<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Använder Spaghnum till mina orkidéer. Det anses bland många "orchidoter" att mossan blir bra mycket säkrare för växterna efter ett ordentligt bad i ca 45 gradigt vatten.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Ja sniglarna är ett otyg på orkideer... Men, som sagt, troligen inte ett problem i akvarium.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Det skulle vara otroligt spännande att prova att odla mossa under vatten, den borde inte behöva så mycket ljus, eller hur?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Vet faktiskt inte. Det kan tänkas bero på art - vissa lever öppet på myrar, andra i fuktig granskog... Jag hade en oidentifierad Sphagnum-art (och en levermossa) växande under vatten i ett 40 liters akva-terrarium som imiterade en myr, med 2x 18W lysrör. Den blev som sagt lång och gänglig, men om det var för att det var för mycket näring i vattnet, för lite ljus, för varmt, eller nån annan faktor, låter jag vara osagt.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>sig), tänk er ett växtakvarium med enbart tropiska mossor (de borde klara temperaturen bättre också väl?).<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Det verkar sannolikt, ja.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Finns det inte någon svensk lav eller mossa som är kiselbaserad som växer under vatten också? (Försöker tappert minnas mina 5 högskolepoäng i floristik och faunistik).<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Kiselbaserad? Nu hänger jag inte med... Tänker du kanske på Equisetum, fräken? Den kan växa semi-akvatiskt och lagrar in kisel i form av mikroskopiska opaler i stjälken.