Den Cladophoran växer normalt som en tjock, tät, matta på stenar och liknande, det påminner mycket om den typ av mossa man ser på stenar, men i grunda vatten med sand eller grusbotten börjar den ibland växa på små korn, eller lösa algtussar växer "på sig själv". Eftersom de rullas av vågrörelserna växer de då likformigt till bollar. När de blir större fångas syrgasen de producerar under dagen bland algerna, och de kan sväva i vattnet/flyta till ytan, för att sen sjunka igen till natten.
Såna här algbollar (Marimo) bildas naturligt i bland annat Biwa-sjön i Japan.
Äkta algbollar är fridlysta i Japan, de algbollar vi köper är konstgjorda. Man har tagit den normala algmattan, och rullat ihop den till en boll. Det funkar det med, algen verkar inte bry sig utan fortsätter växa.
En intressant grej som jag aldrig sett beskriven nånstans är att de "äkta" bollarna, och äkta mattan, har en inre struktur, ett tredimensionellt nätverk där det växer cyanobakterier. Eftersom sån här Cladophora gillar låga näringshalter och eftersom det är mörkt inne i algbollen kan man misstänka att algen och cyanobakterien samarbetar - algen förser cyanobakterien med näring, cyanobakterien ger algen nitrat. Men, som sagt, det är bara min gissning.
Kul att se en algfrände!
Jag forskar (om man nu kan kalla mitt arbete forskning) om alger och cyanobakterier. De flesta kollonier av sk trådalger typ Cladophora, Oedogonium, Spirogyra, innehåller diverse cyanobakterier ofta typ Lyngbya. Vad jag kommit fram till är att dessa så kallade bentiska alger kväver sig själva och då fungerar som näring till cyanobakterierna. De långa trådar du nämner kan mycket väl vara typ Lyngbya wollei.
Vad jag tycker mig se är att detta växel arbete sker när Kol:Kväve:Fosfor balansen rubbas. Exempelvis om kolet minskar växer Lyngbyan och algerna dör. Detta kan även, som du säger hända om Kvävet (Nitrit/Nitrat) ökar.
Jag har också märkt att tillexempel vattenpest, cabomba och liknande växter förhindrar tillväxten av denna typ av alger och cyanobakterier.
Martin85: Rent ut sagt skit snyggt!