Mossa på staven.

#1 - 23 juni 2004 12:20
Är det möjligt att få javamossa att växa fast på värmestaven eller kommer den att ta skada av värmen och dö?
#2 - 23 juni 2004 12:23
Om värmestav är samma sak som doppvärmare så växer inte javamossa fast på den.

Doppvärmaren är oftast gjord av glas och javamossan får inte fäste på glaset.
#3 - 23 juni 2004 12:34
Eller så kan man kalla den termostatvärmare???
#4 - 23 juni 2004 12:47
Ja, den där grejjen av glas som värmer vattnet iallafall. :-)
#5 - 23 juni 2004 12:55
Om man först skulle linda "värmaren" med rostfri tråd, då skulle ju mossan få fäste, men skulle mossan klara värmen?.

#6 - 23 juni 2004 12:58
Bara att testa....

Du sänker ju dock värmarens verkningsgrad markant om du virar ståltråd och mossa runt den.
#7 - 23 juni 2004 13:01
Det är klart, men om man inte lindar om överdelen där termostaten sitter.
#8 - 23 juni 2004 13:10
Jag tror inte javamossan klarar det, vattenskiktet runt värmaren blir väldigt varmt, nästan så man bränner sig. Ett lager mossa runt det så blir det mer hett vatten som är stillastående. Men det kostar ju inte så mycket att testa, så gör det och rapportera.
#9 - 23 juni 2004 13:13
Du kan ju binda fast mossan med fisklina också. Det är ju tråden som håller mossan. Mossan växer inte fast i dessa material.

Termostaten känner av hur varmt det omgivande vattnet är, och slår av och på värmen. Där är det ju direkt olämpligt att ha mossa över den.

Sedan har du ju värmetrådarna i värmaren. Virar du mossa över dem så kommer ju mossan bli kokt innan du får ut någon värme i vattnet.

Jag tror att idén var bra men dålig ;-)
Men det är ju bara min åsikt.
#10 - 23 juni 2004 13:27
F'låt, men med den rubriken blir det lätt att associera till någon form av sjukdom man kan få vid ålderns höst. ;)

/J *fy på mig för den associationen!*
#11 - 23 juni 2004 13:40
Min första tanke också, Joakim! Fanns ett alternativ till, men det kanske är VÄL grovt...
#12 - 23 juni 2004 13:44
Uhm du menar det som gamla människor gör fast ingen vill tala om? ;)
/J
#13 - 23 juni 2004 13:47
Nä, snarare nåt som kan vara batteri-drivet...
#14 - 23 juni 2004 16:30
Iofs kanske mossan på roten sprider sig upp till staven:)
Får väl vänta och se, det skulle vara fint om man fick dölja den med ngn växt.

#15 - 23 juni 2004 22:13
Man kan göra en nätbur av plastnät och placera runt doppvärmaren, så att den inte ligger emot själva glaset. Då kan javamossan växa fast i nätet utan att brännas av själva staven. Har sett att man kan skydda doppvärmaren på det viset i exempelvis "sjuk"- och karantänskar.
#16 - 24 juni 2004 07:05
Nä, snarare nåt som kan vara batteri-drivet...
Ja jäklar. Jag associerade också direkt till eltandborste men jag förstår inte varför min sambo tittade i taket och ändrade färg på kinderna när jag hittade våran doppvärmare i byrålådan? Där ska den ju inte vara. [:I][:o)]
#17 - 24 juni 2004 23:24
Ursprungligen skickat av BluesBoy

[quote]Nä, snarare nåt som kan vara batteri-drivet...
Ja jäklar. Jag associerade också direkt till eltandborste men jag förstår inte varför min sambo tittade i taket och ändrade färg på kinderna när jag hittade våran doppvärmare i byrålådan? Där ska den ju inte vara. [:I][:o)]
[/quote]

Ja, glasdoppvärmare ska absolut inte ner i byrålådan, glas är ju så lättkrossat. En i rostfritt är nog ofarligare att ha i byrålådan alltså... ;o)

Annons