Mossa eller Alger. Snyggt men vad är det egentligen?

#1 - 7 mars 2010 17:12
Hej.

Vad är det för något som växer bra i akvariet?

Det växer i partier på rötter och stenar.

Har inga som helst problem med alger på rutorna eller sånt.

På kalkstenen har det blivit en heltäckande matta. Väldigt uppskattat av räkor.

Vill inte bli av med det. Men vore kul att veta exakt vad det är och varför det kommer.

mvh / Martin

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/500/mossa1.jpg

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/500/mossa2.jpg

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/500/mossa3.jpg
#2 - 7 mars 2010 17:49
Det ser riktigt fräckt ut, och min gissning är att de tär en alg av något slag. Har faktiskt sådant själv i ett kar där jag haft mossboll tidigare, och kanske är det från denna det kommer?
Det kan även vara toffsalger, men dels är det lite för ljust i färgen och dels ser det lite strävare ut än vad toffsalger gör...
#3 - 7 mars 2010 18:22
Skitsnyggt! Ta verkligen ej bort det... :)
#4 - 7 mars 2010 18:52
Martin85 skrev:

Vet inte heller vad det är men jag tror det är tofsalger. Jag har såna på en rot i mitt 110-liters-kar och tycker de är riktigt vackra. Har haft nån enstaka tofs på något vallisneriablad men inget som stör direkt. Mina ottosar är inte ett dugg intressarade i alla fall.

Hälsningar
Jennifer
#5 - 7 mars 2010 20:35
Glömde nämna att det i allra första fas såg ut som vanliga alger som kan sätta sig på allt annat.

Min fina kritvita sten blev helt grön och inte någon antydan till ludd. Sen ploppade det upp små små bollar/"skott" som växt till längre strån och bildat ett hårig matta. Själva "skotten" är 3-5mm.

För 1 månad sedan så kunde man lätt se enstaka skotten från samma vinkel fotona är tagna. Så de fortsätter att växa.

Min kalksten kommer bli långhårig om ett par månader till :)

Hur brukar ni klippa era stenar också? Hahah. Tips på vattentät trimmer? :D
#6 - 7 mars 2010 20:42
Tog en till bild på nya offret.

Har satt ner en till kalksten. Lite kantigare och vassare modell.

På denna verkar tussarna bildas rätt omgående. Bara liten förvarning när den blev grön runt om på vissa fläckar.

Men den är på god väg :)
#7 - 7 mars 2010 20:58
ansjo skrev:
Det ser riktigt fräckt ut, och min gissning är att de tär en alg av något slag. Har faktiskt sådant själv i ett kar där jag haft mossboll tidigare, och kanske är det från denna det kommer?

Det kan även vara toffsalger, men dels är det lite för ljust i färgen och dels ser det lite strävare ut än vad toffsalger gör...

Kanske. Men tvivlar på att det kan komma från mossbollar. Det blir väldigt långsökt i mitt fall :)

Både gruset och kalkstenen köptes nya. Växterna har jag haft i 2-3 år från ursprungsplantan. lika räkorna är från samma familj jag alltid haft. Pumpen och tekniken, ja hela akvariet köptes nytt.

Har aldrig haft någon mossboll eller andra växter i akvariet eller gemensamt med det.

Dock erkänner jag att jag tänkt köpa mossbollar och kollat på bilder på internet :)
#8 - 8 mars 2010 16:22
Det är precis samma som jag har i min lilla räkkub, men som sagt är det bara en gissning jag kom med. Det lustiga är att de känns precis som mina mossbollar i strävheten när man pillar på det...
#9 - 8 mars 2010 17:45
ansjo skrev:
Det är precis samma som jag har i min lilla räkkub, men som sagt är det bara en gissning jag kom med. Det lustiga är att de känns precis som mina mossbollar i strävheten när man pillar på det...

Okej. Har själv aldrig fått förmånen att pilla på mossbollar. :(

Håret som växer på stenarna är så lent det bara kan bli. Det är så kattungarna blir avundsjuka på den pälsen :p

Dock kan jag intyga att det är stävt som växer på rötterna. Har även en friväxande moss-klump på 10x5cm som känns precis som rengöringssvamparna med en grön skrubbyta. Lika "svampig" och återfår formen om man trycker på den ;)
Själva strukturen på ytan är identisk kökssvampen också :)

Finns det några namn på dessa alger eller mossor?
#10 - 8 mars 2010 18:04
jag har också såna, dock bara två tussar. känns som ansjo säger som en mossboll när man känner på den. jag har haft mossbollar i mitt kar men har ingen aning om det är anledningen.. :)
#11 - 8 mars 2010 18:11
Om jag har förståt rätt så är igenkligen mossbollar en alg som man har Typ andrar(modifierat?) så den bildar en boll och om det nu stämmer så kanske det är sådana alger du har fått!?
Men som med det mesta så kan jag ha fel :P:D
#12 - 8 mars 2010 19:27
Jag tror det är hyffsat rätt iaf:).
Mossbollar finns tydligen i rinnande vatten och ligger där och rullar omkring, därav sitt utseende. Sedan om det stämmer eller inte har jag inte en aning om...någon som vet?
#13 - 8 mars 2010 20:00
Nja...Kanske i naturen men hur kan dom som "odlas" bli runda?
#14 - 8 mars 2010 20:22
Det ser i alla fal riktigt fint ut, och räkorna verkar ju gilla det :D
#15 - 8 mars 2010 20:34
Speedo skrev:
Nja...Kanske i naturen men hur kan dom som "odlas" bli runda?

Dom som odlar mossbollar brukar rulla dom med jämna mellanrum för annars blir dom inte runda.
#16 - 8 mars 2010 20:42
JAHA!!! :O ;)
Jag har ju aldrig haft dom bara hört så!! Sorry!!
Tack för infon :)
Och lessen Ansjo för mitt antydande som var helt fel!
#17 - 9 mars 2010 05:23
Speedo skrev:
JAHA!!! :O ;)

Jag har ju aldrig haft dom bara hört så!! Sorry!!

Tack för infon :)

Och lessen Ansjo för mitt antydande som var helt fel!

Nej, det var absolut inte menat som en rättning från mig, utan jag skrev bara det som jag i min tur har hört.
Kanske man tar en boll och delar upp den i mindre bitar som sedan får växa till sig i ett "odlingsvatten"? Eller så tar man de sträva stråna, likadana som vi har i karen, och rullar en prilla som får växa till sig:p...
#18 - 9 mars 2010 06:26
Okej! De va ju tur att du inte tog illa upp! :)
#19 - 9 mars 2010 07:32
Satt och sneglade på en kattleksak igår.

En stor plastboll med massa hål i. Ser ut som ett runt nät med en rasselkula i.

Skulle bli perfekt som mossboll :D

Bara inte de genomskådar kuppen och ger sig fan på att ta tillbaka leksaken ;)
#20 - 9 mars 2010 08:14
Det är Cladophora-alger, kan mycket väl vara just den art som man gör mossbollar av. Så där ser kan de se ut. Cladophora brukar trivas i hårt vatten med låga näringshalter, se bara upp med att om du får en ammoniumspik kan den byta växtform från den där låga fina mattan till halvmeterlånga trådar.
#21 - 9 mars 2010 08:23
Micke, vet du hur de odlas/ser ut i verkligheten?
Finns det bollar där med eller är det något som är framodlat?
#22 - 9 mars 2010 08:36
Den Cladophoran växer normalt som en tjock, tät, matta på stenar och liknande, det påminner mycket om den typ av mossa man ser på stenar, men i grunda vatten med sand eller grusbotten börjar den ibland växa på små korn, eller lösa algtussar växer "på sig själv". Eftersom de rullas av vågrörelserna växer de då likformigt till bollar. När de blir större fångas syrgasen de producerar under dagen bland algerna, och de kan sväva i vattnet/flyta till ytan, för att sen sjunka igen till natten.

Såna här algbollar (Marimo) bildas naturligt i bland annat Biwa-sjön i Japan.

Äkta algbollar är fridlysta i Japan, de algbollar vi köper är konstgjorda. Man har tagit den normala algmattan, och rullat ihop den till en boll. Det funkar det med, algen verkar inte bry sig utan fortsätter växa.

En intressant grej som jag aldrig sett beskriven nånstans är att de "äkta" bollarna, och äkta mattan, har en inre struktur, ett tredimensionellt nätverk där det växer cyanobakterier. Eftersom sån här Cladophora gillar låga näringshalter och eftersom det är mörkt inne i algbollen kan man misstänka att algen och cyanobakterien samarbetar - algen förser cyanobakterien med näring, cyanobakterien ger algen nitrat. Men, som sagt, det är bara min gissning.
#23 - 9 mars 2010 08:40
1000 tack för den förklaringen Micke:).
Då kan det kanske vara sporer från algbollar som sprider sig bland karen med här hemma, och sätter sig på inredningen?
För det ser ut och känns som algerna från algbollen och jag tror inte jag sett sådana alger i något kar tidigare.
#24 - 9 mars 2010 09:02
ansjo skrev:
1000 tack för den förklaringen Micke:).

Då kan det kanske vara sporer från algbollar som sprider sig bland karen med här hemma, och sätter sig på inredningen?

För det ser ut och känns som algerna från algbollen och jag tror inte jag sett sådana alger i något kar tidigare.

Javisst. Sporer, eller bara små fragment som växer fast - Cladophora kan sprida sig på bägge sätten.
#25 - 9 mars 2010 12:22
Tackar så mycket för alla svar.

Den verkar trivas utmärkt på utblåset från filtreringen. Där det är som mest strömt fastnar den lätt.

Hela munstycket är en grön boll.

Bara skönt att det inte sätter sig i grus och på glaset.

Vad tror ni om att odla det på nät som mossvägg och i framtiden som ett golv/gräsmatta i hela räkkaret?
#26 - 9 mars 2010 14:48
Känns det mjukt är det nog med stor sannolikhet tofsalger, och dessa brukar gilla att sitta just där vattnet har lite fart. Kan man bara hålla det där man vill ha det, kan det bli riktigt snyggt, men så brukar det tyvärr inte bli...
#27 - 9 mars 2010 19:29
jag trodde det var getraggsalg fast det kanske är helfel?
#28 - 10 mars 2010 07:56
Azur skrev:
Det är Cladophora-alger, kan mycket väl vara just den art som man gör mossbollar av. Så där ser kan de se ut. Cladophora brukar trivas i hårt vatten med låga näringshalter, se bara upp med att om du får en ammoniumspik kan den byta växtform från den där låga fina mattan till halvmeterlånga trådar.

Jag har också dessa alger i mitt ena akvarie, dels på mina rötter men även på bakgrunden och jag tycker INTE dom är snygga[:(!].
På bakgrunden går dom lätt att få bort med en växtpincett eftersom dom där växer som tussar men på rötterna bildar dom en matta så där är det svårare. Dom förökar sig fort tycker jag, hemska tanke om man får dom i hela akvariet.
Har aldrig haft dessa alger förut, vad beror det på att jag fått dom nu, och hur blir man av med dom? Vet du det?
Bilagor:
#29 - 10 mars 2010 07:58
smurfmats skrev:
jag trodde det var getraggsalg fast det kanske är helfel?

Är det inte samma då? Själva Getraggsalg har jag aldrig hört talas om, men när jag googlade lite på det verkar det vara samma sak, eller iaf väldigt närbesläktat:).
#30 - 10 mars 2010 16:04
Cladophora är grenad och växer som en liten buske. Den är ljus- eller mörk-grön, aldrig svart, gråröd eller brun.
Just den art av Cladophora jag tror vi talar om här är den som man gör mossbollar av, och när den sprider sig i akvariet ser det t.ex. ut så här:
http://mikes-machine.mine.nu/temp/Algmatta_DSC_1811.jpg
http://mikes-machine.mine.nu/temp/balls.jpg
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=1020

I vatten är Cladophora mjuk, särskilt längre strängar, tar man upp den känns den ungefär som våt bomull, lite sträv. Jag har ingen aning om hur man bekämpar Cladophora, för jag har aldrig försökt, MEN easycarbo verkar gynna "matt"-växtformen och missgynna den långtrådiga växtformen.

Bilder på en räcka olika alger här:
http://mikes-machine.mine.nu/algae_gallery.htm
#31 - 13 mars 2010 20:17
De verkar vara väldigt tåliga.

Tog en del mossa och drog isär den så mycket man bara kan så det bara blev tunna fibrer. En liten klump stor som en pingisboll blev 10x10cm.

Märks på några dagar att den börjat tätna redan. Blir att köpa ett nät och sätta upp mossväggar av ogräset :D

Har stora öppna filtermattor som filtrering i räkkaren. Finns det nackdelar att det växer mossa på dem? Nedsatt effekt? Dock är de skapligt överdimensionerade med pumphuvud på 650 liter i timmen och har 54 liters kar. 2 Liters filtermatta 10x10x20cm.
#32 - 14 mars 2010 09:24
Martin85 skrev:
Hej.

Det växer i partier på rötter och stenar.

Har inga som helst problem med alger på rutorna eller sånt.

På kalkstenen har det blivit en heltäckande matta. Väldigt uppskattat av räkor.

Vill inte bli av med det. Men vore kul att veta exakt vad det är och varför det kommer.

mvh / Martin

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/500/mossa1.jpg

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/500/mossa2.jpg

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/500/mossa3.jpg

Jag hade exakt samma sak på min kalksten (vit sten) i mitt förra kar, men långt ifrån så mycket. Hade jag vetat att det skulle te sig så hade jag aldrig tagit bort det.
Kanske bör skaffa en klaksten igen, för de var riktigt fräckt.
#33 - 14 mars 2010 09:32
Jag har en kalksten som faktiskt blivit grön sen jag köpte en mossboll och la i karet. Hade tänkt att skrubba den men nu ska jag vänta och se ifall det börjar växa något :)
#34 - 30 mars 2010 15:56
#35 - 13 maj 2010 18:22
Azur skrev:
Den Cladophoran växer normalt som en tjock, tät, matta på stenar och liknande, det påminner mycket om den typ av mossa man ser på stenar, men i grunda vatten med sand eller grusbotten börjar den ibland växa på små korn, eller lösa algtussar växer "på sig själv". Eftersom de rullas av vågrörelserna växer de då likformigt till bollar. När de blir större fångas syrgasen de producerar under dagen bland algerna, och de kan sväva i vattnet/flyta till ytan, för att sen sjunka igen till natten.

Såna här algbollar (Marimo) bildas naturligt i bland annat Biwa-sjön i Japan.

Äkta algbollar är fridlysta i Japan, de algbollar vi köper är konstgjorda. Man har tagit den normala algmattan, och rullat ihop den till en boll. Det funkar det med, algen verkar inte bry sig utan fortsätter växa.

En intressant grej som jag aldrig sett beskriven nånstans är att de "äkta" bollarna, och äkta mattan, har en inre struktur, ett tredimensionellt nätverk där det växer cyanobakterier. Eftersom sån här Cladophora gillar låga näringshalter och eftersom det är mörkt inne i algbollen kan man misstänka att algen och cyanobakterien samarbetar - algen förser cyanobakterien med näring, cyanobakterien ger algen nitrat. Men, som sagt, det är bara min gissning.

Kul att se en algfrände!
Jag forskar (om man nu kan kalla mitt arbete forskning) om alger och cyanobakterier. De flesta kollonier av sk trådalger typ Cladophora, Oedogonium, Spirogyra, innehåller diverse cyanobakterier ofta typ Lyngbya. Vad jag kommit fram till är att dessa så kallade bentiska alger kväver sig själva och då fungerar som näring till cyanobakterierna. De långa trådar du nämner kan mycket väl vara typ Lyngbya wollei.
Vad jag tycker mig se är att detta växel arbete sker när Kol:Kväve:Fosfor balansen rubbas. Exempelvis om kolet minskar växer Lyngbyan och algerna dör. Detta kan även, som du säger hända om Kvävet (Nitrit/Nitrat) ökar.
Jag har också märkt att tillexempel vattenpest, cabomba och liknande växter förhindrar tillväxten av denna typ av alger och cyanobakterier.

Martin85: Rent ut sagt skit snyggt!
#36 - 13 maj 2010 18:31
Sånt vill jag gärna ha oavsett var det är! :D
Snyggt om det blir på rätt ställen! Fast kanske inte kul om det angriper allt för mkt saker och det inte går att få bort?!

Annons