quote=rockan04;1074355]Du kan kolla denna tyska sida, de skickar till närmaste flygplats om du har det i närheten, du kan be dem skicka foto på de fiskarna du vill ha om du vill ha en närmare titt, tror leopoldi här på zoopet beställt rockor därifån....Såg att dom inte hade några hemma nu, men de tar hem stora leveranser 1ggr i månaden. maila dom om priser mm

http://www.amazon-exotic-import.de/[/quote]

Tack så mycket jag sparar länken. Har ca 3-4 mil till kallax så de där kan ju vara kanon för mig.
#246 - 16 januari 2008 15:42
Jaha, då har min hona lyckats att göra av med sådär 4 cm svans.
Såg det innan idag och undrar vad f-n hon hittat på.
Hon verkar inte må dåligt av det men det såg finare ut när hon hade en längre svans.
Kanske dags att plocka ut någon rot? Om det nu är under en sådan hon fastnat. Men hon är ju den dominanta i karet, ska vara överallt och ingenstans. Buffar bort dom hon inte tycker ska vara i närheten. Blev lite orolig när hon simmade rakt över en av mina Altum, men hittills har hon inte käkat annan fisk vad jag vet iaf.
Nåja jag får väl vänja mig vid att hon är kortare. :(
#247 - 16 januari 2008 18:05
Bild på tosingarna

Så här kan dom hålla på länge.
Ska försöka ta bättre bilder men jag har en del annat som tar upp min tid också.
#248 - 29 januari 2008 19:21
Vad olivat det verkar i denna tråden nuförtiden.
Har alla haft influensan?
Hur går det med rockor och rockägare.
#249 - 30 januari 2008 21:53
Snygga bilder hoppas de är något på gång där :) nja någon sjuka måste jag nog lida av men tror inte att det är någon vanlig influensa. Har nämligen bott nu i källaren i ca 1månad för att försöka få klart mitt akvarierum till vi ska till uruguay. Men kan faktiskt bli kämpigt att hinna klart men gör mitt bästa :/
#250 - 31 januari 2008 16:04
Kämpa på.
Semestertripp? Eller insamlingstripp kanske
Bilagor:
#251 - 1 februari 2008 15:29
Dålig uppslutning, jo det har du rätt i. Mkt jobb ock inskolning av min minsta, men nu är man nog i fas igen! ( Kass ursäkt dock). Rockan min mår bra även om jag idag upptäckte att den fått en ful skavank på disken, har antagligen rivit sig. Hoppasa att det skall läka ut fort och fint, annars blir det väl till att salta på! Har införskaffat mig 2 riktigt lugna och fina Diadem ciklider, övertogs av en känning och har dessutom varit i götet och köpt på mig 4 Dat. Microlepis som går ett mindre kar för att gödas på en smula innan de får hoppa i det stora karet.
#252 - 1 februari 2008 15:54
Hur ser man att hanen är könsmogen på rockor? nån som vet..
#253 - 1 februari 2008 16:40
bra fråga, har faktiskt inte en aning. men på en motoro brukar de vara 25++över disken. vet inte om man kan se ngt på själva paketet på hannarna?
#254 - 1 februari 2008 18:35
Tja hans "paket" blir ju ganska så mycket större.
Från att ha haft ca1½cm till att dom släpar efter honom.
Antar att den är könsmogen då.
#255 - 1 februari 2008 23:05
ok, då behöver han växa mera.....
#256 - 2 februari 2008 19:29
[quote=Tenkare;1084486]Kämpa på.
Semestertripp? Eller insamlingstripp kanske[/quote]

Det är en fångst resa. vi har fixat en guide som kör oss dit vi vill å fixar alla tillstånd osv. Men det får väll räknas lite som en semester med 2veckor med det som är ens största intresse ska bli riktigt kul.
Finns faktiskt tre sorters rockor där bland annat motoro. Men som jag har fattat det så är det inte så stor chans att vi lyckas hitta någon. Och sen så skulle den nog ta för mycket plats men förhoppnings vis hittar vi mycket annat kul :)
#257 - 3 februari 2008 16:53
Åh J*vlar vad jag blev sugen att skaffa mig 2 st rockor när jag läst denna tråden!
Hur stort akvarium måste man ha?
jag har ett som är 240 cm långt och 80cm bred (1400 liter).
Vad är det för kostnader?
#258 - 3 februari 2008 17:52
Storleken på akvarium räcker gott.
Du bör ha bra filtrering då dom ska ha mat ofta.
matkostnad vet jag inte riktigt, det beror på vad du matar med.
Här går det åt 1 till 1½ kilo räkor i månaden. Handlar på mig när det är billigt.
Men olika rockor olika krav. tänk efter vilka du är sugen på så kan du säkert få hjälp med info. En bra sida annars är http://www.monsterfishkeepers.com/forums/ bläddra ner till bottomdwellers och subkategori stingrays så hittar du en massa info.
#259 - 11 februari 2008 17:07
Ny kamrat till rockorna

Jag har idag införskaffat en st Channa bleheri :), det verkar vara en rolig och hungrig fisk.... ska se om han vill vara med på bild!!!! nån med erfarenhet av Channor och rockor ihop?
#260 - 13 februari 2008 10:58
[quote=rockan04;1091407]Jag har idag införskaffat en st Channa bleheri :), det verkar vara en rolig och hungrig fisk.... ska se om han vill vara med på bild!!!! nån med erfarenhet av Channor och rockor ihop?[/quote]

eftersom ingen svarar får väll jag göra det trots att jag inte har någon egenerfarenhet av just dessa [:o] Jaja om dom inte är för små så tror jag inte att rockan kommer att bry sig om dessa. Men har hört att (vet ej om det är denna sort eller om det var någon liknande typ av fisk) som tydligen kunde ta ögonen från rockor. Hoppas på att du får svar från någon som har erfarenhet av just Bleheri. Har som sagt ingen erfarenhet av denna typ av fisk har själv varit lite sugen på att skaffa dom men det har helt enkelt bara inte blivit av. Lycka till!
#261 - 13 februari 2008 12:37
Det är nog ingen fara för själva Channan, han håller sig vid ytan + min rockor struntar i andra fiskar!! men det där med ögonen på rockor tålls att övervaka... kanske inte så kul att ha rockor utan ögan, haha :/
#262 - 13 februari 2008 13:44
Hej allihopa! Här kommer en stolt rockamamma. :) Har haft en pigg och hungrig liten reticulatushane i snart två veckor nu. Han är konstant hungrig och verkar trivas väldigt bra i sitt nya hem! Jag kan säga att jag verkligen är såld på rockor nu. När jag skaffar större ska jag försöka få ett ordentligt stort rockakar och köpa fler. :)

Fantastiska djur, verkligen!
#263 - 13 februari 2008 16:53
Välkommen till rock träsket.
Har du några bilder på lillen??
#264 - 13 februari 2008 17:15
Tack tack. :)

Japp, finns bilder på min zoon, länken finns i min signatur. :)
#265 - 13 februari 2008 19:02
Du har väl inte missat MONSTERFISHKEEPERS ?

Av vad jag kan se på dina bilder verkar det mera vara en Potamotrygon Orbigny. Jag är inte hundra men teckningen och den korta svansen gör att det känns så.

På länken ovan kan du läsa, ställa gott om frågor och även lägga in bild för id. Har du ingenstans att lägga upp bild så kan du göra det hos mig om du vill.
#266 - 13 februari 2008 19:04
[quote=tessilago;1092526]Hej allihopa! Här kommer en stolt rockamamma. :) Har haft en pigg och hungrig liten reticulatushane i snart två veckor nu. Han är konstant hungrig och verkar trivas väldigt bra i sitt nya hem! Jag kan säga att jag verkligen är såld på rockor nu. När jag skaffar större ska jag försöka få ett ordentligt stort rockakar och köpa fler. :)

Fantastiska djur, verkligen![/quote]

Grattis och välkommen ner i träsket :)
Jag blir faktiskt lite nostalgisk när jag ser på bilderna. Påminner mycket om när man var nybliven rocka ägare även om jag har en motoro.
Var inte rädd att ställa frågor om det är något du undrar över så ska vi försöka svara så gott vi nu kan.
#267 - 13 februari 2008 19:10
Tenkare hur går det med paret börjat hända något mer? Var själv sugen att beställa ett leopldi par för ett tag sen från holland men vi fick lägga ner det hela pga att vi skulle bli tvungen att beställa minst 6par och vi räknade lite snabbt att det skulle bli runt en 150 000:- någon som har tips på vars man skulle kunna få tag på ett par utan att man ska behöva hosta upp sånna extrema summor? (för framtiden är ju inte klar med rummet ännu och ska jag ju till uruguay nu men till hösten kanske det vore nå)
#268 - 13 februari 2008 19:15
Inget nytt här inte. :(

Kolla med åled om dom kanske kan ta hem till dig.

Uruguay säger du? Varför inte fånga något själv och ta hem?? ;)
#269 - 14 februari 2008 12:48
Jag var ju faktiskt lite sugen på det men verkar tydligen vara svårt att få tag på dom + att jag är lite osäker på om våran guide har tillstånd att exportera rockor tror faktiskt att han inte har det. Sen så gäller det ju att få någon lite mindre rocka vi får ju bara ha 20kilo packning på planet :( Men det hade varit riktigt fränt att få hem en rocka som man desutom har fångat själv :)
#270 - 14 februari 2008 14:12
Tenkare: Jaså? Hm, jag får ta och se om jag kan få den identifierad. :) Det finns filmer nu på min zoon, om du har lust att kolla?
#271 - 14 februari 2008 16:12
[quote=tessilago;1093216]Tenkare: Jaså? Hm, jag får ta och se om jag kan få den identifierad. :) Det finns filmer nu på min zoon, om du har lust att kolla?[/quote]

Dom angav inte någon fångst plats på den?
En närbild på svansen skulle vara till stor hjälp.
#272 - 14 februari 2008 17:02
[quote=tessilago;1093216]Tenkare: Jaså? Hm, jag får ta och se om jag kan få den identifierad. :) Det finns filmer nu på min zoon, om du har lust att kolla?[/quote]

Svårt att se riktigt på dom bilderna.
Sen blir det ju små bilder på zoonen när man lägger upp.
Om du har möjlighet att ta en större närbild på rockan och lägga upp någonstans alternativt mailar den till mig så blir det lättare att ta en titt och se om jag kan vara säker.
#273 - 14 februari 2008 17:10
Det var länge sen vi såg till akvaristen här någon som har hört av han?
#274 - 14 februari 2008 17:56
Nej, jah har itne hört något på länge. Måste säga att jag börjar hata mitt kompaktare tangentbord.
Han pluggar ju för fullt och skulle droppa in då och då.
Hade vart kul om han tittadcde in.
Det avgjorde, omorgin ska jag ha ett nytt tangentboerd.
#275 - 14 februari 2008 18:03
Probs här!!!! De så oerhört lugna diademcikliderna jag har skulle till och leka, min stackars rocka fick duktigt med pisk. kommer hem och finner honom naggad i kanterna!! fan vad nära det var att jag nackade diademerna!!! Tog mig till sans och flyttade dem till ett annat kar. Rockan har dock repat sig bra på 2 dar. hoppas att han blir helt återställd!
Akvaristen tror jag har lagt ned pga av studier el ngt, hans kar var till salu på blocket nyligen!
#276 - 14 februari 2008 19:18
Stackars jäklar hur klarade disken sig?
Hade han karet till salu så har han väl gjort av med rockorna också.
Han pratade om att han skulle återuppta efter att hans studier var avslutade.
Hoppas det han var en riktigt duktig kille.
#277 - 14 februari 2008 19:29
Disken är naggad i kanterna, har faktiskt läkt bra på bara 2 dar, rodnaderna har lagt sig nästan helt,. Men han kommer väl aldrig att få tillbaka sin helt perfekta cirkelform igen! Har iofs sett flera rockar vars diskar inte är helt intaktsa pga av diverse bataljer
#278 - 14 februari 2008 19:52
Min hona råkade ta en bit av min hanes disk. Han kommer att ha en liten urgröpning för resten av sitt liv antagligen. Men han ser inte ut att ha ont av det. Och när jag skaffade VF hantlar så höll det på att gå riktigt illa för båda rockorna. Hantlarna tuggade ju i sig allt dom kom över. Nu är det ett gäng snälla Altum som går i karet som sällskap. :)
#279 - 14 februari 2008 20:55
rockor sägs ju ha riktigt bra läkkött så det ordnar sig säkert. akvaristens två stora rockor dog ju. men har han kvar den lilla? eller har han helt slutat? Man måste ju ha något annat än bara studier ;)
#280 - 15 februari 2008 15:08
Som jag har förstått det så har han slutat helt.
#281 - 16 februari 2008 09:01
Det är riktigt tråkigt! Han var en duktig kille!
#282 - 16 februari 2008 09:38
Han skulle ju ev. efter avslutade studier uppta det igen.
Och det tror jag för har man blivit rockbiten så har man.
#283 - 19 februari 2008 15:50
Hej!

Har varit sugen på Motoro ett tag nu. Hittade denna tråden och läste igenom den men finns fortfarande funderingar kvar=)

Har ett 720L standard mått.

1 par Guldsöm på ca 12cm
1par Blåciklid på iaf 10cm
13kongotetror

5st L333
1 ancistrus hane
1 L120 hane
+ en del corys.

Filtreringen sköts av ett JBL 500 ytterfilter på 1200L/H. Tror nog att jag får komplitera med nått annat.

Inrednigen består av 2st stora rötter samt en del växter. Sand på botten..

Hur hade detta passar en Motoro? Ändrigar, tankar osv?

//Ola
#284 - 19 februari 2008 19:55
Så mycket filtermassa som möjligt, nu kan jag inget om jbls filter men jag har 1 st eheim 2028 och ett eheim 2229. till mina reticulatus. Dom äter mycket och skitar ner bra.
Växter kan du glömma om du inte fäster dom på rötterna. Vissa är skeptiska tillatt ha "vassa" rötter med sina rockor. Och framför allt. läs på. Det är lätt att bli lurad av butikerna. Jag hade aldrig köpt en rocka på ett köpcentrum ex.vis. Dom har en tendens att "glömma" mata dom så ofta och så mycket som man ska. Har sett flera utmärglade exemplar som jag antar inte har klarat sig. Unga rockor äter gärna 3-4 ggr /dag.

Men ställ frågor här samt om du läser igenom hela tråden så hittar du lite länkar till rockforum.
#285 - 19 februari 2008 20:41
Mina rötter är inte speciellt vassa... Unga rockor är mellan 15 - 20cm eller?

Växterna kan man ju sätta i krukor i värsta fall.

Men tänkte på sällskapet jag har nu? Är det ok?

Läste nånstans att man skulle köpa 2 samtidigt, jag hade tänkt att börja med en. Går det bra så köper jag en till såklart.
#286 - 20 februari 2008 19:35
dom brukar ligga i den storleken i butik, ja.

Visst kan ma sätta dom i krukor men rockor är nyfikna och gör det nog till en lek att få upp dom.

Med mina reticulatus är det ingen fara med malarna, men med motoro så kan det bli det då det är en glupskare fisk. Guld och blå kan nog klara sig men kongona kan ryka. Sen har det hänt olyckor med malar och rockor som har lett till rockdöd.

Klart att du kan börja med en, du kan ju alltid köpa en till senare.
Personligen hade jag siktat på en större tank då motoro blir ganska stora
#287 - 21 februari 2008 15:47
dessa tycker jag du ska skippa
13kongotetror

5st L333
1 ancistrus hane
1 L120 hane
+ en del corys.

Dom kan funka ett tag men kommer så småning om att betraktas som mat (lite osäker på hur stora dom där l-malarna blir ifall dom blir stora kan dom funka)
Sätter även en varning för dessa
1 par Guldsöm på ca 12cm
1par Blåciklid på iaf 10cm
Om dessa leker kan dom bli så pass agressiva att dom skadar/stressar rockan. Om du får tag på en stor rocka kan även dessa betraktas som mat.

Växter kan funka om dom hinner rota sig ordentligt innan men vissa betraktas som mat.

Ett 720l tank funkar till en början men den/dom kommer växa ur de.

Det spelar ingen större roll om du köper en eller två dock om du vill ha ett par bör du tänka på att honan bör vara större eftersom att hannen annars kan skada henne om dom leker.
#288 - 21 februari 2008 16:53
Okej, men så som jag har det nu blir det ganska svårt för rockan att ta sig in till malarna.

Men har läst att många av er har rockor o betydligt mindre kar än mitt utan några problem, till och med mer än 1 rocka då.

Borde ju gå att ha en hos mig? Självklart inte som vuxen då:D
#289 - 21 februari 2008 18:33
L malarna är ca 12cm. Blir kanske 15cm.

Låter inte så bra då:( Vill inte släga ut att jag har bara för skaffa en rocka..
#290 - 21 februari 2008 19:33
Det funkar nog några år om du tar en som är lite mindre. Men den kommer behöva större.
Jo dom har svårt att äta upp malarna men det hindrar dom inte från att försöka. Min han ta död på två stora gröna vf pansar malar under tiden jag var på jobbet sen åkte dom ur fort som s*tan. Att dom har svårt att svälja dom kan desutom resultera till två döda fiskar och då är en av dom rockan.
15cm kommer den säkert se som ett lämpligt byte så småning om. Men du kan säkert ha dom tillsammans ganska )länge beronde på hur stor rocka du nu köper) :)
#291 - 22 februari 2008 10:15
Planerar att köpa en som är max 20cm idiameter.

Någon som vet i vilka delar i amazonas som Motoro går i?

Finns ju fler rockor att välja mellan med vad jagh ar förstått.

Ensom heter Leop*** som ska vara betydligt dyrare. Svart grundfärg med stora vita prickar?

Sen reticulatus också. Blir alla ungefär lika stora? LÄst runt lite och kommit fram till att det är 60cm på motoro, stämmer det?
#292 - 22 februari 2008 10:33
Det finns väldigt mycke rockor att välja på utav dom tre som du räknar upp är motoron den största och får en diameter på runt50- 60cm, sen kommer leopoldin som blir något mindre och minst av dessa tre är reticulatan som "bara" blir 30-40cm. Enligt dom uppgifter jag har. Rätta mig gärna om det inte stämmer.

Ja leopoldi är en lite dyrare rocka än dom andra två. men det finns dom som är betydligt dyrare än den med ;)

Motoron är kanske den rocka som har störst utbrednings område vet inte riktigt hur stort det är men skulle gissa på att den finns i stort sett i hela sydamerika. Vet att den finns i colombia och i uruguay förmodligen allt där emellan
#293 - 22 februari 2008 14:59
Men om reticulatan bara blir 30-40cm så borde det kanske vara bättre att inhandla en sådan?

En rocka som blir 30-40cm som fullvuxen borde man kunna ha i ett 720L ett rätt bra tag tycker jag?

Funderar på köra på 2st ytterfilter iframtiden.
#294 - 22 februari 2008 16:22
Det beror ju på vad du vill ha. Men visst en reticulata kan du ha betydligt längre i ett 720 även om det kommer bli i minsta laget för den med så småning om.
#295 - 22 februari 2008 17:26
jag har mina 2 i ett 720, tanken är att jag ska upp lite mer i storlek på akvariet. över kubiken iaf.
#296 - 26 februari 2008 17:49
hej!!! har funderingar på att skaffa mig en rocka (motoro) men jag undrar, vad för fisk kan man ha tillsammans med en rocka
#297 - 26 februari 2008 17:55
Vad för fisk hade du tänkt dig. Lättast är ju att köra något sydamerikanskt. Lite robustare då det är motoro vi snackar om. Scalarer har en tendens att bli föda. några jordätare, hantlar osv.
#298 - 26 februari 2008 17:59
[quote=cradle;1100275]hej!!! har funderingar på att skaffa mig en rocka (motoro) men jag undrar, vad för fisk kan man ha tillsammans med en rocka[/quote]

Lugna snälla fiskar som är stora nog att inte bli betraktade som mat.
#299 - 26 februari 2008 18:38
[quote=Danne_K;1100281]Lugna snälla fiskar som är stora nog att inte bli betraktade som mat.[/quote]

Det var ju givetvis mitt nästa svar ;)
#300 - 27 februari 2008 19:29
ingen som har bilder på sina spättor? Foto vill vi ha :)... Vart hade du tänkt köpa ditt 1200L tenkare? ska du special beställa? är också i tankarna att uppgradera... EFTERLYSNING: Nån mer än jag som bor i Kristianstad eller runt om kring som har rockor?
#301 - 27 februari 2008 19:34
Har spanat i göteborg efter ett större. Sen får det nog bli special om jag ska ha det där mitt 720 står nu, får in 245 cm på längden bara.
Kan ju bli lite mer än 1200, vill ju ha 1 meter djup minst.
Jag bor sådär 10 mil från Kstad. :)
#302 - 27 februari 2008 19:42
Ok, jag hade tänkt 200*100*60= 1200l, vet du var man kan beställa, jag vet bara håkanstorps zoo(tror jag det heter) i malmö!!Jag vet att man betälla från www.akvarieudstyr.dk , men tror det blir riktigt dyrt blev ca 20.000:- när jag räknade på det. Du bor på västra sidan av skåne va?
#303 - 27 februari 2008 20:13
Strax under Helsingborg.
Jag ska kolla med en lokal förmåga och se om han kan ordna till mig.
Sen finns det några i GBG.
#304 - 28 februari 2008 21:38
Hej!
Jag har tänkt att jag skulle leta rätt på ett bra svenskt form för rockor, och det verkara vara här. Vet ni om något annat forum?
Jag har själv två vuxna Motoro och två 1 månaders ungar :)
(bilder finns på min zon).

Så syn att jag inte hittade hit tidigare, jag hade kunnat tagit Akvaristens rockor, bor också i uppsala, och det finns alltid platts för mer :D
#305 - 29 februari 2008 18:09
Välkommen!
Grattis om du lyckats odla sjäv. Grattis ändå det är ju trots allt rockor du har. :)

Vet inte om svenska forum, dock så finns det utländska.
#306 - 1 mars 2008 11:00
[quote=Tenkare;1101994]Välkommen!
Grattis om du lyckats odla sjäv. Grattis ändå det är ju trots allt rockor du har. :)

Vet inte om svenska forum, dock så finns det utländska.[/quote]

Tackar. Det är fantsatiskt roligt när man börjar se de små krabaterna "sparka". Jag har läst i den här tråden att dina rockor verkar vara på gång att leka, hur går det? Jag vet inte så mycket om Reticulata, hur länge är de havande? För Motoro är det ca 110-120 dager, beroende på antal ungar, och jag kunde se att ungarna rörde sej ca 7 veckor innan de föddes.

Jag saknar lite en bra samlingsplatts på internet för rockägare i sverige. Holländarna som odlar rockor sammarbeter tex med att byta djur så de inte får inavel. Det skulle vara bra med nått liknande i sverige.
#307 - 6 mars 2008 17:10
Det går inte alls här.
Reticsen är gravida ca 90-100 dagar.
Får se nu när dom passerar 2 årsgränsen. Tror iofs dom har passerat den men vi får se.

Visst hade det varit bra med ett utbyte, om jag själv skulle få rockbebisar så skulle jag nog försöka sälja till någon som redan hade hona eller hane. Så man slipper inaveln. Om man nu kommer att kunna sälja. :)
#308 - 8 mars 2008 00:02
Det är så lätt att fästa sej vid de små liven. Jag hade tänkt sälja mina två småttingar, men jag vet inte längre, är aldeles för fäst vid dom.
Börjar nästan tro att min hona kanske är på g igen... hon börjar se väldigt rund ut. Vänta med spänning varje dag och se om jag kan se några rörelser.
/Elin
#309 - 20 mars 2008 14:45
Då var man tillbaka från uruguay. Vart ingen rocka men en massa annan frän fisk. Välkomen hit Elinen.
#310 - 20 mars 2008 17:15
Inga rockor alls? Då var den färden misslyckad. ;)
Måste varit en underbar upplevelse.
Bara lite avis.
#311 - 20 mars 2008 19:57
Jo det var verkligen en kanon resa. men visst hade det varit en kul bonus att få se nån rocka. dock var det bara en dag som vi var på ett ställe där man hade en minimal chans att få se någon. Men man vi fick så otroligt mycke annat fränt så jag är verkligen kanon nöjd. sen att det var kanon mat bra väder och två riktigt bra guider gör ju inte saken sämre direkt :D En resa som jag verkligen skulle vilja göra om någon gång men det är inte något jag törs säga högt här hemma ännu ;)
#312 - 22 mars 2008 15:04
Om någon får rocka yngel så köper jag gärna då de kommit till säljstorlek ;)
#313 - 22 mars 2008 16:17
Jag hoppas på mina. Undrar om det finns film man kan visa dom i undervisningssyfte???? ;) :)
#315 - 23 mars 2008 09:22
Ska se vilket som blir lättast flytta tvn till akvariet eller akvariet till tvn. ;)
#316 - 25 mars 2008 15:10
Hej Judas !

Kan bara saga en sak och det ar att det inte finns nagra motoros som leker vid 20 cm.

Och vad galler Leopoldi sa ar den numera fridlyst, (varfor priset har skjutit i hojden) och det maste nog snarare ses som en investering att satsa pa Leopoldis och da borde man kopa en grupp och satsa stenhart pa reproduktion.

Satsa pa motoros, tycker jag !
#317 - 25 mars 2008 15:30
Hej fran Thailand !

Hej ! Jag ar ny pa zoopet !
Bor numera i Thailand och akvarieintresset ar enormt har, lycklig !
Normalt haller jag pa med Tanganyika, har ocksa ett stort prosjekt med 10 arapaima gigas som blir slutfort den 1 april, har 2 nu men dom sista 8 kommer da, las mer pa www.monsterfishkeepers.com.

Kopte min forsta rockor, 7 motoros (2 hanar och 5 honor) for 2 veckor sedan, skitsnygga, massor av prickar och ater nat enormt !

Har redan bestamt mej att satsa mer pa rockor, kanske pearl men dom ligger ju pa 10 kaker styck och man maste ju ha iallafall 5 om det ska ge nat bra resultat (avel) sa vi far se vad som sker, maste tanka lite.

Varma halsningar, Rickard
#318 - 25 mars 2008 17:35
Välkommen.
Kanske skulle skaffa dig ett tangentbord med ÅÄÖ ;)
Har du dom i tank eller damm???
Bilder är ju ett måste och om du inte har nånstans att lägga bilderna så pma mig så löser vi det.
Pearl ligger på lite högre än så i sverige. Sist jag såg några så kostade dom 16.
#319 - 25 mars 2008 18:07
[quote=rratz34;1116927]Hej ! Jag ar ny pa zoopet !
Bor numera i Thailand och akvarieintresset ar enormt har, lycklig !
Normalt haller jag pa med Tanganyika, har ocksa ett stort prosjekt med 10 arapaima gigas som blir slutfort den 1 april, har 2 nu men dom sista 8 kommer da, las mer pa www.monsterfishkeepers.com.

Kopte min forsta rockor, 7 motoros (2 hanar och 5 honor) for 2 veckor sedan, skitsnygga, massor av prickar och ater nat enormt !

Har redan bestamt mej att satsa mer pa rockor, kanske pearl men dom ligger ju pa 10 kaker styck och man maste ju ha iallafall 5 om det ska ge nat bra resultat (avel) sa vi far se vad som sker, maste tanka lite.

Varma halsningar, Rickard[/quote]

[quote=Tenkare;1116992]Välkommen.
Kanske skulle skaffa dig ett tangentbord med ÅÄÖ ;)
Har du dom i tank eller damm???
Bilder är ju ett måste och om du inte har nånstans att lägga bilderna så pma mig så löser vi det.
Pearl ligger på lite högre än så i sverige. Sist jag såg några så kostade dom 16.[/quote]

Tack !

Bor i Thailand, darfor tangentbordet, sorry !
Dom gar i ett 600 liters kar for tillfallet men ska bygga en inomhuspool har nu, 3 x 3 x 1 meter = 9000 liter sa att dom far lite livskvalitet.

Pratade lite med Frank Zijhlman, (eller vad han nu heter igen) i Holland och han vill 1250 euro (12000 Skr) styck men kan nog pruta lite om man tar en grupp. Pearl ar tyvarr ovanliga har i Thailand, (an sa lange).
#320 - 1 april 2008 19:23
Jaha då har min hona varit jävligt stygg.
Hade den obligatoriska fasta dagen för rockorna, då passade hon på att ta en Altum skalar :eek:och gav sig på en ancistrusmal.
Satans kärring[:(!][:-5]. Altumen hade jag ju jagat riktigt länge innan jag fick fatt på dom. [:-28]
Nu har jag bara 5 kvar. Tur för henne att hon inte har ett sparkonto.[:-67][:-77]
#321 - 2 april 2008 19:45
Fan det var ju riktigt surt! Här har jag slutat med fastedagar, hjälper det?? För så sent som igår tog min ponke en utav mina Indo dats. Nu är de inte större än 8-10 cm men va fan!! Har inte så många, bassning på honom.
Bilagor:
#322 - 3 april 2008 16:40
Dom är otroliga. Fastedagen är numera slut.Har även ökat maten.
Hon klapp en Vinkeltetra också.
Inga tecken på att dom parat sig dock. Men aptiten har ökat
#323 - 3 april 2008 17:34
Låter som när min motoro kom på att kompisarna går att äta.
#324 - 3 april 2008 18:31
Och med kompisarna menas??
Övriga innvånare i karet eller, rockor??
#325 - 3 april 2008 21:58
övriga innevånare tetrorna var alla borta den morgon hon kom på att dom gick att äta sen gick hon på malarna på tok för stora för att hon skulle kunna svälja dom men hon fick ihjäl två. sen så gjorde hon ett försök på discus som var nästan lika stor som henne själv vart ett ordentligt bit märke. När jag upptäkte detta åkte allt ut förutom mina jurupari och en stor gibbc. Nu går även två stora Balzanii med henne. Men hon har lugnat ner sig mycket sedan detta inträffa nu är hon som hon var innan hon gick berserkar gång och försökte ätta allt och alla.
#326 - 4 april 2008 13:36
Det är det som är det härliga med rockor.
När dom gett sig fanken på att göra något så gör dom det.
#327 - 4 april 2008 15:21
min verkar även ha gett sig fanken på att äta upp en stor rot på ca 10kg! :D Hon har även blivit väldigt intreserad av innerfiltret men det knager hon åtminstone inte på utan bara snurrar runt det och försöker flytta på de osv... men hennes inrednings lustar verkar som tur är ligga på is. konstiga fiskar som verkar ha mycke olika inpulser från och till :D
#328 - 4 april 2008 17:04
[quote=Tenkare;1122212]Dom är otroliga. Fastedagen är numera slut.Har även ökat maten.
Hon klapp en Vinkeltetra också.
Inga tecken på att dom parat sig dock. Men aptiten har ökat[/quote]

Jag haller mina rockor ensamma an sa lange, kanske sa far dom ga ihop med grona arowanor i framtiden, vi far se.

Men en sak ar saker och det ar att dom inte kan ga ihop med smafisk nar man anvander fastedagar, mina 7 motoros gar ensamma och da funkar det med fastedagar men jag har sett att dom hoppar upp i tackglaset men endast pa fastedagar.
Dom verkar bli hysteriska nar dom inte far nan mat pa ett dygn !
#329 - 4 april 2008 17:20
Ser så ut här med mina reticulatus.
Min hona bör vara könsmogen, Hon är över 2 år och måttar nästan 70 cm från nos till svansspets. Hanen är betydligt mindre, men penisarna är där och han är också 2 år plus.
Han måttar mellan 55 och 60 cm.
Hoppas.
#331 - 18 april 2008 10:48
Är hemskt ledsen att jag kapar en tråd, men det känns meningslöst att starta en ny för en enda snabb fråga... Är alla akvarielämpliga rockor stingrockor eller finns det sådana utan gift? Har alltid gillat rockor, men kan pga mitt yrke inte riskera svullen hand eller liknande...
/Erika
#332 - 18 april 2008 17:42
Kapa du på.
Dom som finns i handeln går bra att ha i akvarie. Dock ska man tänka på att dom blir stora och behöver mycket utrymme.
Skulle du bli stungen så pratar vi svullnad och vävnadsdöd. Men dom fallen jag har läst om verkar ha gått bra.
Alla har giftgadd, men brukar den sällan. Bara om dom känner sig trängda/rädda.
Och är man bara försiktig så ska det inte vara någon fara. Jag brukar grejja lite med händerna i akvariet och dom brukar mest gräva ner sig.
#333 - 18 april 2008 18:18
Hmm, även om svullnaden går över på några dagar så blir det sjukskrivning och inställda konserter... [:-55] Menmen, någon kanske hinner odla fram gadd-lösa tills jag skaffar hus och kan bygga monsterakvarium!;)
#334 - 18 april 2008 18:54
Risken att bli stungen är extremt liten. Bara man handskas rätt med dom.
#335 - 20 april 2008 20:02
finns tydligen dom som kan vara lite öma i år efteråt. troligt vis är det väll någon allergisk reaktion eller att den träffar någon nerv eller vad vet jag. Normalt går det väll över efter någon dag. Det första man ska göra är hur som helst spola under så varmt vatten man bara kan. Men tror att man ska ha extremt otur eller väldigt klumpig för att bli stucken av någon som går i ett akvarium och är van att man håller på lite i akvariet. Min har jag då inte sett några som helst tendenser på att den skulle vilja använda gadden ens när jag har flyttat den. Och inte heller när jag köpte henne och affärs innehavaren tryckte upp henne mot glaset då jag skulle se om det var en hona el hane gjorde hon något trots att hon fick en liten skada på svansen.
#336 - 20 april 2008 20:33
Man är ju försiktig. Men man ska inte släppa garden, har haft palmhuggormar för länge sedan. Blev aldrig biten. Man ska vara försiktig med djur som är giftiga.
Guest
#337 - 20 april 2008 20:40
Hej!

Är ny här i tråden och kanske skall få en rocka såsmåningom....men saken är den att priset lät väldigt bra så är det nån som har hum om vad inköpspriserna i butik är alltså inte ut till kunden.
#338 - 20 april 2008 21:58
[quote=Tenkare;1131070]Man är ju försiktig. Men man ska inte släppa garden, har haft palmhuggormar för länge sedan. Blev aldrig biten. Man ska vara försiktig med djur som är giftiga.[/quote]

själv klart ska man vara med alla djur som är potentielt farliga.
#339 - 20 april 2008 22:00
[quote=Lutt;1131074]Hej!

Är ny här i tråden och kanske skall få en rocka såsmåningom....men saken är den att priset lät väldigt bra så är det nån som har hum om vad inköpspriserna i butik är alltså inte ut till kunden.[/quote]

Priserna varierar kraftigt beroende på sort. Sen går priserna ganska mycket upp och ner. Så är ganska svårt att säga men om du säger vilken sort så kanske vi kan ge dig ett ca pris åtminstone.
Guest
#340 - 20 april 2008 22:10
[quote=Danne_K;1131119]Priserna varierar kraftigt beroende på sort. Sen går priserna ganska mycket upp och ner. Så är ganska svårt att säga men om du säger vilken sort så kanske vi kan ge dig ett ca pris åtminstone.[/quote]
200kr i inköpspris låter extremt billigt så det kan ju vara reticulata/orbignyi
#341 - 22 april 2008 21:12
200kr är extremt billigt oavsett vilken rocka det än rör sig om.
#342 - 7 juni 2008 21:15
Tror ni det kan funka att hålla Praktbotior med rockor? Kommer satsa på att ha par rockor i mitt 720l, ska bara städa ur saltvattensdjuren som bor där nu :)
Tänkte ha ett par rockor, några jordätare lite malar, men praktbotior ha alltid hört till mina favoritfirrar, hade varit kul med ett gäng om det funkar?
#343 - 7 juni 2008 21:27
Vet ej om det skulle fungera. Dom har ju rätt kraftiga käkar. Motoro och Leopoldi skulle väl gjort processen kort med dom, men reticulatus är skyggare.
Svårt att säga hur det hade blivit.
#344 - 8 juni 2008 07:30
[quote=Matnil;1150618]
Tänkte ha ett par rockor, några jordätare lite malar, men praktbotior ha alltid hört till mina favoritfirrar, hade varit kul med ett gäng om det funkar?[/quote]

Jag har praktbotior som går med mina rockor, och de är de ända fiskar som har funkat än så länge. Jag köpte stora botior medans rockorna var små, sen har fått äta samma mat som rockorna, och blivit jätte stora. Jag tror dom har hållit jämn takt med rockorna, så dom hela tiden är lite förstora för att äta. Desutom är just praktbotior väldigt snabba och starka fiskar, dom klarar att trycka sej in under disken på en rocka, sno maten, och simma iväg med en hel räka :). Det som är superviktigt för att de ska överleva är att ha nånstans att gömma sej. Jag har gjort stengrottor där de ligger och trycker mest hela tiden.
#345 - 8 juni 2008 07:32
Vad är det för rockor du har, och tack för utförligt svar.
#346 - 8 juni 2008 08:46
Kan kanske vara värt att prova om man kan hitta några relativt stora praktbotior?
I dagsläget lutar det åt att det blir Motoro för mig, men det kan ändras många gånger :)
#347 - 8 juni 2008 08:52
Förresten finns det några bra böcker om rockor? Har 2st, en av H Gonella och Axelrod, heter nog bara "Stingrays", och sen en som heter "Stingrays, a complete pet owners manual. Men skulle gärna haft någon till, eller det är kanske nätet som gäller för mer information?
Någon som provat ha rockor ihop med sniglar? Finns ju några sorter som väl är ganska bra på att käka alger? Kan inte något om just sniglar, men det kan kanske vara ett alternativ om sugmalarna irriterar rockorna?
#348 - 10 juni 2008 06:13
Jag vet inte om sniglar kommer funka, tror att det är en av de saker de lever på i naturen. Jag har sniglar som lever i sanden (vet inte riktigt vad de heter på svenska), Melanoides tuberculata. Rockorna brukar gräva upp dom ur sanden och äta.
Hade äppelsniglar ett tag, fast dom var nog för stora, för de fick vara ifred.
#349 - 11 juni 2008 11:13
Det gäller nog att botiorna är stora och rockan/rockorna (motoro funkar förmodligen bättre med någon mindre art) är små men det känna som att förr eller senare kommer rockan att ge sig på botiorna vilket kan slute illa för båda pga av botiornas taggar som inte är att leka med. Det är väll möjligt att en 30cm botia kan klara sig med en relativt stor motoro men jag skulle inte chansa.
#350 - 11 juni 2008 20:13
Hm får se hur det blir med sällskapet, kanske provar Praktbotia. Men får se vilken typ av rockor det blir och hur stora de är.

Vad använder ni för sand i era kar? Huvudsaken är väl att den inte är vass så rockorna skär sig, sen läste jag någonstans att de kan bli irriterade av väldigt finkornig sand, vet inte om det stämmer? Jag är ganska förtjust i relativt ljus finkornig sand, typ blästersand från Biltema, funkar det med så finkornig sand (den är 0,2-1mm)? Eller det är lämpligare med vanlig finkornig Rådasand?
#351 - 12 juni 2008 09:13
Ska åka iväg om två timmar och hämta mitt reticulatus par på simontorp. Wish me luck people!
#352 - 12 juni 2008 13:42
Nu koopar jag in de små rackarna, små som snusdosor skulle väl vara en rimlig uppskattning. Riktigt söta små saker, förstår precis varför de är så populära.
#353 - 12 juni 2008 17:34
Va skoj! Bilder hade inte gjort ont :)
Vem beställde du genom?
#354 - 12 juni 2008 18:06
Reticulatus

Ja hörde mig för vilken grossist som skulle få in, och när jag fick nys om att simontorp skulle få in kollade jag med min affär om han kunde kolla om de verkade vettiga. Då han kände en på simostorp så fick han garantier på att det skulle vara fina djur och vi bestämde att jag själv skulle åka ut och hämta dem. Sagt och gjort. Finns ju dock inga garantier på att de kommer äta något överhuvudtaget (hade inte möjlighet att kolla det innan). Har bunkrat upp med: Vita mygg, fryst artemia, cyklops, met mask, frysta räkor samt röda mygglarver som sista utväg.

Det är väl bara att hoppas på det bästa.

Vad tror experterna om fettreserven?

[ATTACH]12296[/ATTACH]
[ATTACH]12297[/ATTACH]
[ATTACH]12298[/ATTACH]
#355 - 12 juni 2008 20:31
Dom ser väll inte direkt övergödda ut. men dom ser inte så fruktansvärt magra ut heller så jag tror att dom är helt okej. Dock lite svårt att se på dom dära bilderna. Ser du höftbenen på dom? isf är det ganska brottom att få igång dom. Försök att mata dom ca 3gånger/dag tills dom har vuxit till sig lite och fått lite mer hull.
#356 - 12 juni 2008 20:50
Nej, inga direkt märkbara höftben. Har släkt idag för att inte stressa dem, har försökt mata dem lite försiktigt med met-mask samt räka. Den ena rockan la sig på daggmasken men åt inte upp den. Det var kanske en för stor bit den fick. Har lite problem med glupska jordätare i samma kar. Hur många dagar utan mat ska de gå utan att man ska oroa sig?
#357 - 12 juni 2008 21:07
När höftbenen syns börjar det vara alvariligt. och när det börjar sjunka in på huvudet är det riktigt alvarligt. Hur många dagar är dock lite svårare att säga men förhopnings vis så tar det inte allt för länge. Men jag tror det kommer fixa sig tycker att dom ändå ser fina ut med tanke på att dom kommer direkt från en grosist.
#358 - 13 juni 2008 09:00
jag rekar att du inte har andra glupska fiskar i karet samtidigt.. reticulatan blir lätt störd och orolig i början och får sen inte tillräckligt med mat.. detta vänjs bort efter ett tag.. så var det för mig..
#359 - 13 juni 2008 16:30
[quote=Ibanez;1152241]jag rekar att du inte har andra glupska fiskar i karet samtidigt.. reticulatan blir lätt störd och orolig i början och får sen inte tillräckligt med mat.. detta vänjs bort efter ett tag.. så var det för mig..[/quote]

Har dessvärre ingen möjlighet att flytta på dessa. Får försöka locka dem till andra sidan när jag ska mata rockorna.

Det verkar som mina jordätare tror att rockorna är några massage pinnar för enligt utsago (från sambon) så kliar de sig mot svansen på rockan.

Ska pröva röda mygg ikväll är tanken. Vi får väl se hur det går.
#360 - 13 juni 2008 17:31
Ingen framgång med röda mygg tyvärr. Tips?
#361 - 13 juni 2008 18:09
vore nog bra om du skulle kunna sätta undan jordätarna ett tag. Risken är nog att blir ganska stressade om dom kliar sig mot dom. Annars är de väll bara å kämpa på placera maten just framför dom. Är dom frame eller ligger dom bara och trycker under sanden?
#362 - 13 juni 2008 18:22
Bägge delarna. Mest ligger de vad jag kan se uppe på sanden. Den ena verkar dock mer stressad och gömmer sig under sanden med jämmna mellanrum. La i en metmask precis. Rockan la sig över den men sluka inte den. Andra gången den gör så. Bra eller dåligt tecken?
#363 - 13 juni 2008 19:59
Jag hade nog försökt att flytta de övriga fiskarna...... har för mig att min hona var lite jobbig i början tog nog en dag eller två innan hon åt... när jag köpte min hane, så åt han efter 10min!!! Att dom gräver ner sig behöver inte betydda att dom är stressade, mina gäver ner sig ibland...
Vad är det för kön på dom?
#364 - 13 juni 2008 20:07
Japp, vi har bestämt oss för att avakta någon dag till sedan blir det flytt på Geophgusarna. Det verkar vara två honor. Men han påstod att det skulle vara svårt att se i den storleken. Förmodligen bara en ursäkt då jag beställt ett par.
#365 - 14 juni 2008 12:08
Tenkare: vad var det som hänt med din hona? inga tecken på sjukdom? mkt trisst :(
Såg att du skrev på saltvattensguiden.....
#366 - 14 juni 2008 13:52
Inga tecken på sjukdom, åt som vanligt kvällen innan.
Enda jag kan tänka mig är värmen, men då borde ju även hanen och dom andra fiskarna påverkats.
#367 - 14 juni 2008 14:13
Nej vad tråkigt. hur varmt är det i tanken? Rockor är ju individer dom också så det det kan ju vara tempen trots att det bara är en som har fallit offer. Hur är det med har du bra cirkulation på ytvattnet?
#368 - 14 juni 2008 14:38
Tempen låg på 28 grader, nitrit och nitrat ok. Dock så blev det ett stort VB för när en rocka dör så släpps det iväg en massa skit.
Cirkulationen på ytvattnet ordentlig.
Har en Eheim pro2 2028 och en eheim 2229 som skapar bra krusning.
Ingen annan fisk visar tecken på att må dåligt. Hanen möjligtvis piggare tiom.
#369 - 14 juni 2008 18:52
28 grader är iofs högt men tycker absolut inte att det ska vara dödligt. konstigt. Du har inte gjort något ovanligt i närheten av tanken målat tex?
#370 - 14 juni 2008 19:45
Inte ett skit, hade jag bara gjort något.
Det konstiga är att det bara var hon som kolade, ingen annan fisk visar tecken på att må dåligt.
Hade flera trillat av pinnen så hade jag fattat lite bättre, men inte något.
#371 - 16 juni 2008 14:51
va trist, lider med dig Tenkare!

Millmir: Hur går det ätandet?
#372 - 16 juni 2008 16:38
inga lätta fiskar att tampas med.. min avled för ca en månad sen.. :( helt utan förvarning, hade ätit bra osv men den blev knappt ett år..

tråkigt att höra tenkare..
#373 - 16 juni 2008 17:23
Jodå, det verkar vara glädje delad sorg tyvärr. Har flyttat karets övriga invånare så nu går de själva med några tetror. Detta verkar ha trigagt den ena som sambon tror sig ha sett äta röda mygg idag.

Dessvärre har nummer 2 drabbats av svamp under natten och det vita slukar nu svansen sakta men säkert. Är uppe vid taggen nu ungefär, så det är ju inga goda nyheter.

Sambon fick någon medicin idag som ska vara bakteriedödande (riktigt bra grejor enligt butiken) så vi får se vad som händer. Detta är ju inte bra för filterbakterierna men det känndes som vi inte hade något val.

Som i bloggen: kampen mot tiden.
#374 - 16 juni 2008 19:53
skönt att höra att det finns tendest till matlust.. har hört att det är rätt vanligt med röta vid svansen nä reticulata flyttas eller transporteras långt, detta brukar resultera till att de tappar delar av svansen.. som min vars svans slutade precis efter gadden..
#375 - 16 juni 2008 19:55
Ok, det finns altså en överlevnadschans?
#376 - 16 juni 2008 19:58
[quote=Millmir;1153582]Ok, det finns altså en överlevnadschans?[/quote]

Oja.. det vill jag påstå.. bara de så smått kommer igång att äta.. hur ser den ut annars?? är den smal vid början av svansen så att man ser 2 paralella kotor?
#377 - 16 juni 2008 20:28
Du ska vara väldigt försiktig när det gäller medicin och rockor. Rockor är väldigt känsliga mot många typer av mediciner. Själv skulle jag först och främst salta upp ordentligt.
#378 - 17 juni 2008 18:50
fast heller salta långamt.. det kan bli lite av en smäll om det blir för mkt på en gång.. likt mediciner..
#379 - 18 juni 2008 16:26
Salt och ökad temperatur gör susen... det finns även en medecin som heter "Melafix" framtagen för fiskar utan fjäll tex rockor mm, vet att de såldes på djurmagasinet innan!!!
#380 - 18 juni 2008 16:49
Man tackar och bockar för tipsen =). Det ser bättre ut på svansen nu så det känns ju skönt, även om det ser långt ifrån bra ut.

Ska man köra fler saltkurer eftersom eller ska en behandling räcka?
#381 - 24 juni 2008 15:06
oj.. märker av en stingrocke-anstormning nu.. lägger alla ner eller?? epedemi??
#382 - 25 juni 2008 08:16
Den här tråden brukar vara lite upp och ner ibland skriver folk massor i bland verkar det som att alla försvinner. Sn så räknas sommarn väll rent allmänt som lågsesong när det gäller akvariehobbyn.
#383 - 25 juni 2008 15:10
För min del så var det att honan dog, det var den andra på 2 år.
Tappade sugen helt.
#384 - 26 juni 2008 08:04
jag tänker starta upp snart! Bara lyckas få tid att rengöra karet, fixa till sumpen (ev med droppfilter), köpa och montera bakbrund, skaffa rötter, sand och nya lysrör och säkert lite till som jag glömt.... Så det dröjer nog till slutet av sommaren innan jag är helt med på banan, men jag är på gång iallafall
Trist att du lägger ner Tenkare, salt är inget mot rockor ;)
#385 - 27 juni 2008 19:18
Vem vet, i framtiden kanske jag skaffar igen.
Men nu har jag ingen motivation
#386 - 28 juni 2008 18:35
Tråkigt. Hoppas att vi ser dig snart i rocka träsket igen. Hösten brukar vara en bra tid att skaffa ;) :D
#387 - 28 juni 2008 18:40
Jo, hrmm. Tittade på ett 1800 liters akvarie med belysning idag.
24000 spänn. Den dag jag får plats så ska det bli ett sådant. Om det blir rockor? Det får tiden utvisa. Finns ju saltvattensrockor.
#388 - 5 juli 2008 21:19
Oden och Freja

Tänkte att det var längsedan jag kom med en ordentlig uppdatering när det gäller mia ögonstenar.

Båda tar i dagslaget mer än gärna rödamygg och jag har även lärt den största av dem två Oden att ta metmask, som han mer än gärna slukar efter en tid kamp. De simmar ju mer än gärna runt ett tag likt en katt som ska ta sin mus.

Detta har gjort att odens fettreserv har vuxit sig ordentligt rejäl och jag räknar utan problem på att han kommer bli en rejäl bjässe. Idag mäter han nog en 8cm över disken och är cirka 18 cm lång.

När det kommer till Freja så är framtida lite ovissare. Hon äter förvisso men är i regel alltid pucktvåa på maten och vill helst inte alls ha att göra med några slemmiga maskar. Däremot simmar hon mer än gärna motionssim mot filterutblåset och det är kanske detta som gör att hon är den smala av dem.

Hon mäter väl 7cm över disken och är cirka 12cm lång (hon tappade en stor del av svansen under ett svampangrep som angrep både skönheterna när jag fick hem dem) men är lika vacker för det. Åtminstoende i mina ögon.

Jag hittar nu även avföring lite varstans i karet som altmer tyder på att deras matsmältningssystem har kommit igång till fullo.

Framöver är målet att mer och mer överge de rödamyggen och gå mot en diet bestående av skaladeräkor och daggmask. Men detta hänger ju givetviss mer på Oden och freja än vad det gör på mig.

Här följer ett plock av bilder jag har haft dem. Ni får ursäkta den blandade kvalitén men hur skarp bilden än hade varit går inget att jämföra mot att se dem i verkligheten.

[ATTACH]12694[/ATTACH]
Oden och Freja
[ATTACH]12695[/ATTACH]
Oden och Lunch
[ATTACH]12696[/ATTACH]
Fettreserv

Edit: Inte tänkt på det tidigare. Men detta är ju egentligen en Leopoldi/Motoro tråd. Hoppas att det är ok att mina reticulatus är med på ett hör.
#389 - 15 juli 2008 16:41
Kul att se att det går framåt Millmir! nu är det väl dags för en ny lägesrapport?
Hur går det för er andra? Inget nytt att berätta?
Själv står det ganska still just nu, väntar på slimline bakgrund, visade sig vara dumt att beställa över nätet eftersom butiker här omkring har hemma till ungefär samma pris.... Men det var väl mest vana sen salt-tiden att näthandel var att föredra, dags att tänka om.
Suget efter rockor är dock stort, det är trist att ha ett tomt kar i vardagsrummet
#390 - 15 juli 2008 21:37
[quote=Matnil;1166972]Kul att se att det går framåt Millmir! nu är det väl dags för en ny lägesrapport?
Hur går det för er andra? Inget nytt att berätta?
Själv står det ganska still just nu, väntar på slimline bakgrund, visade sig vara dumt att beställa över nätet eftersom butiker här omkring har hemma till ungefär samma pris.... Men det var väl mest vana sen salt-tiden att näthandel var att föredra, dags att tänka om.
Suget efter rockor är dock stort, det är trist att ha ett tomt kar i vardagsrummet[/quote]

va skall det bli för typ av rockor då??
#391 - 16 juli 2008 17:41
Det blir Motoro. Har sett ut ett par i en affär, hoppas bara de finns kvar (men det är nog lugnt de har gått där ett bra tag och affärens ansvarige har semester). De kan väl vara runt 20-25cm diameter. Nackdelen med just de rockorna är att de är ganska dyra och att akvarieavdelningen i affären inte är så gammal och kanske inte så vana vid att hantera rockor, fördelarna är att de gått där länge, äter ordentligt, är feta och fina och har kommit upp lite i storlek (så de verkar kunna ett och annat iallafall :) )
#392 - 16 juli 2008 20:37
Vet du om dom är importerade eller oldlade? 20-25 cm och väl göda låter riktigt bra. Vad tar dom för pris för dom?
Ska inte ha några fler själv, det börjar bli fullt, bara nyfiken :)
#393 - 17 juli 2008 16:06
Inte säker på om de är importerade el odlade, men skulle gissa på importerade. De vill ha typ 2500kr/st....
#394 - 3 augusti 2008 15:57
nu är mitt kar igång, ska låta det gå någon vecka till innan rockorna ska i, men jag behöver snart skaffa malar, vilka rekommenderar ni? Finns det några som brukar funka? Några som inte funkar? Eller måste man prova sig fram helt och hållet?
#395 - 3 augusti 2008 16:17
Malar med motoro?
Svår nöt att knäcka, motoro är ganska glupska.
Skaffa inga corydorasmalar bara, kan sluta med död för rockan.
Jag hade nog provat ancistrus först, så blir erfarenheten inte dyr om det skulle gå åt skogen.
#396 - 3 augusti 2008 16:56
håller med tenkare.. hade själv 2 ancistrus på runt 30-35cm tesammans me mina reticulatus o det gick bara fint..
#397 - 3 augusti 2008 22:51
Har också ancistrus med mina Motoro och det har gått bra. Om du har möjligheten så skaffa lite större malar, annars går dom nog fort åt. Och som alltid med andra fiskar och rockor, har dom nånstans att gömma sej klara dom sej längre :)
#398 - 4 augusti 2008 08:03
perfekt, provar med lite större Ancistrus först. Tänkte kanske prova med någon L-mal också, men det är väl dumt att chansa med dyra L-malar först, kan bli dyrt foder....
#399 - 5 augusti 2008 20:15
Dyrt foder smakar inte alltid bättre. ;)
#400 - 6 augusti 2008 11:06
[QUOTE=Tenkare;1173958]Dyrt foder smakar inte alltid bättre. ;)[/QUOTE]

nej det är väl en universell sanning :), blev billigt käk, ancistrus. Men jag kommer nog prova någon mer senare. Köpte en C.Hujeta också, en ganska tuff liten sötvattensbarracuda.
Nu blir det nog rockor någongång i slutet av nästa vecka.
Men den jag trodde var en hona visade sig nog vara en hane.... Så det får bli en annan hona. Fanns förmodligen bara en hona, lite mindre än hanen, men det kan väl inte vara någon fara? Hanen är gissningsvis 22-24cm och den tilltänkta honan kanske 17-18cm
#401 - 17 augusti 2008 10:17
[quote=Matnil;1174176]nej det är väl en universell sanning :), blev billigt käk, ancistrus. Men jag kommer nog prova någon mer senare. Köpte en C.Hujeta också, en ganska tuff liten sötvattensbarracuda.
Nu blir det nog rockor någongång i slutet av nästa vecka.
Men den jag trodde var en hona visade sig nog vara en hane.... Så det får bli en annan hona. Fanns förmodligen bara en hona, lite mindre än hanen, men det kan väl inte vara någon fara? Hanen är gissningsvis 22-24cm och den tilltänkta honan kanske 17-18cm[/quote]

hur går det med rockorna?? ngt mer inköp?
#402 - 17 augusti 2008 15:02
[QUOTE=Ibanez;1179500]hur går det med rockorna?? ngt mer inköp?[/QUOTE]

Har nästan precis koppat in mina två första rockor :)
Blev som jag tidigare skrivit två Motoro, en mörk hane och ljusare lite mindre hona. Båda två är ute och utforskar sitt nya hem och båda två har ätit musslor. De simmar runt mer i öppet vatten än jag trodde de skulle göra och båda verkar tycka slimlinebakgrunden är intressant.
Bilder kommer snart i min projekttråd

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119739
#403 - 17 augusti 2008 17:02
redan efter några timmar så kommer de första frågorna :)
Hur mycket mat behöver de? De har huvudsakligen fått musslor innan och det kastar de sig över, men behöver de flera gånger om dagen? Honan har inte haft några problem med att sätta i sig 4st, hanen har käkat 2 än så länge.... Ska prova med räkor också, är det något annat de kan käka? Mask ska väl också funka, men det är ju inte så kul att ha en burk mask i kylen, så det går bort!
#404 - 17 augusti 2008 17:06
hehe.. man får offra sig lite när det gäller masken ;)

röda mygg triggar väldigt bra till att äta men eftersom de redan sätter i sig musslor så är detta inte så nödvändigt.. oxhjärta är något som man kan ge nån gång då o då..

fortsätta mata som du gör och ge dem tinade räkor, ja tog bort huvudet på mina men man gör som man vill.. vissa skalar hela räkor ifs..

man får se hur många de äter upp och jag matade en till 2 ggr om dan.. det e inte fel att mata kankse någon gång till..
Bilagor:
#405 - 18 augusti 2008 19:58
så intressanta och annorlunda rockor är!
Matandet går bra, de tar både musslor och räkor. Hanen har varit ganska skygg idag, legat under sanden hela dagen nästan, men nu på kvällen kom han fram.
Jag är lite orolig att min sand kan irritera dem, har Rådasand 0,33 och 0,4-0,8mm blandar, den verkar fastna lite på ovansidan. Vet inte om det är ett problem egentligen, det tar ett tag för dem att bli "rena" när de kommer upp ur sanden och ofta sitter det lite sandkorn kvar. Men de kanske lär sig, såg att hanen flappade till lite när han kom upp sen var han så gott som ren. Men hur vet jag om det irriterar dem? Kan sanden vara för fin? I affären såg sanden lika fin ut.
#406 - 18 augusti 2008 20:02
detta är helt normalt och inget farligt.. mina hade likadant.. inget att oroa sig för :) hade också mkt fin sand så ja vet av egen erfarenhet..
#407 - 18 augusti 2008 20:20
perfekt! tack för hjälpen, igen!
#408 - 20 augusti 2008 16:42
hur är det med rockor och salt? Skulle vilja tillsätta någon matsked salt per 100l för att minska skadliga effekter av ev nitrit, om rockorna tål det. Men så lite borde väl inte vara några problem?
#409 - 20 augusti 2008 16:48
Det borde funka bra med salt. Jag har haft i salt när jag introduserade en ny rocka, och det var inga problem. Men jag hade en lägre dos och hade lite åt gången så de inte skulle få en shock.
#410 - 21 augusti 2008 12:07
hur är det nu är det salt med jod el utan? Eller har det inte någon betydelse?
#411 - 23 augusti 2008 18:46
utan. men vissa säger att det funkar lika bra med så det kanske inte har någon större betydelse. men jag har alltid kört utan för att vara på den säkra sidan :) .
#412 - 25 augusti 2008 12:34
dax för en lite lägesrapport, har haft rockorna strax över en vecka och det är verkligen häftiga djur!
Övriga invånare var i början ganska stirriga, tror rockornas närvaro skrämde upp dem lite, framförallt praktbotiorna, men nu har det börja lugna ner sig lite. En Ancistrus har fått sätta livet till, tror att honan tuggade lite för mycket på den. Såg en kväll strax efter matning att hon hade något konstigt för sig, visade sig att det låg en Ancistrus under henne.... Men den klarade sig vid det tillfället, blev bara lite upprufsad, men morgonen efter låg den död på bottnen.
Hanen är fotfarande lite tillbakadragen och spenderar stor del av dagarna under sanden, medan honan simmar omkring i karet. Kvälls- och nattetid är han dock framme, det märks för han har för vana att simma upp vid pumputblåsen så det plaskar en del, vilket har jagat upp mig ur sängen ett antal gånger.... Det kan kanske vara för att tvätta av sig sanden ordentligt? Eller så tycker han bara det är kul... Han visar inga tecken på att må dåligt, så jag oroar mig inte särskilt, han kommer nog fram efterhand. Han håller dock på att byta tagg, har två ganska rejäla för tillfället.
Båda äter räkor och musslor med god aptit.
Filterna är inkörda och inga tecken på nitrit trots att rockorna får en del mat. Det gäller väl bara att få in en bra vattenbytarrutin och komma underfull med hur mycket och hur ofta jag behöver byta, så ska nog karet rull på :)

Tack för all hjälp, jag lär nog återkomma med fler frågor!
#413 - 25 augusti 2008 17:34
Det med simmandet mot utblåset känner jag igen. Vet inte varför dom gör så.
Men en egenskap var att om jag missade matningen på kvällen så simmade dom upp och plaskade i ytan.
Vattenbyte körde ja 40% i veckan då dom fick mycket mat.
#414 - 26 augusti 2008 08:45
Salt är det absolut bästa man kan behandla sina rockor med om dom får sår eller svamp tex, dom tål mycket salt med eller utan jod. Jod i sig är ju inte bra för rockorna men det är så små mängder att det varken gör från eller till.

Råda sand skulle jag inte rekommendera till rockor. Råda sand är en kross-sand dvs sandkornen är vassa och kan irritera rockorna.

Jag kör antingen bb eller med sand/grus med runda stenar. Dessutom sä brukar jag ha så pass lite sand att rockorna liksom orkar gräva sig igenom till botten.

Vad det gäller vatten byten så testa vattnet!! det beror helt på hur mycket du matar och hur bra filtrering du har. Jag byter när nitratet går upp emot 50. för mig är det ca 2 ggr /v.

Jag tycker att dom ska ha mat 2ggr /dag
#415 - 26 augusti 2008 18:17
jo sanden funderar jag på. Jag tror inte de skadar sig på den, den är ju väldigt finkornig och känns inte kantig, men det kan kanske irritera att den fastnar på dem, om inte annat så stör det mig lite...
Men det är ju ett ganska stort projekt att byta, kanske tar ut sanden lite i omgångar och fyller sen isåfall på med annan. Fast det kommer nog att dröja lite innan jag blir färdig till det.
vad kör ni med för sand?
De får för tillfället mat två alt tre gånger per dag och äter som sagt bra. Får se hur det blir framöver, ska prova lite fler sorters mat också. Läste någonstans att rockor även äter växter o dyl, är det någon som kompletterar maten med något grönt? Räkmix kanske kan vara bra?
#416 - 27 augusti 2008 15:37
Rockor äter lika mycket växter som hajar.
#417 - 27 augusti 2008 15:41
Det enda i växtväg mina rockor gav sig på var algtabletter till malarna, var ju gott emellanåt.
#418 - 27 augusti 2008 19:02
[QUOTE=ahlin;1184226]Rockor äter lika mycket växter som hajar.[/QUOTE]

Ok, det var i en bok av H.Gonella och H.Axelrod det står "But they also feed on large quantities of plants". De beskriver rockor som detritus-ätare, och menar att de ätar de mesta de hittar på bottnen, växter, insekter, larver, maskar och andra levande organismer de hittar. Men det är alltså inget att lägga kraft på?
Håller mig till räkor, musslor och torsk istället. Provade förresten räkormed skal idag (har kört med färdigskalade innan), lite halvskalade eftersom rockorna inte är så stora, verkade mer poppis än de skalade. Där är väl lite mer smak och tuggmotstånd än i de skalade.
#419 - 14 september 2008 19:57
hm jag behöver lite hjälp!
Min hane ser ut att ha fått skrapsår mellan ögonen :(, ett område på typ 2*2cm är vitt och det syns lite märke. Han har simmat mycket mot utblåset från mitt Eheim 2250 (ett strilrör) som sitter med två sugkoppar, jag är ganska övertygad om att det är klämmorna som håller röret på plats som han skrapat emot. Han hade dessutom lyckats flytta hela utblåset en bit när jag kom hem idag.... Det verkar som att han sysselsätter sig med detta när han blir hungrig, de fick bara mat en gång igår (ganska tidigt på dagen, sambon sa att höll på mycket under kvällen/natten).
Men frågan är om jag ska göra något åt såret? Kanske salta lite? Något annat? det är inte så stort, men ändå!
Sen har han förmodligen satt i sig en av några Kongotetror jag släppte i för några dagar sedan. Misstänkte att det skulle gå så, men jag dem från farsans kar så det gör inte så mycket, tänkte bara testa....
#420 - 14 september 2008 20:10
[quote=Matnil;1192151]...Han har simmat mycket mot utblåset från mitt Eheim 2250 (ett strilrör) som sitter med två sugkoppar, jag är ganska övertygad om att det är klämmorna som håller röret på plats som han skrapat emot. Han hade dessutom lyckats flytta hela utblåset en bit när jag kom hem idag.... Det verkar som att han sysselsätter sig med detta när han blir hungrig, ....[/quote]

Dom hittar på det mest underliga saker ibland :) Mina skjuter runt stora stenar...
När mina rockor har haft sår har det aldrig varit några problem, de verkar ha väldigt bra läkekött. Min hona har till och med fått delar av disken avbiten av min lite för energiska hanne, och efter några veckor har disken vuxit ut igen. Håll ett öga på såret, så du ser om det blir nån svamp infektion. Att ha i salt skadar säker inte.
Jag tror inte det är någon fara, han kommer klara sej, kan bli lite ärr kvar. Du kanske ska fundera på om det finns nått annat du kan lägg i akvariet som han kan leka med, så han slutar leka med pumpen.
#421 - 14 september 2008 20:24
perfekt, låter lovande!
Får försöka roa honom eller hålla honom mätt kanske :)
#422 - 16 september 2008 08:00
Hur mycket salt kan vara lagom?
Det ser ut som såret blivit lite mindre, men det har också blivit lite rött i kanten. Flyttade sugkoppen som han troligtvis skrapat sig på, får se om det räcker, annars får jag göra om utblåset lite
#423 - 29 september 2008 17:11
Hur går det för er.
Länge sedan nåt nytt hänt här ju.
#424 - 5 oktober 2008 08:32
Hos mig går det bra, såret på min hane har läkt bra och syns inte så mycket längre.
Släppte i några Kongotetror för ett tag sedan, en har blivit mat men resten är kvar, så det blir några till idag. De kommer från farsans kar och det gör inte så mycket om de blir förre efterhand, men de är ett trevligt inslag i karet.
Jag har funderat lite mer på det här med foder. Det verkar väldigt vanligt att använda "smelt" utomlands, är väl främst i usa. Som jag fattat det är "smelt" små Norsar som är inlagda/konserverade el frusna på något sätt, någon som vet? Någon som sett/användt det el något liknande?
Man kan kanske mata med sardiner (om de inte är kryddade el nått...)?
Annars kör jag på med musslor och räkor, men det kunde kanske vara bra att ha något till att variera med? Provar lite med torsk ibland också, går sådär.
#425 - 5 oktober 2008 09:13
Skönt att han läkt ihop bra.
Har inte en aning om vad smelt är för något.
mask och strömmingfile vet jag har fungerat.
Har börjat gå i tankarna med ett saltvattenskar med rockor, finns ju ett par fina som inte blir så stora. Men det är det här med platsen, den saknas om jag inte bygger ut.
#426 - 5 oktober 2008 12:41
Strömmingsfilé kan kanske vara något. Jag tror smelt är typ ansjovis, men är inte alls säker

kruxet är väl att saltvattensrockorna är att anse som ganska svåra och de behöver precis som sötvattensrockorna ganska stor plats, vilket blir dyrt.... Den blåprickiga som väl är vanligast går väl att hålla men de flesta klarar sig ändå inte särskillt länge i akvarium... Men det hade varit jäkligt häftigt!
#427 - 19 oktober 2008 19:36
var ute på fisketur med jobb härromdagen, blev en del sill... Tog hem några och provade ge till rockorna, det gick verkligen hem! Filéade och skar i små remsor, det slukar de med god aptit. Ångrar att jag inte tog hem några till, men men, blir kanske fler turer när man kan få användning för fångsten :)
Annars lunkar karet på, de (eller förmodligen han) har knipit två Kongotetror till, men efter det så har kvarvarande sju fått vara ifred några veckor och de gör sig ganska bra i karet!

Hur går det för er andra?
#428 - 23 november 2008 11:18
ingen som har något att berätta?
Här rullar det på, Kongotetrorna är så gott som slut, bara en stackare kvar.....
Tycker nog att rockorna blivit lite större, mest framträdande på honan tycker jag, men hanen är fortfarande markant större. Han tar också för sig mer vid matning, snor lite mat från honan ibland och är då ganska tuff mot henne. Men annars kan jag inte uppfatta någon aggression mellan dem.
Byter 40-50% ungefär var 5-7dag.
Bilagor:
#429 - 23 november 2008 11:48
Jag tog en del bilder när jag först fick rockorna, då var dom inte större än en SE w800. Kände inte av att dom växte tyckte jag iaf. Sen när jag tittade på bilderna och jämförde i verklighet efter ett år eller så. Kan jag bara säga jisses.
Kort tips ta kort med någon storleksreferens. Så ser du tydlig ökning.
#430 - 25 november 2008 07:30
ah, det kan vara en smart idé!
Tenkare, var på bl i hbg förra helgen och såg att de tömt sitt stora visningskar, du har inte uppgraderat?:) Eller så kanske de bara skulle göra om karet, hade inte tid att kolla med bengt... Det är annars ett lagom maffigt kar, är väl 3*0,8*0,8m har jag för mig, hade passat mina rockor som handsken!
#431 - 25 november 2008 15:11
Har spanat på det faktiskt, det har stått tomt ett tag nu. Tyvärr har jag ingen plats. :(
#432 - 20 mars 2009 08:17
Är här några rockafantaster kvar?
Här går det framåt, rockorna har vuxit ganska bra. Hanen är nu runt 25-26cm över disken. Men han börjar bli lite tuff mot honan, hon har fått lite sår på ovansidan av disken, ser inte så farligt ut, men hon har en del vita märke (inga djupa sår eller bitmärke på diskkanten) och så har spetsen på svansen blivit lite vit, förmodligen från när hon försöker freda sig mot honen med svansen, vilket ibland lyckas bra ibland mindre bra.... Jag har lite salt i vattnet för att såren ska kunna läka lite bättre. Finns det något annat att göra? Det har hållt på ett tag och verkar inte bli värre iallafall, men det kanske bli om inte honan blir könsmogen snart, eller? Hon är lite mindre än hanen, kanske 22-23cm över disken, så det kan kanske dröja?
#433 - 25 mars 2009 19:38
ingen som sysslar med rockor kvar?
#434 - 25 mars 2009 20:52
Jag förlorade alla mina tre under loppet av några dagar av en mystiskt anledning. Vattnet var finfint. Misstänker att det var något som tillsatts på vattenverket.

Men i och med det dog allt mitt intresse för rockor så det lär inte bli fler.
Guest
#435 - 25 mars 2009 21:14
Ajfan va synd, och dyrt.
#436 - 26 mars 2009 07:20
fy va trist!
#437 - 10 april 2009 11:32
Vekar ha blivit lite dålig fart på rockatrådarna numera. Själv så har jag kvar min motoro och hon växer och mår bra. hon har nu en diameter på runt 35-40 (+ svans då) Har haft lite dåligt med tid att kolla in alla trådar här sen man skaffade hus med alla renoveringar osv. Men kanske blir lite lugnare framemot hösten så då kanske man mer aktiv igen :)

Matnil ett litet tips är att se till att honan får lite mera mat än hanen så hon växer ikapp och förbi. Är en klar fördel med att ha störe hona än hane just vid parningen.
#438 - 14 april 2009 18:09
ja det händer inte mycket här tyvärr....
Själv flyttar jag snart oxå till hus, så det blir väl lite att stå för mig med :) På gott och ont, har planer/drömmar om en uppgradering, men det dröjer nog ett tag innan ekonomin tillåter det....
Men med rockorna rullar det på, hanen är fortfarande elak och hon ser ganska biten ut nu. Samtidigt så är det inte lika ihärdigt jagande/bitande numera, fast att skadorna fortfarande blir värre. Dock har både honan och hanen ätit lite sämre en period nu, de kastar sig inte över maten lika intensivt som tidigare och äter inte lika mycket heller. Innan kunde jag kasta i en hel näve räkor och de käkade allt, nu kan jag ta nästan hälften och ändå blir det ibland mat över....
#439 - 10 augusti 2009 19:29
Några nyheter i rockträsket?
#440 - 19 april 2010 17:07
Lite trist att den här tråden dött..

Kan vi inte försöka få igång den igen!

Jag har precis blivit med rocka, någon mer här som har det?

Hur går det för er som haft rockor en längre tid, rockar det? ha ha ha... :p
#441 - 20 april 2010 22:05
[QUOTE=mrt;1409217]Lite trist att den här tråden dött..

Kan vi inte försöka få igång den igen!

Jag har precis blivit med rocka, någon mer här som har det?

Hur går det för er som haft rockor en längre tid, rockar det? ha ha ha... :p[/QUOTE]

Har också varit inne på de här med rockor :) Funkar dock inte i nuläget...
Men visst fan skulle jag vilja ha en rocka :)
kan du inte starta en tråd själv under "Projekt"?!? :D
#442 - 16 maj 2010 14:45
Jag får hem 3st nya leopoldi + 1st P12/P13 hybrid, marble motoro i veckan så visst finns det folk som håller på med rockor, Har även Flower, Pearls, Motoro, Marble simmandes i min lokal redan =) Rockor kan man inte ha för många av
#443 - 16 maj 2010 15:53
Kul kul med lite liv i tråden iaf :)

Ser att du Freke bor i Göteborg, har du kommunalt vatten till dina rockor? Använder du beredningsmedel vid vattenbyte?
#444 - 16 maj 2010 16:16
Nä jag kör 100% renat ;) dvs bara kranvatten. Rockor är inte så känsliga som folk tror. Det är vid skador dom lätt kan få infektioner som leder till döden. Annars läker dom jävligt bra, lite tuggor tar dom allt på varandra men det brukar inte vara nån fara. Även nitritbrännskador läker ganska fort.
Bilagor:
#446 - 23 maj 2010 07:53
Rockigt fina!
#448 - 28 maj 2010 21:06
Jag fick ju se dom när jag köpte Arowanan av dig, kan säga att dom ser fina ut på bild men grymt mycket finare i verkligheten :)
#449 - 29 maj 2010 08:09
aha e det du från Torslanda?? Längtar till jag fått ihop karet hemma på 2100-2700l så jag kan få ner några Black Diamonds.. Väntar på att min brasilien snubbe skall ge mig en bra deal.. Hoppas sen jag kan lyckas få ungar på, hade vart såååååå kul.
#450 - 29 maj 2010 09:07
Japp, det är jag :)

Vore hur fräckt som helst, speciellt om du lyckas få ungar på dom!
#451 - 29 maj 2010 17:16
Du får la komma förbi hemma hos mig sen då när allt är igång
#452 - 30 maj 2010 09:12
[QUOTE=Freke;1423152]Du får la komma förbi hemma hos mig sen då när allt är igång[/QUOTE]

Gärna :)

Inser dock att det kan bli jävligt dyrt när det uppstår ett "jagvilloxåhabegär".
Bilagor:

Annons